X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

۷ فیلم تازه اکران شده نمی توانند نظر مساعد مخاطب حرفه ای سینما را جلب کنند/ در آشفته بازار اکران، جریان غلط فیلمسوزی همچنان ادامه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی، «سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، «قرارمون پارک شهر» به کارگردانی فلورا سام و «مأموریت غیرممکن» به کارگردانی یعقوب غفاری گفت: ۷ فیلم جدید اکران با اندکی تفاوت در ساختار و محتوا، اغلب از منظر ساختار هنری، سوژه نو و پرداخت سینمایی در رده های متوسط، زیر متوسط و اندکی بالاتر از متوسط قرار دارند و در مجموع نمی توانند نظر مساعد مخاطب حرفه ای سینما را جلب کنند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با بسته شدن پرونده جشن پاره موسوم به فیلم فجر و تقسیم جوایز، سینمای بیمار ایران، اکران پر آشوب خود را زیر نظر مافیا با روی پرده رفتن ۷ فیلم جدید از سر گرفته است. ۳ فیلم اجتماعی، یک اثر سیاسی انتقادی، فیلمی کودکانه، یک فیلم تفننی ویک اثر فانتزی، ترکیب فیلم های تازه اکران سینماهستند.

وی ادامه داد: با توجه به انبوه فیلم های اکران شده در آشفته بازار اکران مافیازده سینما جریان غلط فیلمسوزی همچنان ادامه دارد و در این میان اغلب سینماگران غیر وابسته و مستقل قربانی می شوند.

آذین سپس به جدیدترین ساخته سینمایی احمدرضا معتمدی اشاره کرد و گفت: این فیلمساز باز هم با ترکیب فلسفه، زندگی، بازی و سینما، فیلمی به نام «سوءتفاهم» ساخته است. این فیلم، یک اثر معمایی گونه با داستانک هایی پیچیده و سرگرم کننده و کاستی هایی در سینماسازی اندیشه های انسانی و فلسفی فیلمساز است.

وی افزود: معتمدی که کم وبیش قاعده بازی در سینما و فیلمسازی با چاشنی فلسفه را آموخته با استفاده از عناصر شک وتردید و سوءتفاهم میان واقعیت، تخیل، توهم و بازی سینمایی، یک  نوع بازی سینما، حقیقت بالای متوسط با کارگردانی، فیلمنامه و بازی های به نسبت جمع وجور ساخته است. در کل باید بگویم «سوءتفاهم» در سرگرم سازی مخاطب ناموفق نیست اما اثری درخشان هم برای سینما محسوب نمی شود.

این مدرس سینمای کشور در ادامه به یکی دیگر از فیلم های تازه اکران شده اشاره کرده و گفت: غلامرضارمضانی یک سینماگر تجربه گرا با گرایش به ساخت فیلم های کودک ونوجوان است. او که کارگردانی ۱۱ فیلم سینمایی و ۹ کار تلویزیونی را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه ترین فیلمش که یک اثر ویدیویی به نسبت سرگرم کننده است، باسوژه ای نخ نما وتکراری وساختاری متوسط، بازهم به قشر کودکان پرداخته است.

وی ادامه داد: فیلم «ضربه فنی»، عمدتاً یک فیلم معمولی است وگرچه جوایزی ازجشنواره دکوری کودکان ونوجوانان کسب کرده است، ولی فیلمی متمایز و متفاوت نیست و چیز نویی برای مخاطبانش ندارد و قطعاً نمی تواند با استقبال کودکان و نوجوانان مواجه شود.

آذین سپس به یکی دیگر از فیلم ها اشاره کرد و گفت: «مأموریت غیرممکن» ساخته یعقوب غفاری، یک فیلم شبه جاسوسی و حادثه ای و کپی وهجو سری فیلم های «مأموریت غیرممکن» با بازی تام کروز است. این فیلم که با نگاه به گیشه ساخته شده، اثری زیر متوسط است و حتی در داستان گویی و سرگرم سازی تماشاگر چندان موفق نیست. فیلمنامه ضعیف، تیپ سازی سطحی به جای شخصیت پردازی، کارگردانی کم مایه و بازی های معمولی ازویژگی های «مأموریت غیرممکن» است.

این منتقد ادامه داد: «هت تریک» چهارمین فیلم سینمایی رامتین لوافی، درکل درامی پرداخت شده است. این فیلم سوژه، مضمون، فیلمنامه و کارگردانی فکر شده دارد و بازی های بازیگرانش به استحکام و جذابیت فیلم افزوده است.

آذین با بیان اینکه عنصرتصادف و تصویرسازی از انسان های مختلف باتفکرات و شخصیت های مختلف، درموقعیت های جدید، مساله اصلی داستان فیلم لوافی است اظهار داشت: این سینماگر که می کوشد گام در مسیر فیلمسازی اصغر فرهادی بگذارد، در فیلمسازی ناموفق نیست. فیلم «برلین منفی هفت» او، جوایزی به دست آورده و «هت تریک» هم فیلمی قابل تأمل است.

وی سپس به ساخته بایرام فضلی اشاره کرد و گفت: «جن زیبا» تولید مشترک ایران و ترکیه و یک فیلم تجارتی، تفریحی، گیشه ای و فانتزی گونه است که با استفاده از بازی یک بازیگر شناخته شده خارجی برای جذب مخاطب ساخته شده است. این فیلم از منظر داستان و ساختار هنری و مضمون، چیز تازه ای ندارد و دیگران در سال های دور و نزدیک با بهره گیری ازاین نوع موضوع ها و عوامل به صورت موفق و ناموفق فیلم هایی ساخته اند و «جن زیبا» یکی از همین فیلم های سطحی و بازاری است.

آذین ادامه داد: فیلم سیاسی، اجتماعی و جنجالی «آشغال های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی که پس از ۶ سال به اکران عمومی درآمده است به برخی آدم ها و حوادث و عوارض بعد از فتنه سال ۸۸  و تفکرات و تعلقات نسل های پس از انقلاب می پردازد.

وی افزود: با آنکه این فیلم درتحلیل و بازنمایی رخدادهای مد نظر فیلمساز کم کاراست، ولی درکل فیلمی قابل بحث و نقد است وحرف و قضاوت اصلی درباره کم وکیف آن با مردم است.

آذین ادامه داد: نخستین ساخته سینمایی فلورا سام، بازیگر و نویسنده و کارگردان سریال های تلویزیونی، تجربه ای ناموفق برای او در استفاده از ابزار بیانی سینما نیست. با آنکه ساختار هنری آن هنوز در چنپره مدیوم تلویزیون گرفتار است، اما در مسیر سینما شدن بیراه نرفته و در بازگویی و تصویرسازی سینمایی از درام اجتماعی و خانوادگی «قرارمون پارک شهر» به نسبت خوب عمل کرده است. این فیلم ازنظرگزینش سوژه، نگارش فیلمنامه، کارگردانی وبازی های بازیگرانش درمجموع، اثری مخاطب پسند، سلامت و جمع وجور است.

این منتقد و مدرس سینما در خاتمه این گفتگو افزود: با این همه، باید دید با توجه به نقش موثر مافیا در حمایت ازفیلم های خودی و تبلیغات فیلم ها  و انتخاب مخاطبان، کدام یک ازاین فیلم ها به توفیق مالی واجتماعی دست می یابند!

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *