X

بایگانی بهمن 3, 1398

دفتر سینمایی

«از آسمان» از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گوید


برنامه جهادمحور «از آسمان» این بار به سراغ بیان روایاتی درباره سردار دل ها رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۵ داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو فجر۳۸ معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی جعفری، روح‌الله حجازی، مصطفی رزاق‌کریمی، فرشته طائرپور و هادی مقدم‌دوست به عنوان اعضای هیأت داوران بخش‌های مستند، فیلم کوتاه و نگاه نو (فیلم اول فیلمسازان) در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، با حکم «ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، «مهدی جعفری» (کارگردان و مدیرفیلمبرداری)، روح‌الله حجازی (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده)، مصطفی رزاق‌کریمی (کارگردان و مستندساز)، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس) و هادی مقدم‌دوست (فیلمنامه‌نویس و کارگردان) به عنوان اعضای هیئت داوران سه بخش «مستند»، «فیلم کوتاه» و «نگاه نو» معرفی شدند و آثار این سه بخش رقابتی را در جشنواره امسال مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

«مهدی جعفری» متولد ۱۳۴۸ اهواز است. او پس از یک دوره کوتاه بازیگری در تئاتر، کار فیلمسازی را از سال ۱۳۶۴ با حضور در انجمن سینمای جوانان نجف آباد آغاز کرد؛ سپس در سال ۱۳۶۷ وارد دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران شد و تحصیلات خود را در رشته کارشناسی کارگردانی سینما تکمیل کرد. جعفری از ۱۳۷۳ به ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی روی آورد و از سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار شد. او ساخت چندین مستند کوتاه و بلند تحسین شده را در کارنامه خود دارد و «ایستگاه اتمسفر» و «۲۳ نفر» از آثار بلند سینمایی اوست.

«روح‌الله حجازی» کارگردان متولد ۱۳۵۸ در آبادان و دارای مدرک درجه ۲ هنری در رشته کارگردانی از وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او در سال ۱۳۸۶ اولین فیلم خود را با نام «در میان ابرها» ساخت و در کارنامه‌اش فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی»، «هیهات» و «اتاق تاریک» دیده می‌شود.

«مصطفی رزاق کریمی» متولد ۱۳۴۱ تبریز، دانش‌آموخته معماری از اتریش است. او فعالیت هنری را سال ۱۳۵۳ با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد. رزاق‌کریمی در اتریش فیلم‌های آموزشی را به سفارش آموزش و پرورش اتریش به عنوان مواد درسی این کشور ساخته است. از آثار بلند سینمایی رزاق‌کریمی می‌توان به مستندهای «یاد و یادگار»، «خاطراتی برای تمام فصول» و «بانو قدس ایران» و فیلم داستانی «حس پنهان» اشاره کرد.

«فرشته طائرپور» متولد ۱۳۳۱ تهران و دانش آموخته ادبیات انگلیسی است. او به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک به کار پرداخت. همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه کودک و نوجوان سیما و مدیریت خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان از جمله فعالیت‌های اوست. او بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدیویی در خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان تهیه کرده است. او که در اواخر دهه هفتاد به عنوان رئیس هیأت مدیره خانه سینما انتخاب شد، تهیه فیلم‌هایی چون گلناز، پاتال و آرزوهای کوچک، مدرسه پیرمردها، نان و شعر، پسر مریم، زن دوم، آینه‌های روبرو و خداحافظ دختر شیرازی را در کارنامه دارد.  

«هادی مقدم‌دوست» متولد ۱۳۵۰ در تهران است و فعالیت سینمایی خود را در مقام کارگردان از سال ۱۳۸۹ با فیلم «چسب زخم» آغاز کرد و از آن زمان به عنوان نویسنده، دستیار کارگردان، کارگردان و مدرس فیلم‌نامه‌نویسی فعال بوده است. او کارگردانی فیلم بلند سینمایی «سر به مهر» و نگارش فیلمنامه‌ فیلم‌های سینمایی تحسین‌شده‌ای چون «بی‌پولی» و «شعله‌ور» را در کارنامه دارد.
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن همزمان با چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری «ابراهیم داروغه‌زاده» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره سردار سلیمانی انیمیشن ساخته می‌شود/ اگر مانعی بین پیشانی و محل سجده باشد، چه کنیم؟/ مروری بر وضعیت سینمای سیاسی در ایران و جهان/ مسعود کیمیایی به جشنواره فجر می‌آید؟


برترین اخبار سرویس فرهنگی مورخ سوم بهمن ماه ۹۸ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۵ داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو فجر ۳۸ معرفی شدند


اعضای هیأت داوران بخش‌های مستند، فیلم کوتاه و نگاه نو (فیلم اول فیلمسازان) در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو فیلم داستانی مجوز نمایش گرفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی با عرضه دو عنوان داستانی بلند موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش آثار غیر سینمایی، برای داستانی بلند “کابین”به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مسعود اشجعی و “پیکره بندی آز” به تهیه کنندگی سید محمد مختاری، کارگردانی مریم پدمه و نویسندگی متین غضنفری پروانه نمایش صادر گردید.

این گزارش می افزاید: برای قسمت های جدید سریال” مانکن” و سریال” دل” پروانه نمایش صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور مجوز ساخت دو فیلم داستانی بلند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت دو عنوان داستانی بلند موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، در جلسه اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، با ساخت دو عنوان فیلم داستانی بلند ” نام خانوادگی” به تهیه کنندگی ابراهیم شیبانی، کارگردانی و نویسندگی علی حدادی و ” سمیر یک رویا پرداز” به تهیه کنندگی هادی علی محمدی، کارگردانی ونویسندگی اشکان نعمتیان موافقت شد.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه با ساخت یک عنوان فیلم مستند بلند نیز موافقت شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پاستاریونی» در بلغارستان روی پرده می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «پاستاریونی» به‌کارگردانی سهیل موفق در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم «صوفیا منار» بلغارستان نمایش داده شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «پاستاریونی» در بخش اصلی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «صوفیا منار» بلغارستان که از ۱۴ تا ۴۰ ژانویه (۲۴ دی تا ۱۰ بهمن) در این کشور برگزار می‌شود، روی پرده رفته است.

این فیلم پیش از این در جشنواره فیلم‌های آسیایی بارسلونا نیز به نمایش گذاشته شد.

«پاستاریونی» فیلمی کمدی و خانوادگی با بازی سام درخشانی، بهاره رهنما، گوهر خیراندیش و حمید سپیدنام است و سهیل موفق کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از احتمال حضور در اسکار ۲۰۲۱ تا رونمایی در جشنواره جهانی فیلم فجر/ میرعلایی: «الحاج احمدبای» یکی از موفق ترین آثار کارنامه سینمایی جمال شورجه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی که بعد از بیماری جمال شورجه به عنوان مشاور وی، امور مربوط به فیلم سینمایی «الحاج احمدبای» را پیگیری می کند با اعلام احتمال حضور این فیلم در اسکار ۲۰۲۱ به عنوان نماینده مشترک سینمای ایران و الجزایر و رونمایی این اثر در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «الحاج احمدبای» همچنان در حال گذراندن آخرین مراحل فنی است و از همین رو به دلیل عدم آماده سازی نهایی این فیلم برای حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر هیچ ثبت نامی صورت نگرفته و دست اندکاران تمام تلاش شان را به کار می برند تا این اثر سینمایی ان شاالله در اردیبهشت ماه سالی آتی به جشنواره جهانی فیلم فجر برسد.

میرعلایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمام کارهای این فیلم توسط عوامل ایرانی اش تقریباً به پایان رسیده، حسن ایوبی تدوین فیلم را انجام داده و «الحاج احمدبای» این روزها مشغول امور جلوه های ویژه بصری است و موسیقی آن هم در خارج از ایران در حال ساخته شدن است.

وی ادامه داد: از آنجایی که مبحث مهم جلوه های ویژه بصری سهم حیاتی در تکمیل فرآیند این اثر سینمایی دارد تا اتمام این بخش صداگذاری و تدوین فیلم به صورت نهایی انجام نخواهند شد.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حضرت موسی (ع)» در پاسخ به این سوأل که چه دلیلی باعث وقفه طولانی مدت در انجام امور تولید این فیلم سینمایی شده است اظهار داشت: به دلیل تغییر دولت در الجزایر و به تبع، تغییر هیأت دولت و برخی مسائل مالی که پدید آمد انجام امور فنی این فیلم نیمه تمام ماند. خوشبختانه با استقرار وزیر جدید فرهنگ الجزایر مجدداً چرخه انجام امور فنی این اثر سینمایی به حرکت درآمد و ان شاالله به زودی کار آماده نمایش خواهد شد.

وی تأکید کرد: اختیار «الحاج احمدبای» به طور کل با کشور الجزایر است چرا که سرمایه گذار و تهیه کننده این فیلم کشور الجزایر است. «الحاج احمدبای» اولین فیلم مشترکی است که با سرمایه گذار خارجی و با حضور نیروهای برجسته سینمای ایران تولید می شود. الجزایری ها به دلیل سابقه مورد توجه آقای شورجه تأکید داشتند که ایشان حتماً کارگردانی این فیلم را انجام دهند؛ «الحاج احمدبای» یکی از موفق ترین آثار کارنامه سینمایی جمال شورجه است و الجزایری ها از این فیلم که موضوع آن برایشان بسیار ارزشمند است به شدت استقبال کرده و از نتیجه کار بسیار رضایت دارند.

میرعلایی در پاسخ به این سوأل که آیا مسأله بیماری آقای شورجه باعث وقفه در امور این فیلم شد یا خیر گفت: خوشبختانه با توجه به همکاری دوستان هیچ وقفه ای از این جهت حادث نشد و تنها مشکل این فیلم استقرار دولت جدید الجزایر برای تأمین بودجه بود. تمامی هنرمندان تراز اول سینمای ایران که در این فیلم همکاری داشتند خوش درخشیدند و الجزایری ها که تاکنون فیلمی در این وسعت و ابعاد تولید نکرده بودند با هماهنگی ها و صبوری یکایک نیروهای ایرانی توانستند صاحب اثری آبرومند شوند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص پخش جهانی این اثر سینمایی گفت: اختیار این فیلم با الجزایری ها است و از این رو پخش جهانی این فیلم هنوز به ایرانی ها سپرده نشده و معلوم نیست تصمیم دولت الجزایر برای این اتفاق چه باشد. نکته ای که بنده باید ذکر کنم این است که اگر ایرانی ها نبودند این فیلم اصلاً امکان ساخته شدن نداشت. این وجدان و تعهد کاری همکاران ایرانی و عرق ملی آنان بود که توانست در خدمت الجزایری ها قرار بگیرد و منجر به ساخته شدن این فیلم مهم شود.

وی تأکید کرد: نیروهای ایرانی با صرفه جویی بسیار این فیلم را به سرانجام رساندند و برای سینمای ایران نکته ارزشمندی است که هنرمندان ایرانی با احساس وظیفه حرفه ای خود به خوبی عمل نمایند. من امیدوارم به زودی با پخش بین المللی دوستان و همکاران ما ثمره معنوی کار خود را نیز ببینند.

میرعلایی در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این سوأل که تکلیف کلید خوردن پروژه عظیم سریال «حضرت موسی (ع)» چه خواهد شد و آیا وضعیت آقای شورجه به گونه ای است که بتوانند به عنوان کارگردان در این پروژه حضور داشته باشند اظهار داشت: خوشبختانه آقای شورجه کاملاً رو به بهبودی هستند و توصیه تمامی پزشکان ایشان این بوده که هرچه سریع تر باید مشغول به کار شوند و ما هم امیدواریم که به زودی با رفع برخی موانع و مشکلات این سریال عظیم تاریخی به سرانجام برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستگیری یک خواننده لس آنجلسی در تهران


دستگیری یک خواننده لس آنجلسی در تهران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت مادران شهدا موضوع فیلم های متقاضی در جشنواره مهرمادر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روایت مادران شهدای گمنام و مدافعین حرم دغدغه اغلب فیلم های متقاضی جشنواره «مهر مادر»است.

به گزارش سینماپرس، محمدجواد کاسه ساز نویسنده و کارگردان سینما گفت: جشنواره مهر مادر بازخورد بسیار خوبی به همراه داشته است چرا که اهداف آن، همسو با روح فرهنگ و اخلاق جامعه و مردم است. به نظرم جای چنین جشنواره ای در کشور خالی بود. امیدوارم که هر سال پربارتر و جریان سازتر برپا شود.

وی ادامه داد: جشنواره های دولتی که با بودجه های دولتی برپا می شوند عموما، سفارشی و در جهت منافع خاصی هستند و هنرمندان به سختی می توانند افکار و سلیقه های مستقل شان را به نمایش بگذارند، اما جشنواره های مستقل و خصوصی مانند: مهر مادر به می‌توانند شفاف تر و صادقانه تر ویترین جامعه‌ای باشند و حتی، رقیب خوبی برای جشنواره های دولتی.

کاسه ساز عنوان کرد: با رشد شتابناک تکنولوژی و نیاز نظام سرمایه داری، دنیا در حال فراموش کردن روابط انسانی و عاطفی است و هر روز احساسات و عواطف در چرخه صنعت خرد و کمرنگ می شود برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نگاه تیزبین هنرمندان را به این مقوله جلب نماید علی الخصوص جایگاه ویژه مادر.

وی اضافه کرد: مادر در همه جای دنیا سمبل مهر، عاطفه، گذشت و فداکاری است و موضوع مادر همیشه پرمخاطب ترین موضوع‌های روز دنیا است اینگونه جشنواره‌ها می‌توانند جایگاه مادر را به صورت ویژه به مخاطب منتقل نمایند.

این نویسنده و کارگردان سینما بر این باور است بر پایی چنین جشنواره ای قطعا، به تقویت بنیان های فرهنگی کمک می کند، آن چیزی که این جشنواره ‌را از سایر جشنواره ها متمایز کرده وجود کلمه مقدس مادر و مهر مادری است. غرب سال ها تلاش کرده از زن به عنوان یک کالای مصرفی استفاده نماید این گونه حرکت های فرهنگی می تواند ویترین خوبی از پاکی، صداقت و مهربانی مادران باشند و با استمرار آن بسیار موافق هستم.

عضو هیات انتخاب فیلم های جشنواره «مهر مادر» در خصوص ارزیابی فیلم های رسیده به این رویداد فرهنگی هنری گفت: سطح آثار بسیار خوب بود. هنرمندان و سازندگان بسیار خوب موضوع جشنواره را رصد کرده اند، آثاری که دیدم بسیار حرفه ای ساخته شده و برخی هم آماتور و تجربی بودند، خوشبختانه تنوع موضوع هم بسیار زیاد بود، از مادران شهدای گمنام تا مادران اسیر اعتیاد در میان آثار دیده می شود، اما بیشترین  موضوع و دغدغه اثار روایت مادران شهدا مخصوصا  شهدای گمنام و موضوع مدافعین حرم بوده است.

لازم به ذکر است نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهر مادر» به دبیری عبدالستار کاکایی ۲۶ بهمن ماه همزمان با سالروز میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع