X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

برای فعالیت در صداوسیما به کسی التماس نمی‌کنیم/ درهای رسانه ملی به‌روی کسی که به مردم و فرهنگ کشور احترام می‌گذارد، باز است

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در دانشگاه امام صادق (ع) عصر امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه برگزار شد. رئیس رسانه ملی در این جلسه در پاسخ به این سوال که منابع مالی صدا‌وسیما چگونه تامین می‌شود؛ گفت: خودمان باید درآمدزایی کنیم و متاسفانه تا اطلاع ثانوی منبع جبران هزینه‌های رسانه ملی پخش آگهی بازرگانی است.

جبلی با بیان اینکه باید از شرکت‌های بازرگانی حمایت کنیم اظهار کرد: همین شرکت‌های بازرگانی که آگهی آن‌ها از تلویزیون پخش می‌شود بخشی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند باید از آن‌ها حمایت شود، اما نه چون راه دیگری نداریم و نگران خرج و مخارج صدا‌وسیما هستیم آگهی را قبول و پخش کنیم.

۲۵۰ مجوز تولید نمایش خانگی در دولت قبل صادر شد

رئیس سازمان صدا‌وسیما درباره فیلم و سریال‌های نمایش خانگی تصریح کرد: صداوسیما موظف است نمایش خانگی را کنترل کند در قدم اول ساترا باید به نمایندگی از صداوسیما نظارت کند و مجوز بدهد، اما می‌بینم که ۲۵۰ مجوز تولید از دولت قبل همچنان باقی مانده یعنی تولید و تبدیل به سریال شده است. پس با وجود اینکه دولت نزدیک به دوسال است که تغییر کرده و مقام معظم رهبری تاکید کردند که تنظیم‌گر فضای مجازی در حوزه صوت‌وتصویر فراگیر صداوسیماست با این وجود تا آخرین روز دولت قبل همچنان مجوز‌های سریالی داده می‌شد.

جبلی ادامه داد: بسیاری از مجموعه‌های نمایش خانگی در دولت قبل مجوز گرفته و با هزینه‌های میلیاردی تولید شده است الان به ما می‌گویند این سریال‌ها را تنظیم‌گری کنید ما چطور این کار را انجام دهیم. تنها راهی که داریم این است که سریال‌های در حال تولید را بررسی کنیم و تند و تیزی‌هایش را حذف کنیم و ممیزی بزنیم تا بالاخره پخش شود. سازنده فیلمی که از قبل مجوز گرفته می‌گوید من مجوز گرفتم و فیلم را تولید کردم و هزینه میلیاردی کردم و فقط هرجایی از فیلم که اشکال داشته باشد را حذف می‌کنم تا پخش شود.

نقش صداوسیما در اغتشاشات اخیر چه بود؟

او با بیان اینکه اگر صداوسیما در خنثی کردن لحظه‌ای تحریف‌ها پای‌کار نبود شاهد عدم همراهی مردم با این فتنه نبودیم گفت: صداوسیما در خنثی سازی فتنه رسانه‌های معاند نقش مهمی ایفا کرد اما قبول دارم که روایت اول بسیار مهم است. مانند زمانی‌که هک سامانه‌های سوخت اتفاق افتاد صداوسیما در لحظه ورود کرد و به مردم آرامش داد و برای اولین بار در تاریخ صداوسیما اذعان شد که این حمله سایبری است و مردم هم همراهی کردند.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: در فتنه‌ای که اتفاق افتاد نظام یک لحظه هم مدیریت بحران را از دست نداد و مقتدرانه کارش را انجام داد و فقط شاید چون نتوانستیم روایت اول را تثبیت کنیم سررشته افکار عمومی از دست ما خارج شد. چرا این اتفاق افتاد چون ما سه روز خواهش کردیم که فیلم صحنه فوت مهسا امینی را بدهید تا پخش کنیم تا ثابت کنیم ضرب و شتمی نبوده است.

توضیحات رئیس رسانه ملی درباره سیاست مواجه با سلبریتی‌ها

وی با بیان اینکه سلبریتی واژه مطلقا منفی نیست گفت: ما در درجه اول باید با چهره‌ها و افرادی که رابطه خود را با فرهنگ، مردم وتاریخ خود قطع کرده‌اند قطع کنیم اگر آن‌ها نمی‌خواهند دیگر در میدان باشند مردم هم نمی‌خواهند آن‌ها را ببینند. در مقابل چهره‌هایی هستند کهشاید به دلیل فشارهای زیاد مجبور شدند حرف‌هایی بزنند ما در را روی آن‌ها نبسته‌ایم خیلی از آن‌ها پیام‌های تهدیدآمیزی که برایشانارسال شده بود نشان دادند. درهای صداوسیما برای کسی که به مردم و فرهنگ احترام می‌گذارد باز است کسی که خودش نمی‌خواهد بیاید کسی هم دنبالش نمی‌رود.

جبلی با اشاره به کشف چهرهای جدید تصریح کرد: کشف و تربیت چهره‌های جدید هم اهمیت دارد که در ما‌ه‌های اخیر چهره‌هایبسیاری کشف و مشهور شدند.

پیمان جبلی همچنین تأکید کرد: در اغتشاشات اخیر تصویر دروغین برای بخش اعظمی از بازیگران و سلبریتی‌ها ساخته بودند که کار نظام فردا تمام است. کارگردانی می‌گفت سر فیلمبرداری رفتم بازیگران گفتند اجازه بدهید دو سکانس بگیریم یک با حجاب دو بی‌حجاب که اگر نظام سقوط کرد مشکلی پیش نیاید.

شائبه قبیله‌گری در صداوسیما

او در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره شائبه قبیله‌گری در صداوسیما خاطرنشان کرد: این‌هایی که شما به آن می‌گویید قبیله‌گرایی خودش یعنی اتفاقاتی در صدا و سیما افتاده و کار‌های جدیدی شروع شده! قبیله‌گرایی یعنی در را قفل کنیم نگذاریم کسی وارد شود. قطعاً کار‌های خوبی انجام شده است که آن‌قدر دشمن را عصبانی کرده که بنده و تعدادی از خبرنگاران مارا تحریم کرده‌اند. اگر کار قوی‌ای بوده باشد که میدان ندادیم حتماً ضعف از ما بوده، به تمام افرادی که پایبند به ارزش‌ها هستند باید میدان داده بشود. شرعاً اجازه قبیله‌گرایی در صدا و سیما را نمی‌دهم.

۵۰۰ عنوان مدیریت در سازمان صدا‌وسیما حذف شده است

وی درباره کوچک‌سازی سازمان صداوسیما نیز بیان کرد: در اصلاحات ساختاری در معاونت‌های مختلف تاکنون بیش از ۵۰۰ مدیریت در سازمان صداوسیما حذف شده و همچنان هم این مسیر ادامه پیدا می‌کند. ما بیشتر از ناظر بیرونی نیازمند کوچک شدن هستیم؛ چرا، چون می‌دانیم در آخر خودمان را به در و دیوار هم بزنیم بودجه‌مان همین میزان است.  حذف ۵۰۰ مدیریت یعنی ۵۰۰ مدیر، ۵۰۰ ماشین، ۵۰۰ منشی و ۵۰۰ دفتر حذف شده است.

یکی از برنامه‌های پرس‌تی‌وی باعث جدل در پارلمان انگلیس شد

جبلی در پاسخ به یکی از دانشجویان که مدعی بی‌خاصیت بودن برنامه‌های برون مرزی صدا و سیما، این‌گونه واکنش نشان داد: یکی از برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی باعث بحث و جدل جدی در پارلمان انگلیس شد! برنامه «PALESTINE DECLASSIFIED» شبکه پرس‌تی‌وی همانند «تیک تاک» که در کنگره آمریکا مورد بررسی قرار گرفت در مجلس عوام انگلستان بررسی شد! انگلیسی‌ها گفتند شبکه پرس‌تی‌وی که ما سالهاست اجازه ندادیم بر روی ماهواره باشد و از روی شبکه کابلی آن را حذف کردیم و در فضای مجازی اجازه فعالیت به آن ندادیم چگونه توانسته است آنقدر مخاطب نخبه انگلیسی جذب کند.

شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی مخاطبان زیادی دارد

وی افزود: بودجه یک سال شبکه الجزیره یک میلیارد دلار است، اما بودجه سالانه تمامی شبکه‌های مرزی صدا و سیما هشت میلیون دلار است، اما همین شبکه‌های ما توانسته‌اند مخاطبان خود را حتی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کند. حساب فیس‌بوک شبکه پرس‌تی‌وی ما تاکنون بیش از بیست بار مسدود شده است! اگر تأثیرگذار نبودند که این اتفاقات نمی‌افتاد.

 

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *