X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

زوایای پنهان سرود دیدنی و شنیدنی است

رضا خامه‌یار، تهیه‌کننده برنامه «ایران سرود» شبکه دو سیما در استودیوی شبکه خبر درباره انتخاب گروه‌های سرود گفت: گروه‌های سرود براساس اطلاعات و آشنایی که از گروه‌ها داشتیم، انتخاب شدند. در شهر‌های مختلف کار‌های گروه‌های سرود را بررسی کردیم و گروه‌هایی که دارای کیفیت بهتری بودند، برای تولید برنامه انتخاب شدند.

خامه‌یار معیار‌های انتخاب گروه‌های سرود را کیفیت اجرا، تولیدی بودن سرود، نوع اجرا، تعداد گروه‌ها و بازه سنی و بومی بودن شعر و سرود با توجه به منطقه جغرافیایی دانست و افزود: آنچه در برنامه «ایران سرود» می‌بینیم توانمندی خودِ گروه‌های سرود است.

حسین صیامی، مدیر باشگاه سرود مرکز هنری رسانه‌ای نهضت هم درباره ظرفیت سرود توضیح داد: سرود زوایای پنهانی دارد، که زوایای آن دیدنی و شنیدنی است. یعنی پشت اجرای تولیدِ سرود خانواده‌ها درگیرند و اجتماع چندین نفره اجرای سرود را تماشا می‌کنند. سرود فقط به عنوان موضوع هنری مطرح نیست و جنبه‌های تربیتی و اجتماعی را دربر می‌گیرد. سرود می‌تواند در سطوح ملی و منطقه‌ای جریان‌ساز باشد. اگر سرود خوب را مطابق با هر منطقه‌ای رواج دهیم، به ابعاد تربیتی و جریان‌سازی آن دامن می‌زنیم.

مدیر باشگاه سرود در پاسخ به این سوال که موضوعات سرود از جانب شما سفارش داده می‌شود؟ بیان کرد: در مرحله اول هیچ موضوعی را سفارش ندادیم و به تولیدات گروه‌ها مراجعه کردیم؛ چراکه ممکن است گروهی تولید خوبی داشته باشد، ولی دچار ناعدالتی رسانه‌ای شده باشد. ما دوربین را مقابل گروه‌هایی گذاشتیم، که از لحاظ فنی و محتوایی کار خوبی تولید کردند، ولی رسانه آن‌ها را ندیده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تولیدات گروه‌های سرود، ملی و مذهبی است خاطرنشان کرد: مثلاً بعضی از گروه‌ها متناسب با فرهنگ خودشان کار تولید کردند و آوا‌ها و نغمه‌های محلی خود را احیا کردند. وقتی گروه سرود شکل می‌گیرد، اساسش کار اجتماعی است. حال اگر تولیدش بر مبنای فضای اجتماعی باشد، می‌تواند ضریب‌بخش باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *