X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

توضیح جبلی درباه حواشی «پایتخت»، شکایت از مهران مدیری و «ترور»

پیمان جبلی درباره سریال «ترور» که امروز ۲۱ آبان به همراه جمعی از مدیران به دیدن پشت صحنه آن رفته بود، در جمع خبرنگاران بیان کرد: پروژه‌هایی که درباره شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، دفاع از حرم و … انجام می‌شود به دلایل مختلف کار‌های پیچیده‌ای هستند به ویژه اگر آن شخصیت فردی مثل حاج قاسم سلیمانی باشد ممکن است پرداختن به داستان‌ها، شخصیت و سیره این بزرگان با چالش‌هایی همراه شود. هنر کارگردان در این مجموعه و تیم تولید این است که شخصیت شجاع و تأثیرگذار و تعیین کننده شهید سلیمانی را به خوبی به تصویر بکشند.

آماده سازی ترور تا سالگرد شهید سلیمانی

وی اضافه کرد: این مینی سریال داستان خوب و جذاب و قوی دارد که باید پیش از این‌ها تولید آن انجام می‌شد و ما از ۲ سال پیش بنا داشتیم این کار را به سرانجام برسانیم. با این حال اطمینان داریم این کار از آثار فاخر و برتر می‌شود و امیدواریم این مجموعه همانطور که دوستان قول داده‌اند تا سالگرد شهید سلیمانی آماده پخش شود.

جبلی درباره «ترور» یادآور شد: امیدوارم این مجموعه مقدمه‌ای برای فصل‌های بعدی باشد که با داستان‌های دیگری به تولید برسد. من از سال ۱۴۰۰ قول تولید یک مجموعه نمایشی مرتبط با شخصیت و سرگذشت شجاعانه سردار شهید سلیمانی را داده بودم. در این ۲ سال همه سازمان با همکاری مؤسسه آوینی پیگیر بودند این کار به تولید برسد و حالا امیدواریم خروجی اثر در حد و اندازه شهید بزرگوار سردار سلیمانی باشد.

رئیس صداوسیما در ادامه درباره دیگر سریال‌ها عنوان کرد: آمار به روز شده مجموعه‌های نمایشی در حال تولید ۱۸ اثر و مجموعه‌های در مرحله پیش تولید ۱۲ عدد و ۲۰ مجموعه هم در حال نگارش است. کار‌هایی که در چرخه تولید قرار گرفته است تا حدود زیادی خیال ما را از جدول پخش تا تابستان آینده راحت می‌کند.

تدارک فصل سوم «گاندو»

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه چند سریال امنیتی دیگر در دست تولید دارند، گفت: کار‌های مختلفی در این زمینه اخیراً پخش شده است و داریم تلاش می‌کنیم فصل سوم «گاندو» هم به مرحله تولید برسد. امیدواریم همکاری نهاد‌های بیرون از سازمان هم به ما کمک کند که زودتر این مجموعه را کلید بزنیم.

رئیس صداوسیما درباره کمدی‌ها نیز عنوان کرد: تلاش دوستان است که حتماً در فضا‌های مختلف تاریخی، درام و همچنین طنز مجموعه‌هایی ساخته شود. تولید سریال «نون. خ» شروع شده است، «زیرخاکی» در مرحله پیش تولید است و مجموعه‌های دیگر هم در حال بررسی هستند.

نتیجه مذاکره‌ها با «پایتخت»

وی درباره «پایتخت» نیز عنوان کرد: دوستان ما در سیمافیلم روزانه مشغول مذاکره با کارگردان‌ها و تهیه کنندگان متنوعی هستند و درباره تولیدات جدید یا فصل‌های جدید آثار با آن‌ها صحبت می‌شود.

جبلی که از لبنان به پشت صحنه «ترور» آمده بود درباره حضورش در لبنان بیان کرد: در چند روز گذشته از نزدیک با خبرنگاران مان در مرز در ارتباط بودم و توفیق داشتم خدمت رسانه‌های مقاومت در لبنان هم باشم. من از نزدیک خبرنگاران شجاع خودمان در مرز فلسطین را دیدم و به آن‌ها هم خدا قوت گفتم.

وی با اشاره به تأثیر حضور حاج قاسم سلیمانی در لبنان و محور مقاومت یادآور شد: آثار و برکات وجود شهید حاج قاسم سلیمانی در کل محور مقاومت به چشم می‌خورد و این اعتماد به نفس روحیه شجاعت و خلاقیت و امیدی که در تمام بخش‌های مقاومت به چشم می‌خورد از یمن گرفته تا لبنان، فلسطین، عراق و سوریه مرهون شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیس صداوسیما تصریح کرد: شهید سلیمانی حق زیادی بر گردن ما دارد و این ادای دین به این معنی است که ما در حوزه تخصصی خودمان در تولیدات رسانه‌ای بیش از این فعال باشیم. اکتفا کردن به یک مجموعه نمایشی قطعاً به معنای ادای دین به شهید حاج قاسم بزرگوار نیست. امیدوارم بتوانیم در ساختار‌های دیگر در کنار مجموعه‌های نمایشی که تولید می‌شود بیشتر به آثار و شخصیت حاج قاسم بپردازیم.

حواشی «به افق فلسطین» چه بود؟

جبلی در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره حواشی تغییرات در برنامه «به افق فلسطین» عنوان کرد: من دیشب از بیروت حرکت کردم و صبح رسیدم، اما دوستان در سازمان در حال بررسی موضوع هستند شاید توضیحات بیشتر را ارائه کنند. به هر حال ما از هر نوع خلاقیت و نوآوری و برنامه‌هایی که با هدف تبیین دقیق و روشن و بروز شده آرمان‌های انقلاب اسلامی ساخته می‌شوند که در رأس مهمترین آن‌ها موضوع فلسطین است، استقبال می‌کنیم تا روی آنتن بیاید. درباره عناصر و مؤسسان فعال هم از روز اول گفته‌ام و شعار نیست که حتماً از همکاری با آن‌ها استقبال می‌کنیم. حتماً هم همکاری با مؤسسات رسانه‌ای فرهنگی و افراد و عناصر رسانه‌ای فعال را گسترش خواهیم داد.

رئیس صداوسیما درباره ماجرای شکایت از مدیری نیز بیان کرد: دوستان ما در بخش حقوقی در حال بررسی و پیگیری هستند و این طبیعی است که با افراد مختلف و با مؤسسات مختلف و در اشکال مختلف ممکن است سازمان به لحاظ حقوقی با مشکل روبه‌رو شود و قوانین و مقررات تکلیف را روشن می‌کند.

«جام جم» ادامه دارد

جبلی درباره تولید برنامه «جام جم» نیز گفت: اساساً نقد سازنده و استفاده از دیدگاه‌های متفاوت درباره موضوعات مختلف از راهبرد‌های ما در رسانه ملی است. یکی از جذابیت‌های رسانه استفاده از دیدگاه‌های مختلف در جریان‌های فکری با موضوعات متفاوت است. یکی از موضوعاتی که در طول این سال‌ها مغفول مانده بود این است که خود رسانه ملی در افکار عمومی می‌تواند محل نقد بسیاری از موافقان و مخالفان باشد. در همان ماه‌های اول وعده دادم که برنامه‌ای در همین زمینه روی آنتن خواهیم برد.

وی در پایان گفت: متأسفانه آماده سازی این برنامه طول کشید و من از همکاران خودم گله دارم که چرا دیر شروع شد، اما حالا در حال گذر از مراحل پختگی خودش است و ان‌شاالله ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان موسیقی مشغول کارند!


روزهای پاییزی تهران پر از موسیقی است و کنسرت‌های متعددی در ژانرهای پاپ، کلاسیک و موسیقی ایرانی در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی جنوب کشور در کیش


جشنواره موسیقی جنوب کشور در کیش

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی بخش‌های مختلف «سرود فجر» / انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های دانشجویی

 نشست خبری جشنواره «سرود فجر» با حضور حامد جلیلی دبیر و حسین صیامی دبیر اجرایی، محمد اله‌یاری رئیس جشنواره و مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در مکان دفتر موسیقی برگزار شد.

تاکید بر همگرایی دستگاه‌ها در توجه به سرود

اله‌یاری در ابتدای نشست عنوان کرد: برپایی نشست خبری همزمان اعلام فراخوان اتفاق مبارکی است تا به بهترین شکل جشنواره برگزار شود. با دولت سیزدهم و استقرار دکتر اسماعیلی همواره تاکید شده تا گونه سرود فراموش نشود و همگرایی، وحدت بین دستگاه‌ها در این زمینه ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: با راه‌اندازی دفتر سرود در مجموعه معاونت هنری تلاش داریم سرود را در جایگاه واقعی خود حفظ کنیم و تلاش کردیم در ساختار رسمی آن را جای دهیم و به زودی نتیجه آن را اطلاع رسانی می‌کنیم. ما چند هدف تعیین کردیم یکی اینکه دفتر سرود هدفش تولی گری و حضور پرتولید نبوده و سایت برای آن ایجاد و شناسایی گروه‌ها صورت بگیرد و دفتر سرود بسمت موضوع توانمدسازی سرپرستان را پی بگیرد.

انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های سرود دانشجویی است

اله‌یاری با بیان اینکه در حال حاضر فیلم‌های آموزش متنوع با اساتید ضبط شده و این توانمدسازی درحال انجام است، تصریح کرد: در پیام رهبری هم دو سال قبل این امر مورد تاکید قرار گرفت که در انتهای متن هم، آهنگ و کلام به گزینی بشود کهاین مساله این هم اولویت ماست. اولویت دیگر انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های دانشجویی است.

وی با بیان اینکه سرود‌هایی در ابتدای انقلاب ماندگار شد که کار‌هایی با آهنگسازان بزرگ و گروه‌های بزرگسال داشت، ادامه داد: این مساله هم اولویت ماست که آهنگسازان بزرگ و‌گروه‌های کر رجعت به این عرصه کنند، نکته دیگر اینکه دفتر سرود رقیب و موازی‌کار با هیچ تشکلی در کشور نیست، ما قصد مداخله در کار هیچکس را نداریم، چینش ما هم نشان می‌دهد که هدفمان چیست. نکته دیگر برپایی جلسات با فعالان سرود در حوزه‌های مختلف است.

اله یاری در پایان گفت: ما هشت تا ده تولید هم در این دفتر داشتیم، بنا داریم آن‌ها را در قالب آلبوم منتشر کنیم، جشنواره ملی سرود فجر هم از دو سال قبل مدنظر وزارت ارشاد بود، در فجر سال قبل سالن ارسباران گروه‌های سرود را پوشش می‌دادند، پس از آن دریافتیم سرود قابلیت یک جشنواره مستقل را دارد. امیدوارم برپایی جشنواره سرود فجر هم به افزایش تولید، رفاقت بین تولید کنندگان و‌کیفیت کار‌ها بیانجامد.
سرود دارای رسالت متعالی است

جلیلی نیز عنوان کرد: در کشور ما سالی یک تا دو جشنواره سرود برگزار می‌شود و این اتفاق خوبی است تا سرود در کشور نهادینه شود، هدف ما هم ارتقای سطح ذائقه شنیداری و هنری مردم است. ما سرود را دارای یک رسالت متعالی می‌دانیم.

معرفی بخش‌های مختلف سرود فجر

صیامی فعال عرصه سرود و دبیر اجرایی نیز عنوان کرد: امسال جشنواره در سه بخش کر، سرود و اکاپلا (اجرا بدون ساز) با دو بخش جانبی کتاب و پایان نامه و رساله فراخوان داده است. مقاومت و حماسه، ملی و آیینی هم جزء محور‌ها هستند. گروه‌ها برای شرکت در جشنواره هم بایدشرایطی داشته باشند که در فراخوان مطرح شده، محدودیت جنسیت و سنی هم برای شرکت نداریم.

وی توضیح داد: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طرحی کردیم که به نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که ما در این زمینه روی اجرای زنده گروه‌ها تاکید داشته و داریم. یعنی گروه‌ها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به صورت زنده بازخوانی کرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال کنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم که پس از آن آثار به مرحله منطقه‌ای و استانی راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند. البته گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این می‌تواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است که از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوت‌های کیفی باشد.

صیامی افزود: جوایز برای هر بخش به صورت ویژه خواهد بود، فراخوان ابتدای آبان منتشر و تا انتهای آبان فرصت ارسال اثر است. امکان تمدید هم ممکن است داشته باشیم. مرحله استانی ۵ تا ۲۹ آذر و ازین زمان تا آخر فروردین رصد آثار صورت می‌گیرد و نیمه اول اردیبهشت هم دوره پایانی و نیمه اردیبهشت هم احتمالا اختتامیه خواهد بود.

بخش پرسش و پاسخ؛ ثبت‌نام۳۱۰ گروه در دفتر سرود/ جایزه ویژه برای موسیقی فولکلور 

صیامی در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره تعداد گروه‌های ثبت‌نامی در دفتر سرود و اطلاع‌رسانی به آن‌ها برای حضور در جشنواره عنوان کرد: تا الان حدود ۳۱۰ گروه در دفتر سرود ثبت‌نام کرده‌اند و البته قطعا تعداد از این میزان هم بیشتر خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره بخش دانشجویی و پایان نامه‌ها در این جشنواره نیز گفت: تا به حال هیچ جشنواره سرود و موسیقی بخش دانشگاهی و سرود نداشت، اما این اتفاق برای ما خیلی خوب است و محل سنجش حوزه هنری و علمی است، برای دانشجویان هم تشویق کننده است که به این سمت بیایند و کار کنند.

وی توضیح داد: برای این بخش داوری جداگانه در نظر گرفته شده و برای بخش مقاله و پایان نامه هم داورانی مجزا در نظر گرفته شده است.

صیامی در بخش دیگری گفت: قطعا گروه‌ها پس از اتمام جشنواره رها نمی‌شوند، دفتر سرود محل اجتماع این گروه‌ها خواهد بود، از سوی دیگر هم بخش موسیقی فولک محلی ما در این جشنواره جایزه ویژه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف اصلی برنامه ما حمایت از تولید ملی است/یک برنامه سرگرمی اقتصادی هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان برنامه تلویزیونی میدون گفت: هدف اصلی برنامه میدون حمایت از تولید ملی است و با نشان دادن تولید ملی، تزریق امید به جامعه خواهیم داشت.

به گزارش سینماپرس، «میدون» کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما است و فصل اول آن سال ۹۸ پخش شد. علیرضا یونچی، حسن سیرانی، روح الله دهقانی فیروزآبادی، حسین مصطفی‌زاده، مینا مهرنوش، حجت الله عبدالملکی، حمیدرضا موثقی، علیرضا نبی، امیر شکوهی نیا و … از جمله داوران برنامه میدون بودند. همچنین حامد سلطانی، ولی الله اشرفی اجرای فصل‌های گذشته میدون را برعهده داشتند. فصل چهارم مسابقه میدون با تغییرات بسیار، در حال پخش از شبکه سه سیماست.

محمدجواد حشمتی کارگردان فصل چهارم برنامه میدون درباره اهداف این برنامه گفت: هدف اصلی برنامه ما حمایت از تولید ملی است و با نشان دادن تولید ملی، تزریق امید به جامعه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کنار هدف اصلی، رویکرد ما این است که به تولید کنندگان غیرشهری که از روستا و شهرهای کوچک حضور پیدا کردند، یا بانوانی که در کنار نقش مادر و همسری شغل هم دارند توجه شود.

حشمتی عنوان کرد: با توجه به اینکه ما اهداف برنامه را علاوه بر گفتگوهای داوران و شرکت‌کنندگان حین برنامه، در پلاتوهای مجری هم گنجانده‌ایم تا اینجا به اهداف برنامه رسیده‌ایم.

این کارگردان درخصوص واکنش‌ها و بازخوردها نسبت به برنامه توضیح داد: واکنش‌ها به برنامه متفات است، ما یک برنامه دو وجهی هستیم و جامعه مخاطب ما سخت‌پسند است. کسانی که دنبال برنامه اقتصادی هستند تمایل دارند برنامه، سراسر آموزنده و مطالب اقتصادی داشته باشد. مخاطبانی که صرفا دنبال سرگرمی هستند می‌گویند چرا به مسائل جدی و تخصصی می‌پردازید. البته در برنامه میدون سعی کردیم تعادل ایجاد کنیم و یک برنامه سرگرمی اقتصادی هستیم و از این نگاه، بازخوردهای خوبی از مردم گرفته ایم.

حشمتی خاطر نشان کرد: تاکنون ۴۰ قسمت از فصل چهارم میدون پخش شده و قرار است تا ۷۰ قسمت تولید کنیم و اگر بازخوردها به همین شکل ادامه داشته باشد علاقمندیم که تولید کنندگان بیشتری را معرفی کنیم.

گفتنی است که تهیه کنندگی این فصل از میدون را مصطفی خلیل‌زاده برعهده دارد و پیش از این نیز سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده میدون بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه کنندگان عامل اصلی افزایش دستمزد بازیگران سینما هستند/ سینما نیاز به چهره های جدید دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما گفت: تهیه کنندگان عامل اصلی افزایش دستمزد بازیگران سینما هستند چرا که با ارقام نجومی دستمزد بازیگران کنار می آیند و حتی با همکاران شان رقابت می کنند تا فلان بازیگر را حتماً در فیلم شان داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دو روی سکه» و «کفش های میرزا نوروز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید این نگاه غلط باعث می شود که بازیگران هم از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند و قیمت خود را بالاتر ببرند. نکته بسیار مهم و فراموش شده این است که سینما صد در صد به بازیگر وابسته نیست. افراد نباید خود را محدود به یک سری اسامی خاص در هنر بازیگری کنند. پرسش بنده این است که آیا مگر این ستاره های سینما همگی از روز اول مشهور و محبوب بوده اند؟ قطعاً کسانی بوده اند و به آن ها اعتماد کرده اند و نقش های کوچکی به آن ها در فیلم ها و سریال های شان داده اند تا امروز به این جایگاه رسیده اند.

وی در همین راستا ادامه داد: بدیهی است که سینما نیاز به چهره های جدید دارد و دست اندرکاران تولید فیلم ها باید چهره های جدید را وارد سینما کنند تا کم کم برخی از آن چهره ها بتوانند به ستاره های سال های آینده سینمای کشور بدل شوند. متأسفانه این خود کارگردانان و تهیه کنندگان هستند که وسعت دیدشان را محدود کرده اند و باعث ترکتازی عده ای افراد خاص در سینما شده اند.

متوسلانی تأکید کرد: اگر همه تهیه کنندگان دست در دست هم دهند و با اتحاد و یکپارچگی جلوی این افراد بایستند و دستمزدهای خارج از عرف به آن ها پرداخت کنند خود به خود این بساط جمع خواهد شد و قیمت آن ها پایین می آید. ما نباید فراموش کنیم که سینما هم مانند بازار است و در آن مسأله عرضه و تقاضا حرف اصلی را می زند. اگر تهیه کنندگانی حاضر شوند پول های خارج از عرف به برخی بازیگران بدهند و مرتب به آن ها پیشنهاد کار کنند قطعاً قیمت آن ها بالا و بالاتر می رود و اگر این کار را نکنند قطعاً قیمت آن ها به شدت دچار کاهش خواهد شد.

این سینماگر پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به وضعیت وخیم معیشتی و بیکاری بخش گسترده ای از دست اندرکاران پشت صحنه سینما اظهار داشت: تهیه کنندگان همگی برخاسته از این جامعه هستند و قطعاً با مشکلات ناشی از بیکاری و خانه نشینی بخش کثیری از اهالی پشت صحنه سینما آشنایند. از این رو ای کاش اندکی انصاف وجود داشته باشد تا آن ها تدبیری برای رفع بحران از زندگی اهالی پشت صحنه سینما کنند و آن ها را راضی و خشنود نگه دارند و اینقدر به بازیگران وابسته نباشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «زمهریر» و «گناهکاران» در پایان این گفتگو افزود: در هر صورت امروزه وضعیت سینمای کشور بحرانی است؛ تولید کم شده چون بازار فروش کم شده؛ ما در سینما تنها با استثنائاتی مانند «فسیل» روبرو هستیم که فروش بی سابقه و نجومی کرده است. اما این فقط مختص به یک فیلم است و بس! ما وقتی می توانیم ارزیابی خوبی روی سینما داشته باشیم که ببینیم از شب عید نوروز تاکنون چند ده فیلم اکران شده اند و شکست مطلق خورده اند و سرمایه های شان سوخت شده است. این سینما مریض است و ما نباید وضعیت بد این مریض را بدتر از پیش بکنیم و با کارهایی مانند دادن دستمزدهای نجومی خودمان عاملی برای نابودی هرچه سریع تر سینما در کشور شویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری «ترور» از نیمه گذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صبح امروز رییس رسانه ملی و مدیر مرکز سیما فیلم با حضور در پشت صحنه سریال «ترور» از این سریال بازدید کردند.

به گزارش سینماپرس، با گذشت نیمی از تصویربرداری سریال ترور به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی مجتبی امینی صبح امروز رییس رسانه ملی، مدیر مرکز سیما فیلم و اصحاب رسانه از پشت صحنه این سریال بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند تولید سریال قرار گرفتند.

این سریال درباره ترور نافرجام سردار حاج قاسم سلیمانی به سفارش مرکز سیما فیلم و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی این روزها در حال تولید است.

فرهاد قائمیان، انوش معظمی، جعفر دهقان، رامین راستاد، مهدی سلوکی، افشین سنگ چاپ، یدالله شادمانی، محمد حسین لطیفی، هدایت هاشمی و شهرام ابراهیمی در نقش سبحان با معرفی نانت تومه از جمله بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارهایی که در چرخه تولید قرار گرفته است تا حدود زیادی خیال ما را از جدول پخش تا تابستان آینده راحت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس صداوسیما در جمع خبرنگاران درباره حواشی مختلف در رسانه ملی از برنامه «به افق فلسطین» گرفته تا تولید سریال های طنز همچون «پایتخت» و شکایت از مهران مدیری توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی درباره سریال «ترور» که امروز ۲۱ آبان به همراه جمعی از مدیران به دیدن پشت صحنه آن رفته بود، در جمع خبرنگاران بیان کرد: پروژه‌هایی که درباره شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، دفاع از حرم و … انجام می‌شود به دلایل مختلف کارهای پیچیده‌ای هستند به ویژه اگر آن شخصیت فردی مثل حاج قاسم سلیمانی باشد ممکن است پرداختن به داستان‌ها، شخصیت و سیره این بزرگان با چالش‌هایی همراه شود. هنر کارگردان در این مجموعه و تیم تولید این است که شخصیت شجاع و تأثیرگذار و تعیین کننده شهید سلیمانی را به خوبی به تصویر بکشند.

آماده سازی ترور تا سالگرد شهید سلیمانی

وی اضافه کرد: این مینی سریال داستان خوب و جذاب و قوی دارد که باید پیش از اینها تولید آن انجام می‌شد و ما از ۲ سال پیش بنا داشتیم این کار را به سرانجام برسانیم. با این حال اطمینان داریم این کار از آثار فاخر و برتر می‌شود و امیدواریم این مجموعه همانطور که دوستان قول داده‌اند تا سالگرد شهید سلیمانی آماده پخش شود.

جبلی درباره «ترور» یادآور شد: امیدوارم این مجموعه مقدمه‌ای برای فصل‌های بعدی باشد که با داستان‌های دیگری به تولید برسد. من از سال ۱۴۰۰ قول تولید یک مجموعه نمایشی مرتبط با شخصیت و سرگذشت شجاعانه سردار شهید سلیمانی را داده بودم. در این ۲ سال همه سازمان با همکاری مؤسسه آوینی پیگیر بودند این کار به تولید برسد و حالا امیدواریم خروجی اثر در حد و اندازه شهید بزرگوار سردار سلیمانی باشد.

رئیس صداوسیما در ادامه درباره دیگر سریال‌ها عنوان کرد: آمار به روز شده مجموعه‌های نمایشی در حال تولید ۱۸ اثر و مجموعه‌های در مرحله پیش تولید ۱۲ عدد و ۲۰ مجموعه هم در حال نگارش است. کارهایی که در چرخه تولید قرار گرفته است تا حدود زیادی خیال ما را از جدول پخش تا تابستان آینده راحت می‌کند.

تدارک فصل سوم «گاندو»

وی در پاسخ به مهر درباره اینکه چند سریال امنیتی دیگر در دست تولید دارند، گفت: کارهای مختلفی در این زمینه اخیراً پخش شده است و داریم تلاش می‌کنیم فصل سوم «گاندو» هم به مرحله تولید برسد. امیدواریم همکاری نهادهای بیرون از سازمان هم به ما کمک کند که زودتر این مجموعه را کلید بزنیم.

رئیس صداوسیما درباره کمدی‌ها نیز عنوان کرد: تلاش دوستان است که حتماً در فضاهای مختلف تاریخی، درام و همچنین طنز مجموعه‌هایی ساخته شود. تولید سریال «نون. خ» شروع شده است، «زیرخاکی» در مرحله پیش تولید است و مجموعه‌های دیگر هم در حال بررسی هستند.

نتیجه مذاکره‌ها با «پایتخت»

وی درباره «پایتخت» نیز عنوان کرد: دوستان ما در سیمافیلم روزانه مشغول مذاکره با کارگردان‌ها و تهیه کنندگان متنوعی هستند و درباره تولیدات جدید یا فصل‌های جدید آثار با آنها صحبت می‌شود.

جبلی که از لبنان به پشت صحنه «ترور» آمده بود درباره حضورش در لبنان بیان کرد: در چند روز گذشته از نزدیک با خبرنگاران مان در مرز در ارتباط بودم و توفیق داشتم خدمت رسانه‌های مقاومت در لبنان هم باشم. من از نزدیک خبرنگاران شجاع خودمان در مرز فلسطین را دیدم و به آنها هم خدا قوت گفتم.

وی با اشاره به تأثیر حضور حاج قاسم سلیمانی در لبنان و محور مقاومت یادآور شد: آثار و برکات وجود شهید حاج قاسم سلیمانی در کل محور مقاومت به چشم می‌خورد و این اعتماد به نفس روحیه شجاعت و خلاقیت و امیدی که در تمام بخش‌های مقاومت به چشم می‌خورد از یمن گرفته تا لبنان، فلسطین، عراق و سوریه مرهون شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیس صداوسیما تصریح کرد: شهید سلیمانی حق زیادی بر گردن ما دارد و این ادای دین به این معنی است که ما در حوزه تخصصی خودمان در تولیدات رسانه‌ای بیش از این فعال باشیم. اکتفا کردن به یک مجموعه نمایشی قطعاً به معنای ادای دین به شهید حاج قاسم بزرگوار نیست. امیدوارم بتوانیم در ساختارهای دیگر در کنار مجموعه‌های نمایشی که تولید می‌شود بیشتر به آثار و شخصیت حاج قاسم بپردازیم.

حواشی «به افق فلسطین» چه بود؟

جبلی در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره حواشی تغییرات در برنامه «به افق فلسطین» عنوان کرد: من دیشب از بیروت حرکت کردم و صبح رسیدم اما دوستان در سازمان در حال بررسی موضوع هستند شاید توضیحات بیشتر را ارائه کنند. به هر حال ما از هر نوع خلاقیت و نوآوری و برنامه‌هایی که با هدف تبیین دقیق و روشن و بروز شده آرمان‌های انقلاب اسلامی ساخته می‌شوند که در رأس مهمترین آنها موضوع فلسطین است، استقبال می‌کنیم تا روی آنتن بیاید. درباره عناصر و مؤسسان فعال هم از روز اول گفته‌ام و شعار نیست که حتماً از همکاری با آنها استقبال می‌کنیم. حتماً هم همکاری با مؤسسات رسانه‌ای فرهنگی و افراد و عناصر رسانه‌ای فعال را گسترش خواهیم داد.

رئیس صداوسیما درباره ماجرای شکایت از مدیری نیز بیان کرد: دوستان ما در بخش حقوقی در حال بررسی و پیگیری هستند و این طبیعی است که با افراد مختلف و با مؤسسات مختلف و در اشکال مختلف ممکن است سازمان به لحاظ حقوقی با مشکل روبه‌رو شود و قوانین و مقررات تکلیف را روشن می‌کند.

«جام جم» ادامه دارد

جبلی درباره تولید برنامه «جام جم» نیز گفت: اساساً نقد سازنده و استفاده از دیدگاه‌های متفاوت درباره موضوعات مختلف از راهبردهای ما در رسانه ملی است. یکی از جذابیت‌های رسانه استفاده از دیدگاه‌های مختلف در جریان‌های فکری با موضوعات متفاوت است. یکی از موضوعاتی که در طول این سال‌ها مغفول مانده بود این است که خود رسانه ملی در افکار عمومی می‌تواند محل نقد بسیاری از موافقان و مخالفان باشد. در همان ماه‌های اول وعده دادم که برنامه‌ای در همین زمینه روی آنتن خواهیم برد.

وی در پایان گفت: متأسفانه آماده سازی این برنامه طول کشید و من از همکاران خودم گله دارم که چرا دیر شروع شد اما حالا در حال گذر از مراحل پختگی خودش است و ان‌شاالله ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از پوستر فراخوان «چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین رونمایی از پوستر فراخوان چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در «منزل شهید مصطفی احمدی‌روشن» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صادق شهبازی از اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره عمار گفت:ما همیشه در این ۱۳ دوره گذشته جشنواره عمار مزاحم خانواده شهید احمدی‌روشن که نماد ایستادگی و مقاوت است بودیم و در چهاردهمین جشنواره عمار هم محضر آنها رسیدیم تا با نام مبارک شهید احمدی‌روشن جشنواره را افتتاح کنیم.
شهبازی ادامه داد: در شرایط کنونی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نظم جدید جهانی است‌ ابرقدرت‌ها طراحی کرده‌بودند چند دهه کشور ما و منطقه ما را اداره کنند تا خودشان پیروز صحنه باشند و مردم مستضعف و ستم‌دیده از این شرایط آسیب ببیند. دیگر آمریکا و مستکبران نمی‌تواند شرط بگذارند و دیگر کشورها تمکین کنند. قدرت‌های جدید که در رأس آنها محور مقاومت است که مقابل ابرقدرت‌ها ایستاده، وارد میدان نظم جدید جهانی شده‌اند.
به گفته عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار «چهاردهمین جشنواره عمار در شرایطی افتتاح می‌شود که عملیات طوفان الاقصی صورت گرفته است و منطقه وارد فاز جدیدی شده است. در این دوره از جشنواره عمار به نظم جدید جهانی و فلسطینی بیشتر می‌پردازیم».

در ادامه این مراسم پدر شهید بزرگوار احمد روشن پس از رونمایی از پوستر فراخوان چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: طبق آیه ((وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ)) آن چیزی که بهش رسیدم این است که خدای تبارک و تعالی با انقلاب اسلامی خواست یک کار بزرگی انجام دهد. خدا خواست که مستضعفین را وارثان زمین کند.
وی افزود: به نظرم وقتی خدا چیزی را اراده می‌کند شک نکنید که این اراده خدا به نتیجه خواهد رسید و این راهی را که جوانان این مملکت در هر برهه از زمان در هرجایی طی می‌کنند به ظهور امام زمان (عج) ختم می‌شود.
این پدر شهید ادامه داد: نباید شک کنید، این مردم یک الگو برای تمام دنیا شده اند. به نقشی که روی پرچم رژیم کودک کش صهیونیستی، این غده‌ی سرطانی است نگاه کنید دو خط آبی دارد یکی بالا و دیگری پایین، که دعوی آنها این است که از نیل تا فرات برای صهیونیست‌ هاست. این ادعا مربوط به خاک پاک غزه و فلسطین و لبنان نیست بلکه تمام سرزمین‌های اسلامی را می‌خواهند.
وی در خاتمه اظهار داشت:اما بعد از انقلاب اسلامی زلزله عجیبی در اسرائیل افتاده که نهایت سعی آنها به این است که قطار جمهوری اسلامی ایران که به راه افتاده را متوقف کنند. این قطار توقف و برگشت ندارد ممکن است هرازگاهی موانع سرعت را کم کنند اما توقف ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموع این رویداد منجر به رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها خواهد شد که در سیاست‌های سازمان سینمایی تعریف شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با حضور قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و مهدی شفیعی، دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی، مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و اهالی رسانه در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در این نشست گفت: از همان اولین روزهای ورودم به سازمان سینمایی جلسه‌ای با مدیران آموزشگاه‌های سراسر کشور داشتیم که این مدیران، چند خواسته از سازمان سینمایی داشتند. یکی از آن خواسته‌ها برگزاری مجدد جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی بود که آخرین بار ۱۰ سال پیش برگزار شد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۵۵ آموزشگاه آزاد سینمایی در سراسر کشور فعالیت‌ می‌کنند که از این تعداد ۱۱۱ آموزشگاه در تهران است. این آموزشگاه‌ها هنرمندانی تربیت می‌کنند که وارد جامعه می‌شوند و نیاز است این استعدادهای آنها دیده شود و محلی برای عرضه استعدادها داشته‌ باشند. این جشنواره می‌تواند بخشی از این نیاز را برطرف کند.

آشنا با اشاره به اهمیت‌ برگزاری این جشنواره گفت: برنامه‌ برگزاری این جشنواره در سال ۱۴۰۲ با رئیس سازمان سینمایی مطرح شد. این موضوع از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که هنرمندان باید آثار و فعالیت‌های یکدیگر را رصد کنند. به نظرم این جشنواره می‌تواند محلی برای دیده شدن استعدادها و شناسایی آنها باشد تا نسل جدید وارد چرخه سینما شود. هرچند دانشگاه‌ها وظیفه آموزش دارند، آموزشگاه‌های سینمایی در کنار دانشگاه‌ها وظیفه آموزش دارند تا فرصت برای فعالیت همه هنرمندان را فراهم کند و این هنرمندان‌ می‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند. خوشحالیم در برگزاری این جشنواره با استقبال آموزشگاه‌های آزاد سینمایی روبه‌رو شدیم. امیدوارم جشنواره خوبی در پیش‌رو داشته باشیم و در برنامه سازمان سینمایی بماند و فرصتی فراهم شود که مردم و هنرمندان این آثار را ببینند.

استعدادهای فوق‌العاده‌ای در جشنواره حضور دارند

در ادامه این نشست، مهدی شفیعی، دبیر این جشنواره گفت: با مشورت مدیران آموزشگاه‌های آزاد سنمایی چهار رشته اصلی در فراخوان این جشنواره تعیین شد؛ رشته تولید فیلم‌های کوتاه، فیلمنامه‌نویسی، عکاسی و بازیگری که در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شوند. از این چهار رشته مجموعا ۷۱۰ نفر از هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی آثار ارسال کردند. این آثار در مجموع ۱۲۵۵ اثر بود. در رشته بازیگری ۵۹۷ اثر به صورت اجراهای مونولوگ تصویربرداری شد.

در بخش فیلم کوتاه ۲۵۰ اثر به جشنواره رسید. در رشته عکاسی نیز ۲۲۹ اثر و بخش فیلمنامه ۱۷۹ اثر به دبیرخانه رسید. هیأت‌های انتخاب کار خود را آغاز کردند و در ایام جشنواره که ۳۰ آبان تا ۲ آذر در محل موزه سینما برگزار می‌شود، شاهد نمایشگاهی از ۳۵ اثر برتر عکاسی آثار برتر خواهیم بود و در اختتامیه از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

وی ادامه داد: در رشته فیلم کوتاه آثار درخور و قابل تاملی به جشنواره رسید که بیشتر زمان برد. خروجی این بخش تا سه‌شنبه مشخص خواهد شد و شاهد ۳۰ اثر خواهیم بود که در اختتامیه از آنها تقدیر خواهد شد. در بخش فیلمنامه‌نویسی نیز آثار ارزشمندی به جشنواره رسید و بسیار امیدبخش بود.

شفیعی افزود: بخشی که برای من جذاب بود نوع برگزاری شاخه بازیگری بود. استعدادهای فوق‌العاده‌ای در این جشنواره شرکت کردند. سینمای ما به چهره‌های زیادی نیاز دارد که انتخاب از میان آنها راحت نبود. از آموزشگاه‌های شهرستان‌ها ۶۰۰ اثر به جشنواره رسید که ۷۵ اثر نهایی شد و قرار شد در موزه سینما محلی در اختیار آنها قرار بگیرد و داوران اجراهای آنها را ببینند. از شرکت‌کنندگان ۶۰ نفر آقا و خانم و ۱۵ نفر کودک و نوجوان هستند که هیأت انتخاب کار آنها را قضاوت می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش جنبی این جشنواره نیز با موضوع “غزه و روایت مظلومیت” برگزار خواهد شد که در این بخش ۳۰ اثر در شاخه های انیمیشن، عکاسی و دلنوشته¬خوانی(گویندگی) به دبیرخانه جشنواره رسیده است و مورد داوری قرار خواهند گرفت. با توجه به حضور هنرجویان مدیران مختلف آموزشگاه نشست‌های تخصصی نیز برنامه‌ریزی شده و به عنوان بخش جنبی جشنواره برای تقویت دانش هنرجویان در حوزه‌های کلان فرهنگی و تخصصی برگزار می‌شود.

وی همچنین اشاره کرد تعداد بانوان شرکت‌کننده در این جشنواره از آقایان بیشتر است؛ ۳۸۵ خانم و ۳۲۵ آقا در این دوره شرکت کردند. این دوره از جشنواره بعد از آخرین دوره که در دهه نود برگزار شد، کار خود را مجددا از سر گرفته است و امیدواریم آغازی برای رویداد مستمر و مدام باشد و در این جشنواره شاهد همکاری خوب با موزه سینما در ایام جشنواره خواهیم بود.

یکی از مباحثی که مطرح شد، رتبه‌بندی آموزرشگاه‌های آزاد سینمایی است. پژوهش کاملی در گذشته انجام شده بود که اطلاعاتش در دو سه ماه اخیر به‌روز شد. مجموع این رویداد منجر به رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها خواهد شد که در سیاست‌های سازمان سینمایی تعریف شده است.

وی ادامه داد: همچنین بحث سامان‌دهی طرح درس آموزرشگاه‌ها نیز مطرح است. جایگاه آموزشگاه‌های سینمایی در حوزه تربیت نیرو در سیستم سینما مهم است. بر مبنای پژوهش‌هایی که در گذشته انجام شده بود در حال نهایی شدن طرح درس آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در سازمان سینمایی هستیم. همچنین کارت صلاحیت مدرسان نیز در دستور کار دفتر مطالعات بود که اجرایی شده و شورای تخصصی در این راستا در سازمان سینمایی شکل گرفته است و بر اساس شتخصه های موجود برای مدرسان کارت‌های صلاحیت مدرسان صادر می گردد.

تشکیل صنف و فعال کردن مجدد آن با مدیریت مدیران آموزشگاه‌ها انجام می‌شود که امیدواریم بعد از جشنواره آن را به ثمر برسانیم.

در پایان این مراسم از پوستر دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی رونمایی شد. یکی از مباحثی که مطرح می باشد، رتبه‌بندی آموزرشگاه‌های آزاد سینمایی است. پژوهش کاملی در گذشته انجام شده بود که اطلاعاتش در دو سه ماه اخیر به‌روز شد. مجموع این رویداد منجر به رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها خواهد شد که در سیاست‌های سازمان سینمایی تعریف شده است.

وی ادامه داد: همچنین بحث سامان‌دهی طرح درس آموزرشگاه‌ها نیز مطرح است. جایگاه آموزشگاه‌های سینمایی در حوزه تربیت نیرو در سیستم سینما مهم است. بر مبنای پژوهش‌هایی که در گذشته انجام شده بود در حال نهایی شدن طرح درس آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در سازمان سینمایی هستیم. همچنین کارت صلاحیت مدرسان نیز در دستور کار دفتر مطالعات بود که اجرایی شده و شورای تخصصی در این راستا در سازمان سینمایی شکل گرفته است و بر اساس شتخصه های موجود برای مدرسان کارت‌های صلاحیت مدرسان صادر می گردد.

تشکیل صنف و فعال کردن مجدد آن با مدیریت مدیران آموزشگاه‌ها انجام می‌شود که امیدواریم بعد از جشنواره آن را به ثمر برسانیم.

در پایان این مراسم از پوستر دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی رونمایی شد.

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی و با حمایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و همکاری موزه سینما ۳۰ آبان لغایت ۳ آذر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع