X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

صلح جو: یکی از دلایلی که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد عدم استقبال مردم از هر فیلمی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طهماسب صلح جو منتقد سینما گفت: کارگردانان و تهیه کنندگان ترجیح می دهند به سراغ تولید فیلم در ژانرهای امتحان پس داده بروند.

طهماسب صلح جو منتقد سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: یکی از دلایلی که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد بر اساس تجربه ای است که مردم از هر فیلمی استقبال نمی کنند و کارگردانان و تهیه کنندگان هم ترجیح می دهند به سراغ تولید فیلم در ژانرهای امتحان پس داده بروند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم سینما باید به فراخور شرایط زمانه با مردم همراه باشد. یعنی مدیران سینمایی، سیاست گذاران و فیلمسازان باید نیازسنجی کنند و ببینند جامعه چه فیلم هایی نیاز دارد و بر اساس نیاز آن ها مبادرت به ساخت فیلم کنند.

وی ادامه داد: امروز بر اساس آمار فیلم های کمدی بیشترین اقبال را نزد مخاطبان عام دارند. البته این اقبال هم چندان زیاد نیست؛ نمونه اش همین فیلم کمدی اخیر که پرفروش شد تنها حدود ۳ میلیون و خرده ای مخاطب داشته که نسبت به جمعیت کشور عدد بسیار کمی محسوب می شود و این اتفاق نشان از آن دارد که بخش زیادی از مردم فیلم های سینمایی را نمی پسندند و اصلاً سینما دغدغه شان نیست.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: کلمه ژانر و ژنریک از یک سرمنشأ هستند؛ در واقع ژانر همان مشابه سازی است؛ وقتی یک فیلم با استقبال روبرو می شود تهیه کننده ها سراغ آن می روند و بر اساس آن فیلم پرمخاطب مبادرت به تولید فیلمی مشابه می کنند.

صلح جو ادامه داد: شاید به همین علت است که در سینمای دنیا یک باره ژانر وسترن یا جنایی به شدت مورد توجه قرار می گیرد. البته مقایسه سینمای ما با هند و آمریکا اشتباه است چرا که آن ها برای دنیا فیلم می سازند اما ما در سینمای خودمان هم ماندیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: بسیاری افراد تلاش شان بر این است که از روی نمونه های موفق مشابه سازی کنند و سراغ تولید آثاری نروند که برایشان ریسک محسوب شده و سرمایه شان را به باد دهد. همین مسأله باعث شده تا سینمای ایران تهی از ژانرهای متنوع و متعدد شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *