X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حوزه نمایش خانگی در دستان ساتراست

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

محمد‌صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره بیانیه معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر توافق میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مسئولیت صوت و تصویر فراگیر گفت: مطلب منتشر شده وزارت ارشاد مبنی‌بر توافق صدا‌و‌سیما و ساترا درست است و ماموریت صدور مجوز‌های حوزه نمایش خانگی با صدا‌وسیما و ساتراست. 

به گفته معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، پخش زنده در هر بستری در انحصار صداوسیماست که با استفاده از ظرفیت IPTV‌های سازمان صداوسیما سایر رسانه‌های دارای مجوز می‌توانند به شکل قانونی از امکان پخش زنده استفاده کنند.

افراسیابی ادامه داد: ساترا سه نوع مجوز صادر می‌کنیم. یک مجوز مربوط به سکو‌های صوت و تصویر فراگیر است. دو مجوز دیگر در حوزه نمایش خانگی مربوط به تولید و انتشار نمایش خانگی است. 

به گفته معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، این توافق مربوط به نشست مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: در سال گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس صداوسیما، ساترا و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه توافق شد که در حوزه صوت و تصویر فراگیر مسئولیت کامل نمایش خانگی با سازمان تنظیم مقررات رسانه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی باشد. در سایر حوزه‌ها هم تقسیم کار دقیقی شکل گرفته که باتوجه به تفاهم و تعامل خوبی که در این دولت بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما هست، ان‌شالله شاهد هم‌افزایی بیشتری خواهیم بود.

افراسیابی ابراز امیدواری کرد که علاوه بر تقسیم کار با وزارت ارشاد، در حوزه‌های ارتقای سواد فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و هم افزایی‌های جدیدی اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که طبق قانون، صوت و تصویر فراگیر در انحصار سازمان صداوسیماست، بر اساس توافق انجام شده میان سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد هستیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایر حوزه‌ها غیر از نمایش خانگی و پخش زنده اقداماتی را انجام خواهد داد تا با همکاری این دو نهاد شاهد تحقق فضای مجازی سالم، مفید و امن باشیم.

پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود، دوستان (رئیس صداوسیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جلسه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به توافقات خوبی رسیدند. قرار است این سیاست‌ها بعد از این جلسات مدون شود؛ در نتیجه با تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغیه آن صورت گیرد.

به گفته حجت‌الاسلام خسروپناه، البته تقسیم وظایفی صورت گرفته است. همین فعالیتی که ساترا انجام می‌دهد، مرجعیتش محکم‌تر شده و فعالیت‌های دیگری هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. 

امروز هم معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانیه‌ای مبنی‌بر توافق میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صوت و تصویر فراگیر منتشر کرد که حوزه‌هایی مانند موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم سینمایی، کتاب، خبرگزاری‌ها و تبلیغات مسئولیتش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر در خصوص معرفی نمایندگان وزارت ارشاد در شورای ساخت و شورای پخش سریال‌های نمایش خانگی گفت: یکی از موارد توافق‌مان این بود که دو نفر از وزارت فرهنگ در شورای ساخت و دو نفر هم در شورای پخش سریال‌های نمایش خانگی معرفی شوند که این اتفاق رخ داده است. همچنین در نوشتن آیین‌نامه‌های مختلف در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شورا‌های تخصصی آن در هر دو دستگاه، نگاه هم‌افزایی و هماهنگی وجود دارد.

وی با اظهار امیدواری در رابطه با تفکیک وظایف و توافق با صدا و سیما، بیان کرد: امیدواریم با این تفکیک وظایف و توافق و همدلی ایجاد شده، نهایتاً شاهد تقویت و تعالی تولیدات و محتوای فضای مجازی و قانون‌مداری در حوزه صوت و تصویر فراگیر باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *