X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

ویژه برنامه‌های رادیو به مناسبت «روز قلم»

 توجه به نویسندگان و آثاری که آن‌ها منتشر می‌کنند سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد علاقه به موضوع کتاب و کتابخوانی می‌شود که یکی از رسالت‌های برنامه سازان رادیویی است.

 شبکه رادیویی فرهنگ در برنامه‌های «جهان ترجمه» با مترجمان، «کتاب فرهنگ» با نویسندگان گفتگو می‌کند. همچنین در برنامه «سیم و زر» به معرفی کتاب پرداخته و با نویسنده اثر گفتگو می‌شود.

برنامه «چاپخانه» به معرفی کتاب و نمایشنامه و‌گفتگو با نویسندگان آن می‌پردازد. «هفت اقلیم» نیز هر روز گفتگو با نویسندگان کتاب‌های حوزه‌های مختلف را بر عهده دارد و «ققنوس» با شاعران صاحب کتاب گفتگو دارد.

راه اندازی «کتابخانه نیمه شب» رادیو تهران 

مخاطبان رادیو تهران و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی، می‌توانند برای دور هم کتاب خواندن و نقد و بررسی کتاب ها، هر هفته با «کتابخانه نیمه شب» رادیو تهران همراه شوند. این برنامه با هدف ارتقاء و توسعه فرهنگ کتابخوانی و ایجاد شور و شوق در جامعه به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۳۵ روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

برنامه «کتاب شب» شاید طولانی‌ترین برنامه رادیو باشد که سالیان سال بدون تغییر خاصی از رادیو تهران در حال پخش است.
در این برنامه هر هفته یک رمان خارجی یا ایرانی روایت می‌شود. به این صورت که در ابتدا آثار مشاهیر و مفاخر کلاسیک یا امروزی معرفی می‌شود سپس رزومه نویسنده مورد نظر اعلام و در نهایت خلاصه‌ای از رمان بدون حذف قهرمانان داستان به گونه‌ای که برای مخاطب ساده، قابل فهم و جذاب باشد، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳:۳۵ با صدای استاد بهروز رضوی روایت می‌شود.

«کتاب دوست» روی امواج رادیو جوان

شبکه رادیویی جوان در برنامه «کتاب دوست» که روز‌های پنج شنبه و جمعه‌ها پخش می‌شود به معرفی کتاب و نویسنده او می‌پردازد. معرفی نویسنده‌های مشهور جهان از دیگر بخش‌های این برنامه است.

«تالار آیینه» برنامه تخصصی کتاب در رادیو ایران

برنامه «تالار آیینه» به عنوان برنامه‌ای تخصصی در حوزه کتاب است، معرفی کتاب‌های متناسب با دوره کودکی و نوجوانی را نیز همواره جزو دغدغه‌های خود قرار داده است. این برنامه تاکنون صد‌ها عنوان از کتاب‌های مطرح ایران و جهان در حوزه‌های گوناگون به خصوص داستان‌های کوتاه و بلند و رمان را معرفی کرده است.

«تالار آیینه» را یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها بعد از خبر ساعت ۲۲ از رادیو ایران بشنوید. همچنین این شبکه رادیویی در برنامه «باغ هنر» خود در روز چهارشنبه به روز قلم و اهمیت این موضوع می‌پردازد.

رادیو معارف در «مهربان باشیم»

«برنامه مهربان باشیم» در روز چهارشنبه با این پرسش به روی آنتن می‌رود، اگر بخواهید داستانی را مرور کنید چه چیزی رو می‌نویسید؟ این برنامه ساعت ۶:۴۵ از آنتن صدای فضیلت شنیده می‌شود.

رادیو نمایش در «راویان خیال» 

«راویان خیال» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به مدت نیم ساعت و تکرار آن در ۲۲:۳۰ همان روز به معرفی نویسندگان معاصر و آثارشان می‌پردازد. این برنامه با نویسندگی و تهیه کنندگی عطیه گلی، گویندگی پریسا جمالی، مشاور محتوایی زهرا بیابانی تهیه می‌شود که از پایان دوره قاجار نویسندگان معاصر معرفی شده و در حال حاضر به ادبیات معاصر ایران می‌پردازد که بعد از آن ادبیات معاصر اروپا و آمریکا بررسی می‌شود.

«داستان‌ها و آدم‌ها» در امواج رادیو سلامت

رادیو سلامت در حوزه کتاب، کتابخوانی و نویسندگی برنامه‌های مختلفی دارد. «عشق کتاب» با محوریت معرفی نویسندگان، مولفان و مترجمین برتر کشور همراه با معرفی آثار این افراد و بحث وگفت وگو در خصوص آثار، سبک نویسنده و مترجم و نگاهی اجمالی به زندگینامه این افراد دارد.

«داستان‌ها و آدم‌ها» با محوریت معرفی یک داستان و نویسنده اثر، در این برنامه قسمت‌هایی از کتاب توسط نویسنده یا مترجم و یا مجری‌های شبکه خوانده می‌شود و ارزش ادبی کتاب بررسی می‌شود. 

نگاه طنز رادیو صبا به روز «قلم»

این شبکه رادیویی در برنامه زنده «صبح صبا» با نگاهی طنز این روز را گرامی می‌دارد و با عنوان موضوعی «فاز نویسندگی» با همراه شنوندگان می‌شود. این برنامه با طرح چالش نویسندگی از مخاطبان می‌خواهد استعداد خود در نویسندگی را محک بزنند و یک جمله درباره خودشان بنویسند. مجله صبحگاهی «صبح صبا» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶ صبح تقدیم شنوندگان می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *