X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

توسعه و افزایش ضریب نفوذ محتوا‌های سالم با تلوبیون

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

محمد رستگار، سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی درباره فعالیت تلوبیون در فضای مجازی گفت: تلوبیون به عنوان IPTV (تلویزیون اینترنتی) سازمان صداوسیما یا تنها تلویزیون تعاملی است که صددرصد مالکیتش با صداوسیماست. تلوبیون با ماموریت گسترش محتوای سالم در فضای مجازی و دادن ضریب نفوذ به محتواهایی که معاونت سیما یا سایر معاونت‌ها تولید می‌کنند، در فضای مجازی فعالیت می‌کند.

تخصصی شدن سرویس‌های تلوبیون

رستگار ادامه داد: عمده مخاطبان تلوبیون از آرشیو صداوسیما استفاده می‌کنند و با این برند در بین مردم شناخته شده است. با تحولی که الان اتفاق افتاده سرویس‌های تلوبیون به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کنند. یعنی سرویس کودک به سرویس مجزا تبدیل شده است. سرویس ورزشی علاوه‌بر پوشش محتواهای روی آنتن، آنچه را که به علت محدودیت زمانی قابلیت پخش ندارد، پوشش می‌دهد. 

ضریب نفوذ به محتوا‌ در تلوبیون

سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی با بیان اینکه در حال آماده‌سازی فضاهای رسانه‌ای برای ارگان‌های حاکمیتی و بخش خصوصی هستیم، افزود: محتواهایی که ارگان‌ها تولید می‌کنند و نیاز به ضریب نفوذ دارد یا با محدودیت زمانی روی آنتن روبه‌روست، در تلوبیون پخش می‌کنیم.

 یک سوم تا یک چهارم مخاطبین، محتوا را در تلوبیون ادامه می‌دهند

به گفته وی، یکسری از سرویس‌هایمان مانند سرویس‌های پخش زندهِ اختصاصی در حال تست و برنامه‌ریزی است. به عنوان مثال، با برنامه «به خانه برمی‌گردیم» سرویسی را راه انداختیم که وقتی زمان این برنامه روی آنتن تمام می‌شود، به صورت زنده پاسخگویی به سوالات در تلوبیون ادامه پیدا می‌کند. طبق آمارها مخاطبین تلوبیون بین یک سوم تا یک چهارم محتوا را در تلوبیون ادامه می‌دهند. 

خانواده‌ها برای دیدن محتوای سالم به تلوبیون اطمینان کنند

رستگار با بیان اینکه فرایندهای محتوایی تلوبیون منطبق‌بر فرایندهای جاری سازمان است، بیان کرد: یعنی نظارت‌های آن نظارت‌های پیشینی است و قبل از اینکه محتوایی بارگذاری شود، فضای بازبینی‌اش منطبق بر ضوابط محتوایی سازمان انجام می‌شود. الان تلوبیون پلاس که سرویس محتوای وی‌ا‌ودی است، از لحاظ سلامت محتوا تمام چارچوب‌های محتوایی‌اش پیاده‌سازی شده است. خانواده‌ها هم می‌توانند با اطمینان خاطر تلوبیون را به منظور دیدن محتوای سالم دنبال کنند.

مصرف جدی تلوبیون پلاس از سوی کودکان و نوجوانان

سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی درباره تاسیس تلوبیون پلاس توضیح داد: اسفند سال گذشته بود که تلوبیون پلاس با حضور آقای جبلی راه‌اندازی شد. در واقع در جشن ۱۰ سالگی تلوبیون، سرویس اختصاصی تلوبیون پلاس رونمایی شد. الان این سرویس از سوی مخاطبان در حال استفاده است و مصرف آن بین مخاطب کودک و نوجوان جدی است. 

تلوبیون سه مبنا آرشیو انجام می‌دهد

وی در پاسخ به این سوال که چقدر ظرفیت برای ذخیره و آرشیو محتواهای پخش روی آنتن درنظر گرفته شده، بیان کرد: تلوبیون سه مبنا آرشیو انجام می‌دهد. یک مبنای آن اصطلاح EPG سازمان یا راهنمای برنامه‌هاست. در بخش راهنمای برنامه‌ها توضیح مختصری درباره برنامه داده می‌شود. این یعنی آرشیو کامل که اگر بخواهید تبلیغ بازرگانی هم مشاهده کنید، می‌بینید. در عین حال می‌توانید به جلو یا عقب برگردید و برنامه را انتخاب کنید. 

رستگار ادامه داد: مبنای دیگر براساس فرآوری است و اگر تبلیغی بین محتوا قرار دارد برداشته شده و آرشیو می‌شود. قسمت دیگر آن انتخاب کلیپ‌های جذاب از یک برنامه توسط سردبیری تلوبیون است. در نهایت به ازای هر برنامه آرشیو صورت می‌گیرد. 

چند کارکرد برای تب تعامل در تلوبیون 

سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی با بیان اینکه ما بخشی به نام تعامل در تلوبیون داریم، گفت: این تب تعامل چند کارکرد دارد که یک کارکرد آن برگزاری پویش‌هاست. یعنی وقتی شبکه‌های سازمان بخواهند پویشی برگزار کنند و از مخاطب محتوا دریافت کنند، این تب بستری است که می‌توانند در تلوبیون محتوا را بارگذاری کنند. حتی اگر قرار است داوری صورت گیرد، در تلوبیون صورت می‌گیرد. همچنین، ما بستر مسابقات را داشتیم که در چند برنامه سازمان تست شد. بنابراین رویکردمان به سمت سرویس‌های یکپارچه‌ حرکت می‌کند.

تا دو ساعت امکان بازگشت برنامه وجود دارد

وی درباره میزان ذخیره‌سازی محتواهای تلوبیون توضیح داد: براساس استاندارد سرویس تایم شیفت ما دو ساعته است. یعنی تا دو ساعت می‌توانید به عقب برگردید. آرشیو برمبنای EPG (راهنمای برنامه‌ها) هم ۱۴ روزه است. یعنی اگر شما بخواهید سرویس وی‌او‌دی را داشته باشید، تا ۱۴ روز این سریال با EPG بر بستر تلوبیون هست و بعد از ۱۴ روز محتوا فرآوری می‌شود و به قسمت وی‌ا‌و‌دی منتقل می‌شود. در نهایت سریال در قسمت وی‌ا‌و‌دی قابل دسترسی است.

ذخیره‌سازی محتوا بر پایه full HD

رستگار با بیان اینکه آرشیو هفت هشت ساله اخیر سازمان تقریباً کامل است، خاطرنشان کرد: در یکجاهایی به علت زیرساخت‌های فنی با محدودیت روبه‌رو شدیم که با دستور آقای جبلی در حال تامین و ذخیره‌سازی براساس full HD هستیم.

سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی در پاسخ به این سوال که چه زمانی محتوا در آرشیو تلوبیون قرار می‌گیرد، افزود: با یک ساعت تاخیر برنامه‌ها در آرشیو قرار می‌گیرد. 

ایجاد شبکه اختصاصی در تلوبیون برای دستگاه‌های حاکمیتی 

وی درباره ایجاد شبکه اختصاصی برای دستگاه‌های حاکمیتی توضیح داد: پیش از این ظرفیت شبکه زدن برای بخش خصوصی و ارگان‌های حاکمیتی وجود داشت که از طریق اپراتور‌های آی‌پی‌ تی‌وی IPTV می‌توانستند شبکه تاسیس کنند و پخش زنده داشته باشند. 

هزینه نگهداری سرویس‌ها به عهده ارگان‌هاست

رستگار ادامه داد: اصطلاح شبکه زدن فرایندی بود که نزدیک سه چهار سال روی اپراتورهای تلویزیون تعاملی تجربش کردیم. فرایندها هم کاملاً فرایندهای سازمانی است. اگر پخش زنده وجود داشته باشد، دقیقاً مثل سازمان ناظر و میز پخش دارد. بااین حال، ما هزینه نگهداری سرویس را از آن‌ها دریافت می‌کنیم. چراکه ایجاد و نگهداری این سرویس‌ها هزینه دارد. هزینه توسعه تلوبیون، نگهداری سرور و … هم به عهده معاونت فضای مجازی است.

سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی افزود: از طرفی، در حوزه تولید محتوا، قابلیت بهره‌مندی از آرشیو سازمان را برای استفاده از شبکه داریم. به عنوان مثال، شبکه میراث آریا در روز دو تا چهار ساعت برنامه دارد. به همین دلیل برنامه «ایرانگرد» را هم در اختیار شبکه قرار می‌دهیم تا جدول پخش برنامه خالی نباشد. 

گفت‌وگو از نفیسه خلیلی

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *