X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

سخنرانی رئیس مجلس در نشست منشور رسانه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس مجلس شورای اسلامی در «هفتمین نشست منشور رسانه» گفت: «تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در شرایط حال حاضر کشور بسیار حائز اهمیت است؛ شما که در خط مقدم این مبارزه قرار دارید حتماً وظیفه سنگینی هم به دوش خواهید داشت.»

به گزارش سینماپرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در «هفتمین نشست منشور رسانه» که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد، درباره روند پیشرفت سازمان صدا و سیما در چهار دهه انقلاب اسلامی گفت: کم و بیش با کار رسانه‌ای آشنا هستم و آگاهم که در شرایط فعلی کشور به دلایل مختلف شما اهالی رسانه کار سختی را انجام می‌دهید. لزوم کار رسانه‌ای در زمان فعلی فنّانیّت و اشراف بر موضوعات مهم کشور است که شما باید انجام دهید. تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در شرایط حال حاضر کشور بسیار حائز اهمیت است؛ شما که در خط مقدم این مبارزه قرار دارید حتماً وظیفه سنگینی هم به دوش خواهید داشت.

وی تصریح کرد: شرایط اول انقلاب در رادیو و تلویزیون به گونه‌ دیگری بود، اما خداراشکر حالا با پیشرفت‌های حاصل شده وضعیت خیلی بهتر شده است. من همیشه خودم را متعلق به صدا و سیما می‌دانم و باور دارم سازمان صدا و سیما یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. اعتقاد دارم باید بستر رشد در رسانه متناسب با شرایط روز باشد. چرا که در عصر ما ساختار رسانه‌ای در جهان تغییر کرده و این تغییر باعت شده در حوزه حکمرانی نیز شرایط عوض شود. ما یا باید به این تغییرات بی توجه و خنثی باشیم یا اینکه خط شکنی کنیم و تاثیرگذار شویم.

لاریجانی افزود: می‌دانم کارهای متفکرانه‌ای در حوزه‌های مختلف صدا و سیما انجام شده است، ولی باید نگرش طبیبانه‌ای به چالش‌های کشور داشته باشید. علاج مسائل اساسی کشور و مشکلات جاری بدون یاری رسانه ملی ممکن نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال دارد تعمدی به خانم هاشمی اتهام بزنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: شرایط غیر طبیعی که پلیس آمریکا برای “مرضیه هاشمی” به وجود آورده باعث نگرانی فعالان رسانه ای در ایران و خارج از ایران شده است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه مرضیه هاشمی، خبرنگار بازداشت شده ایرانی‌-آمریکایی در آمریکا، نشست خبری با حضور خانواده مرضیه هاشمی و دکتر پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی آخرین وضعیت وی و بازخوانی کارنامه حقوق بشری آمریکا برگزار شد.

پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما تصریح کرد: دل همه ی ما همکاران رسانه ای برای آزادی انسان های مظلوم می تپد و امیدواریم این اقدامات باعث آزادسازی این خبرنگار ما از اسارت شود.

وی درباره آخرین وضعیت مرضیه هاشمی گفت: فعلا ۱۱ روز است که بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می برد و تا آنجایی که ما از زبان او  شنیده ایم در چندروز اول بازداشت شرایط سختی را سپری کرده است.

وی افزود: به نظرم این شیوه تعمدی است که پلیس آمریکا از آن استفاده می کند و سعی بر فشار روانی بر وی را  دارد. شرایط غیر طبیعی که پلیس آمریکا برای او به وجود آورده باعث نگرانی فعالان رسانه ای در ایران و خارج از ایران شده است و بر اساس اطلاعاتی که داریم  در جلسه امروز برای سومین بار مقابل هیئت بازجویی قرار می گیرد و یقین داریم هیچ اتهامی مورد توجه خانم هاشمی نیست جز اعتقادات و باورهای ایشان که برخواسته از آزادی و عدالت خواهی است.

معاون برون مرزی صداوسیما خاطرنشان کرد: خانم هاشمی در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به اسارت درآمد و مانند حضرت زینب بهای آزادگی و آزادی را می پردازد.اگر این رنج و تحملات نبود ما امروز در اینجا نبودیم و امیدواریم که هرچه زودتر زمینه آزادی ایشان از اسارت فراهم شود.

معصومه سادات دستوراتی همسر برادر مرضیه  هاشمی، گفت: قریب به ۱۱ روز از است که مرضیه هاشمی در زندان به سر می برد و طبق گفته رضا فرزند مرضیه هاشمی هربار که به آمریکا می رویم سوالات متعدد در فرودگاه از آن‌ها پرسیده می‌شود.

وی افزود: این جای تاسف دارد که کشوری که دم از حقوق بشر می زند خانمی ۵۱ ساله را به این شکل دستگیر می کند و با غل و زنجیر به زندان می برند. من برای مقامات این کشور که دم از آزادی می زند متاسف هستم. ما به عنوان خانواده مرضیه هاشمی از سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که پیگیر آزادی خانم هاشمی باشند.

زهرا هاشمی خواهر همسر مرضیه هاشمی تصریح کرد: شخصیت نمونه و بارزی خانم هاشمی دارد. او فردی پرکار و فعال است و تمام توان خود را برای این کار گذاشته بود. خصوصیات اخلاقی ایشان بی نظیر است  و انشالله به زودی شاهد آزادی شان باشیم. این روا نبود که دولت آمریکا چنین رفتار وحشیانه ای را با او داشته باشد، درحالی که هیچ اتهامی هم ایشان ندارند. و نمیدانیم چرا دولت آمریکا چنین رفتاری را با او داشته باشد.

وی تاکید کرد: چند روز ابتدایی اصلا از او اطلاع نداشتیم و بعد که وکیل آمریکایی با ما تماس گرفت گفتند که اوضاع خوبی دارد ولی وقتی خودشان تماس گرفتند از اوضاع بد زندان خبر داد. حتی غذای حرام گوشت برای او آوردند و چند روزی گرسنه بودند و وقتی پول هم برای او واریز کردیم به او خبری از واریز پول نگفته بودند و بدترین رفتار را با او داشتند.

پیمان جبلی در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: از روز اول تمام ظرفیتهای رسانه ای شبکه پرس تی وی را برای آزادی ایشان درنظر گرفتیم و اتاق فکری را با دوستانی که خارج از این شبکه هستند تشکیل دادیم. دیروز بنده مجلس بودم و با نمایندگان مجلس رایزنی کردیم و با تمام کسانی که در ایران به این جریان متصل هستند با آنها در تماس هستیم و امروز با تجمعی که مقابل سازمان ملل بود استفاده کردیم و نامه‌ای را  امروز برای آنها فرستادم. امروز هم اعتراضی در مقابل نمایندگی سازمان ملل در ایران صورت گرفت که اعتراض رسمی ما طبق نامه ای به ان ها اعلام شد.

معاون شبکه های برون مرزی در ادامه بیان کرد: روش و رفتار دولت آمریکا نشان دهنده آن است که تمام ادعایی که دولت آمریکا تا امروز داشته به روشنی و با شفافیت بدون هیچ پوششی از بین رفته است و حتی در شکل و ظاهر هم آن را رعایت نمی کنند. ما مدتها شاهد نقض حقوق بشر آمریکایی در زندان های آمریکا بودیم. چنین مصادیقی در دولت آمریکا کم نیست و باید از تمام ظرفیت ها و روشها استفاده کرد اما چون این رفتار بار اول در کشور آمریکا نیست، باید شاهد بیداری جوامع باشیم. تمام کشورهایی که مطلع زندانی شدن خانم هاشمی زدند پیام های خودشان را ضد دولت آمریکا منتشر کردند و امیدوارم که این پیام ها در رسانه ها جهانی شود.

در ادامه برنامه ساداتی افزود: سالی یکبار به آمریکا بروند و از خانواده دیدن کنند، حتی در زمانی که برادرشان هم مریض بود در تماسی که با او داشتند بارها درخواست کردند که ملاقاتی با برادرشان داشته باشند. البته خانم هاشمی همیشه می دانستند که اتفاقی برای او خواهد افتاد، همواره مانع رفتن او می شدیم اما می گفتند که ژورنالیست هستم و باید بروم.  حتی در زمانی که من هم با او در سفر آمریکا همراه بودیم بارها ساعت ها در اتاق دربسته سوال و جواب می شدیم و ما را می گشتند.  
من مطمئنم خانم هاشمی فرد بسیاری قوی،  متدین، معتقد است و این ویژگی برای همه آشناست.

هاشمی ادامه داد: همیشه پرکار بودند و شخص ترسویی نیست و قوی است و از این جهت مطمئنم که او مشکلی ندارد. مشکل ما این است که او بدون هیچ اتهامی زندانی است، اگر سوال و جوابی است تحت الحفظ سوال و جواب کنند نه اینکه تک تک اعضای خانواده او را هم دادگاهی کنند. حتی پسر ۲۳ ساله او را هم سوال و جواب می‌کنند بدون اینکه هیچ اتهامی داشته باشند.

هاشمی افزود: سال ۶۰ ازدواج می کنند و سه نوه دارند و برای دیدن فرزندانشان به آمریکا رفته بودند و نزدیک به بازگشتشان به ایران بود که این اتفاق رخ داد. قبل از برگشت حتی در تماسی که داشتیم کسالت داشتند و سرما خورده بودند. خانواده خانم هاشمی مسیحی بودند و پدر و مادرشان را در طی یک سال هم پدر و مادر و هم همسرشان را از دست دادند و پس از آن خواهر خودشان را از دست دادند و فکر کنم امروز هم برادرشان در دادگاه حاضر باشند.

جبلی درباره پیگیری های دستگاه دیپلماسی کشور گفت: درباره پیگیری حقوقی این موضوع با وزارت خارجه صحبت کردم که وکیل بگیریم. زیرا وظیفه ذاتی وزارت خارجه است که مشکلات شهروندان ایرانی را به جد پیگیری می کنند؛ چون مرضیه هاشمی شهروند ایرانی محسوب می شود و این کار در دستور کار قرار گرفته که حمایت دستگاه دیپلماسی هرچه زودتر عملیاتی بشود.
او درباره جلسه امروز دادگاه مرضیه هاشمی گفت: تا جائیکه می دانیم امروز چند اتفاق احتمال دارد بیفتد. هیئت بازپرسی۲۳ نفره و هیچ اتهامی نداشته و ندارد دادستان ایشان را تبرئه کند. در وهله بعدی احتمال دارد هیئت بازپرسی اتهامی وارد نکند و دادستان اتهام وارد کند که بعید است و احتمال دارد تعمدی به ایشان اتهام بزنند و پرونده ایشان از شاهد به متهم تغییر کند. علاوه بر این فشارها شخصیت قوی و ایمان راسخ مرضیه هاشمی هیچ اتهامی را در دو جلسه قبل وارد کنند و هیچ اتهامی به ایشان وارد نیست. آزادی بدون قید و شرط ایشان را خواستاریم. دولت آمریکا موظف است از مرضیه هاشمی به عنوان نماینده زنان مسلمان جهان عذرخواهی کند چون توهین و رفتار وحشیانه آمریکایی ها، توهین به اعتقادات اسلامی است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دمی با شهید «حسین بواس» در برنامه «از آسمان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زندگی و رزمندگی شهید «حسین بواس» موضوع این هفته برنامه «از آسمان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر خورشیدی فرد است.

به گزارش سینماپرس، برنامه «از آسمان» این هفته به شهر چالوس در استان مازندران سفر کرده تا روایتی از زندگی شهید مدافع حرم «حسین بواس» را در گفتگو با پدر، مادر و همرزمان این شهید گرانقدر تقدیم مخاطبان کند. حسین بواس در بیست و نهم دی‌ماه ۱۳۶۰، در روستای ملاط از توابع شهرستان لنگرود در استان گیلان و در خانواده‌ای فرهنگی دیده به جهان گشود.

این شهید گرانقدر از رزمندگان لشگر ۲۵ کربلای مازندران بود، وی در سومین حضور خود در سوریه توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

برنامه «از آسمان» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر خورشیدی فرد تنها برنامه مستمر سیما در حوزه حماسه و جهاد است که طی ۱۹ سال بیش از ۱۵۰۰ برنامه با این موضوع را تولید و پخش کرده است.  گفتنی است، این برنامه جمعه‌ها ساعت ۱۶ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش حسابرسی مالی موسسه سینما شهر در ۹ ماه سال۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جزئیات حسابرسی مالی موسسه سینما شهر از موسسات تابعه سازمان سینمایی در نه ماهه سال ۹۷ منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات حسابرسی مالی موسسه سینما شهر از موسسات تابعه سازمان سینمایی در نه ماهه سال ۹۷ منتشر شد.

اطلاعات گزارش حسابرسی مالی موسسه سینما شهر بر اساس هدف کمی مندرج در فعالیت اجرایی( واحد شاخص/ مقدار فعالیت)، شرح عملکرد عملیاتی و عملکرد مالیاتی تنظیم شده است.

 گزارش کامل را اینجا بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مفاهیم بومی را از انیمیشن‌هایمان حذف نکنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کم رنگ شدن هویت فرهنگی و حذف مفاهیم و ساختار بومی از آثار انیمیشن ایرانی از جمله نکته‌هایی است که اسماعیل شرعی عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نسبت به آن‌ها نگران است.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل شرعی عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ضمن ابراز خشنودی از تغییرهای کیفی آثار تولیدی کشور در حوزه انیمیشن، ساختار این تولیدات را قابل دفاع خواند و گفت: خوشبختانه در هر دوره از جشنواره پویانمایی تهران شاهد آثار بهتری هستیم تا جایی که دانشجویان این حیطه نیز به سمت تولیدات خوب و فاخر رفته‌اند و در این دوره ما آثار فوق‌العاده‌ای را شاهد خواهیم بود.

این مدرس انیمیشن کیفیت آثار کشورمان را قابل مقایسه با آثار خارجی خواند و بیان کرد: گاهی برخی از تولیدات داخلی وقتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند مخاطب فکر می‌کند خارجی هستند. همین تغییرها در تمامی آثار داخلی ارسال شده به جشنواره نیز دیده می‌شد و این آثار به لحاظ کیفی گام‌های بلندی را برداشته‌اند.

وی درباره کیفیت آثاری که متقاضی شرکت بودند، تصریح کرد: آثار دوبعدی، سه بعدی و استاپ موشن‌ تولیدی ایران کیفیت بالایی دارند اما آنچه سبب شگفتی من شد کیفیت آثار استاپ موشن بود.

این داور درباره آثار خارجی نیز عنوان کرد: با توجه به تکنیکال بودن آثار خارجی شاهد تولیدات فاخری از دانشجویان انیمیشن بودیم به طوری که این آثار قابل رقابت با کارهای حرفه‌ای بودند.

شرعی در بخشی از سخنان خود درباره محتوای آثار توضیح داد: معضلات زنان و کودکان عمده موضوع‌هایی بود که آثار این دوره از جشنواره به آن پرداخته بود اما در آثار ایرانی تصور می‌شود که هنوز در بحث محتوا دچار چالش‌های هستیم.

وی در تشریح این چالش عنوان کرد: فارغ از بایدها و نبایدهای فرهنگی در تولید آثار ایرانی تصور می‌شود نزدیک شدن به مفاهیم جهانی به سبب حضور در جشنواره‌ها آسیبی است که باید به آن توجه کرد. در حال حاضر برخی از آثار ایرانی از لحاظ معنایی هویت بومی و فرهنگی ندارند و تصور می‌شود تولید انیمیشن در کشورمان به سمت جشنواره‌ای شدن پیش می‌رود. این باور که در تولیدکنندگان ایجاد شده است دچار نقص‌هایی است؛ چراکه جشنواره‌های معتبر جهانی نیز توجه به هویت بومی را بخشی از نکته‌های قابل تامل در داوری قلمداد می‌کنند و ما در حال فاصله گرفتن از این مهم هستیم.

این عضو آسیفا گفت: در تولید اثر فرهنگی پررنگ کردن هویت و فرهنگ هر کشور مهم است و ما در تولیدات انیمیشن باید به این نکته دقت کنیم.

عضو سابق هیات مدیره انجمن فیلم‌سازان انیمیشن ایران این آسیب را در آثار دانشجویی پررنگ‌تر دانست و در پایان صحبت‌هایش تشریح کرد: در کارهای مستقل و دانشجویی حرکت به سمت مفاهیم بین‌المللی و تغییر ساختارهایی در طراحی فضا و شخصیت‌ها دیده می‌شد. شاید بتوان در تولیدات سفارشی این نقصان را قابل درک دانست اما در دیگر آثار ضمن کیفیت خوب، نگاه فرهنگی و مفهوم فرهنگی مهم است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی ‍‍پویانمایی از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این برنامه‌ها مردم را به کمای بخت و شانس فرو می‌برد! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: به قول نیل پستمن منتقد بزرگ تلویزیون و آقای تلویزیون خاموش، موضوع این نیست که رسانه‌ها برنامه‌های سرگرم‌کننده پخش می‌کنند بلکه موضوع این است که رسانه‌ها همه چیز را به صورت سرگرمی بیان می‌کنند و این گونه دین، اخلاق، سیاست و انسانیت، همه و همه در چارچوب سرگرمی قرار می‌گیرند و موضوعات مهم با این رویکرد یعنی سرگرمی هویت واقعی خود را از دست می‌دهند.

 از رویکرد‌هایی که در صدا و سیما و سایر شبکه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته مسابقات تلویزیونی است که در رسانه‌های خارجی فقط در قالب تلفن بانک بخت‌آزمایی و در شبکه‌های محدود و خاص به آن پرداخت می‌شود، اما در تلویزیون ایران تقریبا تمام شبکه‌ها یک مسابقه تلویزیونی و تلفنی دارند. در گذشته شرکت در این مسابقات به صورت نوبتی و قرعه‌کشی بود، اما چند سال است که رویکرد تلویزیون با توجه به خزانه تهی و دخل و خرجی که با هم نمی‌خواند و هزینه‌های چندصدمیلیاردی به سمت مسابقات پولی حرکت کرده و در واقع نیروی محرکه این مسابقات از شانس به پول تبدیل شده است. ارزش‌ها تغییر کرده و سرگرمی تماشاگر به گرفتن پول از او تبدیل شده است. در واقع هدف اصلی مسابقات تفنن و سرگرمی بوده که تبدیل به کسب منفعت برای تلویزیون شده است. مسابقات یک اسپانسر دارد که در جدیدترین اقدام جایزه را نقداً به حساب بیننده واریز می‌کند و لازم نیست مثل نقی معمولی به صدا و سیما بروند و پکیج و زودپز بگیرند؟

تن‌پروری و خوش‌خیالی به جای کار و تولید
به این گزاره‌ها توجه کنید: اپلیکیشن، کارت به کارت، خرید سؤال، شرکت در قرعه‌کشی که مدام توسط صدا و سیما در تمام شبکه‌ها در حال بازتولید است. در واقع ساختار تولید مسابقات تلویزیونی دگرگون شده و صدا وسیما را تبدیل به بزرگ‌ترین لاتاری کرده است.

به واقع فقط بخش خبری است که اسپانسر ندارد وگرنه تمام مسابقات، ویژه برنامه‌ها و سریال‌ها توسط اسپانسر تأمین مالی می‌شود و این باعث می‌شود که نگاه برنامه و محتوا و ساختار تولید و نگرش آن که می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد دگرگون و باعث شود همه ما به قرعه‌کشی شرطی شویم و این انگاره‌سازی و احتمال برنده شدن در قرعه که احتمالاً یک در میلیون نیست باعث شود رویه کار و تولید جای خود را به تن‌پروری و خوش‌خیالی بدهد و به کارکرد سینمای هند برسد. اصولاً کارکرد سینمای هند نقش مخدر و کنترل کننده جامعه است. نام برخی از این مسابقات (برنده باش، نما به نما، پنج ستاره و…) همه و همه با یک اپلیکیشن و خرید سؤال سر و کار دارند و اگر شرکت کننده خوان اول را رد کند تازه پول خود را به دست می‌آورد. روش مسابقات در اپلیکیشن هم تلفیقی از کنکور، گلدکوئیست و ماروپله است. به این دلیل که اغلب شرکت کنندگان به صورت جمعی هزینه‌های آن را تأمین می‌کنند، از رویکرد‌های فاجعه‌بار آن نیز پرسیدن سؤال است که با این پول می‌خواهی چه کار کنی که من نمی‌دانم طراح این سؤال کیست، مانند پرسیدن شغل پدر از دانش‌آموزان است!؟

شرکت در قرعه کشی و مسابقه نظرسنجی و ussd که اغلب به یک اپلیکیشن وصل هستند و نیز یک شماره گیر که خلاصه باید به روشی هزینه را توجیه کنند با خود یک فرهنگ را گسترش می‌دهد. جذابیت‌ها برای جذب مخاطب هم حالا محدود به استفاده از محمدرضا گلزار یا قرار با مخابرات یا تبلیغات شبانه‌روزی و وقت و بی‌وقت شده است. اما سؤال این است که چرا صدا و سیما باید به این نقطه برسد و اسپانسر این قدر گل‌درشت باشد که حتی از موسسه ورشکسته نیز پول بگیرد، بعد بگوید با من نبوده با تهیه‌کننده بوده. اساسا ما ضامن موسسه مالی نیستیم یا اینکه علیه روزنامه‌ها شکایت طرح کند؛ موسسه‌ای که مدیر عامل آن در دادگاه کیفری یک محاکمه و محکوم شده است. واقعا صدا و سیما به کدامین سو رهسپار است.

اسپانسر چی داری؟
سال‌های گذشته یک فعال اقتصادی و از نزدیکان دولت یازدهم گفته بود تلویزیون باید این لاتاری و بخت‌آزمایی را جمع کند، اما با روی کار آمدن خود باعث شد که این رویه شدید شود و تمام برنامه‌های صدا و سیما را در بر بگیرد. آش آنقدر شور شده که کیومرث پوراحمد در جایی گفته فارابی به من می‌گوید سرمایه گذار با خودت بیاور یا سیروس الوند کارگردان سینما در جایی عنوان کرده قبلاً تهیه کننده به من می‌گفت: قصه چی داری الان می‌گوید اسپانسر چی داری!؟

این رویکرد البته خیلی وقت است که به تلویزیون سرایت کرده، جایی که باید دانشگاه عمومی باشد در تمام برنامه‌ها، سریال‌ها و مسابقات به دنبال جذب منابع مالی است و به نوعی آنتن را به فروش می‌رساند و انصافاً هم که اجاره داده است. به واقع موتور پول در تمام اجزای صدا و سیما تنیده شده است، به طوری که یک سریال یا مسابقه و برنامه تولیدی بدون سرمایه‌گذار بدون توجیه و معنی می‌نماید، اما اتفاقی که باید رقم می‌خورد این بود که صدا و سیما باید با آینده‌پژوهی و نیازسنجی تبدیل به رقیب و نظام کنترلی شبکه‌های مجازی می‌شد، یعنی اگر هر کسی خبری در فضای مجازی خوانده و شنیده مرجع تأیید صدا و سیما باشد، اما صدا و سیما با این انفعال تبدیل به سرعت‌دهنده و کاتالیزور شبکه‌سازی اجتماعی و تاثیر آن‌ها بر جامعه شده است. در فیزیک یک قانون است به نام بایستگی، انرژی و حال صدا و سیما با این رویکرد باعث شده که فقط آدم‌ها و بازیگران به نام تغییر کنند و چهره‌های تازه معرفی شود وگرنه رویکرد و محتوا و هدف سال‌ها تغییر کرده، چون اساساً فکر و هدفی متعالی در جهت تقویت فرهنگ در این پروسه نمی‌تواند غلبه پیدا کند. اینجاست که از قول حافظ باید گفت: «فکر معقول بفرما».

یکی از مجریان گفته بود: اگر بودجه ما را کامل بدهند تمام برنامه‌ها بدون اسپانسر ساخته می‌شود و این حرف حکایت دو قورت‌و‌نیم را به ذهن متبادر می‌کند. اصولاً قصه خودگرانی و کسب درآمد به هر طریق نتیجه‌ای جز شرایط فعلی در صدا و سیما ندارد؛ شرایطی که باعث شده صدا و سیما تبدیل به ماشین چاپ پول برای برخی و قمارخانه برای برخی دیگر شود. به راستی جایگاه صدا و سیما در سند استراتژی فرهنگی و اسناد بالادستی کجاست و چقدر توانسته به هدف نزدیک شود و آیا این نیست که اساساً هدف و استراتژی اسناد بالادستی فدای سر اسپانسر صداوسیما شده است. این سازمان کی می‌خواهد به یک نگرش جامع برسد و این را باور کند که «پول را نمی‌توان خورد».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلبریتی‌ها با رانت تلویزیون متولد می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: انتشار یک ویدئوی کوتاه درباره نحوه به شهرت رسیدن یک خواننده نوظهور که حتی تحریرهای درستی در اجرا ندارد، به یکی از پربیننده‌ترین ویدئوها در سایت‌های ایرانی و البته فضای شبکه‌های مجازی تبدیل شد؛ ویدئویی که در آن نقش برنامه‌های تلویزیونی در خلق یک شبه سلبریتی‌ها نمایان می‌شود.

برنامه‌های محبوب در شبکه‌های تلویزیونی به واسطه همراهی اسپانسرها، دعوت از مهمانانی که برای دیده شدن پول پرداخت می‌کنند یا با استفاده از رانت‌های دیگر، چون رفاقت با برنامه سازان تلویزیون می‌توانند در اکثر شبکه‌های تلویزیونی دیده شوند، موضوعی است که در نهایت از یک فرد عادی، چهره‌ای مشهور می‌سازد. در واقع بخشی از تولید سلبریتی در ایران از طریق برنامه‌های پربیننده سیما شکل می‌گیرد.

ویدئویی از گروه «هفت دانگ» که در سایت «تابناک» منتشر شد و به سرعت سر از شبکه‌های اجتماعی در آورد، اگرچه کوتاه، اما نقد جدی به روش مشهور شدن سلبریتی‌ها داشت. در این ویدئو، یک خواننده نوظهور موسیقی پاپ زیر ذره‌بین رفته است. شخصی که اولین بار به عنوان کارشناس پزشکی پا به دنیای تلویزیون گذاشت و بعد از آن بود که به عنوان هنرمند و چهره تلویزیونی به چند برنامه مشهور تلویزیون پا گذاشت. در نهایت هم عنوان شد که خواننده است و کلیپ کوتاهی از اجرای وی در کنار گروهی از خواننده‌های موسیقی پاپ منتشر شد. از نکات مهم این ویدئو، پخش تصاویری از اجرای کنسرت این خواننده است که نشان‌دهنده ضعف جدی وی در تحریر است، اما همین کنسرت بی‌مایه، به واسطه تبلیغاتی که سلبریتی‌ها در فضای مجازی برای این خواننده نوظهور ایجاد کرده بودند، با استقبال روبه‌رو شده بود! نقش صداوسیما در دامن زدن به پدیده سلبریتی، نقدهای فراوانی را در پی داشته است.

آیت الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی، به مقوله سلبریتی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: «متأسفانه در فضایی که همین صداوسیمای جمهوری اسلامی موجب الگو شدن برخی افراد سطحی و کم‌مایه تحت عنوان «سلبریتی» می‌شود، فاصله جامعه با الگوهایی که عوالم باطن را سیر کرده‌اند و فعل و گفتارشان ظهور کلام و عمل حق تعالی است، زیاد می‌شود و این امر آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.» متأسفانه به دلیل پولی شدن اکثر برنامه‌های پربیننده تلویزیون که نوعی آنتن‌فروشی از سوی صداوسیماست، افرادی که به هر دلیلی تمایل به دیده شدن دارند، می‌توانند با پشتوانه حضور در برنامه‌های سیما، موقعیت خود را به عنوان چهره تثبیت کنند، حتی اگر از دنیای هنر فاصله زیادی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ هدف از سپردن داوری جشنواره فجر به تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آفریده بعد از یک دوره بیکاری به واسطه ساخت فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم»، حالا در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، نسل نوی سینمای ایران را داوری می‌کند. این اتفاق چه از بدسلیقگی دست‌اندرکاران جشنواره فجر باشد و چه محکی برای کم شدن حساسیت‌ها برای بازگرداندن او تفاوتی ندارد.

به گزارش سینماپرس، خبرنامه سینما انقلاب در مطلبی با عنوان «تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی، داور جشنواره فیلم فجر!» نوشت: چند سال پیش وقتی از جشنواره کن خبر اکران یک فیلم ایرانی پخش شد، کسی به مخیله‌اش هم خطور نمی کرد که فیلمی با بودجه ایرانی (دولتی) ـ فرانسوی با یک تهیه‌کننده‌ای که تقریبا تمام عمر خود را در ارگان‌های حاکمیتی کارمند و مدیر بود به خانواده شهدا، امام، دفاع مقدس و… اهانت کرده باشد. فیلم آنقدر صریح بود که حتی سایت رادیو فردا که متعلق به سازمان سی آی ای بود نیز از صدور مجوز ساخت آن ابراز تعجب کرده بود.

این فیلم آنقدر صریح و کثیف بود که برخی سینماگران حاضر در جشنواره کن نیز علیه آن موضع گرفتند. با این حال محمد آفریده هیچگاه حاضر نشد ساخت چنین فیلمی را جبران کند و حتی بصورت مشخص و درست از ساخت آن عذرخواهی کند.

البته در کارنامه آفریده اشکالات قابل توجه دیگری نیز وجود داشت مثل هزینه کردن بیت المال برای فربه کردن طیفی از مستندسازان روشنفکر که هیچ نسبتی با اهداف کشور و مردم نداشتند و حتی در مواردی هم متضاد آن فیلم می ساختند.

آفریده اما بعد از یک دوره بیکاری بواسطه ساخت فیلم ضد ایرانی یک خانواده محترم، حالا قرار است در آستانه چهل سالگی انقلاب، نسل نوی سینمای ایران را داوری کند. این اتفاق چه از بد سلیقگی دست اندرکاران جشنواره فجر باشد و چه محکی برای کم شدن حساسیت‌ها برای بازگرداندن او تفاوتی ندارد. اصل ماجرا این است که تهیه کننده یک فیلم صریح ضد ایرانی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در جشنواره فجر انقلاب، داور فیلمسازان جوان و کارگردانان آینده کشور است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌های خارجی دلباخته سیاه‌نمایی فیلمساز ایرانی‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: محمد دیندار با اشاره به ساخت مستند سینمایی «قهرمان من کو؟»، گفت: هدفم از ساخت این مستند، رساندن دغدغه بسیاری بود که چرا در وهله اول سینمای ایران، قهرمان ندارد و در گام بعدی، قهرمانان‌مان آنقدر منفعل و قادر به جریان‌سازی نیستند.

قهرمان‌سازی یکی از خصوصیات سینمای غرب به ویژه هالیوود به شمار می‌رود، خصوصیتی که به ژانری مستقل در سینما هم تبدیل شده‌است. سینمای ایران اما طی دوره‌های مختلف به خصوص سال های بعد از انقلاب، از این دست قهرمانان نداشته یا اگر به قهرمان پروری روی آورده، بسیار محدود بوده است. مستند سینمایی «قهرمان من کو؟» روایتی است کارشناسانه، صریح و شفاف درباره این مسئله، اینکه چرا سینمای ایران قهرمان شاخصی ندارد و چرا سینماگران این موضوع را به عنوان یک دغدغه مهم تلقی نمی‌کنند. در بخش‌های مختلف این مستند شاهد گفتگو با برخی از فیلمسازان، اساتید دانشگاه و منتقدان سینما همچون رضا میرکریمی، اردشیرصالح‌پور و جبار آذین درباره همین موضوع هستیم، همچنین به این مسئله پرداخته می‌شود که نبود شخصیت‌پردازی کامل و جامع در آثار سینمایی کشورمان در مورد قهرمانان به عنوان عامل اساسی و تعیین کننده داستان فیلم‌ها، یکی از معضلات فیلم‌های ایرانی به شمار می‌رود.

نبود قهرمان در میان خیل عظیم فیلم‌های ایرانی، سبب شده جذابیت سینمای کشورمان در مقایسه با فیلم‌های خارجی کاهش یابد و این مسئله ای است که مستند «قهرمان من کو؟» به دنبال یافتن پاسخی برای علت آن است. محمد دیندار تهیه کنندگی و کارگردانی این مستند سینمایی را برعهده داشته است. این مستند روز پنج‌شنبه چهارم بهمن‌ماه ساعت ۱۸ و ۲۳ از شبکه افق روی آنتن می‌رود. به بهانه پخش این مستند با محمد دیندار گفتگو کردیم؛ او گفت: واقعاً به عنوان یک مستندساز، پژوهشگر و روزنامه‌نگار همیشه دغدغه‌ام این بوده که واقعاً یک کشور با تمدنی چون ایران که فرهنگ دینی و ایرانی‌اش در جایگاه اصیلی از قدمت تاریخی قرار دارد و قهرمانان بسیاری هم چه در ایام انقلاب و چه در دوران جنگ تحمیلی به جای گذاشته جا دارد به بهترین شکل ممکن، جامعه آن‌ها را بشناسد.

وی خاطرنشان کرد: در مرور آثار جهانی، نشان می‌دهد که سینمای آمریکا مدام هر سال قهرمانانی را معرفی می‌کند که وجود خارجی ندارند و فانتزی هستند. به مردم خصوصاً جوانان دنیا معرفی و الگوسازی می‌کنند و کشور ما قهرمانان بسیاری دارد که هنوز معرفی نشده‌اند یا منفعل‌اند. در عرصه ورزش، ادبیات، علم و رشادت‌هایی که داشتیم در سال‌های مختلف قهرمانان زیادی داریم که نتوانستیم معرفی کنیم. «قهرمان من کو؟» الان ۷۵ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود اما بعدها دنبال ساخت یک مستند چند قسمتی از این غفلت مهم در سینمای ایران هستم. سعی کردم از کسانی در این مستند استفاده کنم که آن‌ها همدرد با من و دیگر منتقدین و مستندسازان سینمایی هستند. سیدرضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، عطا سلمانیان، محمود اربابی و قاسم زارع را به میدان آوردیم تا درباره قهرمان‌پروری‌های گذشته و بی‌قهرمانی‌های امروز سینمای ایران بگویند.

دیندار تأکید کرد: بحث جشنواره‌ها بسیار مهم است که ما کمتر جدی گرفته‌ایم اما خارجی‌ها در همان اسکار از قهرمانان‌شان تجلیل می‌کنند. یادم می‌آید این اتفاق در اسکار ۲۰۱۴ پررنگ انجام شد اما ما در جشنواره فجرمان نگاه‌مان هر روز به قهرمان در سینمای ایران کمرنگ‌تر می‌شود. کسانی که عمدتاً سیمرغ می‌گیرند قهرمان نیستند و به شدت سینما را به ورطه نگاه اجتماعی سوق داده‌اند و از بحث قهرمانی دور شده‌اند. این اتفاق سینمای ایران را باید جدی بگیریم که جشنواره‌ها بسیار تعیین‌کننده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سینمای ما آنقدر اجتماعی و خالی از قهرمان شده، گفت: یک مقداری از سیاستگذاری‌هایمان در سینما بعد از دهه ۷۰ و ۸۰ به سمت سینمایی خارج‌پسند سوق پیدا کرد. به همین‌خاطر است که سینمای دفاع‌مقدس روز به روز فقیرتر می‌شود. چرا که راهبران به میدان آمدند تا فیلمسازان با تفکر و سبک و سیاق غربی، فیلم بسازند. البته ناگفته نماند که سینمای اروپا هم بدون قهرمان است. در این مستند هم به این مسئله پرداخته‌ایم که صاحب‌نظران هم اعتقاد دارند سینمای ما تحت تأثیر اروپا پایه‌گذاری شده است.

این مستندساز و منتقد سینما، افزود: هندی‌ها و ژاپنی‌ها فیلمسازی با نگاه ویژه به قهرمان‌محوری را به طور جدی دنبال کردند و توانستند با مخاطب جهانی همزادپنداری خوبی داشته باشند. اما ما، تحت تأثیر فضاهای جهانی که دوستدار ساخت آثار سیاه‌نمایی از فیلمسازان ما هستند آثارمان روز به روز خنثی‌تر شدند. خنثی از این نظر که قهرمانی نداریم مخاطب با هیجان تعقیبش کند.  چهره‌ای که از کشور در دنیا نشان داده می‌شود دچار مشکلات مختلفی است که مخاطب را از دیدن یک جامعه اصیل دور می‌کند. ایران را خسته تصویر می‌کنیم ولی سینمای ژاپن و هند مردم خودشان را شاد و فعال در حال مبارزه با مشکلات نشان می‌دهند.

وی با اشاره به درخواست رهبر معظم انقلاب برای ارسال فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا به خارج از مرزها، گفت: آنقدر جشنواره‌ها اهمیت دارد و توجه به آثار سینمای اجتماعی صرف زیاد شده که رهبر انقلاب در جمعی اعلام می‌کنند چرا فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا به آن سوی مرزها نمی‌رود؟ چون جشنواره‌های خارجی هدف‌گذاری کردند که سینمای ایران‌ چهره قهرمان به دنیا معرفی نکند. برخی از فیلمسازان هم تحت تأثیر این رفتار اجتماعی و سطحی باشند. آن‌ها به دنبال ساخت سیاه‌نمایی از ما هستند و دوستدار سینمایی در ایران هستند که خنثی باشد. در زمانی هم که فیلم‌هایمان قهرمان هم داشتند نتوانستند جریان‌ساز باشند. برخلاف سینمای آمریکا، هند، ژاپن و آمریکا که قطب فیلمسازی دنیا هستند و مدام جریان‌سازی می‌کنند.

دیندار تأکید کرد: شخصیت های اصلی فیلم‌های آمریکایی، هندی و ژاپنی عمدتاً قهرمان دارند و تک و توک تبدیل به جریان نمی‌شوند. در یک دوره “شیر سنگی” درخشید و “آژانس شیشه‌ای” هم خوب بود ولی جریان نشده است. فیلمساز ما باید هر سال قهرمان معرفی کند؛ آنقدر شخصیت‌های علمی و نخبه داریم که می‌توانیم معرفی کنیم. چرا که آمریکایی‌ها ریاضیدان هم ندارند یک شخصیت تخیلی می‌سازند. مثلاً امسال در جشنواره فیلمی به نام «غلامرضا تختی» به جشنواره فیلم فجر آمده ولی همچون کار بهروز افخمی که قبلاً یک چنین پرداختی داشته، احتمالاً باز هم جریان نشود. باید روی شخصیت‌سازی و قهرمان‌سازی تأثیرگذار و جریان‌ساز در سینمای‌مان کار کنیم.

وی در خاتمه افزود: سینمای ما به گونه‌ای باید قهرمان معرفی کند که آمریکایی‌ها «مرد عنکبوتی» را هنوز با بازسازی هم نمایش می‌دهند. جریان‌سازی معرفی یک «مرد عنکبوتی» به جایی می‌رسد که لوازم تحریر، اسباب‌بازی و کارهای تجاری دیگر به واسطه این معرفی شکل می‌گیرند. اما به این سمت توسعه تاکنون حرکت نکرده‌ایم و فقط یک فیلم و داستانی را روایت کرده‌ایم و گاهی هم قهرمان داشته‌ایم. اکران و تولید صرف کارساز نیست ما باید به سینمای جریان‌سازِ قهرمان‌پرور نزدیک شویم.

گفتنی است، به گفته محمد دیندار کارگردان مستند سینمایی «قهرمان من کو؟» قرار است علاوه بر شبکه افق، شبکه‌های سراسری هم این مستند را پخش کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری مهرواره‌ها راه برون‌رفت از فراموشی هنرهای سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون به نقش پررنگ این مجموعه فرهنگی در احیای هنرهای بومی سنتی اشاره داشت و گفت: «تاثیر برگزاری مهرواره بوکه بارانه در آثار ارسالی به بخش هنرهای بومی سنتی دیده می‌شود.»

به گزارش سینماپرس، لیلا کفاش‌زاده با بیان این مطلب افزود: دیگر استان‌ها نیز با برگزاری چنین رویدادها و مهرواره‌ها(جشنواره‌های غیر رقابتی) می‌توانند در معرفی سنت و هویت خود گام‌هایی بردارند.

وی گفت: «بحث هنرهای بومی وسنتی در کشور چند قومیتی ایران، بحث هویت را مطرح می‌کند و هر موضوعی که قرار است به آن پرداخته شود بهتر است با آموزش به کودکان همراه باشد. »

کفاش‌زاده به ضعف سیستم آموزش و پرورش رسمی در حفظ هنرهای سنتی اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش رسمی ما درسی به عنوان هنر سنتی و بومی ندارد و در درس‌های هنر هم به آن به‌صورت جدی  پرداخته نشده است. بنابراین درآموزش غیررسمی، کانون که کودک محور است می‌تواند مدیریت این کار را برعهده داشته باشد و در قالب آفرینش‌های فرهنگی هنری به این موضوع بپردازد. و چه بهتر که این نهاد شهر به شهر و روستا به روستا به آن بپردازد. من بسیار خوشحالم که این بخش را در جشنواره دیدم و البته در میان آثار دریافتی، کنار هنرهای بومی دیگری عروسک‌های مختلفی دیده می‌شد که هر کدام هویت مستقل داشتند. »

این دانش‌آموخته رشته مرمت آثار تاریخی درباره آثار داوری شده گفت: «بعضی کارها خیلی خوب بود. بعضی استان‌ها عالی بودند. و مشخص است در برخی استان‌ها نسل اندر نسل و خانوادگی به آن پرداخته شده و اثر ارسالی فرمایشی نبوده است. »

عضو شورای کتاب کودک اشاره داشت: «با این حال در بعضی آثار، هنر را تلفیق کرده بودند که با نظر داوران کاردستی‌ها را کنار گذاشتیم. چرا که احساس کردیم وقتی فرصتی برای اهمیت به هنر بومی پیدا شده است باید خیلی جدی‌تر به آن پرداخت. چرا که این هنر معرف بستر فرهنگی ماست. از سویی عدم شناخت والدین و مربیان از هنر سنتی و بومی قابل رویت بود. الزاما همه مربیان کانون در رشته صنایع دستی و هنرهای مرتبط تحصیل نکرده‌اند. به همین دلیل برخی آثار از تعریف‌های هنر بومی دور بود. »

مدیر دفتر کودک پژوهش‌گاه میراث فرهنگی به تاثیرات مهرواره بوکه بارانه در آثار دریافتی اشاره داشت و ادامه داد: «در بسیاری از آثار ارسالی کردستان انعکاس مهرواره دیده می‌شد. آثار فراوان قابل تاملی به داوری گذاشته شد. این مهرواره خروجی خوبی داشته است و امیدواریم دیگر استان‌ها هم به برگزاری مهرواره اقدام کنند. »

کفاش‌زاده راه حل آشنایی بیشتر خانواده‌ها و کودکان را آموزش مربیان کانون دانست: «امسال کارگاه‌هایی برای مربیان کانون استان و با همکاری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. پیشنهاد می‌کنم با برگزاری استانی این کارگاه‌ها مربیان بیش‌تری را تحت آموزش قرار دهیم. »

گفتنی است که ۴۰۰ اثر بومی و سنتی در هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون به داوری گذاشته شد که برگزیدگان آن معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع