X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

راه‌اندازی مانیتورینگ زنده‌نما در ساترا برای رصد کامل محتوا‌های هنجارشکن برخی سایت‌ها

نشست صمیمانه سازمان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با اهالی رسانه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد و دغدغه خبرنگاران پیرامون تعامل بیشتر با پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا، توجه به حقوق مخاطب از بُعد تنظیم‌گری و ارائه محتوای سالم به خانواده‌ها، توجه به حقوق معنوی مخاطب بابت مصرف محتوای پلتفرم‌ها، انعکاس جایگاه ساترا بین مردم، افزایش سواد رسانه برای نظارت‌های پسینی مخاطب، توجه به هوش مصنوعی برای کمک به تنظیم‌گری و … شنیده شد.

سعید مقیسه، رئیس ساترا در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه علت ایجاد هیاهوی رسانه‌ای از سوی بعضی از پلتفرم‌ها بابت نشر اطلاعات غلط چیست، گفت: در خبررسانی انگیزه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی تا خبر مخالف نزنند، مطلبشان دیده نمی‌شود. فلان خبری را منتشر می‌کنند، تا ما آن را تکذیب کنیم و خلاف صحبت ما واکنش نشان می‌دهند. بعضی وقت‌ها این رفت و‌برگشت‌ها پیرامون آن مطلب به نفع آن پلتفرم است.

مقیسه ادامه داد: گاهی اطلاع‌رسانی از سوی ما صورت می‌گیرد، که برای بعضی‌ها قانع‌کننده نیست. بعضی وقت‌ها بخاطر رقابت بین دو پلتفرم علیه هم کار خبری و تجاری صورت می‌گیرد. در دنیا هم رایج است. یکی از نگرانی‌هایم این است، که در کشور موضوعاتی که جزو اولویت دوم است، بخاطر بزرگنمایی خبری‌اش به اولویت اول تبدیل شود و ما از اولویت اصلی‌مان جا بمانیم. بنظرم رسیدگی به محتوای نامناسب اولویت دارد، تا محتوایی که فقط به بخش‌هایی از آن مسئله داریم. 

درگیر شاخ و برگ‌ها نشویم

رئیس ساترا افزود: باید حواسمان باشد بخاطر توجه رسانه‌ای به آن دو دقیقه منتشر شده محتوا، از آن محتوایی که به کل نامناسب است، جا نمانیم. ما و مسئولین کشور باید حواسمان باشد، بخاطر پاسخگویی به مباحث رسانه‌ای از اصل قضیه جا نمانیم. خبرنگاران هم به‌طور ریشه‌ای به مباحث بپردازند، وگرنه در شاخ و برگ‌ها گم می‌شویم.

وی با اعلام این خبر که مانیتورینگ زنده‌نما برای رصد کامل و آنلاین سایت‌ها در ساترا فعال شده، تصریح کرد: هرچه شما از خوبی‌ها و بدی‌های فضای مجازی می‌شنوید، معمولاً از محتوا‌های غیر آنلاین است. چون خیلی هزینه و زحمت دارد، که یک نفر همه محتوا‌های پخش زنده فضای مجازی را ضبط کند و از آن ضبط شده‌ها یک بخشی را منتشر کند. خیلی از اتفاقات پخش زنده از دست می‌رود و بازتاب خبری پیدا نمی‌کند. 

رفتار غیرمتعارف برخی سایت‌ها در نیمه شب و رصد ساترا

مقیسه با بیان اینکه هرآنچه در فضای مجازی به دست شما و ما می‌رسد، بخاطر فضای مجازی آفلاین است، بیان کرد: مانیتورینگ زنده‌نما برای پخش زنده‌هاست، که ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند. با این مانیتورینگ مشخص می‌شود که رفتار یکسری از سایت‌ها از ۱۲ شب به بعد تغییر می‌کند و در آن ساعات رفتار غیرمتعارف از خود نشان می‌دهند.

مسدود کردن آی‌پی مانیتورینگ از سوی سایت‌ها برای جلوگیری از حملات یا دورزدن قانون

رئیس ساترا با اشاره به اینکه برخی سایت‌ها بخاطر جلوگیری از حملات یا رد گم کردن، آی‌پی دستگاه‌هایی را که مدام آن‌ها رصد می‌کنند، شناسایی و قطع می‌کنند، توضیح داد: چراکه متوجه می‌شوند، مانیتور آن‌ها را رصد می‌کند و جنس رفتارش از نوع مشتری نیست. اینکه ما باید چکار کنیم، که بتوانیم به‌طور مداوم محتوای آن‌ها را ضبط کنیم، کار فنی است، که در ساترا انجام شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *