X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صالحی گفت: شاید هیچ پدیده بشری مانند کتاب نباشد که آیینه خود انسان باشد و یکی از کارکردهای کتاب، پرورش و پالایش زبان است.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به اینکه خوشحالیم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم، گفت: کتاب پدیده بشری است که شبیه خود انسان است. همان طوری که انسان پدیده‌ای با لایه‌های بسیار متنوع و کارکردهای گوناگون دارد، کتاب هم مخلوق همین انسان با کارکردهای متنوعی از جمله تولید علم است.

وی افزود:شاید هیچ پدیده بشری مانند کتاب نباشد که آیینه خود انسان باشد و یکی از کارکردهای کتاب، پرورش و پالایش زبان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:زبان براساس کتاب پرورش و پالایش یافته است اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، بوستان و مثنوی نبود زبان فارسی به این نقطه و جایگاه نمی‌رسید.

وی افزود: در هر ملتی، زبان زمینه پرورش کتاب و پرورش زبان را فراهم می‌کند و  می‌توان کارکردهای زیاد زبان را در تاریخ بشریت ذکر کرد. مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند که در این عنوان نباید سهم اساسی و مهم صنعت نشر را نادیده گرفت.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نشر در اقتصاد کشور هم مستقیم هم غیر مستقیم تاثیر دارد، گفت:درآمدی که صنعت نشر در ۱۱ کشور ایجاد کرد ۴۶ میلیارد دلار است که با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند و در اقتصاد تاثیر دارد و ۴۶ میلیون نفر در چین در حوزه نشر فعالیت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره  به کلیسای نوتردام پس از نگارش کتاب ویکتور هوگو با عنوان گوژ پشت نوتردام اظهار داشت: کتاب علاوه بر کارکردهایی که بیان شد به عنوان یک رسانه قدیمی پایا و مانا است از این رو کتاب و اقتصاد نشر را باید جدی گرفت.

وی با بیان اینکه اگر از رونق تولید ملی سخن می‌گوییم نباید کتاب را فراموش کنیم و نقش صنعت نشر را در رونق تولید دست کم نگیریم، گفت: کتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید. در بین دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مبتنی بر فرهنگ و کتاب داریم که سهم اصلی را در دیپلماسی عمومی دارد. ایران را به شاهنامه، بوستان، گلستان، مثنوی و قانون شفای بوعلی سینا و به طور کلی کتاب می‌شناسند همانطور که ما کشورهای متمدن را با کتاب می‌شناسیم. بنابراین کتاب یک سفیر سیار و فعال است در ایران باید با این نگاه به کتاب توجه کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: بدخواهانی می‌کوشند تا ایران را منزوی کنند اما دیپلماسی کتاب است که دیوارها را از بین می‌برد. این کتاب است که قوه تخیل و توهم را از بین می‌برد؛ دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد در این دوران سخت که بدخواهان ایران می‌خواهند کمربند تحریم را محکمتر کنند اما با تفکر و کتاب بازتر و پربارتر می‌شود و این چیزی است که باید بیشتر در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *