X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

ولنگاری در سینما زیاد شده است/خاطره جبهه رفتن یک بازیگر – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: بهزاد رحیم‌خانی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: افتخار می‌کنم که سال ۶۱ برای وطنم جبهه رفتم و مجروح شیمیایی شدم. تا به حال این موضوع را به کسی نگفته بودم، چون به دلیل عشق و حمیت و وطنم رفتم، دلیلی نداشت آن را بگویم.

  نشست صمیمانه جمعی از بازیگران، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان سینمای ایران با سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، شب گذشته (شنبه ۱۳ بهمن) برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، علی پاکدامن مسئول شورای اندیشه‌ورزی سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ ضمن ارائه توضیحاتی گفت: قرار است جلسات ماهانه با هنرمندان برقرار شود و ان شاءالله پس از برگزاری جلسه سوم، کمیسیونی تشکیل و نتایج آن منتشر می‌شود. ۱۰ رشته در سازمان بسیج هنرمندان فعال است که یکی از آن‌ها فیلم است.

* ولنگاری در سینما زیاد شده است 
هوشنگ توکلی بازیگر با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: نقش خودمان را بعد از پیروزی انقلاب ایفا کردیم و آموزش‌های آن زمان ما به ثمر نشست و خوشبختانه امروز انبوهی از هنرمندان را در کشور داریم، مثلا فقط در تئاتر ۱۶ هزار هنرمند فعال داریم. 

وی افزود: در ۳ سال گذشته از اکثر گروه‌های شهرستانی بازدید داشتم و سطح کیفی آنها بسیار خوب و نزدیک به تهران است، اما در بخش سخت‌افزاری مشکل داریم.

این بازیگر معتقد است: ما امروز در صداوسیما آنتن نداریم و خود ما که عامل هستیم، کمتر تلویزیون نگاه می‌کنیم، چه رسد به دیگران. سختگیری‌های اوایل انقلاب باعث شد برخی فعالان عرصه هنر پشت در بمانند.

توکلی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به ویژه در دولت کنونی، فرصت‌طلبی‌هایی انجام شده و ولنگاری‌هایی وارد حوزه سینما شده است، مثلاً اصرار دارند حجاب را از سر خانم‌ها بردارند.
وی افزود: در چهل سالگی با دو بحران مواجه هستیم، سخت‌افزاری و بدرفتاری که این دومی را جریان حاکم دارد مدیریت می‌کند و بچه‌های انقلاب تصور می‌کنند این وسط سرشان کلاه رفته است.

* اکنون فیلم‌های «بشکن و بالا بنداز» طرفدار دارد

اکبر سنگی تهیه‌کننده و کارگردان و رییس اسبق انجمن بازیگران خانه سینما هم در این نشست گفت: خیلی از صحبت‌ها در یک دهه اخیر بیان شده است و گروهی هم شنیده‌اند، اما اثری ندیده‌ایم.
وی افزود: فیلمسازی یک بام و چند هوا است، اما محلی که از آن تغذیه می‌شوند، یکی است.
این سینماگر پیشکسوت افزود: امروز سینمای دفاع مقدس از منظر مدیران ارشاد، اهمیتی ندارد و اگر جلوی ساخت آن را هم نتوانند بگیرند، آن را به نحوی اکران می‌کنند که دیده نشود!
سنگی درباره بسیج هنرمندان اظهار داشت: کاش این تشکیلات خیلی زودتر راه‌اندازی می‌شد، چون خیلی از بچه‌هایی که سالیان سال فعالیت داشته‌اند، امروز جایگاهی ندارند. 
وی خاطرنشان کرد: اکنون فیلم‌های «بشکن و بالا بنداز» طرفدار دارد.

سیامک اشعریون بازیگر پیشکسوت هم خواستار حل مشکلات بازیگران و هنرمندان شد و گفت: یا بیکاریم یا وقتی کار هم می‌کنیم، پولمان را نمی‌دهند. مدتی هست مشکلات بیمه‌ای هم داریم.
 پاکدامن مسئول شورای اندیشه‌ورزی سازمان بسیج هنرمندان در این باره گفت: با تأمین اجتماعی صحبت کرده‌ایم و قرار شده ۳۰۰ هنرمند بالای ۵۰ سال به بالا بیمه شوند.
وی در بخش دیگری از این نشست پیام جمال شورجه کارگردان سینمای کشورمان را که امکان حضور در نشست را نداشت، قرائت کرد. شورجه در این پیام نسبت به غفلت درباره شهدایی همچون شاهرخ ضرغام گلایه و خاطرنشان کرد: یک زمانی از مرحوم «سلحشور»ها حمایت می‌شد، امروز از فیلمسازان و سریال‌سازان مبتذل‌ساز تجلیل می‌شود.

* خاطره جبهه رفتن یک بازیگر 
بهزاد رحیم‌خانی از بازیگران پیشکسوت هم در این نشست اظهار داشت: مشکلات هنرمندان بسیار است، به عنوان نمونه در «طرح تکریم» ویژه افراد بالای ۶۰ سال سلیقه‌ای شد و بنده به شخصه از این طرح منتفع نشدم اما افرادی را داریم که نمایشگاه ماشین دارند و هنرمند نیستند، اما از این طرح بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: بازنشسته وزارت نیرو هستم و افتخار می‌کنم که برای وطنم جبهه رفتم و در لشکر محمد رسول‌الله(ص) در سال ۶۱ حضور داشتم و مجروح شیمیایی شدم. تا بحال این موضوع را به کسی نگفته بودم، چون به دلیل عشق و حمیت و وطنم رفتم، دلیلی نداشت که آن را بگویم.
رحیم‌خانی در پایان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: مشکلات هنرمندان هرچه سریع‌تر حل شود.

اسماعیل فلاحی‌پور کارگردان فیلم‌های دفاع مقدسی «ما هنوز زنده‌ایم» و «عبور از شب» هم در این نشست گفت: اگر مردم به فیلم کمدی علاقه دارند، مشکل از مردم نیست. اگر فیلمسازان دولتی نمی‌توانند فیلم پرفروش بسازند، مشکل از آن‌هاست. چرا با چند میلیارد فیلم ارزشی ساخته می‌شود و ۳۰۰ میلیون تومان هم نمی‌فروشد؟!
وی ادامه داد: روابط نباید جای ضوابط را بگیرد، فیلمساز باید به خدمت گرفته شود نه رفیق. کسانی باید بیایند و کار به کاردان سپرده شود.
سیروس اسنقی بازیگر فیلم‌های تاریخی و مذهبی هم بر لزوم بهره‌گیری از نیروهای حرفه‌ای تأکید کرد.

* هجمه برخی بازیگران نسبت به حجاب در شبکه‌های اجتماعی
اکبر منصورفلاح کارگردان سینما و تلویزیون گفت: شیرازه تلویزیون در دهه اخیر به هم ریخته است و بدهکاری‌های بسیاری دارد، چون پرداخت‌ها را با تأخیر تسویه می‌کند.
وی با تقسیم‌بندی ایام سینمای پس از انقلاب به سه دوره گفت: دهه ۷۰ اوج سینما بود و در دهه‌های بعد پول‌هایی به سینما تزریق شد و خانواده‌ها را هدف قرار داد. سینما آنقدر قدرت دارد که حتی وارد زندگی اقشار مذهبی هم شد.
منصور فلاح ادامه داد: در دهه ۸۰ پول‌هایی به کارگردان‌ها داده شد تا در موضوعی خاص مانند عفاف و حجاب مانند «دو زنه بودن مردها» فیلم بسازند. در دهه ۹۰ هم فیلم‌هایی ساخته شده که به آن‌ها جایزه هم می‌دهیم، در حالی که خود فیلمسازش اعتراف می‌کند اجازه نمی‌دهد این فیلم را فرزندش ببیند! 
کارگردان سریال «آژانس دوستی» به هجمه برخی بازیگران نسبت به حجاب در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: آن‌ها یک دهه تلاش کرده‌اند تا بی‌حجابی را ترویج کنند. چرا ما در قبال این قضیه در شبکه‌های اجتماعی منفعل هستیم؟
منصورفلاح گفت: خانه‌نشینی را تحمل می‌کنیم اما نمی‌رویم پشت در اتاق کسی بنشینیم و کار را گدایی کنیم.

اشکذری از تهیه‌کنندگان سینما هم بر تربیت نویسنده توسط بسیج هنرمندان تأکید کرد.

*سیاستگذاری درستی در حوزه هنر نداشته‌ایم
شفیع آقامحمدیان از تهیه‌کنندگان سینما هم در این نشست اظهار داشت: متاسفانه از دو عرصه اقتصادی و فرهنگی ضربه خورده‌ایم و دلیل آن هم این است که سیاستگذاری درستی نداشته‌ایم. اولین استراتژی درست این است که به تولید اهمیت دهیم و از انقلاب دیجیتالی که در جهان رخ داده است، عقب نمانیم. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: نداشتن استراتژی باعث شده که افتتاحیه جشنواره و صحبت‌هایی که در نشست‌های خبری شده، جشنواره علیه چهل سالگی انقلاب شده است. باید برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد تا لااقل جشنواره چهل و یکم اینچنین نشود.
این تهیه‌کننده اظهار داشت: اکنون فیلمی در جشنواره وجود دارد که یک خانم با دو شوهر در یک خانه دارد زندگی می‌کند. آیا چهل سالگی انقلاب باید چنین فیلمی را داشته باشیم؟

* نگاه فیلمسازان جوان به دفاع مقدس نباید طرد شود
داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون گفت: هدف‌گذاری ما برای رسیدن به نقطه مطلوب از نظر فرهنگی کجاست؟ فکر می‌کنم آشفتگی بین بدنه سینما چندان وجود ندارد، بلکه گلوگاه‌ها دست کسانی افتاده که دارند جریان را هدایت می‌کنند.
وی اظهار داشت: فکر می‌کنم سرعت جذب جوانان در سینما بالا رفته، این در راستای همان گرفتن گلوگاه‌ها است.

محمدحسین صفری تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر هم در این نشست گفت: در حوزه تولید آثار ارزشی دردها مشترک است.
وی افزود: تعاریف مؤلفه‌های آثار ارزشی مشخص است، اما نسل جوان تفسیر تازه‌تری از این مؤلفه‌ها دارند، گاه این نگاه ناپخته است اما نباید طرد شود. باید نسل جوان و پیشکسوت کنار هم قرار گیرند تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود.
صفری در پایان سخنان خود از موازی‌کاری ها در حیطه تولید آثار ارزشی گلایه کرد.

* بسیجی بودن به کارت شناسایی نیست

سردار سیدمحمود حسینی معاون اقشار و متخصصین سپاه تهران بزرگ هم در این نشست گفت: الحمدلله با حضور سردار یزدی بسیج اقشار جان تازه‌ای گرفته است. 

وی اظهار داشت: اگر فرمانده، سرباز نداشته باشد که نمی‌تواند به جنگ دشمن برود. الان سربازان در عرصه هنر پای کار هستند، بسیجی هم هستند. بسیجی به کارت شناسایی نیست، هر کسی در هر کاری که دلش برای مملکت می‌سوزد، بسیجی است.
حسینی به جایگاه مهم هنرمندان در مطالبه گری تأکید کرد و ادامه داد: حضرت آقا بارها فرموده‌اند باید نفوذ دشمن را مراقب باشیم. این نفوذ فقط در دولت نیست، در همه عرصه‌ها می‌تواند باشد. بنابراین باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و برنامه‌ها را اجرایی کنیم.
شهرام صمدی‌نیا، مسئول بسیج هنرمندان تهران هم در این نشست خطاب به فرمانده سپاه تهران بزرگ گفت: غیر از حمایت معنوی، حمایت مادی هم نیاز است. با حمایتی که خواهید داشت ان‌شاءالله بتوانیم برای سال ۹۸ اقدامات فاخر و تولیدی در زمینه فیلم و تئاتر داشته باشیم.
وی افزود: جمع حاضر دغدغه‌مند هستند و با طیب خاطر در این نشست حضور یافته‌اند.

* نقش سینما در رفع معضلات اجتماعی
سردار یزدی هم در پایان این جلسه گفت: امروز دشمن بی‌رحمی به ما تهاجم کرده و از هیچ چیزی هم فروگذار نیست. اینطور هم نیست که فقط قشر خاصی مانند مسلمان‌ها را هدف گرفته باشد، بلکه علیه همه ایرانی‌ها دارد کار می‌شود.
وی سپس به معضلات فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: سینما می‌تواند برای رفع معضلات اجتماعی نقش ایفا کند. سال ۷۶ مطلبی درباره جشنواره فیلم فجر نوشتم و گفتم پس از پرواز سیمرغ‌ها در اختتامیه، قرار است کجا بنشینند؟ چه برنامه‌ای برای سال بعد در سینما داریم؟
فرمانده سپاه تهران در ادامه این نشست گفت: ما به دنبال ممنوع کردن چیزی نیستیم، بلکه به دنبال هدفگذاری برای رفع مشکل هستیم. مثلا ۱۰ معضل اجتماعی را شناسایی و برایش فیلمنامه مناسب تهیه کنیم تا سال بعد حداقل ۵ فیلم راهگشا برای رفع این معضل ساخته شود.
وی ادامه داد: خواهش داریم هنرمندان کمک کنند این جمع‌ها شکل گیرد، حتی اگر اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما باید همدیگر را تحمل کنیم و بدون خودبرتربینی با هم صحبت کنیم و هدف‌گذاری را انجام دهیم. 
فرمانده سپاه تهران تصریح کرد: معتقدم خیلی از هنرپیشه‌هایی که بعضاً در پازل دشمن بازی می‌کنند، رفتارشان ناآگاهانه هست. حتماً همه‌مان دغدغه کشورمان و دینمان را داریم. 
سردار یزدی تصریح کرد: دلسوزی، نگرانی و دغدغه وجود دارد. امیدواریم در این جلسات هدف‌گذاری و آینده‌نگری و آینده پژوهی را داشته باشیم تا آینده خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطرات اشرف انیمیشن شد+ تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن‌های طنز کاخ سیاه و خاطرات اشرف به مناسبت ایام الله دهه فجر تولید شدند.

به گزارش سینماپرس، «مسلم معین» رئیس سازمان فضای مجازی بسیج تاکید کرد: این دو مجموعه انیمیشن که با تکنیک موشن کمیک تولید شده‌اند، نگاهی انتقادی و طنز به تاریخ دارند و در دهه فجر در فضای مجازی تقدیم هموطنان می شوند.

معین تاکید کرد: مجموعه کاخ سیاه در زمان آینده و پس از فروپاشی حکومت فعلی ایالات متحده آمریکا اتفاق می افتد و یک کاراکتر پیرمرد مورخ در قالبی طنز به روایت داستان‌ها می‌پردازد.

وی افزود: در انیمیشن خاطرات اشرف، برخی از قصه‌های کمتر شنیده شده در مورد شکل‌گیری حکومت پهلوی تا انقراض آن از زبان اشرف پهلوی روایت می‌شود و تصاویر انیمیشنی اشرف پهلوی و داستان‌هایی که او تعریف می‌کند از جذابیت‌های ویژه این انیمیشن است.

هر دو مجموعه «کاخ سیاه» و «خاطرات اشرف» محصول سازمان فضای مجازی بسیج و تولید شده در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی هستند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرس‌تی‌وی «‌نفرین زباله‌های الکترونیکی‌» را روی آنتن می‌برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هم‌زمان با ۴ فوریه روز جهانی سرطان، مستند «نفرین زباله‌های الکترونیکی» ( The E-Waste Curs) با موضوع معضلات حاصل از زباله‌های الکترونیکی در دنیای امروز از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این مستند به کارگردانی اریک دو لاوارن، محصول سال ۲۰۱۶ است و مسئله تولید زباله‌های الکترونیکی و تاثیرات مخرب آن را بر سلامت انسان و محیط زیست، بررسی خواهد کرد.

این برنامه با اشاره به تولید ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی شامل قطعات الکترونیکی کامپیوتری، تلویزیون و … در سال و ارسال ۷۵ درصد آن به کشورهای جهان سوم همچون هند، پاکستان، بنگلادش، چین و برخی کشورهای آفریقایی، آلودگی‌های ناشی از این زباله‌ها و خطرات آن برای انسان را تشریح می‌کند. بازیافت زباله‌های الکترونیکی در محله‌های فقیرنشین، عدم کنترل و نظارت دولت بر بازیافت و بهره برداری از این زباله‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌های حاصل از گازهای سمی ایجاد شده از بازیافت این زباله‌ها و مرگ سالانه ۴ میلیون نفر به دلیل مسمومیت ناشی از این گازها از جمله مسائل اشاره شده در این مستند است. مستند «نفرین زباله‌های الکترونیکی» دوشنبه ۱۵ بهمن، ساعت ۵ به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز در ۴ نوبت در ساعات ۱۰، ۱۶، ۲۲ و ۲ پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زینب تقوایی» چگونه به سینما ورود کرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: «مهدی فرجی» درباره آغاز تهیه‌کنندگی «زینب تقوایی» که در دوره حضور او در شبکه یک سیما صورت گرفته است، توضیحاتی را ارائه کرد.

با نمایش فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمدرضا هنرمند در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، مطالبی درباره تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در فضای مجازی منتشر شد که مدعی بود: تقوایی بر پایه نسبت نسبی یا سببی با «علی دارابی» معاون اسبق سیما توانسته به جمع تهیه‌کنندگان بپیوندد.

برای بررسی صحت این ادعا، خبرگزاری با «مهدی فرجی» مدیر اسبق شبکه یک سیما که تقوایی در دوره او اولین تجربه تهیه‌کنندگی سریال را تجربه کرده، گفت‌وگو کرده است.

فرجی در این باره گفت: من در حال حاضر مسئولیتی در سازمان صداوسیما ندارم اما مطالبی که در روزهای اخیر علیه دوست گرانقدرم و معاون ارزنده سازمان آقای دکتر دارابی منتشرشده، کاملاً خلاف واقع است و انصاف نیست که بنده به عنوان مطلع در این باره حرفی نزنم.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ خانم زینب تقوایی به همراه آقای محمدحسین لطیفی طرحی جذاب و طنز به شبکه یک سیما ارائه کرد. این طرح متعلق به سریال «دودکش» بود که به عنوان سریال مناسبتی ساخته شد و در آن مقطع زمانی نیز جزو سه سریال پربیننده تلویزیون شد. این سریال در شبکه یک مصوب شد. آن زمان گروه فیلم و سریال شبکه‌ها دارای استقلال بودند و همه تصمیمات در خود شبکه صورت می‌گرفت، جز سریال‌های الف ویژه که توسط یک تیم کارشناسی که آقای دکتر دارابی تعیین کرده بود، بررسی می‌شدند و در نهایت به ایشان ارائه و در معاونت مطرح می‌شد.

وی تصریح کرد: طبق توضیحاتی که دادم، مجموعه «دودکش» یک سریال الف ویژه نبود، پس تصویب آن هم هیچ ارتباطی به آقای دارابی نداشت. خانم تقوایی پیش از آن در شبکه چهار سیما تهیه‌کننده بود و در قسمت‌های مختلف برنامه‌سازی این شبکه حضور داشت.

فرجی تاکید کرد: خانم تقوایی هیچ نسبت نسبی و سببی با آقای دکتر دارابی نداشت و ندارد. به یاد دارم که در نشست تهیه‌کنندگان سیما که بیش از ۱۰۰ نفر حضور داشتند، آقای دارابی حتی خانم تقوایی را که با ایشان سلام و علیک کرد، نمی‌شناخت. بعد از اینکه آقای دارابی هم از معاونت سیما رفت، ایشان نیز به کار تهیه‌کنندگی در سیما و بیرون از سازمان صدا و سیما ادامه داد.

وی در پایان گفت: از کسانی که چنین مطالبی را در رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند تقاضا دارم بیایید با هم عملکرد وی را با نگاهی علمی نقد کنیم و نه بغض‌آلود. برای همه کسانی که قلم در دست دارند آرزوی انصاف دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظارت سازمان سینمایی به کجا خواهد انجامید؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «هفت» شب گذشته میزبان «سعید الهی»، کارشناس ارشد فرهنگ و رسانه بود.

به گزارش سینماپرس؛ «سعید الهی»  کارشناس ارشد فرهنگ و رسانه در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت:

اگر با دانش رسانه آشنا نباشیم و اگر مسلط به این حوزه نباشیم قطعا نمیتوانیم ابزار درستی را به کار ببریم و ابزار دست افرادی سودجو خواهیم شد و به سمت کار زرد میرویم. کارکرد رسانه فقط اطلاع رسانی نیست و باید جریان ساز باشد و در حوزه برندینگ فعال باشد.

یک اشتباهی در حوزه رسانه ها اتفاق افتاده که تکنیک ها به روز تغییر میکند .

اگر ما بدانیم که مشاور تبلیغاتی چه تاثیری در فروش فیلم دارد موثر عمل میکنیم. دانش تبلیغات اصول حرفه ای خود را دارد.

قرعه کشی جدول پخش فیلم های جشنواره ملی فجر غیر حرفه ای ترین کار ممکن است.



 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره جام جم می تواند الگوساز باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد کارت گفت: جشنواره جام جم می تواند با نگاه و داوری درست، برای رسانه ملی ما جریان ساز و تأثیرگذار باشد.

به گزارش سینماپرس؛ محمد کارت برگزیده بهترین کارگردانی برای «آوانتاژ» در چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم در خصوص لزوم وجود جشنواره ای مثل جام جم برای فضای تلویزیون ما گفت: به نظرم جشنواره جام جم می تواند با سنجش و ارزیابی آثار مختلفی که در تلویزیون تولید شده و معرفی آن ها در پیشرفت و روند فیلم سازی در تلویزیون چه مستند، چه انیمیشن، سینمایی و یا داستانی تأثیرگذار باشد. در این جا وقتی به فیلم هایی که از عیار بالاتری برخوردارند اهمیت داده شده و به واسطه این جشنواره به مخاطب هم معرفی می شوند، اتفاقاتی خوبی رخ می دهد؛ در واقع هم فیلمساز برای ادامه کارش انگیزه می گیرد و هم در جهت اعتلای کیفیت آثار ساخته شده برای تلویزیون قدمی برداشته می شود.

کارگردان «بختک» با ارائه پیشنهادی برای بهتر شدن جشنواره جام جم بیان کرد: به طور کلی وقتی جشنواره در هر بخش جوایزی را اعطا می کند، می تواند به وسیله آن الگوسازیی را برای کسانی که می خواهند با تلویزیون کار کنند، ایجاد نماید، اتفاقی که در ابعاد مختلف تولیدات تلویزیون از فیلم و سریال گرفته تا مستند و مسابقه قابل انجام است. این اتفاق در صورتی ممکن است که جشنواره اعتبار و تأثیرگذاری لازم برای چنین جریانی را به واسطه نگاهی که در آن لحاظ می شود داشته باشد.

کارت ادامه داد: جشنواره جام جم در هر دوره در اصل اهمیت و اعتباری که به فیلم ها و کارهای مختلف می دهد، می تواند آن قدر با تأمل، قضاوت منصفانه و دقیق همراه باشد که بر اساس جوایز اعطا شده در هر بخش، برای سال آینده الگو و جریان سازی اتفاق بیفتد.

کارگردان «آوانتاژ» در ادامه با اشاره به برگزیده شدنش در دوره پیش جشنواره گفت: برای من خیلی لذت بخش است که «آوانتاژ» به عنوان اولین فیلمی که برای تلویزیون ساختم و در آن برای اولین بار با یک نهاد دولتی کار کردم جایزه بهترین مستند سال ۹۶ را گرفت. نکته دیگری که درباره آوانتاژ وجود دارد، این است که مدیر شبکه مستند هم اجازه داد تا من در این فضا فیلم خودم را بسازم و دخل و تصرف محتوایی و یا ممانعتی را ایجاد نکرد. در واقع می خواهم بگویم که اگر تلویزیون دایره اعتمادش را به فیلم ساز بیشتر کند و مدیران هر شبکه وقتی کاری را به سازنده سفارش می دهند، دستش را باز بگذارند، اتفاق های مثبتی می افتد. من واقعأ از همکاری شبکه مستند در این کار رضایت زیادی داشتم حسی که در اثرم هم مشخص است.

او ادامه داد: در هر حال فیلمسازی که در این نظام کار می کند، بیشتر از همه به خطوط قرمز و ممیزی ها آگاه است و این اعتماد شبکه مستند به من بود که باعث شد تا آوانتاژ ساخته شود.

وی درباره بخش جدید جشنواره امسال هم بیان کرد: قسمت مردمی که در این دوره به جشنواره اضافه شده نشان می دهد که جام جم به فکر تأثیرگذار شدن است. مهمترین جایزه ای که این جشن می تواند به هر کاری بدهد و جریان ساز باشد نیز همین است که مردم آن را قضاوت کنند و ای کاش برای فیلم من هم این قضاوت صورت می گرفت چون همانطور که گفتم بهترین اتفاق برای فیلمساز و تلویزیون این است که مردم خودشان کاری را که دوست دارند انتخاب کنند.

کارت خاطرنشان کرد: من امیدوارم جشنواره جام جم تنها به عنوان یک رویداد کاری برای مدیرانش دیده نشود که تا جریان سازی که از آن سخن گفتم با لحاظ سیاست گذاری های جشنواره با هدف رشد و اعتلای آن صورت بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یاسر طالبی: سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یاسر طالبی گفت: به جرات می توان بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ماست. مسئولان یا دست‌اندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیات‌وحش می‌شناسند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری مستند «دلبند» با حضور یاسر طالبی(کارگردان)، الهه نوبخت (تهیه‌کننده)، اکبر رستگار (آهنگساز)، فرزانه فتحی (نویسنده متن سرگذشت)، میثاق مدانلو (صدابردار) و با اجرای حمید مدقق در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

طالبی درباره اینکه محل اصلی روستایی که در فیلم «دلبند» دیده می‌شود در کدام شهر قرار دارد گفت: اسم این منطقه‌ چراگاه اوپرت است که در ارتفاع البرز و مرز بین استان مازندران و سمنان قرار دارد.

نوبخت درباره تهیه‌کنندگی این مستند گفت: کاش در جشنواره فیلم فجر استقبال بیشتری از مستند می‌شد. هرچند که من سه‌، چهار دوره در این جشنواره کار کردم. می‌فهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمی‌شود. اما کاش به آن توجه بیشتری می‌شد.  

او ادامه داد: زمانی که کارگردان سوژه دلبند را با من مطرح کرد. سوژه مرا بسیار متعجب کرد که چطور یک مادر ۸۰ ساله با این همه گاو به تنهایی در ارتفاعات زندگی کند. فکر می‌کردم فیلم فضای بین‌المللی دارد. چون به واسطه شغلم می‌دانم در فضای بین‌المللی در مورد ایران چطور فکر می‌کنند. آن‌ها جامعه‌ای را می‌بینند که اتفاقا مرد سالار نباشد، زنی باشد که مردانه‌تر از مردها زندگی کند. شما می‌بینید که مردم روستا بیشتر از دو، سه تا گاو ندارند. باخوردهایی که از آن‌ها گرفتیم برایمان خیلی جذاب بود.  

فتحی درباره نویسندگی در مستند «دلبند» گفت: ۸۰ سال زندگی این زن وقتی قرار شد نوشته شود،  کار من این بود که شناسه‌های اصلی این زن را بنویسم. همزمان من هم با سوژه آشنا شدم و زندگی واقعی آن‌ها را دیدم. من از زمانی که با خانم فیروزه همراه شدم، ‌ جزئیات زندگی‌اش را با زبان خودش نوشتم.  

طالبی درباره فیلمبرداری «دلبند» توضیح داد: ما حدود دو سال فیلم‌برداری داشتیم و یک‌سال هم مرحله پیش از تولید بود. به جرات می‌توانم بگویم، فیروزه به شدت زنی سخت است. ما به تدریج توانستیم اعتماد او را جلب کنیم. به هر حال شما فیروزه را دیدید، شخصیتی که بسیار آدم معمولی هست اما در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. من همیشه استقبال می‌کنم از آدم‌های معمولی که در موقعیت ویژه قرار می‌گیرند. بعد از دو سال او به من گفت حالا من و شما، ‌ مادر و فرزند شدیم.  

او ادامه داد: هر آنچه در زندگی او اتفاق می‌افتاد را ما فیلم‌برداری می‌کردیم. ما از ابتدا به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم دخل و تصرف کنیم. از همان ابتدا از لنز ۵۰ استفاده کردیم و می‌دانستیم که می‌خواهیم مشاهده‌گر باشیم.

طالبی تاکید کرد: به جرات می توان بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ماست. مسئولان یا دست‌اندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیات‌وحش می‌شناسند. در عرصه بین‌الملل سینمای مستند به معنای کار اما در اینجا همه‌چیز جهادی است.

او افزود: ما به این نتیجه رسیدیم از دلبستگی به حیوانات و طبیعت شخصیت فیروزه استفاده کنیم و اسم فیلم را «دلبند» بگذاریم.  

در ادامه نشست رستگار درباره آهنگسازی مستند گفت: تمام موسیقی این فیلم با هدف و حساب‌شده انتخاب شد.

حضور مادر من، ‌ به حساب اینکه مادر من هستند نبود. این فیلم چنین روایتی می‌خواست. تمام صحنه‌هایی که انتخاب شده فیروزه بخواند، همه آن‌ها برای خودش یک پیشینه دارد. درد و دل‌های ما در موسیقی مازندران. یک بخش موسیقی ما آوازی و بخش دیگر سازی است.

نوبخت درباره آهنگسازی مستند دلبند، گفت: دلم می‌خواهد اینجا از خانم راضیه احمدی، مادر آقای رستگار تشکر می‌کنم.  

او در پاسخ به این سوال که کارش را چطور آغاز کرده است، بیان کرد: در حوزه هنری از سال ۸۵ کارم را در بخش بین‌الملل شروع کردم. همزمان چند جشنواره مدیر بین‌الملل بودم. چند فیلم کوتاه تهیه کرده‌ام. در حال حاضر هم بعد از ۱۲ سال دفتر «تصویرگستر الهه پارسی» به عنوان دفترپخش بین‌الملل داریم.  

نوبخت درباره تفاوت جشنواره‌های خارجی با فجر گفت: حضور در جشنواره‌ها بسیار حرفه‌ایست. در جشنواره ایتفا که مهم‌ترین جشنواره مستند دنیاست بلیط‌هایش کاملا فروش می‌رود و مردم عادی آن‌ها را می‌خرند. حدود ۱۲ هزار یورو پول بلیط‌هایشان می‌شود. اینکه ما بیاییم فیلمی را پخش کنیم به چرخه جریان نمایش فیلم کمکی نمی‌کند.  

او ادامه داد: ما بیشتر از این فکر کنیم که فیلم مستند، کوتاه یا بلند نمایش دهیم باید به جریان اقتصادی فیلم‌ها کمک کنیم. انتظار می‌رود از دل این جشنواره یک گفتمان بین صاحبان آثار و اصحاب رسانه شکل بگیرد. صاحبان آثار چارسو هستند، ‌ دوستان رسانه اینجا هستند. امیدوارم به زودی یک کاخ جشنواره درست داشته باشیم و فیلم‌ها را کنار هم ببینیم. ما با استانداردهای دنیا خیلی فاصله داریم.  تفاوت ما خیلی زیاد است. با داشتن تنها یک نمایش آنهم در جشنواره آلمان، ‌ ما در برلین پذیرفته شدیم و تنها نماینده ایران در این جشنواره هستیم. البته فکر می‌کنم در بخش تجربی هم فیلمی به تهیه‌کنندگی آقای برزگر حضور دارد.  

طالبی درباره زنده بودن شخصیت اصلی گفت: بله زنده هستند. در حال حاضر ۸۳ سال سن دارند.

طالبی همچنین درباره فیروزه گفت: زندگی که فیروزه دارد فارغ از فضای تجدد برای مخاطبان خارجی بسیار پراهمیت بود. به هر حال ساخت این فیلم برای خودم ادای دین بود. نسل فیروزه‌ها از بین رفته‌اند. ازاین نظر ساخت این فیلم برای من چالش بزرگی بود. ارتباط فیروزه با خداوندش، ارتباط متفاوتی است.  دیالوگ مهمش این است آنجایی که گاو مرا می‌فهمد، ‌ انسان مرا نمی‌فهمد. او ایمان مرا بیشتر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره‌بازی با آهنگ‌های انقلابی در شبکه ۴ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شب موسیقی» در هجدهمین برنامه خود، یکشنبه ۱۴ بهمن، با موضوع «هنر انقلاب» روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، رضا مهدوی در برنامه شب موسیقی میزبان سیدمحمد میرزمانی، آهنگساز، رهبر ارکستر و بابک رضایی کارشناس موسیقی خواهد بود.

گفتگو با محمد جعفری بهنام درباره خاطرات ضبط بعضی موسیقی‌های انقلابی، گفتگو با جمشید جم خواننده «یار دبستانی» و گفتگو با بیژن کامکار در خصوص اثر کجایید ای شهیدان خدایی از دیگر بخش‌های برنامه خواهند بود.

 آیتم چهل سالگی و یک قطعه ناشنیده از زنده‌یاد ناصر چشم آذر از دیگر آیتم‌های برنامه امشب خواهند بود.

«شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از ترک سالن نمایش به دلیل ضعف فیلم ها تا انتقاد نسبت به مجری نشست های پرسش و پاسخ/ حضور یک فعال اینستاگرامی در «هفت» حاشیه ساز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز چهارم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه مانند دیگر روزهای جشنواره سرشار از حاشیه بود؛ نکته قابل تأمل اینکه در این روز حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کرد، بی سر و صدا با یکی از برنامه های تلویزیونی مصاحبه ای انجام داد و بلافاصله آنجا را ترک کرد؛ اهالی رسانه از خودشان سوأل می کردند چرا حسین انتظامی نمی خواهد با ما روبرو شود؟ البته گویا مسئولان جشنواره با چند رسانه متبوع خود هماهنگ کرده بودند تا با انتظامی گفتگو کنند.

به گزارش سینماپرس انتشار برخی پست های اهالی رسانه در توئیتر، اینستاگرام و یا تلگرام نشان از حواشی زیاد در سینماهای سراسر شهر دارد. برخی از اهالی رسانه که امسال قادر به حضور در پردیس سینمایی ملت نشدند با انتشار پست هایی از سینماهای سطح شهر نظیر سینما آفریقا، سینما فلسطین و پردیس سینمایی چارسو، حواشی و مسائلی که در این سینماها در جریان است را به نظر دیگر همکاران شان می رسانند.

به عنوان نمونه یکی از فعالان رسانه ای روز گذشته در توئیتی نوشت: سینما آفریقا بلیت فروشی نداره، یعنی خانه سینما در مدت برگزاری جشنواره این سالن را برای اعضای خودش اجاره کرده و جالب هست که بازار سیاه خرید و فروش بلیت های اهدایی مقابل این سینما داغ تر از سینماهای مردمی است! (این هنرمندان نازنین سینما دوست!)!

یکی دیگر از فعالان رسانه هم نوشت: سینمای فلسطین که امسال سینمای تهیه کننده ها است در سانس فیلم «متری شش و نیم» در حد گیس کشی و زدن توی گوش همدیگه! ۲ نفر به خاطر صندلی همدیگه رو زدن!

همچنین بنا به گزارش های رسیده به خبرنگار سینماپرس فروش بلیت در بازارسیاه سینماهای شهر تهران همچنان ادامه دارد. اینک در حالی به نیمه های جشنواره فیلم فجر رسیده ایم که قاطبه اهالی سینما و رسانه نسبت به این دوره از جشنواره فیلم فجر انتقادات جدی مطرح نموده اند!؛ چه از منظر محتوا و ساختار فیلم ها چه از نظر مشکلات اجرایی و زیرساختی جشنواره!

نکته دیگری که شاید پرداختن به آن جالب توجه باشد اینکه علیرغم وعده های از پیش داده شده اینترنت در پردیس سینمایی ملت بسیار بد است و همین مسأله باعث شده بسیاری از اهالی رسانه برای عقب نیفتادن کارهای شان مجبور به استفاده از مودم های شخصی شوند. با این همه معلوم نیست به چه دلیلی علیرغم اینکه قاطبه اهالی رسانه در نظرسنجی که روابط عمومی جشنواره منتشر کرد اعلام کردند که از این سینمای پرت و دورافتاده و فاقد امکانات رضایت ندارند باز هم جشنواره در این دالان تنگ و دراز برگزار می شود! آیا هدفی به جز کوچک سازی جشنواره مد نظر برگزارکنندگان این رویداد است؟

اما در روز چهارم جشنواره حواشی در پردیس سینمایی ملت هم بسیار بود؛ در این روز اهالی رسانه و منتقدان هنگام تماشای ۲ فیلم «زهرمار» به کارگردانی سیدجواد رضویان و «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی سالن های سینما را ترک کردند؛ کیفیت پایین این آثار سینمایی این سوأل را در میان اهالی رسانه مطرح کرد که آیا آثار حاضر در جشنواره گلچین شده و بهترین ها هستند؟

علاوه بر این گزینش شدن سوألات توسط مجری نشست روز چهارم و بی تفاوتی مجری نسبت به برخی سوألات محترمانه اما انتقادی از سوی اهالی رسانه باز هم صدای اعتراض آن ها را بلند کرد. بسیاری بر این اعتقاد بودند که تا اینجا فرزاد حسنی بهترین اجرا را داشته است.

در نهایت اینکه برنامه سینمایی «هفت» نیز این شب ها بسیار حاشیه ساز شده است؛ علاوه بر انتقاداتی که نسبت به منتقد ثابت برنامه می شود حضور یک فعال اینستاگرامی که قطعا جزو اهالی رسانه محسوب نمی شود به عنوان کارشناس فضای مجازی در این برنامه سیل انتقادات فعالان حرفه ای، پیشکسوت و باتجربه را نسبت به سیاست های غلط مسئولان «هفت» به راه انداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت دونوازی قانون و تمبک در جشنواره فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در قالب یک کنسرت دونوازی قانون و تنبک در دوره سی و چهارم جشنواره موسیقی فجر، پریچهر خواجه و فرهاد صفری به اجرای برنامه می پردازند.

به گزارش سینماپرس، پریچهر خواجه نوازنده قانون درباره اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرایی که قرار است در جشنواره فجر داشته باشیم، دونوازی قانون و تنبک است که نوازنده قانون من هستم و نوازنده تنبک فرهاد صفری است. ما در این اجرا قرار است به اجرای موسیقی دستگاهی بپردازیم. قطعه‌هایی هم که آماده کرده‌­ایم در دستگاه­‌های ماهور، نوا، دشتی و راست پنجگاه است.

این نوازنده قانون با تاکید بر اینکه فضای جشنواره هر سال یک فضای هیجان انگیز برای نوازنده‌­ها ایجاد می‌­کند گفت: فضای موسیقی در جشنواره، یک فضای هیجان انگیز است، یک هیجان عجیب که برای همه نوازنده‌ها وجود دارد و باعث می شود تا همه دوستان در سبک موسیقی خودشان با یکدیگر رقابت کنند. این دوره جشنواره برای افرادی که دوستدار موسیقی هستند زمان بسیار دلچسبی خواهد بود. امیدوارم که مردم هم از این رویداد استقبال کنند و با بهترین اجراها روبرو باشند و بتوانند بهترین اجراها را در این جشنواره ببینند.

کنسرت دونوازی قانون و تنبک به سرپرستی پریچهر خواجه ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه ۲۶ بهمن در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع