X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

نخستین عنصر رادیو زبان است 

نشست خبری دومین جشنواره «آیین سخن» در سالن جلسات معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد. 

یدالله گودرزی، دبیر دومین جشنواره «آیین سخن» درباره زبان فارسی گفت: گاهی زبان فراتر از ارتباط روزمره بود و خودش بستری برای حمل دانش، ادبیات و هنر محسوب می‌شد. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به تاریخچه زبان فارسی بیندازیم، زبان فارسی سه دوره را پشت سر گذاشته است. الان که از زبان فارسی نو استفاده می‌کنیم، از زمان رودکی و تاریخ شعر فارسی پدید آمده است.

گودرزی ادامه داد: پس از پدید آمدن شعر فارسی نثر این زبان شکل گرفت و سامانیان، خاندان کاکویه، یعقوب لیث صفار و … باعث شدند زبان فارسی به همراه دانشنامه‌ها ظهور کند. اولین‌بار خاندان کاکویه به ابن‌سینا تاکید کرد، که دانشنامه علایی را به زبان فارسی را بنویسد. بعد از آن رساله‌های طب‌شناسی هم به زبان فارسی نگاشته شد.

دبیر دومین جشنواره «آیین سخن» با بیان اینکه ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی دو تن از بزرگانی هستند که بر پیدایش زبان علمی فارسی تلاش کردند، افزود: شاگردان آن‌ها مانند بهمنیار زبان فارسی را گسترش دادند و زبان را به افرادی مانند خواجه نصیرالدین طوسی، ناصرخسرو و … منتقل کردند. 

به گفته وی، امروز زبان فارسی میراث مشترک همه ماست و با ظهور رسانه‌ها این زبان گسترش بی بدیل پیدا کرده است. رادیو نخستین رسانه صوتی است، که در ایران نبوغ کرد و استفاده از زبان فارسی را به عنوان کارکرد مهم در پیش گرفت و باعث شد یک پویش در ایران حاکم شود. از این زبان که همه ما از آن استفاده می‌کنیم، زبانی است که رادیو آن را پدید آورده است؛ بنابراین نخستین عنصر رادیو زبان است. 

گودرزی افزود: رادیو از زبان و موسیقی ترکیب شده است. شاید آنقدر در رسانه تلویزیون، زبان مهم نباشد و عناصر دیگری به کمک تلویزیون بیاید. اما در رادیو بیش از هر عنصر دیگری از زبان استفاده می‌کنیم. به همین دلیل ضروری است از زبان به بهترین شکل استفاده کنیم.

مهدی آذرمکان، مدیر شبکه رادیو ایران درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره گفت: پاسداشت زبان فارسی مساوی با پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان است. به نوعی زبان فارسی زنجیره پیوند ما با تاریخ چندین هزارساله است. در سال‌های گذشته خیلی از افراد با استفاده از ابزارهای جدید دنیای رسانه تلاش کردند پیوند تاریخی ما را جدا کنند و هویت تاریخی و ملی ما را زیر سوال ببرند. 

آذرمکان ادامه داد: اما با تاکید مقام معظم رهبری و هوشیاری برخی مسئولان فرهنگی پویش‌هایی شکل گرفت، که نمونه‌اش دومین جشنواره پاسداشت زبان فارسی است. زبان فارسی علاوه‌بر حفظ هویت ملی و فرهنگی ما عامل وحدت‌بخش تمام اقوام ایرانی است، که در کنار هم زندگی می‌کنند. از طرفی، زبان فارسی عامل وحدت‌بخش کشورهای فارسی‌زبان هم است. 

مدیر شبکه رادیو ایران با بیان اینکه از دیرباز رادیو به دنبال پاسداشت زبان فارسی بود، افزود: شاید اگر بگوییم رادیو در پاسداشت زبان پیشرو بوده، اغراق نکردیم. یکی از برنامه‌های مهمی که از سال ۱۳۹۵ زیرنظر آقای گودرزی دبیر جشنواره روی آنتن بود، «باغ هنر» است. در آن زمان به‌طور ویژه به زبان فارسی توجه می‌شد. به مرور پاسداشت زبان فارسی به پویش‌های مردمی و رسانه‌ای تبدیل شد. 

به گفته وی، از سال گذشته جشنواره «آیین سخن» شکل گرفت. امسال دومین دوره از این جشنواره برگزار می‌شود و ما شاهد دوبرابر شدن حجم آثار ارسالی هستیم. ۱۰۵۱ اثر رادیویی در چهار بخش به دستمان رسیده، که از این تعداد ۷۳۳ اثر را برنامه‌سازان حرفه‌ای رادیو تولید کردند. در بخش نظامی گنجوی ۶۱ اثر، در بخش مردمی ۷۸ اثر و در بخش فضای مجازی حدود ۱۷۹ اثر ارسال شده است. 

آذرمکان با بیان اینکه سال گذشته حجم آثار دریافتی حدود ۵۰۳ اثر بود، بیان کرد: در این دوره از جشنواره ۲۳ جایزه برای برگزیدگان «آیین سخن» درنظر گرفته شده است. ما هفت بخش رادیویی داریم، که برنامه‌سازان حرفه‌ای در آن شرکت کردند و در این هفت بخش یک برگزیده و یک دپیلم افتخار اهدا می‌شود، که در مجموع ۱۴ جایزه برای این بخش درنظر گرفته شده است. 

مدیر شبکه رادیو ایران بیان کرد: در بخش نظامی گنجوی به سه اثر جایزه داده می‌شود، در بخش مردمی به چهار اثر و در بخش فضای مجازی دو اثر مشمول جایزه می‌شوند. از طرفی در روز اختتامیه از چهار نفر از پیشکسوتان رادیو ایران تجلیل می‌شود. در مجموع ۱۱ شبکه رادیویی سراسری در «آیین سخن» شرکت کردند، که شبکه‌های صبا، فرهنگ و ایران در همه بخش‌های جشنواره شرکت کردند. بقیه شبکه‌ها در برخی از شاخه‌ها آثار ارسال کردند.

به گفته وی، در مراکز استان‌ها حجم آثار ارسالی دو برابر بود. ۲۸ مرکز استانی آثار ارسال کردند. روز دوشنبه ۱۲ تیر ساعت ۱۴:۰۰ اختتامیه «آیین سخن» در معاونت صدا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *