X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«جشنواره نمایش‌های آیینی و سنّتی» بتواند آغازی مبارک برای انجام پژوهش‌هایی پیوسته برای بازشناسی سنت‌ها و آیین‌های مردمی ایران باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و در پیامی کوتاه از ارزش‌های این جشنواره صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و در پیامی کوتاه بر جنبه‌های پژوهشی و ارزش‌های والای انسانی آیین‌های نمایشی تاکید کرد.

در متن پیام کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، به جشنواره بیست و یکم آمده است:

«بی هیچ تردید و گمانی، می‌توان مدّعی بود که جامعه انسانی، امروزه بیش از هر عصر و زمانه‌ای، تشنه رویارویی با چشم انداز محکم و امیدبخشی است که از باور او به حقیقت خدایی لایزال، به عنوان پناهگاهی تردید ناپذیر در هرج و مرج پریشانی‌ها، سرچشمه گرفته باشد.

چشم اندازی روشن که او را در روزگار پناهندگی آدمیان به زندگی مدرن فردگرایانه و تنهایی دسته جمعی آدم‌ها، در روزگار قحطی وجدان و غربت ارزش‌های والای انسانی، دستگیری امین باشد و همواره او را در مدار بهنجاری و به آیینی، نگهدارد.

این نقطه اتصال متین و آینده نگر، بعد از لطف الهی و عنایات ائمه نور (ع) و حضور بندگان صالح، نیازمند نگریستنی دقیق و عمیق به گذشته، و بازشناسی صحیح و کارشناسی شده داشته‌های آیینی و مواریث سنّتی همین مردم فضیلت جوست.

از این منظر، جای بسی خوش وقتی است که سرزمین عزیز ما و گستره وسیع فرهنگ ایرانی – اسلامی، لبریز از چنین داشته‌هایی قوام یافته و گنج‌هایی بی‌بدیل است که اگر با چشمی جستجوگر و قدرشناس، کاویده شوند و در لباسی جذّاب و بیانی سحر انگیز، به ویژه از جنس هنرهای موثّر و فراگیر نمایشی به تماشای مخاطبان برسند؛ یقینا صحنه‌هایی شگفت از خودباوری و افتخار به هویّتی تاریخی ارائه می‌دهند که همگی سرشار از تلنگرهایی تاثیرگذار برای بهتر شدن و بهتر ماندن‌اند.

حقیقت برگزاری جشنواره‌های نمایش‌های آیینی و سنتی پهنه نمایش نیز، چنین رویکردی دارد و سودای جستجوگری در میانه چنان گنجینه‌هایی را در سر می‌پروراند.

در فرصت برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنّتی، نگاه امیدوار اینجانب آنست که این رخداد بی‌نظیر، بتواند آغازی مبارک برای انجام پژوهش‌هایی پیوسته برای بازشناسی سنت‌ها و آیین‌های مردمی ایران، و ارائه تعریفی تازه و روزآمد از این سنت‌ها و آیین‌ها و همچنین فرصتی فراهم برای تبادل تجربیّات کارشناسی و هم افزایی‌های اجرایی مفید، به منظور رسیدن به برداشت‌های دقیق‌تر و رهگشاتر، از این بستر وسیع و گنج عمیق، قرار گیرد.

با تمام ارادت و مودّت، تلاش تمامی همراهان کشوری این رخداد بزرگ را ارج نهاده و نفس گرم و حضور گشایشگر پیشکسوتان ارجمند و تلاش امیدوار کننده جوانان نوجوی این صحنه را صمیمانه سپاسگزارم و روزهای روشن‌تر و ارتقاء دهنده تری را برای تمامی ایشان، در سایه توجّهات حضرت حق، آرزو می‌کنیم.»

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری دکتر احمد جولایی از مهر علاوه بر تهران در پنج استان کشور برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *