X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

عدالت آموزشی در زمینه اطلاع رسانی و انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ در برنامه «برو پی کارت»

محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید در نشست خبری اقدام جامع سازمان صداوسیما و وزارت آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی در زمینه اطلاع رسانی و انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: تعداد زیادی از پرسش‌ها و دغدغه‌های نوجوانان بی پاسخ مانده است و در همین راستا تامین نیاز‌های پرورشی نوجوانان برعهده ما است و شبکه آموزش نیز جنبه آموزشی این تشکیلات را برعهده گرفته است.

وی افزود: ما نیز با آموزش و پرورش تعاملاتی داشتیم. از آنجایی که کنکور امسال دو نوبته و تاثیر سوابق تحصیلی بیش از پیش شد و ابهامات زیادی به وجود آمد، تلاش کردیم در راستای اهداف مربوط به عدالت محوری و اطلاع رسانی عمل کرده و کار انتخاب رشته را برای نوجوانان به خوبی پیش ببریم.

مدیر شبکه امید عنوان کرد: وحید ولی تهیه کننده برنامه «برو پی کارت» و همکارانشان این برنامه را به خوبی پیشبردند و از ابتدای تابستان دست به کار شدند تا هرجا این برنامه روی آنتن آمد به بهترین شکل پاسخگوی بچه‌ها باشد و بتوانند چیدمان رشته‌ها در دفترچه و سوالاتشات را از منبعی موثق بپرسند.

وی تصریح کرد: می‌خواستیم در خدمت نوجوانان باشیم و این کار را برعهده بگیریم. این هم‌افزایی را به فال نیک می‌گیریم تا بچه‌ها را به خوبی به مراکز آموزش و پرورش هدایت کنیم و ظرفیت این بخش را ارتقا دهیم.

اصغر باش‌زاده معاون وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درباره تجربه خود از مکالمات داخل واحد ۱۶۲ و برنامه «برو پی کارت» شبکه امید گفت: تجربه حضور پاسخگویی به مخاطبان رسانه ملی تجربه خوب و خوشایندی بود و دلیلش این است که حرکتی که آغاز شده است چه در شبکه امید و چه از سوی همکاران ما در آموزش و پرورش، مخاطبان خود را پیدا کرده است و همین که سوالاتشان را از طریق سامانه ۱۶۲ بپرسند نشان دهنده این است که راه را درست رفتیم.

او افزود: عوامل «برو پی کارت» کاملا به مسائل فنی و محتوایی مسلط بودند لذا بسیار مورد توجه خانواده‌ها و بچه‌ها قرار گرفتند. هدایت تحصیلی و بحث مشاوره در دو مقطع حائز اهمیت است یکی زمانی که دانش آموزان کلاس نهم را به پایان می‌رسانند و دیگری زمانی که کنکور دادند و حالا می‌خواهند رشته دانشگاهی خود را انتخاب کنند.

وحید، ولی تهیه کننده «برو پی کارت» گفت: متاسفانه رسانه کژ کارکرد‌هایی داشته و یکی از این کارکرد‌های اشتباه برای مشاوران و نوجوانان کلیشه‌های مربوط به مساله هدایت شغلی و انتخاب رشته است. متاسفانه رسانه در این فضا متهم است و از همانجا باید شروع کرد و کلیشه‌ها را شکست و به مبارزه با آن رفت.

وی افزود: تقریبا ۵ سال است که براای ساخت این برنامه درحال تحقیق و پژوهش هستیم. ما دانشجویی داشتیم که در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف مشغول به تحصیل بود، اما سال آخر به سراغ رشته مددکاری اجتماعی رفت. خیلی‌ها می‌دانند که رشته برق دانشگاه شریف آمال و آرزو‌های بچه‌های ریاضی است. ما به فراخور تحقیقات با آدم‌های مختلفی آشنا شدیم که روایت آن‌ها در تهیه این برنامه نقش بزرگی داشته است.

محمدرضا ارکان کارگردان برنامه تلویزیونی «برو پی کارت» نیز با بیان این مطلب که ما همه از معلم‌ها بودیم و در مدارس مختلف فعالیت کردیم، خاطرنشان کرد: دغدغه «برو پی کارت» دغدغه معلمی بود. اکنون با آمار‌ها عجیب و غریب‌تری روبه رو هستیم و عدم همخوانی رشته و شغل بالا و همچنین نگران کننده است، اما برای ما مهم بود که کلیشه شکنی کنیم و خانواده‌ها و بچه‌ها را از منجلاب مافیا‌های کنکور نجات دهیم.

او ادامه داد: «برو پی کارت» یک برنامه آیتمیک است که در آن از افرادی که از رشته خود راضی یا ناراضی هستند دعوت می‌کردیم تا تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. همچنین آیتم «کف بازار» را داشتیم که در این بخش، شغل و محیط این رشته‌ها را معرفی می‌کردیم، «ماست من ترشه» دیگر آیتمی بود که فردی را به برنامه می‌آوردیم که سال‌ها در یک رشته تحصیل کرده، اما تغییر مسیر داده است. یک بخش نمایشی دیگر نیز با عنوان «غلط مصطلح» داشتیم که در آن یک دفتر مشاوره ساختیم که مشاوره دهنده سعی می‌کند افراد را از کلیشه‌های رایج در مورد انتخاب رشته و دانشگاه نجات دهد.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: سعی کردیم «برو پی کارت» متناسب با نوجوانان باشد و بستری جداگانه داشته باشد که به خودی خود دیده شود. ارکان در خصوص فصل جدید این برنامه نیز گفت: در فصل جدید به مدت هشت شب ویژه برنامه‌ای برای انتخاب رشته داریم که در آن سوال‌های مخاطبان برنامه را پاسخ می‌دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *