X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

پخش سریال جدید «اسرار بروکنوود» از شبکه تماشا

سریال جدید «اسرار بروکنوود» از امشب جایگزین سریال «کمپانی» می‌شود.

«اسرار بروکنوود» سریالی جنایی، معمایی، درام و هیجان انگیز محصول کشور نیوزیلند به کارگردانی مشترک مایک اسمیت، موری کین، جاشوا فریزل، مارک بیزلی و کیتی ولف است.

سریال «اسرار بروکنوود» در مورد کارآگاه مایک شپرد است که برای حل یک جنایت به شهر کوچکی در حومه نیوزیلند به نام بروکنوود فرستاده می‌شود. در این میان او با کارآگاه کریستین سیمز روبرو شده و به کمک او اسرار زیادی را در بروکنوود آشکار می‌کند و…

هنرمندانی، چون نیل ری، فرن ساترلند، کریستینا سربن لوندا، نیک سمپسون، الیزابت مک ری، کارل ویلتس، پانا هما تیلور، کالین موی، تریسی لی گری، جیسون هویت، روی وارد، شین کورتز، فیل پلتون، آسیا میبری، زارا کورمک، راویری جوب، جس لودون، کامرون رودز و … در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال «اسرار بروکنوود» هر شب ساعت ۲۳ پخش و ساعات ۱۷، ۱۱، ۵ بازپخش خواهد شد.

سریال «اسرار بروکنوود»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست‌پر تلویزیون؛ ۶۰سریال در چرخه‌ تولید

بدون تردید سیمافیلم بزرگ‌ترین مرکز فیلم و سریال تلویزیون است که به دنبال سیاست آغاز تحول در رسانه‌ملی، اتفاقات تازه‌ای در این مرکز رقم خورده؛ اتفاقاتی که منجر به منسجم‌شدن گروه‌های سریال‌سازی در تلویزیون شده است. در گذشته هر شبکه‌ای جزیره‌ای عمل می‌کرد اما در حال حاضر، مرکز سیمافیلم به عنوان قطب سریال‌سازی شناخته‌شده و در این مسیر حرکت می‌کند.

اگر نگاهی به عملکرد سیمافیلم از بدو تاسیس تا امروز داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که اقدامات یک سال گذشته نسبت به سال‌های قبل قابل مقایسه نیست، چراکه هم خط تولید رونق گرفته و هم این‌که تولیدات سر و شکل بهتری به خودش گرفته است. از سوی دیگر موضوعات متفاوتی دستمایه سوژه آثار شده که تا قبل از آن فیلمسازان یا کمتر به سراغش رفته بودند یا اصلا به سمت آن نرفته بودند. از این رو شاهد اتفاقات تازه‌ای در این مرکز هستیم. به همین دلیل با مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم پیرامون اتفاقات تازه و سریال‌هایی که در این مرکز تولید می‌شود، به صحبت نشستیم. همچنین او پاسخگوی سئوالات ما در حوزه فیلمنامه‌هایی که از سال‌های قبل در مرکز سیمافیلم بلاتکلیف مانده، بود. با مدیر سیمافیلم درباره موضوعات دیگر همچون دعوت از هنرمندان چهره، ساخت سریال‌های الف ویژه، سری‌سازی سریال‌های قدیمی و…. هم گپ و گفت داشتیم که در ذیل می‌خوانید.

دکتر جبلی از زمانی که ریاست سازمان صداوسیما را برعهده گرفتند به مفاهیم عدالت‌گستری و هویت‌محوری تاکید داشتند و از ساخت بیش از ۵۰ سریال در مرحله پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید خبر دادند. باتوجه به این‌که ماموریت سیمافیلم نسبت به گذشته در حوزه سریال‌سازی گسترده‌تر شده، چطور تاکید رئیس سازمان را در آثار تولیدشده اجرایی  می‌کنید؟ 

گام اولی که ما در سیمافیلم برداشتیم، این بود که جریان تولید به حالت طبیعی خودش برسد. به هر حال رسانه‌ملی به‌صورت شبانه در حال پخش تعدادی سریال از شبکه‌های مختلف است و به دلیل مسئولیتی که بر دوش ما قرار دارد، وظیفه دارد اوقات فراغت شبانه مخاطبانش را پر کند. به همین دلیل حجم تولیدات اصلا قابل مقایسه با جاهای دیگر نیست. زمانی که من به سیمافیلم آمدم، چرخه تولید خیلی خوب نمی‌چرخید و البته دلایل منطقی هم داشت. به هر حال تحول این‌گونه نیست که طی یک شب اتفاق بیفتد. تحول در کنار نتایج خوبی که دارد، ممکن است معایب ظاهری هم داشته باشد. در حوزه کارهای نمایشی این گونه بود که از نظر کمیت، تولیدات دچار اختلال شده بود تا چرخه جدید تولیدات با عدالت‌گستری و هویت‌محوری که پیام تحول است، همگام شود. پس گام اول ما این بود که چرخه تولید دوباره به چرخش دربیاید و آنتن دچار اختلال بیش از این نشود. 

اکنون که گام اول را پشت‌سر گذاشتید، چند سریال در مسیر تولید قرار گرفته تا مخاطبان شاهد خروجی‌های مناسب در این عرصه باشند؟

درحال حاضر نزدیک به ۶۰ سریال در مراحل چهارگانه؛ نگارش، پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید قرار دارد، که از این آمار؛ ۱۵ سریال در حال ضبط است یعنی در مرحله تولید قرار دارد. گام دوم ما در سیمافیلم، احیای سرمایه‌هایی است که تلویزیون در دهه‌های گذشته به وجود آورده و به تعبیری آنها را رها نمی‌کنیم. 

پس با این توصیف گام دوم شما در این عرصه این است که بتوانید سرمایه‌های تلویزیون را نگهداری کنید و قرار است سریال‌های موفق در تولید و جذب مخاطب ادامه پیدا کنند؟
بله سعی می‌کنیم برندهای موفق را ادامه بدهیم و مشکلات بر سر راه تولید آنها را برطرف کنیم. قرار است فصل چهارم از زیر خاکی و فصل پنجم از نون خ ساخته شود. با تهیه کننده و کارگردان سریال پایتخت هم مذاکراتی داشتیم که در صورت به نتیجه رسیدن وارد قرارداد می‌شویم. البته آمارهای ما خیلی بیشتر است. یعنی برندهایی که در حال احیا هستند، تعدادشان خیلی بیشتر است و در آیندهای نزدیک حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. البته در همین گام دوم فقط به سمت مجموعه‌های تلویزیونی موفق نرفتیم بلکه با هنرمندان ارزشمند و پیشکسوتی که جزو سرمایه‌های رسانه ملی بودند و به دلایلی مختلف در سال‌های اخیر کمتر در تلویزیون حضور داشتند، نشست داشتیم تا مخاطبان میلیونی تلویزیون از حضورشان بهره‌مند شوند. خیلی از این بزرگواران را دعوت به همکاری کردیم که وقتی آثارشان به مرحله تولید برسد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

باتوجه به اهدافی که دنبال می‌کنید چقدر قرار است ازهنرمندان چهره وکارگردان‌های بنام استفاده کنید که کیفیت آثاربه سطح بالاتری برسد؟

پس از موفقیت در گام اول یعنی به‌تعادل‌رساندن چرخه تولید، ما درحال‌حاضر در گام دوم هستیم تا از سرمایه‌های تلویزیون استفاده مجدد کنیم. در همین مرحله حتما از هنرمندان نامی‌کشور جهت ارتقای تولیدات استفاده خواهیم کرد و اصلا هدف ما از احیای برندها و ادامه همکاری با هنرمندان نامی همین است که تولیدات باکیفیت و پرمخاطب در آنتن رسانه‌ملی همچنان ساخته شود. اما برنامه‌ریزی ما برای گام سوم، تولید برندهای جدید و همچنین استفاده از هنرمندان بزرگ و عزیزی است که تاکنون همکاری‌ای با رسانه‌ملی نداشته‌اند. بنابراین در آینده نزدیک و بعد از سپری شدن گام دوم، در جلسات دوطرفه پیشنهاد کاری به این هنرمندان عزیز می‌دهیم یا اگر آنها پیشنهاد کاری دارند، ان‌شاءا… شرایط تولید را برای‌شان مهیا می‌کنیم. البته این‌طور تصور نشود که این تصمیمات به معنی استفاده نکردن از نیروهای جوان و تازه‌کار و بااستعداد است. استفاده از نیروهای جدید جزو کارهای در حال انجام ما است و از ابتدا با همین نگاه تولیدات‌مان را اجرایی کردیم. درحال‌حاضر هم کارگردان‌هایی داریم که برای اولین بار در حال تولید سریال هستند و هم تهیه‌کنندگانی را داریم که تجربه کار اول‌شان را در حال سپری کردن هستند. از این نیروهای جوان، در حوزه‌های دیگر تولید هم مثل بازیگری، تصویربرداری و… در حال استفاده کردن هستیم.

رئیس رسانه‌ملی اعلام کرده که در صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. آیا این موضوع صرفا شعار است یا قرار است اجرایی شود؟

این موضوع شعار نیست. بارها دکتر جبلی در مصاحبه‌ها تاکید کردند که در صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. من که در این جایگاه هستم، نه‌تنها هیچ منعی برای من نشده بلکه حتی ماموریت داده‌اند که من با هنرمندان بزرگ وارد مذاکره شوم و از آنها دعوت به همکاری شود. چون سیمافیلم متعلق به همه‌ هنرمندان است و مجموعه ریشه‌داری است که بزرگ‌ترین تولیدکننده فیلم و سریال حتی در منطقه غرب آسیا می‌تواند باشد. در داخل هم آمار تولیداتش خیلی بیشتر از جاهای دیگر است و به خاطر قدمتی که دارد، در واقع خیلی از هنرمندان به آن رجوع می‌کنند. البته این‌گونه نیست که این ارتباط یکطرفه باشد. ما با آغوش باز جلسات متعددی با هنرمندان داشتیم و سعی‌مان رفع موانع تولید برای عزیزان هنرمند است. ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که جریان نمایشی یک جریان زودبازده نیست و این خبر خوش و این وعده را به مخاطبان می‌دهم که آینده خیلی روشن و شیرینی برای آنها رقم خواهیم زد.

برخی منتقدان این نقد را دارند که ملودرام‌های تلویزیونی ونک به بالا ساخته می‌شود. علاوه بر آن برخی با تجمیع گروه‌های فیلم و سریال در سیمافیلم یک شیطنت رسانه‌ای راه انداختند که گروه‌های فیلم و سریال حذف شده است. نظر شما درباره این مسائل چیست؟

در سال‌های اخیر، این یک نقد صریح به تولیدات تلویزیون در حوزه نمایشی بود، این‌که ملودرام‌های آپارتمانی ونک به بالا زیاد ساخته می‌شد. این جمله را بعضی از منتقدان ناقص به‌کار می‌برند یعنی می‌گویند تلویزیون درحال‌حاضر دوست ندارد ملودرام بسازد. نه ما در تولیدات اخیرمان هم ملودرام داریم اما حتما غلبه تولیدات، ملودرام‌های آپارتمانی ونک به بالا نیست. در سال‌های اخیر این نوع تولیدات باعث شده بود تا ژانرهای مختلف مغفول بماند و از نظر تولیدی هم مخاطب به یک تکرار خسته‌کننده‌ای دچار شود و از فیلمنامه گرفته تا استفاده از بازیگران و عوامل تولید به تکرار افتاده بود. اما این سد شکسته شد و یکی از مصادیقش این است که ژانرهای مختلفی در حال تولید است و این ادغامی‌که در تلویزیون رخ داد یعنی تولید فیلم و سریال‌ها در یک جا به نام سیمافیلم تجمیع شد، به این ایده خیلی کمک می‌کند. به نظرم یکی از بهترین کارهایی که در نظام اداری بروکراسی کشور شده، همین تجمیع گروه‌های سریال‌سازی در سیمافیلم است. در این میان شیطنتی صورت می‌گیرد و  عده‌ای می‌گویند گروه‌های فیلم و سریال حذف شده‌اند، در صورتی‌که هیچ‌کدام حذف نشده‌اند؛ بلکه برای حذف موازی‌کاری در سیمافیلم تجمیع شده‌اند. ما پنج گروه فیلم و سریال در سیمافیلم داریم که شامل الف ویژه، تاریخی، اجتماعی، حادثه‌ای و طنز است.

ساخت سریال‌های الف ویژه هم هزینه‌بردار است و هم زمانبر. آیا همزمان با تولید دو سریال الف ویژه سلمان فارسی و موسی کلیم‌ا… قصد دارید درباره دیگر شخصیت‌های مهم تاریخی سریال بسازید؟

آخرین فرمایش دکتر جبلی این بود که ما آمادگی تولید ۱۰ سریال الف ویژه را داریم. مثل خواجه نصیرالدین طوسی، پوریای ولی و حضرت معصومه‌(س) که فیلمنامه و بخشی از پیش‌تولید آنها انجام شده است. فرمایش دکتر جبلی در همایش افق رسانه هم این بود که ما آمادگی داریم ولی تامین بودجه الف ویژه خارج از بودجه عادی و معمول تلویزیون است و باید مصوب شود. از همین رو از نمایندگان محترم مجلس و همچنین دولت استدعا داریم تامین مالی این سریال‌ها را انجام بدهند. چون به‌غیر از تلویزیون، تولید سریال‌هایی از این دست نه در توان کسی هست و نه دغدغه‌ای وجود دارد. اگر بخواهیم نگاه آسیب‌شناسانه به تولیدات بیرون از تلویزیون داشته‌باشیم، می‌بینیم دغدغه فرهنگی‌شان به‌شدت کمرنگ است. بیشترین جایی‌که هم به اوقات فراغت مخاطب فکر می‌کند و در عین حال در کنارش دغدغه فرهنگی هم دارد، تلویزیون است. به‌ قول شهید آوینی: «مردم عموما به سینما و تلویزیون به‌عنوان وسایلى که ساعات فراغت آنها را پر مى‌کند مى‌اندیشند و نباید تصور کرد در این انگاره به اشتباه رفته‌اند. اما آیا ارتباط جمعى و پر کردن ساعات فراغت مردم، با ذکر و تذکر و تفکر قابل جمع نیستند؟»

در بخش ملودرام که اشاره کردید به دنبال کارهایی هستید که متفاوت و نگاه تازه‌ای داشته باشد، چه سریال‌های دیگری در مرحله تولید دارید؟
در کنار سریال «سلمان» سریال‌های دیگری در حال تولید است. فصل دوم سریال «رحیل» به کارگردانی مسعود آب‌پرور، سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده در مورد یک نخبه داروساز، «فراری» به کارگردانی امیر داسارگر اقتباسی آزاد از زندگی شهید صدرزاده، «رخنه» به کارگردانی علی غفاری درباره اقتدار موشکی ایران، «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی در مورد یک راهزن توبه‌کار در زمان صفویه، «بیست کویید» به کارگردانی‌هادی حاجتمند با نگاه طنز به موضوع کرونایی، «مسیر اصلی» به کارگردانی محمدرضا خردمندان درباره پروفسور بهاروند دانشمند حوزه سلول‌های بنیادی، «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با موضوع مرگ‌آگاهی، «هشت پا» به کارگردانی احمد معظمی درباره پلیس و فراجا، «مادرسوجان» به کارگردانی حسین تبریزی با موضوع اقوام ایرانی، «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی درباره پیاده‌روی اربعین، «ترور» به کارگردانی خیرا… تقیانی‌پور درباره ترور ناموفق حاج قاسم در کرمان، «بدل» به کارگردانی علی مسعودی با نگاهی طنز به تحول انسان و «نون خ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی که همگی در مرحله فیلمبرداری هستند.

چندین بار در مصاحبه‌ها اعلام شده که ۳۰۰ فیلمنامه در بانک فیلمنامه‌ سیمافیلم خاک می‌خورد و روی آنها کار نمی‌شود. آیا واقعا همین‌طور است؟
در سال‌ها یا دهه‌های گذشته فیلمنامه‌هایی اینجا آمده بودند که به شرایط تولید نرسیده‌اند. از این رو یکی از کارهای ما این بود که این فیلمنامه‌ها را بررسی کنیم و از بین آنها به ۱۰۰مورد رسیدیم که قابلیت تولید دارند. اکنون در حال بررسی دقیق آنها هستیم که بعد از تایید اولیه توسط سیمافیلم، به مرکز فیلمنامه ارجاع می‌دهیم تا در صورت تایید، وارد مرحله تولید شوند. حدودا تا شش ماه آینده هر فیلمنامه‌ای که ما در آرشیو سیمافیلم داشتیم بررسی‌های‌شان به پایان می‌رسد. مثلا در میان این فیلمنامه‌ها «سرنخ۲» نوشته مرحوم کیومرث پوراحمد هم وجوددارد که برای تایید به همکاران ما درمرکز فیلمنامه ارائه شده تا پس ازبررسی آنها به تولید برسانیم. 

درحال حاضر فضای نقدی شکل گرفته و عده‌ای معتقدند آنتن خالی است. از این‌رو همه سریال‌هایی را که نام بردید در مراحل تولید هستند، فکر می‌کنید خروجی آنها دقیقا چه زمانی خواهد بود؟

خروجی این سریال‌ها  در حال حاضر یکی‌یکی روی آنتن می‌رود و تا دو سه ماه آینده تمام سریال‌های روی آنتن را شامل می‌شود. اتفاقا یکی از سردبیرهای روزنامه‌های کشور که دبیر یکی از احزاب سیاسی کشور هم هست، هفته گذشته با حضور در برنامه‌ زنده تلویزیونی عنوان کرد تلویزیون سریال‌های تکراری پخش می‌کند و تولید جدید ندارد و بعد در ادامه و در جواب مجری می‌گوید: «تلویزیون نمی‌بینم!» حالا وقتی تلویزیون تماشا نمی‌کنید و می‌خواهید نقد کنید، حداقل یک سرچ ساده اینترنتی بکنید. ۱۰دقیقه قبل از این سخنان و در همان شبکه یک که ایشان حضور داشتند سریال «سامو بندری» در حال پخش بود و چند ساعت قبل هم سریال «محرمانه» از شبکه سه پخش شد. نقد غیرمنصفانه و غیرواقعی از تلویزیون به یک ژست روشنفکری تبدیل شده است. 

درحال حاضر سریال‌های محرمانه و سرزمین مادری روی آنتن شبکه سه هستند که محرمانه شبانه است و سرزمین مادری هفتگی. در حالی‌که دیگر شبکه‌ها سریال‌های خارجی و تکراری پخش می‌کنند.

ماموریتی که در دوره جدید جهت تامین سریال به ما داده شده برای شبکه‌های یک و سه به‌صورت دائم و شبکه دو در مناسبت‌های ویژه است. سیاست‌گذاری تلویزیون این است که دو سریال شبانه داشته باشد. مگر مخاطب چقدر وقت دارد که هر شب از ۸تا۱۱پشت سر هم فقط سریال تماشا کند. این باعث همپوشانی برنامه‌های خوب هم خواهد شد که باعث می‌شود آنها هم دیده نشوند. ضمن این‌که سریال‌های تامینی، هم سرگرم‌کننده هستند و هم پیام دارند. برنامه ما این است که در طول هفته به هر‌کدام از شبکه‌های یک و سه، دو سریال بدهیم. از شنبه تا چهارشنبه سریال اول و پنجشنبه و جمعه سریال دوم. یعنی مخاطب به‌طور دائم چهار سریال جدید در طول هفته تماشا می‌کند. سال ۱۴۰۲ تاکنون به این وعده وفادار بودیم به‌غیر از چند هفته گذشته که در شبکه یک، تنها یک سریال پخش می‌شد که آن هم به‌دلیل خلف وعده تولیدکنندگان آن بود اما شما ببینید در همین چند هفته چه فشارها و نقدهای غیرواقعی به تلویزیون وارد شد. بنابراین عده‌ای نقد غیرمنصفانه دارند که به نفع هیچ‌کس هم نیست. درباره این نقدها هم من بحث دارم. مثلا درباره سریال «سرزمین مادری» یکی از روزنامه‌ها تندرو نقدی تخیلی داشته با عنوان «آه و حسرت» مبنی بر این‌که تلویزیون ۱۰سال این سریال را پخش نکرده و حالا هم جسارت ندارد آن را از تلویزیون پخش کند و راه‌حلش پخش از تلوبیون و فضای مجازی است. این در حالی‌ است که از اول تصمیم ما این‌ بود که چهار قسمتی که قبلا در تلویزیون پخش شده بود از تلوبیون منتشر و سپس از آنتن شبکه سه پخش شود. درحال‌حاضر هم می‌بینید که این سریال در آخر هفته‌ها از شبکه سه پخش می‌شود. همین پخش سریال سرزمین مادری بعد از یک دهه، جسارت و شهامت و تدبیر آقای دکتر جبلی و آقای برمهانی را نشان می‌دهد. ما انتظار نداریم کسی از این جسارت و شهامت تعریف کند اما انتظار گمراهی مخاطب با نقدهای خلاف واقع را هم نداریم.

در مصاحبه‌ای که با آقای تبریزی داشتیم یکی از گلایه‌هایش این بود که چرا بی‌خبر سریال روی آنتن شبکه سه رفت. دراین باره توضیح می‌دهید؟
ما حدود دو سه هفته پیش از این‌که سریال از تلوبیون پخش شود، با تیم تولید و آقای تبریزی رایزنی کردیم و از آنها خواستیم کلیپی بسازند و روی آنتن پخش کنیم و فضا را برای مخاطب آماده کنیم، ولی این‌که چرا اطلاع‌رسانی دقیقی رخ نداد، به دلیل همین حواشی موجود بود. می‌خواستیم بازخوردها را در تلوبیون ببینیم و نمی‌خواستیم حرفی بزنیم که حاشیه یا بار روانی ایجاد کند که مانع پخشش شود. کما این‌که در گذشته این اتفاق بارها رخ داد، بنابراین اگر اطلاع‌رسانی دقیقی نکردیم برای غلبه نکردن حواشی بر متن بود.

البته چند سال پیش هم این اتفاق افتاد و تبلیغ سریال سرزمین مادری پخش شد اما سریال روی آنتن نرفت.

دقیقا، نمی‌خواستیم این اتفاق باز هم تکرار شود. یعنی چیزی نبود که ما بگوییم به فکرمان نرسید تبلیغ کنیم یا خدای ناکرده سوءنیتی داشتیم نه این‌طور نبود. به هر حال سیاست عقلانی پشت آن بود که اگر کمی منتقدان اعتماد کنند و با سوء‌ظن نگاه نکنند، دچار توهم توطئه هم نمی‌شوند. البته حالا مدام تیزر سریال روی آنتن می‌رود و سریال هم به‌قدری جذاب است که همان قسمت اول که روی آنتن شبکه سه رفت، خیلی خوب دیده شد. ما دست کمک به سمت منتقدان دراز می‌کنیم تا در این مسیر جدیدی که در دوران تحول در حوزه نمایشی اتفاق می‌افتد، موفق شویم.

با توجه به این‌که فصل جدید «نون‌خ» در مرحله تولید قرار دارد و دکتر جبلی هم تاکید دارند که سریال‌ها خارج از تهران ساخته شوند و به همین دلیل در اخبار هم دوربین صداوسیما وارد روستاها هم شد، شما هم در آثاری که تولید می‌کنید این نکته را مدنظر دارید؟

اتفاقا جزو کارهایی است که پیگیری کردیم. مثلا سریال‌های بیست‌کویید و بدل در مشهد ساخته می‌شوند. در یزد سریال بارش تند را داریم. مادرسوجان در گیلان تولید می‌شود. در کردستان هم سریال‌ سنجرخان را آماده پخش و سریال ماه‌ شرف‌خانم را در مرحله نگارش داریم. در کرمان، سریال ترور و در شیراز، سریال شاهچراغ تولید می‌شود یعنی استان‌های مختلفی فعال شده‌اند. با مدیر مراکز استان‌های دیگر هم جلساتی داشتیم اما یک مسیر دوطرفه است. یعنی استان‌ها هم باید این رغبت و ظرفیت‌های تولیدی را داشته باشند. البته ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های استانی خیلی مهم است. به هر حال سریال‌سازی یک صنعت است. پروسه تولید سریال‌ها ماه‌ها طول می‌کشد. بنابراین زیرساخت‌های تولید مهم است که در تهران فراهم است و در استان‌های دیگر کمتر است. اما اینها موانعی نیست که مانع کار کردن شوند و در حال رفع آنها هستیم. با نویسنده‌های صاحب سبک هم وارد مذاکره شدیم تا نمونه‌های موفقی مثل پایتخت یا نون‌خ را که قومیتی است برای قومیت‌های دیگر ایجاد کنیم.

شما به کارهای تاریخی اشاره کردید و ما در طول این سال‌ها کارهای تاریخی-انقلابی، معاصر و گذشته کم نداشتیم اما نقدی وارد است این‌که چرا در این آثار قصه‌های عاشقانه بیشتر پررنگ است و همین باعث می‌شود تاریخ به‌شدت در این آثار محو شود. در حالی‌که تاریخ ایران ظرفیت بسیاری برای پرداخت دارد. در این حوزه قرار است چه تدبیری داشته باشید؟

شخصا در حوزه تاریخ انقلاب تجربه‌های بسیاری داشتم و علاقه‌ام دارم که تاریخ انقلاب را در قالب قصه‌های واقعی روایت کنم، چون تاریخ به اندازه کافی پرکشش است. البته مرکز فیلمنامه هم به‌شدت مراقب این موضوع است که اگر قصه‌ای بدون اعتبار تاریخی باشد به تولید نرسد. با این نگاه در حال حاضر سریال‌های تاریخی زیادی داریم که در مرحله پیش‌تولید و نگارش هستند. «روزهای لاجوردی» با محوریت زندگی شهید لاجوردی، «سرباز کوچک امام» درباره آزاده سرافراز مهدی طحانیان، «تانک‌خورها» در مورد لشکر زرهی خراسان در دفاع مقدس، «نادر» با موضوع رشادت‌های شهید نادر مهدوی در خلیج‌فارس و سریال «تی‌مه‌ره» درباره مبارزات عشایر ایرانی با استعمار انگلیس ازجمله کارهای تاریخی ما هستند.

احیای طنزهای ۹۰ شبی 

دراین باره هم بگویید که معمولا دکور سریال‌های تاریخی بعد از تمام شدن هر اثر مخروبه می‌شود. در حالی که می‌توان برای سریال‌های دیگر بهره برد. آیا برای این موضوع به راهکاری رسیده‌اید؟

وحدتی در ساخت لوکیشن نبود و این‌که تجمیعی در این باره نداشتیم اما آرام آرام با هماهنگی مدیران شهرک غزالی داریم به انسجام می‌رسیم. با افزایش وسعت زمین شهرک غزالی و البته مدیریت درست زمین‌های قبلی، تقریبا تمام دکور سریال‌ها در شهرک غزالی در حال ساخت است که ماندگاری هم دارد. به‌عنوان مثال، دکور سریال سلمان فارسی که پیش از این در مکان‌های مختلف ساخته می‌شد حالا در شهرک غزالی و در وسعتی زیادی در حال ساخت است.

اگر نگاهی به کارنامه تلویزیون داشته باشیم، متوجه می‌شویم که مدتی است از طنزهای ۹۰ شبی فاصله گرفته‌ایم. برای این موضوع چه تدبیری در‌نظر گرفته‌اید؟

همان‌طور که می‌دانید طنزهای ۹۰ شبی فقط توسط چند تیم در تلویزیون ساخته می‌شد. ما به‌دنبال احیای چنین آثاری هستیم و همچنین تولید سریال‌های جدید ۹۰ شبی. البته کار طنز کار سختی است که با کمک نویسنده و هنرمندان این حوزه، ان‌شاءا… شاهد دوباره این سریال‌ها روی آنتن رسانه‌ملی باشیم.

مخاطبان پر و پا قرص تلویزیون علاقه‌مند هستند تا بدانند قرار است زندگی کدام‌یک از فرماندهان جنگ دستمایه ساخت سریال شود، چرا که به‌تازگی زندگی شهیدان باکری در قالب مجموعه عاشورا پخش شد.‌

در حال حاضر برخی پروژه‌ها با محوریت دفاع‌مقدس نزدیک به تولید یا در حال تولید هستند مثل سریال‌های ترور، نادر، تانک‌خورها، قول مردانه، سرباز کوچک امام و‌… برخی پروژه‌های دیگر هم در این رابطه در مرحله طراحی و فیلمنامه قرار دارند. فیلمنامه‌هایی با موضوعات شهیدان امان‌اللهی، والازاده، اسکندرلو و دوران در حال آماده ‌شدن است. در عین‌حال، چهار موضوع مختلف دیگر با عنوان «قصه‌های شهر جنگی» درباره تدارک و پشتیبانی جنگ، «سپنتا» مرتبط با اردوگاه اسیران عراقی در ایران، «وطن زخمی» درباره برخی دکل‌های نفتی و جوشکاری در زیر آب و کاری درباره درمانگاه صحرایی جنگ در حال نگارش هستند. همه این آثار درباره دفاع‌مقدس است.

با توجه به علاقه مخاطبان به تماشای آثاری با محوریت ماورایی و تماشای عالم برزخ در تلویزیون و این‌که اوایل دهه ۸۰ تب چنین سریال‌هایی روی آنتن زیاد بود. آیا تولیدی با این محوریت دارید؟

 سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با این محوریت تولید می‌شود. سریال «ساحره» هم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد که قصه پیش‌بینی آینده است. یعنی نگاه مرگ آگاهانه دارد.

تولید سریال‌های حوزه مقاومت 

با توجه به این‌که دهه فجر و ایام نوروز که با ماه رمضان تلاقی پیدا می‌کند را پیش‌رو داریم. آیا ساخت مجموعه‌های مناسبتی کلید خورده است؟
بنا داریم در ایام نوروز که با ماه رمضان تلاقی دارد دو سریال طنز و یک سریال ماورایی پخش کنیم که در حال تولید هستند. برای ایام دهه فجر هم چند سریال با موضوع توانمندی جمهوری اسلامی در حال تولید داریم که ان‌شاءا… به آنتن می‌رسانیم.

سریال بیست کویید با محوریت کرونا تهیه می‌شود. با توجه به این‌که دیگر مردم ترسی از کرونا ندارند و در این مدت هم شاهد چند سریال با این موضوع بودیم. فکر می‌کنید هنوز ساخت چنین آثاری برای مردم جذاب است؟

کرونا توطئه کشورهای غربی استعمارگر بود که به خیلی از مردم دنیا آسیب زد. البته خودشان هم در این دام افتادند و به قول معروف چاقو دسته‌اش را برید. ما در مواجهه با این تهاجم بزرگ به پیروزی بزرگی هم رسیدیم که ساخت واکسن، قله این پیروزی بوده است. به همین دلیل گفتن این اتفاق از زوایای مختلف خوب است و برای مخاطبان جذابیت دارد که بیننده چنین آثاری باشند. اما آنچه باعث دلزدگی مخاطب می‌شود ضعف کیفی تولید است که سریال بیست کویید طنز شیرینی دارد و از نظر کیفی هم کار قابل‌قبولی است.

ما این روزها شاهد کشته شدن کودکان و مردم مظلوم فلسطین هستیم اما سریالی در حوزه مقاومت ساخته نشده است. آیا در این‌باره هم سریالی در دستور کار دارید؟

به فکر هستیم که در حوزه مقاومت تولیداتی داشته باشیم اما هنوز کار شایسته‌ای به دست‌مان نرسیده است. این عقب‌ماندگی را قبول داریم و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد تولیداتی در این زمینه هستیم.

برخی برای‌شان این سئوال پیش آمده که مرکز سیمافیلم با مرکز سیمرغ تلویزیون هم به جهت ساخت تولیدات تعامل و مشارکت هم دارد؟
در حال حاضر معاونت سیما، پنج مرکز تولیدی دارد. مرکز «سیمافیلم» سریال می‌سازد، مرکز «صبا» انیمیشن می‌سازد، مرکز «سیمرغ» هم در تولید سیت‌کام و برنامه‌های تلویزیونی مشغول فعالیت است، مرکز «فیلمنامه» تولید طرح و فیلمنامه می‌کند و مرکز «آثار کوتاه» تولید میان‌برنامه می‌کند. هر یک از این مراکز مستقل هستند و ماموریت‌های‌شان مشخص است. بنابراین در کار یکدیگر ورود پیدا نمی‌کنیم.

منبع : روزنامه جام جم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صفحه اختصاصی پدر موشکی ایران در تلوبیون رونمایی شد

آیین گرامیداشت دوازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران و شهدای اقتدار، امروز پنجشنبه ۱۸ آبان با حضور حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، خالد القدومی نماینده جنبش حماس در تهران و جمعی از مقامات لشکری برگزار شد.

در این مراسم که سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح، سردار محمود چهارباغی از فرماندهان سابق توپخانه و موشکی سپاه پاسداران، سردار سید علی موسوی جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز حضور داشتند، از صفحه اختصاصی شهید طهرانی‌مقدم در تلویزیون تعاملی تلوبیون رونمایی شد.

این صفحه شامل ده‌ها قسمت مستند پیرامون پدر صنعت موشکی ایران و ده‌ها قسمت گفتگو با همرزمان شهید است. همچنین تمام ویدیو‌های مرتبط با شهید طهرانی‌مقدم در این صفحه آرشیو شده و قابل دسترسی است.

سه قسمت مستند جدید با رویکرد معرفی این شهید بزرگوار به جوانان و نوجوانان نیز در این صفحه بارگذاری شده است. صفحه اختصاصی شهید طهرانی مقدم در تلوبیون را اینجا ببینید.

حسن طهرانی مقدم در ششم آبان ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. وی در نوجوانی در مسجد زینب کبرای سرچشمه زیر نظر آیت الله سید علی لواسانی، تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را فراگرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در فرودگاه مهرآباد و در مراسم استقبال از امام خمینی (ره) به اجرای برنامه پرداخت.

همزمان با اوج‌گیری فعالیت انقلابی، تحت تاثیر برادرش (محمد) به صف انقلابیون پیوست. او در روز‌های منجر به پیروزی انقلاب به اتفاق دوستانش در فعالیت‌های زیرزمینی، نارنجک‌های دستی می‌ساخت که با استفاده از سه‌راهی لوله آب تولید می‌شد. شب ۲۲ بهمن در میدان امام حسین (ع) با پرتاب نارنجک دستی یک خودروی نظامی ارتش را مصادره و سرهنگ سوار بر خودرو را به اسارت درآورد.

طهرانی مقدم پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه در رشته صنایع (برش قطعات صنعتی) در مقطع فوق دیپلم مدرسه عالی تکنیکیوم نفیسی پذیرفته شد. او در سال ۱۳۵۸، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته و به اخذ مدرک مهندسی در این رشته موفق شد. در تیرماه ۱۳۵۹ در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ی ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد و در زمان بروز ناآرامی‌ها در نقاط مرزی که مهم‌ترین آن‌ها حوادث تجزیه‌طلبانه در کردستان بود، سپاه را در ۱۵ ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت نیرو‌های نظامی کرد.

بعد از عملیات ثامن‌الائمه که منجر به رفع محاصره آبادان شد، از جمله غنائم بدست آمده از عراق، یک آتشبار توپخانه ۱۵۵ میلیمتری کششی بود که از جانب دشمن در شمال آبادان، بین دارخوین و پل مارد مستقر بود. این آتشبار توپخانه بلافاصله تعمیر و عملیاتی شد و در همان منطقه، علیه دشمن بکار گرفته شد. سه ماه بعد در عملیات فتح بستان، مجدداً یک گردان توپخانه ۱۳۰ میلیمتری و یک آتشبار ۱۰۵ میلیمتری پرتغالی ارتش عراق از سوی رزمندگان تیپ ۱۴ امام حسین علیه السلام اصفهان به غنیمت گرفته شد که این گردان به دستور حسین خرازی (فرمانده تیپ) سازماندهی شده و در عملیات فتح‌المبین در پشتیبانی از گردان‌های مانوری بسیجی مبادرت به اجرای آتش کرد. این دو اتفاق، مبدا شکل‌گیری توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در آذر ۱۳۶۰ حاج حسن بعد از عملیات ثامن‌الائمه، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد. مدت‌ها روی این موضوع فکر کرد و سرانجام در پاییز ۱۳۶۰ طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به صورت سنجیده و مدون تقدیم حسن باقری کرد.

راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه در آبان ۱۳۶۲ به شهید تهرانی مقدم محول شد. شلیک توپ به سمت بصره در بهمن ۱۳۶۲ توسط ایشان انجام گرفت. هنگامی که امام خمینی (ره) با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند، جمهوری اسلامی ایران در آن زمان فاقد سامانه موشکی بود و مقابله به مثل، تنها در سطح توپخانه‌ای صورت می‌گرفت. در جلسه‌ای که سردار مقدم به عنوان فرمانده توپخانه سپاه حضور داشت، قرار شد شهر بصره با توپ‌های ۱۳۰ میلیمتری که حداکثر برد آن‌ها ۲۸ تا ۳۰ کیلومتر بود، مورد حمله توپخانه‌ای قرار گیرد.

پس از صدور فرمان تاریخ امام مبنی بر تشکیل نیرو‌های سه گانه سپاه پاسداران، شهید مقدم در سال ۱۳۶۴ به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

از دیگر افتخارات شهید طهرانی مقدم می‌توان به تلاش برای استقلال در صنعت موشکی در سال ۱۳۶۵، راه‌اندازی یگان موشکی حزب‌الله در لبنان در سال‌های ۱۳۶۶-۶۵، دستیابی به موشک نازعات به عنوان اولین موشک ایرانی در سال ۱۳۶۶، شرکت در عملیات مرصاد در مرداد ۱۳۶۷، موفقیت در ساخت موشک شهاب ۳ در سال ۱۳۷۷، ساماندهی صعود بزرگ به قله دماوند در سال ۱۳۸۱، جانشینی نیروی هوا فضای سپاه در سال ۱۳۸۴ و رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه در آذر ۱۳۸۵ اشاره کرد.

طهرانی مقدم تا روز آخر عمر به عنوان مسئول سازمان سپاه در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیربنایی مشغول کار‌های علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش (۲۱ آبان ۱۳۹۰) در پادگان امیرالمومنین علیه السلام شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات به یاران شهیدش پیوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند درگذشت، کشف‌های تاریخی و یک استعفا


درگذشت سه هنرمند، آخرین وضعیت دو هنرمند در بیمارستان، استعفای مرضیه برومند، ماندن مدیرعامل خانه تئاتر، تازه‌ترین آمار فروش فیلم‌ها، نمایشی از مونا فرجاد، تعطیلی نمایش فرزاد حسنی، معرفی برنده جایزه‌های ادبی «گنکور»‌ و «گلداسمیت»، برپایی نخستین نمایشگاه صنعت موسیقی، تازه‌هایی از کنسرت‌های مجید رضوی، علیرضا قربانی و ارکستر سمفونیک تهران، نارضایتی از هتل‌های ۵ ستاره، آمار جهانی سفر پس از کرونا، معرفی «پروین اعتصامی»، «کیکاووس وشمگیر» و «آثار مولانا» به یونسکو، هشداری درباره بناهای تاریخی شیراز، رونمایی از «مادر بازی‌های باستانی جهان و چند کشف تاریخی از اخبار فرهنگی هنری این هفته بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری «سینمانا؛ درس‌گفتارهای سینمای ماندگار» در تئاتر شهرزاد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، «سینمانا؛ درس‌گفتارهای سینمای ماندگار» طی ۲ دوره‌ پنج جلسه‌ای برگزار می‌شود، هر بار یک استاد، منتقد فیلم و سینماگر برتر، ضمن سخنرانی در زمینه‌ سینما، همراه با مخاطبان به تماشای فیلم محبوب خود می‌نشیند.

دوره‌ اول سینمانا، جمعه، ١٩ آبان، با سخنرانی رضا کیانیان با عنوان «سینما-رؤیا» و نمایش فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، ساخته‌ علی رفیعی، آغاز می‌شود.

دیگر استادان دوره‌ اول، هوشنگ گلمکانی، سیدمحمد بهشتی، احمد طالبی‌نژاد و رسول صدرعاملی هستند.

دوره‌ دوم با حضور رضا میرکریمی، خسرو دهقان، نرگس آبیار، ابوالحسن داوودی و پوران درخشنده برگزار خواهد شد.

سینمانا، کار مشترک موسسه‌ جست‌وگو و پردیس تئاتر شهرزاد است که هر جمعه، از ساعت ١١ صبح در پردیس شهرزاد برگزار خواهد شد. وحید نیکخواه آزاد نویسنده و کارگردان سینما طراحی و مدیریت سینمانا رابرعهده دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال، به شکل تک‌جلسه، تک‌دوره و یا ۲ دوره برای حضور در سینمانا نام‌نویسی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سومین جشنواره بین‌المللی همام به ایستگاه پایانی رسید

محمدرضا مشهدی، دبیر جشنواره همام در اختتامیه این جشنواره گفت: امسال سومین دوره جشنواره همام از بین هزار و ۷۰۰ هنرمندی که آثارشان را از ۳۲ استان ارسال کرده بودند، هزار و ۳۰۰ هنرمند را برگزید و به بخش داوری فرستاد. 

وی افزود: در نهایت ۷۰۰ هنرمند در بخش رقابتی و غیر رقابتی به بخش نمایش آثار راه یافتند. امسال نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی نیز در بین ما حاضر شدند. همچنین حضور مسئولان یکی از اهداف جشنواره را محقق کرد و تلاش ما برای ایجاد خودباوری و رساندن اهداف به قله‌های تحقق را نزدیک‌تر کرد. 

مشهدی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مباحث جشنواره وفاقی بود که در حوزه داخلی و بین‌المللی محقق شد؛ دریچه جشنواره همام امروز به جهان باز شده است و افتخار داریم که هنرمندان توانیاب از همه نقاط کشور دور هم جمع شدند و همام نشان داد که می‌تواند مشکل حمل و نقل را از دوش هنرمندان برداشت تا آن‌ها فقط روی خلق و نمایش آثار تمرکز کنند. 

وی تصریح کرد: وظیفه ما در همام برای دوره بعد این است که آثار خارق‌العاده هنرمندان را به دنیا نشان دهیم. امسال آثاری را در صنایع دستی داشتیم که نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی و کارشناسان اروپایی با دیدن این آثار متعجب شده و اعلام می‌کردند که در سطح بسیار بالایی خلق شده‌اند و سفارش حضور این آثار را در اروپا گرفته‌ایم. در بخش موسیقی و تجسمی هم آثار شاخص بودند. 

سید مجتبی موسوی، دبیر بخش داوران جشنواره همام نیز بیانیه هیئت داوران جشنواره که در آن بر انجام داوری‌های بسیار سخت و بادقت تاکید شده بود را قرائت کرد و گفت: ما در این جشنواره با هنرمندانی مواجه بودیم که با سختی‌های فراوان آثار خود را خلق کرده بودند و این خاص‌ترین مسئله‌ای بود که در داوری‌ها با آن مواجه بوده‌ایم. 

در ادامه، یلدا یزدانی و بهزاد عبدی از اعضای هیئات داوران بخش موسیقی با همراهی محمد فیلی و رضا فیاضی بازیگران سینما و تلویزیون برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند و سپس از هنرمندان معلول هادی کرمی از زنجان، داوود ابراهیمی تجلیل شدند.

سپس با اهدای لوح و جوایزی شیخ آصف سفیر جشنواره همام در کشور هند و احمد ال‌فارسی از کشور عمان سفیر این جشنواره در کشورمان عمان معرفی شدند.

شیخ آصف در سخنان کوتاهی با بیان اینکه زیباترین تجربه زندگی من بود. من در هند هرکجایی باشم در حوزه طراحی و صنایع دستی در کنار شما خواهم بود. برنامه دارم تعدادی را به هندوستان دعوت کنم، بتوانیم برای همه شما کاری انجام دهیم.

در ادامه، با حضور کاظم چلیپا، محمد بنفشه‌خواه و جلیل فرجاد اعضای هیئات و حجت‌الاسلام مرادی و مریم جلالی معاون صنایع دستی، داوران از شهین ریحانی از استان فارس، محمدعلی شاهمرادی از کرمان، فاطمه ساعدی از سیستان و بلوچستان، فاطمه خراسانی و زهرا طاهرپرور و مهدثه محمدی از تهران، فهیمه میرزایی از استان مرکزی، زهرا سلیمانی خدابنده از از خراسان رضوی، سمیه قاسمی از استان اصفهان، حلمیه براهویی از زاهدان، عین‌اله نوروزی از استان فارس، زهره علیان از استان تهران، پرسیا محبی از سمنان، بهاره رضایی از استان مرکزی، مهری ملکی از کرمان، سیمین طاهری دستگردی از استان مرکزی، لیلا شهسواری از استان مرکزی، امیر توحیدی‌پور از تهران، طاهره صفاری از خراسان‌جنوبی، مهسا حاجی‌محمدی از تهران، اکبر شیرعلی از اصفهان برگزیدگان بخش صنایع دستی شدند.

در ادامه، مریم جلالی معاون صنایع دستی، وزارت صنایع دستی و گردشگری گفت: مادران ایرانی همواره تولید کننده عشق، عاطفه، امنیت، اخلاق، سلامتی و ثروت کرده‌اند.

او به هنرمندان دارای معلولیت اشاره کرد و خطاب به آن‌ها عنوان کرد: شما قلب‌های بزرگی دارید و ما به قلب‌های شما افتخار می‌کنیم. مادران ایرانی با تمام مشکلات و کمبود‌ها همیشه غیرت آفریدند.

معاون صنایع دستی با تاکید براینکه صنایع دستی اقتصاد هویت‌بنیان است، چون بخشی از هویت ایرانیان است؛ افزود: من به‌عنوان یک مادر، دست‌بوس تمام مادرانی هستم که فرزندانشان را با غیرت تربیت می‌کنند. جشنواره همام یادآوری کرد که هیچ محدودیتی برای گسترش صنایع دستی وجود ندارد. امیدوارم در جشنواره هشتم صنایع دستی فجر تمام برگزیدگان جایزه بگیرند. اثر هنری شما معلولین کوشش نیست بلکه جوشش و بخشی از وجود شماست.

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام شهاب مرادی به معلولین هنرمند اشاره کرد و با بیان اینکه تک تک این هنرمندان برای ما افرادی که جسم کاملا سالمی داریم حجت هستند، افزود: خیلی از اطرافیان ما افرادی سالم هستند که هیچ سودی برای جامعه ندارند درحالی که شاهد هنرنمایی این عزیزان هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سامانۀ نظارت مردمی بر آثار منتشره» راه‌اندازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سامانۀ نظارت مردمی بر آثار منتشره» با اهدافی مانند ارتقا و توسعۀ سطح نظارت پسینی بر آثار منتشره و نقش‌آفرینی بیشتر مخاطبان در پالایش و سالم‌سازی فضای محتوایی کشور در دسترس عموم مردم کشور قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، دفتر توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی «سامانۀ نظارت مردمی بر آثار منتشره» خبر داد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

دفتر توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «سامانۀ نظارت مردمی بر آثار منتشره» را به نشانی https://ketab.samandehi.ir/ با اهداف زیر در دسترس جامعۀ محترم، دغدغه‌مند و کتاب‌دوست ایران عزیز قرار می‌دهد:

۱. ارتقا و توسعۀ سطح نظارت پسینی بر آثار منتشره؛
۲. نقش‌آفرینی بیشتر مخاطبان در پالایش و سالم‌سازی فضای محتوایی کشور؛
۳. کمک به شناسایی آثار حاوی مصادیق مندرج در مادۀ چهار مصوبۀ اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر؛
۴. رصد، شناسایی و برخورد با متخلفان در حوزۀ نشر؛
۵. ارتقای کیفی سطح بررسی آثار منتشره؛
۶. کمک به سرعت دفتر توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی در امر نظارت پسینی.

دفتر توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی از عموم اهالی کتاب، پژوهشگران، کتاب‌فروشان، کتاب‌خوانان، والدین و گروه‌های ترویجی کتاب دعوت می‌کند تا ضمن مطالعۀ دقیق مادۀ چهار مصوبه اصلاحی “اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب”مصوب جلسه ۶۶۰ مورخ ۸۹/۱/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سند بالادستی در کارشناسی کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان، موارد مغایر با ضوابط نشر را برای بررسی دقیق‌تر، برخورد و جبران در سامانۀ نظارت مردمی گزارش کنند.

دفتر توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی همراه با گزارش‌های دوره‌ای بررسی‌های گزارش‌های رصدی مردمی و اعلام نتیجه، به‌نحوی مطلوب از تهیه‌کنندگان گزارش‌های صحیح تقدیر و قدردانی خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین جشنواره سراسری «آموزشگاه‌های آزاد سینمایی» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی ۳۰ آبان لغایت ۳ آذر ماه در موزه سینما برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی که در راستای انعکاس فعالیت آموزشگاه‌های آزاد سینمایی کشور در جهت تربیت نیروی انسانی خلاق، کارآمد و متعهد در عرصه سینما، شناسایی ظرفیت‌ها، ارزیابی آثار و توانایی‌های هنرجویان و فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌ها و همچنین تشویق و ترغیب ایشان در جهت تولید آثار فاخربه شکل رقابتی برگزار می‌شود از ۳۰ آبان در موزه سینما میزبان دانشجویان، هنرجویان و علاقه‌مندان به سینما است.

فراخوان این دوره از جشنواره مرداد ماه منتشر شد و ۷۱۰ اثر در چهار بخش عکاسی، فیلم کوتاه، فیلمنامه و بازیگری از سوی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده است که به بزودی آثار راه یافته و هیئت انتخاب هر بخش اعلام می‌شود.

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی و با حمایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری ۳۰ آبان لغایت ۳ آذر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید سند راهبری و راهبری در موضوع «انیمیشن» می‌تواند موضوعات متنوع مرتبط با این هنر- صنعت را در یک ساختار سیاستگذاری کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین سند راهبری انیمیشن کشور با همکاری هنرمندان صنعت پویانمایی برای توسعه و رفع مشکلات یک ضرورت است.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست «تحلیل وضعیت پویانمایی در ایران؛ مشکلات و راهکارها» که با حضور صاحب‌نظران و فعالان عرصه پویانمایی همچنین سازمان‌های فعال در حوزه انیمیشن کشور برگزار شد با بیان این مطلب گفت: تولید سند راهبری و راهبری در موضوع انیمیشن کشور، می‌تواند همانند یک نخ تسبیح، موضوعات متنوع مرتبط با این هنر- صنعت را در یک ساختار، سیاستگذاری کند.

وی بر لزوم تجمع تجربه‌های تولیدی، علمی و مدیریتی در تدوین این سند تأکید کرد و گفت: می‌توان با تشکیل یک گروهی از مدیران اجرایی، فعالان علمی و تولیدکنندگان انیمیشن، مقدمات تدوین این سند را فراهم کرد و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همه حمایت لازم برای تدوین و در نهایت تصویب این سند را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه هنر آن‌طور که شایسته است به فکر زیرساخت‌ها نبوده‌ایم، افزود: سرفصل مشترک همه موضوعاتی که در این جلسه بیان شد، سیاست‌گذاری است که در قالب سند ملی پویانمایی و انیمیشن باید راهبرد و راهبری آن مشخص شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیشنهاد می‌کنم بر مبنای سخنان مقام معظم رهبری، در جلسه‌ای که اهالی عرصه پویانمایی داشتند، همچنین بر اساس کاری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که آسیب‌های پویانمایی را بررسی و راهکارها را اعلام کرده است، سند ملی پویانمایی آماده شود و تکالیف دستگاه‌ها در این موضوع مشخص شود. بعد از آماده‌سازی سند دستگاه‌ها نمی‌توانند از اجرای آن فرار کنند؛ مانند مصوبه افزایش ۲۰ درصدی افزایش ظرفیت پزشکی و موضوع کنکور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در حال اجراست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی پیشنهادها برای تأسیس مرکز مرتبط گفت: قطعاً هرچه دولت تشکیلات خود را وسیع کند آسیب‌زا است. باید بودجه‌ای که صرف حقوق مجموعه‌ها می‌شود، صرف کار شود. یکی از راه‌هایی که ذهنیت مردم می‌تواند از نظر فرهنگی تغییر کند، این است که ساختارهای حاکمیتی را کوچک کنیم تا چابک شوند.

در این جلسه که با حضور اساتید شاخص انیمیشن کشور همچنین مدیران ارشد دستگاه‌های مرتبط با پویانمایی برگزار شد حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

محمد علی صفورا، در این نشست با توجه به وضعیت انیمیشن در کشور گفت: هنر دستور پذیر نیست و زیرساخت‌های مرتبط نیز برای رشد این موضوع در کشور فراهم نیست، برای تولید هنری نیاز به امید داریم و امیدواریم حاصل حضور در این جلسات، اتفاق خوبی باشد

فرخ یکدانه نیز در این جلسه، با بیان اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی در کشور وجود دارد گفت: چهارمین انیمیشن بلند جهان در ایران تولید شده است و ما در تولید پویا نمایی، توان و حرف در سطح بین المللی داریم، نیروی خلاق هم بسیار داریم و به شدت با افراد با استعداد و عاشق در این حوزه مواجه هستیم، اما متاسفانه شاهد تولید آثار در ایران برای خارج از کشور هستیم که این اصلا خوب نیست.

اسماعیل شرعی، عضو هیات مدیره انجمن کودک و رسانه نیز با اشاره به اینکه کودکان رهبران آینده کشور هستند گفت: الان با مجموعه خوراکی آماده شده برای کودکان توسط غرب مواجه هستیم که این موضوع بسیار آسیب‌زاست. مشکل اصلی ما مدیریت فرهنگی است و معمولا عمر مدیران فرهنگی در کشور بسیار کوتاه است این در حالی است که هم اکنون صنعت انیمیشن، بی نیاز از حمایت‌های دولتی، قابلیت بین المللی پیداکرده و صادر می‌شود و لازم است با سیاستگذاری درست فرهنگی، این کار توسعه پیدا کند.

محمد رحیم لیوانی، رئیس مرکز صبا نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مهمترین و تنها حامی صنعت انیمیشن در کشور طول ۴۰ سال گذشته، مقام رهبری بودند گفت: بخش خصوصی در صنعت انیمیشن بسیار جلوتراز دولت‌ها فعالیت می‌کنند و باید قدردان این فعالان در بخش خصوصی بود. هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان چشم طمع به صنعت انیمیشن ایران دارند و متاسفانه برخی از استودیوها برای خارج از کشور کار می‌کنند. رقیب اصلی صنعت انیمیشن ایران، فرهنگ غربی است، اما در این رقابت، گاهی موانع دولتی وجود دارد که باید رفع شود.

مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه ۱۰ کاراکتر محبوب پویانمایی کشور، آمریکایی هستند گفت: متاسفانه حاکمیت صنعت انیمیشن را جدی نگرفته است و این در حالی است که صنعت انیمیشن هم اکنون به بلوغ خودش رسیده و قابلیت درآمدزایی در سطوح ملی و بین المللی را دارد. از این نکته نیز نباید غفلت کرد که اگر انیمیشن تولید شده، صادر نشود، شاهد صادر شدن و مهاجرت انیمیشن ساز به خارج از کشور خواهیم بود.

حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم بیان کرد: در سال‌های گذشته سینمای کودک و نوجوان به عنوان سینمای استراتژیک کمتر مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آن غفلت شده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌ها و ماه‌های اخیر نسبت به این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی توجه کرده است. نهادهای دولتی و حاکمیتی باید از تصدی‌گری عبور و در میدان تولی‌گری، کمک و تسهیل‌گری کنند. پویانمایی «بچه زرنگ» نمونه این کار تولی‌گری است که باید از این نوع کارها بسیار زیاد انجام شود. پویانمایی زمانی موفق می‌شود که در کنار آن بازارپردازی فرهنگی هم داشته باشیم. ما با همکاری بخش خصوصی، محصولات جانبی پویانمایی را تولید می‌کنیم.

در انتهای این برنامه از حامد جعفری، مدیر گروه هنر پویا و حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تهیه‌کنندگان پویانمایی «بچه زرنگ» تقدیر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان سال ۱۴۰۳ شاهد سنددار شدن تمامی رقبات خواهیم بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ و نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در اولین گردهمایی سراسری و دوره آموزشی اعضای شوراها و ستادهای هماهنگی امور خیریه سراسر کشور که ۱۶ آبان در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد مقدس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «بروج» گفت: در بخشی از این سوره آمده است: «قُتِلَ أَصحَب الاُخْدُودِ • النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ • إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ • وَ هُمْ عَلی مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُودٌ • وَ مَا نَقَمُوا مِنهُمْ إِلا أَن یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الحْمِیدِ»؛ (مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هیزم. آنگاه که آنان بالای آن نشسته بودند؛ و تماشاگر شکنجه‌ای بودند که نسبت به مؤمنان روا می‌داشتند. آنان هیچ ایرادی به مؤمنان نداشتند، جز آنکه به خدای عزیز و حمید ایمان آورده بودند.) معنای این آیات مصداق جنگی است که در غزه اتفاق افتاده و دشمن در این سرزمین که وسعت بسیار اندک دارد دست به قتل عام افراد مظلوم و بی دفاع زده است.

وی اظهار کرد: امروز ما باید به رهبرمان افتخار کنیم که امنیت را به ما و خانواده‌هایمان هدیه داده است. امروز دشمن امکان حمله به سرزمین ما را ندارد وگرنه همان بلایی که بر سر غزه آورده است بر سر ما هم می‌آورد، اما امروز دشمن نگران است نکند ما غزه را حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: بر اساس سخن یکی از سران رژیم اسرائیل، دو ایده برای حضور اسرائیلی‌ها در فلسطین مطرح شد، ایده اول این بود که برادرانه زندگی کنند و ایده دوم اینکه بکشند و قدرتمند شوند که ایده دوم دنبال شد. همه دنیا می‌دانند این‌ها اشغالگر هستند. ما در اینجا خدمت امام رضا (ع) عرض می‌کنیم که دست شما قدرتمند است به داد مردم مظلوم برسید. ان‌شاءالله این مسیر پیش برود. «بِکُم یُنَزِّلُ الغیثَ وَ بِکُم یُمسکُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلی الأرض إلّا باذنِهِ وَ بکُم یُنَفِّسُ الهَمَّ وَ یَکشِفُ الضُّرَّ»؛ (به سبب شماست که (خداوند) باران را فرو می‌فرستد و به سبب شما آسمان را از این‌که بی‌رخصت او بر اهلش فرو ریزد باز می‌دارد. به وسیله‌ی شماست که اندوه را می‌زداید و پریشانی‌ها را زایل می‌گرداند.)

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشکر از سازمان ثبت اسناد و املاک عنوان کرد: تعامل فی مابین باید معنا شود؛ یعنی ید واحده شویم و مشکلات را حل کنیم. باید کاداستر را در املاک موقوفه حاکم کنیم و املاک دارای مدرک و سند مالکیت شوند.

وی بیان کرد: حفظ العین گزاره اصلی سازمان اوقاف است بر اساس آن افزایش منافع صورت می‌پذیرد و بر اساس این دو گزاره، اجرای نیت صحیح انجام می‌شود. درصد زیادی از این اقدامات با تعامل دو دستگاه اوقاف و ثبت اسناد و املاک انجام شده که شرح اقدامات به سمع و نظر مسئولان خواهد رسید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه ما زمان‌مان گسترده نیست و باید همت کنیم کارها در زمان درست انجام شود، اظهار کرد: وقتی سندها درست شود، میدان جبلان افرادی که مقرضانه می‌خواهند به موقوفات تعرض کنند از بین می‌رود. این اقدام از اولویت برخوردار است، زیرا حفظ العین اولویت دارد و مهمترین اقدام در این زمینه سنددار کردن موقوفات است. ان‌شاءالله پایان سال ۱۴۰۳ شاهد سنددار شدن تمامی رقبات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ و نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد موقوفات قریب به دو و نیم برابر افزایش یافته است، البته موقوفات از نظر مساحت و حجم بیشتر بوده که در زمان حاضر شاید چنین مالکیتی وجود نداشته نباشد، اما مردم و خیرین بر اساس دارایی خود در طبق اخلاص وقف می‌کنند. آنچه مسلم است اینکه مردم آمار کارکرد ما را مشاهده کنند موجب جذب آن‌ها و اعتمادسازی می‌شود.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: ما به عنوان سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام می‌کنیم که خود را حافظ شأن موقوفات و نیات واقفان و وقفیاتی که انجام شده می‌دانیم و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم. سازمان اوقاف از نگاه درآمدی یک آماری دارد، از نگاه افزایش منافع و کمک به اقتصاد وقف یک آمار دیگری دارد و در خدمات دهی و اجرای نیت آمار دیگری ارائه می‌کند. به عنوان مثال برای اجرای نیت در سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان اجرای نیت داشته‌ایم در حالی که چهار سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. به میزانی که افزایش درآمد داشته باشیم می‌توانیم اجرای نیت قوی‌تر از لحاظ حجمی و کیفی‌تر از لحاظ روشی داشته باشیم. این افزایش‌ها از تبدیل اجارات زراعی به مشارکت و اجاره ندادن عرصه و … بدست آمده است. قطعا در طول زمان باید آب‌های موقوفه با نظم و نسق بهتری اداره شود. این مسیر را داریم طی می‌کنیم و امکانات رقبات را به فعلیت می‌رسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع