X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«کانون توسعه فرهنگی کودکان» نامزد دریافت جایزه «آساهی ۲۰۲۴ » شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای کتاب کودک «کانون توسعه‌ فرهنگی کودکان» را به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ آساهی- ایبی ۲۰۲۴ معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای کتاب کودک پس از اعلام فراخوان و طی مراحل داوری و بررسی در گروه جوایز ترویج، «کانون توسعه فرهنگی کودکان» را برای دومین بار به‌عنوان نامزد ایرانی جایزه جهانی ترویج خواندن آساهی ۲۰۲۴ به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی کرد.

شورا درباره این جایزه و نامزدی که معرفی کرده نوشته است: جایزه‌ ترویج خواندن آساهی معتبرترین جایزه ترویج خواندن است که به گروه یا موسسه‌ای اهدا می‌شود که با فعالیت‌های چشمگیر، سهم پایداری در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی کودکان و نوجوانان داشته باشد. نامزدهای این جایزه را در ایران شورای کتاب کودک- شاخه ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) تعیین و معرفی می‌کند. داوران گروه جوایز ترویج، جعفر توزنده‌جانی، عاطفه سلیانی، گیتی صفرزاده، ندا موحدی‌پور و فاطمه نکویی هستند.

معیارهای دریافت این جایزه پایداری و تداوم، گسترش و تأثیرگذاری، برخورداری از پشتیبانی ملی، قابلیت الگوبرداری، قابلیت تکرار، کیفیت مطلوب مواد خواندنی و در دسترس بودن آن‌ها و قابل‌اندازه‌گیری بودن نتایج در طرح‌های اجراشده است. در سال ۲۰۱۶، کمیته‌ جوایز ترویج خواندن در شورای کتاب کودک برنامه‌ «با من بخوان»، در سال ۲۰۱۸ طرح «بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن» و در سال ۲۰۲۲ «کانون توسعه فرهنگی کودکان» را به‌عنوان نامزد ایران برای دریافت این جایزه معرفی کرد.

کانون توسعه فرهنگی کودکان سازمانی مردم‌نهاد در حوزه‌ ترویج خواندن است که در سال ۱۳۸۰ تأسیس شد. هدف این نهاد، افزایش سطح دانش عمومی، اعتلا و گسترش فرهنگ و هنر کودکان به‌ویژه کودکان روستایی و مناطق محروم است. کانون توسعه فرهنگی کودکان ۲۲ سال است که در مناطق محروم روستایی و عشایری و حاشیه‌ شهرها در سراسر ایران به تاسیس، تجهیز و تقویت کتابخانه‌ها و ترویج خواندن می‌پردازد. یکی از فعالیت‌های اصلی آن آموزش نیروهای بومی، معلمان، والدین و کودکان و نوجوانان است. کانون همواره با مادران و دختران جوان در مناطقی که کتابخانه‌های آن فعال هستند ارتباط و تعامل دارد و توانسته است نقش مؤثری در رشد و ارتقای جایگاه مادران و دختران جوان ایفا کند. افراد بومی که در کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند، خودشان نیروی مشارکتی برای پیشبرد اهداف کانون و همکار کانون می‌شوند. کتابخانه‌های کانون توسعه فرهنگی کودکان، کتابخانه‌های عمومی و مستقل هستند و برای تمام گروه‌های سنی در نظر گرفته شده‌اند. تمرکز کتابخانه‌ها بر تقویت مهارت خواندن و تفکر در کودکان و نوجوانان است. به همین‌ دلیل‌ کارگاه‌های‌ آموزشی‌ که‌ در همه‌ کتابخانه‌ها برگزار می‌شود، بر اساس شیوه‌های نوین ترویج کتابخوانی و علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتابخوانی برنامه‌ریزی شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *