X

بایگانی اردیبهشت 15, 1398

دفتر سینمایی

آیا «شبی که ماه کامل شد» به عنوان نماینده ایران به اسکار خواهد رفت!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این فیلم جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد و زن را در جشنواره ملی فیلم ایران و جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه به دست آورده است و به احتمال زیاد جایزه های زیادی را از جشنواره های دیگر

به گزارش سینماپرس، دبورا یانگ منتقد مطرح که در جشنواره جهانی فجر به تماشای آخرین ساخته نرگس آبیار نشسته بود به ستایش از فیلم پرداخت. دبورا یانگ منتقد مشهور سینما در هالیوود ریپورتر نوشت:

شبی که ماه کامل شد، فیلمی داراماتیک است که براساس واقعیت ساخته شده است. یک عروس جوان و فارغ البال ایرانی، زمانی کشف می کند که خانواده همسرش از اعضای القاعده هستند که دیگر خیلی دیر شده است؛ یک درام سیاسی بارور شده، براساس وقایع تاریخی، یک داستان عاشقانه و یک فیلم پر از وحشت در قالبی میخکوب کننده به روایت نرگس آبیار. این کارگردان توان و استعداد خود را به بهترین نحو در شبی که ماه کامل شد به تصویر می کشد. وی بعد از دو فیلم شیار ۱۴۳ و نفس با موضوعات انسانی در رابطه با جنگ ایران و عراق، اکنون به موضوع القاعده می پردازد و مانند اپرایی که رفته رفته اوج می گیرد، گام به گام ما را در لحظات هراس و ترس فرو می برد. یک زندگی رویایی، شاد و رمانتیک که در نیمه دوم فیلم به یک داستان هراس انگیز و پر از رعب بدل می شود.

این فیلم جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد و زن را در جشنواره ملی فیلم ایران و جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه به دست آورده است و به احتمال زیاد جایزه های زیادی را از جشنواره های دیگر را از آن خود خواهد کرد. نکته ی مهم اینکه شخصیت‌های فیلم سریع دستخوش تغییر و تحول می شوند و همین امر سبب می شود از تاثیر این تنش های پیاپی و انباشته شده فیلم کاسته شود. با این همه، دوساعت و پانزده دقیقه فیلم برای نشان دادن کیفیت واقعی در رابطه با فجایع القاعده کافی نیست. اما این فقدان، در سادگی و اعتدالی پرشور از فیلمسازی جبران شده است.

لینک نقد دبورا یانگ

یکی ازجذابیت های این فیلم هدایت درست و گیرای بازیگران است، بالاخص النازشاکردوست که نقش زنی بشاش را بازی می کند که نمی خواهد باور کند همسرش به راهی مخوف پاگذاشته است. زمانی در میابد که زندگی اش در حال نابودی است که میان کابوسی وحشتناک دست و پا می زند. سکانس های آغازین فیلم روان و لطیف است. باید برای حمید نجفی راد بخاطر تدوین شاخص اش کلاه از سربرداشت. وی چنان مدرن و فریبنده در نیمه اول فیلم تماشاگر را به بازی می گیرد که مخاطب فکر می کند داستان تا پایان با همین لحن ادامه می یابد. اما چنین نمی شود و ورق بعد از پایان نیمه اول فیلم بر می گردد.

فیلم نامه طوری توسط نرگس آبیار و همکارش مرتضی اصفهانی نوشته شده که به نظر می رسد عبدالحمید دو پایان برای خود می خواهد، در صورتی که تنها یک پایان می تواند وجود داشته باشد. النازشاکردوست به عنوان بازیگری که کم دیده شده است شخصیتی درست از فائزه خلق می کند که از معصومیتی تمام و کمال، به سردی مطلق بدل می شود و خود را در دامی می یابد که بدون فرزندانش از آن نمی تواند رها شود. علی رغم پایانی تلخ، این فیلم اثریست بسیار رنگارنگ و موسیقیایی که چشم مخاطب را تمام مدت به دنبال خود می کشاند. از تصویر در بازارهای ایران و پاکستان گرفته تا سکانس های توهم زای بیابان ها و کوه ها.

ملاحظه: پرسش مهم این است که با توجه به نگرش جهانی نرگس آبیار به مقوله تروریسم و تمجید یکی از منتقدان سخت‌گیر آمریکایی و کسب جوایز مهم جشنواره فیلم فجر، آیا این فیلم به عنوان نماینده ایران به اسکار خواهد رفت!؟

* مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد پای مجوزهایش بایستد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نشست «چالش نظارت در سینمای ایران» مطرح شد که «حوزه هنری هیچگاه دست به ممیزی فیلمی نمی‌زند و اگر فیلمی هم استانداردهای مربوط به اخلاق و صیانت از حقوق و حریم خانواده را رعایت نکرد در صورت امکان اصلاح، پیشنهادات مان را به صاحب اثر منتقل می‌کنیم.»

به گزارش سینماپرس، نشست تحلیلی «چالش نظارت در سینمای ایران» با حضور محمدعلی حسین نژاد عضو شورای پروانه نمایش و عضو شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران، امیر حسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون و عضو هیأت مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران، محمد تقی فهیم منتقد و تحلیل گر حوزه فرهنگ، علی قائم مقامی تهیه کننده و عضو هیأت مدیره خانه سینما، رضا اورنگ نویسنده و کارشناس سینما، سیدمحمد حسینی نویسنده و مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

بیماری و فرسودگی ساختارهای نظارتی

در ابتدا یزدان عشیری، ضمن اشاره به اهمیت موضوع نظارت بر فیلم‌ها و حواشی که بر اثر نبود اقتدار و مکانیسم مشخص هر از گاهی، در این زمینه پیش می‌آید، گفت: نظارت بر فیلم‌های سینمایی همیشه دچار چالش و مناقشه بوده است. در دولت‌های مختلف فیلم‌هایی داشته‌ایم که با وجود پروانه ساخت و حتی پروانه نمایش با بن بست‌هایی روبرو شدند. اکنون، این سوال مطرح می‌شود که آیا ما قانون مدونی برای رسیدگی به محتوا و مضمون فیلم‌ها نداریم؟ در شرایطی که آئین نامه فیلم و نمایش در دهه اول انقلاب اسلامی تصویب و بعدها در دوره اصلاحات بازنگری شده است، این شائبه به وجود می‌آید که آیا امروز این آئین نامه نیاز به بازنگری، تغییر و تحول و پالایش دارد و یا اعمال سلیقه برخی مدیران فرهنگی منجر به رفتاری فرا قانونی و یا به تعبیری دیگر، رفتاری «فرو قانونی» در سینما و تداخل در چرخه اکران فیلم‌ها شده است؟

جهانی بودن موضوع نظارت

رضا اورنگ منتقد سینما با اشاره به اهمیت نظارت بر فیلم‌ها گفت: بحث نظارت در همه دنیا اهمیت دارد و اشتباه بزرگی است که بگوییم کشوری از این قضیه مستثنی بوده و نظارتی در این حیطه ندارد اما تفاوت عمده‌ای در نظارت بر سینمای ایران و دیگر کشورها وجود دارد که آن هم در مشخص بودن آئین نامه‌ها و تعیین کردن خط قرمزهای موجود در سینمای کشورهای دیگر است و فیلمسازان را نسبت به رعایت آن آگاه کرده‌اند.

وی افزود: سینمای ایران به یک قانون مصوب مجلس نیاز دارد تا با تغییر مدیریت‌ها عوض نشده و هرگونه دخل و تصرف در آن تنها در صحن مجلس امکان پذیر باشد.

محمدتقی فهیم منتقد و تحلیل سینما بر دردسرهای نبود نظارت در سینما تاکید کرد و اظهار داشت: بحث نظارت در کشور ما واقعاً جدی است و هزینه‌های زیادی را برای هنر و سینما تراشیده و بارها، دردسرساز شده است. تفاوت بین نظارت و سانسور بسیار مخدوش است. من معتقد هستم قانون و آئین نامه وجود دارد اما به روز نشده است. بنابراین، بحث مهم‌تر وجود آدم‌هایی است که قانون را نمی‌شناسند و فرق بین نظارت و سانسور را نمی‌دانند. درک ما از قانون مهم‌تر از خود قانون است.

با تنبیه خاطیان، از حیثیت سینما دفاع کنید

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: بنده به عنوان تهیه کننده فیلم، سه دهه‌ای می‌شود که با نظارت بر فیلم‌ها درگیر هستیم. در شرایطی که این نظارت‌ها کاملاً سلیقه‌ای اعمال می‌شود و با تغییر مدیران نیز تغییر می‌کند. ما تهیه کننده‌ها هیچ وقت نمی‌توانیم درست و غلط را تشخیص دهیم. برای نمونه می‌توانم به فیلم‌هایی اشاره کنم که مجوز نمایش دارند اما حوزه هنری در اکران آن مشارکتی نمی‌کند که البته من حق می‌دهم چرا که بعضی فیلم‌ها واقعاً، دارای ابتذال هستند. در بحث نظارت، سانسور و نظارت باهم عجین شده و در کاربرد تقریباً یکی شده‌اند.

وی در خصوص اکران و توقیف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» افزود: اکران نسخه اصلاح شده این فیلم در سینماهای حوزه هنری و پخش نسخه اصلی آن در دیگر سینماها تجربه بدی در حوزه نظارت‌ها بوده و تهیه کننده متخلف باید تنبیه شود. در واقع، حیثیت سینمای ما را خدشه دار کرده و به واکنش رسانه‌های خارجی هم رسیده است.

شریفی یادآور شد: نظارت بر سینما باید بر اساس قانون باشد همانگونه که خط قرمزها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مشخص شده و سالهاست با تغییر مدیران تغییری در قوانین برنامه سازی ایجاد نمی‌شود. اما در سینما تکلیف مشخص نیست و متأسفانه با ورود گروه‌های مافیایی به سینما حتی قدرت اکران فیلم‌ها هم در دست این افراد قرار گرفته و در مورد نمایش فیلم‌ها سلیقه‌ای تصمیم گیری می‌شود و این حیثیت سینما را نشانه گرفته است. فیلم «رحمان ۱۴۰۰» اگر مال بنده بود قطعاً در مرحله ساخت با ممانعت روبرو شده بود. من به عنوان یک تهیه کننده هر نسخه‌ای از فیلم را که تحویل می‌دهم کد دریافت می‌کنم و نمی دانم چگونه امکان دارد نسخه‌های فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سینماها باهم متفاوت باشند.

با مجوز ندادن ما مشکلی حل نمی‌شود

محمدعلی حسین نژاد عضو شورای پروانه نمایش، در پاسخ به سوال آیا در نظارت بر فیلم‌ها قانونی وجود دارد یا خیر؟ گفت: پاسخ به این سوال به بحث کلی‌تری از سطوح جامعه بر می‌گردد، تا بتوان میزان تأثیرگذاری قانون را بررسی کرد. در واقع فرهنگ، رفتارها و تعاملات عمومی بیش از اینکه متکی به قانون باشند به عرف و نرم‌ها بستگی دارند. در کشوری که قانون باشد، تا زمانی که نرم‌ها و هنجارهای اجتماعی اصلاح نشود کاری پیش نمی‌رود و قانون تأثیری نخواهد داشت. فرض کنیم در سینما قانون را عوض کردند آیا همه چیز درست می‌شود؟ یا در تلویزیون که مثلاً قانون مدون داریم آیا همه چیز درست است؟ آیا ما دیگر خروجی مبتذل نخواهیم داشت؟ بر اساس مطالعات انجام شده، بی خاصیت‌ترین صدا و سیمای دولتی در دنیا، صدا و سیمای ایران است.

حسین نژاد ادامه داد: تا زمانی که ابتذال بر سینما غالب است ما مجبور به دادن مجوز هستیم چرا که در شرایط رخنه و سیطره ابتذال بر فیلم‌ها، دادن و یا ندادن مجوز و پروانه راه حل مناسبی برای رفع آن نیست و یا باید سیستم اصلاح شود یا سیستم دیگری را در این راستا، رشد دهیم. وقتی سیستم بیمار است گیر دادن به امثال فیلم «رحمان ۱۴۰۰» فایده‌ای ندارد و این چرخه تمام نشدنی است.

قانون صریح داریم، ابلاغ صحیح نداشتیم

سیدمحمد حسینی نویسنده و منتقد سینما، در خصوص وجود قوانین مربوط به نظارت بر فیلم‌ها گفت: در آبان ماه ۶۱ آئین نامه‌ای ۱۷ بندی در خصوص پخش آثار سینمایی در جلسه هیئت دولت تدوین شد و بسیار دقیق و شفاف خط قرمزهای مربوط به این حوزه را مطرح کرده است و اتفاقاً، اگر رفتار حوزه هنری هم نگاه کنیم تاکنون منطبق با همین قانون پیش رفته است. بنابراین بنده، معتقدم ما قانون داریم اما بیشتر در فضای ناآگاهی به سر می‌بریم چرا که از جانب قانون‌گذار ابلاغی به فیلمسازان صورت نگرفته است در حالی که ابلاغ قانون از جانب مجریان، کمترین کاری است که باید نسبت به آن مبادرت شود. در مقایسه با سایر کشورها، آنچه که در سینمای آمریکا اتفاق می‌افتد نظارت شفاف بر آثار است اما سینمای ما چند خدایی شده و مدیریت یکسان و عمیقی ندارد.

وزارت ارشاد پای مجوزهایش بایستد

علی قائم مقامی تهیه کننده سینما یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به رعایت آئین نامه مصوب سال ۶۱ است و زمانی که فیلمی مهر تأیید کسب می‌کند، وزارت ارشاد باید پای آن مجوز بایستد وگرنه سنگ رو سنگ بند نمی‌شود.

این تهیه کننده سینما با طرح سوالی درباره نظارت مجدد حوزه هنری برفیلم‌ها عنوان کرد: وقتی دستگاه نظارتی و شورای پروانه نمایش وجود دارد دیگر موضوعیتی ندارد که ارگانی همانند حوزه هنری یا شهرداری با نظارت مجدد تصمیم به اصلاح و ممیزی جدید فیلم بگیرد. مجوز فیلم دارای پروانه نمایش را فقط وزارت ارشاد یا دادگاه می‌تواند لغو کند و مرجع دیگری حق این کار را ندارد.

حسین نژاد عضو شورای پروانه نمایش، در پاسخ به سوال قائم مقامی متذکر شد: حوزه هنری به عنوان سینمادار این حق را دارد که فیلمی را انتخاب کند یا نکند.

عشیری هم در توضیح پرسش این تهیه کننده سینما گفت: حوزه هنری هیچگاه دست به ممیزی فیلمی نمی‌زند و اگر فیلمی هم استانداردهای مربوط به اخلاق و صیانت از حقوق و حریم خانواده را رعایت نکرد در صورت امکان اصلاح، پیشنهادات مان را به صاحب اثر منتقل می‌کنیم.

وی در خصوص حواشی مربوط به پخش نسخه اصلاح شده فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سینماهای حوزه هنری خاطر نشان کرد: حوزه هنری به مجوز ارشاد احترام می‌گذارد و ای کاش، ارشاد هم به آرا نهادهای متعامل، همفکری و نگاه گروه‌های مرجع احترام بگذارد و در مسیر نوسانات سیاسی رفتاری فرا قانونی یا فرو قانونی پیش نگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند “بچه‌های مدرسه ایران” درباره سیل اخیر ساخته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عابدین مهدوی، فیلم مستند سینمایی بچه‌های مدرسه ایران را درباره سیل اخیر ساخت.

به گزارش سینماپرس، عابدین مهدوی، عکاس و فیلمساز بین‌المللی جنگ و بحران، با اشاره به اینکه فیلم بچه‌های مدرسه ایران در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان ساخته شده است، گفت: در ابتدا علاقه‌ای نداشتم تا به عنوان فیلمساز در این سیل حضور داشته باشم و تنها می‌خواستم به خاطر تجربیاتم از سیل‌ها و بلایای طبیعی دیگر به عنوان داوطلب امدادگر در کنار داوطلبان مردمی و نیروهای داوطلب هلال احمر باشم و از دوره‌هایی که دیده‌ام برای کمک به مردم وطنم استفاده کنم اما زمانی که بزرگی بحران و همچنین با صحنه‌های عجیب و خارق‌العاده انسانی از سوی جوانان و داوطلبان مردمی برای کمک به مردم روبرو شدم، تصمیم گرفتم که این صحنه‌ها را ثبت کنم.

 وی ادامه داد: از اولین روزهای سیل در کشور به عنوان داوطلب امدادگر به همراه دوربین خود در کنار داوطلبان و امدادگران سازمان امداد و نجات و سایر گروه‌های کمک کننده حضور پیدا کردیم و تمامی لحظات سیل را در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان ثبت و مستندسازی کردیم.

مهدوی ادامه داد: آخرین تصاویر این مستند در تالاب شادگان استان خوزستان و در نقطه اتصال رودخانه کارون به خلیج فارس فیلمبرداری شده است.

او افزود: در این فیلم اصلا بدنبال سیاه‌نمایی نبودیم و تلاش کردیم تا در کنار واقعیت‌های موجود در این سیل، زحمات واقعی و جانفشانی‌های نیروهای داوطلب مردمی و داوطلبان هلال احمر و نجاتگران واقعی و همدلی و وحدت مردم را  نشان دهیم و سعی کردیم تصاویری را به نمایش بگذاریم که کمتر در فضای مجازی و رسانه‌ها دیده شده است.

 عابدین مهدوی افزود: این فیلم در مدت ۳۶ روز و با همکاری دو گروه  مختلف تصویربرداری شده و قرار است تا یک نسخه مستند سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای از آن جهت نمایش آماده شود.

 عابدین مهدوی، عکاس و فیلمساز بین‌المللی جنگ و بحران، تاکنون در بیش از هفده کشور و نقطه بحرانی در دنیا به عنوان جوانترین عکاس و فیلمساز بین‌المللی حضور داشته و هم‌اکنون فیلم سینمایی قفس را در حال ساخت دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن «جادوی عشق» برگزیده شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن کوتاه «جادوی عشق» از تولیدات حوزه هنری زنجان لوح و تندیس هشتمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه و عکس دانشجوی«امید» را به خود اختصاص داد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن کوتاه «جادوی عشق» از تولیدات حوزه هنری زنجان با موضوع آسیب‌های اجتماعی لوح و تندیس هشتمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه و عکس دانشجوی «امید» را دریافت کرد.

انیمیشن «جادوی عشق» به همت واحد هنرهای تصویری حوزه هنری زنجان با موضوع آسیب‌های اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی جعفر صیادی به تهیه کنندگی حوزه هنری استان زنجان تولید شده است.

انیمیشن جادوی عشق

این انیمیشن با نگاه سمبلیک به جایگاه زن در زندگی مشترک و به سبک استاپ موشن در زمان ۱۰۰ ثانیه در سال ۹۷ تولید شد.

انتخاب رنگ فضا و وسایل صحنه انیمیشن «جادوی عشق» را آزاده اشتری و نورپردازی و تصویربرداری آن را هادی حسنی بر عهده داشت.

شایان ذکر است، صیادی پیش از این انیمیشن کوتاه «بازتاب» با موضوع معضلات اجتماعی و «درون یک چارچوب» را کارگردانی کرده و از دیگر آثار تولید شده در حوزه هنری استان زنجان است که حضور آن را در جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی بارها شاهد بوده‌ایم.

جشنواره فیلم و عکس امید با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در زمینه فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس و همچنین استفاده از ظرفیت هنر در بیان آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر به مدت ۳ روز برگزار شد.

گفتنی است، هشتمین دوره جشنواره سراسری فیلم کوتاه و عکس دانشجویان کشور با معرفی نفرات برتر شامگاه چهارشنبه در دانشگاه شیراز به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش فیلم جدید وودی آلن در ایتالیا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایتالیا اعلام کرد فیلم «یک روز بارانی در نیویورک» جدیدترین ساخته وودی آلن در این کشور به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، پس از اینکه آمازون از اکران فیلم «یک روز بارانی در نیویورک» ساخته وودی آلن خودداری کرد، اکنون ایتالیا اعلام کرده پاییز امسال این فیلم را به نمایش درمی‌آورد.

آمازون چندی پیش تصمیم گرفت این فیلم را در قفسه‌ها نگه دارد و روابط کاری‌اش را با کارگردان کهنه‌کار قطع کند و به همین دلیل این کمدی رمانتیک که با بازی تیموتی شالامه، ال فانینگ،  سلنا گومز و جود لاو ساخته شده امکان نمایش پیدا نکرد. اکنون از طریق یک واسطه این فیلم در ایتالیا دیده خواهد شد.

کمپانی «لاکی رِد» ایتالیا اعلام کرده این فیلم از ۳ اکتبر ۲۰۱۹ در سینماها اکران خواهد شد. انتظار می‌رود این فیلم در سپتامبر در جشنواره فیلم ونیز نیز به نمایش درآید.

این کمپانی فیلم پیشین آلن با عنوان «چرخ شگفت» را که با بازی کیت وینسلت ساخته شده بود سال ۲۰۱۷ در ایتالیا اکران کرده بود.

«هیچ چیز دیگر» این کارگردان در سال ۲۰۰۳ فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز در لیدو بود.

ماجرای «یک روز بارانی در نیویورک» بر رابطه دو جوان که برای تعطیلات وارد نیویورک می‌شوند متمرکز است. این فیلم سال ۲۰۱۸ کامل شد.

تابستانی که گذشت آمازون چهار قرارداد از پیش امضا شده‌اش با وودی آلن را به دنبال جنجالی که بر اثر ادعای دخترخوانده این کارگردان مبنی بر آزار جنسی از سوی پدرخوانده‌اش در دوران کودکی مطرح شده بود، لغو کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سهم سینمای ایران از بازار جهانی ناچیز است/ جشنواره‌ای کردن فیلم‌ها به نفع سینمای ایران نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر عامل بنیاد فارابی گفت: به عنوان سینمایی در حال توسعه نتوانسته ایم با سینمای تجاری رقابت کنیم و به همین دلیل از بازار جهانی سهم ناچیزی به دست آورده ایم.

به گزارش سینماپرس، علیرضا تابش جهانی شدن سینمای ایران را یک جهش دانست که برای آن برنامه ریزی نشده بود اما می‌توان آن را یک فرصت تلقی کرد و با برنامه ریزی مناسب بهره کاملی از آن برای رساندن سینمای خود به جایگاه ویژه ای در جهان برد.

علیرضا تابش درباره جهش سینمای ایران در جهان صحبت کرد و این اتفاق را ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی دانست و معتقد است: در حالی که اگر برنامه‌ریزی مناسب در وضعیت فعلی صورت نگیرد همین موفقیت‌ها را هم از دست خواهیم داد.

تابش بودجه برای سینما به عنوان یک صنعت خلاق و نقش تسهیل‌گری نهادهای حمایتی را دو راهکار مهم دانست تا بتوانیم آینده روشن‌تری را برای سینمای ایران در جهان ترسیم کنیم.

تابش درباره دلایل و آسیب‌هایی که مانع جهانی شدن سینمای ایران شده را بررسی و راه کارهایی ارائه کرد.

وی گفت: به گمان من سینمای ایران در بستری رقابت می‌کند که ورود سینماهای نوپا و افزایش تخصص‌گرایی در سینما، میزان پیچیدگی و رقابت پذیری در سینما را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ ما در ایران تاکنون در قالب سینماهای کشورهای در حال توسعه حرکت کرده‌ایم و ادعای سینمای هم تراز سینماهای بزرگ جهان مشخصا سینمای سلطه را نداریم بلکه بیشتر در سطح سینماهای کشورهای در حال توسعه حرکت می‌کنیم و به همین دلیل تاکنون نتوانسته ایم به عنوان یک سینمای ملی با جریان مسلط سینمای تجاری رقابت کنیم و فقط به تعداد محدودی از فیلم‌های فرهنگی و هنری خود در سطح جهانی اتکا کردیم که این یک سهم ناچیزی از بازار بین‌المللی فیلم و سینما را نصیب ایران کرده است.

موفقیت سینمای ایران در جهان بر تعیین ضرورت‌ها موثر نبوده است
مدیر عامل بنیاد فارابی معتقد است: هر چند سینمای ایران در سال‌های گذشته به ویژه در دو دهه اخیر دریافت جوایز بازار بین‌المللی و موفقیت‌های چشم گیر بین المللی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است و جوایز مهمی را در جشنواره‌های اسکار، کن، برلین و دیگر جشنواره‌های معتبر بین المللی به دست آورده و در این فستیوال‌ها درخشیده است اما نتوانسته بر تغییر نگاه‌ها، توجه به ضرورت سرمایه گذاری و تلاش بیشتر در رساندن سینمای ایران به سطح جهان، موثر باشد.

«طی سال‌های گذشته تلاشی برای شناسایی ممیزه‌های خاص سینمای ایران صورت نگرفته است؛ کشورهای جهان صاحب سینما ممیزه‌های خاصی را برای فیلم‌های کشور خود تعریف کردند اما ما هنوز به این موضوع نپرداخته ایم. سینمای ایران در سطح جهانی می‌درخشد در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم به عنوان یک کار جامع ممیزه‌های خاص سینمای ایران را پیدا و بر روی آنها کار کنیم و یا سرمایه گذاران را ترغیب و در بازارهای بین المللی برای آن تبلیغات کنیم؛ شناسایی این ممیزه‌ها برای سینمای ایران بسیار اهمیت دارد از این منظر هم که سینمای ایران در رقابت با سایر سینماهای موفق در سطح جهان در موضع ضعف قرار گرفته است».

از فرصت ورود نسل جوان به جهان استفاده کنیم
تابش با اشاره به فعالیت‌های بین المللی گسترده نسل جوان فیلمسازان ایرانی در دوران حاضر که تمایل بسیاری به بازارهای جهانی و رشد کسب و کارهای فضای دیجیتال در سینما نشان می‌دهند، این وضعیت را فرصت مهمی در جهانی شدن خواند و افزود: نسل جوان تاکنون ورود بسیار خوبی به سینما داشته است که باید به طور مناسب هدایت شود. کسب و کارهای نوپا در سینمای ایران به ویژه در رشد تکنولوژی اینترنتی فرصت‌هایی است که ما نباید به سادگی از کنار آن‌ها بگذریم و باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم؛ به عنوان مثال در اسفند ماه سال گذشته تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد مرکز نوآوری و شتاب دهی سینما امضا کردیم و قرار است در این مرکز تلاش کنیم تا ضعف‌ها شناسایی شوند و برای ساخت فیلم‌های جذاب و برای اینکه زنجیره سینما به صورت کامل شکل بگیرد اقدام کنیم؛ به این معنا که از مرحله ایده، تولید، پیش و بعد از تولید ورود سینمای ایران به بازارهای مختلف برنامه ریزی کنیم که امیدوارم در نیمه سال جاری بعد از انجام مطالعات این مرکز و مذاکراتی که با صنوف سینمایی مختلف انجام می‌شود برنامه‌ها آماده اجرا شوند.

سینمای ایران در جهان با جهش مواجه بوده است
مدیرعامل بنیاد فارابی در پاسخ به این سوال که سینمای ایران چند سال تا جهانی شدن فاصله دارد خاطرنشان کرد: این یک حرکت بطئی است و به صورت ناگهانی اتفاق نمی‌افتد؛ در ابعاد مختلف وضعیت فعلی سینمای ایران با یک جهش نسبت به گذشته مواجه شده است اما اگر حساب شده در بخش خصوصی و حاکمیتی پیش نرویم و اگر نگاه درست به آسیب‌هایی که سینمای ایران را تهدید می‌کند نداشته باشیم و توجه و برنامه ریزی نکنیم همین روند جهشی نیز ادامه نمی‌یابد و حتی ممکن است رشد آن متوقف شود.

تولیدکنندگان فقط به سود در تولید فکر می‌کنند
«مسئله‌ای که متاسفانه طی این سال‌ها به آن توجه نشده اقتصاد سینما است در حالی که ساز و کار اقتصادی زبان هر صنعت، کسب و کار و لازمه فعالیت‌های بین‌المللی است اما مدل رایج آن در سینمای ایران در وضعیت موجود فقط مساله سود در تولید است که به عنوان یک آسیب سینمای ما را تهدید می‌کند؛ بیشتر تولید کنندگان در سینمای ایران چون سود خود را در تولید یک اثر سینمایی می‌بینند به ابعاد اقتصادی بازار فیلم خود، پخش و بازاریابی، معرفی درست فیلم، ساخت تریلر جذاب از فیلم، فضا سازی در فضای مجازی یا کسب درآمدهای جانبی از فیلم فکر نکرده و برای آن برنامه ریزی نمی‌کنند و صرفاً به سود خود در تولید می‌اندیشند که این یک آسیب جدی است که سینمای ایران را تهدید می‌کند».

وظیفه اصلی نهادهای حمایتی تسهیل گری است
تابش با بیان این که سینما و فیلم در کشور ما به شکل یک زنجیره ارزش که تخصص‌ها و کسب و کارهای مختلف را در بر می‌گیرد به درستی نگاه نشده است، گفت: اگر بخواهیم دقیق‌ تر به موانع جهانی شدن سینمای ایران نگاه کنیم به علت کثرت موضوعات باید آنها را در چند دسته مختلف طبقه بندی و به طور کلی این موانع را بررسی کنیم.

«در سطح حاکمیت، نهادهای حمایتی سینما طی سال‌های گذشته صرفاً برخی از روندهای پیشین را ادامه داده است و وظیفه اصلی که تسهیل گری است را کمتر مورد توجه قرار داده اند و بیشتر به حمایت مستقیم پرداخته اند».

وی با تاکید بر لزوم به روز رسانی وظایف این نهادها، گفت: همین به روز نبودن برخی قوانین در حوزه محصولات سینمایی از دیگر مشکلات سینمای ایران است و این به روز رسانی باید متناسب با رشد تکنولوژی‌های جدید باشد و همچنین باید برای ابعاد حقوقی نیز فکری جدی شود.

تابش با ابراز تاسف از جدی گرفته نشدن «اعتبار جهانی که سینمای ایران طی سالهای گذشته به دست آورده است و نیز استفاده نشدن راهبردی از این اعتبار»، گفت: در حالی که هر سینمایی در جهان اگر این اعتبار را به دست آورده بود می‌توانست گام‌های بسیار بزرگی در اقتصاد جهانی سینما بردارد.

بودجه به صنایع خلاقی چون سینما داده نمی‌شود
مدیر عامل بنیاد فارابی معتقد است: در حوزه کلان، بودجه‌ای که دولت به موضوعات زیربنایی به ویژه صنعت در کشور اختصاص می‌دهد و به شکل کافی به بخش فرهنگ اختصاص پیدا نمی‌کند بنابراین همیشه از یک ضعف در بخش بودجه صنایع خلاق به ویژه سینما رنج می‌بریم و همچنین در تدوین برنامه‌های توسعه ای کشور به ویژه در بخش صادراتی برنامه‌های توسعه به سهم بالقوه سینما طی سال‌های گذشته به درستی توجه نشده است و توجه کافی در حاکمیت به اهمیت و سهم سینما در معرفی واقعیت‌های ایران در حوزه بین الملل و کسب اعتبار جهانی نسبت به آن وجود ندارد که البته می‌توانیم آن را جبران کنیم.

«در ساختار موجود سینمای ایران در بخش خصوصی می‌توان به این نکات اشاره کرد که روحیه کار جمعی و اعتماد متقابل در اصناف سینمایی ما وجود ندارد؛ ما خیلی بلد نیستیم کار جمعی انجام دهیم تا به موفقیت برسیم و در استفاده از فناوری‌هایی که در تولید باید به کار گرفته شود ضعف داریم و همینطور شناخت اشتباه از سینمای دیجیتال محدود ساختن آن به فرایند تولید از دیگر مشکلات سینمای ایران محسوب می‌شود».

سینمای دیجیتال فقط به معنای تولید آثار نیست
تابش در مورد کاربردهای متنوع سینمای دیجیتال گفت: وقتی از سینمای دیجیتال سخن به میان می‌آوریم تصور می‌کنیم دیجیتال باید فقط در خدمت تولید باشد در حالی که دیجیتال در بخش پخش و بازاریابی، تبلیغات، کسب و کارهای نوپا و پلت فرم‌ها جدید در فضای مجازی به ما کمک می‌کند تا سینما را توسعه دهیم البته ما در این زمینه نیز دارای ضعف‌هایی هستیم همینطور این مشکلات در حوزه برنامه ریزی حرفه ای و عملکرد سیستماتیک در بخش خصوصی نیز وجود دارد.

«سینماگران ما آشنایی کافی با قواعد بازی در عرصه بین الملل ندارند به عنوان مثال در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر سینماگران در بخش بازار شرکت می‌کنند اما اصول بازی حرفه‌ای در این فرآیندها را به درستی نیاموخته اند».

وی مساله دیگر در این زمینه را کمبود پژوهش‌های تخصصی خواند و افزود: اصولاً ما پژوهش‌ها به ویژه پژوهش‌های مبتنی بر آینده نگری را مورد توجه قرار نمی‌دهیم و در سینما جدی نمی‌گیریم اما امیدوارم با اهتمام سازمان سینمایی و نهادهای دیگر به مقوله پژوهش‌های تخصصی جدی تر نگاه شود، از سوی دیگر مزیت‌های رقابتی به درستی شناسایی نشده اند و به تقویت آن‌ها نپرداخته‌ایم در حالی که سینمای ما مزیت‌های رقابتی خاص خود را دارد به بازاریابی و تحقیق و توسعه در این زمینه توجه کافی نشده است و پروژه‌های سینمایی عمده بودجه خود را صرف تولید می‌کنند در حالی که می‌توان به بخش بازاریابی، تحقیق و توسعه بودجه بهتری را تخصیص داد که طبعاً بر اکران و جهانی شدن فیلم‌ها تاثیر می‌گذارد. ما در رعایت استانداردهای جهانی فاصله داریم و هنوز درست استانداردها را رعایت نمی‌کنیم.

تابش همچنین مشکل دیگر در بخش خصوصی را گزارش‌های مالی ارائه شده در بخش سینما دانست و افزود: این گزارش‌ها شفاف نیست و با یک عدم شفافیت در کسب و کارهای سینمایی مواجه هستیم.

جشنواره ای شدن آثار سینمایی، مشکلات بازاریابی و راه کارهای گذر از آسیب‌ها و ضعف‌های جهانی شدن سینمای ایران 

وی جشنواره‌ای شدن آثار سینمایی را مشکلی بزرگ برای این هنر خواند و اظهار داشت: طی سال‌های اخیر از سوی برخی کارگردانان گرایشی برای جشنواره‌ای کردن فیلم‌ها به وجود آمده که به اقتصاد سینما لطمه وارد کرده است، در حالی که سینمای ایران فقط فیلم‌های جشنواره‌ای نیست.

جشنواره‌ای شدن آثار سینمای ایران منافعی را برای کارگردانان در پی دارد که از جمله آن معرفی بهتر و ارزان‌تر فیلم‌ها در بین اقشار مختلف جامعه است، برای حل این آسیب اگر بتوانیم منافع دیگری را برای سینماگران ایجاد کنیم طبعاً گرایش آنها به تولید نوع دیگر فیلم‌سازی می رود.

نبود صنف و بازاریاب موفق از مشکلات پخش‌کنندگان ایرانی است
تابش نداشتن صنف برای پخش‌کنندگان بین‌المللی آثار سینمایی را ضعف دیگر در این هنر دانست و اظهار داشت: تعداد پخش‌کنندگان بین المللی به میزانی نیست که بتوانند یک صنف داشته باشند تا اتحادی را بین آنان ایجاد کند.

همین تعداد محدود پخش‌کننده نیز از بازاریابان حرفه ای در سینمای ایران محروم مانده‌اند؛ این موضوع، عمده اشکال سینمای ایران در بخش بین‌الملل است زیرا فقط به پخش کنندگی بسنده می‌کنیم در حالی که بازاریابی یک فن و هنر مجزا برای معرفی آثار سینمایی محسوب می‌شود؛ همچنین سرمایه کافی در شرکت های پخش وجود ندارد که این خود مانع دیگری برای معرفی آثار سینمای ایران به جهان است.

آثار سینمای ایران بدون بخش‌بندی روانه بازار بین‌المللی می‌شود
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بخش‌بندی آثار سینمایی را راهکاری مناسب برای جهانی شدن ایران معرفی کرد و گفت: به نظر من محصولات سینمای ایران بدون اینکه بخش‌بندی صحیحی داشته باشند روانه بازارهای بین‌المللی می‌شوند و چون این سطح‌بندی وجود ندارد عمدتاً توفیق چندانی در بخش بین‌الملل برای ایران حاصل نمی‌شود.

به شهرت کارگردان بیش از تکنیک آثار سینمایی توجه می‌شود
وی معتقد است: در پخش بین‌المللی فیلم‌ها ضعف‌هایی داریم از جمله اینکه عمده فیلم‌هایی که از سینمای ایران در جهان پخش می‌شود به شهرت کارگردانان وابسته است و به تکنیک‌های سینمایی آن اثر توجهی نمی‌شود که باید این ضعف را جبران کنیم؛ به هر حال اگر بازاریاب یا پخش‌کننده تحولی در سیستم خود ایجاد کند شرایط سینمای ایران در جهان نیز تغییر خواهد کرد.

«بازاریاب و پخش‌کننده نباید تنها توجه خود را به نام کارگردان یک فیلم معطوف کنند بلکه باید به خود اثر توجه کرده و بررسی کنند که آیا ارزش‌های سینمایی در آن به چشم می‌خورد یا خیر اما پخش‌کنندگان تنها به موفقیت فیلم‌ها در جشنواره‌ها توجه نشان می‌دهند در حالی که اگر فیلمی نتوانست در موعد مقرر به جشنواره برسد نباید مانعی برای دیده شدنش به وجود آید، شاید بازاری برای آن وجود داشته باشد».

وی افزود: از سوی دیگر شرکت‌های توزیع و پخش در ایران خدمات به روز ندارند و توجهی به، به روز رسانی سیستم‌های سنتی پخش نمی‌کنند، همچنین استفاده از شیوه‌های غیر حرفه‌ای و عدم توجه به سیستم پخش منسجم بین المللی آسیبی است که می‌توان به آن اشاره کرد؛ بی‌توجهی به سایر انواع محصولات تصویری و تمرکز بر فیلم‌های سینمایی در حالی که ما سریال‌هایی در کشور تولید کرده‌ایم که مناسب بازاریابی در جهان است، همینطور انیمیشن‌ها، فیلم‌های کوتاه و مستندهایی ساخته می شود که قطعا می‌تواند در بازار بین‌الملل جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد اما خود را محروم کرده‌ایم و تنها فیلم‌های سینمایی را معرفی می‌کنیم و به عرصه پخش جهانی می‌فرستیم.

کشورهای آسیایی در لیست بازار ایران فراموش شده‌اند
تابش شناسایی نادرست مناطق مختلف برای بازار را یکی از دلایل سخت شدن مسیر جهانی شدن سینمای ایران دانست و خاطرنشان کرد: در نظر نگرفتن قوانین اقتصاد بازار در عرضه صحیح بین‌المللی محصولات سینمایی ایران و همینطور نادیده گرفتن منطق بازار یکی از آسیب‌های دیگر در سینمای ایران است؛ پخش کننده‌ها بررسی بازار را به درستی انجام نمی‌دهند.

«شناسایی بازارهای مختلف به طور صحیح و بخش بندی درست بازارهای بین‌المللی متناسب با محصولات ایرانی از راهکارهای جهانی شدن سینمای ایران است و مطمئن هستم در این جهان بزرگ و پهناور که محصولات متنوع سینمایی مصرف می کند بازارهای متنوعی برای مصرف کننده سینمای ایران می‌تواند باشد اما ما به تعداد محدودی بازار بسنده می‌کنیم، در حالی که بخش‌بندی کشورهای مختلف با ذائقه های متنوع می تواند راه‌گشا باشد.

سال‌هاست که بسیاری از کشورهای آسیایی و بازار بزرگ چین را دست کم گرفته‌ایم و نگاه ما صرفا به جهان غرب بوده است در حالی که کشورهای منطقه خودمان می‌توانند مصرف کننده‌های خوب محصولات سینمایی ایران باشند، این بازارها در گام نخست پُرخطر هستند و حمایتی نیز از پخش‌کنندگان نمی‌شود اما اگر اتحاد میان پخش‌کنندگان به وجود بیاید مطمئنا می‌توانند امکانات بگیرند اما چون تعداد آنها کم است در ضعف به سر می‌برند؛ به هر حال می‌توانند با برنامه‌ریزی آرام آرام به قدرت برسند.

نیروی متخصص در بخش بین‌الملل سینمای ایران نداریم
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن اظهار تاسف نداشتن نیروی متخصص در حوزه بین‌الملل تاکید کرد: نیروی متخصص در حوزه بین‌الملل به طور جدی در سینمای ایران تربیت نشده است اما به تازگی بخش خصوصی، کلاس‌هایی برای آموزش متخصصان در بخش بین‌المللی سینمای ایران برگزار می‌کند که امیدوارم شاهد ظهور نسل جدیدی از پخش کننده‌ها و بازاریاب‌ها در عرصه سینمای ملی باشیم.

راهکارهایی برای حذف موانع در مسیر جهانی شدن سینمای ایران
تابش بعد از بررسی ضعف‌ها و آسیب‌هایی که برای جهانی شدن سینمای ایران وجود دارد راهکارها و پیشنهاداتی را نیز ارائه کرد: به اصلاح ساختارهای مدیریتی نیاز داریم تا برای ایجاد تغییر و یا پذیرا شدن تغییرات جدید آماده باشیم.

«نقش دولت باید در عرصه فرهنگ و سیاست‌های سینمایی کشور بازتعریف شود و دولتی‌ها تا حد زیادی اهمیت مقوله بازاریابی و پخش را جدی‌تر بگیرند زیرا تاکنون عمده توجهات دولت به تولید و محتوای فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری دوره‌ای در سیاست‌های سینمایی از آغاز این بازنگری ابراز خرسندی کرد و افزود: به همان اندازه این سیاست‌های دولتی اهمیت دارند که باید سیاست‌های فرهنگی جدیدی هم برای کشور تدوین شده باشد. در بخش کسب و کار مدل های موجود نیازمند اصلاحات جدیدتر هستند، اول و مهم‌تر از همه کسب و کارهای فیلم و سینما باید از درآمد نفتی مستقل شوند و خودشان به درآمدزایی برسند اگر فیلمی قابلیت تجاری‌سازی ندارد لزوما قرار نیست ساخته شود؛ بسیاری به سمت تولید آثاری می‌روند که یقین دارند بازاری برای آن وجود ندارد. مگر اینکه برای ساخت آن اثر هدف‌های متعالی‌تری صرف تولید فیلم در پشت آن نهفته باشد.

«برای سینما و فیلم باید بر پایه صنایع خلاق و استقلال از درآمد نفتی بسترسازی‌های جدی صورت بگیرد و نکته بعدی این است که هر فیلم را می‌توان پروژه اقتصادی در نظر گرفت عمدتاً در کشور ما فیلم‌سازی یک پروژه فرهنگی محسوب می شود؛ به این ترتیب اقتصاد فیلم و سینما هم باید ‌درمحصولات سینمایی به‌طور جدی لحاظ شود.

سینمای ایران باید به سمت حرفه‌ای گرایی و تقویت آن حرکت کند این موضوع در جایی اهمیت پیدا می کند که به لزوم صنعتی شدن سینمای ایران، اخلاق، رفتار و تولید حرفه ای و تحلیل علل شکست پروژه‌های قبلی سینمای ایران می پردازیم، ما عمدتاً به تحلیل شکست توجه نمی‌کنیم و موشکافانه آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم».

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به لزوم تعیین استانداردهای جدید برای فیلم‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق برای تقویت حرفه‌ای گرایی اشاره و عنوان کرد: عملکرد حرفه ای یک زبان مشترک بین داخل و خارج ایجاد می‌کند و این یک عملکرد سیستماتیک در حوزه فیلم‌سازی است که باید به آن توجه کنیم.

«برای اعضا و ملزومات زنجیره ارزش محصولات نمایشی باید یک اکوسیستم طراحی شود زیرا ما هنوز در زنجیره مشاغل سینمایی در کشور به یک اکوسیستم طراحی شده نرسیدیم، این مشاغل به صورت پراکنده وجود دارد به این معنا که فیلنامه نویسی، گیم نویسی، تولید موسیقی انجام می‌شود اما یک اکوسیستم جذاب برای این حوزه طراحی نشده است که به نظر من طراحی آن از پیش‌شرط‌های صنعتی شدن سینمای ایران است و به همین دلیل باید میان منابع، همگرایی و تجمیع صورت بگیرد، نقشه‌های مورد نیاز در صنعت باید تکمیل و تدوین شود که جایگاه صحیح افراد و مشاغل را در زنجیره ارزش فیلم نشان دهد».

تابش در بخش راهبردهای آموزشی تحقیقاتی نیز به ارائه آموزش به روز، تربیت سرمایه انسانی حرفه‌ای، آینده پژوهی، تحقیقات و بازاریابی اشاره کرد و افزود: در بخش راهبرد بین‌المللی باید به ایجاد دفاتر مستقل منطقه‌ای برای سهم گرفتن از بازار کشورهای منطقه اشاره کرد، ورود به بازارهای جهانی با سرمایه‌گذاری مستقیم باعث آشنایی با بازار بر اساس تولید در بازار مقصد و همین طور بر اساس تولید مشترک و نزدیکی بازارهای همسایه با حضور مستقیم ایران از جمله روش‌های ورود به بازارهای خارجی هستند که باید در سینمای ایران جدی گرفته شوند، به همین منظور باید برای تبدیل مزیت‌های رقابتی پایدار به عوامل کلیدی موفقیت برای تحقق تثبیت و حفظ تمایز تلاش کنیم.

وی تقویت سینمای ملی در کشور برای هم‌زبانان همجوار ایران مانند تاجیکستان و افغانستان را حلقه اول بازار بین المللی فیلم برای کشور خواند و ادامه داد: گسترش امکان همکاری‌های مشترک در حوزه فیلم‌سازی با داشتن تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای مختلف از جمله راهکارهایی است که تا کنون مورد توجه کافی قرار نگرفته و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون امضا شده به صورت پیگیری جدی نشده است.

«در بخش راهبردهای توسعه می توان به ایجاد کمپانی‌های یکپارچه فیلم‌سازی، ایجاد مراکز رشد و شتاب دهنده، ایجاد موسسات و پایگاه‌های داده‌ای جدید با هدف ورود به بازارهای بین‌المللی و به روز رسانی سیستم‌های توزیع تحقیق و توسعه، توانمندسازی بخش خصوصی تولید بر اساس مزیت‌های رقابتی اشاره کرد.

برای به کارگیری مدیریت کیفیت جامع و لزوم طراحی صحیح محصول برای بازاریابی موفق ایران لازم است در بخش راهبرد های حقوقی سینمای ایران به قوانین جدیدی دست یابیم. »

وی همچنین سرمایه گذاری، تامین مالی و شناسایی راهکارهای روز را از نیازهای جدی عرصه فیلم‌سازی در کشور عنوان کرد و افزود: سینمای ایران نمی‌تواند صرفا به منابع نفتی متکی باشد پس ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در بورس می‌تواند یکی از راه‌های تامین مالی باشد. تمرکز سرمایه‌گذاری باید بر روی مزیت‌های رقابتی برای کسب بازده و بقا باشد و داشتن بازده سرمایه برای بقای بخش خصوصی لازم است اما باید گام به گام پیش رفت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان عنوان کرد: بخشی از زنجیره‌های موفقیت سینمای ایران در جهان مانند تولید قوی است و جشنواره‌ها نیز به لحاظ کیفی در سطح جهانی برگزار می‌شود اما آن‌ها فقط حلقه‌هایی از یک زنجیره هستند و باید به تکمیل زنجیره توجه کنیم تا بتوانیم موفقیتی که تاکنون به دست آورده‌ایم را گسترش داده و به مقام بالاتری در جهان دست یابیم.

* ایرنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دکتر سلام» آماده ماه ضیافت الهی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «دکتر سلام» برای ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌برد.

به گزارش سینماپرس،  در این برنامه با دعوت از متخصصین پزشکی و تغذیه درباره رعایت نکات لازم در هنگام روزه‌داری در زمینه تغذیه صحیح، خوردن و نخوردن‌های افطاری و سحری، مزایا و معایب روزه‌داری برای گروه بیماران خاص گفتگو خواهد شد.

همچنین در آیتم «سبد سلامتی» به موضوع نحوه استفاده از میوه و اغذیه در ماه مبارک رمضان پرداخته می‌شود.

برنامه «دکتر سلام» به تهیه‌کنندگی مهران دشت بزرگی هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سریال تلویزیونی «شرایط خاص»


عکس/ سریال تلویزیونی «شرایط خاص»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامه سرگشاده یک ناشر به روحانی/ هر نفسی در نهایت به خود و باطنش باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از ناشران در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور درباره جلوه‌هایی از این رویداد که می‌توانست توسط وی رویت شود بحث کرده است.

به گزارش سینماپرس، آنچه در ادامه می‌خوانید دل‌نوشته یکی از ناشران است که در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور و به مناسبت پایان سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته شده و برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است. طبیعی و بدیهی است که نام صاحب این انتشارات در فضای عصبی و تنش‌زده امروز نزد ما محفوظ است. متن نامه او را بخوانید.

سلام آقای رئیس جمهور!

جای شما خالی نباشد، نمایشگاه کتاب در عصر نیمه بارانی دیروز تهران تمام شد. نعمت قطره قطره پروردگار هرچند این یکی دو ماه اخیر برای مردم سرزمینمان با خود رنج و برکت را توأمان داشت اما برای گرمای این روزهای نمایشگاه مثل مرهم بود. جای شما خالی نباشد وقتی چند ساعت در نمایشگاه بچرخی و خسته و عرق ریز خوراک یکسال خواندنت را بخری، این خنکی هوای بیرون عجیب می چسبد به ویژه وقتی بعد از سی و دو سال برگزاری نمایشگاه هنوز جایی نیست که لااقل با هوای خنک از میهمانان کتاب و کلمه استقبال کند

امسال هم چشم به راه شما بودیم. که خب حتماً نشد. یعنی حتماً و لابد نشده که بشود. همان روزهای اول و قبل از آغاز به کار نمایشگاه گفتند که شما خواسته‌اید محل افتتاحیه نمایشگاه جابجا شود. یین خودمان باشد که این اتفاق با سختی زیادی در نهایت انجام شد. نمیدانم به شما گفتند یا نه ولی فقط سه روز طول کشید تا جای تازه مهیای حضورتان شود که خب نشد. گفتند جلسه‌ای پیش آمده و درگوشی گفتند که مرتبط با گزافه گویی های آن مردک ینگه دنیایی بوده و قرار بوده به اعلام مواضع شما منجر شود که دیگر شلوغی اخبار و رویدادهای نمایشگاه کتاب فرصت نداد پیگیریش کنم. خلاصه اینکه نشد و نیامدید و چقدر حیف که خودتان را از مهمترین و بزرگترین رویداد سالانه فرهنگی کشور محروم کردید.

جای شما اینجا امسال برای دیدن خیلی چیزها خالی بود.  از قضا امسال مردم اینجا هم صف کشیده بودند. اما نه برای گوشت و پیاز و بنزین. اینجا صف بود برای خرید شعر و کلمه و ادبیات. برای خرید کلماتی که آن شاعر جوان قمی در عرض ارادت به آل الله آن شاعر سروده بود و یا برای خرید و خواندن خاطرات و یادگاری‌هایی از شهدای دیروز و جانبازان دیروز و مدافعان امروز حرم اهل بیت (ع). صف برای خواندن از درد و دغدغه‌های جوانان و پیرمردان داستان‌نویس و البته اهالی فکر و اندیشه.

من به مردم حق می‌دهم که ساعت‌ها بایستند برای داشتن چنین کتاب‌هایی و خواندنش. این از آن صف‌هایی است که ایستادن در آن حس تحقیر به تو نمی‌دهد و از بودن در آن لذت‌بخش و حتی غرورانگیز است. مگر شعر چه چیزی به ما می‌دهد جز حس خوب و تازه و نگاه باز به زندگی و زیستن. مگر خاطره چه می‌دهد به مخاطبش جز خوانش و یادکردی از چگونه زیستن و برای چه زیستن؟ مگر داستان چیست جز روایتی از زندگی‌هایی که می‌شود بیشتر رویش متمرکز شد. مگر جز این است که ما در کشورمان و در اداره آن از یادمان برده‌ایم که روزگارانی نه چندان دور چگونه غیرت مردمان و استواری زنان‌مان راه را بر لشکر تا بن دندان مسلح شده از سوی نیمی از جهان بست و حماسه‌ها آفریده شد برای برافراشته ماندن پرچم سه رنگ مقدس‌مان. بله مردم هنوز برای اینها صف می‌کشند. با افتخار هم صف می‌کشند و هنوز باور دارند که راست قامتان تاریخ جز با مقاومت و تکیه زدن بر توان خود سربلند نمی‌کنند و سربلند نمی‌شوند.

دروغ چرا، دوست داشتیم شما هم این روزها اینجا می‌بودید و اینها را می‌دیدید.

دوست داشتیم می‌دید که نسل جوان این کشور هنوز با خاطره خوش از شهدایی که گاه حتی ندیده‌اند و خواندن سطر به سطر کتابهای خاطراتشان، چطور پر از شور و شعف می‌شوند و چطور با مرور غربت و مظلومیتشان اشک بر چشم دندان بر هم می‌سایند. دوست داشتیم می‌دیدید جوانانی را که پر امید چشم بر راه شهدا و دل در گرو وطن دارند. جوانانی که این روزها هر چه می‌کنند کمتر باور می‌شوند و بیشتر سرخورده. جوانانی که هر چه می‌گویند انگار به گوش شما نمی‌رسد و یا نمی‌گذارند برسد و یا… بگذریم. صحبت این بود که جایتان خیلی خالی بود. راستش را بخواهید برای هر دولتمردی لازم بود که چنین چیزهایی را ببیند. از قضا چنین بزنگاه‌هایی است که می‌توان از رفتار جمهور یک سرزمین، رسم جمهوریت را آموخت؛ رسم مواجه شدن با مردمان و راه رسم مملکت داری را…

بله.

البته در نمایشگاه کتاب خیلی چیزهای دیگر هم بود که بد نبود یک دولتمرد بخواند و بشنود و ببیند. مثلاً به جای سخنرانی بلند بالا درباره لزوم توجه دولت توسعه و رونق فرهنگ عمومی، در میان ناشران از وضع فروش و واردات کاغذ و چاپ کتاب که ابزار تحقق همان شعار است خبر بگیرد.  اصلاً شما خبر دارید در بازار کاغذ چه خبر است؟  از هزینه‌های عجیب چاپ کتاب چطور؟ از سخنرانی مدیرانتان که می‌گویند ایران را باید با کتاب شناساند چطور؟

مردم اما خبر دارند. تک تک چشم‌هایی که دلشان در این نمایشگاه برای دیدن کتاب‌هایی سو سو می‌زد اما جیبشان منعشان می‌کرد که دست به کار داشتنش شوند از این‌ها خبر داشتند.

خبر داشتند و منع عاقلانه اما از بندرعباس و سیستان تا گلستان و خراسان و حتی از استان‌های سیل زده آمدند و خود را میهمان بخشی از سفره کتاب کردند؛ میهمان همان سفره که نرسیدید سری به آن بزنید و دمی کنارش- کنار مردم- بنشینید.

کنار این سفره چیزهایی زیادی می‌شد نوشت از برق چشم‌های دختر جوانی که به نویسنده محبوبش می‌گفت بخش زیادی از زندگیش را مدیون اوست و یا دستهای زن بازنشسته ای که می‌گفت شش ماه است خُرد خُرد برای حضور در این نمایشگاه و خرید کتاب برای دخترش پس انداز کرده است.

زیاده نگویم. جای شما اینجا خیلی خالی بود برای یادگرفتن از مردم. برای اینکه دوباره رسم اداره سرزمین این مردم را از نو یادآوری کرد. فکر می‌کنم چیزهایی می‌شد اینجا از مردم سرزمینمان آموخت که برای روزهای پر التهاب پیش روی شما و ایران کارساز بود.

نمی‌دانم اهل سینما هستید یا نه. اگر لا به لای این همه جلسه توانسته باشید فیلم تاریک‌ترین لحظات را ببینید؛ حتماً رؤیت کرده‌اید که چطور انگلستان و نخست وزیرش در سخترین لحظات جنگ دوم جهانی راه مقاومت را از مردمش آموخت. کاش شما هم اینجا می‌بودید تا ببینید مردمتان این روزها برای چیزهایی جز گوشت و بنزین هم صف می‌کشند، برای چیزهایی که رسم مقاومت را به آنها می‌آموزد. خیلی تفاوت است میان این دو صف که آن اولی خواست شماست و این دومی باطن دل مردم و چه زیبا گفت پروردگار که هر نفسی در نهایت به خود و باطنش باز می‌گردد.

بله جای شما برای دیدن این چیزها خیلی خالی بود.

زیاده عرضی نیست.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگر سینما و تلویزیون فیلم کوتاه می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس غزالی از اولین تجربه جدی فیلمسازی و دغدغه خود برای کارگردانی گفت.

به گزارش سینماپرس، عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود در زمینه کارگردانی به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شب چهاردهم اردیبهشت فیلمبرداری فیلمی کوتاه با نام «خواب عمیق» را آغاز کردیم که نویسندگی و کارگردانی آن برعهده خودم است.

وی افزود: لوکیشن‌های این اثر در تهران است و قصه آن درباره فردی است که در یک شب بی دلیل خوابش نمی‌برد و از خانه بیرون می‌زند و اتفاقاتی در ادامه این جریان برای او رخ می‌دهد …

این کارگردان عنوان کرد: زمان این فیلم کوتاه شخصیت محور، ده دقیقه و تنها بازیگر آن محمدصادق ملک از بازیگران خوب و درجه یک است.

غزالی در خصوص دیگر عوامل «خواب عمیق» اظهار داشت: فیلمبردار: رضا عبیات، مجری طرح: علی ابراهیمی، صدابردار: مسیح حدپور سراج، طراح صحنه و لباس: زهرا کریمی، مدیر تولید: حسین زهری، دستیار کارگردان: محمد واحدی، عکاس: کیوان فیضی، گروه بدلکاران: علیرضا قره‌خانی.

این بازیگر درباره دغدغه اش نسبت به کارگردانی عنوان کرد: همیشه دغدغه فیلمسازی داشتم. در این سال‌ها کنار تجربه بازی، سعی کردم نیم نگاهی هم به کارگردانی داشته باشم.   پیش از این تجربه ساخت فیلم داشتم که مورد توجه اهالی فن سینما قرار گرفت البته آن را جایی ارائه ندادم، الان سعی کردم حرفه ای‌تر وارد جریان کارگردانی شوم و قطعاً قدم‌های محکم تری بر می‌دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع