X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

پای مستند «پیرغلامان اباعبدالله حسین (ع)» به رادیو محرم باز شد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سید محمد‌مهدی رکنی حسینی، دبیر کارگروه مستند رادیو محرم درباره مستند «پیرغلامان اباعبدالله حسین (ع)» در این شبکه گفت: از آنجایی که رادیو محرم صرفاً منحصر به پخش آواها، قطعات عزاداری و سخنرانی‌های کوتاه بود، تصمیم گرفتیم در هفتمین سال فعالیت این شبکه تغییراتی در جدول پخش ایجاد کنیم. چراکه ماموریت اصلی رادیو محرم نشر معارف حسینی از طریق عزاداری‌ها و سخنرانی‌هاست.

رکنی حسینی ادامه داد: از آنجایی که پای ثابت نشر معارف ذاکران اهل بیت (ع) هستند، تصمیم براین گرفته شد بخشی از جدول پخش این رادیوی فصلی به معرفی ذاکران اهل بیت (ع) اختصاص یابد. ما امسال توانستیم از ۱۶ مداح و ذاکر مستند‌های کوتاه تولید کنیم. بعضی از این مداحان از چهره‌های کم و بیش شناخته شده هستند و بعضی از آن‌ها از نگاه عموم مردم چندان شناخته شده نیستند.

دبیر کارگروه مستند رادیو محرم افزود:، چون ما از تهران، قم، بندرعباس، یاسوج، گلستان، کرمان، شاهرود و گَچساران مداحانی را معرفی می‌کنیم، عموماً آن‌ها در شهر‌های خودشان شناخته شده هستند. در مستند «پیرغلامان اباعبدالله حسین (ع)» هم قطعات آوایی و مداحی آنان پخش می‌شود، هم به شرحی از زندگی آن‌ها پرداخته می‌شود. از زندگی آقای سید محمد موسوی سجاسی و حاج اکبر بازوبند گرفته، که جزو مداحان معروف پیشکسوت و قدیمی تهران هستند، تا مداحان شهر‌های مختلف که به زندگی‌شان پرداختیم.

به گفته وی، مستند‌های «پیرغلامان اباعبدالله حسین (ع)» در مدت ۱۳ دقیقه در ساعات ۱۶:۰۰ و ۲۱:۰۰ پخش می‌شوند. از آنجایی که قالب مستند در کشور قالب نوپدید است و تا سال گذشته به گونه مستند کم توجهی شده بود، اما جشنواره رادیویی پژواک تلاش خوبی بود، تا این قالب برنامه‌سازی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی، از سال‌های گذشته همکارانم در شبکه‌های رادیویی سراسر کشور در حال تولید مستند درباره پیرغلامان بودند. 

رکنی حسینی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در ۱۳ دقیقه مستند رادیویی ساخت، توضیح داد: امکانش فراهم است، به شرطی که بتوان زندگی ذاکر اهل بیت (ع) را به خوبی رصد کرد. ما الان مداحان و ذاکرانی داریم، که نقاط عطف تاریخ مداحی کشورمان را رقم زدند. 

دبیر کارگروه مستند رادیو محرم در پاسخ به این موضوع که در مقابل مداحان و صدا‌هایی را از دست دادیم، که به رحمت خدا رفتند بدون آنکه صدایشان در آرشیو نگهداری شود، توضیح داد: دقیقاً. خودم از یکی از ذاکران عزیز که در قید حیات هستند، نواری را به دست آوردم که مربوط به سال ۱۳۶۰ است. مستند دلخواهم هم درباره همین نوار صوتی و مجلس عزاداری است. ما هنوز در عرصه تولید محتوا برای پیرغلامان جای پیشرفت جدی داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *