X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

از تهیه‌کنندگان و کارگردانان برای ساخت آثاری مبتنی بر اسناد انقلاب اسلامی استقبال می‌کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران از رونمایی مجموعه ۱۱۰ ترابایتی اسناد مرتبط با انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مصطفی پورمحمدی در گفت وگو با ایرنا درباره ثبت و ضبط اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: مجموعه‌های مختلفی اعم از دستگاه‌ها و ارگان‌های امنیتی، اطلاعاتی، سیاسی و فرهنگی و کتابخانه‌ها، این اسناد که حجم بالایی هم دارند را از قبل انقلاب ثبت و ضبط می‌کردند که تاکنون نیز به کار خود ادامه داده‌اند.

وی از جمع‌آوری بیش از ۱۱۰ ترابایت مجموعه اسناد مرتبط با انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در یک بانک جامع خبر داد و گفت: این اسناد برگرفته از روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها و پژوهش‌ها به شکل دیجیتالی و اسکن شده به متون قابل جستجو تبدیل شده و قابل بازیابی محتوایی هوشمند هستند که برای محققان می‌تواند خیلی مفید باشد.

به گفته پورمحمدی، این مجموعه که از نظر حجم محتوا و نیز موتورهای جستجو قابل توجه است و به وسیله نرم‌افزارهای کمک‌پژوهشی در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دو سال گذشته بر روی این موضوع متمرکز بوده و در آینده نزدیک نیز از آن رونمایی می‌شود. بخشی نیز در فضای مجازی قابل دسترسی برای همه خواهد بود.

پورمحمدی افزود: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۲۵۰ عنوان کتاب عرضه کرده که ۳۰ عنوان آن جدید و بخشی هم تجدید چاپ است.

وی همچنین درباره ساختن فیلم از اسناد انقلاب اسلامی گفت: ساخت فیلم و عرصه هنر هفتم چه به صورت داستانی و مستند و چه دیگر ژانرها مساله‌ای مهم و تاثیرگذار است و جذابیت و مشتری خود را دارد.

پورمحمدی گفت: این عرصه پرتاثیرترین حوزه فرهنگی در تمام بخش‌هاست لذا سمت و سوی ما در این زمینه باید جدی باشد.

وی تاکید کرد: از گذشته، مرکز اسناد انقلاب اسلامی آمادگی داشته تا اسناد لازم را در اختیار تولید کنندگان فیلم و سریال قرار دهد که همکاری‌ها و کارهای مختلفی هم انجام شده است.

پورمحمدی گفت: از تهیه‌کنندگان و کارگردانان برای ساخت آثاری مبتنی بر اسناد انقلاب اسلامی استقبال می‌کنیم و همکاری جدی پشتیبانی محتوایی و سندی از آنها خواهیم کرد.

وی یادآوری کرد: بیش از ۴۰ هزار ساعت مصاحبه و خاطره‌گویی و تعداد زیادی فیلم‌های مستند تاریخی در اختیار مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار دارد که مجموعه عکس قابل توجهی نیز دارد. بیش از ۵۰۰ عنوان کار تاریخی و خاطره تاکنون منشتر شده که مجموعه قابل توجهی برای تهیه کنندگان است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان این که فیلم‌های جنگی در کنار برخی آثار امنیتی جذابیت خاص خود را دارد گفت: فیلم‌های مستندی کهدر حوزه تحولات انقلاب اسلامی کار شده برای من فوق‌العاده جذاب بود و نشان می‌دهد که در پهنه‌های جغرافیایی کشور بویژه نقاط دوردست و ناشناخته، کارهای جالبی توسط مستندسازان ارائه و سیر تحولات به خوبی روایت شده است.

پورمحمدی افزود: فیلم‌های امنیتی جذاب و پرهیجان است و بازیگران قوی‌تری در این قبیل کارها که داستان اکشن و پر تحرکی دارد حضور دارند که جذابیت خاص خود را دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *