X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

دریغ که سینمای ایران از جادوی هنر و اندیشه مرتضی پورصمدی محروم شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درگذشت مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون افراد و نهادهای مختلف پیام‌های تسلیتی ارائه کردند.

در پیام تسلیت محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی آمده است:

«پورصمدی عکاس، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند و «عکاسی مردم نگار ایران» بود با حسن سلوک و منش اخلاقی و رفتاری که اینک باور و تصور فقدانش بسیار سخت است.

زنده یاد پورصمدی از هنرمندان شریف و بی‌ادعایی بود که با تمام وجود به کارش عشق می‌ورزید و در طول سال‌ها فعالیت سینمایی، آموخته‌هایش را بی‌دریغ در اختیار نسل جوان قرار داد.

درگذشت این نقاش تصاویر به یاد ماندنی و دلباخته زاگرس برای سینمای ما ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

بی تردید، دستاوردهای این انسان پرتلاش و خلاق و آثار این فیلمبردار پیشکسوت سینما، غنیمتی ماندگار برای سینمای ایران است و به طور قطع، تأثیر نگاه و هنر وی در کیفیت و رنگ آمیزی سینمای امروز ایران غیرقابل انکار خواهد بود.

اینجانب ضمن همدردی با خانواده آن مرحوم و جامعه سینمایی کشور از خداوند منان برای این هنرمند شریف آمرزش و مغفرت الهی مسئلت دارم.»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

در پیام محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آمده است:

«در روزهایی که برای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده می‌شویم و امیدواریم خانواده محترم سینمای مستند را در ضیافتی تازه میزبان باشیم، خبر درگذشت مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری بااخلاق، هنرمند و متواضع، قلبمان را آکنده از اندوه کرده است.

جایگاه مرتضی پورصمدی به عنوان فیلمبرداری صاحب سبک، نوگرا و خلاق در سینمای مستند و داستانی، تکرارنشدنی است. او را با مستندهای شاخص تاریخ سینمای مستند ایران به یاد می‌آوریم، در همکاری با بزرگان و نام‌های درخشان این حوزه. او را با صدها تصویر ماندگار از لایه‌های مختلف جامعه در قلبمان حفظ خواهیم کرد. با عکس‌هایش، که قاب‌هایی از زندگی، اقوام، فرهنگ و مردم سرزمینمان هستند. افسوس که سینمای مستند ایران، همراهی عاشق و خلاق را از دست داد و دریغ که سینمای ایران، از جادوی هنر و اندیشه او محروم شد.

درگذشت مرتضی پورصمدی را که در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» تندیس بهترین فیلمبرداری را به دست آورد و در دومین دوره از او تجلیل شد، به خانواده محترم پورصمدی، دوستان و همکاران و فعالان سینمای مستند تسلیت می‌گویم.»

انجمن بازیگران سینمای ایران

در این متن آمده است:

«با کمال تالم و تاسف مطلع شدیم که مدیر فیلمبرداری با سابقه و توانای سینمای ایران، جناب مرتضی پورصمدی دار فانی را وداع گفتند.

انجمن صنفی بازیگران سینما درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان، همکاران‌مان در انجمن فیلمبرداران سینمای ایران و سینماگران گرامی تسلیت عرض می‌کند.»

خانه سینما

در پیام تسلیت خانه سینما آمده است:

«زنده‌یاد پورصمدی از مهم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران بوده و فیلم‌های سینمایی و مستند بسیاری در کارنامه دارد.

پورصمدی از جمله فعال‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند نیز بود که با مهم‌ترین مستندسازان معاصر همکاری داشته است. عکاسی مردم‌نگارانه نیز از جمله فعالیت‌های پورصمدی محسوب می‌شود.

زنده‌یاد پورصمدی در روزهای اخیر درحال فیلمبرداری سریال «گناه یک فرشته» بود.

خانه سینما درگذشت این سینماگر ارزنده را به جامعه فرهنگی و سینمایی تسلیت می‌گوید.»

زنده یاد مرتضی پورصمدی مدیریت فیلمبرداری آثاری چون «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، «هویت»، «یک گزارش واقعی»، «گیلانه»، «موشک کاغذی»، «شبانه» و… را بر عهده داشته است.

این هنرمند صبح امروز ۱۱ شهریور ماه حین انجام کار در یک پروژه درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *