X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

امینی: لطف خدا باعث شد که بتوانیم در این شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم را شاد کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریم امینی کارگردان سینما که این روزها فیلم پرفروش «فسیل» را روی پرده دارد گفت: بسیار خوشحالم از اینکه می بینم این روزها توده های مردم برای تماشای «فسیل» به سالن های سینما می روند و خوشحال و راضی از سالن بیرون می آیند؛ خوشبختانه تیر برخی روشنفکرنماها که می خواستند مردم سینما رفتن را تحریم کنند به سنگ خورد و این روزها بعد از چند سال رکود مخاطب سالن های سینما دوباره شاهد رونق مجدد هستند.

این فیلمساز و بازیگر جوان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در پاسخ به این سوأل که آیا خودتان انتظار این را داشتید که فیلم جدیدتان این چنین پرمخاطب و پرفروش شود اظهار داشت: زمانی که تولید این پروژه را در دست گرفتم با توجه به جمیع شرایط این احساس را می کردم که قرار است در زمان اکران اتفاق خوبی برای «فسیل» بیفتد اما زمانی که برخی ناآرامی های اجتماعی رخ داد و شرایط معیشتی عموم مردم کشور کمی دشوارتر از گذشته شد احساس کردم که الآن فرصت مناسبی برای اکران این فیلم نیست و در صورت اکران آن میزان استقبالی که باید از «فسیل» صورت نمی گیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: زمانی که بحث اکران «فسیل» برای عید نوروز که مصادف با ماه مبارک رمضان بود جدی شد هرگز تصور نمی کردم که مردم در این زمان از فیلم اسقبال کنند اما خدا را شاکرم که مردم لطف کردند و از این فیلم سالم خوش شان آمد و از آن استقبال کردند.

امینی در همین راستا افزود: در واقع آنچه باعث شد «فسیل» به این درجه از موفقیت برسد تبلیغات دهان به دهان مردم بود؛ ما برای این فیلم تبلغیات آنچنانی نداشتم و آنچه در فروش بالای فیلم موثر واقع شد رضایت مخاطبان از تماشای این اثر سینمایی بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «دشمن زن» و «گربه سیاه» در پاسخ به این سوأل که برخی معتقدند افزایش قیمت بلیت سینماها باعث شده تا این فیلم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد نظر شما در این باره چیست متذکر شد: قیمت بلیت سینما برای همه فیلم ها یکسان است! اگر قرار بر این باشد چرا بقیه فیلم های در حال اکران نتوانستند به میزان این فیلم یا حتی نیمی از آن فروش داشته باشند؟ آنچه اهمیت دارد میزان مخاطب برای یک اثر سینمایی است و خوشبختانه ما توانستیم بعد از مدت ها فیلمی را روی پرده سینماها ببریم که تاکنون نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر مخاطب داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید چه چیز در سیر فیلمسازی شما از «دشمن زن» به عنوان اولین اثر سینمایی تان تا «فسیل» به عنوان سومین فیلم سینمایی موثر واقع شد تا بتوانید این شکل از موفقیت برای جذب مخاطب را تجربه کنید اظهار داشت: در بحث فروش و دیده شدن یک فیلم شرایط متعددی دخیل است. بنده معتقدم اگر «فسیل» امروز موفق شده به دلیل آن است که تمام عوامل فیزیکی و روانی تأثیر مثبتی داشته و باعث موفقیت این اثر شده اند.

بازیگر فیلم های سینمایی «آبنبات چوبی» و «قدغن» خاطرنشان کرد: یک فیلم مختص یک فرد به عنوان کارگردان نیست. کارگردان به تنهایی تعیین کننده فروش بالای یک اثر نیست و مجموعه عوامل دست به دست هم می دهند تا یک فیلم بتواند به موفقیت برسد. در «دشمن زن» این اتفاق نیفتاد چرا که عوامل یک پارچه نبودند. ببینید یک تهیه کننده باید مخاطب را بشناسد و ارتباط و تعامل خوبی با کارگردان داشته باشد و اگر چنین نباشد قطعاً یک فیلم نمی تواند موفق شود. مبحث مهم مخاطب شناسی بسیار مهم است و من امیدوارم که روزی برسد که همه تهیه کنندگان سینمای ایران این مبحث مهم را به خوبی بشناسند و درک کنند.

امینی تأکید کرد: بنده معتقدم تجربه های پیشین کمکم کرد تا مخاطب را بشناسم. یک فیلمساز باید بداند برای چه زمانی و چه جامعه ای فیلم می سازد. این همه اثر کمدی ساخته می شود اما دیگر مورد استقبال مردم واقع نمی شوند چرا که فیلمساز مخاطب را نمی شناسد. مخاطب امروزی به روز شده و باید با بینش و تکنولوژی روز برای او فیلم ساخت.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر لطف خدا باعث شد که بتوانیم در این شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم را شاد کنیم تصریح کرد: علاوه بر تبحر فیلمساز لطف خدا شامل همه ما شد تا بتوانیم مردم را به سینماها جذب کنیم.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که ساخت کمدی سالم در این زمانه بدون شوخی های رکیک جنسی چقدر سخت است اظهار داشت: متأسفانه اساس کمدی در هالیوود هم این است که فیلم های کمدی بر پایه شوخی جنسی بنا می شوند؛ گاهی برخی از این فیلم ها کمی هنری تر هستند که البته مخاطبان آن ها هم رنج سنی خاص خود را دارند مانند «آمریکن پای» و… اما خوب در کشور ما فیلم های کمدی اصولاً رنج سنی خاصی ندارند و مردم با خانواده به تماشای این فیلم ها می روند و از این رو باید تلاش کرد تا در فضایی سالم کمدی را خلق کرد و به مخاطب عرضه نمود.

امینی با اشاره به برخی کمدی های سطحی و مبتذل گفت: برخی می آیند و شوخی های جنسی را در فیلم های کمدی باب می کنند که حقیقتاً آزار دهنده است. ما در «فسیل» شوخی طراحی کردیم که مناسب قصه مان باشد و با بهرام افشاری و حمزه صالحی شوخی ها را طراحی می کردیم و تمام سعی مان را می کردیم که شوخی ها مبتذل نشوند و در خدمت قصه باشند.

وی تأکید کرد: من دوست داشتم فیلمی که می سازم یک سالم باشد که همه بیایند و نگاه کنند و خوششان بیاید؛ از عوام تا منتقدان! می خواستم فیلمم مثل «اجاره نشین ها» باشد که بسیار دوستش دارم و هیچ شوخی مبتذلی ندارد و در راستای قصه مخاطب را به خنده وادار می کند یا فیلم های دیگر از این دست مانند «لیلی با من است»؛ این ها فیلم هایی است که در موقعیت مخاطب را می خنداند و مخاطب از تماشای آن ها لذت می برد.

این کارگردان متذکر شد: این دست کمدی ها در هالیوود هم تولید می شود؛ این اتفاق نشان از آن دارد که هنوز در جوامع امروزی هم می توان این نوع کمدی ها را به عنوان مرجع قرار داد و برای مردم فیلم تولید کرد و من سعی کردم با این نگاه «فسیل» را به سرانجام برسانم. علاوه بر این عوامل خوب دست به دست هم دادند تا این شرایط رقم بخورد.

امینی یادآور شد: اما «دشمن زن» به عنوان اولین فیلم سینمایی من که از قضا کمدی هم بود قصه اش پتانسیل نداشت و دستمالی شده بود و برگرفته از یکی آثار سینمای قبل انقلاب تولید شد و به همین دلیل هم مخاطب از آن استقبالی نکرد.

وی افزود: «گربه سیاه» هم که فیلمی اجتماعی بود و برای جشنواره ساخته شده بود و مناسب اکران عمومی نبود اما آقای بهرام رادان به عنوان تهیه کننده این فیلم را به جشنواره نداد. «گربه سیاه» به عنوان اثری که آسیب های اجتماعی فضای مجازی را بررسی می کرد باید در جشنواره پرزنت می شد که متأسفانه نشد که چنین اتفاقی رخ دهد.

امینی در پایان این گفتگو افزود: اما خوشبختانه با درایت تهیه کننده «فسیل» یعنی ابراهیم عامریان و عوامل دیگرمان از جمله مدیر خوب فیلمبرداری روزبه رایگا و تدوین آقای ایوبی و طراحی صحنه و لباس و… ما توانستیم اثری را خلق کنیم که همه چیزش حساب شده باشد و بتواند به خوبی بدرخشد؛ این انتخاب های خوب برای فیلم بود که به ما کمک کرد تا اثری را بسازیم که در این شرایط اجتماعی هم بتواند مخاطب را به سالن های سینما بکشاند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *