X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

کتاب «انسان آسمان» برای نوجوانان و جوانان جذاب است 

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مسابقه گویندگی” صدای تو” در  فصل بهار با محوریت کتاب” همه چیز روبه راه است، ممنونم ” نوشته شهاد زمانی  برگزار شد و فصل دوم این مسابقه با محوریت کتاب انسان آسمان به قلم امام موسی صدر ویژه نوجوانان برگزار شد. 

شهاد زمانی یکی از داوران فصل دوم گویندگی «صدای تو» گفت: قرائت امام موسی صدر از دین، قرائتی بسیار مترقی و نو، انسانی، فطری، واقع‌گرا وعمل‌گرا است. امام موسی صدر در کتاب «انسان آسمان» پرسش‌های مهمی را مطرح می‌کند از جمله آنکه چه تفاوتی میان کسی که ولایت امام علی (ع) را پذیرفته و کسی که نپذیرفته وجود دارد، ولایت امیرالمؤمنین چه تاثیری بر زندگی ما گذاشته است و اینکه آیا دغدغه‌ها و اولویت‌های ما همان دغدغه‌ها و اولویت‌های حضرت علی (ع) است. 

 زمانی درباره برگزاری این دوره از مسابقه بیان کرد: هدف‌گذاری ما ایام عید سعید غدیر خم بود که به بهانه این روز بزرگ فصل دوم مسابقه گویندگی را برگزار کنیم و به شخصیت والای امام علی (ع) بپردازیم. به همین دلیل کتابی را انتخاب کردیم که به سیره حضرت علی (ع) پرداخته باشد و نوع نگاه و مطالب آن تازگی و جذابیت لازم را داشته باشد. 

وی درباره شرایط و زمان فصل دوم مسابقه گویندگی «صدای تو» در قیاس با فصل اول آن توضیح داد: این فصل همزمان با مراسم‌های دیگری، چون مهمانی ده کیلومتری که در سطح شهر در حال برگزاری بود، برگزار شد و طبیعی است تحت‌الشعاع آن برنامه‌ها قرار بگیرد. به علاوه فصل اول مسابقه گویندگی در چند شب متوالی در فضای باز محوطه فرهنگسرا انجام گرفت و به همین علت به صورت فراگیرتری اجرا شد و شب فینال، اجرا‌های باکیفیت تری داشتیم. اما فصل دوم تنها در یک مرحله اجرا شد و طبیعی است شاهد هم اجرا‌های نسبتا ضعیف و هم اجرا‌های قوی باشیم. کتاب «انسان آسمان» جستار‌هایی از امام موسی صدر درباره امیرالمؤمنین (ع) است که نوجوانان بخش‌هایی از آن را اجرا می‌کردند.

 زمانی درباره انتخاب این کتاب بیان کرد: سوژه کتاب «انسان آسمان» برای نسل جدید بسیار جذاب است. مجموعه سخنرانی‌های امام موسی صدر که در این کتاب گردآوری شده حاصل نگاه متفاوت و جذاب وی به شخصیت امام علی (ع)، ولایت و مسئولیت‌های شیعه در قبال ایشان است که حتی برای کسانی که اصطلاحا قشر خاکستری هستند و زاویه‌ای با دین ندارند و به هر دلیلی تغذیه فرهنگی و فکری لازم را نداشتند و به دنبال خوراک فکری متفاوتی هستند، بسیار جذاب است. 

وی ادامه داد: قرائت امام موسی صدر از دین، قرائتی بسیار مترقی و نو، انسانی، فطری، واقع‌گرا وعمل‌گرا است. امام موسی صدر در این کتاب پرسش‌های مهمی را مطرح می‌کند از جمله آنکه چه تفاوتی است میان کسی که ولایت امام علی (ع) را پذیرفته و کسی که نپذیرفته وجود دارد، ولایت امیرالمؤمنین چه تاثیری بر زندگی ما گذاشته است و اینکه آیا دغدغه‌ها و اولویت‌های ما همان دغدغه‌ها و اولویت‌های حضرت علی (ع) است، آیا ما واقعا پیرو مولا بوده‌ایم، اگر پیرو حقیقی او بوده‌ایم این چه زندگی‌ای است که داریم و چرا عقب‌مانده‌ترین شهرها، شهر‌های شیعیان است و یا چرا اینهمه فقیر و یتیم و مشکلات ریز و درشت داریم. 

داور مسابقه کویندگی «صدای تو» عنوان کرد: قطعا اگر ما پیرو حقیقی امیرالمؤمنین باشیم زندگی متفاوت‌تری خواهیم داشت. در مباحث مطرح شده در کتاب نوعی عمل‌گرایی دیده می‌شود و تمام مسائل دینی، بصورت واقعی و معطوف به زندگی حقیقی ما مطرح شده است و به نظرم این نگاهی بسیار جذاب برای نسل جدید است. در روز مسابقه هم به عینه دیدیم که حتی نوجوانان سنین پایین‌تر هم با کتاب ارتباط خوبی برقرار کردند و مطالب مطرح شده در کتاب «انسان آسمان» برای آن‌ها جذاب و متفاوت بود. 

زمانی در خصوص معیار‌های هیئت داوران برای انتخاب گویندگان برتر اظهار کرد: معیار‌های ما همان معیار‌های فصل اول مسابقه «صدای تو» بود. طنین و رنگ صدا، لحن متناسب خوانش کتاب و وقف و وصل‌ها و تسلط شرکت‌کنندگان بر متن کتاب از معیار‌های اصلی ما در مسابقه بود. 

وی تاکید کرد: ما در صدد آن هستیم که استعداد‌های گویندگی را شناسایی کنیم و آن‌ها به صورت حرفه‌ای در این وادی فعالیت داشته باشند. کمااینکه برای یکی از برگزیدگان فصل اول مسابقه این اتفاق افتاد و در حال حاضر با مجموعه‌ای در حال همکاری است و اتفاقات خوبی در مسیر حرفه‌ای او خواهد افتاد ان شاءالله.   

زمانی درباره استعداد‌های فصل دوم مسابقه گفت: در فصل دوم مسابقه هم شاهد استعداد‌های خوبی بودیم و پنج نفر برگزیده بسیار صدا‌های خوبی داشتند و بر کار خود مسلط بودند. یکی از این برگزیدگان هم صدای خوبی برای گویندگی و هم دوبله دارد. کارکرد این برنامه‌ها شناسایی اینگونه افراد مستعد و توانمندی است تا در مسیر درستی آموزش ببینند و فعالیت داشته باشند. ضمن آنکه در این مسابقه کتاب هم خوانده می‌شود و فرهنگ کتابخوانی گسترش پیدا می‌کند.  

زمانی ضمن تاکید بر اهمیت مسابقه گویندگی «صدای تو» بیان کرد: طبیعتا مسابقه گویندگی «صدای تو» کار نویی است که ما هم در حال تجربه کردن آن هستیم. قطعا در دوره‌های آتی این اتفاق برنامه‌ریزی شده‌تر و دقیق‌تر و با عنایت به تمام جزئیات، محقق خواهد شد ان شاءالله ضمن آنکه تجربه فصل اول مسابقه که چندین مرحله، بصورت مقدماتی و پس از آن فینال برگزار شد، تجربه بسیار خوبی بود و شاهد بودیم که روز فینال، سطح کیفی اجراکنندگان بالا بود و باید ازین تجربه بهره برد و دوره‌های آتی را به صورت دو مرحله‌ای مقدماتی و فینال، برگزار کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *