X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

سومین جشنواره بین‌المللی همام به ایستگاه پایانی رسید

محمدرضا مشهدی، دبیر جشنواره همام در اختتامیه این جشنواره گفت: امسال سومین دوره جشنواره همام از بین هزار و ۷۰۰ هنرمندی که آثارشان را از ۳۲ استان ارسال کرده بودند، هزار و ۳۰۰ هنرمند را برگزید و به بخش داوری فرستاد. 

وی افزود: در نهایت ۷۰۰ هنرمند در بخش رقابتی و غیر رقابتی به بخش نمایش آثار راه یافتند. امسال نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی نیز در بین ما حاضر شدند. همچنین حضور مسئولان یکی از اهداف جشنواره را محقق کرد و تلاش ما برای ایجاد خودباوری و رساندن اهداف به قله‌های تحقق را نزدیک‌تر کرد. 

مشهدی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مباحث جشنواره وفاقی بود که در حوزه داخلی و بین‌المللی محقق شد؛ دریچه جشنواره همام امروز به جهان باز شده است و افتخار داریم که هنرمندان توانیاب از همه نقاط کشور دور هم جمع شدند و همام نشان داد که می‌تواند مشکل حمل و نقل را از دوش هنرمندان برداشت تا آن‌ها فقط روی خلق و نمایش آثار تمرکز کنند. 

وی تصریح کرد: وظیفه ما در همام برای دوره بعد این است که آثار خارق‌العاده هنرمندان را به دنیا نشان دهیم. امسال آثاری را در صنایع دستی داشتیم که نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی و کارشناسان اروپایی با دیدن این آثار متعجب شده و اعلام می‌کردند که در سطح بسیار بالایی خلق شده‌اند و سفارش حضور این آثار را در اروپا گرفته‌ایم. در بخش موسیقی و تجسمی هم آثار شاخص بودند. 

سید مجتبی موسوی، دبیر بخش داوران جشنواره همام نیز بیانیه هیئت داوران جشنواره که در آن بر انجام داوری‌های بسیار سخت و بادقت تاکید شده بود را قرائت کرد و گفت: ما در این جشنواره با هنرمندانی مواجه بودیم که با سختی‌های فراوان آثار خود را خلق کرده بودند و این خاص‌ترین مسئله‌ای بود که در داوری‌ها با آن مواجه بوده‌ایم. 

در ادامه، یلدا یزدانی و بهزاد عبدی از اعضای هیئات داوران بخش موسیقی با همراهی محمد فیلی و رضا فیاضی بازیگران سینما و تلویزیون برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند و سپس از هنرمندان معلول هادی کرمی از زنجان، داوود ابراهیمی تجلیل شدند.

سپس با اهدای لوح و جوایزی شیخ آصف سفیر جشنواره همام در کشور هند و احمد ال‌فارسی از کشور عمان سفیر این جشنواره در کشورمان عمان معرفی شدند.

شیخ آصف در سخنان کوتاهی با بیان اینکه زیباترین تجربه زندگی من بود. من در هند هرکجایی باشم در حوزه طراحی و صنایع دستی در کنار شما خواهم بود. برنامه دارم تعدادی را به هندوستان دعوت کنم، بتوانیم برای همه شما کاری انجام دهیم.

در ادامه، با حضور کاظم چلیپا، محمد بنفشه‌خواه و جلیل فرجاد اعضای هیئات و حجت‌الاسلام مرادی و مریم جلالی معاون صنایع دستی، داوران از شهین ریحانی از استان فارس، محمدعلی شاهمرادی از کرمان، فاطمه ساعدی از سیستان و بلوچستان، فاطمه خراسانی و زهرا طاهرپرور و مهدثه محمدی از تهران، فهیمه میرزایی از استان مرکزی، زهرا سلیمانی خدابنده از از خراسان رضوی، سمیه قاسمی از استان اصفهان، حلمیه براهویی از زاهدان، عین‌اله نوروزی از استان فارس، زهره علیان از استان تهران، پرسیا محبی از سمنان، بهاره رضایی از استان مرکزی، مهری ملکی از کرمان، سیمین طاهری دستگردی از استان مرکزی، لیلا شهسواری از استان مرکزی، امیر توحیدی‌پور از تهران، طاهره صفاری از خراسان‌جنوبی، مهسا حاجی‌محمدی از تهران، اکبر شیرعلی از اصفهان برگزیدگان بخش صنایع دستی شدند.

در ادامه، مریم جلالی معاون صنایع دستی، وزارت صنایع دستی و گردشگری گفت: مادران ایرانی همواره تولید کننده عشق، عاطفه، امنیت، اخلاق، سلامتی و ثروت کرده‌اند.

او به هنرمندان دارای معلولیت اشاره کرد و خطاب به آن‌ها عنوان کرد: شما قلب‌های بزرگی دارید و ما به قلب‌های شما افتخار می‌کنیم. مادران ایرانی با تمام مشکلات و کمبود‌ها همیشه غیرت آفریدند.

معاون صنایع دستی با تاکید براینکه صنایع دستی اقتصاد هویت‌بنیان است، چون بخشی از هویت ایرانیان است؛ افزود: من به‌عنوان یک مادر، دست‌بوس تمام مادرانی هستم که فرزندانشان را با غیرت تربیت می‌کنند. جشنواره همام یادآوری کرد که هیچ محدودیتی برای گسترش صنایع دستی وجود ندارد. امیدوارم در جشنواره هشتم صنایع دستی فجر تمام برگزیدگان جایزه بگیرند. اثر هنری شما معلولین کوشش نیست بلکه جوشش و بخشی از وجود شماست.

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام شهاب مرادی به معلولین هنرمند اشاره کرد و با بیان اینکه تک تک این هنرمندان برای ما افرادی که جسم کاملا سالمی داریم حجت هستند، افزود: خیلی از اطرافیان ما افرادی سالم هستند که هیچ سودی برای جامعه ندارند درحالی که شاهد هنرنمایی این عزیزان هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *