X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

بهترین کاری که مسئولان می‌توانند انجام دهند این است که از راه دین مردم کنار بروند/خودمان بلدیم چگونه مذهبی باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دهمین شب برنامه “شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)” ، فیلم بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی در پردیس مهر کوهسنگی به نمایش در آمد ودر ادامه با حضور بهروز شعیبی نشست پرسش و پاسخ درباره این فیلم برگزار شد .

به گزارش سینماپرس، بهروز شعیبی با تشکر از تیمی که در ده شب جلسات نمایش فیلم و پرسش و پاسخ آن را برگزار کرد گفت : کاری که در این ده شب اتفاق افتاد، فقط نمایش فیلم نبود، بلکه یک کار تحقیقی و پژوهشی بود. یعنی ما بعد از سالها خودمان آمدیم و به محاسبه ای رسیدیم که چه قدر فیلم داریم و این فیلمها از چه کیفیتی برخوردار است.
او افزود : بدون قرار قبلی هر آن چیزی بود که دوست داشتم از تجربه ای که کردیم در آن بیاورم. هرآن چیزی که از نظر حسی دوست داشتم به آن بپردازم و هر آن چیزی که فکر می کنیم بهترین شکل برای نمایش فیلم است. ما یادمان نرود که کارگردان اولین تماشاگر یک فیلم است ففط یک فرق دارد و فرق آن این است که فرصت دارد تک تک صحنا های یک فیلم را به یک کیفیتی برساند و بعد به بقیه نشان دهد.
کارگردان دهلیز تاکید کرد : بدون قرار قبلی با نکات و لحاظی که دارد برای خودم من خیلی اتفاق خوبی بود. به هرحال من نسبت به ایران عزیزمان تعصب ویژه ای دارم و یک احساس مضاعفی به خراسان و هنر خراسان اعم از شعر و موسیقی و ادبیات و…دارم. راجع به خراسان فقط تلاش نبود بلکه یک گذشته ای وجود داشت که با من بود. ار تباط ما با امام رضا لزوما یک ارتباط مذهبی نیست و ارتباط وسیع تر وکلان تری است. برای همین ما وقتی از هرجای دنیا، از هر جای ایران وهرجای مشهد اسم امام رضا می آید یک احساس مشترک داریم. این احساس مشترک قابل تعریف نیست.
بهروز شعیبی تاکید کرد :یکی از کارهای سخت ما در هنگام فیلمسازی این است که کلیشه های قبلی را نادیده بگیریم .یعنی بتوانی از ذهن خودت آن را بیرون ببری و دوباره آن را بسازی. من این تجربه را قبلا هم داشتم. مثلا در یک فیلم اجتماعی مثل دهلیز و یا دارکوب و یا حتی در فیلمی مثل سیانور که درباره تاریخ معاصر است یا حتی در سریالی مثل پرده نشین …در بدون قرار قبلی هم این اتفاق می افتد. در فیلم بدون قرار قبلی، باید با یک پرداخت نو و جدیدی به موضوع می پرداختیم که قبلا در فیلم های دیگر وجود نداشت.

شعیبی تاکید کرد : هر کسی از زاویه دید خودش و شکلی که خودش دوست دارد با مضامین و اعتقادات مذهبی برخورد می کند و هیچ دستورالعمل دیگری نمی تواند اورا مجبور کند که شکل دیگری نگاه کند. برخی مواقع وقتی می بینیم که یک موضوع و مضمون مذهبی شکل شعار در جامعه می گیرد، این خیلی جای خوشحالی ندارد. برای اینکه، ما در یک جامعه و یک تاریخ یکتا پرستی شکل گرفته ایم و خودمان بلدیم چگونه مذهبی باشیم و چه طور ارتباط برقرار کنیم. کاری که فقط مسئولین و مبلغین دینی می کننداین است که فقط می توانند یک کدباشند، بهترین کاری که مسئولان می توانند انجام دهند این است که از راه دین مردم کنار بروند. یعنی نگذارند که دین شکل های دیگری به خودش بگیرد.

شعیبی افزود : شما وقتی وارد حرم امام رضا می شوید احساس بسیار خوبی از این حضور حس می کنید. برای اینکه زائری که آنجا آمده با هیچ قاعده ای نیامده و فقط با یک میل شخصی آمده است. از قبل هم تصمیم نگرفته که با امام رضا چطور حرف بزند یا ادبیاتی را انتحاب کند یا شعاری را بلند بگوید. برای نقطه و مرکز ثقل زندگی اش که فکر می کند به آرامش و یک رضایت نسبی می رسد آمده است.
کارگردان فیلم دارکوب با طرح این سوال که آیا اشتراک و علاقه ما به امام رضا، تناقضی با علاقه و اشتراک ما با فردوسی بزرگ و یا دوتار خراسان دارد؟ گفت :این ها تناقضی با هم ندارند و می توانند در کنار هم باشند.
شعیبی تاکید کرد : برای خودمن، شخصیت پدر در فیلم، همان پیشینه فرهنگی است که باید آن را پیدا کنیم.
او در پاسخ به سوالی درباره همکاری با سید مهدی شجاعی گفت : استاد عزیز ما آقای مهدی شجاعی، در زمانی که ما داشتیم بدنه اصلی قصه را شکل می دادیم جلسات متعددی با ایشان برگزار کردیم. ایشان فضای معنوی را خیلی خوب می شناسند ودر این سالها سعی کرده اند از شعار زدگی پرهیز کنند.

شعیبی درباره اسم فیلم گفت : اسم کار پیشنهاد من به نویسندگان فیلمنامه بود و فکر می کنم خیلی از اتفاقاتی که در زندگی ما رقم می خورد و مهمترین اتفاق که مرگ است، همه بدون قرار قبلی اتفاق می افتد و همه ما باید بتوانیم به استقبال از این اتفاقهایی که بدون قرار قبلی رخ می دهدبرویم و بتوانیم آینده متفاوتی را رقم بزنیم.

او دربخش دیگری از سخنان خود گفت : در بیان جدید، امام رضای ایرانی، نقطه متصل همه ما ایرانی هاست. خیلی از ابعاد امام رضا را هنوز نمی شناسیم. برای اینکه ایشان دانشمند بزرگی در دوره خودشان بودند و علوم خوبی را می دانستند و شاگردان زیادی داشتند. در واقع ایشان تقوی را با تخصص داشتند.
شعیبی تاکید کرد : بزرگترین کرامت و معجزه امام رضا، رساندن ما به مقام رضایت است. این حال خوبی که از ارتباط ما با امام رضا منتقل می شود شاید یکی از مهمترین دستاوردهایی هست که دراین ارتباط به دست می آوریم.

او در پاسخ به سوال یکی از تماشاگران گفت : اینکه ما بخواهیم همه آن چیزی که مرتبط با موضوع ومضمون است در یک فیلم بگنجانیم نشدنی است. اینکه هر چیزی را به شکل غلو شده اش ارائه دهیم مطمئنا بخش زیادی از جامعه با آن ارتباط برقرار نمی کند.

شعیبی با انتقاد از برخی بی توجهی ها به این فیلم گفت : بدون قرار قبلی با همه خوبی ها و سختی های آن ساخته شد. برای چنین فیلمهایی حتما شکل عرضه ودیده شدنش مهم است. این جور فیلمها چه ارگانهای دولتی حمایت کنند و چه حمایت نکنند ساخته خواهد شد و من معتقدم اگر ارگانهای دولتی حمایت نکنند راحت تر ساخته میشوند.

او افزود : جا دارد تشکر کنم از مدیریت آستان قدس، مخصوصا در زمانی که ما داشتیم برای فیلمبرداری بخشهایی از کارمان ناامید می شدیم این نگاه فرهنگی آقای مروی خیلی به ما کمک کرد. شاید همین حمایت معنوی آستان قدس برای تولید یک فیلم خیلی کارگشا باشد.

شعیبی تاکید کرد : من همان دستمزد معمول یک فیلم را برای فیلم بدون قرار قبلی گرفتم و عوامل فیلم ما هم همینطور بودند. مالوکیشنهای متعدد و بازیگران زیادی داشتیم. چنین فیلمهایی تاریخ انقضا ندارند و با گذشت زمان، تماشاگران بیشتری خواهد داشت.

او افزود :از این فیلم هیچ حمایتی نشد و ما تا زمان عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی با چالشهای زیادی روبرو بودیم. این درحالی است که من با دادن کوچکترین شعاری و با پرداختی کلیشه ای، قطعا مورد حمایت بیشتری قرار می گرفتم.
محمود بابایی تهیه کننده فیلم بدون قرار قبلی نیز در صحبتهایی گفت : خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم و امیدوارم فیلم را پسندیده باشید. خیلی خوب است که در شب میلاد امام رضا این فیلم را در مشهد در کنار شما دیدیم.
در ادامه مراسم تقدیر از بهروز شعیبی با حضور حجت الاسلام قاسم پور قائم مقام بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع)، برگزار شد.
این فیلم هم زمان در چهار سالن به نمایش در آمد و با استقبال مواجه شد. ‌در یک سالن نیز با زیر نویس عربی نمایش داده شد. در این نمایش، بینندگان عرب زبان و کاردار سفارت عراق بیننده این فیلم بودند ودر پایان نمایش این فیلم نیز بهروز شعیبی و محمود بابایی کارگردان و تهیه کننده این فیلم حضور داشتند و توضیحاتی درباره این فیلم ارائه دادند.
اجرای این برنامه را مسعود نجفی برعهده داشت.
این برنامه توسط بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلمخانه ملی ایران، موسسه تصویر شهر ومدرسه اسلامی هنر برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *