X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

درد دل‌ والدین با «مثبت تربیت» پیرامون مسائل خصوصی کودکان

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«مثبت تربیت» به پاتوق والدینی تبدیل شده که اگر نگرانی یا سوالی درباره سلامت جنسی فرزندانشان دارند، با برنامه در میان می‌گذارند و از طریق مشاوران «مثبت تربیت» راهنمایی می‌شوند. به قول لیلا علوی، کارشناس مجری برنامه بیشتر نگرانی‌های والدین درباره تابو‌های مسائل جنسی است که به علت فرهنگ جامعه امکان گفتگو درباره‌اش را ندارند.

این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت ۹:۱۰ دقیقه روی آنتن رادیو سلامت می‌رود و فقط مخاطبین بزرگسال خود را دعوت به شنیدن می‌کند. مشاوران برنامه هم دکتر زهره کشاورز دارای دکترای بهداشت باروری و فلوشیپ پزشکی جنسی و دکتر عفت السادات مرقاتی خویی با دکترای سلامت جنسی است.

لیلا علوی، کارشناس مجری برنامه «مثبت تربیت» رادیو سلامت درباره این برنامه با محوریت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان گفت: ما به خانواده توصیه می‌کنیم که اگر قرار است فرزندی داشته باشند، باید از همان ابتدای ازدواج و پیش از ازدواج برنامه‌ریزی همه جانبه برای پرورش فرزندشان داشته باشند و زندگی جنسی فرزند یک جنبه از این پرورش است.

علوی با بیان اینکه زندگی جنسی یک فرد از همان لحظه انعقاد نطفه شروع می‌شود و آن فرد می‌خواهد در آینده یک زن و یک مرد با هویت منطبق با بیولوژی‌اش شود، افزود: حالا ما این موارد را در مراحل رشد بررسی می‌کنیم. باید فرهنگسازی شود که منظور از زندگی جنسی مسئله‌ای که ذهن مخاطب را با خود می‌برد، نیست.

کارشناس مجری برنامه «مثبت تربیت» در پاسخ به این سوال که در این برنامه به چه جنبه‌هایی از هویت جنسی پرداخته شده، توضیح داد: ما سعی می‌کنیم درباره امور جنسی زندگی بچه‌ها به تفکیک صحبت کنیم. اینکه در دوران بارداری خانم‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه فرزند به دنیا آمد و شیرخوار است، کنجکاوی برایش پیش می‌آید. بعد از اینکه کودک بزرگتر شد، آیا می‌داند که باید پوشش بدنش را حفظ کند؟ کدام رفتار‌های کودک نگران‌کننده است؟ کدام رفتار طبیعی و کدام غیر طبیعی است. چه زمانی باید حریمش را متوجه شود؟ چگونه باید از آسیب‌ها پیشگیری کنیم؟ چکار کنیم کودک دچار آسیب و سوء استفاده جنسی نشود و … را در برنامه مطرح می‌کنیم.

علوی افزود: کارشناسان ما تاکید می‌کنند حتی تا ۱۲ سالگی بچه‌ها را طولانی تنها نگذاریم. به عنوان مثال، باید ۳۰ دقیقه یکبار به اتاق بچه سر زده شود و دید که او چکار می‌کند. از طرفی، وقتی به موضوع آزار‌های جنسی می‌رسیم می‌بینیم بیشترین آمار از سمت نزدیکترین کسانی است که با بچه در ارتباطند. 

کارشناس مجری برنامه «مثبت تربیت» در پاسخ به این سوال که بیشتر نگرانی‌های والدین حول چه موضوعاتی است، تصریح کرد: بیشتر نگرانی‌ها درباره آزار‌های جنسی، فضای مجازی و تابو‌های والدین است. به عنوان مثال، نگران این هستند اگر با فرزندشان درباره دوران بلوغ صحبت کنند، روی بچه باز می‌شود.

وی تصریح کرد: با این حال، ما طبق چارچوب رسانه‌ای یکسری محدودیت درباره این موضوعات داریم و نمی‌توانیم به‌راحتی درباره‌اش صحبت کنیم. هرچند که در علم سلامت جنسی این موضوعات طبیعی است.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا مخاطبین برنامه والدین هستند یا نوجوانان هم می‌توانند سوالات جنسی خود را از برنامه بپرسند، توضیح داد: مخاطب ما والدین است و معمولاً در برنامه متذکر می‌شویم که فقط والدین «مثبت تربیت» را گوش کنند. از آنجایی که ماهیت رسانه این است که شما هر مخاطبی دارید، پیش آمده نوجوان برنامه را گوش کرده و از طریق مشاور ما پیگیر مشکلاتش شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *