X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

عدم خلاقیت مشکلی بین المللی و عدم سازماندهی مشکلی ملی در موضوع موسیقی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهره ماندگار موسیقی گفت: مشکل جوانان ما در موسیقی عدم تمرکز است؛ امروز مغز جوانان مانند سوپرمارکت شده است که همه چیز را در آن می‌ریزند و این حجم از داده در خلوت مزاحمت ایجاد می‌کند و مانع اندیشیدن می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حسن ریاحی در گفت وگو با ایرنا و در توضیح فعالیت‌های این روزهای خود بیان‌داشت: این روزها مسوولیتم را کم کرده ام و دیگر مدیر گروه نیستم، اما هفته ای دو روز به دانشگاه می روم و همچنان مشغول تدریس و فعالیت در شوراهای موسیقی هستم.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین فعالیت هنری اش چه بوده است، گفت: آخرین آهنگ‌سازی من قطعه ای بود که برای نوه ام نوشتم. در این سن و شرایط آدم تمرکز ندارد.

چهره ماندگار موسیقی ایران در توضیح وضعیت موسیقی امروز ایران گفت: چند سال پیش انجمن موسیقی جوانان را در صدا و سیما تشکیل دادم که ۴۳ عضو داشت و اکثر این افراد و گروه هایی که آنجا کشف و کمکشان می کردیم (در موسیقی پاپ، کلاسیک و سنتی) مسیر خوبی را پیش گرفتند.

ریاحی ادامه‌داد: آنچه امروز در دانشگاه ها می‌بینم این است که جوانان مستعدی داریم که نوازنده و آهنگسازان خوبی هستند، اما به دلیل سازماندهی نداشتن استعدادشان هرز می رود.

رئیس هیات داوران جشنواره موسیقی فجر تصریح‌کرد: در خود دنیا هم البته این موضوع صدق می کند که آنها هم چیز تازه ای برای عرضه ندارند؛ در حقیقت نوازنده دارند و سیستم های الکترونیک و عالی اما حرف تازه ای ندارند. درنتیجه عدم خلاقیت مشکلی بین المللی و عدم سازماندهی مشکلی ملی در موضوع موسیقی است.

این موسیقیدان در توضیح چرایی این وضعیت، گفت: این مشکل ناشی از جو جامعه و شرایط است؛ نیاز است که از طریق تشکیل انجمن ها یا کارهایی مانند آن به جوانان کمک شود و به‌ویژه تشویق شوند که روی موسیقی ملی ما که شامل موسیقی محلی و کلاسیک و سنتی ایرانی است کار شود، زیرا از آن دور افتاده اندغ با وجود اینکه مملکتی داریم که از نظر تنوع اقوام بی نظیر است و روی این موارد کار نشده و جوانان با آن آشنا نیستند وگرنه استعدادها وجود دارد.

ریاحی بیان‌داشت: برگزاری کنسرت ها (ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی و گروه های پاپ) نیاز جامعه است و جوانان باید بیایند و گوش کنند؛ جامعه به عقب برنمی گردد و باید به جلو رفت. این جوانان باید آثارشان را برای جشنواره‌های بین المللی ارسال کنند و به خارج از کشور بروند و با موسیقی کشورهای دیگر آشنا شوند.

وی تاکید کرد: از مسئولان می خواهم که کمک کنند تا جوانان با استعداد در حوزه موسیقی سازماندهی شده، به آنها امکانات داده و کمک شوند. جوانان خوبی داریم اما تعداد فارغ التحصیلان زیاد شده و فارغ التحصیلان آموزشگاه ها به روستاها هم کشیده شده است. به‌طور مثال روستای «قلات» در شیراز آموزشگاه دارد و خود این موضوع کمک می کند که جو فرهنگی ساخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *