X

بایگانی بهمن 4, 1397

دفتر سینمایی

در تلویزیون و سینما حرف از واقعیت‌ها نمی‌زنیم / هویت محکم امروز ایران را مدیون “انقلاب اسلامی” هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: انقلاب باعث شد که کشور ما یک هویت محکمی در دنیا پیدا کند. بعد از انقلاب سینمای ما در دهه ۶۰ و ۷۰ ما فوق العاده بود. اما اخیراً یک مقداری دوباره چشم و هم چشمی‌ها بر سینمای ایران حاکم شده است.

 پروانه معصومی سال ۱۳۲۳ در تهران به‌دنیا آمد نام او سکینه کبودر آهنگی بود. تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم “بی‌تا” نقش کوتاهی گرفت و سپس در “رگبار” بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد.

شاید اوج بازی‌های “پروانه معصومی”  در قاب تلویزیون، سال ۶۳ با “گل‌های داودی” دیده شد. سال ۶۵ نقش خاتون “ناخدا خورشید” ناصر تقوایی را ایفا کرد، نقشی که وجوه و ابعاد هنرمندی این بازیگر را بیشتر به رخ می‌کشید. سال ۶۷ درخشش دیگری از پروانه معصومی را همگان به نظاره نشستند و آن «طوبی» خسرو ملکان بود. اما معصومی در این سال‌ها همگام با سینما در تلویزیون هم درخشید؛ سریال «کوچک جنگلی» بهروز افخمی نقش جواهر و «امام علی(ع)» داود میرباقری نقش هاجر همسر مالک اشتر را ایفا کرد. در «مسافر ری» و «پلیس جوان» یک گونه دیگری از هنرنمایی این بازیگر جلوی دوربین رفت. سال ۸۷ در «یوسف پیامبر» هم قدرت بازی پروانه معصومی یک بار دیگر به رخ کشیده شد. «ملکوت»، «راز پنهان» و «مینو» جزو آخرین کارهایی است که این بازیگر برای تلویزیون بازی کرده و الان منتظر پخش «شرایط خاص» یک کمدی و طنز تلویزیون، هستیم و البته پروانه معصومی سه کار اکران نشده در سینما هم دارد که قرار است «معکوس» پولاد کیمیایی در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر اکران شود و منتظر اکران «انتهای کوچه مهر» و «ساکن خیابان چوبی» باشیم.

به بهانه ایام چهل‌سالگی انقلاب اسلامی با این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون هم‌کلام شدیم تا او درباره انقلاب، دیدار با رهبر انقلاب و فعالیت در صحنه بازیگری تلویزیون و سینما صحبت کند.

پروانه معصومی و افسانه بایگان در دیدار با رهبر انقلاب

مشروح گپ و گفت با پروانه معصومی در ادامه آمده است:

این سینما بود که تقریباً من را کنار گذاشت

*خانم معصومی، شما در دهه ۶۰ به عنوان یک بازیگر با وقار و سکوت، تصویرگر صبوری و مقاومت و رنج مادران ایرانی بوده‌اید. حضور شما در فیلم «طوبی»، دست کمی از چهره «مادر» ماکسیم گورکی، چهره درخشان ادبیات روسیه ندارد. اما هم شما و هم بسیاری از چهره‌های هنری که نماد مقاومت انقلابی مردم ایران در دهه ۶۰ بودند، حضورتان به یک‌باره کمرنگ و کمرنگ‌تر شد. چرا این گونه شده است؟

روند فعالیت‌های هنری من مربوط به سینما و ساختار سینما می‌شود. آن زمانی‌که من نقش‌های محوری و اول فیلم‌ها را بازی می‌کردم تعداد بازیگران خیلی کم بود. ولی بعد خوشبختانه بازیگران زیاد شدند و آن‌ها آمدند شروع به کار کردند. به همین جهت لازم بود بیشتر از این جوان‌ها بهره‌برداری شود. طبیعی است که جایگزین شدند و تا ابد من نمی‌توانستم نقش اول زن فیلم‌ها را بازی کنم. البته ناگفته نماند که من کناره‌گیری نکردم و این سینما بود که تقریباً من را کنار گذاشت.

من در گروه خاصی نبودم و از من خوششان نمی‌آید

البته که نمی‌توانم بگویم دلایل کنار گذاشتن من صرفا سیاسی یا از روی غرض بوده است. زیرا همیشه یک عده‌ای برخی از بازیگران را دوست دارند و آن‌ها را پرورش می‌دهند. یک عده هم که ترکیب بازیگران سینما با نظر آن‌ها چینش می‌شود از یک عده بازیگر خوششان نمی‌آید. سعی می‌کنند آن‌ها را کنار بزنند. شاید من یکی از بازیگرانی بودم که از من خوششان نمی‌آمد. شاید به این دلیل باشد که من زیاد در گروه‌ آن‌ها نبودم. من آنقدر دور از گعده هنر و هنرمندان بودم و هستم که برخی اوقات فکر می‌کنم من مگر هنرمندم! من برای خودم زندگی‌ام را انجام می‌دهم و گاهی فیلمی هم بازی می‌کنم. با کسانی که بازیگر سینما بوده و برای گرفتن نقش خودکشی می‌کنند تفاوت دارم. به قول یکی از بازیگران که گفته بود نقش‌ها در مهمانی‌ها تقسیم می‌شود من در این گروه‌ نیستم و نمی‌خواهم نقش بگیرم. نه در مهمانی می‌روم و نه تلاشی می‌کنم که نقشی به من داده شود. هر وقت نیاز باشد و بخواهند از من دعوت می‌کنند.

 

من همیشه گفته‌ام رهبر انقلاب را دوست دارم

* ترور شخصیت در عرصه هنر و فرهنگ به مراتب بدتر از حوزه سیاست است؟ به گمان شما چرا این طور هدف ترور شخصیت قرار می‌گیرید، آن هم از سوی کسانی که خود را لیبرال و «آزادیخواه» جلوه می‌دهند؟

برخی آدم‌ها سخیف هستند و نمی‌توانم بگویم اصلاً شخصیت دارند. ولی من از روی عقیده شخصی‌ام گفته‌ام و می‌گویم که انقلاب، نظام و رهبر انقلاب را دوست دارم و همیشه هم گفته‌ام از روی اجبار کاری نکرده‌ام.

بعد از دیداری که با گروهی از هنرمندان با رهبر انقلاب داشتم، یک کسی به من گفت به زور شما را بردند به اوگفتم من با “سر” به این دیدار شتافتم. حقیقتاً وقتی من را دعوت کردند نفهمیدم چگونه از شمال به تهران رسیدم. اما بعد از این دیدار، خیلی مورد هجمه سنگین برخی از افراد قرار گرفتم. باید از آن‌ها پرسید که چرا این کارها را کردند؟ البته برای من هیچ‌وقت اهمیت نداشته و ندارد.

چرا با من این طور رفتار کردند؟!

* آیا می‌توان یکی از علل کم‌رنگ شدن حضور شما در عرصه سینما را تعصب و احساس مسئولیت شما به انقلاب، نظام و رهبری نظام دانست؟

صددرصد. اصلاً شک نکنید. من اصلا به هجمه‌ها و انتقادات برخی افراد داخلی و شبه‌ هنرمندان خارج نشین فکر نکردم. در آن لحظه‌ای که برای دیدار می‌رفتم برای من مهم دیدار رهبرم بود و هیچ کدام این‌ها مهم نبود. من مسیری را که انتخاب کرده‌ام، آگاهانه بوده است. باز هم اگر زمان به عقب بازگردد همین مسیر را انتخاب می‌کنم؛ برای من اهمیتی ندارد که در سینما یا تلویزیون کنار گذاشته شوم. خدا را شاکرم که آنقدر نیازمند پول سینما نبوده‌ و نیستم که مجبور به قبول هرکاری باشم. یا هر نقشی که به من پیشنهاد بدهند آن را قبول کنم و جلو بروم. به هر حال من آدم قانعی هستم و قناعت می‌کنم، بلندپروازی‌های آن چنانی ندارم و خیلی حرف‌ها هست که در این گفت‌وگو نمی‌توانم بگویم شاید یک زمانی در این باره بنویسم تا خیلی‌ها بفهمند بعد از آن دیداری که داشتم چه اتفاقاتی برای من افتاد. واقعاً چرا فقط آنقدر روی من حساس شدند؟ بازیگران دیگری هم به این دیدارها می‌روند.

در محضر رهبر انقلاب، آرامش واقعی داشتم

*شما یکی از افرادی بوده‌اید که در دیدار با رهبر انقلاب، درباره عرصه سینما نکاتی را مطرح کرده‌اید،  خاطره‌ای از آن روز دارید؟

این روزها به چهل‌سالگی انقلاب نزدیک می‌شویم روزهایی که یادآور پختگی و جامعیت انقلاب اسلامی است. به هر صورت سن آدم‌ها هم میانه سی و پنج تا چهل‌سال، پربارترینِ لحظات محسوب می‌شود. اطلاع داشتم که قرار است من هم جزو سخنرانان دیدار رهبر انقلاب باشم. به همین‌خاطر یک یادداشت‌هایی برداشتم؛ یادم می‌آید موقعی که از گیلان(منزلم) به تهران می‌آدم همان لحظه در ایوان، احساس کردم زنبوری مرا نیش زد. من به نیش زنبور حساسیت دارم و باید سریع به بیمارستان بروم. داد کشیدم، همسر و پسرم ایستاده بودند از آن‌ها خواستم من را به بیمارستان برسانند تا آمپول خاص نیش زنبور به من تزریق شود. آن‌ها شروع به خندیدن کردند و گفتند اتفاقی نیفتاده، شما فکر می‌کنید که زنبور نیش‌تان زده! بالاخره راه افتادم و شب به منزل خواهرم رسیدم تا آماده بشوم برای دیدار فردا. اما صبح همان روز یک تب وحشتناکی پیدا کردم و خیلی حالم بد شد. حتی یادداشت‌هایی که برداشته بودم نیز اشتباهی با خودم بردم. کنار “افسانه بایگان” نشسته بودم، به او گفتم: “ای بابا! افسانه یادداشت‌هایم را اشتباه آوردم.” حرکت کردم پشت تریبون بروم. از آن جائی‌که حضرت آقا آرامش وصف‌ناپذیری دارند آن آرامش منعکس شد. چنان آرامشی داشتم انگار نه انگار یادداشت‌هایم را فراموش کرده‌ام. در حضور کسی که بالاترین مقام مملکت و حتی رهبر کل شیعیان جهان است صحبت می‌کردم آنقدر آرام بودم که حد نداشت.

*خانم معصومی شما به عنوان یک هنرمند پیشکسوت گفته‌اید که حاضر نیستید به هر قیمتی در سینما و تلویزیون کار کنید، از وضعیت سینما برایمان بگویید، به راستی چرا هر هنرمندی که کوچک‌ترین علقه‌ای به انقلاب نشان دهد، مورد آزار روحی و بایکوت قرار می‌گیرد؟

من زیاد به این فکر نکردم. واقعاً آدمی خیلی خوش‌بینی هستم؛ آدم‌هایی که این کارها را نسبت به دیگرانی که به زعم خودشان کار درستی انجام دادند کارهایی می‌کنند ضعف آن‌ها می‌دانم. زیاد کینه ندارم و این فشار آوردن‌ها و هجمه‌پراکنی‌ها اهمیتی ندارد. چون فکر می‌کنم به قول پدرم “خدا جای حق نشسته است.” من فکر می کنم حق به حق دار می‌رسد، هرکاری بکنند و هرچه بگویند. مثلا در خیابان فردی که بینی خود را عمل‌کرده می‌خواست من را بزند. البته به او گفتم  طوری می‌زنم که نقش زمین بشوی فکر نکنید با یک زن طرف هستید! ولی آن‌ها کوچکی و حقارت خودشان را ثابت کرده‌اند و هنوز هم می‌کنند. شما وقتی بتوانید یک کاری را درست انجام بدهید فکر نکنید پیامدهایش چه خواهد شد کار درستتان را انجام بدهید و مهم نیست که هرکسی هرچیزی بگوید.

هویت محکم امروز ایران را مدیون “انقلاب” هستیم

* شما به عنوان فردی که هم داخل کشور و هم خارج از کشور را دیده‌اید، فارغ از هیاهوهای سیاسی، دیدگاه شما درباره انقلاب و هویت بخشی انقلاب به ایران و ایرانی چیست؟

انقلاب باعث شد که کشور ما یک هویت محکمی در دنیا پیدا کند. ایران یک اسم قابل احترامی در دنیا شد برای کسانی که می‌دانند احترام یعنی چه؟ انقلاب باعث شد من اگر به خارج از ایران می‌روم و ایرانی هستم به این ایرانی بودن افتخار کنم. افتخار می‌کنم ایرانی هستم و افتخار کنم اینجا زندگی می‌کردم این همه جوان‌های ما در جنگ تحمیلی جان‌شان را از دست دادند که کشور ما یک کشور سرافراز باشد. در چهل سالگی امیدوارم، “انقلاب” پایا، پویا و آن پختگی که باید داشته باشد را بدست آورد و آدم‌ها سر جای خودشان باشند.

من این تصاویر را ندیده‌ام!

* با وجود اینکه خود شما هیچ وقت نه فعالیت گذشته خود را انکار کردید و نه سلایق و عقاید کنونی خودتان را خلاف شخصیت وجودیتان. سوال این جاست که اینها که خود را شهید راه «آزادی» و «تکثر عقیده» و تساهل و تسامح می‌دانند، هیچ وقت برای شما این حق را قائل نیستند که بعد از چند دهه زندگی تغییری در افکار و سلوکتان داشته باشید. با مقیاسی متفاوت همین بلا را سر خانم چرخنده هم آوردند. این فاشیسم فرهنگی را چگونه تفسیر می‌کنید؟

برای من زیاد مهم نیست. ما یک دورانی داشتیم آن زمانی که زندگی کردیم که بی‌حجابی خیلی طبیعی بود. پدرم خیلی مذهبی بودند ولی مادرم خیلی نه و یک خانم آلامدی(به روز) بود ولی سربرهنه نبود و روسری‌های اصطلاحاً گَردی سر می‌کرد و بیرون می‌رفت. یادم می‌آید برای برادرم می‌خواستیم عروسی بگیریم گفتند چهار زن با حجاب می‌توانند بیایند مادر عروس، مادربزرگ عروس، مادر داماد و مادربزرگ داماد و بقیه حجاب نباید داشته باشند. اصلا با حجاب کسی را راه نمی‌دادند. ولی الان هم زمان ماست و این طور نبوده که یک دفعه و یک شبه برگردم و این طور بشوم. من تمام زمانی که در آلمان درس می‌خواندم نمازم را هم می‌خواندم. حتی یک بار به پدرم نوشتم در خانه‌ای که زندگی می‌کنم و مشغول نماز بودم یک سگ پرید داخل خانه و دست مرا لیسید. من چکار باید بکنم؟ جوابی که پدرم نوشت اگر می‌خواهی نماز نخوانی بهانه نیاور و وقتی بخواهی نماز کاری می‌کنی  بخواهی سگ به تو نزدیک نشود و دیدم درست می‌گوید. من کسی بودم نمازم را می‌خواندم سر و پا برهنه بیرون نرفتم و همیشه هم رعایت کردم. همیشه یک حد و حدودی در فامیل ما رعایت می‌شده است. من این تصاویر را ندیده‌ام و آنقدر این عکس‌ها را تکثیر کنند که خودشان از کرده‌شان پشیمان شوند.

من اینجا هیچ هجمه‌ای اذیتم نمی‌کند

*خانم معصومی، در چند مصاحبه و برنامه تلویزیونی دیدیم که بسیار از زندگی ۲۲ ساله خود در شمال کشور و دوری از هیاهوی تهران راضی هستید. شما از آن دسته هنرمندانی هستید که روح خود را به سینما نفروختید و ارزش‌ها و اصولی بسیار محترم‌تر و بزرگ‌تر از سینما برای خود دارید و از این رو، چندان از دوری از محافل هنری و سینمایی پایتخت ناراحت نیستید. از زندگی و آرامش ذهنی و رحی خودتان در شمال برای ما بگویید.

شاید همین زندگی در اینجا هست که به قول شما از خیلی چیزهای غیرمهم خبردار نیستم. مثلاً آن‌ عکس‌هایی که می‌گویید تکثیر کرده‌اند من اصلاً نمی‌دانستم چنین عکس‌هایی منتشر شده است و چنین علاقه‌ای به دیدنشان ندارم. این عکس‌ها را خودم هم دارم اما عکس‌هایی که حضرت امام(ره) در فرانسه هم بودند را هم دارم. نگاتیوی که نایاب است و نیما(پسرم) در زمان تحصیل نوجوانی‌اش این عکس را گرفته است. خیلی به ایشان علاقه داشت و عاشقانه خدمت‌شان می‌رسید. اما این‌که می‌گویید در شمال کشور آرامش محسوسی دارم؛ بله. من اینجا هیچ هجمه‌ای اذیتم نمی‌کند. در طبیعت زندگی می‌کنم واز طبیعت یاد می‌گیرم. در این بیست و دوم سال یاد گرفتم بدی آدم‌ها را نبینم نه اینکه با بدی به آن‌ها پاسخ بدهم. سالیان سال است که در این محافل هنری نیستم و اوایل هم نبوده‌ام. چون سینمایی که قبل از انقلاب کار می‌کردم سینمای بهرام بیضایی بود و اصلاً فارغ از برخی حواشی کار می‌کردیم.

از پس محیط‌ها و نقش‌های آنچنانی قبل انقلاب برنمی‌آمدم

آن موقع دو سینما بود؛ یک فیلمفارسی و دیگری سینمای روشنفکری و هنری. من با بهرام بیضایی کار کردم در آن سینما چیزی نبود که چشم و هم چشمی داشته باشیم و پول آنچنانی بگیریم. خیلی خانوادگی یک فیلمی را می‌ساختیم؛ طوری که دلم نمی‌خواست در فیلم‌های دیگری شرکت داشتم و نه با آدم‌های دیگری کار کنم، چون از پس آن گونه نقش‌ها و محیط‌ها، برنمی‌آمدم. خوشبختانه بعد از انقلاب سینمای ما دهه ۶۰ و ۷۰ ما فوق العاده بود. اما اخیراً یک مقداری دوباره چشم و هم چشمی‌ها بر سینمای ایران حاکم شده است.

به تلویزیونی‌ها گفتم این خانه‌هایی که شما نشان می‌دهید، ما ندیدیم

*در آستانه جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی هستیم. به نظرتان تلویزیون و سینمای ما چه ضعف‌ها و قوت‌هایی دارند؟

پیشرفت‌های زیادی از نظر تکنولوژی داشته‌اند. تلویزیون ما واقعاً یک زمانی خوب شده بود الان نه. الان خیلی قصه‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند دور از ذهن است. ما قصه‌هایمان همیشه واقع گرایانه بوده است اما این روزها تبدیل به اتفاقات عجیب و غریب و اصطلاحاً لاکچری شده که من به یکی از این دوستان گفتم ما خانواده فقیری نیستیم و از اول دارا بوده‌ایم اما این خانه‌هایی که شما در تلویزیون نشان می‌دهید، ما ندیدیم. واقعاً این صحنه‌ها و لوکیشن‌ها را طبقه فقیر جامعه می‌بینند حالشان بد می‌شود. فکر می‌کنند همه چیز در تهران، سینما و متعلق به آدم‌هایی است این طوری زندگی می‌کنند. چرا امروز در تلویزیون و سینما حرف از واقعیت‌ها نمی‌زنیم؟ البته که یک عده مخاطب انتخاب می‌کنند به سینما بروند و کدام فیلم را ببینند. ولی تلویزیون مخاطبش حداقل چهل میلیون نفر است و همه نگاه می‌کنند. چقدر خوب است که بتواند کارهایی را درست بکند و بسازد که مردم با عشق نگاه کنند و فکر کنند واقعیت این است.

“گل‌های داودی” را خیلی دوست دارم

*کدام کارتان را بیشتر از بقیه‌ کارهایتان دوست دارید و دوستدار کدام گونه فیلمسازی هستید؟

نمی‌توانم بگویم کدام کارها را دوست دارم هر کاری را که بازی کردم حتماً دوست داشتم اما فیلمی که از نظر بازیگری خیلی دوست داشتم “گل‌های داودی” بود.  من ژانر واقع‌گرایی را دوست دارم. فیلم کمدی هم خوب است و من می‌بینم و گاهی اوقات می‌خندم ولی ژانر کمدی سخیف، آزارم می‌دهد. کمدی این نیست که حتماً مخاطب ما با دهان کاملاً باز بخندد. من در تلویزیون برخی از سریال ها را می‌بینم به کسی توهین نمی‌کنند و حرف زشتی زده نمی‌شود و مخاطب هم می‌خندد اما این اتفاق در سینما نمی‌افتد. ما خنده نیاز داریم اما به چه قیمتی؟!

نگذاریم بقایای جنگ‌مان فراموش شوند

*الان جای چه برنامه، سریال و چه نگرشی در تلویزیون و سینما خالی است؟

در تلویزیون ما نیاز داریم واقعیت‌هایی که وجود دارد را تصویر کنیم واقعیت‌هایی که گذشته. ما الان نسل جدیدمان نسلی که الان ۷، ۸ ساله و بزرگتر هستند این ها از جنگ چیزی نمی‌دانند. نمی‌دانند جنگ چه بوده و شهید و جانباز چه کسانی بوده‌اند. چون ندیدند و ما در دل آن‌ها بودیم. وقتی نقل قول می‌شود و به صورت واقعی، تصویر می‌شوند اتفاقات خوبی می‌افتد. من اخیراً سریالی به نام “مینو” بازی کردم. خیلی خرج این سریال نشده، طوری بود این سریال که واقعیت بود. البته با خواندن کتاب‌های تاریخ شفاهی می‌دانستم چه اتاقاتی افتاده است. در سینما و تلویزیون این روشنگری را باید داشته باشیم و البته سهم تلویزیون بیشتر است که کاری کند این مضامین ارزشمند فراموش نشوند. شهدا و جانبازان ما دارند فراموش می‌شوند، نباید بگذاریم این شعله‌هایی که زیر خاکستر هستند خاموش بشوند.

باید گوشه‌ای از تلاش‌های بزرگمردان جنگ را جبران می‌کردم

*اخیراً برنامه مستندی از شما دیدیم با عنوان «سی متر تا بهشت» درباره شهر کومله در گیلان و کوچه‌ای که چندین شهید تقدیم ایران و انقلاب کرده بود. بدون تعارف و ریا می گویم، شخصا در بیشتر زمان این مستند به پهنای صورت اشک ریختم. اما حضور شما، با آن صدای محزون و غمی که در چشم شما به چشم می‌آمد و در عین حال مقتدر و با وقار که بسیار با تسلط متن قوی مستند را اجرا کردید. از حال و هوای آن کار بگویید.

قبل از ساخت این مستند با من تماس گرفتند و گفتند “در منطقه کومله کوچه سی‌متری بهشت ۶ خانه وجود دارد که ۹ شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند و می‌خواهیم برایشان مستندی بسازیم”. از من برای حضور در این مستند به‌ عنوان روایتگر دعوت شد و من با کمال میل این کار را پذیرفتم. من همیشه فکر می‌کنم به این شهدای والامقام یک دِین بزرگ دارم و خودم را همیشه مدیون شهدا می‌دانم، چرا که این پیشرفت‌ها و قدرت‌های نظام همه به‌واسطه شجاعت و بزرگمردی‌های این مردان بی‌ادعای تاریخ ایران است. آن‌ها از دست رفتند تا ما بمانیم و بایستی با کمال میل وارد این میدان شوم تا جبران گوشه‌ای از تلاش‌های این بزرگمردان باشد. چقدر کار در آن کوچه (سی‌متری بهشت) لذت‌بخش بود و بعد از نریشن‌خوانی و پرده‌برداری سال قبل، دیگر خبری از مستند نبود تا چند شب پیش از قاب تلویزیون این کار را با یک مقداری تغییر هوشمندانه، دیدم. خوشحالم می‌شنوم که برخی به من می‌گویند این مستند جذابیت‌های زیادی داشت و با آن ارتباط دلی برقرار کرده بودند، چون تمام آدم‌هایی که سر کار این مستند بودند با دلشان کار می‌کردند و متوقع چیزی نبودند، در واقع تلویزیون پروانه معصومی را واقعی نشان داد و این شاید خودش یک رمز موفقیت نگاه حقیقت‌مدارانه این مستند به‌شمار می‌رود.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»


عکس/ نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر خانواده شهیدان مدافع حرم از کارگردان «عابدان کهنز» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خانواده شهیدان مدافع مصطفی صدرزاده، محمد آژند، سجاد عفتی و جانبازان مدافع حرم غلام‌عباس حاج نصیری و رضا سلمانی با حضور در منزل مجید رستگار، کارگردان مستند «عابدان کهنز» از او تقدیر کردند.

به گزارش سینماپرس، خانواده شهیدان مدافع مصطفی صدرزاده، محمد آژند، سجاد عفتی و جانبازان مدافع حرم غلام عباس حاج نصیری و رضا سلمانی با حضور در منزل مجید رستگار کارگردان مستند «عابدان کهنز» از او تقدیر کردند. در این دیدار امام جماعت، هیأت امنا و جمعی از موسسین مسجد امیر المومنین (ع) کهنز شهریار و جمعی از همسنگران شهیدان صدرزاده، آژند و عفتی نیز حضور داشتند، با اهدای هدایایی از مجید رستگار قدردانی شد.

مستند «عابدان کهنز» عابدان کُهَنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

در معرفی این فیلم آمده است: «کُهَنز»، در شهرستان شهریار قرار دارد. این منطقه، مدت‌ها به حال خود رها می‌شود؛ رونق خرید و فروش مواد مخدر و وجود باغ‌هایی در آنجا که منشأ بی‌بند و باری است، شرایط فرهنگی منطقه را ناامن می کند. گروهی از رزمنده‌های دفاع مقدس با خانواده‌هایشان به آنجا می‌روند و در شهرکی به نام ولی عصر (عج) ساکن شوند. اهالی جدید، مسجد «امیرالمؤمنین (ع)» را می سازند و قدم در مسیر جهادی دیگر می گذارند. مستند، روایتی از این مسجد دارد که سه شهید و دو جانباز مدافع حرم تقدیم اسلام کرده است.

مستند «عابدان کهنز» در نهمین جشنواره عمار موفق به کسب لوح افتخار بخش مستند مدافعان حرم و همچنین فانوس مردمی پراستقبال‌ترین اثر این جشنواره شد.

اکران سراسری این مستند، از هفته پیش شروع شده و علاقمندان برای اکران این مستند که به کارگردانی مجید رستگار و تهیه کنندگی امیر مهریزدان در مدرسه مستند عمار تولید شده است، می‌توانند به سایت «عماریار» به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوچک سازی جشنواره فیلم فجر؛ عمدی یا سهوی؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حضور مدیران جدید در سازمان سینمایی، شاهد کمرنگ و خنثی سازی جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور بودیم.

به گزارش سینماپرس بحث یخ زدگی جشنواره فیلم فجر طی یکی دو سال اخیر با جدیت بیشتری از سوی متولیان سینمایی پیگیری می شود و با توجه به اظهارات اخیر داروغه زاده مبنی بر اینکه «سال گذشته برج میلاد به صورت رایگان در اختیار ما قرار می گرفت اما قبول نکردیم» این شائبه تقویت می شود که گویا تعمدی در کار است تا این جشنواره سال به سال بی اهمیت تر و کمرنگ تر شود که اتفاقا اوج این اتفاق به دوره پیشین آن باز می گردد که جشنواره با نمایش تنها ۲۲ فیلم، خنثی ترین شرایط ممکن را تجربه کرد.  هرچند در سال جاری تعداد فیلم های حاضر در جشنواره بهبود یافت ولی هنوز نیز انتظارات برای رسیدن به یک جشنواره درخور به عنوان برترین و مهم ترین جشنواره سینمایی کشور برآورده نشده است.

مسئولان سازمان سینمایی دم از کاهش هزینه ها می زنند در حالیکه برای بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان و سینماگران مشخص شده که بهانه کاهش هزینه ها تنها یک دلیل غیرموجه برای کمرنگ کردن و خنثی سازی مهمترین رویداد سینمایی کشور است چه بسا با دوپاره کردن و جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره که مورد اعتراض و انتقاد بخش کثیری از اهالی سینما و رسانه از جمله کانون کارگردانان سینما، اتحادیه تهیه کندگان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و… قرار گرفته، عملاً بودجه های کلانی صرف دورهمی جشنواره جهانی فجر می شود و هزینه کردی حدودا ۲ برابری برای جشنواره فیلم فجر متحمل می گردد.

مهمترین اتفاق این سال ها آن است که متأسفانه در محتوا و مضامین فیلم ها هم نام و نشانی از انقلاب اسلامی که جشنواره فیلم فجر برآمده از آن است دیده نمی شود! یعنی در فرآیند مدیریتی سینمای کشور بی رونق کردن محتوایی و نرم افزاری روی داده که در جشنواره متجلی می شود و حال نیز اتفاقاتی روی می دهد که بخش فیزیکی و سخت افزاری آن را هم بی رونق کند. یکی ازین نمونه اتفاقات و تصمیم گیری عجیب انتخاب یک پردیس تئاتر نه چندان مطرح و دورافتاده برای برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره است!

سوأل اینجا است که چرا و به چه دلیل اینک در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به جای آنکه مکانی موجه همانند برج میلاد که نمادی از تمدن، هنر و معماری ایران اسلامی است به عنوان کاج جشنواره برای برگزاری مراسم ها و همچنین استقرار اهالی رسانه انتخاب شود، مکان های پرت و فاقد امکانات مناسب در نظر گرفته می شود؟

جالب است که مسئولان جشنواره از اهالی رسانه برای پردیس سینمایی ملت نظرسنجی می کنند اما وقتی اکثریت نظرها نسبت به موقعیت جغرافیایی نامناسب، کمبود پارکینگ، مشکل اینترنت، آنتن دهی و… رأی و نظر مثبتی ندارد،  باز هم همان را به عنوان سینمای رسانه معرفی می کنند؟

اینها همه سوالاتی است که نمی توان به راحتی برای آن پاسخ مناسب پیدا کرد و در این میان تنها چیزی که به ذهن خطور می کند آن است که گویا مدیران بازهم سیاست حساسیت زدایی از جشنواره فیلم فجر و خنثی سازی آن را به هر نحو ممکن در دستور کار قرار دادند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح پارکینگ پردیس سینمایی ملت همزمان با جشنواره فیلم فجر

پارکینگ طبقاتی پردیس سینمایی ملت همزمان با آغاز جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) پارکینگ طبقاتی پردیس سینمایی ملت در دو طبقه همزمان با جشنواره فیلم فجر برای استفاده اهالی رسانه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

پردیس سینمایی ملت در سی و هفتمی دوره جشنواره فیلم فجر به اهالی مطبوعات و رسانه‌ها اختصاص یافته است.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان به چهلمین سال انقلاب ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

دفتر سینمایی

ترکیب شوراهای بنیاد سینمایی فارابی از سال ۱۳۸۴ تاکنون اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی در جدیدترین گزارش، ترکیب و اعضای شوراهای مشورتی این بنیاد را طی ۱۴ سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، به منظور شفاف‌سازی روندها و سیاست‌های سینمایی، بنیاد فارابی در گزارشی تفصیلی ترکیب شوراهای مشورتی خود را طی مدیریت ۵ مدیرعامل این بنیاد طی ۱۴ سال گذشته تاکنون اعلام کرد.

در مقدمه این گزارش آمده است:

بنیاد سینمایی فارابی مانند هر مؤسسه فرهنگی و سینمایی، بر اساس راهبردهای کلان، مأموریت‌ها و اولویت‌های تعیین شده، برنامه‌های سالانه خود را تدوین و اجرا می‌کند. راهبرد فارابی در دوران جدید، تکیه و تمرکز بر تولید و ارتقای محتوای فرهنگی است. بنابراین حمایت عام از همه فیلم‌ها در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار ندارد اما حمایت از فیلم‌هایی با اولویت‌های فرهنگی، از برنامه‌های اصلی بنیاد به شمار می‌رود

بنیاد سینمایی فارابی مرجع رد یا تایید فیلمنامه و ممیزی فیلمنامه‌های سینمایی نیست؛ مرجع رسمی رسیدگی و صدور مجوز ساخت فیلمنامه‌های سینمایی، معاونت ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی سازمان سینمایی است. بنابراین بنیاد فارابی فیلمنامه‌ متقاضیان حمایت را پس از اخذ و ارائه پروانه ساخت، از حیث ظرفیت‌های فرهنگی و سینمایی در شوراهای مشورتی تخصصی بررسی می‌کند. این شوراها طی سه دهه‌ اخیر با دعوت مدیرعامل بنیاد تشکیل شده است و هدف آن ارتقای متن و فیلمنامه در مقیاس سینمای حرفه‌ای و داستان‌گوست.

شوراهای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی، از طریق ارائه تحلیل و پیشنهاد، نقش مشورتی ایفا می‌کنند و برای ارتقای متن به فیلمسازان متقاضی دریافت حمایت کمک می‌کنند. اعضای شوراها متغییر هستند و فیلمسازان حرفه‌ای، فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان سینمایی در این شوراها حضور دارند. همچنین بنا به ضرورت‌های موضوعی، گاه اعضایی برای بررسی فیلمنامه‌هایی معین برای یک یا دو جلسه دعوت می‌شوند.

نکته حائز اهمیت در این گزارش این است که؛ تصمیم‌گیری در مورد حمایت و میزان و نحوه حمایت‌ها، به عهده کمیسیون فرهنگی و هنری (شورای تسهیلات یا تولید) بنیاد است.

ترکیب و اعضای شوراهای مختلف بنیاد سینمایی فارابی از سال ۱۳۸۴ تا بهمن ۱۳۹۷

۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۸۶:

مدیرعامل: علیرضا رضاداد

قائم‌مقام: مجید مسچی (تا آبان ۸۴)

خزانه‌دار: مهدی پیماندار

معاونت فرهنگی و پژوهشی: مسعود احمدیان (سرپرست تا آبان ۸۴ )، مجید رضابالا

۱. شورای عالی

اعضا: علیرضا رضاداد، مهدی ارگانی، مجید رضابالا، جعفر صانعی‌مقدم، مرحوم حبیب‌الله کاسه‌ساز، عبدالله اسفندیاری، علیرضا شجاع‌نوری، وحید نیکخواه‌آزاد، مسعود احمدیان، محمود اربابی، محسن مؤمنی شریف

۲. شورای فرهنگی

اعضا: مسعود احمدیان، حمید جمدر، مصطفی جمشیدی‌پرور، شهرام اشرف‌ابیانه، داریوش دامیار، سیروس رنجبر، سیدمحمود افسریان

۳. شورای مشترک کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران و بنیاد سینمای فارابی

اعضای دوره اول: مینو فرشچی، فرهاد توحیدی، سیدحسن مهدوی‌فر (نمایندگان کانون)؛ نصرت‌الله تابش، عبدالله اسفندیاری، علی‌اکبر قاضی‌نظام، حمید جمدر (نمایندگان بنیاد)

اعضای دوره دوم: مینو فرشچی، حسین ترابی، سیدحسن مهدوی‌فر، محمدهادی کریمی (نمایندگان کانون)، نصرت‌الله تابش، عبدالله اسفندیاری، علی‌اکبر قاضی نظام، حمید جمدر (نمایندگان بنیاد)

۴. شورای مشترک کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، کانون کارگردانان سینمای ایران و بنیاد سینمایی فارابی:

اعضا: مینو فرشچی، سیدحسن مهدوی‌فر (نمایندگان کانون فیلمنامه‌نویسان)، احمد امینی، علیرضا رئیسیان (نمایندگان کانون کارگردانان)، نصرت‌الله تابش، حمید جمدر (نمایندگان بنیاد)

۵. شورای مشترک انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بنیاد سینمایی فارابی

اعضا: عباس جهانگیریان، حسین فتاحی، محمود برآبادی (نمایندگان انجمن)، وحید نیکخواه‌آزاد، مصطفی جمشیدی‌پرور، شهرام اشرف‌ابیانه، سیدحسن مهدوی‌فر (نمایندگان بنیاد)

۶. شورای اقتباس

اعضای دوره اول: مرحوم محسن سلیمانی، رضا امیرخانی، نصرت‌الله تابش، مینو فرشچی، فرهاد توحیدی، سیدحسن مهدوی‌فر، مصطفی جمشیدی‌پرور، داریوش دامیار

اعضای دوره دوم: سعید شاپوری، فرهاد توحیدی، قاسمعلی فراست، چیستا یثربی، مرحوم محسن سلیمانی، مصطفی جمشیدی، راضیه تجار، مریم جمشیدی، حسن مهدوی‌فر، مرحوم فیروز زنوزی جلالی، مهدی سجاده‌چی، رسول صدرعاملی، داریوش دامیار، حمید جمدر، نصرت‌الله تابش

۷. شورای اقتباس کودک

اعضا: فروغ‌الزمان جمالی، منوچهر اکبرلو، مصطفی جمشیدی‌پرور، هوشنگ مرادی‌کرمانی، شهرام اشرف‌ابیانه، حمید جبلی، مصطفی رحماندوست، ابراهیم حسن‌بیگی، فرزاد فربد، محسن دامادی

۸. شورای معناگرا

اعضا: عبدالله اسفندیاری، حبیب احمدزاده، سعید شاپوری، حسن پوشنگر، سعید انصاری‌راد، یوسف سیدمهدوی، فرخ انصاری بصیر، رضا محمدی

۹. شورای تسهیلات

اعضا: مدیرعامل (علیرضا رضاداد)، قائم‌مقام (مجید مسچی)، معاونت فرهنگی و پژوهشی (مجید رضابالا)، خزانه‌دار (مهدی پیماندار)، محمدرضا اصلاح، دبیر شورا (مسعود احمدیان)، مدیرمالی (شهرام جلیلی) و نماینده دایره حقوقی

مرداد ۱۳۸۶ تا مهر ۱۳۸۸:

مدیرعامل: دکتر مجید شاه‌حسینی

قائم‌مقام: اکبر نبوی (دی ۸۷ تا تیر ۸۸)

خزانه‌دار: محمدآقا قوام

معاونت فرهنگی و پژوهشی: مجید رضابالا

۱. شورای کارشناسی فرهنگی

اعضا: مجید رضابالا، مسعود احمدیان، داریوش دامیار، حمید جمدر، مصطفی جمشیدی‌پرور، سیروس رنجبر، سیدمحمود افسریان، رضا محمدی، شهرام اشرف‌ابیانه

۲. شورای عالی

اعضا: مجید شاه‌حسینی، مجید رضابالا، بهمن حبشی، مهدی گلجان، عبدالله اسفندیاری، داریوش دامیار

۳. شورای تسهیلات

اعضا: مدیرعامل (مجید شاه‌حسینی)، قائم‌مقام (اکبر نبوی)، معاونت فرهنگی و پژوهشی (مجید رضابالا)، خزانه‌دار (محمدآقا قوام)، محمدرضا اصلاح، دبیر شورا (داریوش دامیار)، مدیرمالی (محمدرضا خالق‌وردی و جواد میرزاخانی) و نماینده دایره حقوقی

مهر ۱۳۸۸ تا آبان ۱۳۹۲:

مدیرعامل: سیداحمد میرعلایی

قائم‌مقام: حسن نجاریان

خزانه‌دار: محمدآقا قوام (تا بهمن ۸۹)؛ منوچهر اعظمی

معاونت فرهنگی و پژوهشی: مجید رضابالا (تا مهر ۸۹)

پژمان لشکری‌پور (از مهر ۸۹ تا فروردین ۹۱)

داریوش دامیار (سرپرست؛ از فروردین ۹۱ تا آبان ۹۲)

۱. شورای عالی

اعضا: جواد شمقدری، سیداحمد میرعلایی، حسن نجاریان (محل برگزاری: معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

۲. شورای اجتماعی

اعضا: حسین ایری، جابر قاسمعلی، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد، رحمان سیفی‌آزاد، مسعود احمدیان، حمید جمدر، سیدمحمود افسریان

۳. شورای معارف

اعضا: عبدالله اسفندیاری، سیدناصر هاشم‌زاده، سعید شاپوری، احمدرضا گرشاسبی، رضا محمدی

۴. شورای کودک و نوجوان

اعضا: سیدحسن مهدوی‌فر، گیتی خامنه، سهیلا علوی‌زاده، مونا انوری‌زاده، جعفر گودرزی، مسعود احمدیان، شهرام اشرف ابیانه

۵. شورای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

اعضا: عباس اکبری، محمدرضا شرف‌الدین، جلیل عرفان‌منش، مرحوم سعید مترصد، مصطفی جمشیدی‌پرور، داریوش دامیار

۶. شورای تسهیلات

اعضا: مدیرعامل (سیداحمد میرعلایی)، قائم‌مقام (حسن نجاریان)، خزانه‌دار، معاونت فرهنگی و پژوهشی، محسن علی‌اکبری، محسن شمس، محمدرضا اصلاح، دبیر شورا (داریوش دامیار)

آبان ۱۳۹۲ تا آذر ۱۳۹۳:

مدیرعامل: محمدرضا جعفری‌جلوه

قائم‌مقام: مهدی مسعودشاهی

خزانه‌دار: کیوان سهرابی

معاونت فرهنگی و پژوهشی: ابراهیم داروغه‌زاده (۶ ماه و مهدی مسعودشاهی با حفظ سمت ۶ ماه)

شورای عالی

اعضا: محمدرضا جعفری‌جلوه، مهدی مسعودشاهی، ابراهیم داروغه‌زاده، محمود اربابی، مجید رضابالا، اکبر نبوی، جواد حاتمی، اسدالله اعلایی، نصرت‌الله تابش، محمد شفیعی (دبیر جلسه)

۱. شورای برآورد پروژه

اعضا: محمدرضا اصلاح، حسن بشکوفه، محسن شمس، ابراهیم داروغه‌زاده

۲. شورای تخصصی (اتاق فکر معاونت فرهنگی)

اعضا: مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، محمد گذرآبادی، سهیل رضایی، فرهاد توحیدی، ابراهیم داروغه‌زاده

۳. شورای کارشناسی فرهنگی

اعضا: مجتبی اقدامی، مصطفی جمشیدی‌پرور، سیروس رنجبر، رضا محمدی، داریوش دامیار، مجید رضابالا

۴. شورای کودک و نوجوان

اعضا: اکبر نبوی، جواد حاتمی، محمود اربابی، عبدالله اسفندیاری، داریوش دامیار، حمید جمدر، شهرام اشرف ابیانه، محمود افسریان

۵. شورای معارف، تاریخ، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

اعضا: مهدی مسعودشاهی، عبدالله اسفندیاری، مجتبی اقدامی، داریوش دامیار، مصطفی جمشیدی‌پرور، رضا محمدی

۶. شورای پژوهشی و آموزشی

اعضا: محمدرضا جعفری‌جلوه، مهدی مسعودشاهی، عبدالحسین لاله، احمدرضا معتمدی، مرتضی حیدری، نصرت‌الله تابش، حمیدرضا دیبایی، سعید افراسیابی، کامبیز سلامی

۷. شورای تسهیلات

اعضا: قائم‌مقام (مهدی مسعودشاهی)، خزانه‌دار (کیوان سهرابی) معاونت فرهنگی و پژوهشی (ابراهیم داروغه‌زاده)، مدیرحقوقی (جعفر قدرت‎نما شبستری)، دبیر شورا (داریوش دامیار) و کارشناس مالی

۲۵ آذر ۱۳۹۳ تا ۲۵ بهمن ۱۳۹۳:

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی: رمضانعلی حیدری‌خلیلی

سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی: مسعود احمدیان

خزانه‌دار: کیوان سهرابی

در این سه ماه به جز شورای فرهنگی که با حضور کارشناسان این معاونت برگزار گردید، شورای دیگری برگزار نشد.

بهمن ۱۳۹۳ تا خرداد ۱۳۹۶:

مدیرعامل: علیرضا تابش

خزانه‌دار: مهدی پیماندار

معاونت فرهنگی و پژوهشی: مسعود احمدیان

۱. شورای عالی

اعضا: علیرضا تابش، علیرضا رضاداد، مهدی ارگانی، رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل‌بیگی، اکبر نبوی، مجیدرضابالا، مسعود احمدیان

۲. شورای فیلم اول

اعضا: همایون اسعدیان، ایرج تقی‌پور، فرهاد توحیدی، مازیار میری، مسعود احمدیان

۳. شورای فرهنگی

اعضا: کارشناسان معاونت فرهنگی (عبدالله اسفندیاری، مجتبی اقدامی، حمید جمدر، مصطفی جمشیدی‌پرور، داریوش دامیار، شهرام اشرف ابیانه، رضا محمدی، سیدمحمد افسریان)

۴. شورای پژوهش

اعضا: علیرضا تابش، اکبر عالمی، اسماعیل بنی‌اردلان، روح‌الله حسینی، علیرضا قاسمخان، رائد فریدزاده، مسعود احمدیان، کامیار محسنین

۵. شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک و نوجوان (با حکم ریاست سازمان سینمایی)

اعضا: فرشته طائرپور، مهدی ارگانی، اکبرنبوی، محسن چینی‌فروشان، مرضیه برومند، جواد حاتمی، مسعود کرامتی، حمید جبلی، رمضانعلی حیدری‌خلیلی، علیرضا تابش، علیرضا رضاداد

۱-۵- کارگروه بررسی فیلمنامه

اعضا: فرشته طائرپور، مهدی ارگانی، مسعود کرامتی، اکبر نبوی، جواد حاتمی

۲-۵- کارگروه اکران کودک و نوجوان

اعضا: مرضیه برومند، محسن چینی‌فروشان، حمید جبلی، فرشته طائرپور، علیرضا شجاع‌نوری

۶. شورای تسهیلات

اعضا: مدیرعامل (علیرضا تابش)، خزانه‌دار (مهدی پیماندار)، معاونت فرهنگی و پژوهشی (مسعود احمدیان)، معاونت بین‌الملل (امیر اسفندیاری)، کارشناس برآورد پروژه (محسن شمس)، مدیر حقوقی (جعفر قدرت‌نما شبستری)، کارشناس مالی

خرداد ۱۳۹۶ تاکنون:

مدیرعامل: علیرضا تابش

قائم مقام: حبیب ایل‌بیگی

خزانه‌دار: مجید مغنیان (از مرداد ۹۶ تا تیر ۹۷)، سیدمهدی سجادی (از تیر ۹۷ تاکنون)

معاونت فرهنگی و پژوهشی: مسعود نقاش‌زاده (از مرداد ۱۳۹۶ تاکنون)

۱. شورای کارشناسی فرهنگی

از مرداد ۹۶ تا مهر ۹۶: حمید جمدر، مصطفی جمشیدی‌پرور، رضا محمدی، سیروس رنجبر، احمدمرادپور، داریوش دامیار

از مهر ۹۶ تا مرداد ۹۷: احمدمرادپور، حمید جمدر، سیروس رنجبر، رضا محمدی، شهرام اشرف‌ابیانه، سحر عصرآزاد، محمدرضا نعمتی، سعید نیکورزم

۲. شورای تخصصی اجتماعی

اعضای شورای بررسی فیلمنامه: رسول صدرعاملی، فرهاد توحیدی، هادی نائیجی حمید جمدر، اشکان راد، سعید نیکورزم، محمدرضا نعمتی

مهمانان شورا: حسن خجسته، تقی آزاد ارمکی، عماد افروغ، روزبه کردون (مدیرکل اجتماعی وزارت کار)، حبیب‌اله مسعودی فرید (معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی)، مصطفی اسدزاده (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، سیدحمیدرضا میرعظیمی، علی جلیلوند، آیدا پناهنده، احمد مرادپور

۳. شورای تخصصی مقاومت و انقلاب اسلامی

اعضا: محمدحسین حقیقی، محمدعلی باشه‌آهنگر، حسین صابری، اصغر جعفری، احمد مرادپور، حمید جمدر، مجیدرضابالا، امین عظیمی، محمدجواد اسلامی، سیدمحمد حسینی

۴. شورای تخصصی معناگرا

اعضای شورای بررسی فیلمنامه: هادی نائیجی، محمدرضا زائری، حسین اسدی‌زاده، هادی مقدم‌دوست

مهمان شورا: حسن بلخاری، احمدرضا معتمدی، سیدمهدی شجاعی، نرگس آبیار، بهروز شعیبی، شهرام پازوکی، منوچهر محمدی

۵. شورای تخصصی کودک و نوجوان

اعضای شورای تبیین خط‌مشی: مهدی ارگانی، هوشنگ مرادی کرمانی، جواد حاتمی، فریدون عموزاده خلیلی، علیرضا کرمانی، حسین شیخ‌الاسلامی

اعضای شورای بررسی فیلمنامه: غلامرضا رمضانی (فیلمساز)، حسین شیخ‌الاسلامی (فعال در حوزه ادبیات کودک)، دکتر جواد حاتمی (روانشناس کودک)، سحر عصرآزاد (منتقد سینما)، شهرام اشرف‌ابیانه (کارشناس معاونت فرهنگی)

۶. شورای تخصصی اقتباس

اعضا: مسعود کوثری، سعید عقیقی، مازیار اسلامی، هوشنگ مرادی کرمانی، حمید امجد، بهرام توکلی، فرهاد توحیدی، بهروز افخمی، هادی نائیجی

۷. شورای علمی و پژوهشی

اعضا: علیرضا تابش، اسماعیل بنی‌اردلان، اکبر عالمی، مهدی رحیمیان، حمیدرضا احمدی لاری، فرزان سجودی، علیرضا قاسمخان

۸. شورای تولید مشترک بین‌الملل

اعضای حقیقی: بهنام بهزادی، مستانه مهاجر، علیرضا شجاع‌نوری، علی مصفا، مرتضی رزاق‌کریمی

اعضای حقوقی: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (علیرضا تابش)، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی (حبیب ایل‌بیگی)، معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی (مسعود نقاش‌زاده)، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی (رائد فرید زاده)، کارشناس تولید (محسن شمس)، کارشناس بین‌الملل (مصطفی احمدی)

۹. شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران (با حکم ریاست سازمان سینمایی)

اعضای حقیقی: امیر اسفندیاری، ایرج تقی‌پور، نادر طالب‌زاده

اعضای حقوقی: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (علیرضا تابش)، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری (مهدی یزدانی)، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد)، مدیرعامل انجمن سینمای جوان (سید صادق موسوی)، سرپرست اداره کل امور بین‌الملل سازمان سینمایی (محمود اربابی)، سیدرضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر)، دبیر شورا (رائد فرید زاده)

۱۰. شورای فناوری‌های نوین صنعت تصویر (CGI)

اعضا: حبیب ایل‌بیگی (قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی)، امیر رضا معتمدی، سعید منظری

۱۱. کمیسیون فرهنگی (شورای تسهیلات یا تولید)

اعضا: مدیرعامل (علیرضا تابش)، قائم مقام (حبیب ایل‌بیگی)، خزانه‌دار (سیدمهدی سجادی)، معاون فرهنگی و پژوهشی (مسعود نقاش‌زاده)، معاون امور بین‌الملل (رائد فریدزاده)، مشاور حقوقی (مرتضی محبی)، کارشناس تولید (محسن شمس)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام محل دریافت بلیت‌های پیش‌فروش شده جشنواره فیلم فجر

بلیت‌های پیش فروش شده سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر طی دو روز در محل پردیس سینمایی ملت قابل دریافت است.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، پیش فروش بلیت‌های این دوره جشنواره از ساعت ۱۰ صبح یکشنبه ۳۰ دی ماه از طریق سایت Fajr.cinematicket.org آغاز و تا ساعت ۲۴ دوشنبه شب اول بهمن ماه ادامه داشت.

افرادی که از طریق سایت، بلیت‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر را خریداری کرده‌اند، می‌‌توانند در روزهای جمعه و شنبه پنجم و ششم بهمن ماه از ساعت ۱۰ صبح با حضور در پردیس سینمایی ملت، بلیت‌های خود را دریافت کنند.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

دفتر سینمایی

برگزاری نشست تجربه‌نگاری مستندسازان بین‌المللی در سازمان اوج – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین نشست تجربه‌نگاری مستندسازان بین‌المللی با حضور رضا برجی در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس؛ دومین نشست از مجموعه نشست‌های تجربه‌نگاری برتر مستندسازان بین‌المللی با حضور رضا برجی مستندساز پیشکسوت کشورمان سه‌شنبه ۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۵ در سازمان رسانه‌ای اوج برگزار خواهد شد.

این نشست به منظور ثبت و ارائه تجارب مستندسازی بین‌المللی به مستندسازان جوان و دانشجو با همکاری مرکز آموزش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، بسیج رسانه ملی، خانه مستند انقلاب اسلامی و مدرسه مستندسازی جشنواره فیلم عمار در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار می شود.

علاقه مندان برای شرکت می‌توانند ۱۰۲ را به شماره ۳۰۰۰۱۱۹۲۰۵ ارسال نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انقلابی گری و عمل انقلابی اولویت اول رسانه ملی در دهه پنجم انقلاب اسلامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتمین نشست سراسری منشور رسانه در حالی برگزار شد که رییس سازمان صداوسیما در این رویداد راهبردهای رسانه ملی برای دهه آینده عمر انقلاب اسلامی را تبیین کرد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما در هفتمین نشست سراسری منشور رسانه راهبردهای رسانه ملی را برای آغاز پنجمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین کرد.

علی عسکری در این نشست با قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی همکاران برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی برای تاریخ بشریت دانست که از دیگر انقلاب‌های قرن اخیر متمایز بوده که با تکیه بر دین و پیروی از مرجعی بزرگ به ثمر نشسته است.

رییس سازمان صداوسیما پایان جشن ۴۰ سالگی و ورود به دهه پنجم انقلاب را مستلزم نگاه به آینده و مواضعی که باید در دهه آتی رسانه ملی درپیش گیرد، دانست و سپس به تبیین راهبردهای رسانه ملی در دهه آتی پرداخت.

انقلابی گری و عمل انقلابی اولویت اول رسانه ملی

علی عسکری با بیان اینکه اوضاع دنیا اوضاع آشوب و تخریب فرهنگی در سال های آتی خواهد بود بر ضرورت انقلابی گری و عمل انقلابی تاکید کرد و به تشریح مولفه‌های آن پرداخت.

وی گفت: در اوضاعی که بی‌ارادگی به مردم القا می‌شود انسان‌های انقلابی و مستحکمی‌باید باشند تا در مقابل این تخریب‌ها بایستند.

رییس رسانه ملی از امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری به عنوان الگوهای انقلابی گری یاد کرد که باید فراروی مدیران رسانه ملی قرار بگیرند.

وی عمل انقلابی را دارای ۲ بعد اعتقادی و عملی دانست و بر اهمیت مدیریت انقلابی در رسانه ملی تأکید کرد.

علی عسکری کندی و رکود را موجب فروپاشی یک سازمان رسانه ای دانست و با بیان اینکه عمل انقلابی باید در همه سطوح مدیریتی از معاونان تا مدیران کل و دیگر مدیران در اولویت باشد تاکید کرد: همه مدیران باید در عرصه کارشان تغییرات انقلابی را بیابند و با هماهنگی مسئولان سازمان به آن عمل کنند.

باید نخبه ترین افراد جذب صداوسیما شوند

موضوع رشد و گردش اندیشه در سازمان صداوسیما از راهبردهای دیگری بود که رییس رسانه ملی در این نشست از آن یاد کرد و گفت: اقداماتی که تاکنون در صداوسیما در این زمینه شده کافی نیست  و ما باید به عنصر تفکر و اندیشه بیشتر بپردازیم.

علی عسکری با اشاره به بالا رفتن سطح دانش مردم و تعدد مخاطبان فرهیخته و تحصیلکرده اظهار کرد: این امر ما را ملزم می‌کند پیام‌هایمان را با بسته بندی عالمانه و هوشمندانه ارابه دهیم.

وی افزود: تشکیل شوراهای اندیشه ورز نیز در شبکه‌ها به منظور رشد و گردش اندیشه بود اما این کافی نیست و اتاق فکر در تمام گروه‌های برنامه ساز و برنامه‌ها باید شکل بگیرد.

رییس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه در این شوراها باید نخبه ترین افراد جذب شوند گفت: گران ترین گروه‌های تولیدی ما گروه‌های فیلم و سریال انیمیشن و مستند هستند که باید به ازای هر برنامه اتاق فکری مسلط و آگاه به مسایل روز وجود داشته باشد ضمن اینکه باید شهرک‌های تلویزیونی ایجاد شود تا به تولیدات صنعتی در تولید آثار دست یابیم و فاصله تولید را از ایده تا آنتن به حداقل برسانیم.

حمایت از کانون‌های مردم نهاد

فعال‌سازی و حمایت از نهادهای مردمی نیز بنا به گفته رییس رسانه ملی از راهبردهایی بود که در دهه پنجم انقلاب رسانه ملی بر آن تأکید خواهد شد.

علی عسکری گفت: فعال سازی نهادهای مردمی نظیر مساجد، روحانیت، امامان جماعت و پایگاه‌های بسیج از برنامه‌هایی است که با وجود آنکه آغاز شده اما کافی نیست و باید به آن توجه ویژه کرد.

رادیو پیام خبری تر می‌شود

 وی تعدد راه‌های کسب خبر و وجود شبکه خبر را از عوامل برتری رسانه ملی در این زمینه عنوان و تاکید کرد: باید ضمن تقویت این عوامل طراحی جدیدی برای تقویت این جنبه از کار به انجام برسد.

وی همچنین از بازگشت رویکرد خبری رادیو پیام خبر داد و گفت: این رادیو باید علاوه بر بخش های خبری فعلی بخش های دیگری نیز برای اطلاع رسانی به مردم ایجاد کند که می‌تواند مزیت رسانه ملی را در اطلاع رسانی سریع بالا ببرد.

جوانگرایی از آخرین راهبردهایی بود که رییس رسانه ملی در این نشست از آن به عنوان راهبرد آتی رسانه ملی در دهه پنجم انقلاب یاد کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب نسل اول و دوم اداره کشور را بر عهد ه گرفتند و اکنون پس از ۴ دهه نسل های سوم و چهارم باید به عرصه و بلوغ فکری برسند تا توانایی اجرایی داشته و کشور را اداره کنند.

رییس رسانه ملی از آغاز دهه نوسازی و جوان شدن در رسانه ملی خبر داد و اظهار کرد: باید جوانان شایسته را جذب کنیم و آموزش دهیم تا بتوانند نقش سازنده در سازمان ایفا کنند.

علی عسکری با بیان اینکه در رسانه ملی شعار ما این است که رسانه ملی جایگاه برترین‌ها است، تأکید کرد: باید برترین جوانان این کشور را که دارای فکر و اندیشه هستند جذب کنیم و آنها را در قسمت های مختلف سازمان استقرا دهیم.

وی از مدیران رسانه ملی خواست تا بهترین‌ها را برای حضور در سازمان بیابند و آموزش دهند.  

رییس رسانه ملی در پایان دستگیری مرضیه هاشمی از مجریان شبکه پرس تی وی را نشانه رفتار ظالمانه دولت آمریکا دانست و از مرضیه هاشمی به عنوان بانوی مقاومت یاد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش حسابرسی مالی مرکز گسترش در ۹ ماه سال۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گزارش حسابرسی مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نه ماه سال۹۷ اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات حسابرسی مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از موسسات تابعه سازمان سینمایی در نه ماهه سال ۹۷ منتشر شد.

اطلاعات گزارش حسابرسی مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر اساس واحد، هدف کمی، سقف اعتبار پیش بینی شده، هدف کمی محقق شده و عملکرد مالی تنظیم شده است.

گزارش مدنظر در اینجا قابل مشاهده است.

مشاهده خبر از سایت منبع