X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

از علاقه ۱۵ ساله به فیلمسازی تا تأکید بر اهمیت جذابیت و کشش قصه/ خاچیکیان: سینماداران باید به مرامنامه اخلاقی پایبند باشند و به همه گونه های سینما توجه کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ادوین خاچیکیان تدوین گر مطرح سینما که به تازگی اولین فیلم سینمایی اش در ژانر کودک و نوجوان با عنوان «بابا سیبیلو» اکران شده در خصوص چرایی فیلمسازی اش بعد از سال ها تدوین فیلم های متعدد سینمایی گفت: علاقه فیلمسازی یک شبه در بنده ایجاد نشده! من حدود ۱۵ سال قبل مجوز کارگردانی ام را دریافت کردم و فیلم کوتاه هم ساخته بودم و به علاوه سال ها به عنوان دستیار پدرم در سینما فعالیت داشتم و تدوین فیلم انجام داده بودم اما هرگز حاضر نشدم برای کارگردان شدم تولید هر فیلمی را بپذیرم و هر اثری را بسازم و همواره تلاشم این بود که متفاوت باشم و متفاوت کار کنم!

تدوین گر فیلم های سینمایی «بلوف» و «پنجاه روز التهاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: ۱۵ سال قبل وقتی می خواستم اولین فیلمم را بسازم تهیه کننده یک بار پیشنهاد دیگری داد که من زیر بار نرفتم و تایم محدودی به صورت کاملاً خود خواسته از سینما فاصله گرفتم و بعدها دوباره به سینما برگشتم و زمان نسبتاً طولانی سپری شد که شرایط را بسنجم و دوباره به سمت فیلمسازی بروم.

وی ادامه داد: به هر صورت آنچه که مهم است من یک باره و به صورت یک شبه تصمیم به فیلمساز شدن نگرفتم اما شرایط برایم به گونه ای رقم خورده که این اتفاق طول کشید و من زودتر نتوانستم در این مسیر فعالیتم را شروع کنم.

خاچیکیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به مهجوریت سینمای کودک و نوجوان و کم توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به این نوع سینما دلیل ورود شما به دنیای سینمای کودک و نوجوان آن هم با ساخت اولین فیلم سینمایی تان علاقه زیاد به این ژانر بوده اظهار داشت: قطعاً بحث علاقه شخصی مطرح نیست؛ آنچه برای من مهم است جذابیت و کشش قصه است. من برای کار اولم دنبال یک فرصت و موقعیت خوب و قصه جذاب بودم و موارد مختلفی را بررسی کردم تا به این تصمیم رسیدم که «بابا سیبیلو» را بسازم.

این سینماگر تأکید کرد: ژانر کودک محترم و ارزشمند است اما اینکه صرفاً بخواهم در ژانر کودک کار کنم و در این ژانر ماندگار شوم برایم مطرح نیست. ممکن است فیلمنامه دیگری به من پیشنهاد شود که از نظر کشش و قصه برایم جذابیت داشته باشد و در هر ژانر دیگری مبادرت به تولید اثر کنم. طبیعتاً باید اول قلاب ایده و قصه به فیلمساز گیر کند و آدم را جذب کند؛ در هر ژانری بحث کشش و تعلیق و همراه کردن بیننده مطرح است و این فیلمنامه این ویژگی ها را داشت.

وی سپس با اشاره به عدم در نظر گرفتن سانس های مناسب برای «بابا سیبیلو» متذکر شد: توقع بنده این بود فیلمی که در شرایط سخت کرونایی و با سرمایه بخش خصوصی تولید شده و احمد احمدی ریسک بزرگی کرده که در آن مقطع فیلم تولید کرده کمی بیشتر مورد توجه مدیران قرار بگیرد و سانس ها و شرایط بهتری برای اکرانش در نظر گرفته شود.

خاچیکیان خاطرنشان کرد: هر فیلمی برای دیده شدن و عرضه شدن تولید می شود؛ هیچ فیلمسازی فیلم را برای شخص خودش نمی سازد و هر اثری باید اکران مناسب داشته باشد اما متأسفانه در طول هفته اول اکران ما سانس های مناسب و سالن های مناسب نداشتیم! البته الآن برخی جاها بهتر شده و همکاری هایی شده اما کافی نیست! من روزی یک بار چک می کنم اما باز هم می بینم سانس شب مناسب به اندازه کافی نداریم که اگر چنین سانس هایی بود قطعاً وضعیت بهتری برای «بابا سیبیلو» رقم می خورد.

این کارگردان در ادامه این گفتگو با بیان اینکه سینماداران باید به مرامنامه اخلاقی پایبند باشند و به همه گونه های سینما توجه کنند تأکید کرد: البته بنده به سینماداران حق می دهم که تقریباً بعد از ۳ سال تعطیلی سینماها حالا که به واسطه یکی دو فیلم خاص سینما دوباره رونق نسبی گرفته و مردم از فیلم ها استقبال می کنند سانس های شان را در اختیار فیلم های اصطلاحاً بفروش بگذارند تا سالن های شان پر شود اما کمترین توقع ما این است که حداقل در پردیس های پر مخاطب ۳ سانس خوب به فیلم ما بدهند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: چندی قبل بنده به پردیس سینمایی آزادی که تنها یک سانس حدود ساعت ۱۳ را برای فیلم ما در نظر گرفته بود انتقاد کردم و توقع داشتم مدیریت این سینما بازنگری جدی در این رابطه داشته باشد اما متأسفانه بعد از انتقادم دیدم حتی همان یک سانس را از فیلم ما دریغ کردند و آن سانس را هم حذف کردند! البته برای ما بهتر است که این سانس را از ما دریغ کردند چون بود و نبود این سانس برای ما هیچ دستاوردی محسوب نمی شد و برای دیده شدن فیلم فایده ای نداشت.

خاچیکیان در خاتمه این گفتگو افزود: من از کارم دفاع می کنم چون می دانم «بابا سیبیلو» فیلمی سالم است. فیلم ما نفروش نیست و می تواند مخاطب را جذب و راضی نگه دارد و بنده بعد از حضور در سالن های سینما شخصاً دیدم مردم فیلم را دوست دارند و چه کودکان چه بزرگسالان با فیلم ارتباط برقرار کرده بودند. قطعاً اگر سانس های مناسبی بعد از غروب به «بابا سیبیلو» اختصاص داده شود وضعیت فروش فیلم نیز بهتر خواهد شد. من امیدوارم همه دست اندرکاران به این نتیجه برسند که باید از ژانر کودک حمایت ویژه داشته باشند و نباید این گونه مهم سینمایی را نادیده بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *