X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

الگو گرفتن زنان جامعه ما از حضرت زهرا سلام الله علیها موضوع مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در جامعه موضوع رعایت عفاف و حجاب مطرح می‌شود و در این مورد زنان بیشتر از مردان مورد خطاب قرار می‌گیرند، به دلیل این است که ارزش ایشان حفظ شده و شأن و منزلت زنان و دختران ما در جمع‌های مردانه مورد آسیب قرار نگیرد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر ضرورت الگو گرفتن از چهره‌های مؤمن در قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن کریم از زنان باایمانی یاد شده که مدل زندگی آنها به عنوان الگویی برای مردان و زنان تاریخ معرفی شده است. این مطلب نشان می‌دهد در معنویت و امور دینی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد؛ چه‌بسا زنان بسیاری هستند که می‌توانند سرآمد دوران شده و به قله‌های معنویت راه پیدا کنند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دین اسلام، جوهر و ذات زن و مرد یکی است و در متون دینی هم هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. حتی در متن‌های عرفانی هم میان زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد. جز اینکه اسلام در برخی موارد به دلیل لطافت روحی زن، ملاحظاتی را برای او در نظر گرفته است.

رعایت حجاب نیاز ضروری جامعه است

اسماعیلی با اشاره به اهمیت رعایت حجاب در جامعه تصریح کرد: اگر در جامعه موضوع رعایت حجاب و عفاف مطرح می‌شود و در این مورد زنان بیشتر از مردان مورد خطاب قرار می‌گیرند، به دلیل این است که ارزش ایشان حفظ شده و شأن و منزلت زنان و دختران ما در جمع‌های مردانه مورد آسیب قرار نگیرد.

او خاطرنشان کرد: اسلام سعی دارد منزلت زن را بالا ببرد، نه اینکه او را فردی دور از جامعه نگه داشته و مانع رشد اجتماعی و فرهنگی او شود.

اسماعیلی بر تساوی زن و مرد در عین رعایت الزامات حیات و امنیت آنها تأکید کرد و گفت: یکی از آیاتی که به طور مشخص به تساوی زن و مرد اشاره می‌کند در سوره نساء عنوان شده که بر خلقت واحد زنان و مردان اشاره دارد. از سوی دیگر آیه دوازدهم در سوره ممتحنه نیز به حق مالکیت زنان اشاره می‌کند.

او خاطرنشان کرد: قرآن کریم عنوان می‌کند که زن به طور بالقوه می‌تواند به بالاترین مراتب کمال، یعنی وارد شدن به بهشت الهی، برسد و این وعده‌ای است که قرآن به ما داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توانمندی زنان مؤمن و محجبه اشاره کرد و گفت: امروز در جامعه شاهد حضور زنان توانمندی هستیم که در عین رعایت حجاب اسلامی و پوشش مناسب، در سطوح بالای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مشغول به کار هستند. این رویکرد، مورد تائید دین اسلام است و اگر اسلام نکاتی را به زن پیشنهاد کرده تا آن را در زندگی خود به کار بگیرد، برای آن است که در حین ارتقای اجتماعی در امور معنوی هم رشد داشته و آخرت خود را حفظ کرده باشد.

الگوگیری از حضرت زهرا (س) در مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی

اسماعیلی ضرورت توجه به الگو در رشد دینی را به عنوان نکته مهمی در موضوع معنویت و زنان دانست که باید به آن دقت داشت و گفت: الگو گرفتن یکی از نیازهای ذاتی انسان است که از دوران کودکی در وجود فرد بروز می‌کند. در این باره، الگو گرفتن زنان جامعه ما از حضرت زهرا سلام الله علیها موضوع مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند.

او تصریح کرد: چنانکه زندگی آن حضرت دارای ابعاد مختلف بوده و جوانب مختلف حضور یک زن در مسائل فردی خانوادگی و اجتماعی را برای ما مشخص می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از یک‌سو حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان «یک فرد» مسئولیت‌هایی بر عهده داشت و بندگی خالصانه برای خدا انجام می‌داد. از سوی دیگر «در محیط خانواده» همسر و مادری مهربان بود که الگوهای همسرداری و تربیت فرزند در سیره آن حضرت به خوبی قابل درس گرفتن برای زنان جامعه ما است.

ضرورت تحقق الگوی سوم زن مسلمان ایرانی

اسماعیلی به الگوی سوم اشاره کرد و اظهار داشت: به این ترتیب در الگوی سوم زن مسلمان ایرانی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، می‌توانیم به خوبی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراجعه کنیم که هم حجاب اسلامی را به کمال رعایت کرده‌اند و هم در زمینه‌های همسرداری، تربیت فرزند و حضور اجتماعی و سیاسی در حد اعلی الگوی انسان‌ها هستند.

او خاطرنشان کرد: نوع مواجهه آن حضرت با فرزندان خردسال خود نشان می‌دهد که در عین اینکه به روحیات لطیف فرزند توجه دارد، به هویت، شخصیت و ارتقای معنوی آنها نیز دقت ویژه‌ای دارد. حتی در شعرهایی که برای فرزندان خود به عنوان لالایی می‌خوانده، آموزه‌های مهم تربیتی بسیاری وجود دارد.

وزیر ارشاد به سبک همسرداری بانوی مکرم اسلام اشاره و یادآوری کرد: از طرف دیگر حضرت زهرا سلام الله علیها همسری حامی و پشتوانه‌ای محکم برای امام علی علیه السلام بوده است، چنانچه الگوی ازدواج موفق را در سبک زندگی آن بزرگان مشاهده می‌کنیم.

حضور فعال و دغدغه‌مند زنان در جامعه

او با تأکید بر حضور فعال و دغدغه‌مند زنان در جامعه، یادآوری کرد: در عین حال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان «عضوی از جامعه» در شرایط لازم حضوری فعال و هوشیارانه همراه با رعایت عفاف و حجاب داشته است. به عنوان مثال زمانی که لازم بود ایشان در مسجد حاضر شده و خطبه فدکیه را ایراد فرمودند. این خطبه مهم و شریف، نشان می‌دهد که آن حضرت از نظر فکری، اعتقادی و سیاسی در چه جایگاه بلندمرتبه‌ای قرار داشتند.

اسماعیلی ادامه داد: به این ترتیب هر کسی در زندگی خود الگوهای متنوعی دارد که در رفتارهای شخصی خانوادگی و اجتماعی خود از یک نمونه مشخص الگو برداری می‌کند. در عین حال امکان دارد این نوع الگوبرداری با خطا و اشتباه هم همراه شود.

او تصریح کرد: اگر زنان جامعه ما از زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگو بگیرند، هیچ نوع اشتباهی در آن رخنه نخواهد کرد و کسی که بر طبق ملاک‌های مشخص‌شده آن حضرت زندگی کند، درواقع سبک زندگی فاطمی و اسلامی خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *