X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حمایت ما از جریان‌هایی است که در راستای تقویت ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمعی از فعالان مردمی فرهنگ و هنر استان فارس در دیدار با محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان مسائل، مشکلات، دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر یک روزه خود به شیراز در جمع فعالان مردمی فرهنگ و هنر این استان در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ (ع) حضور یافت و پای صحبت ها و درد دل های آنها نشست.

ایجاد نظام صنفی و هنری، فعالیت فرقه های مختلف در شیراز، لزوم حفظ گویش شیرازی، حمایت از فضای رسانه ای فارس، توجه به حوزه سینمایی، حل مشکلات حوزه موسیقی، توجه به نقش زنان در تاریخ انقلاب، افزایش بودجه مساجدو ساماندهی حقوق عکاسان خبری از مهمترین مسائل و دغدغه هایی بود که در این نشست از سوی فعالان مردمی فرهنگ و هنر مطرح شد.
ایجاد نظام صنفی هنری نخستین موضوعی بود که در این نشست از سوی ‘چیزفهم’ هنرمند خوشنویس شیرازی مطرح شد.

وی گفت: پزشکان و مهندسان اگر بخواهند در حوزه خود مساله ای را دنبال کنند این کار را از طریق نظام پزشکی یا نظام مهندسی دنبال می کنند اما جامعه هنری از چنین نظام صنفی محروم است.
وی افزود: باید با ایجاد یک نظام صنفی هنری، تمام فعالیت های هنری زیر نظر این نظام صنفی قرار گیرد.

امام جمعه شهرک های شمال غرب شیراز نیز با بیان اینکه شیراز از قدیم از محورهای فعالیت فرقه ها بوده است، گفت: خاستگاه برخی فرقه ها از جمله بهابیت که از دل آن بهائیت شکل گرفت شیراز است.

حجت الاسلام محسن روحانی افزود: برخی از آثار تاریخی که مورد سوء استفاده برخی جریانات قرار می گیرد نیز در شیراز است و این منجر شده که فرقه های مختلفی در این شهر فعال باشند.
وی ادامه داد: بخشی از مکتوبات برخی از این جریانات و فرقه ها به راحتی چاپ و منتشر می شود مکاتوبات و کتاب های مربوط به مکتب غنی اسلام و یک گراش قوی مانند تشییع به شکل ضعیف به چاپ می رسند.

غلامعلی خوشبخت شاعر شیرازی و برنده کتاب سال استان فارس هم گفت: لهجه و گویش شیرازی سرشار از عطر بهار نارنج شیراز و نوازش گر و میهمان نواز است.

وی افزود: سعدی و حافظ و شاه داعی الله نیز به گویش شیرازی اشعاری سروده اند اما امروز این گویش در حال فراموش شدن و از دست رفتن است.

این شاعر ادامه داد: اگر بخواهیم کتابی در این زمینه منتشر کنیم با توجه به شرایط اقتصادی مقدور نیست.

خوشبخت اظهارکرد: شاعرانی که با گویش شیرازی شعر می سرایند نیازمند حمایت و تشکیل یک انجمن هستند.

علیرضا پرنیان دبیر خبرگزاری مهر در استان فارس هم گفت: امروز فضای رسانه ای این استان به رغم حمایت های استاندار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاقد حامی و پشتیبان است.

وی افزود: اگر این روند اینگونه ادامه یابد، طی یک و نیم سال آتی تعداد روزنامه های استان کمتر از تعداد انگشتان یک دست خواهد شد.

مجتبی الله مرادی فعال سینمایی هم، کمبود امکانات و عدم همکاری مناسب دستگاه های اجرایی را از جمله دلایل نامطلوب بودن وضعیت سینما در فارس دانست و گفت: اگر سینما به پیشرفت برسد قطعا استان نیز پیشرفت خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طریق سینما می توان فرهنگ غنی مردم فارس و شیراز را نیز منتقل کرد.

این فعال سینما اضافه کرد: به رغم فراهم بودن شرایط و توانمندی، هیچ سریال و مجموعه تلویزیونی که بخواهد گویش و فرهنگ و هنر مردم این دیار را معرفی کند نداشته ایم.

اسلامی فعال قرآنی هم، ضمن ابراز نگرانی از تعطیل شدن ۷۰ درصد موسسه های قرآنی طی حدود ۲ سال گذشته گفت: علت این مساله بی توجهی نسبت به زیربنای مسائل قرآنی است.

وی افزود: در نمایشگاه قرآنی به ۱۶۰ موسسه استان فارس قوا داده شد که بن هایی در اختیار آنها گذاشته می شود اما این مساله تاکنون محقق نشده است.
این فعال قرآنی ادامه داد: باید تحول در مسائل قرآنی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شود.

هدایت رضایی از فعالان حوزه موسیقی هم گفت: باید به موسیقی به عنوان یک هنر تاثیرگذار توجه کنیم.

وی افزود: در شیراز سال هاست که مشکلات بسیاری در حوزه موسیقی داریم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی دیگر وزارتخانه ها باید در جهت بررسی و حل این مشکلات گام بردارند.

جوکار از فعالان حوزه زنان و خانواده نیز، با اشاره به نقش زنان در عرصه خانواده و اجتماع گفت: استان فارس دارای ۱۵۰ شهیده زن است و نخستین شهید زن تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی افزود: با این وجود اما تاکنون هیچ تولیداتی در زمینه نقش زنان انقلابی نداشته ایم.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: باید در زمینه نقش زنان بودجه اختصاصی دیده شود و از بانوان ارزشی و انقلابی در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری استفاده شود.

امین برنجکار هنرمند عکاس نیز با اشاره به میزان حقوق و دستمزد عکاسان گفت: حقوق این عکاسان یک سوم حقوقی است که از سوی انجمن صنفی عکاسان خبری تعیین می شود.

وی افزود: اگر عکاسی هم به این وضعیت حقوقی معترض شود بلافاصله گفته می شود که افراد دیگری با همان حقوق آماده جایگزین شدن هستند.

این عکاس ادامه داد: این مساله موجب شده که عکاسان خبری از امنیت شغلی هم بی بهره باشند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این دیدار بیان کرد که چنین گفت و گوهایی پیش از هر چیز برای من و همکارانم مغتنم است چرا که اصحاب فرهنگ هنر و رسانه با موشکافی و تیزبینی مسائل و مشکلات را رصد می‌کنند و به اطلاع ما تصمیم گیران و تصمیم سازان می رسانند.

وی اظهار داشت: خود را مستحق هرگونه انتقاد و پیشنهاد سازنده می‌دانیم و ابایی از پذیرش اشکالات و اشتباهات نداریم.

اسماعیلی عنوان کرد: در یک دهه گذشته به ویژه دو دهه منتهی به پایان قرن در همه بخش های فرهنگی به تدریج حوزه حکمرانی فرهنگ تضعیف شد و بخش عمده ای از وظایف و مسئولیت های حمایتی و نظارتی از دست حکمرانی فرهنگی خارج شد.

اسماعیلی اضافه کرد: در سال ۸۴ حجم اقتصاد کتاب در کشور بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان بود و بودجه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه کتاب ۸۰ میلیارد تومان بود. همچنین در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب ۸۵۰۰ میلیارد تومان و بودجه نظارتی ارشاد ۳۰ میلیارد بود.

وی ادامه داد: در حوزه نمایشی در یک دهه اخیر با تدابیر دولت قبل به تدریج در جریان یک فضای جدید تولیدات نمایشی قرار گرفته که کمترین همراهی را با سیاست های نظام داشت. این در حالیست که در حوزه رسانه ها با ایجاد شبکه های جدید مجازی و الکترونیکی فضای کار برای رسانه های مکتوب و سنتی به شدت کاهش داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در دولت مردمی گام اول باز گرداندن مرجعیت به حکمرانی فرهنگ در اداره کشور است.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت بیست ماهه خود در این وزارتخانه افزود: با خوشبختی اعلام می کنیم که بخش مهم و بیش از توقع ما برنامه ها به پیشرفت رسیده است. این در حالیست که دولت علی رغم تمام مشکلاتی که در حوزه های اقتصادی، مدیریتی و تنظیم بازار وجود داشت اما دولت در حوزه فرهنگ و هنر به جد وارد کار شد.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ با هماهنگی ایجاد شده بخش زیادی از مطالبات دهه های گذشته در حوزه ارتقای وضعیت بودجه‌ای حوزه فرهنگ و هنر و رسانه رفع شد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در قانون برنامه ۱۴۰۱ در تبصره ۹ بندی تحت عنوان مجاز بودن ورود سرمایه گذار مطرح شد، گفت: در سال جاری این موضوع را به تکلیف یک درصدی شرکت و بانک ها تغیییر داده و چندین برابر بودجه ای که از اختیار دستگاه های دولتی است این بودجه وجود دارد و آیین نامه آن در حال تصویب است و تمام این ظرفیت را به جهت حمایت، هدایت و نظارت و هزینه کرد در حوزه مؤسسات و انجمن های علمی و هنری به کار گرفته ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خاطر نشان کرد: این اقدام تاریخی در حال وقوع است و این گام برای اغلب استان ها در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به صورت مستقیم به استان فارس در ابتدای دولت سیزدهم به مؤسسات فرهنگی تخصیص داده شد. اما این نکته را باید در نظر داشت که ما به دنبال پول‌پاشی نیستیم و بلکه ‌ارتقاء کمی و کیفی شاخص‌های فرهنگی کشور را دنبال می‌کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد در این جلسه در پرسش یکی از فعالین فرهنگی در خصوص عدم ساخت فیلم با عنوان بانوان شهیده پاسخ داد: این قصوری است که در همه دوره های مدیریتی شاهد آن بودیم اما این آمادگی را جهت اجرا و انجام هر کاری در حوزه نمایش داریم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه سیاست دولت در مسائل فرهنگی اشاره و عنوان کرد: سیاست دولت در قبال مسائل فرهنگی کاملا روشن است و قانون‌گرایی را در حوزه فرهنگ و هنر به جد دنبال خواهیم کرد و ما به دنبال ایجاد تعامل و همگرایی با همه اقشار فرهنگی و هنری هستیم.

‌وی با تأکید بر اینکه با حمایت های ما معطوف به جریان هایی که در راستای تقویت ارزش های انقلاب اسلامی است، افزود: ما از فعالیت هیچکس جلوگیری نخواهیم کرد تا زمانیکه از قانون خارج نشده باشد و حمایت ما از جریان هایی است که در راستای تقویت ارزش های انقلاب اسلامی باشد.

وی گفت: امیدواریم با حل مشکلات و مسائلی که در این نشست توسط فعالان مردمی فرهنگ و هنر مطرح شد، در نشست بعدی شاهد رضایتمندی نسبی آنها باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *