X

بایگانی آبان 5, 1402

دفتر سینمایی

نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم/قیمت گذاری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با وجود نظارت محتوایی بر تئاترهای کمدی(تئاتر آزاد) به نظر می‌رسد در شرایط فعلی قیمت‌گذاری بدون قانون آنها باعث خارج شدن این آثار از سبد فرهنگی خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فرهنگ و هنر شاید یکی از مهم‌ترین سبد فرهنگی خانوارهای کشور باشد، ‌ از اساس تغذیه فرهنگی است که نسل آینده را تربیت و برای ورود به جامعه آماده می‌کند.

فارغ از بحث فرهنگ‌سازی، ‌ سرگرمی و تفریح هم نکته بسیار مهمی است که ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی شهروندان دارد. حال اگر در شرایط فعلی نگاهی به مصادیق تفریح در کشور بکنید و سرگرمی‌های قابل دسترسی را بشمارید به این نتیجه می‌رسید که امکانات تفریحی در کشور یا کم است و یا گران!

تئاترهای آزاد که معمولا در سالن‌های سینمایی کشور به روی صحنه می‌روند یکی از موارد تفریحات مردم به حساب می‌آیند که ترکیبی از هنر نمایش و ارائه‌های کمدی را برای مخاطبشان فراهم می‌کنند.

بدون شک حضور این دست از تولیدات در کشور لازم است اما میزان در دسترس بودن آن‌ها نیز مسئله‌ای است که باید بررسی شود. در شرایط فعلی ظاهرا این نمایش‌ها هم در حال تبدیل شدن به گروه تفریحات لاکچری است.

سال گذشته میانگین قیمت بلیت هر تئاتر در تماشاخانه‌های کشور حدودا تا ۱۰۰ هزار تومان بود، در همین زمان هزینه بلیت تئاترهای آزاد در سالن‌های سینما ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شد، اما در سال جاری با وجود اینکه قیمت نمایش‌های حاضر در تماشاخانه‌های کشور افزایش قیمتی را تجربه نکرده اما قیمت تئاترآزاد در روزهای عادی ۲۰۰ و در روزهای تعطیل به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم/قیمت گذری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود

نظری: نظارتی بر قیمت تئاتر آزاد نداریم

در هیمن رابطه با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی گفت‌وگو کردیم تا از چند و چون نظارت این اداره کل بر نمایش‌هایی که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند مطلع شویم.

نظری درباره نظارت محتوایی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: بر تمامی محتوای نمایش‌هایی که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند نظارت داریم و این آثار هم مانند دیگر آثاری که در تماشاخانه‌های کشور روی صحنه می‌رود توسط شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر بررسی می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در رابطه قیمت گذاری نمایش‌ها بیان کرد: نظارت بر میزان قیمت بلیت نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی است و ما نسبت به سال گذشته به خصوص در سالن‌های دولتی افزایش قیمتی نداشتیم.

وی در پایان در رابطه با قیمت بلیت تئاتر آزاد گفت: نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم و قیمت گذری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود و متاسفانه سالن‌ها را با قیمت غیر منصفانه‌ای به هنرمندان می‌دهند.

کلام آخر

تئاتر از تفریحات سالم برای خانواده‌ها است، تئاتر آزاد هم ترکیبی از هنر نمایش و کمدی‌های خیابانی است که می‌تواند سرگرمی خوبی برای خانواده‌ها باشد. در این میان اگر نظارت خوبی بر قیمت گذاری این قشر از نمایش‌ها انجام نشود کم کم باید شاهد خارج شدن اینگونه آثار از سبد فرهنگی خانوار باشیم.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران در دومین جلسه خود بر هم‌افزایی و هدفمندی بین دانشکده‌های تخصصی در مسائل مرتبط با تئاتر دانشگاهی تاکید کردند.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و امیرحسین حریری مدیر کانون تئاتر دانشگاهی اداره‌کل هنرهای نمایشی و مدیران گروه‌ آموزشی دانشکده‌های تخصصی روز دوشنبه یکم آبان در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مسائل مرتبط با حوزه تئاتر دانشگاهی اعم از بحث آموزش، پژوهش و اجرا در زمینه هم‌افزایی و هدفمندی بین دانشکده‌های تخصصی با اداره‌کل هنرهای نمایشی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا و براساس حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی، طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنرهای نمایشی برپا خواهد شد. علاوه بر شرکت‌کنندگان در بخش‌های ستادی و اجرایی این طرح، تولیدات هنری این طرح نیز در قالب رپرتوار نمایشی و اجرای عموم مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

همچنین ارتباط شورا با نمایندگان کانون‌های دانشجویی و مدیران گروه دانشکده‌های شهرستان‌ها در جلسات بعد، به‌منظور نقش جدی‌تر آن‌ها در مصوباتی که منجر به رویدادهای هنری و پژوهشی خواهد شد، مدنظر است.

شورای مدیران گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی در تلاش است تا ارتباط خود را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیشتر کرده و به نوعی ارتباطی هدفمند بین این وزارتخانه، اداره‌کل هنرهای نمایشی و دانشکده‌های تخصصی در حوزه ارتقا و تعالی تئاتر دانشگاهی رقم بزند.

مهدی حامدسقایان مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تربیت مدرس، بهرام جلالی‌پور مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه هنر، مریم دادخواه مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی هنرهای زیبا، بهزاد آقاجمالی و علی حاج ملاعلی مدیران گروه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سوره، داوود بنی اردلان مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه نبی اکرم دیگر حاضران در این رویداد بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زمان» اساسی‌ترین بخش از تجربه انسانی ما است و نحوه‌ ادراک‌مان نسبت به جهان را تعریف می‌کند/«دوربین» یک «ماشین زمان» است و «زمان» را دستکاری می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریستوفر نولان، فیلمساز مطرح هالیوودی معتقد است که در رابطه میان زمان و فیلم، دوربین یک ماشین زمان است و زمان را دستکاری می‌کند.

به گزارش سینماپرس و به نقل مووی وب، وسواس کریستوفر نولان، فیلمساز سرشناس هالیوودی نسبت به زمان، موضوعی تکراری در آثار اوست که از فیلم Memento شروع می‌شود؛ جایی که از عنصر زمان برای ایجاد سردرگمی و نمایش از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت قهرمان داستان مورد استفاده قرار گرفت. در فیلم Interstellar نیز زمان، هم به ابزاری برای داستان‌سرایی و هم به بخشی از طرح قصه تبدیل می‌شود؛ زیرا قهرمان داستان در یک موقعیت پیچیده گرفتار می‌شود و می‌تواند با لحظات مختلف زمان تعامل داشته باشد. در فیلم Tenet، سفر در زمان با مفهوم “وارونگی زمان” ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، جایی که شخصیت‌های خاص می‌توانند زمان را به عقب برگردانند، در حالی که جهان طبق نظم زمانی خود امتداد دارد.

زمان در فیلم‌شناسی کریستوفر نولان از دوران Memento حضور داشته است؛ فیلمی که به شیوه‌ای بسیار عجیب روایت می‌شود. این فیلم به صورت معکوس روایت می‌شود و مدام گذشته و حال را در هم می‌آمیزد تا در بینندگان، سردرگمی ایجاد کند، زیرا قهرمان قصه از فقدان حافظه کوتاه‌مدت رنج می‌برد، بنابراین او به شدت گیج است. اما بعد از این فیلم، اشتیاق نولان برای گنجاندن زمان به عنوان یکی از عناصر اصلی در فیلم‌هایش بیشتر شده است.

وسواس کریستوفر نولان نسبت به زمان هرگز مورد توجه طرفداران، تماشاگران سینما و منتقدان قرار نگرفت، زیرا این موضوع چیزی فراتر از یک اتفاق تکراری در فیلم‌های اوست و کارگردان در نهایت توضیح می‌دهد که چرا اینقدر نسبت به آن وسواس دارد.

این فیلمساز مطرح هالیوودی در مصاحبه با The Graduate Center در دانشگاه سیتی نیویورک در پاسخ به این پرسش که چرا زمان یک مقوله کلیدی و همیشگی در فیلم‌های اوست، گفت: این سوالی است که خیلی از من پرسیده می‌شود؛ اینکه چرا اینقدر به زمان علاقه دارم. پاسخ کوتاهم به پرسش شما این است که من همیشه در زمان زندگی کرده‌ام. شاید چیز برجسته‌ای نباشد اما حقیقت دارد. زمان، اساسی‌ترین بخش از تجربه انسانی ما است و نحوه‌ ادراک‌مان نسبت به جهان را تعریف می‌کند.

او افزود: سینما زمینه بسیار خوبی برای بررسی این موضوع (زمان) است. چند سال پیش مطلبی برای مجله Wired نوشتم و آنجا در مورد زمان و رابطه آن با سینما صحبت کردم. من گفتم که اگر هنگام پخش فیلم در یک غرفه پروجکشن حضور داشته باشید، گاهی اوقات فیلم شروع به بیرون آمدن از قرقره می‌کند و روی زمین می‌افتد. این یک نمایش هیجان‌انگیز، دراماتیک و وحشتناک از زمان و جریان آن است؛ به خصوص اگر مربوط به فیلم آی‌مکس باشد.

نولان ادامه می‌دهد: یک فیلم آی‌مکس سه ساعته حدود ۱۱ مایل طول دارد و این مقدار بسیار زیادی است. بنابراین، فکر می‌کنم که مکانیسم زمان و روشی که زبان مرسوم فیلم به واسطه آن زمان را به تصویر می‌کشد، بسیار پیچیده است. فیلم‌هایی که من می‌سازم خام‌تر هستند. این فیلم‌ها در واقع مکانیسم زمان را به تصویر می‌کشند و توجه تماشاگران را به آن جلب می‌کنند. فکر می‌کنم که در رابطه میان زمان و فیلم، دوربین یک ماشین زمان است و زمان را دستکاری می‌کند. هیچ‌کس قبل از به وجود آمدن دوربین، چیزی را بالعکس یا به صورت اسلوموشن و یا حتی با حرکت سریع ندیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک مدیرِ مدبر و زیرک باید به دنبال جانشین‌پروری باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیدار با مدیران استانی تازه منصوب شده، گفت: حوزه فرهنگ نیازمند تلاش بی‌وقفه است.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی روز چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲، در آخرین ساعت‌های دوره «دانش‌ و مهارت‌افزایی مدیران‌کل جدید استانی» در جمع آن‌ها حضور یافت و به بیان محورهای مهم مدیریتی در استان‌ها پرداخت تا مدیران جدیدالورود سرلوحه عملکردشان قرار دهند.

علامتی ضمن تبریک زادروز امام حسن‌عسگری(ع) بیان کرد: طبق فرمایشی از امام حسن عسگری(ع) دو خصلت است که بالاتر از آن چیزی وجود ندارد؛ یکی ایمان به خدای یگانه و دیگری منفعت رساندن به دیگران. ایمان به خدا واجب دینی تمام ما است ولی منفعت‌رسانی به مردم با وجود اینکه واجب ‌شرعی نیست پس از توحید بالاترین خصلت است.

وی ادامه داد: ما در کانون پرورش فکری، هر کاری که انجام می‌دهیم با هدف خدمت‌رسانی به مردم است. یکی پزشک است، یکی مهندس، یکی نیروی شهرداری، همه‌ی این‌ها محترم هستند و ارزش بسیار بالایی دارند ولی شما با معصوم‌ترین و پاک‌ترین مخلوق‌ها سر و کار دارید. بچه‌ها از هر صفت بدی مبرا هستند و ما باید قدر این موقعیت را بدانیم تا شاید بتوانیم با این خدمت و منفعت‌رسانی اندک توشه‌ای برای آخرت‌مان به دست بیاوریم.

مدیرعامل کانون خطاب به مدیران تازه منصوب شده گفت: مدیرکل استان باید تعامل‌های فراسازمانی زیادی داشته باشد؛ برای مثال من در ستاد فقط به فکر ارتقای جنبه‌های مختلف کانون و بسط دادن آن هستم و مسئولیت‌های اجرایی به عهده معاون‌ها است.

علامتی اظهار کرد: تلاش شبانه‌روزی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم خوب است. اینکه خود را مقید به تعطیلات بدانید یعنی از کار عقب مانده‌اید.

مدیرعامل کانون افزود: تمام فضاهای مراکز فرهنگی هنری کانون را زیباسازی کنید. فراموش نکنید محیط باید برای کودکان و نوجوانان جذاب باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه ما زمانی که بر مسند مدیریت می‌نشینیم به کارهای پشت میزی اکتفا می‌کنیم در حالی‌که باید خود را سربازی بدانیم که پشت خاکریز در حال انجام عملیات است. وقتی به اساتید هیئت ‌علمی دانشگاه نگاه می‌کنیم می‌بینیم با وجود تخصص بسیار زیاد، مهارت و جایگاه بالا در عرصه شغلی، تدریس در دانشگاه‌ها را رها نکرده‌اند. من به تک‌تک مدیران ‌استانی پیشنهاد می‌کنم چند ساعت در هفته به مراکز کانون بروند و به بچه‌ها کار پرورشی انجام بدهند؛ نباید فراموش کنید که تک‌تک شما پیش از هر چیزی مربی هستید.

علامتی تصریح کرد: یک مدیرِ مدبر و زیرک باید به دنبال جانشین‌پروری باشد و اگر خودش از سمتی کنار رفت بتواند نفر بعد را خودش معرفی کند. از همین حالا که تازه منصوب شده‌اید روند را طوری بچینید که پس از ترک مجموعه، تمام سوابق و ارتباطات‌هایتان را با خود نبرید و به نوعی برای کانون شبکه‌سازی کنید. مدیران توجه کنند که ما از نویسنده‌های استانی حمایت می‌کنیم و کافی است علاقه‌مندان و هنرمندان را به ما معرفی کنند. در این منصب آینده‌پژوهی کنید و اهداف‌ بلندمدت بگذارید.

مدیرعامل پس از بیان اهداف مجموعه در پایان بیان کرد: تمام موارد گفته شده اهمیت دارند ولی مهم‌ترین هدف ما ارتقای فرهنگ و تولید محتوای درست است. از نقش مادران در تربیت غافل نشوید و همان‌طور که برای کودکان و نوجوانان دوره برگزار می‌کنید، برای مادران نیز کلاس‌های متناسب طراحی کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر را باید در جاهایی خرج کنیم که لازم است/خواندن برای مردم غزه و فلسطین را افتخاری برای خودم می‌دانم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد گلریز که صدایش به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است، گفت: خواندن برای مردم غزه و فلسطین را افتخاری برای خودم می‌دانم و آرزو دارم روزی برای مردم فلسطین بخوانم و اگر حمایت شوم از خداوند می‌خواهم که آلبومی برای مردم فلسطین منتشر کنم.

به گزارش سینماپرس، محمد گلریز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت هنرمندان ما جمع شدند که حمایت‌های خود را از مردم فلسطین و همچنین انزجار خود را از رژیم کودک‌کش اسرائیل غاصب اعلام کنند. من هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری وظیفه خودم دانستم تا در این عرصه وارد میدان شوم و با صدای حقیر خودم و کارهایی که می‌توانم در این رابطه انجام دهم جامعه را ترغیب و تشویق کنم که حامی رزمندگان فلسطین و مقاومت باشند.

وی افزود: ما هنر را باید در جاهایی خرج کنیم که لازم است. امروز، واقعا آزادگان جهان احتیاج به این مسائل دارند و می‌بینیم که در اعصار مختلف ملت‌های کشورهای دیگر چقدر در این رابطه فعالیت دارند و به صحنه می‌آیند و ما هم باید به وظیفه خودمان عمل کنیم و در عرصه هنرهای مختلف وارد میدان شویم.

گلریز گفت: هنرمندان ما اکثرا ثابت کردند که در مواقع حساس و در جاهایی که لازم بوده است پای کار آمدند و حمایت کردند و با کارهای هنری خودشان در عرصه‌های مختلف خیلی تاثیرگذار بودند.

او که کاری با نام فلسطین با شعری از مرحوم محمود شاهرخی و آهنگسازی یک بسیجی به نام رمضان عظیمی عرضه کرده گفت: خواندن برای مردم غزه و فلسطین را افتخاری برای خودم می‌دانم. آرزو دارم برای مردم فلسطین بخوانم و اگر حمایت شوم و سرمایه‌گذاری کنند و از خداوند می‌خواهم که آلبومی برای مردم فلسطین آماده کنم.

این خواننده حماسی افزود: همیشه در عرصه سروده‌های حماسی، آیینی و کارهایی که برای شهدا انجام شده همیشه پیشقدم بودم ولی خودم به تنهایی نمی‌توانم این کار را انجام دهم و باید حمایت شوم. این را وظیفه خودم می‌دانم و افتخار می‌کنم که در این راه انجام وظیفه کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای کودک و نوجوان هرگز از «جشنواره اصفهان» جایزه نگرفته‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «آهوی پیشونی سفید» با تاکید بر این که باید برای بچه‌ها فیلم‌های «الف ویژه» ساخت، گفت: ما فیلم کودک و نوجوانی که بچه‌ها پای آن بنشینند و خوب بخندند و یاد بگیرند و در بعد تربیت و آموزش سیر بشوند نداریم.

به گزارش سینماپرس، سیدجواد هاشمی در ۹ فیلم کودک و نوجوان به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده مشارکت داشته است. شهر گربه‌ها، تورنادو، پیشونی سفید ۲، پیشونی سفید ۳ و آهوی پیشونی سفید از جمله این فیلم‌ها هستند. وی امسال در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان نیز به عنوان مهمان حضور داشت.

بخشی از مصاحبه خبرنگار فرهنگی ایرنا با سیدجواد هاشمی در ایام برگزاری این جشنواره منتشر شد. آنچه در ادامه می‌آید مشروح این مصاحبه است.

این بازیگر ضمن مقایسه فیلم‌های امروز با سینمای کودک در دهه شصت بیان کرد: الان از جهت کمیت تعداد فیلم‌ها برای کودک و نوجوان بد نیست. ولی از جهت کیفیت وضعیت افتضاح است.

وی با بیان این که سینما بدون بچه های امروز در آینده سقوط خواهد کرد اظهار داشت: نفوذ در قلب آینده هر جامعه‌ای به شرطی اتفاق می‌افتد که از کودکی شروع کنیم. اگر در هر کشوری قرار است آینده درخشان برای سینما و جامعه رقم بخورد باید برای بچه‌ها فیلم‌های بزرگ ساخت و آنها را جدی گرفت. اگر بچه های امروز به سینما رفتن عادت نکنند چگونه ممکن است فردا سینمای ما از علاقه مندان پر شود؟ بچه ها اگر به ماهواره و نتفلیکس و دیدن فیلم از طریق گوشی رو بیاورند، چگونه ممکن است فردا به سینما بروند؟ اگر بچه های امروز به سینما رفتن عادت نکنند چگونه ممکن است فردا سینمای ما از علاقه مندان پر شود؟

نفوذ در قلب آینده هر جامعه‌ای به شرطی اتفاق می‌افتد که از کودکی شروع کنیم. اگر در هر کشوری قرار است آینده درخشان برای سینما و جامعه رقم بخورد باید برای بچه‌ها فیلم‌های بزرگ ساخت و آنها را جدی گرفت

هاشمی ادامه داد: هنر تنها واژه نافذ برای ارتباط با آدم ها در سراسر دنیاست. فوتبال وقتی هنرمندانه است جذاب می شود. این هنر تکنیک آدم‌هاست. وگرنه می گویند چه بازی بدی بود. ما بچه ها را تحویل نمی گیریم. من در ایران خیلی تلاش کردم این کار را بکنم. باید برای بچه ها فیلم های الف ویژه ساخت. من از نه فیلمی که ساختم هشت تایش فیلم هایی است که پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینمای کودک بوده است.

وی با بیان این که الان بیننده فیلم های کودک نسبت به دهه شصت کمتر نیست گفت: دهه شصت را مدام مثال می زنند. ولی اگر کارها را بشماریم در دهه شصت کمتر از ده فیلم ماندگار برای بچه ها ساخته شده است. شهر موش ها، کلاه قرمزی و پسرخاله، گلنار، پاتال و آرزوهای کوچک فیلم های خوب دهه شصت هستند. این طور نیست که ما فکر کنیم تعداد فیلم های ماندگار آن زمان زیاد بوده است. آن زمان فضای مجازی و پلتفرم و گوشی موبایل و نت فلیکس نبود. مجبور بودند بچه ها را به سینما ببرند. الان بیننده فیلم‌های کودک نسبت به دهه شصت کمتر نیست. بچه ای هست که باب اسفنجی را ندیده باشد؟ هر کسی که به اینترنت و تلویزیون متصل باشد قطعا فیلم های کودکان را می بیند. دهه شصت سینما رونق داشت چون گزینه دیگری وجود نداشت. من قبول ندارم که دهه شصت تعداد بینندگان فیلم های کودک بیشتر بود.

سینمای کودک قیچی شد

این بازیگر و کارگردان ادامه داد: تلویزیون در طول تاریخ فشل بوده است. قبلا فشل بوده و الان هم فشل است. کارهای ترکیبی بی‌مایه ضعیف بدون پروداکشن می سازند که هیچ کدام شان در شان بچه ها سرزمین ما نیست. این ها بدرد نمی خورد. سینما بوده که بچه‌ها را جذب می کرده. ولی از دهه هشتاد به بعد کم کم بچه ها با اینترنت آشنا شدند. بچه ها از سینما جدا شدند و سینمای کودک قیچی شد. ما در تهران چند سالن سینمای کودک داشتیم؟ آن سال ها دیگر وجود خارجی ندارند. پس الان را با دهه شصیت قیاس نکنیم.

وی درباره حضورش در ادوار جشنوار فیلم کودک و نوجوان اصفهان توضیح داد: من در ۹ دوره جشنواره فیلم کودک به عنوان کارگردان، تهیه کننده و نویسنده خودم فیلم داشتیم. بیشتر از ۱۵ بار هم به عنوان مهمان حضور یافتم. اولین فیلمی که حدود بیست سال پیش با آن به عنوان کارگردان شرکت کردم دوئت نام داشت. فیلم را در اصفهان فیلمبرداری کردم. قصه یک کودک ایرانی و یک کودک فلسطینی بود که با هم ارتباط برقرار می کنند. نابینای ایرانی و نابینای فلسطینی زیر آوار می‌مانند. ارتباط این دو نفر با ساز بود. جفت شان ساز می زدند و یک دوئت در پل خواجوی اصفهان اجرا می کردند. یک استاد عرب پس از شنیدن ماجرای مظلومیت فلسطینیان تصمیم می‌گرفت صدای مظلومان جهان را از طریق اجرای یک کنسرت موسیقی به گوش مردم برساند. این اولین کار سینمایی بلند من بود. در سال ۱۳۹۱ با فیلم «اختاپوس: آهوی پیشونی سفید» در جشنواره حاضر شدم. هفت کار دیگر هم در جشنواره داشتم.

فانتزی برای داوران مهم نیست

هاشمی با یادآوری این که امسال اولین برای اولین بار فیلمم را در جشنواره شرکت ندادم، درباره دلایل عدم حضورش تاکید کرد: این دفعه من تصمیم گرفتم نباشم تا ببینم کسی دلش برای من تنگ می شود یا نه. فیلم دوئت و آهوی پیشونی سفید یکی دو تا جایزه از جشنواره کودک اصفهان گرفتند. متاسفانه در جشنواره فیلم کودک فانتزی برای داوران مهم نیست. چون خودشان هیچ تصوری از فانتزی و تولید این فیلم ها برای کودکان ندارند. هیچ وقت داوران این خصوصیت را نداشتند. این دفعه آقای جعفری به عنوان انیمیشن کار در جمع داوران جشنواره سی و پنجم حضور داشت. اکثر داورانی که در ادوار مختلف داوری کردند اصلا متوجه نیستند که بچه ها احتیاج به فیلم های خیال انگیز دارند.

وی ادامه داد: فیلم های ماندگار تاریخ سینمای کودک و نوجوان هرگز از جشنواره اصفهان جایزه نگرفته اند. اکثریت بچه های این سرزمین فیلم آهوی پیشونی سفید را در سینما یا تلویزیون دیده اند. ولی در جشنواره به نسخه دوم و سوم این فیلم هیچ توجهی از سمت داوران نشد. البته برای من مهم نبود. برای تورنادو هم همین اتفاق افتاد. فقط بازیگر نقش اصلی من جایزه تقدیر گرفت. فیلم در هیچ بخشی نامزد نشد. دبیر جشنواره جایزه بازار را به فیلمی که به فارابی مربوط می شد داد. فارابی در همه ادوار فیلم های خودش را نامزد کرده است. هیات داوران چطور دلشان آمده که هیچ کدام از فیلم های خارج از فارابی را تحویل نگیرند. البته یکی دو تا جایزه فرمالیته به این فیلم ها داده اند. چون می خواستند بگویند فیلم های فارابی خوب بوده است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان دوست دارید با مشارکت فارابی فیلم بسازید اظهار داشت: سال گذشته آقای جوادی، مدیرعامل وقت فارابی فیلم کاپیتان را به من پیشنهاد کردند. من فیلمنامه را خواندم و دیدم مثل بقیه کارهایی که فارابی می سازد، باید داخل کشو برود. یا نهایتا صد میلیون تومان فروش می کند. فیلمنامه خوبی داشت. من حس خوبی نسبت به آن داشتم. اما بچه ها مثل ما نیستند. اتفاقا من یک روز در ایام جشنواره اصفهان فیلم کاپیتان را با بچه ها تماشا کردم. هیچ کسی فیلم را نگاه نمی کرد. خیلی مایه تاسف است.

فیلم از نگاه بچه‌ها باید ارزیابی شود

وی ادامه داد: خوشحالم از این که فیلم های خودم در جشنواره سانس فوق العاده می گیرد. اما داوران به آن جایزه نمی دهند. واقعیت ماجرا این است که فیلم از نگاه بچه ها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. دخل و تصرف مسوول هیات داوران نباید در فیلم‌ها صورت بگیرد. یک دوره ای یادم می آید رئیس هیات داوران پشت تریبون رفت و گفت ما به بچه ها آموزش دادیم فیلم هایی را انتخاب کنند که سرش به تنش می ارزد. یعنی وارد ذهن بچه ها شده بود که آن چیزی که ما می گوییم را انتخاب کنید. آن شب «قطار شب» به عنوان فیلم برتر از نگاه داوران کودک و نوجوان انتخاب شد. قطار شب فیلم بسیار قشنگی بود؛ اما بچه ها دوستش نداشتند. چقدر فروش کرد. همان سال فیلم «تورنادو» ۲۵ برابر قطار شب فروخت. در حالی که داوران به تورنادو هیچ توجهی نداشتند.

کارگردان فیلم آهوی پیشونی سفید در پاسخ به این سوال که آیا قصد ساخت فیلم کودک را دارید گفت: قصد دارم برای کودکان و نوجوانان فیلمی بسازم؛ ولی پولش را ندارم. یک نفر از من پرسید اصلی ترین واژه ای که می شود برای کل سینمای کودک به زبان جاری کنی چیست من جواب دادم پول. اگر پول باشد می شود فیلم ساخت. مذاکراتی با دکتر علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای زین العابدین، مدیرعامل فارابی داشته ام که ببینم می توانم روی آنها اثر بگذارم یا نه. می خواهم بگویم باید فیلم فانتزی و بزرگ بسازید. باید فیلمی مثل شهر موش ها و کلاه قرمزی و پسرخاله ساخته شود که پروداکشن و جلوه های ویژه دارند. بچه ها این فیلم ها را دوست دارند.

هاشمی با تاکید بر این‌که من فیلم حاکمیتی نمی سازم افزود: دوستانی در حاکمیت انتظار دارند که پول بدهند و من برایشان فیلم بسازم. در این صورت فیلم‌هایی می سازم که داخل کشو خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازی «سلبریتی‌های هنجارشکن» در «بی سر و صدا» به موسیقی متن رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حامد ثابت موسیقی متن فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی را می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، ساخت موسیقی فیلم سینمایی «بی سر و صدا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا مصطفوی و نویسندگی مشترک مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی، به حامد ثابت سپرده شده است.

حامد ثابت تاکنون موسیقی متن بیش از ۲۵ فیلم سینمایی را ساخته، چندین دوره نامزد دریافت جایزه از جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی شده، چندین جایزه از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و جشن خانه سینما و همچنین دو سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از دو دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است.

پیمان معادی، مهران غفوریان، هانیه توسلی و فرشته حسینی از جمله نقش‌آفرینان شاخص این فیلم هستند و دیگر بازیگران آن که از چهره‌های شناخته‌ شده سینما هستند، در اخبار بعدی معرفی خواهند شد.

برخی از عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: مجیدرضا مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: بهرام دهقان، نویسندگان: مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی، طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان، موسیقی: حامد ثابت، مدیر تولید: مهدی مهابادی، طراح صحنه: حسن روح‌پروری، طراح لباس: ندا نصر، طراح گریم: محسن دارسنج و مهرنوش سلیمی، صدابردار: بابک اخوان و محمود کاشانی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، برنامه‌ریز و دستیار یک کارگردان: ایما استمراری، عکاس: فتاح ذی‌نوری، جانشین تولید: امید میرزازاده، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گوینده باید همه کاری انجام دهد/«اینجا تهران است رادیو ایران» اولین دیالوگ من بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر منانی دوبلور و گوینده رادیو با اشاره به محبوبیت برنامه‌های رادیویی در دهه های قبل بیان کرد که آن زمان مردم برای هر کمکی با رادیو تماس می‌گرفتند.

به گزارش سینماپرس، اکبر منانی دوبلور و گوینده باسابقه رادیو درباره ورودش به فعالیت‌های هنری که با کار رادیویی آغاز شده است به مهر گفت: در زمانی کار در رادیو را شروع کردم که بسیاری از کسانی که آن روزها بودند الان از دنیا رفته اند. گوینده‌های قدری که در قدرت صدا و بیان بسیار استثنایی بودند و من هم افتخار می‌کنم که شاگرد گوینده‌های به‌نام آن زمان بودم.

وی درباره اولین دیالوگ‌ها و برنامه‌هایی که گویندگی آنها را بر عهده داشته است، بیان کرد: «اینجا تهران است رادیو ایران» اولین دیالوگ من بود و ابتدا از اعلام برنامه و شبکه و کارهای این چنینی شروع می‌کردیم.

منانی درباره برنامه‌هایی که به صورت حرفه ای در دهه ۴۰ در رادیو اجرا کرده است، عنوان کرد: برنامه «بیست و هفت هزار» از اولین برنامه‌هایی بود که در رادیو داشتم که یک برنامه کمکی بود و از ۱۲ شب تا ۶ صبح پخش می‌شد. مردم با این برنامه تماس می‌گرفتند و هرکسی هر مشکلی داشت با برنامه مطرح می‌کرد. حتی گاهی نیاز به بیمارستان و کلانتری داشتند و نمی‌دانستند با کجا تماس بگیرند و به رادیو زنگ می‌زدند و ما پیگیری می‌کردیم. این برنامه متعلق به سال ۴۲ است و آن زمان مردم با رادیو بیشتر از هر جایی آشنا بودند.

منانی اضافه کرد: من قبل از سال ۴۲ هم فعالیت داشتم اما آن زمان رسمی شدم و خاطرم است مثلاً پنج تلفن در کنارم داشتم و خودم هم تلفن‌ها را جواب می‌دادم.

وی که مدتی هم گوینده خبر بوده است درباره این تجربه بیان کرد: من هم گویندگی خبر کرده ام و هم روضه خوانده ام چون معتقدم گوینده باید همه کاری انجام دهد، من هم همه کاری انجام داده ام و زمانی که در سال ۶۵ بازنشسته شدم فعالیت‌های مختلفی در گویندگی داشتم و بعد بیشتر دوبله را دنبال کردم. با این حال مرا بیشتر با دوبله می‌شناسند و خیلی‌ها نمی‌دانند گوینده رادیو بوده ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گیج گاه» نامزد بهترین فیلم فیلادلفیای شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی نامزد بهترین فیلم در پانزدهمین جشنواره فیلادلفیای آمریکا شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه کنندگی حنیف سروری و میرولی اله مدنی که در پانزدهمین جشنواره فیلادلفیای آمریکا که از ۲ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۱ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۲) در فیلادلفیا آمریکا برگزار می‌شود، حضور دارد نامزد دریافت بهترین فیلم این فستیوال شد.

«گیج گاه» در عرصه جهانی موفق به دریافت جایزه از چهلمین دوره فیلم های ورزشی میلان ایتالیا و جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین دوره چبکساری روسیه شده است و به صورت رسمی برای حضور در نهمین جشنواره شیملا هندوستان، نهمین جشنواره سینه لا ویستا آرژانتین، چهل‌وسومین دوره فیلم های ورزشی پالرمو ایتالیا و بیستمین جشنواره فرشته تابناک در روسیه انتخاب شده است.

توزیع بین المللی این فیلم سینمایی به عهده کمپانی ماداکتو پیکچرز با مدیریت محمد توریوریان است. فیلمنامه این اثر توسط عادل تبریزی و ارسلان امیری به رشته تحریر در آمده است که روایتی کمدی درام دارد.

حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، علی راد، مریم همتیان، محمد الهی، علی باغفر، ایمان اسماعیل پور، داوود ونداده، حامد شیخی، وحید رحمتی با حضور فرهاد آییش و با هنرمندی جمشید آریا (هاشم پور) و
خاطره‌سازان: رضا صفایی پور، حسن رضایی نقش آفرینان این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم با سرمایه گذاری مشترک محمد حسینخانی و حنیف سـروری تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت» به نمایش خانگی رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین قسمت از سریال «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده سه شنبه ۲۳ آبان ماه ساعت ۷ صبح به صورت اختصاصی و رایگان از پلتفرم «تماشاخونه» پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سریال «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده که تهیه کنندگی آن را به صورت مشترک با محمد امین انجام داده، یک درام اجتماعی است که فیلم نامه آن را به طور مشترک با علی اصغری نوشته است.

در این سریال بازیگرانی چون رضا کیانیان، مهدی هاشمی، نیکی کریمی، علی مصفا، امیر جعفری، هانیه توسلی، پانته آ بهرام، بابک حمیدیان، نازنین بیاتی، مینا ساداتی، محمد امین، حدیث میرامینی، مصطفی قدیری، مهدی ساکی، نوال شریفی، میسا مولوی، مه لقا باقری، فرزاد حسنی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «ما رفیق بازیم، پای حق وایمیستیم، بزنن می زنیم، بکشن، می کشیم، ما هفتا تا تهش می ریم ولی نمی بخشیم، تهش هرچی که باشه بازم هستیم، بازم هفتیم»

سریال «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده و با سرمایه گذاری هماتلکام در دو فصل از ۲۳ آبان ماه هر سه شنبه ساعت ۷ صبح به صورت اختصاصی و رایگان از پلتفرم «تماشاخونه» پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع