X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

بررسی حواشی نمایشگاه تهمینه میلانی توسط وزارت ارشاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شائبه کپی‌بودن برخی آثار در دومین نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی باعث شده است اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع ورود کند.

به گزارش سینماپرس، هادی مظفری مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حاشیه‌های نمایشگاه «آن دیگری» تهمینه میلانی به فارس گفت: اخباری که درباره ممنوعیت کاری خانم میلانی در برپایی نمایشگاه آثار هنری منتشر شده است، صحت ندارد. اساساً قانون رسیدگی به تخلفات نمایشگاه‌های هنری شبیه به قانون مطبوعات است، یعنی ما نمی‌توانیم مستقیماً با هنرمند برخورد کنیم، بلکه در موارد تخلف، صاحب‌امتیاز گالری باید پاسخگو باشد.

وی افزود: امروز طی جلسه‌ای که با حضور مدیر گالری آریانا (محل برپایی نمایشگاه «آن دیگری») حاشیه‌های اخیر این نمایشگاه و تخلفات احتمالی را بررسی می‌کنیم.

جامعه هنری هنوز فراموش نکرده است که شهریور سال گذشته کپی‌بودن آثار نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» جنجال به پا کرد و به تعطیلی نمایشگاه انجامید.

اگر چه هوشیاری افکار عمومی و مطالبه‌گری هنرمندان در چنین مواری (کپی‌کاری هنری) به شدت بازدارنده است، اما به نظر می‌رسد خلأ قانونی در این زمینه، برخورد نکردن با هنرمند متخلف و نبود جریمه‌های سنگین باعث می‌شود تجربه‌های تلخ گذشته بار دیگر تکرار شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی در حکمی حسین انتظامی را که پیش از این سرپرستی سازمان سینمایی، سمعی و بصری را عهده دار بود به عنوان معاون وزیر و رییس این سازمان منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، در حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به حسین انتظامی که پیش از این سرپرستی سازمان سینمایی، سمعی وبصری را عهده دار بود، آمده است:

«نظر به تعهد، سابقه و توانایی مدیریتی ارزشمند جناب عالی به موجب این حکم به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری منصوب می‌شوید.

انتظار می‌رود با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود، در رشد و اعتلای کیفی سینمای کشور و توجه به تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی، صیانت از حریم اخلاق و هنجارهای ملی، شکوفایی اقتصاد سینما و حضور فعال‌تر در بازارهای جهانی شکوفا باشید.

توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»

انتظامی به زودی در یک نشست خبری سیاست‌ها و برنامه‌های خود در سازمان سینمایی، سمعی و بصری را اعلام خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراحل فنی «خرها آدم نمی‌شوند» روزهای پایانی را می گذراند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس اکبری تهیه‌کننده سینما، از روزهای پایانی مراحل فنی و آماده‌سازی نسخه نهایی فیلم جدیدش گفت.

به گزارش سینماپرس، عباس اکبری تهیه کننده سینما، درباره آخرین وضعیت ساخت فیلم سینمایی «خرها آدم نمی‌شوند» (نام موقت) به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این فیلم هم اکنون در بخش صداگذاری است. به عبارتی آخرین مراحل فنی را سپری می‌کند و فکر می‌کنم نسخه نهایی آن اواخر ماه رمضان آماده شود.

گفتنی است «خرها آدم نمی‌شوند» که نام موقت فیلم است، به کارگردانی اکبرمنصور فلاح و تهیه کنندگی عباس اکبری ساخته می‌شود.

لیلا اوتادی، یوسف تیموری، ارژنگ امیرفضلی، یوسف مرادیان، هدی منصورفلاح، سعید دولتی، فاطمه شکری، اصغر حیدری، چیا بابامیری و (هنرمندان نوجوان) کیان علی پناه، آرمان پیراسته، هامون قربانی، تینا فتوحی و آیلا فیروزی در این فیلم بازی می‌کنند.

این فیلم یک فانتزی اجتماعی و کودکانه است و در خلاصه داستان آن آمده: بعضی از آدم‌ها در دنیای واقعی خطاهایی کرده و به همین دلیل تبدیل به خر و به جنگل تبعید شده اند. معلمی به نام ادیب برای آموزش آنان به جنگل می‌رود تا با طی کردن مراحل آموزش، به اشتباه خود پی برده و هویت اصلی خود را بازیافته، آدم شده و به جامعه بازگردند. حدود سه ماه می‌گذرد و اثری از ادیب نمی‌شود تا اینکه…

سایر عوامل فیلم عبارتند از:

نویسندگان: اکبر منصور فلاح، مصطفی فرد حسینی، مشاور کارگردان: علی شاه حاتمی، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، مدیر تولید: طاهر امانی، طراح گریم: داریوش صالحیان، طراح صحنه: حسین منصور فلاح، مدیرصدابرداری: مجتبی حبیب اللهی، طراحان لباس: منصور بستانی، هدی منصور فلاح، طراح جلوه‌های ویژه: سپهر کشن فلاح، آهنگساز: شهاب اکبری، بازیگردان: سعید دولتی، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: پیام حنفی، دستیار تولید: مصطفی فردحسینی، عکاس: امیر فائض، گروه کارگردانی: ابوالفضل نعمتی، مهدی جواهرپور، شقایق عوض زاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های فرهنگی و هنری تهران در فرمول یک تشریح می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میهمان «فرمول یک» می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میهمان «فرمول یک» می‌شود.

سعید اوحدی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت است. او تحصیلکرده رشته مهندسی برق از آمریکاست که در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به‌مدت هشت سال به اسارت رژیم بعثی عراق درآمد.

سعید اوحدی قرار است در برنامه «فرمول یک» درباره مسائل اجتماعی شهر تهران و برنامه‌های فرهنگی صحبت کند.

برنامه «فرمول یک» کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که به تهیه‌کنندگی و اجرای سید علی ضیا امروز یکشنبه و فردا دوشنبه ساعت ۱۵: ۱۸ پخش می‌شود.

برنامه «فرمول یک» از دوشنبه ۱۶ اردیبهشت، تا پایان ماه مبارک رمضان پخش نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جونگ میونگ» از امشب روی آنتن شبکه پنج – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین قسمت سریال کره‌ای «جونگ میونگ» امشب ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «جونگ میونگ»  محصول ۲۰۱۵ کره جنوبی به کارگردانی سنگ هو کیم است که در ۵۰ قسمت به مدیر دوبلاژی علیرضا باشکندی برای شبکه پنج سیما دوبله شده است.

در خلاصه داستان سریال کره‌ای «جونگ میونگ» آمده است: «جونگ میونگ» دختر شش هفت ساله فرزند ملکه و امپراطور بزرگ در کشور کوچک جوسان زندگی می‌کند. او طی چند دهه شاهد تغییرات سیاسی و نظامی کشور خود است و در تمام این سال‌ها با وجود خطرات بسیار، تلاش می‌کند تا کشورش را در شرایط دشوار جنگ با کشورهای دیگر و از اختلافات داخلی نجات دهد.

او در این راه برادر کوچک و پدر خود را از دست می‌دهد و خودش نیز به سرزمین دیگری فرار می‌کند و مجبور می‌شود به عنوان کارگر معدن به سختی کار کند. اما بعد از سال‌ها به کشورش بازمی گردد. او همواره با برادرهای ناتنی خود که یکی بعد از دیگری بر تخت امپراطوری تکیه می‌زنند، همکاری و گاهی اوقات مخالفت می‌کند تا بتواند وطن کوچک خود را به کشوری قدرتمند تبدیل کند. «جونگ میونگ» به مسئول اداره اسلحه سازی به نام هونگ جو وون علاقمند شده، اما …

سریال «جونگ میونگ»  از شنبه تا پنج شنبه هر هفته ساعت ۲۳ پخش و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۵ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بانوی عمارت» و «زیرپای مادر» سریال‌های رمضانی شبکه تماشا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال‌های رمضانی که شبکه تماشا در نظر گرفته از امشب با «بانوی عمارت» و «زیر پای مادر» روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های رمضانی شبکه تماشا از امشب به آنتن می‌رسند؛ از مهم‌ترین این مجموعه‌ها «بانوی عمارت» است که سال گذشته از شبکه سه پخش شد. این سریال ۳۴ قسمتی به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد ساخته شده و داستانی تاریخی از ایران معاصر را روایت می‌کند که هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

«بانوی عمارت» ماجرایی عاشقانه از دوران قاجار است و در لایه‌های زیرین به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان می‌پردازد. پانته‌آ پناهی‌ها، مریم مومن، حسام منظور، نیکی نصیریان، اندیشه فولادوند، غزل شاکری، رامتین خداپناهی، شبنم فرشادجو، علیرضا شجاع‌نوری، محمد فیلی، مهتاج نجومی، صالح میرزاآقایی و مینا وحید از جمله بازیگران این مجموعه هستند که ترانه آن را محسن چاوشی خوانده است.

دومین سریال رمضانی شبکه تماشا «زیر پای مادر» است؛ مجموعه‌ای به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی سعید نعمت‌الله که ماه رمضان دو سال پیش از شبکه یک پخش شده بود. کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، پریوش نظریه، علیرضا آرا، بهزاد فراهانی، مریم بوبانی، حمیدرضا هدایتی، مهدی سلطانی سروستانی، مجید واشقانی، نوید خداشناس، مجید نوروزی، درسا بختیار و آتیلا پسیانی بازیگران «زیر پای مادر» هستند که داستانی خانوادگی و اجتماعی دارد که هر شب، ساعت ۲۱ پخش خواهد شد.

اما سریال بعدی این شبکه که نخستین بار نوروز ۹۵ از شبکه افق پخش شد. «مردان سایه» محصول ۲۰۰۱ کارگردانی فردریک تلیه است. روایتگر رقابت‌های ناسالم برای کسب قدرت است و هر شب، ساعت ۲۲ از این شبکه پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت قصه‌های قرآنی سفارش شبکه قرآن برای سریال‌سازی – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس: حجت‌الاسلام محسن عرفاتی گفت: شبکه قرآن و معارف سیما در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است؛ سریال‌های دینی در کنداکتور شبانه شبکه ماندگار شد و از این به بعد شبکه قرآن برای سریال و کارهای نمایشی برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محسن عرفاتی سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در خصوص ساخت سریال و توجه به حوزه سریال‌سازی مذهبی و دینی به تسنیم،  گفت: چندی است سریال در کنداکتور شبکه قرآن مورد توجه قرار گرفته و مخاطب هم به سریال‌های دینی و قصه‌های قرآنی علاقه دارد. در حال حاضر سریال «یوسف پیامبر» روی آنتن است و در ماه مبارک رمضان، ادامه این سریال را مردم خواهند دید. این زمان پخش سریال یعنی ساعت ۲۳ تا پایان سال به صورت مستمر و ثابت برای پخش سریال باقی خواهد ماند. چرا که پس از سریال «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف» پخش خودش را شروع می‌کند.

وی افزود: من به رئیس سازمان صداوسیما و دیگر دست‌اندرکاران حوزه سریال‌سازی، پیشنهاد داده‌ام قصه‌های قرآنی ساخته شود و سفارش هم خواهیم داد. چرا که قصه‌های قرآنی کم نداریم و قطعاً مخاطب ما هم از استقبالی که نسبت به سریال‌های دینی و مذهبی نشان می‌دهد ثابت کرده بایستی در این راستا بیشتر قدم برداریم. خودمان قطعاً این فرصت تأمینی سریال را در شبکه قرآن ادامه می‌دهیم و فیلم‌های معناگرای دینی و مذهبی پخش خواهد شد. ان‌شالله در این حوزه بتوانیم با سفارش‌هایی که به مرکز سیمافیلم می‌دهیم کارهای جدید سریالی با قصه‌های قرآنی جذابی را به آنتن برسانیم.

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به کار ویژه این شبکه در حوزه مستندسازی، خاطرنشان کرد: در حوزه مستند هم کارهایی را شروع کرده‌ایم که به زندگی علما می‌پردازد. علمایی که تا به حال درباره‌شان صحبتی نشده مثل پسر شهید شاه‌آبادی استاد حضرت امام(ره) و یا آیت‌الله مومن مستندسازی انجام دادیم که صبح‌ها روی آنتن می‌روند. در ادامه هم به علمای دیگر می‌پردازیم و خط تولید مستند در شبکه قرآن و معارف سیما مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

او در ادامه به برنامه سحر شبکه قرآن اشاره کرد و گفت: «خلوت انس» عنوان ویژه برنامه سحرگاهی ماست که همه‌روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲:۳۰ الی ۴:۳۰ بامداد به صورت زنده با اجرای شهریار ضیاءآذری همراه بیداردلان و سحرخیزان این ماه نورانی است. کلام بزرگان، فرازهایی از دعای های ابوحمزه و سحر، کارشناسی‌های کوتاه توسط واعظین مطرح، ارتباط با مشهدمقدس و همچنین مناجات‌خوانی و شعرخوانی توسط ذاکرین و شاعران اهل بیت(ع) از دیگر بخش‌های ویژه برنامه «خلوت انس» است.

حجت‌الاسلام عرفاتی تأکید کرد: سه برنامه ترتیل‌خوانی داریم که نخست بعد از نماز صبح به صورت زنده از آران و بیدگل روی آنتن می‌رود. دومین ترتیل‌خوانی از حرم امام رضا(ع) به صورت زنده پخش می‌شود و سومین جمع ترتیل‌خوانی ساعت ۱۵:۳۰ در حرم امام خمینی(ره) تولید شده و به آنتن می‌رسد.

وی در خصوص ویژه‌برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما افزود: ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما «ماه بهشت» نام دارد که این برنامه با ساختاری گفتگومحور و رویکردی ارشادی، اطلاعاتی و سرگرمی، همه‌روزه از ساعت ۱۹ با اجرای سیدوحید مرتضوی به صورت زنده پخش می‌شود. معرفی و پرداختن به چهره‌های قرآنی مانند حافظان قرآن، قاریان و عاملان به قرآن، گفتگو با مهمانان موفق در عرصه اجتماعی، فرهنگ، هنر، سیاست و اقتصاد و همچنین پخش آثاری از خواننده‌های آیینی، گروه‌های تواشیح، شاعران و مداحان و نیز پخش بسته اذانگاهی شامل تلاوت، تواشیح، دعا و اذان از بخش‌هایی است که برای «ماه بهشت» درنظر گرفته شده است.

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به جُنگ شبانه رمضانی «عطر رمضان»، خاطرنشان کرد: جنگ شبانگاهی «عطر رمضان» از دیگر تدارکات این شبکه در ماه مبارک رمضان است که هر شب از ساعت ۲۲:۳۰ با اجرای مهدی آقابیگی به صورت زنده از باغ موزه کتاب تهران روی آنتن می‌رود. دعوت از شخصیت‌های مذهبی، قرآنی و خانواده‌های قرآنی شامل حافظان، قاریان و مدرسان قرآن به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت سرپرستی شبکه قرآن به کجا خواهد رسید و شما را می‌توانیم مسئول شورای معارف سیما هم بدانیم، تأکید کرد: ان‌شاالله من در شبکه قرآن ماندگار خواهم بود و در شورای معارف سیما هم اتفاقاتی را جلو می‌بریم که هم در حوزه شبکه و هم شورای معارف کارهای جدیدی را انجام خواهیم داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های رادیو قرآن در ماه رمضان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رادیو قرآن ضمن تشریح برنامه‌های این شبکه رادیویی در ماه رمضان به تولید و پخش برنامه‌های مختلف توسط این شبکه ویژه ماه رمضان اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری تشریح برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن در ماه مبارک رمضان با حضور احمد ابوالقاسمی مدیر این شبکه رادیویی برگزار شد.

در این نشست ابوالقاسمی طی سخنانی با اشاره به ویژه برنامه سحرگاهی رادیو قرآن گفت: در خلوت حضور عنوان ویژه برنامه سحرگاهی این شبکه رادیویی است که در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه بامداد به مدت ۱۲۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می‌شود همچنین پس از این برنامه تلاوت ترتیل یک جزء قرآن کریم به صورت زنده از آران و بیدگل و از ساعت ۵:۴۵ تقدیم شنوندگان می‌شود.

وی ادامه داد: بوستان معرفت عنوان دیگر برنامه شبکه رادیویی قرآن است که هر روز از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به مدت ۳۰ دقیقه پخش می‌شود، همچنین برنامه قرآن و زندگی از ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه به مدت ۴۵ دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو قرآن می‌شود.

ابوالقاسمی به پخش ویژه برنامه ابتهال ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت این برنامه هر روز از ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه به مدت ۱۵ دقیقه پخش می‌شود و پس از آن برنامه ترجمان وحی ویژه سوره مبارکه قدر از ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه به مدت ۲۰ دقیقه پخش می‌شود، همچنین تکرار برنامه ترجمان وحی هر شب از ساعت ۲ بامداد تقدیم شنوندگان خواهد شد.

مدیر رادیو قرآن درخصوص برنامه اذانگاهی ظهر این شبکه رادیویی گفت: این برنامه به عنوان تسبیح آفتاب از ساعت ۱۲:۴۰ تقدیم شنوندگان می‌شود به برنامه اشاره ویژه معرفی کتاب از ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه از رادیو قرآن پخش خواهد شد.

وی درخصوص ویژه برنامه افطار رادیو قرآن گفت: شیرین‌نامه عنوان ویژه برنامه افطار شبکه رادیویی قرآن است که هر روز از ساعت ۱۸ به مدت ۱۵۰ دقیقه مهمان خانه‌های روزه‌داران است.

وی ادامه داد: پخش دعای افتتاح به مدت ۲۵ دقیقه و کارگاه ترجمه سوره قدر از ساعت ۲۱ از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در ماه رمضان است.

ابوالقاسمی به پخش برنامه صهبا اشاره کرد و گفت: این برنامه کاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که هر شب از ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه به مدت ۷۵ دقیقه و به صورت زنده تقدیم علاقمندان می‌شود.

همچنین برنامه محفل نور با قرآن ویژه ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۲۳:۰۵ به مدت ۵۰ دقیقه از رادیو قرآن پخش می‌شود.

مدیر شبکه رادیویی قرآن درخصوص پخش ترتیل‌خوانی در ایام ماه مبارک رمضان از این شبکه گفت: پخش تلاوت ترتیل یک جزء قرآن کریم در روز سه بار از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود که شامل ساعت‌های ۵:۴۵، ۱۱:۳۵ و ۱۸:۳۰ خواهد بود، همچنین برنامه‌های پخش دعای جوشن کبیر و احیای شب‌های قدر دو برنامه این شبکه رادیویی هستند که در لیالی قدر در ساعات ۲۲:۰۰ و ۳۰ دقیقه بامداد از رادیو قرآن پخش می‌شود.

مدیر رادیو قرآن درخصوص برنامه‌های این شبکه رادیویی در ایام پایانی ماه مبارک رمضان گفت: به عنوان قسم به زیتون عنوان ویژه برنامه روز قدس رادیو قرآن است که در روز جمعه آخر ماه رمضان از ساعت ۹:۳۰ پخش خواهد شد، همچنین پخش دعای وداع با ماه مبارک رمضان در برنامه ما در ایام پایانی ماه خدا است که ۱۴ خردادماه از ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه پخش می‌شود.

وی درخصوص برنامه‌های رادیو قرآن در روز عید فطر گفت: پخش خطبه و نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب از ۱۵ خردادماه از ساعت ۷:۳۰ آغاز می‌شود و ویژه برنامه عید بندگی برای روز عید فطر در روزهای ۱۵ و ۱۶ خرداد از ساعت ۹:۳۰ تقدیم شنوندگان خواهد شد.

در ادامه علیرضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن با اشاره به مشاوره رادیو قرآن به دیگر رادیو در ماه رمضان گفت: رادیو قرآن در کنار تولید و پخش برنامه‌های مختلف به ارائه مشاوره در بخش‌های تلاوت و کارشناسی به دیگر شبکه‌های رادیویی می‌پردازد.

وی از تولید برنامه در خلوت حضور اشاره کرد و گفت: این برنامه با تولید نمایشنامه‌های قرآنی با موضوعات خویشتنداری و حق‌الناس به همراه آیتم‌های کارشناسی، تغذیه و دعا میهمان خانه‌های روزه‌داران است. همچنین برنامه قرآن و زندگی باموضوع صبر و خویشتنداری از منظر قرآن از ساعت ۹:۱۵ پخش می‌شود.

هادی صلحجو مدیر گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به تولید برنامه صهبا اشاره کرد و گفت: این برنامه هرشب از ساعت ۲۱:۴۵ به سراغ فعالان قرآنی گمنام در دیگر شهرها و روستاها و فعالان قرآنی خارج از کشور می‌رود، همچنین پخش ۳۰ ترتیل از سوره واقعه به همراه ویژه برنامه شهدای مدافع حرم و شرح دعای ابوحمزه ثمالی از دیگر آیتم‌های برنامه است.

احمد فراهانی مدیر گروه آموزش رادیو قرآن به برنامه عارفان بهشت اشاره کرد و گفت: این برنامه حفظ محور است و از ساعت ۱۶:۱۵ با آیتم‌های مختلف تقدیم می‌شود همچنین برنامه ترجمان وحی دیگر برنامه گروه آموزش است که در ساعت‌های ۱۱:۱۵ و ۲ بامداد تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا «شبی که ماه کامل شد» به عنوان نماینده ایران به اسکار خواهد رفت!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این فیلم جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد و زن را در جشنواره ملی فیلم ایران و جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه به دست آورده است و به احتمال زیاد جایزه های زیادی را از جشنواره های دیگر

به گزارش سینماپرس، دبورا یانگ منتقد مطرح که در جشنواره جهانی فجر به تماشای آخرین ساخته نرگس آبیار نشسته بود به ستایش از فیلم پرداخت. دبورا یانگ منتقد مشهور سینما در هالیوود ریپورتر نوشت:

شبی که ماه کامل شد، فیلمی داراماتیک است که براساس واقعیت ساخته شده است. یک عروس جوان و فارغ البال ایرانی، زمانی کشف می کند که خانواده همسرش از اعضای القاعده هستند که دیگر خیلی دیر شده است؛ یک درام سیاسی بارور شده، براساس وقایع تاریخی، یک داستان عاشقانه و یک فیلم پر از وحشت در قالبی میخکوب کننده به روایت نرگس آبیار. این کارگردان توان و استعداد خود را به بهترین نحو در شبی که ماه کامل شد به تصویر می کشد. وی بعد از دو فیلم شیار ۱۴۳ و نفس با موضوعات انسانی در رابطه با جنگ ایران و عراق، اکنون به موضوع القاعده می پردازد و مانند اپرایی که رفته رفته اوج می گیرد، گام به گام ما را در لحظات هراس و ترس فرو می برد. یک زندگی رویایی، شاد و رمانتیک که در نیمه دوم فیلم به یک داستان هراس انگیز و پر از رعب بدل می شود.

این فیلم جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد و زن را در جشنواره ملی فیلم ایران و جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه به دست آورده است و به احتمال زیاد جایزه های زیادی را از جشنواره های دیگر را از آن خود خواهد کرد. نکته ی مهم اینکه شخصیت‌های فیلم سریع دستخوش تغییر و تحول می شوند و همین امر سبب می شود از تاثیر این تنش های پیاپی و انباشته شده فیلم کاسته شود. با این همه، دوساعت و پانزده دقیقه فیلم برای نشان دادن کیفیت واقعی در رابطه با فجایع القاعده کافی نیست. اما این فقدان، در سادگی و اعتدالی پرشور از فیلمسازی جبران شده است.

لینک نقد دبورا یانگ

یکی ازجذابیت های این فیلم هدایت درست و گیرای بازیگران است، بالاخص النازشاکردوست که نقش زنی بشاش را بازی می کند که نمی خواهد باور کند همسرش به راهی مخوف پاگذاشته است. زمانی در میابد که زندگی اش در حال نابودی است که میان کابوسی وحشتناک دست و پا می زند. سکانس های آغازین فیلم روان و لطیف است. باید برای حمید نجفی راد بخاطر تدوین شاخص اش کلاه از سربرداشت. وی چنان مدرن و فریبنده در نیمه اول فیلم تماشاگر را به بازی می گیرد که مخاطب فکر می کند داستان تا پایان با همین لحن ادامه می یابد. اما چنین نمی شود و ورق بعد از پایان نیمه اول فیلم بر می گردد.

فیلم نامه طوری توسط نرگس آبیار و همکارش مرتضی اصفهانی نوشته شده که به نظر می رسد عبدالحمید دو پایان برای خود می خواهد، در صورتی که تنها یک پایان می تواند وجود داشته باشد. النازشاکردوست به عنوان بازیگری که کم دیده شده است شخصیتی درست از فائزه خلق می کند که از معصومیتی تمام و کمال، به سردی مطلق بدل می شود و خود را در دامی می یابد که بدون فرزندانش از آن نمی تواند رها شود. علی رغم پایانی تلخ، این فیلم اثریست بسیار رنگارنگ و موسیقیایی که چشم مخاطب را تمام مدت به دنبال خود می کشاند. از تصویر در بازارهای ایران و پاکستان گرفته تا سکانس های توهم زای بیابان ها و کوه ها.

ملاحظه: پرسش مهم این است که با توجه به نگرش جهانی نرگس آبیار به مقوله تروریسم و تمجید یکی از منتقدان سخت‌گیر آمریکایی و کسب جوایز مهم جشنواره فیلم فجر، آیا این فیلم به عنوان نماینده ایران به اسکار خواهد رفت!؟

* مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد پای مجوزهایش بایستد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نشست «چالش نظارت در سینمای ایران» مطرح شد که «حوزه هنری هیچگاه دست به ممیزی فیلمی نمی‌زند و اگر فیلمی هم استانداردهای مربوط به اخلاق و صیانت از حقوق و حریم خانواده را رعایت نکرد در صورت امکان اصلاح، پیشنهادات مان را به صاحب اثر منتقل می‌کنیم.»

به گزارش سینماپرس، نشست تحلیلی «چالش نظارت در سینمای ایران» با حضور محمدعلی حسین نژاد عضو شورای پروانه نمایش و عضو شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران، امیر حسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون و عضو هیأت مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران، محمد تقی فهیم منتقد و تحلیل گر حوزه فرهنگ، علی قائم مقامی تهیه کننده و عضو هیأت مدیره خانه سینما، رضا اورنگ نویسنده و کارشناس سینما، سیدمحمد حسینی نویسنده و مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

بیماری و فرسودگی ساختارهای نظارتی

در ابتدا یزدان عشیری، ضمن اشاره به اهمیت موضوع نظارت بر فیلم‌ها و حواشی که بر اثر نبود اقتدار و مکانیسم مشخص هر از گاهی، در این زمینه پیش می‌آید، گفت: نظارت بر فیلم‌های سینمایی همیشه دچار چالش و مناقشه بوده است. در دولت‌های مختلف فیلم‌هایی داشته‌ایم که با وجود پروانه ساخت و حتی پروانه نمایش با بن بست‌هایی روبرو شدند. اکنون، این سوال مطرح می‌شود که آیا ما قانون مدونی برای رسیدگی به محتوا و مضمون فیلم‌ها نداریم؟ در شرایطی که آئین نامه فیلم و نمایش در دهه اول انقلاب اسلامی تصویب و بعدها در دوره اصلاحات بازنگری شده است، این شائبه به وجود می‌آید که آیا امروز این آئین نامه نیاز به بازنگری، تغییر و تحول و پالایش دارد و یا اعمال سلیقه برخی مدیران فرهنگی منجر به رفتاری فرا قانونی و یا به تعبیری دیگر، رفتاری «فرو قانونی» در سینما و تداخل در چرخه اکران فیلم‌ها شده است؟

جهانی بودن موضوع نظارت

رضا اورنگ منتقد سینما با اشاره به اهمیت نظارت بر فیلم‌ها گفت: بحث نظارت در همه دنیا اهمیت دارد و اشتباه بزرگی است که بگوییم کشوری از این قضیه مستثنی بوده و نظارتی در این حیطه ندارد اما تفاوت عمده‌ای در نظارت بر سینمای ایران و دیگر کشورها وجود دارد که آن هم در مشخص بودن آئین نامه‌ها و تعیین کردن خط قرمزهای موجود در سینمای کشورهای دیگر است و فیلمسازان را نسبت به رعایت آن آگاه کرده‌اند.

وی افزود: سینمای ایران به یک قانون مصوب مجلس نیاز دارد تا با تغییر مدیریت‌ها عوض نشده و هرگونه دخل و تصرف در آن تنها در صحن مجلس امکان پذیر باشد.

محمدتقی فهیم منتقد و تحلیل سینما بر دردسرهای نبود نظارت در سینما تاکید کرد و اظهار داشت: بحث نظارت در کشور ما واقعاً جدی است و هزینه‌های زیادی را برای هنر و سینما تراشیده و بارها، دردسرساز شده است. تفاوت بین نظارت و سانسور بسیار مخدوش است. من معتقد هستم قانون و آئین نامه وجود دارد اما به روز نشده است. بنابراین، بحث مهم‌تر وجود آدم‌هایی است که قانون را نمی‌شناسند و فرق بین نظارت و سانسور را نمی‌دانند. درک ما از قانون مهم‌تر از خود قانون است.

با تنبیه خاطیان، از حیثیت سینما دفاع کنید

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: بنده به عنوان تهیه کننده فیلم، سه دهه‌ای می‌شود که با نظارت بر فیلم‌ها درگیر هستیم. در شرایطی که این نظارت‌ها کاملاً سلیقه‌ای اعمال می‌شود و با تغییر مدیران نیز تغییر می‌کند. ما تهیه کننده‌ها هیچ وقت نمی‌توانیم درست و غلط را تشخیص دهیم. برای نمونه می‌توانم به فیلم‌هایی اشاره کنم که مجوز نمایش دارند اما حوزه هنری در اکران آن مشارکتی نمی‌کند که البته من حق می‌دهم چرا که بعضی فیلم‌ها واقعاً، دارای ابتذال هستند. در بحث نظارت، سانسور و نظارت باهم عجین شده و در کاربرد تقریباً یکی شده‌اند.

وی در خصوص اکران و توقیف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» افزود: اکران نسخه اصلاح شده این فیلم در سینماهای حوزه هنری و پخش نسخه اصلی آن در دیگر سینماها تجربه بدی در حوزه نظارت‌ها بوده و تهیه کننده متخلف باید تنبیه شود. در واقع، حیثیت سینمای ما را خدشه دار کرده و به واکنش رسانه‌های خارجی هم رسیده است.

شریفی یادآور شد: نظارت بر سینما باید بر اساس قانون باشد همانگونه که خط قرمزها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مشخص شده و سالهاست با تغییر مدیران تغییری در قوانین برنامه سازی ایجاد نمی‌شود. اما در سینما تکلیف مشخص نیست و متأسفانه با ورود گروه‌های مافیایی به سینما حتی قدرت اکران فیلم‌ها هم در دست این افراد قرار گرفته و در مورد نمایش فیلم‌ها سلیقه‌ای تصمیم گیری می‌شود و این حیثیت سینما را نشانه گرفته است. فیلم «رحمان ۱۴۰۰» اگر مال بنده بود قطعاً در مرحله ساخت با ممانعت روبرو شده بود. من به عنوان یک تهیه کننده هر نسخه‌ای از فیلم را که تحویل می‌دهم کد دریافت می‌کنم و نمی دانم چگونه امکان دارد نسخه‌های فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سینماها باهم متفاوت باشند.

با مجوز ندادن ما مشکلی حل نمی‌شود

محمدعلی حسین نژاد عضو شورای پروانه نمایش، در پاسخ به سوال آیا در نظارت بر فیلم‌ها قانونی وجود دارد یا خیر؟ گفت: پاسخ به این سوال به بحث کلی‌تری از سطوح جامعه بر می‌گردد، تا بتوان میزان تأثیرگذاری قانون را بررسی کرد. در واقع فرهنگ، رفتارها و تعاملات عمومی بیش از اینکه متکی به قانون باشند به عرف و نرم‌ها بستگی دارند. در کشوری که قانون باشد، تا زمانی که نرم‌ها و هنجارهای اجتماعی اصلاح نشود کاری پیش نمی‌رود و قانون تأثیری نخواهد داشت. فرض کنیم در سینما قانون را عوض کردند آیا همه چیز درست می‌شود؟ یا در تلویزیون که مثلاً قانون مدون داریم آیا همه چیز درست است؟ آیا ما دیگر خروجی مبتذل نخواهیم داشت؟ بر اساس مطالعات انجام شده، بی خاصیت‌ترین صدا و سیمای دولتی در دنیا، صدا و سیمای ایران است.

حسین نژاد ادامه داد: تا زمانی که ابتذال بر سینما غالب است ما مجبور به دادن مجوز هستیم چرا که در شرایط رخنه و سیطره ابتذال بر فیلم‌ها، دادن و یا ندادن مجوز و پروانه راه حل مناسبی برای رفع آن نیست و یا باید سیستم اصلاح شود یا سیستم دیگری را در این راستا، رشد دهیم. وقتی سیستم بیمار است گیر دادن به امثال فیلم «رحمان ۱۴۰۰» فایده‌ای ندارد و این چرخه تمام نشدنی است.

قانون صریح داریم، ابلاغ صحیح نداشتیم

سیدمحمد حسینی نویسنده و منتقد سینما، در خصوص وجود قوانین مربوط به نظارت بر فیلم‌ها گفت: در آبان ماه ۶۱ آئین نامه‌ای ۱۷ بندی در خصوص پخش آثار سینمایی در جلسه هیئت دولت تدوین شد و بسیار دقیق و شفاف خط قرمزهای مربوط به این حوزه را مطرح کرده است و اتفاقاً، اگر رفتار حوزه هنری هم نگاه کنیم تاکنون منطبق با همین قانون پیش رفته است. بنابراین بنده، معتقدم ما قانون داریم اما بیشتر در فضای ناآگاهی به سر می‌بریم چرا که از جانب قانون‌گذار ابلاغی به فیلمسازان صورت نگرفته است در حالی که ابلاغ قانون از جانب مجریان، کمترین کاری است که باید نسبت به آن مبادرت شود. در مقایسه با سایر کشورها، آنچه که در سینمای آمریکا اتفاق می‌افتد نظارت شفاف بر آثار است اما سینمای ما چند خدایی شده و مدیریت یکسان و عمیقی ندارد.

وزارت ارشاد پای مجوزهایش بایستد

علی قائم مقامی تهیه کننده سینما یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به رعایت آئین نامه مصوب سال ۶۱ است و زمانی که فیلمی مهر تأیید کسب می‌کند، وزارت ارشاد باید پای آن مجوز بایستد وگرنه سنگ رو سنگ بند نمی‌شود.

این تهیه کننده سینما با طرح سوالی درباره نظارت مجدد حوزه هنری برفیلم‌ها عنوان کرد: وقتی دستگاه نظارتی و شورای پروانه نمایش وجود دارد دیگر موضوعیتی ندارد که ارگانی همانند حوزه هنری یا شهرداری با نظارت مجدد تصمیم به اصلاح و ممیزی جدید فیلم بگیرد. مجوز فیلم دارای پروانه نمایش را فقط وزارت ارشاد یا دادگاه می‌تواند لغو کند و مرجع دیگری حق این کار را ندارد.

حسین نژاد عضو شورای پروانه نمایش، در پاسخ به سوال قائم مقامی متذکر شد: حوزه هنری به عنوان سینمادار این حق را دارد که فیلمی را انتخاب کند یا نکند.

عشیری هم در توضیح پرسش این تهیه کننده سینما گفت: حوزه هنری هیچگاه دست به ممیزی فیلمی نمی‌زند و اگر فیلمی هم استانداردهای مربوط به اخلاق و صیانت از حقوق و حریم خانواده را رعایت نکرد در صورت امکان اصلاح، پیشنهادات مان را به صاحب اثر منتقل می‌کنیم.

وی در خصوص حواشی مربوط به پخش نسخه اصلاح شده فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سینماهای حوزه هنری خاطر نشان کرد: حوزه هنری به مجوز ارشاد احترام می‌گذارد و ای کاش، ارشاد هم به آرا نهادهای متعامل، همفکری و نگاه گروه‌های مرجع احترام بگذارد و در مسیر نوسانات سیاسی رفتاری فرا قانونی یا فرو قانونی پیش نگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع