X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«کلود روئیز پیکاسو» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کلود روئیز پیکاسو» ‌ کوچکترین پسر «پابلو پیکاسو» ‌ که مدیریت میراث ارزشمند این هنرمند نامدار اسپانیایی را بر عهده داشت، درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، ‌ «کلود روئیز پیکاسو» ‌ پسر «پابلو پیکاسو»، هنرمند اسپانیایی در سن ۷۶ سالگی در سوئیس درگذشت.

وکیل «کلود» که خبر درگذشت او را روز پنج‌شنبه اعلام کرد، درباره علت درگذشت فرزند پیکاسو اطلاع‌رسانی نکرد.

«کلود پیکاسو»، عکاس و فیلمسازی بود که اداره میراث پدرش را از ۱۹۸۹ تا جولای سال گذشته بر عهده داشت. جولای سال گذشته بود که «کلود» این مسوولیت را به خواهر کوچکترش، ‌ «پالوما» ‌ محول کرد.

«کلود» ‌ حدود یک سال به عنوان دستیار با «ریچارد اودان»، عکاس مشهور همکاری کرد و تجربه کار با «تایم لایف»، «ووگ» و مجله آمریکایی «ستردی ریویو» ‌ را داشت. در سال ۲۰۱۱، او جایزه «لژیون دونور»، بالاترین نشان افتخار فرانسه را به پاس فعالیت هنری و اداره میراث و بنیاد پدرش دریافت کرد.

کوچکترین پسر «پیکاسو» درگذشت
پیکاسو و کلود

«پابلو پیکاسو» چهار فرزند داشت. «کلود» و «پالوما» فرزند این هنرمند و «فرانسواز ژیلو»، نقاش و نویسنده فرانسوی بودند که ماه ژوئن در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت. «پائول» پسر بزرگتر «پیکاسو» ‌ و یک رقصنده باله در سن ۱۹۷۵ میلادی درگذشت. «مایا» ‌ که فرزند «پیکاسو» ‌ و یک مدل فرانسوی بود نیز در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

پس از آن که «ژیلو»، ‌ «پیکاسو» ‌ را ترک کرد، ارتباط این هنرمند اسپانیایی با «پالوما» ‌ و «کلود» ‌ قطع شد.

در سال ۱۹۷۰ میلادی بود که کلود ۲۲ساله در فرانسه دادخواستی را تنظیم کرد که به عنوان پسر برحق و وارث پدرش شناخته شود. در نهایت دادگاه به نفع او و «پالوما» رای دارد و این دو خواهر و برادر یک سال پس از درگذشت «پیکاسو» ‌ در سال ۱۹۷۳ میلادی به وارثان او تبدیل شدند.

میراث و دارایی‌های «پیکاسو» یکی از غنی‌ترین‌ها در جهان هنر محسوب می‌شود. زمانی که «پیکاسو» ‌ در سن ۹۱ سالگی و در سال ۱۹۷۳ میلادی درگذشت، بیش از ۴۵,۰۰۰ اثر از خود به جای گذاشت که در بین آن‌ها ۱,۸۸۵ نقاشی، ۱,۲۲۸ مجسمه، ۷,۰۸۹ طراحی، ۳۰,۰۰۰ چاپ، ۱۵۰ دفترچه طراحی و ۳,۲۲۲ اثر هنری سرامیکی وجود دارد. او همچنین میلیون‌ها پوند پول از خود به جای گذاشت. در آن زمان ارزش دارایی‌هایی او در مجموع به ۶۵۰ میلیون پوند می‌رسید.

از آنجایی که «پیکاسو» ‌ وصیت‌نامه‌ای از خود به جای نگذاشته بود، مراحل انحصار وراثت او ۶ سال طول کشید. در نهایت توافق شد که آثار هنری «پیکاسو» بین «کلود»، «پالوما»، «مایا» و دو نفر از نوه‌های او یعنی «مارینا» ‌ و «برنارد» ‌ تقسیم شود.

در سال ۱۹۸۹ میلادی، «کلود» مسئولیت اداره اموال «پیکاسو» ‌ که شامل مدیریت حق کپی‌رایت و بازتولید می‌شد را برعهده گرفت.

«پیکاسو» ‌ با وجود ۸۰ سال فعالیت هنری در سبک‌های مختلف و خلق بیش از ۲۰,۰۰۰ اثر هنری، بی‌شک یکی از مشهورترین نام‌های هنر غرب است. نقش او در شکل‌گیری «کوبیسم» ‌ به اندازه‌ای کافی است که نام او را در کتاب‌های تاریخ ماندگار کند، ‌ اما «پیکاسو» ‌ کارنامه پربارتری از خود به جای گذاشت. او در هنر کلاسیک به تسلط رسید و سپس با تغییر آن به سبکی جدید، ‌ تازه و مدرن رسید. «گرنیکا» از مشهورترین آثار هنری او محسوب می‌شود.

پابلو پیکاسو در سال ۱۸۸۱ میلادی متولد شد. والدین او هنرمند بودند و پدر پیکاسو از همان دوران کودکی تکنیک‌های رسمی طراحی را به او آموخت و پیکاسو در سن هشت سالگی توانست به مهارت کامل در خلق نقاشی‌های رنگ روغن دست پیدا کند. از سال ۱۸۹۷، نقاشی‌های پیکاسو از سبک واقع‌گرایانه فاصله گرفت. نقاشی‌هایی همچون «لولا، ‌ خواهر هنرمند» ‌ بدون شک تحت تأثیر «ادوارد مونک» نقاش اکسپرسیونیست و «تولوز-لوترک» نقاش پست امپرسیونیست خلق شده‌اند و علاقه روزافزون پیکاسو را به تجربه سبکی آزادتر و آوانگارد نشان می‌دهد. «پیکاسو» ‌ پس از عبور از دوره «آبی» و «رز» به سراغ نقاشی‌های انتزاعی و سپس کوبیسم رفت.

کوبیسم ژانری است که موضوعات مورد نظر و اشیا را در قالب اشکالی با زاویه‌های شکسته‌شده به تصویر می‌کشد. «پیکاسو» ‌ و «ژرژ براک» از پیشگامان سبکی بودند که به یکی از مهم‌ترین جنبش‌های هنری تبدیل شد.

پیکاسو با فاصله گرفتن تدریجی از انتزاع کوبیسم، در سال ۱۹۱۷ سبک نئوکلاسیک را دنبال کرد. این تغییر اندکی پس از اولین بازدید هنرمند از ایتالیا رخ داد، جایی که او از طبیعت گرایی موجود در نقاشی های رنسانس ایتالیا الهام گرفت. از سال ۱۹۲۵ او فعالیت در سبکی را آغاز کرد که به عنوان سبک «سورئال» ‌ شناخته می‌شد.

پیکاسو پس از دوره سوررئالیستی و تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۳ به نقاشی کردن ادامه داد. با این حال، برخلاف کارهای قبلی او، آثار هنری که در این دوران خلق می‌شدند در سبک خاصی دسته‌بندی نمی‌شوند، زیرا هر کدام عناصر متفاوتی از دوره‌های گذشته او را در برمی‌گیرند.

موزه پیکاسو، ‌ موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا و موزه هنر مدرن(MoMA) از بهترین مکان‌ها برای تماشای آثار این هنرمند به شمار می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *