X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

برخی از دستگاه‌ها که با نویسندگان در ارتباط هستند با بی‌توجهی به حقوق آنها حرکت می‌کنند و این بسیار نگران‌کننده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده کتاب «شمشیر لشکر» نبود سازوکار لازم در عرصه نویسندگی را مشکلی بزرگ برای نویسندگان و طبقه‌بندی این قشر فرهیخته را مسیری برای استفاده از تجربیات نویسندگان توانمند دانست.

به گزارش سینماپرس، اصغر فکور نویسنده کتاب «شمشیر لشکر» در مورد مشکلات نویسندگان و نظارت بر قوانین در حوزه نشر گفت: اگرچه قوانینی برای نویسندگان و حوزه نشر در جهت دفاع از حقوق آنان در نظر گرفته شده اما چون اجرایی نمی‌شود، مشکلات متعددی را برای نویسندگان فراهم کرده و شرایط فعالیت و تولید محتوا را با دشواری روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: نظارت بر اجرای قوانین هرچند ناقصی که در سال‌های گذشته در حوزه نشر در نظر گرفته‌ شده، تاثیرگذار است؛ ازاین‌رو حضور و ورود قوه قضاییه به این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فکور تاکید کرد: متاسفانه نویسندگی در کشور ما به‌عنوان یک شغل محسوب نمی‌شود، از این‌ رو ساز و کارهای لازم برای آن در نظر گرفته نشده و قوانینی هم که وجود دارد، ناقص بوده و در بسیاری موارد، همان هم به اجرا گذاشته نمی‌شود. این قوانین نیاز به‌روزرسانی دارد تا بتواند به پشتوانه بازوی اجرایی قوه قضاییه منافع نویسندگان را تامین کند، بنابراین نیاز است که مسئولان ذی‌ربط در این زمینه تدابیری را در نظر گرفته و به اجرا درآورند.

وی وجود انجمن‌های مدافع نویسندگان را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: انجمن‌های متعددی برای دفاع از حقوق نویسندگان طی این سال‌ها با عناوین متعدد شکل ‌گرفته است، اما آنان نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا کنند و اهداف در نظر گرفته‌شده را به مرحله اجرا بگذارند، ازاین‌رو حقوق نویسندگان به‌درستی به اجرا گذاشته نمی‌شود.

این نویسنده کتاب بی‌اخلاقی‌ها را در حوزه نشر مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: برخوردهای نامناسب با فرهیختگان و بی‌اخلاقی‌ها سبب دلسرد شدن نویسندگان شده و اگر امروز شاهد وجود کتاب در جامعه هستیم، به دلیل علاقه مولفان به نگارش است. در این میان حتی برخی از دستگاه‌ها که با نویسندگان در ارتباط هستند نیز با بی‌توجهی به حقوق آنها حرکت می‌کنند و این بسیار نگران‌کننده است.

فکور دسته‌بندی نویسندگان را بر اساس شاخص‌های کارشناسی شده مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: لزوم طبقه‌بندی و دسته‌بندی نویسندگان به منظور شناخته شدن آنها نیاز است، بدین ترتیب برخی افراد که خود را نویسنده می‌نامند ولی در این زمینه تخصصی ندارند، وارد نمی‌شوند و درعین‌حال افراد باسابقه و آثار آنها بیشتر معرفی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *