X

بایگانی فروردین 28, 1398

دفتر سینمایی

وقتی سیل آمد سلبریتی‌ها کجا بودند؟ +عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در این بین چهره‌های مشهور هم وارد میدان می‌شوند تا به خاطر محبوبیت و تعداد دنبال کنندگانی که دارند توجه مردم را به سمت مناطق حادثه دیده جلب و آنها را به کمک کردند.

به گزارش سینماپرس، بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، آتش فشان و … در همه جای جهان خسارات زیادی را به بار می‌آورند، این مسئله جدا از اینکه فاجعه جانی و مالی به بار می‌آورد، یک اتفاق قشنگ انسانی را نیز به دنبال دارد و آن هم همدلی و کمک کردن به یکدیگر است که رنگ، نژاد و ملیت هم نمی‌شناسد.

در این بین چهره‌های مشهور هم وارد میدان می‌شوند تا به خاطر محبوبیت و تعداد دنبال کنندگانی که دارند توجه مردم را به سمت مناطق حادثه دیده جلب و آنها را به کمک کردن و امداد رسانی به مردم آسیب دیده ترغیب کنند؛ این اتفاق اما در کشور ما حواشی قابل توجهی را به وجود آورده است. البته هستند در این بین افراد و چهره‌هایی که در واقع دنبال گرفتن ماهی شهرت از آب گل آلود بلایای طبیعی هستند و اینجای ماجراست که مسائل و معضلاتی را با خود به همراه می‌آورد و چه بسا این نوع عملکردها، بدبینی‌های مضاعفی را در بین شهروندان نسبت به کمک رسانی به سیل یا زلزله زدگان ایجاد کند.

آبان ماه سال ۹۶ در برخی از شهرستان‌های کرمانشاه زلزله‌ای رخ داد که خرابی‌های فراوانی به بار آورد، این حادثه خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به بار آورد.

در این بین تعدادی از چهره‌های مشهور کشورمان، از بازیگر گرفته تا ورزشکار و چهره‌های سیاسی به محل وقوع حادثه رفتند و عکس‌هایشان با مردم مصیبت زده شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را پر کرد تا جایی که این عمل آنها به زعم مردم شوآف و نمایش تزویر خوانده شد.

تعدادی از این سلبریتی ها شماره حساب‌های شخصی خود را جهت دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند تا خرج مردم زلزله زده کنند اما پس از گذشت ماه‌ها از وقوع زلزله سرنوشت پول‌های دریافتی سلبریتی ها مشخص نشد.

در بین جوانمردان و پهلوانان ایران زمین آنچه مرسوم بوده است، کمک به اهالی درد و آلام بوده است بدون آنکه کسی از این موضوع خبردار شده باشد و یا اینکه این کمک‌ها و امدادها را در بوق و کرنا کنند. این گونه بوده است که نام‌های بزرگی در تاریخ این سرزمین درخشیدن گرفته و بر تارک جوانمردی و رادمردی درخشیده است. اما آنچه امروز بدان عمل می‌شود انگار رگه‌هایی از خودنمایی ماجراست و اینکه از لابلای دردهای مردم، نامی خوش برای خویش غصب کنند و نهایتاً برایشان هم اهمیتی ندارد که فرجام آسیب دیدگان از بلایای طبیعی چه می‌شود.

بر همین اساس و با عمومیت یافتن این نوع کمک‌های ریاکارانه بود که واکنش‌هایی نسبت به این اقدام شکل گرفت و برای همین مسئولان و دست اندرکاران نیز درصدد برآمدند تا زمینه بروز و ظهور فسادهایی از لابلای آنچه که کمک به آسیب دیدگان مد شده را بگیرند.

نوروز امسال نیز با یک حادثه بزرگ در سطح کشور آغاز شد که قریب به یک ماه است کل کشور را درگیر خود کرده است، سیلی که از شمال شروع شد و در غرب و جنوب کشور نیز فاجعه به بار آورد.

این بار اما معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اعلام کرد که اعلام شماره حساب از جانب افراد مشهور ممنوع است و این موضوع باعث شد که غیر از سازمان‌های دولتی و حکومتی شماره حسابی منتشر نشود و اینگونه مانع کلاهبرداری سلبریتی ها شد.

داستان این بار به گونه‌ای دیگر رقم خورد و این بار با به میدان آمدن نهادهای نظارتی زمینه برای همان چهره‌هایی فراهم شد که در واقع دنبال ارائه چهره‌ای از خویش نبودند و بی آنکه نامی و نشانی از آنها باشد روانه مناطق سیل زده شدند و از هیچ گونه کمکی به سیل زدگان دریغ نکردند.

سیل آغازین روزهای سال ۹۸ و نحوه اعمال محدودیت برای چهره‌های سو استفاده گر از بلایای طبیعی، آغازی دوباره برای بروز و ظهور رسم جوانمردی و پهلوانی در بین جوانان رادمردان این سرزمین بود. بسیجی‌ها، ورزشکاران، دانشجویان، طلبه‌ها و سایر قشرهای نزدیک به عمومیت شهروندان پای کار آمده بودند و قدم در راه خدمت گذاشتند. اما صرفاً نام‌هایی کلی از آنها مطرح بود و آنها به جای ذکر نام و نشانی از خود، صرفاً به عناوینی همچون گروه‌های جهادی، تیم‌های بسیجی و … اکتفا کردند. هنوز هم داستان ادامه دارد و با وجود آنکه سیل در رسانه‌ها تا حدود زیادی فروکش کرده است، اما همین جوانمردان و رادمردان، در مناطق سیل زده حضور دارند و در لحظه‌های درد با مردم مناطق، همگام و همراه هستند.

این اتفاق باعث شد دیگر خبری از آن سلبریتی های پرمدعا نباشد و نیروهای مردمی بسیجی عازم مناطق سیل زده شدند، افرادی که همیشه و همه جا کنار مردم بوده‌اند اما هرگز به دنبال خودنمایی نبوده‌اند، آنها سلبریتی نیستند که نهایت کمکشان عکس گرفتن با افراد مصیبت زده باشد، به جای دوربین و موبایل، بیل و کلنگ دست می‌گیرند و یاعلی گویان ویرانی‌ها را آباد می‌کنند؛ کنار مردم می‌مانند و به آنها قوت قلب می‌دهند که تا لحظه آخر کنارتان هستیم.

نامی خاص از کمک کنندگان به مناطق سیل زده مطرح نیست، اما رسم و مرامی خاص همچنان روی لب‌ها است و شهروندان از اینکه گروه‌های جهادی در قالب تیم‌های متعدد از نیروهای بسیجی و … به دادشان رسیده‌اند، شادمانند. اینها همان چهره‌های آشنای ناشناسند که رسم و رسومشان برای همیشه ماندگار است؛ ماندگارتر از نام‌های آشنایی که صرفاً برای نام خویشتن به میدان می آیند آن هم با لباس‌های شیک و برازنده ی خیابان‌ها و میهمانی‌های لاکچری، نه لباس‌هایی برای خدمت و ارادت.

* دانا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معلم: تفکیک جشنواره فجر آسیب های جدی بر پیکره این رویداد سینمایی وارد ساخت/ دری: جشنواره جهانی فیلم فجر فقط بودجه بیت المال را هدر می دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس گفتگو با زنده یاد سیدضیاءالدین دری ۴ اردیبهشت سال ۹۶ انجام شده است.

سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما نیاز به جشنواره فیلم جهان اسلام داریم و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشورمان باید بدانند که اگر این کار را انجام دهیم برنده سینمای دنیا خواهیم شد.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نیاز به آن داریم که فیلمسازان مسلمان تمامی دنیا از آمریکا گرفته تا روسیه را پیدا کنیم، فیلم های شان را بازبینی کنیم و از آن ها بخواهیم تا در جشنواره ای با عنوان جشنواره فیلم جهان اسلام که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود شرکت کنند و از این طریق بتوانیم این جشنواره را تبدیل به اسکار سینمای اسلام کنیم.

وی ادامه داد: ما باید در مسیری گام برداریم که با نظام حکومتی و فرهنگ ملی مان قرابت دارد و از طریق یک جشنواره فرهنگی بتوانیم دستاوردهای کلانی در تمامی حوزه ها و زمینه ها کسب نماییم؛ ما نباید دل خوش به حضور برخی هنرمندان درجه ۲ و درجه ۳ باشیم که به عنوان مهمان سینمای جهانی به ایران دعوت می شوند. ما باید در ابتدا برای برگزاری جشنواره ها هدف گذاری های کلان داشته باشیم و سپس این سوأل را از خودمان بپرسیم که با برگزاری چنین جشنواره هایی به چه نتیجه ای می خواهیم برسیم؟

دری سپس با اشاره به برخی بخش های جشنواره جهانی فیلم فجر از جمله بخش «دارالفنون» اظهار داشت: بنده اصلاً معنای دارالفنون در سینما را متوجه نمی شوم!؛ مگر سینما دارالفنون است؟ معلوم نیست آقایان سیاست گذار جشنواره جهانی با این کارهای شان چه چیزی را می خواهند ثابت کنند؟ معنی برگزاری کارگاه ها و ورک شاپ های فیلمنامه نویسی در یک جشنواره چیست؟ مگر کسی تاکنون با حضور در یک ورک شاپ توانسته فیلمنامه نویس خوبی شود که ما این کار را انجام می دهیم؟ بنده معتقدم تمامی این رفتارها به شدت غلط است و تنها پول هایی برای برگزاری این گونه ورک شاپ ها و کارگاه ها هدر می شود و در نهایت هم همه آن ها به بن بست می رسند در صورتی که اگر این بودجه ها برای تولید آثار سینمایی صرف می شد ما می توانستیم حرف های جدی تری در سینمای ایران داشته باشیم و آمار تولید در سینما را بالا ببریم، این اتفاقی است که می تواند ما را صاحب سینما کند!

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» تصریح کرد: سوألی که بنده دارم این است که چرا در شرایطی که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور خانه نشین هستند و در تأمین نیازهای اولیه خود با مشکلات شدید روبرو هستند چنین جشنواره هایی در کشور برگزار می شود؟

این فیلمساز پیشکسوت تأکید کرد: امروزه بسیار ی از هنرمندان و سینماگران به دلیل نداشتن یک لباس مناسب نمی توانند در این جشنواره حضور داشته باشند؛ هنرمندان به دلیل فقر شدید مالی نمی توانند لباس مناسب برای حضور در چنین محافلی را تهیه کنند و اعتبار و آوازه شان باعث می شود از اینکه با لباس های مندرس در چنین محافلی حضور داشته باشند خجالت زده شوند؛ همین اتفاقات فضایی طبقاتی را در سینمای ایران به وجود آورده که به هیچ عنوان شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و باید همه دست در دست هم داده و جلوی انجام چنین کارهای بی تدبیرانه ای را بگیریم.

کارگردان فیلم سینمایی «من و دبورا» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در زمان پیش از انقلاب خیلی از معیارهای ما شبیه غربی ها بود و به همین دلیل جشنواره هایی که برگزار می کردیم با استقبال سینماگران مطرح غربی اعتبار پیدا می کرد؛ به عنوان مثال بسیاری از بازیگران مطرح مانند آلن دلون، آنتونی کوئین، الیزابت تیلور و… در آن زمان به ایران می آمدند اما اینک کار ما به جایی رسیده که ازطرد شدگان سینمای دنیا برای حضور در کشورمان دعوت می کنیم و آن ها هم با لذت به ایران می آیند چرا که چند روزی در بهترین هتل ها اقامت می کنند، تفریح می کنند و سپس بدون اینکه هیچ عایدی برای سینمای ما داشته باشند از کشورمان می روند.

دری در خاتمه این گفتگو افزود: ضمن تقدیر از دغدغه مندی ها و تلاش های آقای میرکریمی که قطعاً موفقیت سینمای ایران را می خواهد بنده معتقدم ما باید فعلاً بر اساس بضاعتی که داریم و بر اساس شرایط فرهنگی مان تنها از فیلم هایی که اندیشمندانه تر و فکورانه تر هستند دعوت کنیم تا در جشنواره های مان حاضر شوند و به هیچ عنوان در پی تقلید از جشنواره هایی با معیارهای غربی نباشیم. دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

********************************

۲ گفتگو در تاریخ های ششم اردیبهشت و ششم بهمن ماه سال ۱۳۹۵ با زنده یاد علی معلم انجام شده است که در ذیل بازنشر می گردد:

علی معلم تهیه کننده و منتقد باسابقه سینما در رابطه با مسأله جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر گفت: وقتی تجربه سال گذشته و عدم استقبال اهالی سینما، منتقدان، مخاطبان و… نشان داد که تفکیک جشنواره فجر در دو بخش ملی و بین المللی کار درستی نیست مدیران سینمایی باید اشتباه خود را در این زمینه می پذیرفتند.

مدیر مسئول ماهنامه سینمایی «دنیای تصویر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی ثابت کرده اند که موافقت و مخالفت اهالی سینما و به ویژه کارشناسان این حوزه اصلاً برایشان اهمیتی ندارد و هر کاری را که مایل باشند انجام می دهند؛ سیستمی که امروزه سینمای ما آن را دنبال می کند به نوعی سیستم ارباب رعیتی محسوب می شود و متأسفانه مدیران سینمای کشور از دست بالا به اهالی سینما نگاه کرده و برای آن ها تصمیم گیری می کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» ادامه داد: برای سینما باید نوعی استراتژی کلی تبیین شود تا بر اساس آن سینماگران و مدیران سینمایی کارهای خود را انجام دهند؛ تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما نیز این استراتژی خاص را برای سینمای شان دارند و در واقع سینما بر اساس خواسته ها و نیازهای حکومت ها و همچنین پاسخ دهی به نیازهای فرهنگی مردم عمل می کند اما متأسفانه در کشور ما این دبیران و برگزارکنندگان جشنواره هستند که به صورت سلیقه ای جشنواره ها را برگزار کرده و بدون آنکه به سینمای جهان و حتی سینمای ایران اشراف کامل داشته باشند برای آن تصمیم گیری می کنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: در کشور ما تعریف کلی در حوزه صنعت، هنر و رسانه وجود ندارد و این وظیفه مسئولان دستگاه های فرهنگی است که از کارشناسان و دغدغه مندان حوزه فیلم و سینما دعوت کنند و با رایزنی و تعامل با آن ها برای آینده سینمای کشور برنامه ریزی نمایند.

معلم تأکید کرد: همانطور که کلیت و اصل فرهنگ کشور ما که سینما یکی از زیرشاخه های آن است استراتژی خاصی را دنبال نمی کند نمی توان انتظار داشت که جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمای کشور ما محسوب می شود سیاست خاصی داشته باشد چرا که قطعاً این جشنواره منفک از سایر تصمیم گیری ها و اعمال سلیقه ها نیست.

وی سپس با بیان اینکه ما هنوز نمی دانیم که جشنواره فیلم فجر چه کارآیی در سینمای ما دارد و اصلاً برای چه برگزار می شود اظهار داشت: هیچ یک از مدیران و مسئولان سینما هنوز نمی توانند این پاسخ را بدهند که آیا جشنواره فیلم فجر یک جشن است؟؛ جشنواره ای بر اساس سیاست های داخلی کشور است؟؛ جشنواره ای جهانی است؟ و یا اینکه چه کارکردی در سینمای ایران دارد؛ تمامی آن ها به دلیل آن است که ما از ابتدا برای جشنواره مان هیچ منزلتی در نظر نگرفته ایم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» در بخش دیگری از این گفتگو گفت: وقتی تجربه سال گذشته و عدم استقبال اهالی سینما، منتقدان، مخاطبان و… نشان داد که تفکیک جشنواره فجر در دو بخش ملی و بین المللی کار درستی نیست مدیران سینمایی باید اشتباه خود را در این زمینه می پذیرفتند و با تعطیلی این بخش از جشنواره و ادغام آن با بخش ملی یک بار دیگر خطا و اشتباه های سال گذشته را تکرار نمی کردند.

معلم ادامه داد: تنها امید من این است که در دومین گام از برگزاری این جشنواره به صورت منفک شده، ما شاهد یک پیشرفت برای سینمای ایران در عرصه بین المللی باشیم. دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: تناقض در سیاست گذاری های جشنواره فجر آسیب های جدی به آن وارد ساخته است و به نوعی دچار سرگردانی شده و همین امر از کیفیت آن کاسته است.

مدیر مسئول ماهنامه سینمایی «دنیای تصویر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این جشنواره علیرغم اهمیت زیادی که برای سینمای ایران دارد متأسفانه در طول ۳۵ دوره برگزاری اش به دلیل دیدگاه های متناقض مدیران و برگزارکنندگانش با آسیب های جدی روبرو شده که این مسأله باید با تدبیر مدیران فرهنگی از بین برود.

وی ادامه داد: این جشنواره در ابتدا تنها نمایشگاهی از تولیدات سالانه سینمای ایران بود و بعدها داعیه آن را داشت که جشنواره ای صاحب سبک در عرصه بین الملل شود اما بعد از گذشت چند دوره مجدداً بازگشتی رو به عقب داشت و باز بدل به نمایشگاهی برای تولیدات سالانه سینمای کشور شد؛ سرگردانی در جشنواره فیلم فجر سال به سال در حال تشدید شدن است و برنامه ریزی های سلیقه ای و بدون کارشناسی دست اندرکاران آن باعث شده تا این جشنواره اعتبار سابق خود را از دست بدهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» سپس با تأکید بر اینکه ارتقای کیفی این جشنواره نیازمند تصمیمات مدیران بالادستی است اظهار داشت: جشنواره فجر یا باید همین روند فعلی و خنثی خود را ادامه دهد و یا باید بازتعریف شود و بتواند به سمت یک جشنواره هنری درخور کشور و سینمای ایران بدل شود و این مدیران فرهنگی هستند که باید یک بار برای همیشه تکلیف این مهمترین رویداد سینمایی کشور را روشن کنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از مهمترین دلایل ضعف جشنواره فیلم فجر این است که دبیران آن تعیین کننده نیستند؛ هرچند که هر دبیری بنا به سلیقه خود دست به تغییراتی در روند برگزاری این جشنواره زده است اما هیچ یک از این تغییرات نتوانسته به قوام جشنواره فجر کمک کند.

معلم تصریح کرد: این جشنواره نیاز به سازماندهی غیردولتی دارد و اگر یک مدیر غیردولتی برای اداره حداقل ۵ ساله این رویداد در نظر گرفته شود می توان امیدوار بود که جشنواره فجر تاحدودی خود را از آسیب های متعددی که گریبانش را گرفته دور کند و مجدداً بتواند حرفی جدی برای گفتن داشته باشد؛ فردی که عهده دار مسئولیت اجرای این جشنواره می شود باید در روند برگزاری این جشنواره یک بازنگری کند و یک تعریف یکتا از جشنواره فجر ارائه دهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» در همین راستا یادآور شد: به عنوان مثال تفکیک جشنواره فجر بدون توجه به نظر کارشناسان و متخصصان سینما، رسانه و صنعت انجام شد و همین امر آسیب های جدی را بر پیکره این رویداد سینمایی وارد ساخت. مدیران سینمایی فعلی با تصور باطلی که جداسازی جشنواره ها می تواند کمک شایانی در روند کیفی آن ها داشته باشد دست به این کار زدند در صورتی که تفکیک جشنواره کودک و نوجوان از یکدیگر موقعیت مضحکی را در سینمای ایران به وجود آورد و تفکیک بخش های بین الملل و ملی جشنواره فیلم فجر هم باعث شد تا فقط هزینه ای مضاعف بر سینمای نحیف ایران تحمیل شود.

وی افزود: تفکیک و جداسازی این جشنواره ها از یکدیگر نه تنها باعث قوام و موفقیت هیچ یک از بخش های آن نشد بلکه باعث شد تا توجهات جهانیان نسبت به این جشنواره بسیار کمرنگ تر از گذشته شود چرا که در همه فستیوال های مهم دنیا که بخش های ملی دارند یک وجهه بین الملل هم وجود دارد و همیشه این بخش ها توأمان با یکدیگر برگزار می شوند و این بدعت اشتباه مورد پسند هیچ سینماگری در دنیا نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «گاوخونی» تأکید کرد: برای سینما باید نوعی استراتژی کلی تبیین شود تا بر اساس آن سینماگران و مدیران سینمایی کارهای خود را انجام دهند؛ تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما نیز این استراتژی خاص را برای سینمای شان دارند و در واقع سینما بر اساس خواسته ها و نیازهای حکومت ها و همچنین پاسخ دهی به نیازهای فرهنگی مردم عمل می کند اما متأسفانه در کشور ما این دبیران و برگزارکنندگان جشنواره هستند که به صورت سلیقه ای جشنواره ها را برگزار کرده و بدون آنکه به سینمای جهان و حتی سینمای ایران اشراف کامل داشته باشند برای آن تصمیم گیری می کنند.

معلم ادامه داد: ما اگر می خواهیم جشنواره فیلم فجر به رشد برسد باید برای آن مسیری مشخص و تعیین کنیم تا این جشنواره در آن مسیر گام بردارد؛ ما باید یک بار برای همیشه روشن کنیم که این جشنواره جشن است یا جشنواره؛ در تمامی جشنواره های معتبر جهانی این ۲ مورد از یکدیگر تفکیک شده هستند اما از آنجایی که مسئولان فرهنگی ما به غلط می خواهند که این رویداد تلفیقی از جشن و جشنواره باشد به مشکلات آن افزوده است.

وی سپس با بیان اینکه هیچ یک از مدیران و مسئولان سینما هنوز نمی توانند این پاسخ را بدهند که آیا جشنواره فیلم فجر یک جشن است یا جشنواره اظهار داشت: سوألی که همیشه برای سینماگران وجود داشته این است که جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای بر اساس سیاست های داخلی کشور است؟؛ جشنواره ای جهانی است؟ و یا اینکه چه کارکردی در سینمای ایران دارد؛ تمامی آن ها به دلیل آن است که ما از ابتدا برای جشنواره مان هیچ منزلتی در نظر نگرفته ایم.

این سینماگر در پایان این گفتگو متذکر شد: ما اگر بنای آن را داریم که جشنواره فیلم فجر بتواند یه سطح جشنواره های تراز اول دنیا برسد باید برای آن تعریف علمی و مشخصی داشته باشیم و با انجام کارهای سلیقه ای و باری به هر جهت مسیر این رویداد سینمایی را به بیراهه و کجراهه نکشانیم. چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر «مصائب شیرین ۲» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوستر فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم «مصائب شیرین ۲» در بخش مسابقه سینمای سعادت جشنواره جهانی فجر اکران می شود و فیلم افتتاحیه این بخش است.  
رضا داودنژاد، مونا داودنژاد و ترلان پروانه از بازیگران «مصائب شیرین ۲» هستند. داستان «مصائب شیرین ۲» در ادامه فیلم «مصائب شیرین» است که در سال ۷۷ به نمایش درآمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میشل یئو به قسمت جدید «آواتار» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میشل یئو بازیگر سرشناس مالزیایی برای ایفای نقش یک دانشمند به نام کارینا موگو به پروژه ساخت قسمت جدید فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون پیوست.

به گزارش سینماپرس، میشل یئو بازیگر سرشناس مالزیایی برای ایفای نقش یک دانشمند به نام کارینا موگو به پروژه ساخت قسمت جدید فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون پیوسته است. جیمز کامرون در پیامی توئیتری گفته است: «میشل یئو در طول دوران کاری خود، شخصیت های خارق العاده و به یاد ماندنی را خلق کرده است. من مشتاقم تا با وی در قسمت جدید فیلم آواتار نیز همکاری کنم و میشل یئو در آواتار نیز خوش خواهد درخشید.»
میشل یئو در فیلم هایی مثل «ببر خیزان، اژدهای پنهان» که توسط آنگ لی کارگردانی شده، بازی کرده و درخشیده است. اخیرا نیز وی در کمدی رمانتیک «آسیایی های خرپول» بازی کرده است.  
نسخه اول «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون در سال ۲۰۰۹ اکران شد و تاکنون پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما بوده است. این فیلم ۲.۷ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش کرده است. انتظار می رود جدیدترین نسخه از «آواتار» در سال ۲۰۲۰ اکران شود. مخاطبان و منتقدان سینما منتظرند تا ببیند آیا آواتار موفقیت اولین نسخه خود را تکرار می کند یا خیر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «متولد آذر» پرتره‌ای از مرتضی سرهنگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستندسازان بسیاری از خانه مستند، اوج، شبکه افق و … می‌خواستند زندگی مرتضی سرهنگی را مستند کنند اما او مخالف بود. بالاخره یک نفر او را راضی کرد و مستند «متولد آذر» ساخته شد.

به گزارش سینماپرس، مرتضی سرهنگی یکی از هنرمندان انقلاب اسلامی است که تلاش‌های زیادی در عرصه جمع‌آوری خاطرات رزمندگان دفاع مقدس و تبدیل آن به کتاب داشته است. او از سال ۱۳۶۷ تاکنون در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مشغول فعالیت است و آثار زیادی از همین دفتر بیرون آمده است. رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش در حاشیه‌ دیدار دست‌اندرکاران کتاب «فرنگیس» از زحمات این هنرمند تقدیر کردند.  

مستند «متولد آذر» پرتره‌ای از مرتضی سرهنگی است و روایتی متفاوت از زندگی کاری و شخصی او را به همراه دارد. این مستند که پیش از این در جشنواره حقیقت و عمار نیز حضور داشت، روز ۲۴ فروردین و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی به روی آنتن شبکه سه سیما رفت. به همین بهانه گفتگویی با کارگردان این مستند داشتیم. سید رضا حسینی که پیش از این مستند «مظنه» را تولید کرده بود، روایتی متفاوت از ساخت این مستند و راضی کردن مرتضی سرهنگی برای ساخت این پرتره را بیان کرد.  

سید رضا حسینی، کارگردان مستند «متولد آذر» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پویا، درباره روند تولید این مستند و نمایش گوشه‌هایی از زندگی شخصی و کاری مرتضی سرهنگی گفت: سال‌ها پیش و قبل از ساخت مستند «متولد آذر»، یک کار نصفه و نیمه‌ای راجع به آقای مرتضی سرهنگی انجام داده بودیم که در آن کار گزارش‌گونه، به ورود ایشان به عالم روزنامه و دست به قلم شدن ایشان نپرداختیم و تنها به ماجرای اسرای عراقی که او از نزدیک شاهد آن بود، اشاره کردیم. باید بگویم که تاکنون در حدود ۴۶ مستند دفاع مقدس با همکاری آقای سرهنگی ساخته‌ام که در این مستندها، ایشان نویسنده، محقق و مشاور بودند. در یکی از همین مجموعه‌ها که «مرکز آسمان» نام داشت، از آقای سرهنگی خواستیم که به عنوان راوی و خبرنگار در برابر دوربین ما حاضر شوند. این مجموعه، براساس متنی از نوشته‌های آقا مرتضی آوینی راجع به وجه تشابه‌های دفاع مقدس با واقعه عاشورا بود که در قالب مستند ساخته شد و آقای سرهنگی نیز در دقایقی از آن حضور پیدا کردند.

کارگردان مستند «مظنه» بیان داشت: پس از ساخت این مجموعه در سال ۱۳۸۴، بارها به ایشان پیشنهاد ساخت یک مستند پرتره از فعالیت‌هایش را دادم اما هر بار به دلیلی آن را رد می‌کرد و اجازه نمی‌داد. خاطرم هست که برای ساخت یک مستند دیگری راجع به یک سوژه، جلساتی را با آقای محسن یزدی داشتیم. در همین جلسات، پیشنهاد ساخت یک مستند پرتره از مرتضی سرهنگی را به جای آن سوژه دادم اما ایشان به من گفت که بسیاری از دوستان مرکز اوج، افق و … سراغ آقای سرهنگی رفته‌اند اما قبول نکرده است. از او خواستم که فرصتی دوباره به من بدهد تا تلاشم را انجام بدهم. به واسطه روابط خانوادگی که با آقای سرهنگی داشتم و به واسطه درخواست‌های همسر ایشان، بعد از ۲-۳ ماه بالاخره راضی به ساخت این مجموعه شدند.

وی به روند ساخت مستند «متولد آذر» اشاره کرد و گفت: همزمان با ساخت این مجموعه، ایشان درگیر برگزاری یک کلاس و یک کنگره در یاسوج و کرمان بودند و به همین دلیل فیلم‌برداری‌های ما در لابه‌لای برنامه‌های فشرده او و به صورت هفتگی انجام می‌شد. البته جالب است بدانید که او کاملا حرفه‌ای بود و شرایط صحنه را کاملا رعایت می‌کرد. برای مثال، می‌دانست که در تصویربرداری قبلی، چه لباسی بر تن داشته است، چه عینکی را زده است و… و. توجه به این مساله باعث می‌شد که پیوستگی صحنه‌ها علیرغم چندپارگی زمان برداشت آن رعایت شود. تصویربرداری مستند متولد آذر چیزی در حدود ۶-۷ ماه به طول انجامید و کمی طولانی شد. با اتمام تصویربرداری، وارد مراحل تدوین شدیم که کار بسیار سختی بود و ۹ ماه به طول انجامید. باید بگویم که از ابتدا قراری نبود که این مستند برای حضور در جشنواره‌ای ساخته شود بلکه می‌خواستیم این تصویربرداری‌ها انجام شود و برای آیندگان باقی بماند. اکنون چیزی در حدود ۱۲ ساعت مصاحبه با آقای مرتضی سرهنگی داریم و ایشان فعالیت‌های خود و دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری را روایت کرده است. آقای یزدی اصرار داشتند که این مصاحبه‌ها گرفته شود تا اگر روزی خواستیم کتابی از ایشان چاپ کنیم، امکانش وجود داشته باشد.

سید رضا حسینی دلایل نپذیرفتن مرتضی سرهنگی برای ساخت مستند پرتره از او را شرح داد و گفت: یکی از دلایلی که آقای سرهنگی نمی‌پذیرفت که چنین مستندی از او ساخته شود این بود که می‌گفت یک کار جمعی صورت گرفته است اما با ساخت چنین مستندی فقط نام من بزرگ می‌شود و بقیه مهجور می‌مانند. برای مثال، می‌گفتند که مقام معظم رهبری فقط برای من پیام تشکر صادر نکردند بلکه آقای بهبودی و کمره‌ای نیز مورد تقدیر قرار گرفتند بنابراین درست نیست که این دستاورد جمعی به نام من ثبت شود. علاوه بر این، آقای سرهنگی می‌گفت که تمام فعالیت‌های دفتر هنر مقاومت حوزه هنری به صورت جمعی بود و من تنها یک نفر از آن جمع بودم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «محمد حبیبی» مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدیاشار نادری مدیر این بنیاد طی حکمی محمد حبیبی را به عنوان مدیر جدید انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس منصوب کرد.

در بخشی از این حکم خطاب به حبیبی آمده است: «نظر به تخصص، تعهد و تجربه جنابعالی شما را به عنوان مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس منصوب می‌نمایم. امید است با همیاری هنرمندان متعهد و با بهره‌گیری از تجارب مفید و ارزشمند پیشکسوتان این عرصه و دستاوردهای گذشته و با بهره مندی از ظرفیت نیروهای خلاق، جوان و توانمند در سراسر کشور شاهد ترویج گفتمان جهانی انقلاب اسلامی، تکریم رشادت‌ها و حماسه‌های ماندگار دفاع مقدس و ترسیم ابعاد مختلف روح پایداری و مقاومت در داخل و خارج از کشور باشیم.»

در ادامه این حکم می‌خوانیم: «از خداوند منان توفیق روز افزون خادمان عرصه مقدس فرهنگ وهنر متعالی انقلاب اسلامی را در تحقق بخشیدن به منویات و اوامر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) خواهانم.»

گفتنی است محمد حبیبی دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه یزد است و از مسئولیت‌های قبلی او می‌توان به معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت اشاره کرد. حبیبی مدتی هم سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح بوده است.

پیش از این مسعود نجابتی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بود که سال گذشته پنجمین جشنواره هنرمقاومت را برگزار کرد و مورد استقبال عموم علاقمندان و هنرمندان مرتبط با هنرهای تجسمی قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان سینما از عملکرد شورای پروانه ساخت انتقاد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رحمان رضایی نسبت به عملکرد شورای پروانه ساخت و وزارت ارشاد در نحوه صدور پروانه ساخت‌ها واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، رحمان رضایی تهیه‌کننده و کارگردان سینما، با انتقاد از عملکرد چند ماهه اخیر شورای پروانه ساخت، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گویا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور فعالی برای ارزیابی  این موارد ندارد؛ از یک ماه پیش از نوروز شورای صنفی نمایش بی‌رونق بوده و تشکیل نشده است. سه ماه قبل از نوروز درخواست پروانه ساخت فیلم جدیدمان را به شورا ارائه دادیم؛ یک ماه از عید گذشته اما هنوز خبری از پروانه ساخت نیست!

وی افزود: زمانی که درخواست ساخت فیلم را دادیم، به ما گفتند یک هفته‌ای پروانه ساخت صادر می‌شود؛ اما کماکان پس از گذشت چند ماه بلاتکلیف است. اگر فیلمنامه ما پذیرفته نشده، اعلام کنند و اگر صلاحیت دریافت پروانه ساخت را دارد پس چرا اینقدر ما را منتظر می‌گذارند!؟

این کارگردان بیان کرد: این‌ها بر چه مبنا و اساسی به کار ما لطمه زده اند. جواب خسارت‌های ما را چه فرد یا ارگانی می‌دهد؛ ما فصل تولید، سرمایه‌گذاری و انتخاب بازیگر را از دست دادیم. آیا این کمک وزارت ارشاد به جماعت فیلمساز است!؟

رضایی اظهار کرد: ما اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نخواهیم، باید چه کسی را ببینیم؟ باید از دست این جماعت چه کار کنیم؟ اگر سواد این کار را ندارند، کنار بروند و اگر بلد هستند، کار را انجام دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی ۷۱ نمایش صحنه‌ای نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیأت انتخاب متون نمایش‌های صحنه‌ای «بخش ویژه استاد علی نصیریانِ» نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اسامی ۷۱ متن پذیرفته شده و مشروط راه یافته به این بخش را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، اسامی متون پذیرفته شده و مشروطی که قرار است در قالب نمایش‌های صحنه‌ای در «بخش ویژه استاد علی نصیریانِ» نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای ورود به مرحله ارزیابی اجرا تولید شوند، اعلام شد.

در مجموع ۷۱ متن در این مرحله پذیرفته شده‌اند که از این میان پذیرش ۱۶ متن به صورت مشروط است.

اسامی ۵۵ اثر پذیرفته شده در مرحله انتخاب متون نمایش‌های صحنه‌ای «بخش ویژه استاد علی نصیریانِ» نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به شرح زیر است:

۱- «اژدهاک»، به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی صفورا کاظم‌پور از تهران  

۲- «آبگوشت زهرماری»، به نویسندگی آرش آبسالان و کارگردانی حسین اسدی از خارک    

۳- «بابا کرم»، به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی وحید شاهینی از تهران 

۴- «بازی سلطان و سیاه»، به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی سیامک بانیانی از تهران       

۵- «بندار بیدخش»، به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمدمهدی پریزاد از تهران      

۶- «بنفش»، به نویسندگی و کارگردانی سجاد یاری از تهران 

۷- «پهلوان کچل»، به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی ابوالفضل حاجی علی‌خانی از تهران       

۸- «پهلوان کچل و اژدها»، به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی خدایار کاشانه از ری       

۹- «ترانه‌های تلخ تارا»، به نویسندگی فریدون ولایی و کارگردانی شهرام احمدی از تبریز      

۱۰- «چهار صندوق»، به نویسندگی بهرام بیضائی و کارگردانی مهدی سالاری از تهران 

۱۱- «الچی حکایه سی»، به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز      

۱۲- «خیال! نه… بیخیال»، به نویسندگی و کارگردانی پرویز سنگ‌سهیل از تهران       

۱۳- «دکتر رجب»، کاری از داود بنی‌اردلان از تهران      

۱۴- «رام کردن زن سرکش»، به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی هومن میرمعنوی از رشت       

۱۵- «سعدی، سلطان سیاه سووشون»، به نویسندگی و کارگردانی مسعود شامی‌خاتونی از تهران

۱۶- «سیاه»، به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی نسیم تاجی از تهران     

۱۷- «سیاه‌بازی سیمرغ نازی داشتم»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی حبیبه عبداللهی‌مشکنلو از تهران      

۱۸- «سیاه و غزال»، به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی‌خانی  و کارگردانی سودا رشیدی از مشهد    

۱۹- «سیاه و غزال»، به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی‌خانی  و کارگردانی مرتضی اسماعیلی از تهران      

۲۰- «شب‌بازی ملک دارا»، به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی علی پیروزنیا از ارومیه  

۲۱- «شب هزار و یکم»، به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی عطیه‌سادات دیباجی از تهران       

۲۲- «شبیه بی‌شبهه»، به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز

۲۳- «شه میر»، به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلیمانی‌دهبارز از بندرعباس       

۲۴- «شهرزاد ۱۰۰۱»، به نویسندگی آرش خیرآبادی و کارگردانی حامد معمارطهرانی از مشهد       

۲۵- «عجیب السطنه»، به نویسندگی علی بهروزنسب و کارگردانی بهنود مهدی‌پور از تهران  

۲۶- «عروسی بانوگشب (دختر رستم)»، به نویسندگی اردشیر صالح‌پور و کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی از همدان   

۲۷- «عروسی میزا آقاهاشم»، به نویسندگی و کارگردانی رضا عاشوری‌فر از تهران     

۲۸- «عروسی ننه غلامحسین»، به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی بهنام شجاعی‌راد از اصفهان

۲۹- «غم‌نومه فریدون»، به نویسندگی پیمان قدیمی و کارگردانی مهدی غلامی از تهران       

۳۰- «قصه بخت»، به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی احمد دهقان از تهران 

۳۱- «قهوه قجری»، به نویسندگی آتیلا پسیانی و کارگردانی سعید باغبانی از همدان  

۳۲- «قهوه قجری»، به نویسندگی آتیلا پسیانی و کارگردانی ایمان سلیح از مشهد     

۳۳- «کارنامه بندار بیدخش»، به نویسندگی  بهرام بیضایی و کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر     

۳۴- «کارنامه‌ی بندار بیدخش»، به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی مرجان صادقی‌نایشنی از تهران 

۳۵- «کاش چشم نمی‌دید»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی مجید علم‌بیگی از تهران

۳۶- «کفش شیشه‌ای»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی مصطفی غفاری از تهران       

۳۷- «کفش شیشه‌ای»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی ساینا امیری از بندرعباس       

۳۸- «که بینم روی ماه تو»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی نسیم یاقوتی از تهران       

۳۹- «لاله‌زار خودم»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی کهبد تاراج از تهران  

۴۰- «مبارک و خانون پرده‌نشین»، به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی اسدالله اسدی از اصفهان  

۴۱- «مرگ یزدگرد»، به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سینا شفیعی از کرج       

۴۲- «مضحکه قتل امیرکبیر»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی محمد علایی از تهران

۴۳- «مضحکه قتل امیرکبیر»، به نویسندگی  مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی فرزاد لباسی از همدان      

۴۴- «مضحکه ماردش»، به نویسندگی حسن باستانی و کارگردانی امین اکبری‌نسب   از تهران       

۴۵- «معرکه در معرکه»، به نویسندگی داوود میرباقری و کارگردانی شقایق فتحی از تهران   

۴۶- «ملی»، به نویسندگی هنگامه مفید و کارگردانی شقایق فتحی از تهران    

۴۷- «موغلی پنا»، به نویسندگی و کارگردانی عیلرضا داوری از بندرعباس 

۴۸- «می‌تونید مارو نگاه کنید»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی شهاب راحله از تهران

۴۹- «هتل ایران»، به نویسندگی افشین هاشمی و کارگردانی عرفان پورمحمدی از تهران       

۵۰- «غروب در دیاری غریب»، به نویسندگی  بهرام بیضائی و کارگردانی مرتضی نورپور از ارومیه       

۵۱- «باسلوق آباد»، به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده‌فلاح از نظرآباد      

۵۲- «بنگاه تئاترال»، به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی علی جاور از یزد   

۵۳- «شهر سنگستان»، به نویسندگی رضا عاشوری‌فر و کارگردانی سهیل حسنی از لنگرود

۵۴- «مجلس مارگیری»، به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی امین سالاری  از بندر لنگه       

۵۵- «رام کردن زن سرکش»، به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی سعید جمشیدی و مرتضی اسدی‌مرام از کرمانشاه       

اسامی ۱۶ اثر مشروط در مرحله انتخاب متون نمایش‌های صحنه‌ای «بخش ویژه استاد علی نصیریانِ» نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز از این قرار است:

۱- «امیرارسلان رومی»، به نویسندگی پرویز خطیبی و کارگردانی علی خونساری از تهران

۲- «بازرس»، به نویسندگی نیکولای گوگول و کارگردانی شهرام مسعودی از تهران

۳- «بازی پندنامه»، به نویسندگی هوشنگ جاوید و کارگردانی افشین غیاث‌آبادی از تهران

۴- «پرده خانه»، به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی الهام ذوالفقاریان و مهدی صفاری از تهران

۵- «چلچراغ»، به نویسندگی محمود استادمحمد و کارگردانی سیدرضا علوی از تهران  

۶- «حکایت طبیب اجباری»، براساس نوشته مولیر به کارگردانی امیراحسان امیرپور از مشهد

۷- «زن اجباری»، به نویسندگی بابک لطفی خواجه پاشا، با بازنویسی فرهاد نقدعلی و کارگردانی علی یدالهی از تهران

۸- «کریم لوژی»، به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و کارگردانی مجید رحمتی از تهران

۹- «مبارک در کیوگن»، اقتباسی به کارگردانی ابوالفضل حاجی علی‌خانی از تهران     

۱۰- «مجلس ملغمه آرش بلغور و شاه مغموم»، به نویسندگی محمدباقر نباتی مقدم  و کارگردانی ساسان قجر و محمدباقر نباتی مقدم از تهران     

۱۱- «ناز گل»، به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی میثم یوسفی از تهران     

۱۲- «نبندد مرا دست چرخ بلند»، به نویسندگی و کارگردانی حسین تفنگدار از تهران

۱۳- «پاتیل و حمزه قلی»، به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز

۱۴- «نوروز»، به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهران

۱۵- «هفت خوان اسفندیار»، به نویسندگی و کارگردانی شراره یوسفی از کرج

۱۶- «خانواده آقای هاشمی»، به نویسندگی صحرا رمضانیان و کارگردانی علی عامل‌هاشمی از تهران

طبق اعلام هیئت انتخاب متون نمایش‌های صحنه‌ای «بخش ویژه استاد علی نصیریانِ» نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی متشکل از محمدحسین ناصربخت، پوپک عظیم‌پور و شهناز روستایی متقاضیانی که طرح‌های ارسالی آن‌ها پذیرفته شده است ضروری است تا ۱۵ اردیبهشت نمایشنامه کامل خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

همچنین متقاضیانی که آثار چاپ شده ارسالی آن‌ها در این مرحله مورد پذیرش قرار گرفته است موظفند تا هشتم خرداد، نسخه تصویری ۱۵ دقیقه‌ای از اجرای خود را جهت ارزیابی مرحله نخست به دبیرخانه جشنواره بفرستند.

تنها آثاری به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند که ضمن رعایت تمامی مفاد فراخوان، مجوز کتبی نویسنده یا صاحب امتیاز نمایشنامه خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مرداد سال جاری به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب بازیگران «داستان وست ساید» از برادوی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استیون اسپیلبرگ برای فیلم بعدی‌اش که بازسازی «داستان وست‌ساید» است شماری از بازیگران برادوی و تلویزیون را انتخاب کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، بازیگران برادوی در بازآفرینی فیلم موزیکال «داستان وست ساید» اسپیلبرگ جلوی دوربین می‌روند. قرار است مایکل فیست در نقش «راف» که سردسته گروه جت‌ها بود بازی کند. وی در تولیدات برادوی چون «ایوان هانسن عزیز» بازی کرده است.

خواننده و رقصنده پورتوریکویی آنا ایزابل نیز در نقش روزالیا بازی می‌کند. مَدی زیگلر که در «مادرها برقصید» روی صحنه رفته بود نیز در نقش یکی از گروه جت‌ها جلوی دوربین می‌رود.

آن سل الگورت و ریتا مورنو پیشتر به عنوان بازیگر دو نقش اصلی انتخاب و معرفی شده بودند. مورنو در نقش والنتینا مالک مغازه‌ای که تونی در آن کار می‌کند، بازی خواهد کرد و الگورت در نقش تونی ظاهر می‌شود. این نقش در نسخه کلاسیک توسط ریچارد بیمر بازی شده بود.

سیندی تالون مسئول انتخاب بازیگران با تماشای ۳۰ هزار اجرا در فراخوانی که در نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو، میامی و سن خوان داده بودند، این بازیگران را انتخاب کرد.

قرار است بیش از ۵۰ نفر در این فیلم بازی کنند.

تونی کوشنر که در فیلم‌های «مونیخ» و «لینکلن» با اسپیلبرگ همکاری کرده بود، فیلمنامه «داستان وست ساید» را نوشته است.

نسخه اصلی این فیلم در ۱۹۶۱ به کارگردانی رابرت وایز و جروم رابینز تولید و نامزد دریافت ۱۱ جایزه اسکار شد و در نهایت ۱۰ اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم را هم برد.

فیلم سینمایی «داستان وست ساید» چهار سال پس از اجرای یک موزیکال موفق به همین نام در برادوی ساخته شده بود.

کار فیلمبرداری این فیلم از تابستان ۲۰۱۹ شروع می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلم های ایرانی بخش بین الملل نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم های ایرانی بخش بین الملل نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش، ۴ فیلم ایرانی در بخش بین الملل نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش شرکت دارند.

فیلم های:

«تکلیف: روز انجام وظیفه(takleef the day of duty)» به کارگردانی علی خوشدونی فراهانی،

«لوتوس(lotus)» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست،

«افسانه کرم هفتواد(the myth of Haftvad worm)» به کارگردانی اصغر صفار و عباس جلالی یکتا

و «شگفتی الهام بخش(the legendary mystical)» به کارگردانی محبوبه طبایی عقدایی

عناوین آثار ایرانی است که در این بخش با یکدیگر به رقابت می پردازند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ تا ۱۳ اردیبهشت ماه در استان مازندران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع