
سینماپرس: اینستاگرام و فیسبوک حسابهای کاربری سیما را که مطالبی در ارتباط با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی منتشر کرده بودند، غیرفعال کرد.
به گزارش سینماپرس، اینستاگرام در اقدامی مغایر با آزادی بیان، حساب کاربری روابط عمومی معاونت سیما و شبکههای سه، افق و سلامت را پس از حذف مکرر مطالب آنها درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، غیرفعال و از دسترس خارج کرد. اینستاگرام همچنین درپی افزایش تعاملات ایرانیان خارج از کشور با شبکه جهانی جام جم و پیامهای آنها در محکومیت عملیات تروریستی آمریکا اقدام به حذف پیامها کرد و صفحه فیسبوک این شبکه نیز مسدود شد.
بر اساس این گزارش پستهای شبکههای قرآن، مستند و امید که مضمون آنها درباره شهادت سردار دلها بود، حذف شد.
شبکه اجتماعی اینستاگرام همچنین مطالبی را که در صفحه شبکه پنج و برنامههای پربیننده این شبکه از جمله «به خانه برمی گردیم»، «یک روز تازه»؛ «دست خط» و «تهران بیست» درباره سردار مقاومت منتشر شده بود، سانسور و حذف کرد. شبکه تلویزیونی نسیم هم پس از انتشار مطلبی با عنوان «سردار دل ها» از اینستاگرام اخطار گرفت. این اقدامات نشان میدهد که شبکههای اجتماعی آمریکایی به ویژه اینستاگرام به رغم اینکه خود را داعیه دار آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانهها میدانند، با حذف یا محدود کردن حسابهای کاربری شبکههای تلویزیونی ایران ماهیت واقعی خود را نشان دادند.

سینماپرس: شبکههای متعدد رسانه ملی در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۱۶ هزار و ۵۶۶ ساعت برنامه در خصوص اقتصاد مقاومتی پخش کردهاند.
به گزارش سینماپرس، بنا بر آمار اعلام شده اداره کل آمار معاونت پژوهش، برنامهریزی و نظارت شبکههای رادیویی و تلویزیونی سراسری، استانی و برونمرزی از ابتدای سال ۹۸ تا آخر آذر ماه ۱۶ هزار و ۵۶۶ ساعت برنامه با موضوع «اقتصاد مقاومتی» پخش کردهاند.
بر اساس این آمار شبکههای رادیویی سراسری ۴۰۴۰ ساعت برنامه، شبکههای تلویزیونی سراسری ۲۷۵۸ ساعت برنامه در این خصوص پخش کردهاند. شبکههای استانی نیز با توجه به اهمیت موضوع ۴۴۷۸ ساعت از برنامههای رادیویی و ۱۸۸۵ ساعت از برنامههای تلویزیونی شان را به اقتصاد مقاومتی اختصاص دادهاند.
شبکه رادیویی برونمرزی در ۷۵۰ ساعت برنامه و شبکههای تلویزیونی برونمرزی در ۱۰۸۱ ساعت برنامه به این مهم پرداختهاند.
بخشهای خبری رسانه ملی نیز ۱۰۷۸ ساعت خبر رادیویی و ۴۹۴ ساعت خبر تلویزیونی با موضوع اقتصاد مقاومتی پخش کردهاند.
سینماپرس: فیلم سینمایی «پوست» با فضای فانتزی و خیالی یکی از رویدادهای این دوره از جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
به گزارش سینماپرس، بهمن ارک کارگردان فیلم «پوست» در صفحه اینستاگرام خود تصویری از این فیلم را منتشر کرد.
برادران ارک کارگردانان فیلم «پوست» امسال اولین فیلم سینمایی خود را در جشنواره فیلم فجر اکران خواهند کرد. این فیلم با حال و هوایی خیالی و فانتزی ساخته شده است و به نظر میرسد که یکی از اتفاقات جالب این دوره از جشنواره فیلم فجر باشد.
بهمن ارک یکی از کارگردانان این فیلم با انتشار تصویری از یک «جنّ» از پشت صحنه این فیلم، از حضور اجنه در جشنواره فیلم فجر خبر داد. حضور موجودات خیالی و ماورالطبیعه در سینمای ایران سالها است که بسیار کمرنگ شده است که به نوعی میتواند خبر از بیتوجهی به جذابیتهای سینمای فانتزی و خیالی داشته باشد. سینمای مردم و جوانپسندی که در فراموشخانهها بهسر میبرد.


سینماپرس: یک سینما به ظرفیت پیش فروش بلیتهای مردمی جشنواره فیلم فجر اضافه شد.
به گزارش سینماپرس، با عنایت به استقبال مخاطبین از پیشفروش بلیتهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و بنا به درخواست مدیر امور سینماها و موافقت دبیر جشنواره، «سینما شکوفه» به ظرفیت سینماهای مردمی اضافه شد و پیشفروش بلیتهای آن از امروز در سامانه پیشفروش بلیتهای جشنواره آغاز شد.
بر این اساس، باتوجه به اعلام قبلی مهلت پیشفروش بلیتهای جشنواره تا ساعت ۲۴ امشب تمدید شده است.
گفتنی است فروش بلیتهای این دوره جشنواره با استقبال مخاطبان همراه بوده است بهطوریکه در دقایق ابتدایی پیشفروش، غیر از سینماهای فجراسلامشهر، راگا، کیان و تماشا، ۹۰ درصد ظرفیت باقی سینماهای اعلام شده توسط مخاطبان خریداری شد. همچنین با عنایت به استقبال مخاطبین در پیشفروش بلیتهای سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، بخشی از سهمیه سازمانها و ارگانهای دولتی در هر سینما هم به سهمیه پیشفروش بلیتهای سینماهای مردمی افزوده شد.
این خبر در حالی منتشر شده که به نظر می رسد با توجه به دیجیتالی شدن سیستم های پخش و نبود محدودیت های گذشته برای تعداد سالن نمایش فیلم ها، امکان افزایش بیشتر سینماهای مردمی برای پاسخ گویی به استقبال خوب مردم وجود دارد و این انتظار بحقی از مدیران سینمایی است که در این زمینه تدبیر مناسبی بیندیشند!
سینماپرس: چند سالی است که گروهی از جوانان در ایام فاطمیه، برای به تصویر کشیدن مظلومیت خاندان پاک عصمت و طهارت، نمایشی را با عنوان «بانوی بی نشان» برگزار می کنند.
به گزارش سینماپرس، روزهایی را سپری میکنیم که همه عزادار از دست رفتن ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س) هستند. روزهایی که هرچند از آن قرنها گذشته، اما روز به روز زندهتر از سالهای قبل میشود. دیوارهای شهر همه مزین به نام مبارک بانوی دوعالم حضرت فاطمه (س) شده است.
با نزدیک شدن به ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، شاهد دلدادگی هرچه بیشتر مردم میشویم. زن و مرد، پیر و جوان در حال خدمت به عاشقان و دوستداران اهل بیت هستند. هر کس به نوعی این عاشقی را به تصویر میکشد، یکی نذری میدهد، آن یکی دست نیازمندی را میگیرد. یکی با حضور در مراسم عزاداری ارادت قلبی خود را به اهل بیت نشان میدهد و خلاصه هر کس به نوبه خود قدمی در راه اهل بیت برمی دارد.

اما چند سالی میشود که گروهی از جوانان به سرپرستی و راهنمایی بزرگان خود در ایام فاطمیه، برای عرض ارادت و به تصویر کشیدن مظلومیت خاندان پاک عصمت و طهارت، نمایشی را با عنوان «بانوی بی نشان» راه انداخته اند؛ نمایشی که هرساله به همت مردم خیر و مومن ایران برگزار میشود.
برای آشنایی نزدیک با این گروه پر شور و شوق، راهی بلوار ابوذر در خیابان پیروزی تهران شدیم و با راهنمایی مردم به طرف خیمه «بانوی بی نشان» رفتیم.
وقتی داخل خیمه شدیم عجله و هول دست اندرکاران گروه، ما را به خود جلب کرد. گروهی که با گرمای خود سرمای زمستان را در خیمه از بین برده بودند. هرکس در حد توان خود کاری انجام میداد؛ یکی مسئولیت نورپردازی نمایش را برعهده داشت، دیگری برای پذیرایی از مردم مشغول مهیا کردن ایستگاههای صلواتی بود.
به اتاقکی نزدیک شدیم که صدای همهمه ما را به سمت خود کشاند. هر یک از جوانان برای نقشی آماده شده بودند.

از بازیگرانی که نقش شخصیتهای تاریخی را بازی میکردند، پرسیدیم که چرا در این سرمای سخت شب در اینجا مشغول هستند که همه به اتفاق جواب مشترکی به ما دادند. آنها با پای خود نیامده بودند، کسی و یا چیزی آنها را در این راه ثابت قدم کرده بود. حتی مردی که سابقه بازی در تئاتر نداشت، اما با حضور در این گروه، به خود قول داده است که تا وقتی که توان دارد، در این گروه و به برکت آن در زندگی بازی کند.
نظرات جالبی که از همه آنها شنیدیم این بود که حضور آنها در این تئاتر برکتی را در زندگیشان به وجود آورده که در طول سال باقی است.
به سراغ سید مهدی جعفری مسئول اجرایی این نمایش رفتیم و او در این باره گفت: حدود ۱۵ سال است که به اتفاق دوستان و برادران عزیز، به نمایش مصائب زندگی ائمه اطهار پرداخته ایم.
وی ادامه داد: نمایش «بانوی بی نشان» خلقت حضرت آدم(ع) تا ماجرای غدیرخم و در نهایت عبور از کوچه بنی هاشم و ماجرای به آتش کشیدن درب منزل حضرت فاطمه (س) را روایت میکند.
جعفری گفت: کاروان «بانوی بی نشان» متشکل از جوانان و پیرغلامان اهل بیت گروهی خودجوش و مردمی هستند. اثر گذاری آن به حدی است که از پسر ۱۱ ساله گرفته تا مادر ۴۰ ساله با دیدن این نمایش گویا در آن دوران حضور داشته و فکر چارهای برای جلوگیری از مصیبتی هستند که بر حضرت فاطمه(س) وارد شده است.
در پایان این نمایشگاه نیز از مردم حاضر در این خیمه، ایستگاههای صلواتی به مانند موکبهای اربعین، به زوار خدمت می کردند.
این نمایشگاه تا ۱۰ بهمن ماه، از ساعت ۱۸ الی ۲۳، به صورت رایگان پذیرای شهروندان تهرانی است.

سینماپرس: مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره تغییرات و نوسازی این سینما به مناسبت برگزاری جشنواره و آغاز سال نو سینمای ایران توضیحاتی ارایه داد.
به گزارش سینماپرس «سجاد نوروزی» مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتوگویی، درباره تغییرات و نوسازی این سینما به مناسبت برگزاری جشنواره و آغاز سال نو سینمای ایران ابراز داشت: از چند ماه پیش برنامهریزی برای نوسازی ۵ سالن پردیس سینمایی آزادی را آغاز کردیم که با نزدیک شدن به جشنواره سیوهشتم فیلم فجر، این پردیس سینمایی با برخی تغییرات آماده میزبانی از مخاطبان سینما شده است.
او ادامه داد: در این پروژه، تمامی پردههای نمایش سالنهای پردیس سینمایی آزادی تعویض و سیستمهای نمایش به روزرسانی شد. همچنین پروژکتور یکی از سالنها نیز عوض شد.
نوروزی با اشاره به دیگر تغییرات انجام شده این پردیس سینمایی تصریح کرد: تغییر دکوراسیون داخلی و نورپردازی تمامی سالنها از دیگر اقدامات انجام شده است.
مدیر پردیس سینمایی آزادی در پایان به مدرن شدن تمامی بوفههای این مجموعه اشاره کرد و با اشاره به استقبال مردم از پیشفروش بلیتهای این دوره جشنواره اظهار داشت: اولین سینمایی که بلیتهای جشنواره فجر۳۸ در آن تمام شد، سالنهای مختلف پردیس سینمایی آزادی بود.
نوروزی گفت: بر اساس پیشبینی میزان بالای استقبال از فیلمهای جشنواره، برای اختصاص سانسهای فوقالعاده فیلمها نیز در ایام جشنواره برنامهریزی کردهایم.

سینماپرس: معاون امروز مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخشی از مرجعیت رسانه از دست ما خارج شده است به این دلیل که ویوز هستیم نه نیوز و خبر تولید نمیکنیم.
به گزارش سینماپرس، نشست تخصصی «مرجعیت رسانهای» با نگاهی به چالشها و فرصتهای روزنامهها در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
در این نشست محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی و گیتا علی آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها حضور داشتند.
** خدادی: بخشی از مرجعیت رسانه از دست ما خارج شده است
در ابتدای این نشست «گیتا علی آبادی» مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها با اشاره به مولفههایی که در مرجعیت رسانهای نقش دارند، گفت: اعتماد و جلب اعتماد، استقلال، تولید محتوا، مقررات موجود در روزنامه نگاری، سیاستهای رسانهای، رقابت و … از جمله این مولفهها هستند که میتوانند باعث تغییر در مرجعیت رسانهها شوند.
«محمد خدادی» معاون امروز مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست تخصصی عنوان داشت: اولین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که امروز شبیه هیچ روز دیگری نیست. لذا تمام مولفههایی که در کارکرد روزنامهها نقش دارند باید مختصات متفاوتی داشته باشند.
وی ادامه داد: در گذشته یک یا چند بعد محدودی در روزنامه داشتیم و حتما باید اطلاعات را از طریق مطالعه روزنامهها دریافت میکردید اما الان اینطور نیست. ما باید مختصات امروز را با مدل جریان رسانه بازنگری کنیم.
خدادی با اشاره به اتفاقهای مهم اخیر در کشور و با نام بردن از ماجرای بنزین، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیما نیز بیان داشت: هر سه این اتفاقها سه مواجهه رسانهای داشت. علاوه بر این ما در رسانه دو بعد یا یک بعد داشتیم اما الان باید همه ابعاد را در نظر بگیریم. در گذشته همه واکنشهای ما از طریق تماسهای تلفنی مردمی بود که روزنامهها را میخواندند اما در حال حاضر ظرف انتشار رسانه دیگر خود رسانه نیست و همه افراد حاضر در یک جامعه میتوانند هر خبری را نشر دهند.
وی با بیان اینکه کلمه مرجعیت را باید در همه ابعاد ببینیم افزود: نکتهای که از همه موارد مهمتر است این است که در گذشته نظام عرضه و تقاضا در رسانه موضوعیتی نداشت اما امروزه به شدت موضوع اول رسانهها است چراکه این انحصار برداشته شده است و محتوا، تولید و ورود مطلب در این بخش بسیار مهم است.
معاون امروز مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: این روزها امنیت موضوع اول جامعه است که در گذشته کمرنگ تر بود. در وهله بعدی باید ببینیم که ماهیت رسانه چیست؟ و اگر قرار نباشد از رسانه عدالت بوجود آید پس به چه کار میآیند؟ رسانهها وظیفه اصلیشان حمایت از انسان است و زمانیکه همه اینها را دور هم گرد آوری میکنیم به تعدادی آسیب میرسیم.
وی افزود: شاید برایتان جالب باشد اما امروزه دریافت گواهینامه رانندگی سختتر از گرفتن مجوز برای یک رسانه است.
خدادی ضمن بیان اتفاقی که دیروز در توئیتر افتاده بود و خانمی توئیت کرده بود که معاونت مطبوعاتی گفته درباره بنزین، موشک و جشنواره هیچ مطلبی ننویسید، گفت: همین موضوع را با اینکه کسی این خانم را بشناسد در همه رسانهها منتشر شد. اما در واقعیت هم چنین چیزی صحت نداشت.
وی افزود: امروز میخواهیم درباره مرجعیت رسانه صحبت کنیم و به این دلیل که در فضای حساسی هستیم باید به طور شفاف تمام مناسبتها که در گذشته بوده است را بازخوانی کنیم و در این بازخوانی باید ابعاد مختلف مورد توجه قرار بگیرد. بخش بعدی که امروزه گرفتارش هستیم این است که بخشی از مرجعیت رسانه از دست ما خارج شده است به این دلیل که ویوز هستیم نه نیوز و خبر تولید نمیکنیم و اطلاعات خبرنگاران از یک اتفاق بیشتر پوششی است تا تحلیلی.
خدادی همچنین در ادامه نیز عنوان داشت: در مواجهه با یک موضوع باید نگاهمان حداکثری باشد چراکه قرار است عدالت و انصاف خروجی آن باشد. در نهایت اینکه هر جا که توانستیم مهارتمان را افزایش دهیم، مرجعیت رسانهای نیز پیشرفت خوبی داشته است و اگر نتوانستیم مهارتمان را افزایش دهیم مرجعیت رسانهای افول کرده است.
وی با اشاره به حمله داعش به مجلس و آمار قطعی کشته شدهها نیز گفت: یادم است در همان زمان تعداد کشته شدهها را به جای ۳ نفر زده بودند ۳۰ نفر! در اینجا باید گفت تا از صحت و سقم خبری اطمینان پیدا نکردید آن را به سرعت نشر ندهید و اینجا است که مرجعیت شما زیر سوال میرود.
معاون امروز مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه ادبیات رسانه میتواند نقش مهمی در مرجعیت رسانهای داشته باشد، افزود: امروزه روز رقابت مرجعیت رسانهای است و دنبال بهانه نباشید و ما هیچ قانونی قبل از انتشار خبرها نداریم و تنها کاری که میکنیم این است که توصیههایی را مثل وزارت بهداشت یا پلیس راهور به مردم بدهیم.
وی در پایان نیز گفت: ما هیچ وقت در هیچ توصیهای اصرار نکردیم و مرجعیت رسانهای ما تحت الشعاع حاکمیت امروز نیست اما سایهاش حس میشود. این فضا موجب شده تا ما رسانه نما و دلالی رسانه داشته باشیم و افرادی که در کار رسانه هستند بیشتر به جای اینکه دنبال مقبولیت باشند به دنبال معروف شدن هستند.
** گنجی: یکی از چالشهای اصلی رسانههایمان تقسیم بندی و جناح بندی است
«عبدالله گنجی» مدیر مسئول روزنامه جوان، در ادامه این نشست تخصصی گفت: در مسائلی که امروزه در جامعه وجود دارد رسانههای ما آسیب جدید دیدند. فقدان حضور رسانهها در توجیه ماجرای بنزین، سقوط هواپیما، آمار تلفات در آبان ماه به شدت دیده شد که رسانهها یا اجازه یا اشراف کامل به ماجرا نداشتند.
وی در ادامه نیز افزود: روزنامههای ما اصالت دارند اما مرجعیتشان خاص نیست، اما اصالتشان خاص است. در یک نظرسنجی که درباره تبعیت مردم از صداوسیما بود ۵۰ درصد از مردم از صداوسیما تبعیت میکنند. یکی از چالشهای اصلی رسانههایمان را تقسیم بندی و جناح بندی می دانم
وی در ادامه با اشاره به فلسفه رسانه در غرب نیز بیان داشت: ما از رسانههایمان ذهنیت دیگری داریم هم کارکردی و هم رسانهای. همچنین فلسفه رسانه به این معنی که امروزه داریم محصول مدرنی است، اما در غرب رسانه مبتنی بر ذاتشان است چراکه آنها بعد از اینکه نظامهای ارباب و رعیتی داشتند به جمع بندی رسیدند و گفتند که چرا باید همدیگر را از بین ببریم؟ بیاییم و صندوقی قرار دهیم تا تا رای بیاوریم و ابزار آن را رسانه نامیدند و اینطور شد که رسانه مکمل دموکراسی شد.
گنجی با بیان اینکه این کارکرد در کشور ما کارکردی مجهول است، افزود: خاصیت رسانه برای دموکراسی و مردم سالاری است و این باور در رسانههای جبهه اصلاحات به مسئله نزدیکتر است. در کنار آن قطب بندی دیگری هم داریم و آن رسانه مجیزگوی حاکمیت و رسانه همسو با دشمن است. این دوگانگی ها باعث میشود به هم افزایی نرسیم و بخشی از فشل بودن جریان رسانهای کشور معطوف به دشمنی است که در این سالها داشتیم.
وی با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز گفت: در شهادت حاج قاسم سلیمانی دیدیم که همه مردم در کنار هم هستیم اما ما در شرایط عادی هم افزایی نداریم. دولتها هر چقدر پایگاه اجتماعیشان قوی باشد، نقد را نقد میبینند نه تخریب، اما اگر پایگاه اجتماعیشان قوی نباشد نقد را تخریب میبینند.
گنجی ادامه داد: ما دو مدل نقد داریم یکی نقد به عملکرد و دیگری نقد به چیستی نظام. بعضی نقدها به دنبال معنادهی به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و هنوز به عملکرد نرسیدند و این بخشی از چالش ما خواهد بود. در بخشی دیگر ما در صحنه اجتماعی کشور دچار بحران فهم شدیم و در چنین شرایطی رسانههای ما آسیب جدی دیدند.
در ادامه نیز افزود: در این بیست سال هیچ زمان فکر نمیکردم اوضاع مطبوعات به اینجا برسد که ما از ۲۴ صفحه برسیم به روزی ۱۲ صفحه که احتمالا بعد از نوروز ۱۲ صفحهای خواهیم شد.
مدیر مسئول روزنامه جوان نیز گفت: مردم ایران در جریان وحدت ملی اختلافی ندارند. وجه مشترکی که باید درباره آن گفتوگو کرد اصول انقلابی است که باید مدریان درباره آن حرف بزنند و رسانهها بازتاب دهند که در نهایت در این وانفسای رسانهای امروز به هم افزایی برسیم.
** قوچانی: ضعیف شدن مطبوعات محصول نظام رسانهای است
«محمد قوچانی» سردبیر روزنامه سازندگی در ادامه این نشست نیز گفت: در این بیست سال که کار خبری میکنم هیچ وقت در یکسال این همه اتفاق پشت سر هم ندیده بودم. از همه دردناکتر اینکه ما یک بازی برده را باختیم. شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اتفاقی بود که مردم ایران را به هم نزدیکتر از قبل کرد، اما همین داستان در ماجرای سقوط هواپیما به عکس خود تبدیل شد و طوری شد که الان با بحران وضعیت رسانهای روبرو هستیم.
وی ادامه داد: مطبوعات کاغذی ما از سالها پیش نابود شده است و ما دچار یک نوع عقب ماندگی رسانهای هستیم و این را فقط از منظر مطبوعات نمیگویم. در همه فیلم، سریال و کارتنها همیشه یک شخصیت خبرنگار حضور دارد، اما در ایران به این شکل نیست.
قوچانی در ادامه نیز با اشاره به اینکه دشمن اصلی ما رسانههای آن سوی آبی هستند، گفت: در این ماجرا دشمن اصلی ما رسانههای آن سوی آبی هستند. جالب است که تحریریه رسانههای دشمن از خبرنگارهای ما هستند که خودمان آنها را آموزش دادیم.
وی درباره نامهای که آقای رئیسی به صداوسیما دادند نیز بیان داشت: آقای رئیسی نامهایدادند درباره محدودیت صوت و تصویر به صداوسیما که اصلا انتظار چنین کاری از وی نداشتم. همین الان در هر برههای اینترنت را قطع کردید و الان نه برای مردم سرگرمی دارید و نه اطلاع رسانی درستی به آنها میدهید. بعد هم میگویید شیر نخورید! اما اگر روزنامهای مثل سازندگی و جوان همین خبر شیر نخورید را منتشر میکردند ماجراهایی درست میشد.
قوچانی درباره علاقه خود به مطبوعات کاغذی نیز اظهار داشت: من هنوز هم به مطبوعات کاغذی علاقع مندم، اما زمانیکه میبینم ممکن است هیچ کشوری وجود نداشته باشد که بخواهیم درباره این جناح و آن جناح حرفی بزنیم، به این نتیجه میرسم که صداوسیما میتواند در این بخش گشایشی داشته باشد.
وی ادامه داد: در جریان شهادت حاج قاسم سلیمانی ما از نظر جنگ نرم پیروز شدیم اما با سو تدبیری که شد این موضوع برگشت.
سردبیر روزنامه سازندگی همچنین درباره ماجرای بنزین و عدم آگاهی دادن به مردم نیز گفت: در این اتفاق از قبل به رسانهها گفته بودند که تبدیل به بحران نشد. اما در ماجرای آبان ماه و سقوط هواپیما آنقدر رسانهها نگفتند که رسانههای خارجی شروع به حرف زدن کردند و عدد ۱۵۰۰ را در حاشیه بالای یکی از شبکههای منتسب به منافقین دیدم که هیچگونه صحتی نداشت و دولت در شرایط فعلی متوجه نیست که مخالفتهایش ممکن است به ضررش تبدیل شود.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید تلویزیون خصوصی وجود داشته باشد تا جامعیتی را در بر گیرد. ضعیف شدن مطبوعات محصول نظام رسانهای است. بارها شنیدم که به من خبرنگار بیست ساله مجوز نشریه نمیدهند آن وقت به یک نماینده مجلس همین مجوز را میدهند! که او هم میفروشد و باید گفت که ما نظام مطبوعاتی نداریم.
قوچانی در ادامه نیز افزود: ما ناشر حرفهای هم نداریم و باید بحران کاغذ ریشه یابی شود که چه مافیایی در پشت آن است. در مطبوعات امروز ما هیچ نوع آموزشی صورت نمیگیرد.
وی در ادامه نیز بیان داشت: کل نهادها تصورشان از رسانه، رسانا است و الان صداوسیما نمیتواند از هیچ ارگانی بدون اجازه خبری منتشر کند. برای مثال خبرهای قوه قضائیه را باید از خبرگزاری میزان بردارند.
قوچانی با بیان اینکه رشد بیش از اندازه شبکههای اجتماعی، آزادی را به دشمن خود تبدیل میکن، افزود: فضای مجازی نباید جای صداو سیما را بگیرد. شبکههای اجتماعی برای سرگرمی بسیار خوب هستند اما آسیب زننده است. ما از رسانههای کاغذی به رسانههای شخصی رسیدیم و راه حلش هم فیلتر کردن نیست بلکه مرجعیت رسانه و بوجود آمدن آلترناتیوهای مناسب است و در این فضا آنچه از بین رفته است هنر نویسندگی است چراکه در این فضا کوتاه و مختصر نویسی ارزش بیشتری دارد.
وی درباره رفتاری که اینستاگرام پس از شهادت حاح قاسم سلیمانی نشان داد، نیز گفت: این رفتار نشان از استیصال اینستاگرام داشت و ما هنوز برای روشن شدن حقیقت کار می کنیم.
سینماپرس: طی هفته گذشته اسامی نهایی آثار سینمایی بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند، آثاری که اهالی سینما ماهها در انتظار مشخص شدن آنها برای مهمترین رویداد سینمایی کشور بودند.
به گزارش سینماپرس با اعلام اسامی آثار سینمایی بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نظرات پنج تن از بازیگر سینمای ایران درباره همکاری آنها با فیلمسازان و نقشآفرینی خود در فیلمهای جدیدشان که قرار است در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید منتشر شده است:

مهدی فقیه: «خروج» حاتمیکیا با روال مرسوم آثار اجتماعی متفاوت است
مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره همکاری با ابراهیم حاتمیکیا و ویژگیهای فیلم سینمایی «خروج» گفت: «خروج» اولین همکاری من با ابراهیم حاتمیکیا است. من همیشه دوست داشتم با وی کار کنم، زیرا در ژانر مود علاقه و مورد احترام من یعنی حوزه سینمای دفاع مقدس فعالیت میکند و کارگردان متعهد و درجه یکی است.
وی در همین راستا ادامه داد: برایم جالب بود که ابراهیم حاتمی کیا در «خروج» به سمت طرح مسائل و مشکلات اجتماعی طبقه کارگر و کشاورز جامعه رفته و به نظرم این ویژگی فیلم «خروج» را تبدیل به یکی از فیلمهای مهم جشنواره فیلم فجر امسال خواهد کرد.
بازیگر «هور در آتش» ضمن تاکید بر شجاعت و شهامت ابراهیم حاتمیکیا در پرداختن به سوژههای ملتهب اجتماعی افزود: این خصلت حاتمیکیا باعث قابل باور شدن و ملموس بودن مضمون و شخصیتهای فیلمهایش برای مردم و مخاطبان میشود و مثل روال مرسوم و متداول فیلم اجتماعی ساختن در سینمای ایران نیست. در واقع این خصلت همواره باعث متفاوت بودن او شده است.
مهدی فقیه درباره ویژگیهای نقشی که در فیلم «خروج» بازی میکند اظهار کرد: من در این فیلم نقش یک روستایی کشاورز به نام ملا آقا را بازی میکنم که مردی آرام و دلسوز مردم است. این مرد در روستایی زندگی میکند که برای اهالی آن مشکلاتی ایجاد میشود و او برای حل مشکلاتشان تلاش میکند.
بازیگر «ضد گلوله» با تاکید تولید سخت و دشوار فیلم «خروج» افزود: «خروج» یک فیلم جادهای است. دوربین حاتمیکیا به نقاط مختلف کشور رفته تا درام و روابط بین شخصیتها را در چنین نوع فضایی روایت کند و خوشحالم که فیلم، کار خوب و آبرومندی شده است و بسیار امید دارم که ارزشهای فیلم در جشنواره فیلم فجر دیده شود.

آناهیتا درگاهی: «سینما شهر قصه» روایتی متفاوت از تاریخ معاصر است
«آناهیتا درگاهی» بازیگر سینما و تئاتر که با فیلم «سینما شهر قصه» ساخته علیاکبر حیدری و کیوان علیمحمدی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره حضورش در این فیلم گفت: فیلم «سینما شهر قصه» یکی از بهترین فیلمهایی است که در سالهای اخیر بازی کردهام و خیلی خوشحالم که کیوان علیمحمدی فرصت حضور در این فیلم را در اختیار من قرار داد.
بازیگر فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» درباره ویژگیهای نقش خود در فیلم بیان کرد: من در این فیلم نقش زن جوانی به نام الهام را بازی میکنم که شخصیت محوری و اصلی فیلم است. او به لحاظ شخصیتی خیلی از من دور بود و برای اولین بار است که نقش چنین زنی را که در دهه پنجاه زندگی میکند، بازی کردم. الهام متعلق به یک خانواده طبقه متوسط شهری است. خانوادهای که اعتقادات مذهبی دارند و این اعتقادات در سرشت الهام هم وجود دارد، اما به واسطه شرایطی که الهام با آن روبرو است، دچار نوسانات روحی و روانی زیادی میشود. الهام به واسطه وجوه اعتقادیش علیرغم اینکه علاقه زیادی به سینما دارد، نمیتواند به خواستهاش برسد. این چالش باعث اعتراض او میشود و توسط ساواک دستگیر میشود. بعد از این ماجراها الهام ازدواج میکند و بچهدار میشود و… در کل به نظرم فیلم «سینما شهر قصه» به نوعی شبیه «سینما پارادیزو» است، چون در این فیلم هم به بهانه سینما یک پروسه چند دههای تاریخ معاصر ایران روایت شده است.
درگاهی با تاکید بر بخشهای مختلف شخصیت الهام افزود: ایفای این نقش برایم پر چالش و فوقالعاده جذاب بود. موقعی که در تمرینات چادر برسر کردم، با این نقش ارتباط خوبی برقرار کردم و توانستم آن را درک و باور کنم. برای اولین بار هم بود که این قدر احساس خوب در زمان بازی در من به وجود آمد و مخاطب هم برای اولین بار، چنین شخصیتی از من را در سینما میبیند.

معززی: «خون شد» برخوردی متفاوت با مفهوم خانواده دارد
«اکبر معززی» بازیگر با سابقه سینما که با فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره این فیلم گفت: فیلم «خون شد» پرداختی متفاوت از مفهوم و اهمیت خانواده دارد. خانوادهای که در جامعه امروز دچار مشکلات زیادی است و غفلت پدران و مادران از فرزندان چالشهای جدی برای آن به وجود آورده است. از نظر والدین امروزی آنها برخورد درستی با بچهها دارند. در حالی که اگر نگاهی از بیرون به این برخوردها داشته باشیم برخی از آنها غیر منطقی است.
معززی با اشاره به نقشی که در فیلم «خون شد» بازی میکند، افزود: در فیلم نقش پدر یک خانواده را بازی میکنم که بازنشسته و خانه نشین است و تلاش میکند مسائل فرزندانش را مدیریت کند.
این بازیگر با اشاره به آشناییاش با کیمیایی از دهه چهل عنوان کرد: من در چند فیلم اولیه مسعود کیمیایی به جز بازیگری دستیار کارگردانی را هم تجربه کردهام و به نظرم مسعود کیمیایی یکی از بهترین کارگردانهای سینمای ایران است که بلد است بازی خوبی و درجه یکی از بازیگرانش بگیرد. به نظرم «خون شد» ضمن داشتن ویژگیهای فیلمهای قدیمی کیمیایی به شدت امروزی است و جزو فیلمهای خوب کارنامه کاری مسعود کیمیایی محسوب میشود.
الهام اخوان: وجه اجتماعی در «دوزیست» پررنگ است
الهام اخوان بازیگر جوان سینما که با فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد در جشنواه فیلم فجر امسال حضور دارد درباره بازی در این فیلم گفت: حدود چهار ماه قبل از شروع فیلمبرداری در دفتر برزو نیک نژاد فیلم نامه «دو زیست» را خوانده بودم و نقشی که برای بازی به من پیشنهاد شد جذاب و جالب بود. ایفای این نوع نقشها یک جور راه رفتن روی لبه تیغ است و بازی کردن درست آن، نیاز به دقت و درک مناسب دارد. نکته مهم در ایفای درست نقش مریم در این فیلم، حمایت و کمک سایر بازیگران فیلم بود که بستر خوبی را برایم به وجود آورد تا با اعتماد به نفس سراغ این نقش مشکل بروم.
اخوان با اشاره به وجه پر رنگ اجتماعی فیلم «دوزیست» تاکید کرد: در هر صورت مریم در زندگیاش یکسری خواستهها و دغدغهها دارد که از نظر خودش منطقی به نظر میرسد. با توجه به خصلتهای مریم، بستر مناسبی در اختیار من قرار گرفت تا بخشهای مختلف شخصیتش را در نوع بازی خودم نشان بدهم تا او برای مخاطبی که فیلم را میبیند قابل باور باشد. البته با توجه به جنس شخصیت مریم، برخی از واکنشهای مخاطبان نسبت به او توام با نگاه بدبینانه است و عده دیگری هم به او حق میدهند. مهمترین خصیصه شخصی مریم، قدرتی است که او در تصمیمگیری هایش دارد و برای رسیدن به خواستهاش تلاش میکند.
بازیگر نمایش «مصدق» ضمن تاکید بر شناخت درست «بروز نیکنژاد» از تواناییهای بازیگران فیلمهایش افزود: در روزهای اول فیلمبرداری، نیکنژاد عنوان میکرد که زیاد ذهن خودم را با جزئیات نقش درگیر نکنم و با آرامش کارم را انجام بدهم و این مسئله خیلی به من کمک کرد.
وی با اشاره به اثرات مثبت حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: سالها در سینما به عنوان منشی صحنه فعالیت داشتم و تجربه بازیگری در کنار بازیگران باتجربه فیلم «دوزیست» و حضور در جشنواره فیلم فجر، برایم فوقالعاده مهم بود.

جهانگیر الماسی: «روج» تجربهای مفید برای من بود
«جهانگیر الماسی» بازیگر فیلم «خروج» به کارگردانی «ابراهیم حاتمیکیا» فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ درباره این فیلم گفت: در ابتدا باید بگویم که بسیار خوشحالم که با ابراهیم حاتمیکیا در این پروژه همکاری کردهام. نوع برخورد او با سینما، زبان سینما و تصویر بسیار متفاوت است. آرامشی که در کار دارد، باعث میشود تا چیزی او را از هدفاش دور نکند. این که یک کارگردان تمام توانش را بگذارد، تا به هدف اش برسد، برایم دوست داشتنی بود. در صورتی که بین همکارانم دیدهام که با یک اتفاق کوچک از هدفشان دور میشوند.
وی ادامه داد: در زمان تولید این کار به لحاظ اقلیمی در کار سختی بسیار داشتیم، اما علاوه بر اینکه یک تجربه کاری خوبی را پشت سر گذاشتم، با بسیاری از فنآوریهای ایران در عرصه استخراج نفت و کشاورزی آشنا شدم و از این تریبون استفاده میکنم و از صداوسیما میخواهم تا مردم را بیش از پیش با این فنآوریها آَشنا کنند.
این بازیگر درباره نقش خود در فیلم «خروج» توضیح داد: در این فیلم نقش یک کشاورز را بازی میکنم که لزوما خانوادهاش کشاورز نیستند. در این فیلم تجربه کار با بازیگران بسیار خوب و همدلی را داشتم.
الماسی خاطرنشان کرد: وسعت لوکیشن فیلم «خروج» بسیار زیاد بود. خود بچهها به خاطر شرایط اقتصادی ملاحظه مردم را میکردند. به بچههای تیم «خروج» تبریک میگویم که از سر دوست داشتن، ملاحظه مردم را میکردند. به صراحت میتوانم بگویم هنوز تماسهای متخلف از جانب مردم نقاطی که ضبط داشتهایم، دارم. اینکه مردم ما را آینه زندگی خودشان و مسئول تبیین خواستهها و دردهایشان میدانند، برایم خوشحالکننده است. این پایگاه فرهنگی را که مورد تایید مردم و مسئولین است، دوست دارم.
*میزان