X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

تصویر زن در سینمای ایران عفیف و باشکوه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی در پیامی به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» تصویر زن در سینمای ایران را عفیف و باشکوه توصیف کرد.

در متن پیام محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا آمده است: «در همه جوامع بشری خانواده پویا هسته انکارناپذیر یک جامعه رو به رشد و زنده است. هرگاه به «زن» به عنوان محور اصلی و بنیادین خانواده مجال و بهایی در خور داده شده، پایه‌های اصلی خانواده مستحکم شده است. زن، رکن مهم جامعه‌ای با آموزه‌های مذهبی، تحکیم خانواده و ارزش‌های نهادینه شده آن است و زنان و بانوان به عنوان نقطه پرگار و محور شکل‌گیری و قوام خانواده، نقشی اساسی و خطیری بر عهده دارند و سلامت و سعادت جامعه، رابطه مستقیم با معنویت و مصونیت خانواده دارد.

قاطبه فرهنگ و هنر و به خصوص سینمای ایران، در خط مقدّم پاسداری و حراست از نهاد خانواده و تکریم جایگاه زن قرار دارند و در طول این سال‌ها همه همت خود را مصروف این کرده‌اند که چهره تازه‌ای از فضایل زن در سینمای ایران ترسیم شود، تصویری باوقار، عفیف، وفادار، شکوهمند، پرتلاش، ایثارگر و حامی خانواده که جای آن تا پیش از انقلاب اسلامی در ساحت سینمای ایران، منطقه و جهان به شدت خالی بود.

خوشبختانه، در دولت سیزدهم که در آن گفتمان معنویت و عدالت تقویت شده، نیاز به بازطراحی و بازآفرینی نقش زن در سینمای ملی و بین‌المللی احساس شد تا با انعکاس واقعی جایگاه زنان و خانواده در جامعه‌ی ایرانی، به تصحیح سیمای مخدوش و ترمیم چهره‌ی مغلوبی که مقصدی جز جلب رضایت غول‌های رسانه‌ای دین‌گریز نداشته و ندارند، بپردازد.

مدیران و متولیان فرهنگی، حتی، بیش از خالقان آثار و هنرمندان باید در قبال صیانت از سرمایه ارزشمند خانواده مسئول و پاسخگو باشند. برخی از سینماگران با سوگیری به سمت وجوه تجاری هنر و نادیده گرفتن شاخصه‌های تربیتی و فرهنگی تصویر و سینما در حق خانواده ایرانی مسلمان، جفا کرده‌اند. رسالت سینما به دلیل کارکردهای چندگانه تفریحی و فرهنگی و آموزشی گسترش نشاط اجتماعی و در عین حال رشد و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است. به نظر می‌رسد در برخی مقاطع نسبت به این رسالت غفلت شده است. تردیدی نیست که تهدید کانون خانواده و تضعیف و تحقیر آن، به گسست نسل‌ها و بی‌پشتوانگی و رهاشدگی جوانان و نوجوانان منجر خواهد شد.

«جشنواره سینمایی حوا» یکی از سکوها و خاکریزهای این مواجهه و مبارزه فرهنگی است که با زمان‌آگاهی و دوراندیشی بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و حمایت دیگر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور بنا شده است. رویدادی که خواهد کوشید با ارجاع به تمدن ایرانی‌اسلامی، منزلت ممتاز خانواده را یادآوری کند و بنا به غیرت و تعصب هنرمندان، مولّد سینمایی باشد که با غرور و فخر، مروّج اصالت زن و خانواده‌ی ایرانی در محافل ملّی و بین‌المللی باشد. این جشنواره فارغ از کلیشه‌های ناکارآمد و مستعمل، تصویری موجّه و موثر و مبتنی بر آموزه‌های مذهبی و الگوهای نوین اجتماعی از زن بیافریند. پیروی از درس‌گفتارهای ارزشمند رهبر عالی‌قدر در حوزه فرهنگ و هنر، انعکاس رویکردهای خانواده‌محور دولت مردمی و فراگیری استانی این رویداد، از اولویت‌های نخستین دوره این جشنواره است که قطعاً تلاش دست‌اندرکاران مورد رضایت حضرت حق است و اقبال مخاطبان را در پی خواهد داشت. با تاکید بر استمرار حرفه‌ای این جشنواره و بررسی نتایج هنری و اثرگذاری اجتماعی آن، روزگاری درخشان را برای سینمای جمهوری اسلامی ایران آرزو می‌کنم.»

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *