X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

در این مدت شاهد تغییر و تصحیح در فرایند تولید، فیلمنامه و ساخت بودیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس ساترا گفت: یکی از ابزارهای مهم پالایش محتواها استفاده از نظرات مخاطبان و مردم در سامانه‌ای به نام ساپراست که شکایت مردمی از پلتفرم‌ها در آن ثبت می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سعید مقیسه، رئیس سازمان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در پاسخ به این سوال شکایت ثبت شده در ساپرا (سامانه پایش مردمی) در چه زمینه‌ای است؟ گفت: ساترا به چند روش محتواهای شبکه نمایش خانگی، وی‌اودی‌ها و رسانه‌های کاربر محور را رصد می‌کند. در یک روش همکارانمان محتواها را پالایش می‌کند. در روش دیگر استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی و ماشینی است.

مقیسه ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم پالایش محتواها استفاده از نظرات مخاطبان و مردم است. آن بخش ثبت نظرات مردم در سامانه ساترا، ساپرا یا سامانه پایش مردمی نام دارد. برای ثبت شکایت بخش‌های مختلفی وجود دارد. آیا شکایتشان تخلف محتوایی است؟ آیا مربوط به مالکیت معنوی است؟ آیا درباره اخبار جعلی و کذب است یا تبلیغات و موضوعات فنی را دربر می‌گیرد؟

رئیس ساترا با بیان اینکه نظرسنجی مخاطبان درباره محتواهایی که پسندیده شده، از بخش دیگر این سامانه پایش مردمی است، افزود: مثلاً در ماه مرداد ۲۵۵ شکایت قابل بررسی داشتیم. در سامانه ساپرا همکارانمان در ساترا مشکلات مردم را تا زمانی که مشکل رفع شود، پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت محتوایی سکوها چه اقداماتی انجام می‌شود، توضیح داد: در زمینه بهبود محتوایی سکوها سه بخش صورت می‌گیرد. یک دسته از اقدامات ایجابی، دسته دیگر سلبی و بخش دیگر اقدامات مدیریتی و فرآیندی است. سامانه ساپرا جزو اقدامات فرآیندی است. این سامانه راهکاری است، تا مردم بتوانند شکایت خود را اعلام کنند و اگر مسئول سکو یا مسئول ممیزی از [خطاهای موجود در محتوا] غافل شده یا سهل‌انگاری کرده، متوجه شود.

مقیسه با بیان اینکه رعایت رده سنی کودکان و کنترل والدین یکی دیگر بهبود محتواهای سکوهاست، بیان کرد: تا ابتدای سال جاری ۲۰ تا از رسانه‌ها سیستم کنترل والدین را داشتند. اگرچه همه رسانه‌ها با انتشار محتوا رده بندی سنی آن را اعلام می‌کنند، ولی کافی نیست و باید اعمال هم کنند. یعنی اگر پدر و مادری می‌خواهد فرزندش به محتواهای خاص دسترسی داشته یا نداشته باشد، باید این ابزار را در اختیارش بگذارند. وقتی والدین با پروفایل کودک وارد سکو می‌شود، باید از محتواهای بالای ۱۵ سال از سوی سکو جلوگیری شود. اگرچه این امکان برای ۲۰ تا از رسانه‌ها فراهم بود، ولی با پیگیری‌های انجام شده ۶۰ رسانه این امکان را برای خانواده‌ها فراهم می‌کنند.

رئیس ساترا درباره اقدامات سلبی هم خاطرنشان کرد: ما در این مدت شاهد بسته شدن یکسری از سکوهایی بودیم، که محتوای بسیار نامناسب پخش می‌کردند. یا از برخی از محتواها جلوگیری موردی به عمل آمد. یا شاهد تغییر و تصحیح در فرایند تولید، فیلمنامه و ساخت بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظرات مخاطبان در خصوص برخی از سریال‌های در حال پخش تاثیرگذار است یا خیر؟ بیان کرد: همیشه اینطور نیست. خیلی وقت‌ها سریال تولید شده و بعد به پخش می‌رسد. وقتی اشتباهات فاحشی رخ داده، که وقوعش معمول نیست، ممکن است از ادامه سریال جلوگیری یا شامل تغییراتی شود، که نمونه داشتیم. اما در برنامه‌های سریالی که گفتگو محور است، نظرات مخاطبان برای ما به عنوان تنظیم‌گر و برای تیم تولید مهم است.

به گفته مقیسه، بالاخره در داستان سریال‌ها تعلیق‌هایی هست، که این تعلیق‌ها در ابتدا نظرات موافق و مخالفانی را جلب می‌کند. بعد از اینکه گره داستان حل می‌شود، مشکلات مخاطبان هم حل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *