X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

زنده شدن نمایش خیمه شب بازی و عروسک مبارک در رادیو نمایش

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عطیه گلی، تهیه‌کننده نمایش «خیمه شب بازی» رادیو نمایش درباره علت حضور  عروسک مبارک در یک برنامه مناسبتی بیان کرد: باتوجه به رویکرد شبکه رادیو نمایش امسال هم از نمایش‌های قدیمی و شاد استفاده می‌کنیم تا بین کسانی که نمایش خیمه شب بازی را اجرا می‌کنند، چرخیده باشد. 

گلی ادامه داد: این نمایش رادیویی امشب ساعت ۲۰ به مدت ۴۵ دقیقه و فردا به بهانه سالگرد رادیو همین ساعت روی آنتن رادیو می‌رود. نمایش «خیمه شب بازی» به کارگردانی و نویسندگی سیاوش ستاری، صدابرداری جعفر جودتی و با هنرمندی سیاوش ستاری (پاخیمه)، شهرزاد مبرهن (عروسک گردان و صداپیشه)، مریم نظرتواسونی (دستیار) و محمد صادق سجادیه (نوازنده) است.

تهیه‌کننده نمایش «خیمه شب بازی» در پاسخ به این سوال که معمولاً اجرای نمایش خیمه شب بازی و عروسک مبارک را در ایام نوروز به یاد داریم، چه شد از این عروسک در ایام عید فطر استفاده کردید، توضیح داد: بله، معمولاً این عروسک برای مناسبت‌های آیینی و باستانی‌مان است؛ اما انقدر این عروسک شنیده نشده و کم کم در حال فراموشی است، خواستیم از این عروسک‌ها و داستان‌ها برای مناسبت‌های شاد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه عروسک مبارک و نمایش‌های سیاه بازی برگرفته از مناسبت‌های باستانی است، افزود: آنقدر که باید به نمایش‌ها توجه نمی‌شود. تعداد کسانی که این نوع نمایش‌ها را اجرا می‌کنند و داستان‌هایشان را نقل می‌کنند، محدود است. 

گلی بیان کرد: طبق گفته‌های محققان نمایش‌های آیینی و سنتی، نمایش‌های خیمه شب بازی محله به محله اجرا می‌شد و امکان انتقال این آیین در گذشته بیشتر بود و از دوره‌ای به بعد با کمرنگ شدن زندگی محلی آدم‌ها، اجرای سیار نمایش هم کمرنگ شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *