X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

وقتی مشکلات اقتصادی «عیدی» را کم‌رنگ می‌کند/تجربه روایت «چشمهایش» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا چاکرالحسینی به‌عنوان یکی از فیلمسازان جوان تقدیرشده در جشنواره فیلم ۱۰۰ امسال در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوال که اگر بخواهید یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای درباره «نوروز» بسازید سراغ چه ایده‌ای می‌روید؟ گفت: اینکه بعد از چند سال کرونایی باردیگر در نوروز امسال خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، برایم جذابیت دارد. البته می‌توان به چالش‌های قدیمی مرتبط با دورهمی‌های خانواده‌ها هم پرداخت. به خصوص اشتیاق بچه‌ها برای عیدی گرفتن که با توجه به شرایط اقتصادی مدام در حال کم‌رنگ‌تر شدن است. به‌نظر پرداختن به این سنت‌های قدیمی که در حال فراموشی است، می‌تواند ایده جذابی برای فیلمسازی باشد.

این فیلمساز که با فیلم «چشم‌هایش» توانست دیپلم افتخار بهترین پویانمایی را از سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ دریافت کند، درباره این اثر توضیح داد: این اثر یک کار کوتاه با تمرکز بر مشکلات معلولان در دنیای واقعی بود. داستان فیلم از نظر دراماتیک هم درباره معلولی است که می‌خواهد سر قراری حاضر شود. طرف مقابل‌ش هم معلول است. ایده ما هم این بود که این دو معلول سه‌بعدی باشند و باقی اجزای تصویر از آدم‌ها تا اشیا، همه دو بعدی دیده شوند.

وقتی مشکلات اقتصادی «عیدی» را کم‌رنگ می‌کند/تجربه روایت «چشمهایش»

وی ادامه داد: با این دو عروسک که در فضای کاغذی حضور دارند تلاش کردم چالش‌های معلولان را به تصویر درآورم. من دوست داشتم یک اثر اجتماعی بسازم که ایده آن محدود به گروه سنی کودکان هم نباشد. این ایده را با یکی از دوستان مطرح کردم و کار را کلید زدیم. تکنیکی که من برای این کار استفاده کردم تکنیک سخت و پیچیده‌ای بود. مجبور شدم کاراکترهای عروسکی را بسازم و با استفاده پرینت سه‌بعدی و پرینت کاغذی، دنیای این آدم‌ها را به تصویر بکشم. از پرینت سه‌بعدی برای طراحی کاراکتر دو معلول و از پرینت دو بعدی برای خلق دنیای اطرافشان استفاده کردم.

چاکرالحسینی گفت: تکنیک اصلی این کار استاپ موشن بود و هماهنگ کردن این تعداد کاراکتر و تصویر و عکس‌برداری از آن‌ها واقعاً برایم چالش بود. البته یک چالش جذاب بود. این کار پایان‌نامه‌ام هم بود و به همین دلیل چالش چندان زیادی هم با آن نداشتم. واقعیت این است که هیچ سنگ بزرگی جلوی پایم نبود و به راحتی این فیلم را ساختم.

این کارگردان جوان درباره برنامه‌ریزی خود برای ورود به سینمای حرفه‌ای هم گفت: قطعاً این برنامه‌ریزی را دارم. همین الان من در شرکتی مشغول به کار هستم که کارهای بلند سینمایی هم می‌سازد و همین امسال با انیمیشن «بچه زرنگ» توانستند سیمرغ بهترین انیمیشن را از جشنواره فجر دریافت کنند. قطعاً من هم تمایل دارم در زمینه انیمیشن‌سازی پیش بروم و فعالیت داشته باشم. جایزه‌ای که از جشنواره فیلم ۱۰۰ گرفتم باعث می‌شود بیشتر به سمت کارهای کوتاه بروم. کار کوتاه واقعاً برایم جذاب است و این جایزه هم کمک می‌کند تا ایده‌های بیشتری در این زمینه داشته باشم و کارهای جدید دیگری را تولید کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *