X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«خانه پدری» به سراغ هیئت‌های عزاداری استان‌های کشور رفت

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سمانه شهبندی، تهیه‌کننده برنامه «خانه پدری» رادیو جوان درباره این برنامه گفت: سال گذشته این برنامه به هیئت‌هایی در تهران پرداخت، که بیش از ۱۰۰ سال به عزاداری اباعبدالله حسین (ع) می‌پرداختند. امسال در برنامه «خانه پدری» با کمک همکارانمان در استان‌ها به سراغ شهر‌های مختلف ایران رفتیم و به مراسم عزاداری حدود ۱۰ شهر پرداختیم.

شهبندی در پاسخ به این سوال که گاهی در کنار برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله حسین (ع) گره گشایی از نیازمندان را می‌بینیم، افزود: دقیقاً، در این هیئت‌ها هم ساختار عزاداری سنتی آن را بررسی کردیم، هم به فعالیت‌های جانبی آن پرداختیم. مثلاً هیئت نخل کاشان یا هیئت حسینیه اعظم زنجان در کنار برگزاری عزاداری داراالشفاء هم دارند. حتی در بعضی استان‌ها فقط مراسم عزاداری برگزار می‌کردند. سعی کردیم به بزرگانی که در طول ۱۵۰ سال در هیئت‌ها خدمت می‌کردند، پرداخته شود. 

تهیه‌کننده برنامه «خانه پدری» با بیان اینکه عزاداری‌ها را در شهر‌های مختلف تاریخ‌نگاری کردیم، بیان کرد: نحوه عزاداری شهر‌های مختلف هم نشان دادیم. یعنی صرفاً به مداحی نپرداختیم. بیشتر در حوزه تاریخ وارد شدیم و تاریخ عزاداری در ایران را منعکس کردیم. آن شهر‌هایی هم که هیئت باقدمت برپا می‌کردند، سنت خودشان را حفظ کرده بودند. نه‌تن‌ها به معماری هیئت دست نزده بودند، بلکه بیشترشان ثبت آثار ملی هم شده بودند. «خانه پدری» از اول محرم روی آنتن بوده و تا ۱۵ محرم ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *