X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

استقبال مخاطبان از دومین جشنواره ملی «آیین سخن»

دومین «جشنواره ملی آیین سخن» در هفته بزرگداشت حکیم نظامی، ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو، با حضور برنامه‌سازان، مدیران رسانه و مهمانانی از شورای پاسداشت زبان فارسی و انجمن مفاخر فرهنگی آغاز به کار کرد. 

 محوریت محتوایی دومین «جشنواره ملی آیین سخن» حکیم نظامی است و این جشنواره در دو بخش تخصصی شبکه‌های رادیویی و صدای استان‌ها و بخش مردمی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت ارسال آثار به این جشنواره را داشتند و حالا هم جشنواره روز‌های پایانی خود را طی می‌کند. بحیرایی مدیر کمیته داوران جشنواره ملی آیین سخن گفت: استقبال مخاطبان از بخش مردمی دومین جشنواره ملی «آیین سخن» قابل تقدیر است. 


وی با اعلام این خبر افزود: بسیار خرسندیم که دومین دوره جشنواره «آیین سخن» مورد توجه برنامه سازان مردمی و علاقه‌مندان به زبان فارسی از اقصا نقاط کشور قرار گرفته است.


مدیر کمیته داوران دومین جشنواره ملی «آیین سخن» ادامه داد: در این دوره شرکت کنندگان آثار خود را به دفتر جشنواره ارسال کردند که پس از بررسی اولیه ۴۴ اثر که استاندارد‌های لازم را برای حضور در جشنواره داشت، پذیرفته شد و به مرحله داوری راه یافت.


بحیرایی افزود: از مهم‌ترین ویژگی آثار ارسالی به دومین جشنواره «آیین سخن» توجه شرکت کنندگان به کیفیت آثار است به گونه‌ای که بعضی از آثار به لحاظ پژوهش و ساخت با آثار برنامه سازان حرفه‌ای رادیو برابری می‌کند.

همچنین، ابوذرابراهیم مدیر کمیته فضای مجازی دومین جشنواره «آیین سخن» گفت: در راستای تبلیغ اثربخش و ماندگار، کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های #من_نگهبان_زبان_فارسی_هستم، #آیین_سخن، #فارسی_را_پاس_بداریم و #هر_ایرانی_نگهبان_زبان_فارسی را به همراه محتوای با کیفیت در فضای مجازی داغ و فراگیر کرده‌ایم. 



ابراهیم گفت: در ابتدا از مخاطبان رادیو ایران دعوت شد تا برای کلمات بیگانه، واژه فارسی پیشنهاد دهند و برای بهره گیری بهتر از فرهنگ ایرانی، نام‌های زیبای بومی و ایرانی را جهت نام‌گذاری محصولات به صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها معرفی کنند؛ این پویش با هدف اصلاح به‌کارگیری کلمات بیگانه و نادرست در رادیو ایران برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی شنونده‌ها روبرو گشت. 


وی افزود: این حرکت ادامه پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ به جشنواره تبدیل شد. دومین جشنواره ملی «آیین سخن» امسال در چهار بخش در حال برگزاری است؛ بخش برنامه سازی رادیویی، بخش فضای مجازی، بخش مردمی و بخش ویژه که مربوط به «نظامی گنجوی» است. جشنواره ۱۴۰۲ از هفته نظامی در اسفند سال قبل کلید خورد و اختتامیه آن در تیر ماه برگزار خواهد شد. 


مدیر کمیته فضای مجازی جشنواره آیین سخن استقبال مردم از جشنواره به ویژه در بخش فضای مجازی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تعداد آثار ارسالی در این بخش در مقایسه با دیگر بخش‌ها قابل توجه بوده است. تولید محتوا برای صفحات اجتماعی، پادکست، گرافیک متحرک، تیزر و بنر‌های گرافیکی، تولید محتوا برای کانال تلویزیونی رادیونما، ساختار‌های مورد تایید در بخش فضای مجازی جشنواره آیین سخن است که آثار رسیده، از سوی کارشناسان این حوزه داوری شده اند.


ابراهیم، روش‌های تبلیغ و معرفی جشنواره «آیین سخن» را مکمل و به موازات آنتن شبکه عنوان کرد و گفت: از بهمن سال گذشته تبلیغات و اطلاع رسانی اخبار جشنواره در پایگاه، رادیونما و صفحات رادیو ایران در شبکه‌های اجتماعی همسو و همزمان با آنتن رادیو ایران انجام شده است تا علاوه بر شنوندگان، دنبال‌کنندگان خلاق و ایده‌پرداز شبکه را به تولید محتوا برای جشنواره ترغیب کنیم. از سوی دیگر بستر دریافت آثار ارسالی مردم و برنامه سازان رادیو در پایگاه رادیو ایران به نشانی بوده است که مرتب و به موقع رصد و بهینه‌سازی شده تا بدون کمترین مشکلی شرکت‌کننده بتواند اثر خود را بارگذاری و ارسال نماید. 
افرادی که در فضای مجازی صفحاتی با دنبال‌کننده‌های بالا دارند، محتوایی را تولید کنند تا به مخاطب خود بیاموزند که از کلمات بیگانه استفاده نکنند.


مدیر فضای مجازی رادیو ایران ادامه داد: در راستای تبلیغ اثربخش و ماندگار، کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های #من_نگهبان_زبان_فارسی_هستم، #آیین_سخن، #فارسی_را_پاس_بداریم و #هر_ایرانی_نگهبان_زبان_فارسی را به همراه محتوای با کیفیت در فضای مجازی داغ و فراگیر کرده‌ایم تا توانسته باشیم «آیین سخن» را به بهترین شکل به همه معرفی کنیم. پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی نیازمند هم‌افزایی و همکاری گسترده است که شبکه رادیویی ایران می‌کوشد تا این حرکت مهم را ماندگار کند.



ابراهیم در پایان متذکر شد: در تلاش هستیم تولید و انتشار محتوا به همراه این برچسب‌ها را در طول سال داغ نگه داریم. مخاطب هدف ما جوان‌های دهه هفتادی و دهه هشتادی هستند؛ کسانی که حضور پررنگ‌تری در شبکه‌های اجتماعی دارند و می‌کوشیم با محتوای جذاب توجه‌شان را جلب کنیم تا ایشان هم به جمع پاسداران و نگهبانان زبان، خط و ادب فارسی بپیوندند؛ افرادی که در فضای مجازی صفحاتی با دنبال‌کننده‌های بالا دارند، محتوایی را تولید کنند تا به مخاطب خود بیاموزند که از کلمات بیگانه استفاده نکنند یا کلمات فارسی را با تلفظ درست و با املای صحیح به کار گیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *