X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

«زنبور کارگر» و «نگهبانان دروازه» روی میز «نقد سینما» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، سی‌ونهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری امشب ۵ آبان از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

«میز نقد سینمای ایران» در این هفته به سراغ فیلم سینمایی «زنبور کارگر» رفته است و افشین صادقی کارگردان و افشین علیار منتقد مهمانان این بخش هستند.

«زنبور کارگر» دومین اثر افشین صادقی به نویسندگی سعید نعمت‌الله در سال ۹۸ تولید شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «بیوک که سال‌ها پیش زنش را به دلیل اهمال پزشکی از دست داده است، در نزاعی کشته می‌شود. حالا دختر او درصدد قصاص قاتل است. در این میان تنها شاهد، دوست دختر قاتل است …»

همچنین مستند «نگهبانان دروازه» سوژه این هفته «میز نقد سینمای جهان» با حضور محمدرضا مقدسیان و آرش خوشخو است.

امیررضا مافی میزبان برنامه در میز گفتگوی ویژه با موضوع «جریان مسلط سینما و مساله فلسطین» به گفتگو با امیر اهوارکی منتقد و نویسنده می‌پردازد.

فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و با مشارکت سازمان سینمایی سوره، هرهفته جمعه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رشد چشمگیر فیلم کوتاه در ایران 

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«بازسازی» به کارگردانی علی توکلی محصول باشگاه فیلم رویاد، از جمله آثار بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این فیلم ماجرای یک پرونده قضایی را روایت می‌کند که جوانی در مظان قتل قرار گرفته است. محمدرضا سامیان، امین میری، محمد اشکان‌فر، میلاد کفایی، نگین تهمتن، سعید نادری، محمد حاجی‌زاده و زهرا برومند بازیگران این فیلم کوتاه هستند. 

محمد اشکانفر که در «بازسازی» نقش یک قاضی را برعهده دارد، درباره همکاری خود با این فیلم کوتاه گفت: من با علی توکلی از زمانی که نخستین فیلم خود را ساخت آشنا شدم. او فارغ‌التحصیل دانشگاه سوره است و من سال‌ها قبل‌تر آن جا درس خوانده ام. این اشتراک به همراه وجود دوستان مشترک ما را به هم نزدیک‌تر کرد. 

او ادامه داد: وقتی فیلمنامه را خواندم هم متوجه شدم نویسنده خوبی است. علی توکلی هم خوب می‌نویسد و هم کارگردان خوبی است و سینما را به خوبی می‌شناسد. برای همین کار‌هایی که انجام می‌دهد براساس یک ایده نیست بلکه واقعا فیلمنامه می‌نویسد. دیده‌ام بسیاری از کارگردان‌ها و نویسنده‌های فیلم کوتاه که بر اساس یک ایده خوب پیش می‌روند و بعضا در سینما هم همینطور است. یعنی کلیت شروع تولید فیلم یک ایده خوب است؛ اما فیلمنامه خوبی برای آن نوشته نشده است. علی توکلی جزو کسانی است که فیلمنامه خوبی هم می‌نویسد. 

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره نقش خود در «بازسازی» توضیح داد: من در نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد و در فیلم «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی نقش قاضی داشتم و بازی در فیلم کوتاه «بازسازی» سومین تجربه ام از بازی در نقش یک قاضی است. اخیرا هم پیشنهاد نقش قاضی در یک فیلم شد که دیگر آن را نپذیرفتم. چون نمی‌خواستم این نقش برایم کلیشه شود و به بازی در این نقش شناخته شوم.

او همچنین بیان کرد: من به عنوان بازیگر، وقتی قرار است در نقشی بازی کنم موقعیت فیلمنامه را می‌سنجم و سعی می‌کنم در آن موقعیت و بر اساس دیالوگ و اتمسفری که نویسنده خلق کرده آن فضا را به شکل باورپذیر اجرا درآورم؛ لذا با وجود آنکه هیچ قاضی را از نزدیک ندیدم و در هیچ دادگاهی حضور نداشتم، تلاش کردم تا خودم را در نقش یک قاضی تصور کنم. به هر حال قاضی هم یک انسان است و یکسری عادات و ویژگی‌های شخصی دارد. از همین منظر به ماجرا نگاه کردم و احساس کردم خودم قاضی هستم. به کوتاه بودن کلیت کار چه فیلم و چه نقش کاری نداشتم. من با خودم گفتم اگر محمد اشکانفر قاضی بود چه جور قاضی می‌شد. برای همین قاضی که در فیلم «بازسازی» می‌بینید یکی از وجوه خودم است.

اشکانفر در پاسخ به این که آیا همچنان علاقمند به بازی در فیلم کوتاه است، گفت: شخصا به عنوان بازیگری که از تئاتر رشد کرده‌ام، تجربه‌ای از آن دارم که برایم بسیار لذتبخش است. فیلم و سریال به دلیل پروسه تولید، تعداد عوامل و … فاقد آن لذتی که در تئاتر وجود دارد. برای همین آن حال و هوایی که پشت صحنه تئاتر هست در فیلم و سریال دیده نمی‌شود.

او ادامه داد:، اما حال و هوای فیلم کوتاه بین این دو قرار می‌گیرد. برای همین از بازی در فیلم کوتاه استقبال می‌کنم و همیشه بین کارهایم دوست دارم فیلم کوتاه بازی کنم. در کل کار کردن با تمام عوامل سازنده فیلم کوتاه لذتبخش است. رفاقت و دوستی‌هایی شکل می‌گیرد که سال‌ها می‌ماند و استعداد‌های جدید را شاهد هستیم و این موضوعات برای من بسیار جذاب است. همه جوان و استعداد‌های جدید هستند که در آینده وارد چرخه حرفه‌ای سینما و فیلم بلند خواهند شد. فیلم‌های کوتاه که در دهه اخیر ساخته شده به لحاظ تکنیکی و فنی سطح خیلی بالایی دارند و دست کمی از فیلم بلند ندارد. عوامل فیلم کوتاه، حداقل آن‌هایی که من با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام کارشان را خیلی خوب بلد هستند.

این بازیگر تئاتر و سینما بر این باور است اگر فیلم کوتاه کیفیت خوب داشته باشد راه خودش را باز می‌کند و زمینه رشد سازندگان را بوجود می‌آورد. 

محمد اشکانفر در پایان با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت فیلم کوتاه «بازسازی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: بسیار امیدوار هستم فیلم در جشنواره دیده شود. چون علی توکلی سینما را خیلی خوب شناخته است. معتقدم این کارگردان در آینده فیلمساز خوب و مطرحی خواهد شد و مسیرش را خیلی درست پیش می‌رود. با مطبوعات کار می‌کند و کار درستی هم انجام می‌دهد. او برای فیلمنامه فیلم کوتاه هم ماه‌ها زمان می‌گذارد و حتی می‌دانم فیلمنامه فیلم «بازسازی» چند بار از طرف ایشان تغییر کرد تا به فیلمنامه نهایی و دلخواهش رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهاب حسینی با «مدار صفر درجه» به شبکه دو می‌آید

در سریال مدار صفر درجه که تصویری از یک داستان عاشقانه تاریخی در اوایل جنگ جهانی دوم است خواهیم دید: «حبیب پارسا» با بازی شهاب حسینی برای تحصیل به فرانسه می‌رود. در دانشگاه پاریس با دختر یهودی به نام «سارا استروک» آشنا می‌شود، اما با حمله نیرو‌های آلمانی و تصرّف پاریس، مشکلات زیادی سرنوشت این دو دانشجو را تغییر می‌دهد.

در این مجموعه ۳۰ قسمتی هنرمندانی همچون شهاب حسینی، ناتالی متی، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، پی‌یر داغر، لعیا زنگنه، آتنه فقیه‌نصیری، پیام دهکردی، ایرج راد، رحیم نوروزی، مصطفی عبداللهی، احمد ساعتچیان و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بهرام زند مدیر دوبلاژ این سریال بود و حدود ۶۰ گوینده همچون پرویز بهرام، احمد رسول‌زاده، فهیمه راستکار، مریم شیرزاد، ناصر طهماسب، ناصر نظامی، حمید منوچهری و… به جای هنرپیشگان داخلی و خارجی در آن به گویندگی پرداخته بودند.

آهنگ پایانی این مجموعه با صدای علیرضا قربانی، آهنگسازی فردین خلعتبری و ترانه‌سرایی دکتر افشین یداللهی از ترانه‌های ماندگار و زیبایی است که پس از سال‌ها در اذهان مخاطبان جای دارد و زمزمه می‌شود.

سریال «مدار صفر درجه» به تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه و عبدالله شهبازی و کارگردانی و نویسندگی حسن فتحی که نخستین بار سال ۸۶ از شبکه یک پخش شده بود، از شنبه ششم آبان هرشب ساعت ۲۱:۱۰ از شبکه دو پخش خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعات ۰۱:۳۰ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۶:۲۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه نمایش خانگی را بیش از حد بزرگ نکنیم

چندی پیش عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی از جهت ترویج قتل و خشونت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی از سریال‌های نمایش خانگی هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می‌کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل رواج می‌یابد! درحالی که اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار شده است، این رویه نیاز به اصلاح دارد.

حامد مظفری، منتقد سینما در پاسخ به این سوال که سناریو‌های قتلی که در فیلم‌های نمایش خانگی کشیده می‌شود، چقدر در ترویج خشونت نقش دارد؟ گفت: اگرچه صحبت‌های آقای خسروپناه غلط نیست، ولی از آنجایی که در یک دهه اخیر فیلمسازان در سینما و تلویزیون به سراغ ژانر جنایی نرفته بودند و همه شروع به ساخت تولیدات آپارتمانی کرده بودند، همین امر باعث شده بعضی‌ها فکر کنند پلتفرم‌هایی که پشت سرهم دو سه سریال جنایی می‌سازند، ناشی از تب آن‌ها برای ترویج خشونت است.

مظفری ادامه داد: در حالی که پیش از این سریال‌های جنایی ساخته شده بود. مثلاً دهه ۶۰ فیلم «شب بیست و نهم» در ژانر جنایی ساخته شده بود و هنوز با دیدن آن ترس و دلهره به سراغ آدم می‌آید. مثلاً فیلم‌هایی که ساموئل خاچیکیان در اول انقلاب می‌ساخت، رگه‌های جنایی داشت. اما در یک دهه اخیر سینما به سمت آثار هنر و تجربه و تلویزیون به سمت فیلم‌های کمدی و سریال‌های آپارتمانی حرکت کرد.

این منتقد سینما با بیان اینکه ساخت فیلم‌هایی مانند «خون سرد»، «قهوه ترک» و «پوست شیر» در شبکه نمایش خانگی انگار تازگی دارد و گویا بالا رفتن آمار قتل و جنایت بخاطر سریال‌های نمایش خانگی است، گفت: در حالی قبلاً که شبکه نمایش خانگی نبود و مجله‌ای مرتبط با حوادث منتشر می‌شد، پر از اخبار مرتبط با جرم و جنایت بود. در همه جای دنیا خشونت هست و ربطی به شبکه نمایش خانگی ندارد. ما نباید وی‌او‌دی‌ها را بیش از حد بزرگ کنیم. فکر نمی‌کنم مهمترین پلتفرم‌مان بیشتر از یک میلیون کاربر داشته باشد. تازه این آمار به گفته خودشان است. تاثیرپذیری شبکه نمایش خانگی آنقدر زیاد نیست که جرم و جنایت را به مردم یاد بدهد. 

مظفری در پاسخ به این سوال که حدود یکی دو سال پیش یکی سایت‌های خبری مدعی شده بود که یکی از صحنه‌های قتلی که به وقوع پیوسته با الهام از سریال «خون سرد» بوده، گفت: نکته جالب اینجاست که سازنده سریال گفته بود این اثر را از سریال آمریکایی بنام «دکستر» الهام گرفته است. یعنی سازنده ایرانی شخصیت قاتل خون‌آشام خارجی را پیاده کرده بود. در حالی که اگر این سریال تالیفی بود، می‌توانستیم مدعی شویم که قاتل از یک صحنه ایرانی تقلید کرده است.

این منتقد سینما با بیان اینکه جز یکی دو قسمت بقیه قسمت‌های فیلم‌های نمایش خانگی را مردم دنبال نمی‌کنند، به جز موارد معدودی. مردم حاضرند «پدر سالار» را برای هزارمین بار ببینند؛ چون ساختار داستان درست است. حتی بازیگر نقش فرعی هم بازی اصولی را به نمایش می‌گذارد. اما ۷۰ تا ۸۰ درصد سریال‌های نمایش خانگی با نگاه «بساز بفروشی» جلو می‌روند. هنوز در سریال‌سازی به شکوفایی نرسیدند، چه برسد به اینکه مخاطب را جذب خود کنند و تاثیرگذار باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دلنوازان» به تلویزیون باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه آی‌فیلم از هفته آینده پخش دو سریال «دلنوازان» و «هفت سنگ» را آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «دلنوازان» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده جایگزین مجموعه در حال پخش «پدرسالار» می‌شود.

«دلنوازان» از سه‌شنبه، ۱۰ آبان ماه هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود و تکرار آن ساعت ۵ صبح و ۱۳ ظهر روز بعد خواهد بود.

این سریال به تهیه‌کنندگی مهران مهام و ایرج محمدی اولین بار سال ۸۸ از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

فریبا کوثری، پرویز فلاحی پور، شاهرخ استخری، زنده یاد زهره فکورصبور، حدیث میرامینی، سحر قریشی، عبدالرضا اکبری، سیاوش خیرابی، سمانه پاکدل، شهین تسلیمی و … بازیگران «دلنوازان» هستند.

داستان «دلنوازان» از این قرار است که: رعنا که دو فرزند به نام‌های بهزاد و ستایش از همسر سابق خود اتابک سپهری داشته، در ۲۴ سال قبل پس از جدا شدن از اتابک و ازدواج با جهان ملکپور، دخترش ستایش ربوده می‌شود. او با گذشت سال‌ها همچنان در فراق دخترش غمگین است. رعنا بارها برای پیدا کردن ستایش تلاش کرده اما …

همچنین مجموعه طنز «هفت‌سنگ» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا بذرافشان قرار است از هفته آینده به روی آنتن شبکه آی‌فیلم برود.

«هفت سنگ» از دوشنبه، ۹ آبان هر شب ساعت ۱۸ پخش خواهد شد و تکرار آن ساعت دو بامداد و ۱۰ صبح روز بعد پخش خواهد بود.

سریال «هفت سنگ» به تهیه‌کنندگی مجید مولایی اولین بار ماه رمضان سال ۹۳ از شبکه سه سیما پخش شد.

این سریال داستان سه زوج را دربرمی‌گیرد که با هم نسبت خانوادگی دارند و ماجرا هاو داستان‌های متفاوتی با یک مضمون مشترک در هر قسمت مطرح می‌شود، که این سه داستان سرانجام به یک برآیند می‌رسند.

زنده یادان پرویز پورحسینی و عزت الله مهرآوران، بهنام تشکر، الهام پاوه نژاد، مهدی سلطانی، امیر کاظمی، شبنم مقدمی، ارسلان قاسمی، فرناز رهنما، مهتاج نجومی و … از بازیگرانی هستند که در «هفت سنگ» ایفای نقش کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم/قیمت گذاری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با وجود نظارت محتوایی بر تئاترهای کمدی(تئاتر آزاد) به نظر می‌رسد در شرایط فعلی قیمت‌گذاری بدون قانون آنها باعث خارج شدن این آثار از سبد فرهنگی خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فرهنگ و هنر شاید یکی از مهم‌ترین سبد فرهنگی خانوارهای کشور باشد، ‌ از اساس تغذیه فرهنگی است که نسل آینده را تربیت و برای ورود به جامعه آماده می‌کند.

فارغ از بحث فرهنگ‌سازی، ‌ سرگرمی و تفریح هم نکته بسیار مهمی است که ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی شهروندان دارد. حال اگر در شرایط فعلی نگاهی به مصادیق تفریح در کشور بکنید و سرگرمی‌های قابل دسترسی را بشمارید به این نتیجه می‌رسید که امکانات تفریحی در کشور یا کم است و یا گران!

تئاترهای آزاد که معمولا در سالن‌های سینمایی کشور به روی صحنه می‌روند یکی از موارد تفریحات مردم به حساب می‌آیند که ترکیبی از هنر نمایش و ارائه‌های کمدی را برای مخاطبشان فراهم می‌کنند.

بدون شک حضور این دست از تولیدات در کشور لازم است اما میزان در دسترس بودن آن‌ها نیز مسئله‌ای است که باید بررسی شود. در شرایط فعلی ظاهرا این نمایش‌ها هم در حال تبدیل شدن به گروه تفریحات لاکچری است.

سال گذشته میانگین قیمت بلیت هر تئاتر در تماشاخانه‌های کشور حدودا تا ۱۰۰ هزار تومان بود، در همین زمان هزینه بلیت تئاترهای آزاد در سالن‌های سینما ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شد، اما در سال جاری با وجود اینکه قیمت نمایش‌های حاضر در تماشاخانه‌های کشور افزایش قیمتی را تجربه نکرده اما قیمت تئاترآزاد در روزهای عادی ۲۰۰ و در روزهای تعطیل به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم/قیمت گذری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود

نظری: نظارتی بر قیمت تئاتر آزاد نداریم

در هیمن رابطه با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی گفت‌وگو کردیم تا از چند و چون نظارت این اداره کل بر نمایش‌هایی که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند مطلع شویم.

نظری درباره نظارت محتوایی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: بر تمامی محتوای نمایش‌هایی که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند نظارت داریم و این آثار هم مانند دیگر آثاری که در تماشاخانه‌های کشور روی صحنه می‌رود توسط شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر بررسی می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در رابطه قیمت گذاری نمایش‌ها بیان کرد: نظارت بر میزان قیمت بلیت نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی است و ما نسبت به سال گذشته به خصوص در سالن‌های دولتی افزایش قیمتی نداشتیم.

وی در پایان در رابطه با قیمت بلیت تئاتر آزاد گفت: نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم و قیمت گذری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود و متاسفانه سالن‌ها را با قیمت غیر منصفانه‌ای به هنرمندان می‌دهند.

کلام آخر

تئاتر از تفریحات سالم برای خانواده‌ها است، تئاتر آزاد هم ترکیبی از هنر نمایش و کمدی‌های خیابانی است که می‌تواند سرگرمی خوبی برای خانواده‌ها باشد. در این میان اگر نظارت خوبی بر قیمت گذاری این قشر از نمایش‌ها انجام نشود کم کم باید شاهد خارج شدن اینگونه آثار از سبد فرهنگی خانوار باشیم.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران در دومین جلسه خود بر هم‌افزایی و هدفمندی بین دانشکده‌های تخصصی در مسائل مرتبط با تئاتر دانشگاهی تاکید کردند.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و امیرحسین حریری مدیر کانون تئاتر دانشگاهی اداره‌کل هنرهای نمایشی و مدیران گروه‌ آموزشی دانشکده‌های تخصصی روز دوشنبه یکم آبان در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مسائل مرتبط با حوزه تئاتر دانشگاهی اعم از بحث آموزش، پژوهش و اجرا در زمینه هم‌افزایی و هدفمندی بین دانشکده‌های تخصصی با اداره‌کل هنرهای نمایشی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا و براساس حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی، طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنرهای نمایشی برپا خواهد شد. علاوه بر شرکت‌کنندگان در بخش‌های ستادی و اجرایی این طرح، تولیدات هنری این طرح نیز در قالب رپرتوار نمایشی و اجرای عموم مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

همچنین ارتباط شورا با نمایندگان کانون‌های دانشجویی و مدیران گروه دانشکده‌های شهرستان‌ها در جلسات بعد، به‌منظور نقش جدی‌تر آن‌ها در مصوباتی که منجر به رویدادهای هنری و پژوهشی خواهد شد، مدنظر است.

شورای مدیران گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی در تلاش است تا ارتباط خود را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیشتر کرده و به نوعی ارتباطی هدفمند بین این وزارتخانه، اداره‌کل هنرهای نمایشی و دانشکده‌های تخصصی در حوزه ارتقا و تعالی تئاتر دانشگاهی رقم بزند.

مهدی حامدسقایان مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تربیت مدرس، بهرام جلالی‌پور مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه هنر، مریم دادخواه مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی هنرهای زیبا، بهزاد آقاجمالی و علی حاج ملاعلی مدیران گروه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سوره، داوود بنی اردلان مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه نبی اکرم دیگر حاضران در این رویداد بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زمان» اساسی‌ترین بخش از تجربه انسانی ما است و نحوه‌ ادراک‌مان نسبت به جهان را تعریف می‌کند/«دوربین» یک «ماشین زمان» است و «زمان» را دستکاری می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریستوفر نولان، فیلمساز مطرح هالیوودی معتقد است که در رابطه میان زمان و فیلم، دوربین یک ماشین زمان است و زمان را دستکاری می‌کند.

به گزارش سینماپرس و به نقل مووی وب، وسواس کریستوفر نولان، فیلمساز سرشناس هالیوودی نسبت به زمان، موضوعی تکراری در آثار اوست که از فیلم Memento شروع می‌شود؛ جایی که از عنصر زمان برای ایجاد سردرگمی و نمایش از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت قهرمان داستان مورد استفاده قرار گرفت. در فیلم Interstellar نیز زمان، هم به ابزاری برای داستان‌سرایی و هم به بخشی از طرح قصه تبدیل می‌شود؛ زیرا قهرمان داستان در یک موقعیت پیچیده گرفتار می‌شود و می‌تواند با لحظات مختلف زمان تعامل داشته باشد. در فیلم Tenet، سفر در زمان با مفهوم “وارونگی زمان” ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، جایی که شخصیت‌های خاص می‌توانند زمان را به عقب برگردانند، در حالی که جهان طبق نظم زمانی خود امتداد دارد.

زمان در فیلم‌شناسی کریستوفر نولان از دوران Memento حضور داشته است؛ فیلمی که به شیوه‌ای بسیار عجیب روایت می‌شود. این فیلم به صورت معکوس روایت می‌شود و مدام گذشته و حال را در هم می‌آمیزد تا در بینندگان، سردرگمی ایجاد کند، زیرا قهرمان قصه از فقدان حافظه کوتاه‌مدت رنج می‌برد، بنابراین او به شدت گیج است. اما بعد از این فیلم، اشتیاق نولان برای گنجاندن زمان به عنوان یکی از عناصر اصلی در فیلم‌هایش بیشتر شده است.

وسواس کریستوفر نولان نسبت به زمان هرگز مورد توجه طرفداران، تماشاگران سینما و منتقدان قرار نگرفت، زیرا این موضوع چیزی فراتر از یک اتفاق تکراری در فیلم‌های اوست و کارگردان در نهایت توضیح می‌دهد که چرا اینقدر نسبت به آن وسواس دارد.

این فیلمساز مطرح هالیوودی در مصاحبه با The Graduate Center در دانشگاه سیتی نیویورک در پاسخ به این پرسش که چرا زمان یک مقوله کلیدی و همیشگی در فیلم‌های اوست، گفت: این سوالی است که خیلی از من پرسیده می‌شود؛ اینکه چرا اینقدر به زمان علاقه دارم. پاسخ کوتاهم به پرسش شما این است که من همیشه در زمان زندگی کرده‌ام. شاید چیز برجسته‌ای نباشد اما حقیقت دارد. زمان، اساسی‌ترین بخش از تجربه انسانی ما است و نحوه‌ ادراک‌مان نسبت به جهان را تعریف می‌کند.

او افزود: سینما زمینه بسیار خوبی برای بررسی این موضوع (زمان) است. چند سال پیش مطلبی برای مجله Wired نوشتم و آنجا در مورد زمان و رابطه آن با سینما صحبت کردم. من گفتم که اگر هنگام پخش فیلم در یک غرفه پروجکشن حضور داشته باشید، گاهی اوقات فیلم شروع به بیرون آمدن از قرقره می‌کند و روی زمین می‌افتد. این یک نمایش هیجان‌انگیز، دراماتیک و وحشتناک از زمان و جریان آن است؛ به خصوص اگر مربوط به فیلم آی‌مکس باشد.

نولان ادامه می‌دهد: یک فیلم آی‌مکس سه ساعته حدود ۱۱ مایل طول دارد و این مقدار بسیار زیادی است. بنابراین، فکر می‌کنم که مکانیسم زمان و روشی که زبان مرسوم فیلم به واسطه آن زمان را به تصویر می‌کشد، بسیار پیچیده است. فیلم‌هایی که من می‌سازم خام‌تر هستند. این فیلم‌ها در واقع مکانیسم زمان را به تصویر می‌کشند و توجه تماشاگران را به آن جلب می‌کنند. فکر می‌کنم که در رابطه میان زمان و فیلم، دوربین یک ماشین زمان است و زمان را دستکاری می‌کند. هیچ‌کس قبل از به وجود آمدن دوربین، چیزی را بالعکس یا به صورت اسلوموشن و یا حتی با حرکت سریع ندیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک مدیرِ مدبر و زیرک باید به دنبال جانشین‌پروری باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیدار با مدیران استانی تازه منصوب شده، گفت: حوزه فرهنگ نیازمند تلاش بی‌وقفه است.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی روز چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲، در آخرین ساعت‌های دوره «دانش‌ و مهارت‌افزایی مدیران‌کل جدید استانی» در جمع آن‌ها حضور یافت و به بیان محورهای مهم مدیریتی در استان‌ها پرداخت تا مدیران جدیدالورود سرلوحه عملکردشان قرار دهند.

علامتی ضمن تبریک زادروز امام حسن‌عسگری(ع) بیان کرد: طبق فرمایشی از امام حسن عسگری(ع) دو خصلت است که بالاتر از آن چیزی وجود ندارد؛ یکی ایمان به خدای یگانه و دیگری منفعت رساندن به دیگران. ایمان به خدا واجب دینی تمام ما است ولی منفعت‌رسانی به مردم با وجود اینکه واجب ‌شرعی نیست پس از توحید بالاترین خصلت است.

وی ادامه داد: ما در کانون پرورش فکری، هر کاری که انجام می‌دهیم با هدف خدمت‌رسانی به مردم است. یکی پزشک است، یکی مهندس، یکی نیروی شهرداری، همه‌ی این‌ها محترم هستند و ارزش بسیار بالایی دارند ولی شما با معصوم‌ترین و پاک‌ترین مخلوق‌ها سر و کار دارید. بچه‌ها از هر صفت بدی مبرا هستند و ما باید قدر این موقعیت را بدانیم تا شاید بتوانیم با این خدمت و منفعت‌رسانی اندک توشه‌ای برای آخرت‌مان به دست بیاوریم.

مدیرعامل کانون خطاب به مدیران تازه منصوب شده گفت: مدیرکل استان باید تعامل‌های فراسازمانی زیادی داشته باشد؛ برای مثال من در ستاد فقط به فکر ارتقای جنبه‌های مختلف کانون و بسط دادن آن هستم و مسئولیت‌های اجرایی به عهده معاون‌ها است.

علامتی اظهار کرد: تلاش شبانه‌روزی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم خوب است. اینکه خود را مقید به تعطیلات بدانید یعنی از کار عقب مانده‌اید.

مدیرعامل کانون افزود: تمام فضاهای مراکز فرهنگی هنری کانون را زیباسازی کنید. فراموش نکنید محیط باید برای کودکان و نوجوانان جذاب باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه ما زمانی که بر مسند مدیریت می‌نشینیم به کارهای پشت میزی اکتفا می‌کنیم در حالی‌که باید خود را سربازی بدانیم که پشت خاکریز در حال انجام عملیات است. وقتی به اساتید هیئت ‌علمی دانشگاه نگاه می‌کنیم می‌بینیم با وجود تخصص بسیار زیاد، مهارت و جایگاه بالا در عرصه شغلی، تدریس در دانشگاه‌ها را رها نکرده‌اند. من به تک‌تک مدیران ‌استانی پیشنهاد می‌کنم چند ساعت در هفته به مراکز کانون بروند و به بچه‌ها کار پرورشی انجام بدهند؛ نباید فراموش کنید که تک‌تک شما پیش از هر چیزی مربی هستید.

علامتی تصریح کرد: یک مدیرِ مدبر و زیرک باید به دنبال جانشین‌پروری باشد و اگر خودش از سمتی کنار رفت بتواند نفر بعد را خودش معرفی کند. از همین حالا که تازه منصوب شده‌اید روند را طوری بچینید که پس از ترک مجموعه، تمام سوابق و ارتباطات‌هایتان را با خود نبرید و به نوعی برای کانون شبکه‌سازی کنید. مدیران توجه کنند که ما از نویسنده‌های استانی حمایت می‌کنیم و کافی است علاقه‌مندان و هنرمندان را به ما معرفی کنند. در این منصب آینده‌پژوهی کنید و اهداف‌ بلندمدت بگذارید.

مدیرعامل پس از بیان اهداف مجموعه در پایان بیان کرد: تمام موارد گفته شده اهمیت دارند ولی مهم‌ترین هدف ما ارتقای فرهنگ و تولید محتوای درست است. از نقش مادران در تربیت غافل نشوید و همان‌طور که برای کودکان و نوجوانان دوره برگزار می‌کنید، برای مادران نیز کلاس‌های متناسب طراحی کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر را باید در جاهایی خرج کنیم که لازم است/خواندن برای مردم غزه و فلسطین را افتخاری برای خودم می‌دانم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد گلریز که صدایش به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است، گفت: خواندن برای مردم غزه و فلسطین را افتخاری برای خودم می‌دانم و آرزو دارم روزی برای مردم فلسطین بخوانم و اگر حمایت شوم از خداوند می‌خواهم که آلبومی برای مردم فلسطین منتشر کنم.

به گزارش سینماپرس، محمد گلریز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت هنرمندان ما جمع شدند که حمایت‌های خود را از مردم فلسطین و همچنین انزجار خود را از رژیم کودک‌کش اسرائیل غاصب اعلام کنند. من هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری وظیفه خودم دانستم تا در این عرصه وارد میدان شوم و با صدای حقیر خودم و کارهایی که می‌توانم در این رابطه انجام دهم جامعه را ترغیب و تشویق کنم که حامی رزمندگان فلسطین و مقاومت باشند.

وی افزود: ما هنر را باید در جاهایی خرج کنیم که لازم است. امروز، واقعا آزادگان جهان احتیاج به این مسائل دارند و می‌بینیم که در اعصار مختلف ملت‌های کشورهای دیگر چقدر در این رابطه فعالیت دارند و به صحنه می‌آیند و ما هم باید به وظیفه خودمان عمل کنیم و در عرصه هنرهای مختلف وارد میدان شویم.

گلریز گفت: هنرمندان ما اکثرا ثابت کردند که در مواقع حساس و در جاهایی که لازم بوده است پای کار آمدند و حمایت کردند و با کارهای هنری خودشان در عرصه‌های مختلف خیلی تاثیرگذار بودند.

او که کاری با نام فلسطین با شعری از مرحوم محمود شاهرخی و آهنگسازی یک بسیجی به نام رمضان عظیمی عرضه کرده گفت: خواندن برای مردم غزه و فلسطین را افتخاری برای خودم می‌دانم. آرزو دارم برای مردم فلسطین بخوانم و اگر حمایت شوم و سرمایه‌گذاری کنند و از خداوند می‌خواهم که آلبومی برای مردم فلسطین آماده کنم.

این خواننده حماسی افزود: همیشه در عرصه سروده‌های حماسی، آیینی و کارهایی که برای شهدا انجام شده همیشه پیشقدم بودم ولی خودم به تنهایی نمی‌توانم این کار را انجام دهم و باید حمایت شوم. این را وظیفه خودم می‌دانم و افتخار می‌کنم که در این راه انجام وظیفه کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع