X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

۸۱ درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما و ۷۶.۴ درصد بیننده اخبار سیما بوده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی مشخص شد: ۸۱ درصد از مردم بیننده برنامه‌های سیما، ۷۶.۴ درصد هم بیننده اخبار سیما بوده اند.

به گزارش سینماپرس، براساس این نظرسنجی مردم استان‌های لرستان، قزوین و کردستان رکوردار دیدن برنامه‌های سیما هستند و درشنیدن برنامه‌های رادیو نیز مخاطبان کردستانی، اصفهانی و یزدی گوی سبقت را ازدیگر استان‌های کشور ربوده اند.

مرکز تحقیقات رسانه ملی همچنین براساس این نظرسنجی اعلام کرد که زنان با ۸۱.۸ درصد بیش از مردان با ۸۰.۲ درصد برنامه‌های تلویزیون را دیده اند و درمقابل مردان با ۳۵.۵ درصد درمقابل زنان با ۲۵.۷ درصد برنامه‌های رادیو را گوش داده اند و این یعنی اینکه زنان بیشتر تلویزیون می‌بینند و مردان بیشتر رادیو گوش می‌دهند.

درفروردین ۹۸ که اوج حادثه سیل در چندین استان کشور بوده است مردم ۷۶.۴ درصد بیننده اخبار سیما بوده اند که دراین میان مخاطبان لرستانی، همدانی و زنجانی بیش از مخاطبان سایراستان‌ها پای خبرتلویزیون نشسته اند.

براین اساس ۲۳.۲ درصد مردم هم اخبار خود را با شنیدن خبرهای رادیو بدست آورده اند که درمیان استان‌های کشور کردستان، چهارمحال و بختیاری و فارس بیش از بقیه اخبار رادیو را شنیده اند.

درفروردین ۹۸، ۶۴.۳ درصد از مردم اخبار سیل را از صدا وسیما پیگیری کرده اند و بعد از رسانه ملی شبکه‌های اجتماعی با ۱۸.۴ درصد و پایگاه‌های اینترنتی با ۵.۴ درصد جز منابع خبری بعدی مردم برای کسب اخبار درباره سیل اخیر بوده اند.

نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد که از نظرمردم، سازمان صدا وسیما در زمینه اطلاع رسانی دقیق و لحظه به لحظه اخبار مربوط به وقوع سیل اخیر موفق‌تر از سایرجنبه‌ها عمل کرده است.

آگاه سازی افکارعمومی نسبت به خطر وقوع سیل در شهرها، پیشگیری از شایعات و اخبار نادرست و مطالبه گری از مسئولان و دستگاه‌های ناظر به ترتیب دیگر جنبه‌هایی بوده است که از نظر مردم رسانه ملی توانست درآن‌ها رضایت مخاطبان را کسب کند.

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی همچنین در فروردین ۹۸، ۵۹.۹ درصد از مردم بیننده برنامه‌های شبکه‌های استانی و ۲۱.۸ درصد هم شنونده برنامه‌های شبکه‌های استانی صدا بوده اند.

شبکه‌های تلویزیونی استان‌های لرستان، کردستان و اردبیل بیشترین بیننده را داشته اند و درشبکه‌های استانی صدا هم شبکه‌های رادیویی استان‌های کردستان، یزد و خراسان شمالی گوی سبقت را از دیگر شبکه‌های رادیویی استانی ربوده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش نمایش «ناخدا خورشید» در کانون فیلم خانه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون فیلم خانه سینما یکشنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷، نسخه ترمیم شده فیلم «ناخدا خورشید» اثر ناصر تقوایی را به نمایش گذاشت.

به گزارش سینماپرس، تازه‌ترین برنامه‌ی کانون فیلم خانه سینما که بعدازظهر دیروز (یک‌شنبه پانزدهم اردیبهشت) برگزار شد به نمایش نسخه‌ی دیجیتالی و ترمیم شده‌ی فیلم «ناخدا خورشید» ساخته‌ی ناصر تقوایی اختصاص داشت.

در ابتدای این برنامه که با حضور هارون یشایایی، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم مورد بحث برگزار شد، خسرو دهقان، منتقد سینما در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (دبیر کانون فیلم خانه سینما) درباره‌ی کیفیت اقتباس ناصر تقوایی از فیلم و رمان «داشتن و نداشتن» (نوشته‌ی ارنست همینگوی) که در تیتراژ «ناخدا خورشید» آشکارا به آن اشاره شده گفت: «به نظر نمی‌رسد ارنست همینگوی و رمان او موضوع این بحث باشد. چنان که «ناخدا خورشید» یک اقتباس عادی از داستانی است که هوارد هاکز، مایکل کورتیز و دیگران هم نگاه خاص خود را به آن داشته‌اند.»

وی سپس «تحلیل این فیلم از مسیر تمرکز بر اقتباس ادبی» را «یک کوشش بیهوده» دانست و افزود: «از میان کارهای همینگوی، این داستان که از نظر فضای بندری و روابط آدم‌ها در یک مرز آبی، شباهت‌های زیادی به زندگی مردم جنوب داشته برای تقوایی به عنوان فیلم‌سازی که بخش عمده‌ای از زندگی‌اش در این منطقه گذشته جذاب بوده است. اگر بخش عمده‌ی ماجرا در کنار شهر ساحلی و روی آب اتفاق نیفتاده بود شاید این داستان برای او جذابیت خاصی نداشت.»

در ادامه‌ی جلسه، هارون یشایایی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان درباره‌ی نحوه‌ی مشارکت در تولید این فیلم گفت: «سنگ بنای ساخت این فیلم توسط تعدادی از دوستان اصفهانی گذاشته شد و اکبر خامین که در سراسر تولید فیلم مدیریت تولید را برعهده داشت، پیش از بنده و همراه با آقای سعادت‌پور، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌های اجرایی آن بودند.»

وی گفت: «تولید «ناخدا خورشید» در مراحل فیلم‌برداری دچار نوساناتی شد و از آن‌جا که ناصر تقوایی را از سال‌های قبل از انقلاب می‌شناختم به او تلفن زدم تا در این‌باره تحقیق کنم؛ و تقوایی گفت حتماً این کار را قبول کن. اما واقعیت این است که زحمت اصلی سرمایه‌گذاری و بخش عمده‌ای از تولید فیلم را اکبر خامین و سایر دوستان ایشان کشیده بودند.»

صحبت‌های اکبر خامین (یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «ناخدا خورشید») از حاشیه‌های این جلسه‌ی نقد و بررسی بود. وی گفت: «ماجرای تولید فیلم «ناخدا خورشید» که این روزها در تلاش برای نوشتن داستان آن هستم از خود فیلم جذاب‌تر و جالب‌تر است.»

خامین گفت: «ناصر تقوایی را از زمان فعالیت در سینمای آزاد اصفهان می‌شناختم و زمانی که ایشان در سال ۱۳۶۰ طرح اولیه‌ی این فیلم– که شکل دیگری داشت– را برایم تعریف کرد، احساس کردم بر اساس این داستان می‌توان فیلم خوبی ساخت.»

خامین گفت: «وقتی ایده‌ی سرمایه‌گذاری برای ساخت این فیلم را با تقوایی مطرح کردم راضی شد فیلم‌نامه‌ی آن را بنویسد اما از آن‌جا که امکان داشت شورای تصویب وزارت ارشاد این متن را تایید نکند، پیش از آن که دستمزد دویست هزار تومانی ایشان را پرداخت کنم، نظر یکی از مسئولان وقت بنیاد فارابی که آن‌زمان در اصفهان در حال بازی در یک سریال تلویزیونی بود را جویا شدم و پس از آن که نظر مساعد ایشان را گرفتم، با همکاری تعدادی از دوستان، پیش‌تولید این فیلم را آغاز کردیم.»

وی افزود: «برای بازی در نقش ناخدا ابتدا سراغ زنده‌یاد فردین رفتیم اما وزارت ارشاد با حضور او مخالفت کرد و طبعاً ما مجبور شدیم به بازیگران دیگری فکر کنیم که سعید راد، مرحوم گرشا رئوفی و جمشید هاشم‌پور، تعدادی از آن‌ها بودند.»

خامین سپس گفت: «یکی دیگر از کسانی که برای اجرای نقش ناخدا با او صحبت شد زنده‌یاد جمشید مشایخی بود که آن وقت‌ها در حال بازی در سریال «هزاردستان» بود و پس از چند روز با اعلام نارضایتیِ مرحوم علی حاتمی از حضور او در این فیلم، چک پیش‌قسط را پس فرستاد و ما مجبور شدیم دایره‌ی انتخاب بازیگران را به محدوده‌ی بزرگ‌تری گسترش دهیم.»

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به دشواری‌های انتخاب بازیگر برای نقش ناخدا خورشید گفت: «حتی در مقطعی دنبال کسی گشتیم که فقط یک دست داشته باشد و بتواند این نقش را بازی کند. تا این که یک روز داریوش ارجمند برای تست گریم و بازی در نقش سرهنگ به دفتر تولید این فیلم آمد. از آن‌جا که تیپ و قیافه‌ی ایشان مناسب بازی در نقش ناخدا بود تصمیم گرفتیم بدون این که ماجرا را از همان ابتدا با خود او در میان بگذاریم، چهره‌پردازی شخصیت ناخدا را روی چهره‌ی ایشان امتحان کنیم. زمانی که داریوش ارجمند از اتاق چهره‌پردازی بیرون آمد لبخند رضایت بر چهره‌ی ناصر تقوایی نشست و به او گفت: «مبارک باشد…شما ناخدای فیلم ما هستید.» و به این ترتیب بخش اصلی تولید «ناخدا خورشید» به جریان افتاد.»

خامین در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به مشکلات تولید و فیلم‌برداری در بندرهای لنگه و کُنگ گفت: «برنامه‌ریزی اولیه‌ی تولید این فیلم هفتاد روز بود اما به دلیل وسواس و دقت فراوان تقوایی در جزییات، این مدت به درازا کشیده شد. همین نکته باعث شد به فکر فروش حقوق مادی و قانونی فیلم بیفتیم و در آن مقطع، مدیران وقت وزارت ارشاد، آقای یشایایی را به ما معرفی کردند. ایشان با خرید حقوق فیلم از ما مخالف کردند و گفتند از آن‌جا که این جوان‌ها از ابتدای تولید «ناخدا خورشید» حضور داشته‌اند تا انتها نیز باید بمانند و همگی با هم این فیلم را به پایان برسانیم.»

در ادامه‌ی جلسه، هارون یشایایی در پاسخ به پرسش دبیر کانون فیلم درباره‌ی میزان استقبال تماشاگران و فروش «ناخدا خورشید» در زمان اکران گفت: «این فیلم در شرایطی به نمایش درآمد که سینمای ایران در اوج حضیض بود و شرایط اکران در وضعیت بدی قرار داشت.»

وی سپس با اشاره به مخالفت‌های پنهان برخی چهره‌ها با ناصر تقوایی و فیلم‌های او گفت: «به همین دلیل امکان پیدا نکردیم به اندازه‌ای که مورد نیاز «ناخدا خورشید» بود این فیلم را معرفی و تبلیغ کنیم. خصوصاً برای نسلی که از سودای فرهنگ جنوب و تفکر نزدیک به ناصر تقوایی برخوردار است.»

یشایایی افزود:‌ «ارتباط تماشاگران معمولی با فیلمی از نوع «ناخدا خورشید» خیلی دشوار بود و هست اما این دشواری به اضافه‌ی استقبال محدود از ساخته‌های تقوایی (در گیشه) مانع همکاری امثال من با او نبود. همواره با خودمان فکر می‌کردیم کار کردن با او خیلی مهم‌تر از فیلم‌هایی است که ساخته شده یا خواهد شد.»

در ادامه‌ی جلسه، خسرو دهقان ناصر تقوایی را «یکی از محبوب‌ترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران» دانست و افزود: «او شخصیتی است که محافظه‌کار و اهل تعارف نیست و به همین دلیل نه امتیاز می‌دهد و نه از مواضع خود کوتاه می‌آید. روحیه‌ی تقوایی از این نظر به سهراب شهیدثالث شبیه است. فیلم‌سازی که از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آمد و برای ساخت فیلم‌هایش به هیچ‌کس باج نمی‌داد.»

وی سپس با اشاره به «پایان‌بندی فیلم‌ها» به عنوان «عاملی برای جلب رضایت تماشاگر» گفت: «نکته این‌جاست که «ناخدا خورشید» در پایان، هیچ امتیازی به هیچ‌کس و هیچ چیز نمی‌دهد؛ و این از موضع چپ و نگاه خشم‌آلود فیلم‌ساز به موضوع‌های اطراف او ناشی شده است. نکته‌ای که باعث می‌شود چیزی در پایان فیلم، رضایت نهایی تماشاگر را تامین نکند.»

دهقان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در توضیح دیدگاه خود نسبت به شخصیت و دیدگاه خاص ناصر تقوایی گفت: «او به مفهوم دقیق کلمه، تنها فیلم‌ساز چپ سینمای ایران است؛ و این نکته مثل پوستِ تن به هویت و بخشی از وجود او تبدیل شده است. نکته‌ای که ریشه در عدم عضویت او در حزب یا برخی تشکیلات خاص دارد.»

هارون یشایایی نیز در واکنش به این نکته گفت: «در فرهنگ ما ظلم‌ستیزی نشانه‌ی چپ بودن آدم‌هاست. در حالی که اغلب در میان راست‌گرایان هم ظلم‌ستیزی دیده می‌شود. در حقیقت، ظلم‌ستیزی صفتی انسانی است که هم در بین افرادی با دیدگاه‌های راست‌ دیده می‌شود و هم میان چپ‌ها. از این نظر می‌توان گفت هر کس با ظلم مبارزه کند انسان باشرف و قابل احترامی است.»

وی سپس «ناخدا خورشید» را «شناسنامه‌ی تقوایی» دانست و افزود: «تقوایی فیلم‌سازی است که بر ارزش‌های خود بسیار پافشاری می‌کند اما این نکته نشانه‌ی عدم مدارا و لج‌بازی او نیست.»

وی سپس گفت: «فیلم «ناخدا خورشید» محصول فعالیت گروهی است که تصویر همکاری و همدلی آن‌ها در این فیلم به ثبت رسیده اما متاسفانه خودشان این جهان را ترک کرده‌اند. کسانی نظیر زنده‌یادان مهرداد فخیمی (مدیر فیلم‌برداری)، فریدون ناصری (آهنگ‌ساز) و کسانی نظیر غلام‌حسین نقشینه، علی‌اصغر گرمسیری، اصغر بیچاره و چند نفر دیگر (از جمع بازیگران).»

بخش پایانی این جلسه‌ی نقد و بررسی به جمع‌بندی صحبت‌های منتقد مهمان برنامه اختصاص داشت. خسرو دهقان در این بخش گفت: «فراتر از تم محوری «ناخدا خورشید» این اثر را می‌توان فیلمِ لوکیشن و مکان دانست. فیلمی که تصویر قابل‌اعتنایی از جنوب ایران را به نمایش گذاشته است.»

وی گفت: «ناصر تقوایی معتقد است با وجود ثروت و امکانات فراوانی که در جنوب کشور وجود دارد به این منطقه ظلم شده؛ و این دیدگاه به خوبی در فیلم «ناخدا خورشید» دیده می‌شود.»

دهقان هم‌چنین «توانایی و توانمندی یک مرد تنها» را «تم اصلی» این فیلم دانست و افزود: «ارنست همینگوی که متن اصلی «داشتن و نداشتن» (منبع اقتباس این فیلم) را نوشته معتقد است که این کار شدنی نیست و در این زمینه هیچ نرمشی از خود نشان نمی‌دهد. هوارد هاکز نیز که برای فیلمش از این رمان بهره گرفته معتقد است که یک مرد تنها می‌تواند کارهایی انجام دهد. اما ناصر تقوایی که تفکراتش کمی به همینگوی نزدیک‌تر است، در این‌جا کمی معتدل‌تر رفتار می‌کند و روزنه‌هایی را به نمایش می‌گذارد که در آن، یک مرد تنها قادر به بروز برخی توانمندی‌هاست. مردی که مرزهای بی‌عدالتی را پشت سر می‌گذارد و سرانجام به قهرمان تبدیل می‌شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت سیلوستر استالونه به سینما با بازسازی فیلم جنایی کره‌ای – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر دنیای اکشن قصد دارد با ساخت نسخه انگلیسی تریلر «گانگستر، پلیس، شیطان» از سینمای کره، به سینما برگردد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلمی از سینمای کره جنوبی با عنوان «گانگستر، پلیس، شیطان» در هالیوود بازسازی می‌شود. «بالبو پروداکشنز» کمپانی سیلوستر استالونه قصد دارد نسخه انگلیسی این فیلم جنایی را بسازد. دون لی که بازیگر فیلم اصلی سینمای کره بود در این فیلم نقش آفرینی خواهد کرد و بار دیگر در نقش گانگستر ظاهر خواهد شد.

این بازیگر ۴۸ ساله تاکنون در فیلم‌های دیگر آمریکایی که متمرکز بر هنرهای رزمی بوده ظاهر شده است.

در فیلم «گانگستر، پلیس، شیطان» لی در نقش جنایتکاری بازی می‌کند که از یک حمله مرگبار توسط یک قاتل سریالی جان سالم به در برده است. او در یک همکاری بعید با یک پلیس سعی دارد تا کمک کند این قاتل دستگیر شود.

فیلم کره‌ای با بودجه ۹ میلیون دلار به کارگردانی لی وون-تائه ساخته شده و دعوت شده است تا در بخش نمایش نیمه شب در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ به نمایش درآید.

این فیلم ۱۵ ماه می در کره جنوبی اکران می‌شود و ۲۳ ماه می در سنگاپور و دیگر کشورها روی پرده‌ها می‌رود.

درباره زمان ساخته شدن نسخه آمریکایی این فیلم چیزی گفته نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره تئاتر فجر آسیب‌شناسی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست «آسیب‌شناسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» با حضور کارشناسان مختلف در ۶ عنوان برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نشست‌ «آسیب‌شناسی جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر» با حضور کارشناسان مختلف در شش عنوان برگزار می‌شود. عنوان‌ها، اسامی کارشناسان و زمان نشست‌ها به شرح زیر است:  

نشست جایگاه، ضرورت، هویت و اهداف، کارشناسان: رضا کیانیان، محمدعلی خبری، احسان زیورعالم، پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۵ تا ۱۶:۴۵، نشست نقش تئاتر استان‌ها، کارشناسان: آرش دادگر، توحید معصومی، کامران شهلایی)، پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۸:۳۰ و داوری محمدرضا خاکی، فارس باقری، بهزاد آقاجمالی ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۱۵.

نشست ساختار اجرایی و هنری با حضور کارشناسان: بهروز غریب‌پور، حسین پارسایی، ناصر حبیبیان)، جمعه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۵ تا ۱۶:۴۵، نشست فعالیت‌های بین‌الملل با حضور کارشناسان: قطب‌الدین صادقی، محمدرضا علی‌اکبری، آرش عباسی، جمعه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۸:۳۰، نشست چشم‌انداز جشنواره براساسِ الگوها و نمونه‌های جهانی با حضور کارشناسان: مهدی مشهور، علی شمس، اصغر نوری، جمعه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۱۵ است.

همچنین روز شنبه ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۱۹ گفت‌وگو و تبادل نظر با رییس و دبیر سی و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی و نادر برهانی‌مرند برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان، کارشناسان، اصحاب مطبوعات و هنرمندان می‌توانند سوالات و بحث‌های کارشناسی خود را بی‌واسطه مطرح کنند. نشست‌ «آسیب‌شناسی جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر»   به دبیری مهرداد رایانی‌مخصوص و مدیریت اجرایی میلاد نیک‌آبادی به مدت سه روز در تالار مشاهیر مجموعه‌ تئاتر شهر برگزار می‌شود.  

*شروع فعالیت دبیر بیست و دومین «جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر» با سفر به اروند

مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه بیست و دومین «جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر»، پس از اعلام رسمی فراخوان این دوره از جشنواره، حمیدرضا آذرنگ، دبیر این رویداد برای بازدید از فضای سخت‌افزاری و همچنین دیدار با هنرمندان و اعضای دبیرخانه استانی، طی روزهای شنبه و یکشنبه (۱۴ و ۱۵ اردیبهشت) به منطقه آزاد اروند سفر کرد.

وی در این سفر، ضمن دیدار با مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند و گفت‌وگو درباره وضعیت و شرایط کنونی شهرهای خرمشهر و آبادان برای برگزاری بیست و دومین «جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر»، شنونده گزارش ارائه شده از نقاط قوت و کاستی‌های دوره‌های قبل از سوی مسئولین و معاونین نیز شد.

در این نشست حمیدرضا آذرنگ با اشاره به دلایل پذیرفتن این مسئولیت و همچنین اشاره به دغدغه‌های شخصی خود برای حفظ شان و منزلت مردم جنوب کشور به ویژه استان خوزستان و شهرهای خرمشهر و آبادان، مبنای هر اقدام فرهنگی را در این دوره از جشنواره احترام مطلق به شهروندان و هنرمندان میزبان دانست.

دبیر این دوره از جشنواره در جمع هنرمندان حاضر در نخستین دیدار رسمی، ضمن تشریح بخش‌های مختلف فراخوان، قسمتی از برنامه‌های اجرایی خود را تشریح کرد و همکاری موثر، مشارکت دغدغه‌مند و مشورت تخصصی، توسعه‌دهنده و قدرتمندتر از دوره گذشته را از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره خواستار شد.

همچنین دبیر بیست و دومین دوره «جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر» در مدت زمان اقامت خود از دبیرخانه مرکزی، سالن‌های نمایشی، کنفرانس و محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، شهرهای خرمشهر، آبادان و منطقه ویژه اروند بازدید کرد. قرار است طی ماه‌های آینده نیز بررسی و نیازسنجی به صورت میدانی صورت گرفته و تامین امکانات و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز گروه‌های شرکت‌کننده به شکل مناسب‌تری انجام شود.

بیست و دومین «جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر» در بخش‌های صحنه‌ای، نمایش کوتاه، نمایشنامه‌نویسی و محیطی، آبان سال جاری به دبیری حمیدرضا آذرنگ در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

*شادباش مجموعه تئاتر شهر به هنرمندان برگزیده جشن بازیگر

مدیریت مجموعه تئاتر شهر در پیامی کسب جوایز برتر بازیگری در شانزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر را تبریک گفت.

سعید اسدی در این پیام ضمن ابراز خرسندی نسبت به گرامیداشت جایگاه ارزشمند تمامی بازیگران سخت کوش تئاتر ایران، افتخار آفرینی میکائیل شهرستانی بازیگر نمایش «آوازه خوان خیابان منهتن»، مونا فرجاد بازیگر نمایش «پرواز در تاریکی»، ناصر عاشوری بازیگر نمایش «لیرشاه»،  مجید نوروزی بازیگر نمایش «آمادئوس»، نسرین درخشان زاده بازیگر نمایش «خانه برنارد آلبا» و «آمادئوس»، حسین کشفی اصل بازیگر نمایش «شلیک به تئاتر شهر»، پرستو گلستانی بازیگر نمایش «عکس خانوادگی» و فرزین محدث برای نمایش «استیو جابر» را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که تئاتر ایران همچون رودی جوشنده و خروشان بتواند بیش از پیش فرصتی برای درخشش و تدوام درخشش بازیگران توانا و مستعد بر صحنه فراهم کند.

شایان ذکر است اجراهای آوازه‌خوان خیابان منتهن، پرواز در تاریکی و لیرشاه از جمله آثاری بود که در فصل تئاتری ۱۳۹۷ در این مجموعه روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد.

*فراخوان مسابقه عکاسی تئاتر از نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید»  

گروه تئاتر چارسو با همکاری انجمن عکاسان خانه تئاتر مسابقه عکاسی ار نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» برگزار می‌کند.

طبق فراخوان منتشر شده، روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ گروه نمایش میزبان عکاسان جهت مسابقه عکس تئاتر خواهند بود و عکاس برتر پس از داوری که توسط انجمن عکاسان خانه تئاتر انجام خواهد شد معرفی و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به عنوان جایزه به برگزیده تعلق خواهد گرفت.  نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» به نویسندگی مژگان  خالقی و کارگردانی حسن جودکی از ۱۶دیبهشت هر شب در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو به روی صحنه می‌رود.

فراخوان مسابقه عکاسی تئاتر به شرح زیر است:  ۱-  هر عکاس می‌تواند حداکثر با ۳ قطعه عکس بافرمت jpg  ( ۷۲dpi و طول ۱۰۰۰ pix) در این مسابقه شرکت کند.   ویرایش عکس‌ها فقط در حد اصلاح رنگ، نور و کادر بندی مجاز است. جابه جایی عناصر تصویری یا تلفیق چند عکس با یکدیگر مورد داوری قرار نخواهد گرفت.  ستاد اجرایی ارسال کننده را صاحب اثر می شناسد، در صورتی که خلاف آن ثابت شود تمامی امتیازات باطل و اثر مزبور از مرحله ارزیابی و نمایشگاه احتمالی حذف می‌شود.

جوایز مسابقه برای عکس برگزیده لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی پرداخت خواهد شد.  هیئت داوران: ۱- ابراهیم حسینی، ‌۲- پریناز آل آقا،  ۳- مصطفی قاهری.  آخرین مهلت ثبت نام برای عکاسی، پایان روز ۱۹ اردیبهشت خواهد بود.   عکاسان مشخصات خود را که شامل: نام و نام خانوادگی و شماره تماس است جهت ثبت نام و رزرو صندلی به شماره واتساپ ۰۹۳۶۲۹۶۲۹۵۳ ارسال کنند.  زمان اجرای مسابقه عکاسی ۲۱ اردیبهشت ساعت ۱۷ تماشاخانه عمارت نوفل لوشاتو سالن شماره ۱ است.

*آغاز اجراهای «شاه ماهی» از ۲۵ اردیبهشت در پردیس شهرزاد

نمایش «شاه ماهی» به کارگردانی رضا بهاروند از ۲۵ اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت. این نمایش تازه ترین اثر مشترک رضا بهاروند و احمد سلگی است که بعد از نمایش «سماعی زاده»  و «زهرماری» اجرا می‌شود.

امیر جدیدی، علی شادمان، الناز حبیبی، فائزه یوسفی، کیوان محمدی، مهران میری، سارینا ترقی، نصیر ساکی و پرستو معین بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و امیر جدیدی بازیگر اصلی این نمایش بعد از گذشت چند سال دوری از صحنه نمایش، با «شاه ماهی» به عرصه تئاتر باز خواهد گذشت.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده این نمایش هرشب ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود و امکان خرید بلیت اینترنتی این نمایش برای مخاطبان تئاتر فراهم است. از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه و به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان این اثر نمایشی بعد از افطار و در ساعت ۲۰:۱۵ روی اجرا می‌شود. هوتن شکیبا و ستاره پسیانی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و تهیه‌کنندگی این نمایش برعهده محمد قدس است.

نمایش «حکم» عنوان تازه‌ترین اثر نمایشی در پردیس تئاتر شهرزاد است که اجراهای خود را از ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز کرده است و در روزهای ابتدایی توانسته مخاطبانی را با خود همراه کند. این نمایش به کارگردانی مسعود ترابی، هرشب ساعت ۲۱:۳۰ و بعد از افطار در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش مضمونی اجتماعی دارد و به نقد یک سبک زندگی اجتماعی می پردازد، بهنام شرفی، ترلان پروانه، محمد هادی عطایی، مونا فائز پور، کاوه آهنگر و آذین فهیمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری بر برنامه های رمضانی شبکه های سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه‌های مختلف تلویزیون در سال‌های گذشته برای ایام رمضان هر یک تولیداتی را به‌عنوان برنامه شاخص و برند خود معرفی می کردند اما با مرور برنامه‌های امسال می‌توان فهمید تلویزیون هنوز برای برنامه‌های مناسبتی و مخصوصاً باکس‌های طلایی ویژه ای چون رمضان به فکر سفارش برنامه‌های برند و شاخص نیفتاده است.

به گزارش سینماپرس، آن‌قدری که بخشی از خاطرات مشترک مخاطبان تلویزیون با ماه رمضان گره خورده است هیچ مناسبت و موعد دیگری نیست که مخاطب هر لحظه این جعبه جادویی را روشن کند و از افطار تا سحرش را با آن سپری کند. تلویزیونی که انگار مثل روزه‌دارها او هم قرار است مناسک و مراسم خاصی را اجرا کند و هر ساعتش را با مراسم ویژه‌ای به مهمانی ماه خدا برود.

تلویزیون طی این سال‌ها در ماه مبارک رمضان آیین‌ها، خاطرات و اتفاقاتی را رقم زده و با سریال‌هایش تدارکی دیده است که اغلب مردم دوست دارند این یک ماه را بیشتر با آن سر کنند و حتی آن‌ها که سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای می‌روند بیشتر هوس می‌کنند در این ایام نیم نگاهی به رقابت شبکه‌های داخلی هم داشته باشند. برنامه‌هایی که حال و هوای روزه داری و ایام شب قدر و شادمانی عید فطر را برایشان به ارمغان آورد و هر یک بتواند تلنگری برای ساختن خویشتنی و قصه‌هایی برای یک سبک زندگی و تقدیر دوباره باشد.

تلویزیون رمضان‌های این سال‌هایش را با برنامه‌های متفاوتی سپری کرده است، برنامه‌هایی که پیشینه برخی از آنها مثل «ماه عسل» به یک دهه می‌رسد و یا برخی با اجرای یک مجری شاخص به برندهای جدیدی تبدیل شدند که مردم را چندین سال با سحر و افطار ماه رمضان همراه کردند.

امسال تلویزیون با یک تغییر مهم همراه است؛ دیگر خبری از «ماه عسل» و احسان علیخانی‌ای که سناریو می‌چید و مخاطبان را به قصه‌های پر آب و تاب دعوت می‌کرد، نیست. این برنامه با همه حواشی و طرفداران و مخالفانی که داشت پرونده‌اش بسته شد البته همچنان شاهد رویکرد «ماه عسل طور» برخی از برنامه‌های سیما خواهیم بود اما احسان علیخانی پرونده برند ۱۰ ساله‌اش را بسته است.

به بهانه پایان پخش یکی از مهمترین برندهای رمضانی تلویزیون در تمام این سال‌ها، در این گزارش مروری داشته‌ایم بر مهمترین برندهایی که هر یک از شبکه‌های سیما و اینکه هر یک از این برنامه‌های شاخص در ویترین رمضان ۹۸ چه سهم و جایگاهی خواهند داشت. پیش از این مروری بر سریال‌های رمضان ۹۸ داشته‌ایم و به همین دلیل در این بازخوانی تمرکز را بر برنامه‌های غیرنمایشی و ترکیبی قرار داده‌ایم.

شبکه یک؛  سحرهای «ماه خدا»

اگر بخواهیم اندکی به سال‌های دورتر برویم، رمضان‌های شبکه یک را با اجراهای سحرگاهی و متفاوت فرزاد جمشیدی به یاد خواهیم آورد. مجری‌ای که به‌صورت ثابت اجرای برنامه‌های سحرگاهی شبکه را برعهده داشت و توانسته بود با ادبیات و لحن خاص خود مخاطبان زیادی را هم به خود جذب کند. جمشیدی البته بعد از حاشیه‌هایی که برایش رقم خورد این جایگاه را از دست داد.

بعد از آن ویژه‌برنامه‌های سحری شبکه یک را مجریان مختلفی اجرا کردند که یکی از موفق‌ترین و با ثبات‌ترین آن‌ها حسن سلطانی بوده است. سلطانی البته خودش سابقه زیادی در اجرای برنامه‌های مذهبی و مناسبی داشته و در این سال‌ها در شبکه یک سیما مهمان سحرهای مردم بوده است. وی که کار خود را با اجرای برنامه‌های مناسبتی رادیو شروع کرد با همین رویکرد به سیما آمد، بعدها در دوره‌ای به گویندگی خبر و گفتگوهای سیاسی روی آورد و حالا در این سال‌ها دوباره اجرای برنامه‌های معارفی را بر عهده دارد و جزو مجریان برندشده حوزه معارف محسوب می‌شود.

برنامه افطار و شبانگاهی شبکه یک نیز هر چند سال با تغییراتی مواجه بود که از داریوش کاردان گرفته تا نیما کرمی و امیرحسین مدرس مجریان این برنامه‌ها بوده‌اند و نمی‌توان از یک برند شاخص به عنوان برنامه افطار شبکه یک یاد کرد.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸: امسال قرار است باز هم حسن سلطانی اجرای ویژه برنامه سحر ماه رمضان را برعهده داشته باشد. همچنین چند برنامه افطار و شبانگاهی نیز روی آنتن شبکه یک می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به «این شب‌ها» اشاره کرد. آن‌ها که مخاطب پر و پا قرص «این شب‌ها» بودند، می‌دانند که این برنامه مناسبتی با اجرای علی درستکار روی آنتن می‌رفت و او گفتگوهایی براساس رویکرد و سبک خاص خود در این برنامه مناسبتی رقم می‌زد ولی این برنامه مناسبتی بعد از جدایی درستکار با مجری دیگری روی آنتن رفت و جای او بین طرفدارانش خالی ماند. امسال قرار است مجید یراقبافان این برنامه را اجرا کند.

شبکه دو؛  دورهمی در «شب‌های روشن»

یکی از برنامه‌های شاخص ماه رمضانی شبکه دو «شب‌های روشن» بوده است. برنامه‌ای که پیام ابراهیم‌پور از اولین تهیه‌کنندگان «ماه عسل»، ساخت آن را بر عهده داشت، رسالت بوذری مجری برنامه‌های مناسبتی سیما نیز این برنامه را بر فراز پشت بام اجرا می‌کرد و کارشناسان مختلفی شامل حجج اسلام شهاب مرادی، محمدرضا زائری و سرلک مهمان این برنامه می‌شدند.

این برنامه اما چند سالی است که دیگر روی آنتن نمی‌رود و شبکه دو افطار و برنامه شبانگاهی اش را با افراد مختلفی سپری کرده است. سحرهای شبکه دو نیز اگرچه با نام خاصی پیوند نخورده است اما جواد هاشمی بازیگر و کارگردان یکی دو سالی مسئولیت اجرای برنامه‌های سحرگاهی را بر عهده گرفته و این شبکه عهده‌دار جذب مخاطبان نوجوان در سحرهای رمضان در قالب برنامه «نوسفران» بوده است.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸: امسال قرار است چند برنامه خانوادگی جای خالی افطاری‌های شبکه دو را پر کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به «هزار راه نرفته» اشاره کرد که بعد از ۱۰ سال دوباره به شبکه بازمی گردد و برنامه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی و روانشناسی میان زوجین است.

همچنین برنامه سحر این شبکه را هم قرار است امیرحسین مدرس اجرا کند که او هم در اجرای برنامه‌های مناسبتی و معارفی جزو باسابقه‌ها و باتجربه‌هاست.

شبکه سه؛  پایان «ماه عسل» ۱۲ ساله

«ماه عسل» تقریباً مهمترین برند رمضانی تلویزیون محسوب می‌شود. برنامه‌ای که بیش از یک دهه عمر کرد و چند مجری از علی ضیا تا حسن جوهرچی به خود دید اما تنها توانایی‌های خود احسان علیخانی بود که توانست هر ماه رمضان مخاطبان را پای خود بنشاند و قصه‌هایی تعریف کند که مخاطبان با آن همراه شوند.

قصه‌هایی که برای افراد عادی شکل می‌گرفت و برنامه تلاش کرد چهره‌های عادی را قهرمان و به سلبریتی‌های جدید تبدیل کند.

«ماه عسل» در سال‌های اخیر اما به قصه‌هایی پرداخت که برای مخاطبی که از ساعتی قبل از افطار به تماشای تلویزیون می‌نشست آه و تلخی و غم به جا گذاشت و قهرمانان بیشتر افراد تحقیر شده‌ای در مقابل دوربین بودند که علیخانی می‌خواست به زور اعتراف آن‌ها را برنده نشان دهد و شاید حجم انتقادات به همین رویکرد بود که امسال خود علیخانی را هم که درگیر پروژه عظیم «عصر جدید» شده است به این جمع بندی رساند که بهتر است به این برنامه ۱۲ ساله پایان دهد.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸: هنوز خبر رسمی از برنامه افطار شبکه سه اعلام نشده است حتی حجت‌الاسلام عرفاتی دبیر شورای معارف سیما در نشست اعلام برنامه‌های معارفی رمضان که روز ۱۴ اردیبهشت برگزار شد در این باره خبری اعلام نکرد تا همچنان و با فاصله یک روز مانده تا شروع ماه رمضان حواشی نسبت به برنامه جایگزین احسان علیخانی ادامه دار باشد. البته قرار است مسابقات فینال «عصر جدید» در ماه رمضان پخش شود و نجم الدین شریعتی برنامه سحرگاهی این شبکه را با نام «ماه من» اجرا خواهد کرد.

برنامه افطار این شبکه نیز به بنیامین بهادری خواننده پاپ رسیده است که او هم قرار است در رویکردی مشابه با روند آنچه پیش از این در «ماه عسل» بوده است به قصه که در صورت اجرایی شدن ایده احتمالاً می‌توان شاهد برنامه‌ای دیگر در راستای استراتژی تازه شبکه سه جهت به‌کارگیری از استارهای سینما و موسیقی در حوزه برنامه‌سازی خواهیم بود.

شبکه چهار؛  گفتگوهایی برای تنهایی

علی میرمیرانی روزنامه‌نگاری بود که با برنامه «گفتگوی تنهایی» توانست گفتگوهایی نو و بدیع با هنرمندان و حتی چهره‌های سیاسی و فرهنگی شکل دهد که چندین فصل از آن طی سال‌های متوالی در شبکه چهار سیما پخش شد و فضای متفاوتی در یک برنامه مناسبتی را رقم زد.

«گفتگوی تنهایی» به خلوت چهره‌ها و هنرمندان می‌رفت و سوالاتی درباره همه اندیشه‌های آنها را در تنهایی‌هایشان پرسید. این برنامه طی این سال‌ها فصل جدیدی نداشت و شبکه چهار با برنامه‌های مختلفی، رمضان خود را سپری کرد.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸: شبکه چهار سیما هم بنابر رویکرد ثابت خود جهت جذب مخاطبان نخبه سیما در رمضان امسال چند برنامه معرفتی و اندیشه محور تدارک دیده است که البته قرار نیست برای افطار برنامه ویژه‌ای داشته باشد. برای سحرهای رمضان ۹۸ هم ویژه‌برنامه‌ای با اجرای ساعد باقری و تهیه‌کنندگی امیر قمیشی روی آنتن شبکه چهار خواهد رفت.

شبکه پنج؛  از «جشن رمضان» تا قاب‌های گفتگو

مهمترین برنامه رمضانی شبکه پنج «جشن رمضان» است که کاظم احمدزاده حدود ۲۰ سال تهیه‌کنندگی و اجرای آن را برعهده داشت. برنامه‌ای که بیشترین پیشینه را در ثبت یک برند رمضانی در تلویزیون به نام خود رقم زده و احمدزاده طی دو دهه برنامه سازی اولین نمونه از اتفاقاتی را رقم زد که بعدها در نمونه‌هایی مانند «ماه عسل» به شکلی ویژه‌تر به تکامل رسید. پرداختن به امور خیریه برای مردم و رفتن به خانه‌های آن‌ها برای اهدای وسایل و نیازمندی‌های زندگی و همچنین آزادی زندانیان در بند از جمله اتفاقاتی بود که در این برنامه کلید خورد و احمدزاده این پرداختن به امور خیریه را حتی با حس و حزن بیشتری هم همراه می‌کرد.

او حتی اتفاقاتی از جمله رسیدن دو خواهر بعد از ۳۵ سال به یکدیگر را در این برنامه رقم زد که اتفاقات مشابه آن بعدها در «ماه عسل» هم تکرار شد. او برخلاف این بخش از ماجرا که سال‌ها به طور جدی پیگیری‌اش کرد بخش اصلی برنامه‌اش را به شکل جشن ترتیب داد و هر بار با شخص دیگری که زوج و پارتنر وی بود به صحنه می‌رفت و اجازه می‌داد تا شوخی‌های زیادی با او شکل بگیرد. شوخی‌هایی که حتی گاهی برای خندان مخاطب تا تحقیر شدن هم پیش می‌رفت و از محمد حسینی تا محمود شهریاری و هومن حاجی عبداللهی او را در این قالب همراهی کردند.

سال ۹۴ اما به یک باره از اجرای این برنامه کنار گذاشته شد تا باسابقه‌ترین برند ماه رمضانی دستخوش تغییر شود. در سال‌های اخیر نیز ابوالفضل آقاخانی مجری این برنامه شد که پیش از این بیشتر در رادیو حضور داشت و نتوانست جایگاهی که احمدزاده در این برنامه داشت را احیا کند.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸: شبکه پنج قرار است امسال برنامه «اختیاریه» را با اجرای مرتضی فاطمی در ماه رمضان روی آنتن ببرد و هر شب به قصه یکی از مهمانانش بپردازد. برنامه‌ای که سال ۹۷ پخش آن کلید خورد و از چهره‌های هنری همچون جمشید مشایخی تا چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس مهمان آن بودند و به سوالات چالشی مجری برنامه پاسخ گفتند. خبرهای مرتبط با تولید این برنامه که قرار است در آستانه اذان مغرب و در تایمی مشابه برنامه «ماه عسل» روی آنتن برود، به همراه تأکید بر حضور مهمانان غیرچهره و مرور داستان آدم‌های معمولی در سری ویژه رمضانی این برنامه، شائبه‌هایی را درباره حال و هوای مشابه آن با برنامه سال‌های قبل احسان علیخانی به‌وجود آورده است.

شبکه نسیم؛  شاد مثل «خندوانه» غمگین مثل «هزارداستان»

شبکه «نسیم» از آن شبکه‌هایی است که هیچگاه برند اختصاصی برای ایام رمضان نداشته است اما با راه‌اندازی و تولید «خندوانه» در این شبکه گاهی پخش این برنامه در ماه رمضان نیز ادامه داشت و صورت «ویژه» پیدا می‌کرد تا مخاطب در شب‌های رمضان شاهد تاک شوهای شاد و گفتگومحور رامبد جوان با مهمانانش باشد.

با این حال برند رمضانی اصلی این شبکه را می‌توان «هزار داستان» دانست که فواد صفاریان‌پور کارگردانی‌اش را بر عهده داشت و سه فصل از آن با حضور او و هنرمندانی که به‌عنوان میزبان اجرای برنامه را بر عهده می‌گرفتند روی آنتن رفت. این برنامه هم در فصل‌های بعد به فضای «ماه عسل» نزدیک شد و سراغ قصه‌های افرادی رفت که زندگی‌های سختی داشته‌اند.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸: تولید «هزار داستان» امسال هم ادامه دارد و باید دید با نبود «ماه عسل» این برنامه چقدر می‌تواند بر تعداد مخاطبانش تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه شبکه نسیم برنامه زنده ندارد «هزارداستان» مثل همیشه به شکل تولیدی قبل از افطار روی آنتن می‌رود و طبیعتاً برنامه سحرگاهی نیز ندارند.

امسال البته قرار بود «دورهمی» هم در اردیبهشت ماه به پخش برسد که می‌توانست یکی از گزینه‌های کنداکتور رمضانی شبکه نسیم باشد اما به نظر می‌رسد هنوز مشکلات تولید و پخش این برنامه بعد از توبیخ مدیر شبکه نسبت به پخش قسمت نخست آن حل نشده و فصل جدید «دورهمی» هنوز کلید نخورده است.

شبکه کودک؛  سر سفره خدا با کودکان

چند سالی است که شبکه نهال هم به جمع برندسازان رمضانی سیما پیوسته است. برنامه ویژه سحر این شبکه شاید مجریان چهره نداشته باشد اما این برنامه تقریباً از همان فصل اول توجهات را به خودش جلب کرد.

این برنامه مهمانان ویژه‌ای داشت و در آن بزرگ‌ترهایی که یک شغل فرهنگی و هنری داشتند به همراه کودکانشان به برنامه می‌آمدند. سروشکل متفاوت این برنامه برای ایجاد جذابیت در لحظات سحرگاه‌های رمضان، مخاطبان خاص خود را پیدا کرده و مانند سهم غالب شبکه پویا در خانواده‌هایی که کودک دارند، کم نیستند سفره‌های سحری که به جهت حضور روزه‌داران نوجوان در خانه پای این برنامه پهن می‌شوند.

رویکرد شبکه در رمضان ۹۸:  «سر سفره خدا» امسال هم روی آنتن می‌رود برنامه‌ای که حامد مدرس مجری آن است و احسان مهدی در بخش‌های نمایشی او را همراهی می‌کند.

با مرور برنامه‌های امسال می‌توان فهمید تلویزیون هنوز برای برنامه‌های مناسبتی و مخصوصاً باکس‌های طلایی ویژه ای چون رمضان به فکر سفارش برنامه‌های برند و شاخص نیفتاده است و صرفاً برنامه‌هایی تولید می‌شوند که بنا به نیاز آنتن و به دلیل دغدغه یک تهیه‌کننده یا برنامه‌ساز راهی آنتن شده‌اند. با این حال قضاوت اصلی درباره برنامه‌ها را باید به بعد از پخش آنها موکول کرد.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لوگوی «ایکس لارج» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوگوی کمدی-فانتزی «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی یک کمدی-فانتزی است که به زودی در گروه سینمایی ایران روی پرده می‌رود و به تازگی از لوگوی این فیلم رونمایی شده است.

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، بهاره رهنما، سحر قریشی، میرطاهر مظلومی، علی صادقی، یوسف تیموری، رضا ناجی، سپیده مرادپور، سحر نظام‌دوست،  هاوار قاسمی، اکبر اصفهانی و محمدرضا رهبری بازیگران «ایکس لارج» هستند.

این فیلم داستان سه جوان امروزی را روایت می‌کند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان با اتفاقاتی غیرمنتظره رو به رو می‌شوند.

طراح لوگوی این کمدی، سمانه جلالی بوده و مدیریت تبلیغات و اطلاع رسانی «ایکس لارج» را گروه مدیاژورنال برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در حوزه کتاب کودک، ترجمه بیشتر از تالیف است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افسانه شعبان‌نژاد شاعر و نویسنده کودک معتقد است: در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کارهای ترجمه بیشتر از آثار تالیفی بود.

به گزارش سینماپرس، شعبان‌نژاد با حضور در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مخاطبان آثارش دیدار و گفت‌وگو کرد.

نویسنده کتاب «بود و بود و بود۱» افزود: ترجمه کردن آثارِ نویسندگان خارجی بد نیست چرا که نویسندگان و مخاطبان ما با سبک و موضوع‌های آن‌ها آشنا می‌شوند ولی وقتی زیاد شود به کار تألیف ضربه می‌زند.

او در عین حال خاطرنشان کرد: شاید ما نویسندگان کم کاری می‌کنیم که آثار ترجمه بیشتر شده است. البته وزارت ارشاد هم در مورد بعضی از آثار تالیفی سخت‌گیری می‌کند. از طرف دیگر، در مورد آثار ترجمه هم باید سخت‌گیری شود تا آثار ضعیف منتشر نشود و هزینه‌ها برای کار ترجمه‌ی قوی صرف شود.

به گفته این نویسنده، گاهی اوقات یک اثر را چند نفر ترجمه می‌کنند. بهتر است این ترجمه‌ها را افراد شاخص انجام ‌دهند. به عنوان مثال «شازده کوچولو» را احمد شاملو ترجمه کرده اگر مصطفی رحماندوست هم ترجمه کند، خوب است. شاملو برای بزرگ‌ترها کار کرده و رحماندوست برای کودکان کار می‌کند. زبان، نگاه و نثر این دو با هم متفاوت است. ولی اگر افراد ناشناخته‌ای یک اثر را ترجمه کنند، کار درستی نیست.

شاعر کتاب «شعر دعا» استقبال از نمایشگاه کتاب را خوب ارزیابی کرد و گفت حتی اگر مخاطب خرید هم نکند، همین‌که مردم با کتاب باشند، کتاب ورق بزنند و بین کتاب‌ها راه بروند، خوشحال کننده است.

شعبان‌نژاد اضافه کرد: به عنوان نویسنده و شاعر کودک سعی می‌کنم در جمع بچه‌ها حضور داشته باشم و به کتابخانه‌ها و مدارس بروم، با آن‌ها صحبت کنم چرا که باید بدانیم بچه‌های امروز از چه واژه‌هایی استفاده می‌کنند و از آن‌ها سوال کنیم که چه گونه‌ای را دوست دارند. البته به عنوان کسی که بچه‌ها را می‌شناسد و از لحاظ روان‌شناسی به خواسته‌ آن‌ها آشناست، معتقدم به داشته‌های خودمان توجه کنیم و در کنار خواسته‌های معقول بچه‌ها، کار را ارایه دهیم.

به اعتقاد شعبان‌نژاد، والدین امروز مانند گذشته حوصله کتاب و شعر خواندن و قصه‌ گفتن برای فرزندان‌شان را ندارند. در خانه‌ای که پدر و مادر کتاب نخواند بچه هم همان کار را انجام می‌دهد. وقتی والدین وقت‌شان را بیشتر در فضای مجازی سپری می‌کنند، فرزندان‌شان هم همان کار را انجام می‌دهند.

نویسنده کتاب «گرگم و گله می‌برم» تاکید کرد: ما الگوی بچه‌ها هستیم. هیچ بچه‌ای بدش نمی‌آید که سرش روی پای مادرش باشد و قصه گوش کند. هنوز هم بچه‌هایی هستند که با کتاب خواندن خواب‌شان می‌برد و در روز تولدشان اگر کتاب یا عروسک هدیه بگیرند، کتاب را بیشتر می‌پسندند، این نتیجه تربیت خانوادگی آنان است.

او در پایان با بیان اینکه لمس کتاب حس خوبی دارد چراکه جنسِ کتاب از طبیعت است، به خانواده‌ها توصیه کرد: کتاب بخوانید و به بچه‌ها مطالعه کردن را یاد بدهید. برایشان قصه و لالایی بخوانید و مطمئن باشید که بچه‌ها به کتاب و شعر علاقه‌مند می‌شوند.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز ۱۴ اردیبهشت به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکلیف بن‌کارت‌های دانشجویی استفاده نشده در نمایشگاه چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون نمایشگاه‌های بانک شهر جزئیات تعیین تکلیف بن‌کارت‌های دانشجویی‌، طلاب و اساتید استفاده نشده در نمایشگاه کتاب را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدرضا اکرمی معاون نمایشگاه‌های بانک شهر در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بن‌کارت‌های دانشجویی، طلاب و اساتید پس از اتمام نمایشگاه کتاب تهران گفت: دارندگان بن‌کارت‌های دانشجویی، طلاب و اساتید که کل رقم بن‌کارت‌های خود را استفاده نکرده‌اند حدودا تا یکماه پس از نمایشگاه می‌توانند نسبت به برداشت یا خرج کردن قدرالسهم خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: قدرالسهم ارشاد که یارانه خرید کتاب بوده به حساب وزارت ارشاد برگردانده می‌شود و قدالسهم صاحب کارت در کارت می‌ماند تا دارنده آن تا تاریخی که متعاقبا اعلام می‌شود، یا آن را از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک شهر وجه خود را نقدا برداشت کند و یا از طریق کارت‌خوان‌های عضو شتاب خرید کند.

اکرمی تصریح کرد:‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این یارانه را برای خرید کتاب از نمایشگاه در نظر گرفته بود، ‌ بنابراین ما موظف هستیم باقی‌مانده آن را به حساب ارشاد بازگردانیم، ‌ اگر ارشاد اعلام کند که می‌توان از این بن‌کارت‌ها در کتابفروشی‌ها خرید کرد، ‌ ما بن‌کارت‌ها را در کتابفروشی‌ها باز خواهیم کرد.

وی با اشاره به آمار بن کارت‌های دانشجویی، ‌طلاب و اساتید گفت: در مجموع ۱۴۳ هزار بن‌کارت دانشجویی، طلاب و اساتید صادر شده است که از این تعداد ۸۵ هزار بن کارت فیزیکی و حدود ۴۰ هزار عدد نیز از طریق سیستم NFC و کارت ملی هوشمند به ثبت رسیده است. همه بن‌کارت‌ها در ایام نمایشگاه کتاب تهران تحویل داده شده اما هنوز آمار دقیقی از مانده حساب‌ها نداریم، ‌ طی روزهای آینده می‌توان این آمار را بررسی و اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گرامیداشت ۲۵ سالگی «تلخی‌های واقعیت» با حضور بازیگران آن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بن استیلر، ایتن هاوک و وینونا رایدر برای گرامیداشت ۲۵ سالگی فیلم «تلخی‌های واقعیت» در جشنواره فیلم ترایبکا در نیویورک گرد آمدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، بن استیلر، وینونا رایدر، جنین گرافلو و ای تن هاوک برای گرامیداشت بیست و پنج سالگی فیلم «تلخی‌های واقعیت» در مراسم نمایش این فیلم در جشنواره فیلم ترایبکا در نیویورک حضور یافتند و پس از آن در جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردند.

بازیگران و تهیه کنندگان این فیلم جمع شدند تا پس از نمایش نسخه‌ای از این فیلم که سال ۱۹۹۴ ساخته شد، یادی از تجربه اولین کارگردانی بن استیلر هم بکنند.

بن استیلر در این مراسم که دیشب در نیویورک برگزار شد گفت بسیار از تماشای این فیلم احساساتی شده است.

در این فیلم بن استیلر ضمن کارگردانی فیلم، در کنار ای تن هاوک از بازیگران آن هم بود. وینونا رایدر و جِنین گرافلو نیز دیگر بازیگران فیلم بودند. هلن چایلدرس فیلمنامه‌نویس و مایکل شامبرگ و استیسی شیر تهیه کنندگان فیلم نیز در این مراسم حضور داشتند.

چایلدرس وقتی شروع به نوشتن این فیلمنامه کرد ۲۰ ساله بود و این فیلم را بر مبنای تجربیات خودش و دوستانش نوشت. او ۲۳ ساله بود که نوشتن فیلمنامه را به پایان برد.

این فیلم برای نخستین بار در جشنواره فیلم ساندنس در سال ۱۹۹۴ به نمایش درآمد و با اقبال روبه‌رو شد.

در این نشست بازیگران که حالا همه‌شان حدود ۵۰ سال دارند، از چگونگی شکل گرفتن فیلم یاد کردند و بن استیلر از نمایش زیاد سیگار کشیدن شخصیت‌ها عذرخواهی کرد و در در عین حال یادآور شد که از این فیلم نمی‌توان به عنوان فیلم مستقل یاد کرد چون توسط استودیو یونیورسال ساخته شد، اما همه جوان و تازه‌کار بودند و او حتی ای تن هاوک را نمی‌شناخت و وینونا رایدر بود که گروه را جمع کرد.

هاوک که هنگام بازی در فیلم ۲۳ ساله بود هم گفت: در زندگی واقعی ما خیلی اشتباه می‌کنیم و معمولاً سخت خودمان را می‌بخشیم. ما رفتارهای غلط داریم اما سعی می‌کنیم یاد بگیریم و فیلم هم قصد دارد نشان دهد که چقدر برای جوانان سخت است که بتوانند راه خودشان را پیدا کنند. باید از میان همین چیزها راهت را پیدا کنی…

نسلی که این فیلم به آن می‌پردازد به عنوان نسل ایکس شناخته می‌شود که پس از جنگ جهانی دوم و در اوایل دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ به دنیا آمدند.

رنه زلوگر، جو دان بی کر، استیو زان و اریک استورات نیز از دیگر بازیگران این فیلم بودند.

این فیلم که با بودجه ۱۱.۵ میلیون دلاری ساخته شده بود نقدهای متفاوتی دریافت کرد و در گیشه با فروش ۳۳.۴ میلیون دلاری موفق ظاهر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردیس مرحوم «مشایخی» صدای عضو شورای اسلامی شهر تهران را درآورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک عضو شورای اسلامی شهر تهران از سردیس «جمشید مشایخی» گلایه کرد و گفت که این سردیس شباهتی به وی ندارد.

به‌ گزارش سینماپرس، احمد مسجد جامعی صبح امروز در تذکری پیش از دستور خود با انتقاد از سردیس مرحوم جمشید مشایخی گفت: به لحاظ شکلی سردیس مرحوم جمشید مشایخی هیچ شباهتی به او ندارد و به نظر می‌رسد که یک عکس پرسنلی را که مربوط به روزهای آخر حیات اوست، آن هم به گونه‌ای دیگر سه بعدی کرده و به شکل مجسمه و سردیس در آورده‌اند.

وی با اشاره به این که مردم مرحوم جمشید مشایخی را با سریال‌ها و فیلم‌هایش می شناسند، اظهارکرد: این سردیس نه تنها هیچ شباهتی به وی ندارد بلکه درخور او نیست و بهتر است از شهرداری بخواهیم که در مورد چهره‌های ملی فکر ملی کنند و امیدوارم این روال تکرار نشود. به نحوی نیز سردیس وی نیز اصلاح شود.

مسجد جامعی همچنین در مورد نامگذاری خیابانی به نام «بهمن بیگی» گفت: روزی که ما برای تغییر نام خیابان رفتیم، متوجه شدیم که این خیابان قبلا به اسم «صادق آینه وند» نامگذاری شده و برایمان جای سوال است که چرا این خیابان که قبلا به اسم آیینه‌وند بوده به نام بهمن بیگی شده است. هر چند که برخی می‌گفتند این خیابان طولانی است اما باید از این به بعد دقت شود.

حجت نظری – عضو کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران – در پاسخ به این انتقاد مسجد جامعی اظهارکرد: اساسا نامگذاری به نام «آیینه‌وند» نداشتیم و شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است.

در ادامه مسجد جامعی با ارائه متن مصوبه‌ای گفت‌: نامگذاری خیابان به نام «آیینه‌وند» در ۱۳ اردیبهشت سال ۹۵ صورت گرفته است و حالا پس از گذشت سه سال نام آیینه‌وند به بهمن بیگی تغییر نام داده است که درست نیست.

محسن هاشمی -رییس شورای شهر تهران- نیز با انتقاد از سردیس جمشید مشایخی گفت: بهتر است پلاترهای سه بعدی از تصاویر افرادی تهیه شود که نام آنان بر خیابان‌ها گذاشته می‌شود تا حداقل سردیس‌ها شبیه آنان باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع