X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

صفحه اختصاصی پدر موشکی ایران در تلوبیون رونمایی شد

آیین گرامیداشت دوازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران و شهدای اقتدار، امروز پنجشنبه ۱۸ آبان با حضور حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، خالد القدومی نماینده جنبش حماس در تهران و جمعی از مقامات لشکری برگزار شد.

در این مراسم که سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح، سردار محمود چهارباغی از فرماندهان سابق توپخانه و موشکی سپاه پاسداران، سردار سید علی موسوی جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز حضور داشتند، از صفحه اختصاصی شهید طهرانی‌مقدم در تلویزیون تعاملی تلوبیون رونمایی شد.

این صفحه شامل ده‌ها قسمت مستند پیرامون پدر صنعت موشکی ایران و ده‌ها قسمت گفتگو با همرزمان شهید است. همچنین تمام ویدیو‌های مرتبط با شهید طهرانی‌مقدم در این صفحه آرشیو شده و قابل دسترسی است.

سه قسمت مستند جدید با رویکرد معرفی این شهید بزرگوار به جوانان و نوجوانان نیز در این صفحه بارگذاری شده است. صفحه اختصاصی شهید طهرانی مقدم در تلوبیون را اینجا ببینید.

حسن طهرانی مقدم در ششم آبان ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. وی در نوجوانی در مسجد زینب کبرای سرچشمه زیر نظر آیت الله سید علی لواسانی، تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را فراگرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در فرودگاه مهرآباد و در مراسم استقبال از امام خمینی (ره) به اجرای برنامه پرداخت.

همزمان با اوج‌گیری فعالیت انقلابی، تحت تاثیر برادرش (محمد) به صف انقلابیون پیوست. او در روز‌های منجر به پیروزی انقلاب به اتفاق دوستانش در فعالیت‌های زیرزمینی، نارنجک‌های دستی می‌ساخت که با استفاده از سه‌راهی لوله آب تولید می‌شد. شب ۲۲ بهمن در میدان امام حسین (ع) با پرتاب نارنجک دستی یک خودروی نظامی ارتش را مصادره و سرهنگ سوار بر خودرو را به اسارت درآورد.

طهرانی مقدم پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه در رشته صنایع (برش قطعات صنعتی) در مقطع فوق دیپلم مدرسه عالی تکنیکیوم نفیسی پذیرفته شد. او در سال ۱۳۵۸، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته و به اخذ مدرک مهندسی در این رشته موفق شد. در تیرماه ۱۳۵۹ در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ی ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد و در زمان بروز ناآرامی‌ها در نقاط مرزی که مهم‌ترین آن‌ها حوادث تجزیه‌طلبانه در کردستان بود، سپاه را در ۱۵ ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت نیرو‌های نظامی کرد.

بعد از عملیات ثامن‌الائمه که منجر به رفع محاصره آبادان شد، از جمله غنائم بدست آمده از عراق، یک آتشبار توپخانه ۱۵۵ میلیمتری کششی بود که از جانب دشمن در شمال آبادان، بین دارخوین و پل مارد مستقر بود. این آتشبار توپخانه بلافاصله تعمیر و عملیاتی شد و در همان منطقه، علیه دشمن بکار گرفته شد. سه ماه بعد در عملیات فتح بستان، مجدداً یک گردان توپخانه ۱۳۰ میلیمتری و یک آتشبار ۱۰۵ میلیمتری پرتغالی ارتش عراق از سوی رزمندگان تیپ ۱۴ امام حسین علیه السلام اصفهان به غنیمت گرفته شد که این گردان به دستور حسین خرازی (فرمانده تیپ) سازماندهی شده و در عملیات فتح‌المبین در پشتیبانی از گردان‌های مانوری بسیجی مبادرت به اجرای آتش کرد. این دو اتفاق، مبدا شکل‌گیری توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در آذر ۱۳۶۰ حاج حسن بعد از عملیات ثامن‌الائمه، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد. مدت‌ها روی این موضوع فکر کرد و سرانجام در پاییز ۱۳۶۰ طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به صورت سنجیده و مدون تقدیم حسن باقری کرد.

راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه در آبان ۱۳۶۲ به شهید تهرانی مقدم محول شد. شلیک توپ به سمت بصره در بهمن ۱۳۶۲ توسط ایشان انجام گرفت. هنگامی که امام خمینی (ره) با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند، جمهوری اسلامی ایران در آن زمان فاقد سامانه موشکی بود و مقابله به مثل، تنها در سطح توپخانه‌ای صورت می‌گرفت. در جلسه‌ای که سردار مقدم به عنوان فرمانده توپخانه سپاه حضور داشت، قرار شد شهر بصره با توپ‌های ۱۳۰ میلیمتری که حداکثر برد آن‌ها ۲۸ تا ۳۰ کیلومتر بود، مورد حمله توپخانه‌ای قرار گیرد.

پس از صدور فرمان تاریخ امام مبنی بر تشکیل نیرو‌های سه گانه سپاه پاسداران، شهید مقدم در سال ۱۳۶۴ به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

از دیگر افتخارات شهید طهرانی مقدم می‌توان به تلاش برای استقلال در صنعت موشکی در سال ۱۳۶۵، راه‌اندازی یگان موشکی حزب‌الله در لبنان در سال‌های ۱۳۶۶-۶۵، دستیابی به موشک نازعات به عنوان اولین موشک ایرانی در سال ۱۳۶۶، شرکت در عملیات مرصاد در مرداد ۱۳۶۷، موفقیت در ساخت موشک شهاب ۳ در سال ۱۳۷۷، ساماندهی صعود بزرگ به قله دماوند در سال ۱۳۸۱، جانشینی نیروی هوا فضای سپاه در سال ۱۳۸۴ و رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه در آذر ۱۳۸۵ اشاره کرد.

طهرانی مقدم تا روز آخر عمر به عنوان مسئول سازمان سپاه در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیربنایی مشغول کار‌های علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش (۲۱ آبان ۱۳۹۰) در پادگان امیرالمومنین علیه السلام شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات به یاران شهیدش پیوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *