X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

معرفی داوران بخش مونولگ جشنواره تئاتر اکبر رادی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران بخش مونولوگ جشنواره تئاتر اکبر رادی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، داوران بخش مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی انتخاب و معرفی شدند.

با حکم بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی گروه داوری بخش مسابقه مونولوگ جشنواره متشکل از محمد رحمانیان، پانته آ پناهی ها و رضا ثروتی انتخاب و معرفی شدند.

بخش مسابقه مونولوگ جشنواره با حضور ۶ گروه از روز شنبه ۱۵ دی ماه تا روز  پنجشنبه ۲۰ دی ماه سال جاری در سالن های سمندریان، انتظامی و ناظر زاده کرمانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره همه اجراها ساعت ۱۵ برگزار می شود.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از ۱۴ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه های آریا و نقش جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه استراتژیک صدا و سیما برای چهل سالگی انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: سریال استراتژیک «نفوذ» را می‌توان یکی از مهمترین پروژه‌های ملی صداوسیما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دانست که مراحل پایانی تصویربرداری را می‌گذراند.

اولین بار آبان سال ۹۳ انتشار خبری در رسانه‌ها توجه علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون را جلب کرد. این خبر به نقل از جواد شمقدری، کارگردان و رئیس اسبق سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر شده بود. وی که سابقه ساخت سریال «طوفان شن» درباره واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس را در کارنامه اش ثبت کرده، در این خبر گفته بود که قصد دارد یک سریال بزرگ و استراتژیک درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ تولید کند. نام اولیه این سریال نیز «انقلاب دوم» بود.

البته شمقدری همان روزها گفته بود که هماهنگی‌ها برای ساخت چنین سریالی از مدت‌ها قبل و در دوران مدیریت عزت‌الله ضرغامی در صداوسیما انجام شده بود. با این حال، در شروع تولید این سریال، مدتی طولانی وقفه افتاد. چون حمایتی از ساخت این سریال نشد. اما با آغاز به کار مدیریت جدید سیما، مقدمات تولید این سریال با عنوان «نفوذ» فراهم شد و در نهایت از اواخر سال ۹۶ کار تصویربرداری این سریال شروع شد.

در شرایطی که برخی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج در پی تحریف واقعه “انقلاب دوم” و وارونه جلوه دادن حقایق مربوط به ماجرای فتح لانه جاسوسی آمریکا هستند، توجه صداوسیما به تولید چنین سریالی حائز اهمیت است. کم‌کاری فرهنگی و رسانه ای در این زمینه باعث شده تا هنوز هم بخشی از مردم و به ویژه نسل جوان، تصور دقیقی از دلایل و اهمیت برچیده شده سفارت آمریکا در تهران ندارند. این درحالی است که این اتفاق، یک افتخار در تاریخ جنبش دانشجویی ایران محسوب می‌شود. بنابراین، اقدام صداوسیما برای تولید چنین سریالی بسیار به جاست. برنامه‌ریزی برای پخش سریال «نفوذ» که به یکی از محوری‌ترین وقایع تاریخ انقلاب می‌پردازد در چهلمین سالگرد پیروزی این انقلاب، یک قدم رو به جلو در تصویرسازی درست از تاریخ توسط رسانه ملی است.

حضور عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در پشت صحنه سریال «نفوذ» یک اتفاق معنادار است. او که آخرین حضورش در پشت صحنه یک مجموعه نمایشی به چند ماه گذشته و سریال “بانوی سردار” پرویز شیخ‌طادی برمی‌گردد، این بار این سریال را برای بازدید انتخاب کرد. علی عسکری ضمن بازدید از جزئیات لوکیشن این سریال به صورت نمادین یک پلان از سریال را با همراهی جواد شمقدری و با حضور بازیگران خارجی این سریال تلویزیونی کارگردانی کرد.

نمایی از سکانسی که علی‌عسگری و شمقدری با هم کارگردانی کردند

این مجموعه تلویزیونی به شش ماه از مقطع تاریخی ایران اسلامی می‌پردازد؛ از دی ۵۷ تا آبان ۵۸ و اتفاقات ۸ ماه از تاریخ انقلاب را در ۳۰ قسمت نشان می‌دهد. همچنین داستان این سریال و ماجراهایی که در آن رخ می‌دهد براساس واقعیت شکل گرفته است. نمایش نفوذ آمریکایی‌ها در عرصه‌های مختلف رژیم ستمشاهی و بحث قانون کاپیتولاسیون ازجمله محورهای مضمونی این سریال است که براساس مستندات موجود، به تصویر کشیده می‌شود. درواقع، سریال “نفوذ” به بازسازی بخشی از حوادث تاریخ کشور که کمتر به آن توجه شده می‌پردازد. البته بناست، فصل‌های دوم و سوم این سریال نیز ساخته شود. فصل دوم این مجموعه به حوادث حین گروگان‌گیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد و فصل سوم، هشت سال دفاع مقدس را در بر خواهد گرفت.

سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری

«نفوذ» در زمینه بازیگری نیز از سریال‌های پرچهره محسوب می‌شود. در کنار بازیگران خارجی این مجموعه یعنی “فیلیپ ساترکین” و “سامی بابو”، می‌توان بازیگرانی چون حمید گودرزی، رحیم نوروزی، جلیل فرجاد، علیرام نورایی، احمد نجفی، کیمیا اکرمی، شهره لرستانی، کاوه سماک باشی، امیرمحمد زند، شیوا بلوچی (شهره)، جلال فاطمی، امین اسکندریان، صالح میرزا آقایی و … را نام برد.

اهمیت حمایت از ساخت این سریال زمانی روشن‌تر می‌شود که این موضوع مهم تاریخ معاصر ایران و جهان که امام خمینی(ره) از آن با عنوان انقلاب دوم یاد کرده بود نداشتیم. نکته جالب این است که آمریکایی‌ها زودتر از ما سراغ این موضوع رفتند و قبلاً در فیلم‌هایی چون «نیروی دلتا» و اخیراً نیز با فیلم ضدایرانی «آرگو» به آن پرداختند. موضوع به قدری برای آمریکا مهم است که حاضر شدند اعتبار جایزه اسکار را فدای این فیلم کنند. چون در مراسم اسکار ۲۰۱۴ جایره بهترین فیلم به «آرگو» اعطا شد؛ این درحالی بود که این فیلم، از آثار درجه دو هالیوود محسوب می‌شد. اما انتخاب این فیلم به عنوان اثر برتر سینمای آمریکا و دادن جایزه‌اش توسط میشل اوباما، همسر رئیس جمهور وقت آمریکا نشان داد که با گذشت چهار دهه اما همچنان موضوعی داغ و مهم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درس‌هایی از قرآن» هم سن انقلاب شد + عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: عمر «درس‌هایی از قرآن» به چهل سال می‌رسد؛ یک برنامه نوستالژیک با محتوا و پرطرفدار که همیشه برای مخاطب پیام دارد. مجری و گرداننده این برنامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی است که او به نکته جالبی درباره حقوق خود از تلویزیون اشاره می‌کند که خواندنی است.

روحانی که با لحن ساده و گویا برای مخاطبین صحبت می‌کند؛ همان گویش زیبای کاشانی که اولین‌بار اردیبهشت‌ماه سال ۶۱ بود که به “نمایندگی ولی‌فقیه” در سازمان نهضت سوادآموزی منصوب شد. حضور او در این سازمان تا سال ۸۹ ادامه داشت و الان سال‌هاست که اداره ستاد اقامه‌نماز را برعهده‌دارد. او در این سال‌ها تألیفات خواندنی زیادی در زمینه تفسیر قرآن داشته است. آن طور که گفته می‌شود، او هرگز وسوسه نشد تا به مجلس و وزارت و ریاست گمارده شود. از جمله ویژگی‌های حجت‌الاسلام محسن قرائتی این است که سالها بر خلاف اغلب آخوندها مردم را خنداند و به دنبال شادی حلال برای مردم است.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد اخلاق در برنامه «درس‌هایی از قرآن»

اما چطور شد که پای “استاد” به تلویزیون باز شد و «درس‌هایی از قرآن» روی آنتن رفت؟ قرائتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به پیشنهاد استاد مطهری و پذیرش امام(ره) به تلویزیون رفت. این برنامه از سال ۵۸ کار خود را شروع کرد تا امروز که به تعبیر خود “استاد” عمر این برنامه هم‌سن انقلاب است. حجت‌الاسلام قرائتی درباره درآمد خودش در تلویزیون و برنامه «درس‌هایی از قرآن» می‌گوید: ” هر آنچه که نیاز مخاطب است، بیان می‌کنم و این‌گونه نیست که موضوع از سوی شبکه یا جایی مطرح شود و من درباره آن بگویم. سه هفته دیگر حضورم در رسانه‌ملی چهل‌ساله می‌شود یعنی هم‌سن‌ انقلاب!

 حجت‌الاسلام محسن قرائتی و مرحوم حجت‌الاسلام ایرانی نماینده فقید مردم قم در مجلس- جنگ تحمیلی

جالب است که استاد قرائتی در این سال‌ها هیچ دریافتی بابت «درس‌هایی از قرآن» از تلویزیون نداشته است؛ او در این باره می‌گوید: “تا امروز دریافتی از برنامه درس‌هایی از قرآن نداشتم و فقط آن زمانی که حج عمره ۱۰۰ هزار تومان بود، مهمان صدا وسیما شدم و حج رفتم”.

وی درباره دعوت تلویزیون قبل از انقلاب،‌ گفت: “قبل از انقلاب برای اجرای برنامه به رادیو و تلویزیون دعوت شده بودم اما چون نمی‌خواستم بازوی دستگاه طاغوت باشم نپذیرفتم. کم‌کم به شهر‌های مختلف سفر کردم و کلاس آموزشی تشکیل دادم تا اینکه در یکی از سمینارهایی که مقام معظم رهبری و شهید بهشتی حضور داشتند برنامه اجرا کردم. آنجا مقام معظم رهبری(دامه برکاته) مرا مورد تفقد قرار دادند و به منزل خودشان دعوت کردند.

حجت‌الاسلام قرائتی، تصریح کرد: بعد از آن هم مسجد امام حسن(ع) را که در آن نماز جماعت اقامه می‌کردند و از مساجد فعال علیه طاغوت در مشهد بود در اختیارم گذاشتند تا کلاس برگزار کنم. در سفری تبلیغی به اهواز هم با علامه شهید مطهری(‏قدس سره) آشنا شدم. ایشان روش کلاس‌داری مرا دیدند و پسندیدند و بعد از پیروزی انقلاب، با پیشنهاد ایشان و موافقت امام خمینی‌(ره) برای اجرای برنامه به تلویزیون معرفی شدم.

حجت‌الاسلام قرائتی و استاد شهید مرتضی مطهری

این استاد اخلاق خاطره اولین حضورش در تلویزیون را این‌گونه تعریف کرد: “روزی که به سازمان صداوسیما رفتم، با بهانه‏‌گیری و وسواس بسیار از من تست گرفتند و زمانی که در امتحان قبول شدم، پیشنهاد کردند بدون لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. روی حرفشان هم مصّر بودند و می‌گفتند ما به جز دو روحانی (حضرت امام و آیت‌الله طالقانی) به دیگران اجازه حضور در این سازمان را نمی‌دهیم. من هم قبول نکردم و گفتم نظر آنان را به اطلاع حضرت امام‏‌(ره) می‌رسانم. به هر حال پذیرفتند با لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. در واقع این برنامه تلویزیونی که از باقیات الصالحات شهید مطهری است و با حمایت‏های امام‌(ره) پا گرفت، طبق نظر‌سنجی های سازمان صداوسیما از برنامه‌های موفق بوده است”.

حجت‌الاسلام قرائتی درباره اینکه چطور شد نام این برنامه تلویزیونی را «درس‌هایی از قرآن» گذاشتند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد خودم بود که «درس‌هایی از قرآن» عنوان این برنامه تلویزیونی بشود. این نام در یک لحظه به ذهنم رسید. به هر حال قرآن کتاب اصلی مسلمانان است و ریشه مکتب ما هم حرف‌های قرآن است. شیعه و سنی ندارد، سند نمی‌خواهد و مشکوک نیست. همه که نمی‌توانند مفسر قرآن شوند. باید گفت «درس‌هایی از قرآن» یعنی از این آیه چند تا درس می‌گیریم. حساب تفسیر جداست.

 

حجت‌الاسلام محسن قرائتی و مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی

عمر «درس‌هایی از قرآن» به چهل سال می‌رسد؛ یک برنامه نوستالژیک با محتوا و پرطرفدار که همیشه برای مخاطب پیام دارد. امیدواریم تلویزیون بتواند برنامه‌های شاخص خود را توسعه بدهد و به جای موازی‌کاری، برنامه‌های دینی و مذهبی را به کسانی واگذار کند که با گویاترین بیان‌ها، بهترین و غنی‌ترین محتواهای دینی را در اختیار مخاطب قرار دهند. شاید مصداق اصلی و حقیقی یک برنامه درست و دقیق و با پیام، «درس‌هایی از قرآن» باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام شهرام ناظری پس از بهبودی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام ناظری طی پیام کوتاهی از افرادی که در مدت کسالت، نگران این هنرمند بودند، تشکر کرد.

به گزارش سینماپرس، شهرام ناظری که چندی پیش به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود، با انتشار پیغامی از تمام کسانی که نگران حال این هنرمند بودند، تشکر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

«با درود

جا دارد که از کلیه هم‌میهنان عزیزم و دوستداران هنر اصیل ایرانی سپاسگزاری کنم، کسانی که در دوره نقاهت من نگرانم بودند و از طرق مختلف حس، قدردانی، عشق و عاطفه‌شان را به من ابراز داشتند. بی‌شک انرژی همین عشق در بهبود من سرعت بخشید. این همان عشقی است که ما را در محیط نامناسب موسیقی سرپا نگه داشته است.

با تمام وجود از شما ممنونم و دوستتان دارم.»

این خواننده موسیقی ایرانی به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری بود و کنسرت‌های وی در اصفهان به دلیل بستری شدن و درمان در بیمارستان لغو شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بی‌عدالتی در دستمزدهای بازیگران تئاتر به شدت غم انگیز است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری میزان: مدرس و کارگردان تئاتر گفت: این روزها دستمزدهای نجومی به بازیگران داده می‌شود. جالب آنجاست که به طور معمول باید آن بازیگر سه برابر دستمزدش بفروشد اما به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد. در کنار این نباید هزینه‌های دیگر بازیگران کل پروژه را فراموش کرد.

امیر دژاکام مدرس، کارگردان و نویسنده تئاتر درخصوص بی‌عدالتی در میان بازیگران تئاتر گفت: متاسفانه بی‌عدالتی در دستمزدهای بازیگران تئاتر به شدت غم انگیز است. برخی مواقع دخل و خرج تئاتر جور در نمی‌آید.

وی ادامه داد: این روزها دستمزدهای نجومی به بازیگران داده می‌شود. جالب آنجاست که به طور معمول باید آن بازیگر سه برابر دستمزدش بفروشد اما به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد. در کنار این نباید هزینه‌های دیگر بازیگران کل پروژه را فراموش کرد.

بازیگر فیلم آزاد به قید شرط نقش تهیه کننده را کلیدی خواند و اضافه کرد: لذا تهیه کننده خصوصی وقتی این میزان دستمزد را به یک هنرپیشه پرداخت می کند به دلیل محبتش به وی یا وابطه اش با وی نیست بلکه به این خاطر است که مردم بابت حضور آن هنرپیشه به گیشه پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: وقتی از زاویه دیگری به موضوع بنگریم یعنی به این بازیگر ۵۰ میلیون پرداخت شود تهیه کننده که در بخش خصوصی در حال فعالیت است معتقد است این گیشه با حضور این بازیگر ۵۰ میلیون تومان فروش نمی کند. این بازاری است که من آن را تبیین می کنم و نمی گویم این درست یا نادرست است اما بخش زیادی از آن اینگونه است.

این بازیگر به قوانین حاکم بر عرصه تئاتر و چارچوب های آن اشاره و اظهار کرد: در همه دنیا قوانین تئاتر تجاری، تئاتر ملی، تئاتر دانشجویی، تئاتر دانش آموزی با هم تفاوت دارند حتی جغرافیا و سالن های اجرا نیز متفاوت از یکدیگر است مثلا ما نمی دانیم سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت مختص تئاتر ملی یا تئاتر تجاری ماست؟! تماشاگر هم مطلع نیست.در این صورت است که حتی بازار کار هم دچار آشفتگی می شود.

دژاکام برای اصلاح دسته بندی در تئاتر توضیح داد: به عقیده من باید آثار را دسته بندی کرد و تابلو داشته باشند. همان گونه که کالاهایمان را براساس برچسب های آنها خریداری می کنیم تئاترهای ما هم باید دارای برچسب باشند. در نتیجه نبود چنین برچسبی است که هنرپیشه سینما در تئاتر دانشجویی بازی می کند و علتش را نمی دانیم! در تئاتر آوانگارد یک هنرپیشه حرفه ای حضور دارد و دلیلش را نمی دانیم! در چنین شرایطی است که قواعد به هم می ریزد. در حال حاضر در تئاتر بیشتر به گفت و گو نیاز داریم تا این موارد را تبیین کنیم و سپس به دنبال وضع قوانین جدید باشیم.

وی در ادامه افزود: وقتی گفته ایم سالن اصلی تئاتر شهر تئاتر ملی است باید در این تئاتر درباره تئاتر ملی با حضور هنرمندان ملی کار شود اما پسر یک کارخانه دار با سه میلیارد تومان سرمایه گذاری تئاتر اصلی شهر را رزرو می کند. من این مطالب را چهار سال پیش اعلام کرده ام. اگر قرار باشد سالن های ملی ما تبدیل به تجاری شوند یک تهیه کننده شخصی بسیار راحت آن را رزرو می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موضوع یادگیرندگی فرهنگ دینی در شبکه کودک پیگیری می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس شبکه کودک معتقد است رسانه در قبال آموزش و یادگیری کودکان مسئولیت دارد و می‌تواند با نشان دادن یک انیمیشن، مدیریت بحران را به کودکان بیاموزد؛ حال اگر آن موقعیت‌ها، تلخ هم باشد به صورت کنترل‌شده، لازم است.

 شبکه کودک و نوجوان، یکی از شبکه‌های تلویزیونی کشور است که در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. هم‌اکنون کانال پویا و کانال نهال تلویزیون، توسط شبکه کودک و نوجوان مدیریت می‌شوند که محمد سرشار به عنوان رئیس شبکه کودک درباره اتفاقات جدید شبکه و ارتباط با مخاطب،‌ تأکید بر تربیت اقتصادی و فرهنگسازی کار کردن کودکان گفتگویی انجام داد. او در جریان این گفتگو به برنامه‌سازی شبکه کودک، توجه به آثار خلاقانه جوانان متعهد به آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه ایرانی- اسلامی در شبکه اشاره کرد. البته در ادامه هم موضوع کارهای مشارکتی مطرح شد و او تأکید کرد که هیچ‌گاه نگذاشته‌ایم کارهای مشارکتی به گونه‌ای ساخته و پرداخته شوند که مخاطب را آزرده کند. این مشارکت‌ها و هزینه‌های اسپانسرها به شکل هوشمندانه‌ای مدیریت شده و نمونه بارز آن حضور “درسا” در کنار برنامه “مل‌مل” بوده است.

مشروح این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید:

خردسالان باید زمینه‌ها را بدانند و کودکان آثار آسیب!

*یکی از اولویت‌های شما در شبکه کودک بیان آسیب‌های اجتماعی در رده سنی خردسال و کودک بوده چقدر به سراغ این پرداخت‌ها رفته‌اید؟ چقدر برای نشان دادن واقعیت‌های تلخ طلاق، فقر، بیکاری و اعتیاد تلاش کردید؟

ما هیچ واقعیت تلخی را نمایش ندادیم. درباره آسیب‌های اجتماعی شایع و شناخته شده در کشور، دستگاه‌های مختلف موظف شدند به تناسب دامنه مخاطب و اثرگذاری که دارند به آن‌ها پرداخته شود. یکی از دستگاه‌هایی که در قبال این آسیب‌ها، مسئولیت دارند، سازمان صداوسیماست. ما به سهم خودمان برای مخاطبان زیر ۱۲ سال در قالب برنامه‌سازی و کارهای آموزشی رسانه‌ای وارد عمل شده‌ایم. بعضی از آسیب‌ها هستند در رده زیر ۱۲ سال به زمینه‌های آنها می‌پردازیم و برخی از آسیب‌ها را باید به آثار آن‌ها توجه کنیم؛ این دو با هم متفاوت است. مثلاً آسیب اعتیاد در رده خردسال و کودک خودش بروزی ندارد و نظرسنجی‌ها و پیمایش‌هایی هم وجود دارد به ما گزارش‌های بالاتر را برای ابتلا به این آسیب و معضل اجتماعی می‌دهند.

خردسال و کودک در وهله اول با فرد معتاد مواجه می‌شوند اینکه در وهله بعدی ما باید چکار کنیم که کودکان زیر دوازده سال ما در سنین بالاتر سراغ این آسیب‌ها (اعتیاد) نروند همان زمینه‌هایی است که باید در راستای مهارت‌آفرینی آن فعالیت کنیم. تا ان‌شاالله به آن سن رسیدند و موقع تصمیم‌گیری بود تصمیم نادرستی نگیرند و دچار این آسیب نشوند. در رده خردسال بیشتر تمرکز ما روی این زمینه‌هاست. در رده کودک یک مقدار شرایط فرق می‌کند. نکته‌ای که در وزارت آموزش و پرورش به نتیجه رسیدند باید در مصرف دخانیات تمرکز و با آن در رده کودک مبارزه بشود تا در سنین بالاتر به مصرف مواد مخدر نینجامد. کتاب درسی در این زمینه تدوین شده و آزمایشی در برخی از استان‌ها تدریس شده است. مبنای عملیات ما چیزی است که وزارت آموزش و پرورش به آن رسیده و جلو می‌رود. یعنی در واقع تلاش می‌کنیم آن چیزی که وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسانده یک پیوست تلویزیونی برای آن آماده کنیم.

ایجاد فرهنگ کار کردن کودکان، مشکل کشور ما را حل می‌کند

معضل دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی حوزه فقر است. مهمترین مشکلی که ما در این مسئله شناسایی کردیم در بحث تربیت اقتصادی خردسال و کودک است. اگر این تربیت اقتصادی و تفکر خلاق که به خودی خود فرهنگ کارآفرینی را توسعه می‌دهد، در سنین خردسالی و کودکی نهادینه شود خیلی از مشکلات کشور ما را حل می‌کند. الان گزارش‌هایی که وزارت کار اعلام می‌کند، نشان می‌دهد مشاغلی که در کشور ما وجود دارد بسیاری از آن‌ها را جوانان بیکار ما “عار” می‌دانند به سراغ آن بروند. ما باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که در هر سن و موقعیتی کار کردن عار نیست. چطور همین جوانان ما وقتی به آن سوی مرزها می‌روند حاضر هستند هرکاری را انجام بدهند که هزینه‌های دانشجویی خودشان را تأمین کنند. چرا همین کارها را در کشور انجام نمی‌دهند؟ چرا در کشور عار محسوب می‌شود ولی خارج از کشور عار محسوب نمی‌شود؟ این اتفاقاتی است که با فرهنگسازی کار کردن کودکان از پیشروی آن جلوگیری می‌شود.

بیشتر تمرکز شبکه کودک بر تربیت اقتصادی کودکان است

مشکلی که الان در تبادلات فرهنگی با دیگر کشورها داریم این است که خیلی وقت‌ها محاسن فرهنگی به داخل کشور وارد نمی‌شود و بیشتر به سراغ معایب و مضرات آن فرهنگ و اقلیم می‌رویم. مصداق بارز آن فرهنگ کار کردن در فرهنگ آمریکایی است که از آن به عنوان یک فرهنگ خوب و مثبت یاد می‌شود. آن‌جا همه در سن کودکی و نوجوانی کار می‌کنند؛ از چمن‌زدن خانه‌ها تا درست کردن شیرینی، کیک و شربت برای انجمن اولیاء و مربیان و رده‌های بالاتر. این فرهنگ را خیلی ضعیف در داخل کشور نهادینه کرده‌ایم. در حوزه فقر و آسیب اجتماعی، بیشتر تمرکز شبکه کودک بر روی همین فرهنگسازی کار کردن کودکان است و برنامه‌های مفصلی ساخته شده و ساخته خواهد شد.  به غیر از آن می‌دانیم اگر حمایت از کالای ایرانی را جدی‌ بگیریم خود به خود در وضعیت فعلی کشور تغییری ایجاد می‌شود. اصلاح الگوی خرید خانواده‌ها و حرکت از خرید کالاهای خارجی به کالاهای ایرانی، ظرفیت تولید کارخانه‌ها را بیشتر می‌کند و طبیعتاً کارگران بیشتری مشغول به کار می‌شوند و این گردش اقتصادی که برای خارج از کشور ایجاد می‌کنیم این چرخه مالی به ایران منتقل شود.

برای شبکه کودک جنبه یادگیرندگی در برنامه‌سازی اهمیت دارد

*همین برنامه‌سازان اعتقاد دارند که مدیران مربوطه حوزه کودک در سازمان صداوسیما از تولیدات خوب کودک به دلیل مشکلات بودجه‌ای و هزینه‌های هنگفت تولید چنین آثاری، حمایت نمی‌کنند. این موضوع را رد می‌کنید یا تأیید؟

چیزی که ما در شبکه کودک با آن مواجه شدیم این است که ما تقریباً در حوزه برنامه‌های تلویزیونی طرح خوبی نبوده که به خاطر بودجه کنار گذاشته شود. نکته مهم این است آیا هزینه‌ای که برای این برنامه می‌شود اثربخشی مورد انتظار را دارد یا نه؟! یعنی یک موقع قالب‌محور به برنامه‌سازی نگاه می‌شود، من می‌خواهم یک انیمیشن سینمایی تولید کنم که بیشترین هزینه تولید را بین قالب‌های مختلف دارد برای اینکه یک اتفاقی بیفتد. ممکن است یک نفر بررسی کند روش ارزان‌تر برای اثربخشی در جامعه وجود دارد که لازم به استفاده از قالب یک سینمایی هزینه‌بر، نیست. ما این مسئله را در شبکه کودک مراقبت می‌کنیم. چرا که معتقدیم اگر بودجه‌ای برای برنامه‌سازی وجود دارد این باید به تناسب میزان اثرگذاری که در جامعه وجود دارد، انجام شود نه تقسیم‌بندی قالب‌ها! لذا ممکن است راه‌حل‌های خلاقانه‌ای به شبکه‌ها ارائه بشود که از نظر هزینه، خیلی کمتر از هزینه‌های مرسوم شبکه‌ها باشد.

جالب است بدانید برای حمایت از کالاهای ایرانی، کارهای مختلفی انجام شد ما می‌توانستیم از مجموعه‌های مختلفی یک هزینه میلیاردی سنگین انجام دهیم ولی دوستان با استعدادمان در مدرسه سینمایی عمار با چهار فیلم کوتاه ۱۰ میلیون تومانی کاری انجام دادند که به اندازه یک کار چند میلیاردی در جامعه اثر بخشی داشت. کارهایی همچون کلیپ‌های “صداها” یا “جنس ترک” و چند کار دیگر. این‌ها فیلم‌های کوتاهی است که یک عده جوان توأمان با محتوا و دستمایه‌های طنز و کمترین هزینه ساخته شدند اما بیشترین اثربخشی و بازخوردها را از سوی خانواده‌ها و مخاطبین داشت. حتی یک خاله‌ای برای ما پیامی فرستاد که خواهرزاده سه ساله‌اش آدامسی که او خریده را نخورده به خاطر اینکه این آدامس، خارجی است. اعتقاد دارم دیگر در عرصه برنامه‌سازی تلویزیونی نباید خودمان را محدود به سنت‌های برنامه‌سازی گذشته کنیم. چرا که روش‌های خلاقانه بهتری وجود داشته دارند. ما در شبکه کودک این مسیر برنامه‌سازی را داشتیم. به همین خاطر برنامه‌سازانی که امکان دارد سابقه طولانی داشته باشند اما آثارشان جنبه یادگیرندگی را نداشته‌اند. اما براساس آموزه‌هایی که در دوره جوانی‌شان یاد گرفتند، کار می‌کنند. در شبکه ما می‌بینید برنامه ساختند اما موفق نبودند و آرام آرام جوان‌ها جای آن‌ها را گرفته‌اند. از طرفی می‌بینید یادگیرنده بوده‌اند و خودشان را با گرایش‌های جدید این جوانان تطبیق دادند و اتفاقات خوب و پرمخاطبی را رقم زدند. با این تفاسیر، برنامه‌سازی نمی‌تواند بگوید با طرح خوبی به شبکه کودک آمده و به خاطر پرهزینه بودن کنار گذاشته شده است.

شبکه کودک مصرف‌کننده انیمیشن است

*بسیاری اعتقاد دارند شبکه کودک کالاهای خارجی که با اعتقادات و آداب و رسوم و مفاهیم فرهنگی ما همسو نیست را روی آنتن می‌برد و بحث‌هایی را در درباره ذائقه‌سازی با مبنای مصرف‌گرایی مطرح می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

ذائقه‌سازی مصرف چیز خوبی است و مصرف‌گرایی غلطی وجود دارد که می‌توان یک سمت و سوی مناسب مصرفی به آن داد اما مصرف‌گرایی چیز بدی است که به سمت عرفی شدن حرکت می‌کند. اولاً شبکه کودک مسئول پویانمایی نیست که درباره تولیدات انیمیشنی اظهارنظری داشته باشد. مرکز پویانمایی صبا مأموریت تولید انیمیشن را در معاونت سیما برعهده دارد ما یک مصرف‌کننده انیمیشن هستیم. هرچه‌قدر این‌ها کارهای خوبی ارائه کنند ما اینجا کارهای ایرانی پرطرفدارتری را پخش می‌کنیم. البته به غیر از صبا در مراکز استانی صداوسیما هم تولید انیمیشن اتفاق می‌افتد. مجموعه رسانه‌ای و هنری اوج، مرکز هنرهای بسیج و آستان قدس رضوی هم تولیدات انیمیشن دارند. کل این مجموعه‌ها سالانه حدود ۲۰۰ ساعت انیمیشن به دست ما می‌رسانند. میزان تماشای تلویزیون و دیدن انیمشین در رده خردسال و کودک ۱۲۰۰ ساعت در سال است که آنتن به این میزان نیاز دارد. اما یک ششم این آمار تولید می‌شوند و پنج ششم این آمار باید به نحوی تأمین بشوند و اگر ما تأمین نکنیم کسی دیگر به سراغ آن می‌رود.

کارهای خارجی روی آنتن را کاهش دادیم

ما چه کردیم؟ در وهله اول سعی کردیم کارهای خارجی روی آنتن را کاهش بدهیم و در عین حال کارهای جدیدتر و بهتری را پخش کنیم. لذا کارهای خارجی به نسبت سال ۹۴ که شبکه کودک راه‌اندازی شد از ۷۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش را با برنامه‌سازی تلویزیونی جبران کردیم و حجم زیادی از برنامه‌سازی اتفاق افتاد. بنابراین مجبور هستیم برای تأمین تماشای تلویزیونی خردسالان و کودکان کارهای خارجی را پخش کنیم. پخش محصولات خارجی به خودی خودش کار بدی نیست، چون اگر کارهای خوبی باشد در ذیل مباحث تبادل فرهنگی است همه این‌ها تهاجم فرهنگی محسوب نمی‌شود. ما باید برویم در دنیا بگردیم حسن ملت‌ها و اقوام را یاد بگیریم و زندگی خودمان را بهتر کنیم، مگرنه درجا خواهیم زد.

انیمیشن‌سازان باید به نیازمندی‌های کودکانه بیشتر توجه کنند

این توصیه قرآنی است که به این سرزمین‌ها برویم عبرت بگیریم و هم محاسن بقیه ملت‌ها و اقوام را دربیابیم. در شبکه کودک تلاش می‌شود اگر کالاهای خارجی می‌آیند با این نگاه باشد. کارهایی که ظلم‌ستیزی را ترویج می‌کند، کارهایی که همکاری و کار جمعی را بین خردسالان و کودکان تقویت می‌کند. کارهایی که به آن‌ها سعه‌صدر، تحمل کردن و صبر را آموزش می‌دهد. یعنی در کارهای خارجی توجه کنید این ها جزو بهترین کارهایی است که در خارج از مرزها تولید می‌شود و یک هدف تربیتی پشت سر این کارها وجود دارد. البته این آرزوی قلبی ماست که آنقدر حجم تولیدات ایرانی افزایش پیدا کند که ما از مصرف آثار خارجی بی‌نیاز بشویم. ولی به هر حال شبکه کودک تولیدکننده انیمیشن نیست و مصرف‌کننده از بقیه مجموعه‌هاست. باید از آن‌ها بخواهیم که سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام بدهند.

فرآیند سفارش شبکه کودک به تولیدکنندگان؟!

*جلسه‌ای با این تولیدکنندگان دارید که یک مبنا، اصول و نیازمندی‌هایی که در شبکه کودک وجود دارد توضیح داده شود و به گونه‌ای شما سفارش‌دهنده باشید؟

فرآیند برنامه‌سازی در شبکه کودک بوجود آمده و ما سفارش دهنده هستیم. فرآیندی که اتفاق افتاده تقریبا ۸ قدم دارد در مرحله اول شناسایی نیازها صورت می‌گیرد و براساس دوره‌های سنی و اقتضائات رشدی به چه شکل است و این نیازها شناسایی می‌شود. در مرحله دوم سنجش گرایش‌ها را در پیمایش و مطالعات تطبیقی دنبال می‌کنیم که غالباً به صورت علمی و توسط گروه‌های مختلف پژوهشی از دانشگاه‌ها انجام می‌شود. در مرحله سوم بررسی منابع مختلف تصویری در دستور کار قرار می‌گیرد که در حقیقت تولیدات داخلی و خارجی که در آن موضوعات وجود دارد. مرحله چهارم به تهیه سفارش‌نامه می‌رسد که در این راستا بررسی خروجی آثار هم در دستور کار قرار می‌گیرد. در این راستا به موضوع نیازمندی‌های آنتن هم توجه می‌کنیم. در مرحله بعدی به ارزیابی برنامه براساس سفارش می‌رسیم و مرحله آخر هم بازخورد این آثار را به کمک خانواده‌ها، اساتید و کارشناسان تربیتی انجام می‌دهیم.

باید حسّ درست هشداردهندگی منتقل ‌شود

*انیمیشن‌های خارجی در شبکه کودک پخش می‌شود برخی از دوستان انتقاد دارند بعضاً این‌ها با فرهنگ ایرانی منطبق نیست مثل “انیمیشن توکیو ۸ ریشتر” که درباره زلزله است. اصلاً انتخاب این انیمیشن‌ها براساس چه فاکتورهایی انجام می‌شود و اصلاً پارامترهای پخش انیمیشن‌های خارجی در شبکه کودک چیست؟

براساس منظومه ضرورت‌هایی که وجود دارد و بنابر نیازهای آنتن شبکه کودک، این اتفاق می‌افتد. اگر برای پرکردن این خلأها کاری تولید شده باشد آن‌ها را پخش می‌کنیم اگر نیاز به تولید باشد سفارش می‌دهیم برایمان بسازند. لذا در کارهای خارجی ما بررسی می‌کنیم به پیشبرد تربیتی شبکه کودک کودک می‌کند یا خیر. به طور خاص آن “مجموعه توکیو ۸ ریشتر” که به موضوع زلزله می‌پردازد و اتفاقاتی که بعد از زلزله برای یک شهر بزرگ مثل توکیو می‌افتد را روایت می‌کند اتفاقاً آموزشی است. این برای آماده‌سازی شهرهای بزرگی است که امکان دارد زلزله در آن شهرها اتفاق بیفتد مثل تهران و بقیه شهرهایی که روی گسل‌ها وجود دارند. هدف این انیمیشن این است که کودکان ما آموزش‌های مانور زلزله را با المان‌های تصویری مناسب یاد بگیرند. آموزش‌های دادرس در هلال احمر را جدی بگیرند. وقتی ببینند ممکن است یک شهری مثل توکیو که دچار زلزله می‌شود چه اتفاقات بدی برایش بیفتد، بالاخره این حسّ درست هشداردهندگی به خوبی منتقل می‌شود.

“توکیو ۸ ریشتر” بدآموزی ندارد، غم‌انگیز است

تا به حال گزارشی نداشتیم مبنی بر اینکه مجموعه ۸ ریشتر مغایر با اصول و بدآموزی است. بیشترین ناراحتی که وجود داشته به غم‌انگیز بودن این مجموعه برمی‌گردد. چون خرابی‌های بعد از زلزله و اتفاقات بعدی را نشان می‌دهد. شما می‌دانید گاهی وقت‌ها لازم است این تلخی به شکل کنترل‌شده به مخاطب چشانده شود که خودش را آماده کند تا دچارش نشود. یعنی شما در مانورهای زلزله، مدارس را بینید خیلی وقت‌ها با شوخی، خنده و غیرجدی برخورد می‌شود در حالیکه خطری است که هر لحظه امکان دارد این شهر را تهدید و مشکل ایجاد کند. سازمان هلال‌احمر در طرح دادرس آموزش‌های خوبی را برای دانش‌آموزان در نظر گرفتند که هر خانواده‌ای بتواند خودش و خانواده اطرافش را نجات بدهد. حتی ما در سال گذشته با آن‌ها مذاکره داشتیم به ما گزارش می‌دادند که سه چهار مورد بوده که کودک ۱۰، ۱۱ ساله که این آموزش دادرس را دیده‌اند توانسته‌اند خواهر و برادرش را از مرگ حتمی نجات دهد. این آموزش‌های اثر بخشی است که باید جدی گرفته شود. هلال احمر خدماتش را ارائه می‌دهد ما به عنوان کسی که می‌توانیم از این خدمات بهره ببریم آن را جدی بگیریم. رسانه می‌تواند اینجا کمک کند که این اتفاق بیفتد.

موضوع یادگیرندگی فرهنگ دینی در شبکه کودک پیگیری می‌شود

*ساخت آثار دینی و مذهبی نمونه آن برنامه “آفتاب گردون” که برنامه‌های خوبی بود در موضوع آشنایی کودکان با مباحث دینی روی آنتن رفته و می‌رود. برنامه‌های خاصی برای گسترش این نوع اتفاقات دارید و ساخت این برنامه‌ها چه نکاتی را بیشتر برای ضریب نفوذ و آشنایی بیشتر فرهنگ کودکان با عقاید دینی ما انتقال می‌دهد؟

یکی از سرفصل‌های مهم فرهنگ دینی ماست که در منظومه تربیتی شبکه هم روی آن بحث می‌شود. تربیت دینی جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آن جنبه‌ها، ارتباط فرد با خدا، دیگری دو ساحت ارتباط انسان با خودش و ارتباط انسان با انسان‌های دیگر است که بر روی همه این‌ها اثر می‌گذارد. ما سعی کردیم تربیت دینی را هم به شکل صریح و هم ضمنی، جلو ببریم. چون لزوماً همه تربیت دینی در مباحث صریح قرآنی به آن اشاره نشده است؛ مثلاً در قرآن کریم آمده که سفر بروید تا آن تربیت دینی برایتان اتفاق بیفتد یا به خلقت خداوند نگاه کنید تا آن تربیت دینی اتفاق بیفتد. شبکه کودک هم از این منظر در برنامه‌های مختلف سعی کرده این مهم را جلو ببرد. تشویق به یاد گرفتن را از تولد تا مرگ در احادیث‌مان داریم. برنامه “جزیره دانش” همین موضوع یادگیرندگی را در دستور کار دارد که فرهنگ تجربه‌گری منتج می‌شود. شعارش هم این است که علم و ایمان را با هم تلفیق کنیم زندگی‌مان بهتر می‌شود و جلو می‌رود. یا در حوزه شگفتی‌های عالم خلقت که خردسالان خیلی به آن علاقه نشان می‌دهند و دوست دارند عجایب را ببینند.

برنامه “آفتاب گردون” تربیت صریح دینی را به رخ می‌کشد

موضوع برنامه “خدا چه آفریده است” درباره همین تربیت دینی است. عجایب را به بچه‌ها یاد می‌دهد ولی نظام بیان این عجایب براساس همان مدلی است که در کتاب “توحید مفضل” وجود دارد. سعی شده همان نگاه ادامه پیدا کند و جلو برود. بعضی از برنامه‌ها هم صریح‌تر است مثل “آفتاب گردون” که یک برنامه اذان‌گاهی است که یک روحانی به نام “حجت‌الاسلام صادق مقدسیان” که کارشناسی ادبیات نمایشی هم دارد، قبلاً در شبکه افق هم کار نمایشی انجام داده این برنامه را اجرا می‌کند. شما در “آفتاب گردون” حیاط فانتزی یک مسجد را می‌بینید که یک عده خردسال در آن حیاط مشغول بازی هستند امام جماعت قبل از نماز و گاهی بعد از نماز به تناسب ساعت پخش با این بچه‌ها مواجه می‌شود که  برای بچه‌ها یک مسئله‌ای اتفاق افتاده با قصه و نقاشی کشیدن داستان را جلو می‌برد.

گاهی وقت‌ها هم در مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان برنامه “سر سفره خدا” سحرگاه روز اولی‌ها را نشان می‌دهد که به هر حال بحث تربیت دینی به صورت صریح و ضمنی پیش می‌رود. خوشبختانه این‌گونه برنامه‌های تلویزیونی را همه نوع قشری پسندیده‌اند تا جائیکه آخرین سفری که به قم داشتم مدیر مدرسه اسلامی هنر حجت‌الاسلام نواب به بنده گفتند به زودی در آن‌جا بخش کودک و نوجوان راه‌اندازی می‌شود تا امثال مقدسیان‌ها بیشتر استعدادیابی شوند و پرورش پیدا کنند. این اتفاق فرخنده‌ای است که مجموعه‌هایی در عرصه رسانه به نظریه‌سازی و نیروسازی بپردازند.

کارهای مشارکتی‌مان را مدیریت می‌کنیم تا در ذوق نزند

*یک برنامه‌ای به نام “کارگاه نجار” در شبکه کودک پخش می‌شد که نادر سلیمانی بازی می‌کرد. در این سبک و سیاق برنامه‌سازی که سنت ناب زندگی ایرانی اسلامی را به کودکان می‌آموزد آیا در دستور کار شبکه قرار دارد؟

به نظرم پاسخ به این سوال را با یک سوال شروع کنم. چطور می‌شود مشارکت‌های تجاری را در برنامه‌های تلویزیونی آورد که هم هدف تربیتی مخاطب را محقق کند و هم هدف تجاری مشارکت‌کننده به سرمنزل مقصود برسد و هم مخاطب از این مشارکت آزار نبیند؟ الان برنامه “کارگاه نجار” برنامه‌ای است که حامی مالی دارد. ولی آنقدر در ذوق نمی‌زند که مخاطب را آزرده کند. ما می‌توانستیم یک مدل برنامه‌سازی‌های مشارکتی شبیه به این قابلمه‌ها جلو ببریم اما این مشارکت‌ها و هزینه‌های اسپانسرها را به شکل هوشمندانه‌تری مدیریت کردیم. هم شبکه راضی است و هم حمایت‌کننده مالی و هم مخاطب؛ سه ضلع این ماجرا به منافع خودشان می‌رسند.

شبکه کودک می‌داند که مهارت‌های دست‌ورزی باید تقویت شود

این نیاز به طراحی دارد؛ مثلاً شبکه کودک در منظومه خودش می‌داند مهارت‌های دست‌ورزی باید تقویت بشود و می‌داند نظام آموزش رسمی خیلی نمی‌تواند روی آن کار کند. به خاطر محدودیت‌های مالی که برای ساخت کارگاه‌ها وجود دارد، ما چه کمکی می‌توانیم انجام دهیم در برنامه‌های تلویزیونی بچه‌ها را تشویق کنیم که این مهارت‌ها را روی خودشان تقویت کنند. ساخت این برنامه نیاز به هزینه دارد یک شرکت ایرانی وجود دارد که این ابزارها را تولید می‌کند. این سه ضلع کنار هم قرار می‌گیرند یک برنامه خوب تولید می‌شود. یک تهیه‌کننده از طرف شبکه می‌آید حامی مالی حمایت خودش را انجام می‌دهد و به مخاطب هم باید آموزش‌هایی داده شود؛ در این حال خدمت رسانه‌ای، درست و جامع ارائه شده است. البته پیش از این شرکت “درسا” در بخش خدمات ارزش افزوده کار می‌کرد چندین قسمت حامی مالی برنامه “مل مل” بود اما موضوع توانمندسازی استفاده کودکان از فضای مجازی بود. “درسا” هم با این موضوع آمده بود به شبکه کمک می‌کرد کار جلو برود. 

*تسنیم  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه کارگاه‌های جشنواره تئاتر اکبر رادی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه کارگاه های نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی با تمرکز بر آثار اکبر رادی، در قالب بخش جنبی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه های نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی با تمرکز بر آثار اکبر رادی، در قالب بخش جنبی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی و با همکاری موسسه افرامانا به مدت ۳ روز در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

بخش جنبی جشنواره که در قالب ۳ کارگاه آموزشی با حضور و تدریس هادی مرزبان، محمد چرمشیر و مهدی کوشکی با همکاری موسسه افرامانا در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می شود از روز سه شنبه ۱۸ دی ماه تا پنجشنبه ۲۰ دی ماه برپا خواهد بود.

«روایت شناسی و تحلیل روایت در نمایشنامه های اکبر رادی با تمرکز بر نمایشنامه روزنه آبی» عنوان نخستین کارگاه بخش جنبی جشنواره است که توسط محمد چرمشیر از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵ روز سه شنبه ۱۸ دی ماه برگزار می شود.

هادی مرزبان نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز پنج شنبه ۲۰ دی ماه کارگاه «رویکردهای نوین به آثار اکبر رادی در کارگردانی» را برگزار می کند. همچنین مهدی کوشکی در کارگاه «مواجهه با نقش در نمایشنامه های اکبر رادی» از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰ روز پنج شنبه ۲۰ دی ماه با شرکت کنندگان سخن می گوید.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از ۱۴ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه های آریا و نقش جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکر شهرام ناظری از علاقمندان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام ناظری طی پیام کوتاهی از افرادی که در مدت کسالت، نگران این هنرمند بودند، تشکر کرد.

به گزارش سینماپرس، شهرام ناظری که چندی پیش به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود، با انتشار پیغامی از تمام کسانی که نگران حال این هنرمند بودند، تشکر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

«با درود

جا دارد که از کلیه هم‌میهنان عزیزم و دوستداران هنر اصیل ایرانی سپاسگزاری کنم، کسانی که در دوره نقاهت من نگرانم بودند و از طرق مختلف حس، قدردانی، عشق و عاطفه‌شان را به من ابراز داشتند. بی‌شک انرژی همین عشق در بهبود من سرعت بخشید. این همان عشقی است که ما را در محیط نامناسب موسیقی سرپا نگه داشته است.

با تمام وجود از شما ممنونم و دوستتان دارم.»

این خواننده موسیقی ایرانی به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری بود و کنسرت‌های وی در اصفهان به دلیل بستری شدن و درمان در بیمارستان لغو شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهان با انقلاب ما به قرن ۲۱ آمد / شورای انقلاب فرهنگی، بزرگ‌ترین شورای انحطاط فرهنگی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه انقلاب ما فرهنگی نبود، بلکه اجتماعی است، با ابراز تأسف نسبت به اینکه داشته‌های خود را از دست دادیم، بیان کرد: جهان با انقلاب ما به قرن ۲۱ آمد، اما متأسفانه در بسیاری از موارد آنچه را ما داریم، به شکلی زیباتر در می‌آورند و به خودمان ارائه می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه در حاشیه چهارمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین در سخنانی با موضوع «انقلاب اجتماعی ایران و نظریه عمران» با اشاره به اینکه جهان به شدت در حال تغییر است و سرعت این تغییر نیز بالاست، گفت: اگر تئوری‌ها، توانایی ارائه نظر درباره آینده را نداشته باشند، جنگ اتفاق می‌افتد. وقتی بحث‌هایی در خصوص سوریه وجود داشت و دوستانی آمده بودند، گفتیم تئوری وجود ندارد و جنگ در پیش است، اما آقایان نظام این را درک نمی‌کنند و قصه مشروطه در حال تکرار شدن است. در زمان مشروطه هم جهان را نشناختیم و ۱۰۰ سال عقب ماندیم.

او با بیان اینکه هیچ ساز و کار تئوریکی وجود ندارد، افزود: با نبود تئوری، نگرانی‌هایی درباره اتفاقات آینده وجود دارد. با این وضعیت با یک نوع تخیل و هنر باید آینده را بشناسیم و در حال حاضر تاریخ به سمتی می‌رود که عالی است. بشر بیدار شده و چارچوب‌های فلسفی فرو ریخته‌اند و نخبگان جا مانده‌اند و این ساختار به شدت جلو می‌رود و در عین حال ناپیداست، مرز و هویت ندارد و نخبگان دنبال مردم می‌آیند.

نویسنده کتاب «مردم شناسی تاریخی» یادآوری کرد: یک شعور عمومی و عقل سلیم در جهان در حال شکل‌گیری است؛ یعنی فکر، علم و شعور نیست. جهان رو به آینده است و صحبت «میشل فوکو» در کتاب «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند» در حال تبدیل شدن به واقعیت است. او کلماتی از قبیل «جهان بی‌روح» را درباره انقلاب ایران به کار برد و معتقد بود انقلاب ایران روحی در جهان بی‌روح است.

فیاض با تأکید بر اینکه انقلاب ما فرهنگی نبود، بلکه اجتماعی است، با ابراز تأسف نسبت به اینکه داشته‌های خود را از دست دادیم، بیان کرد: جهان با انقلاب ما به قرن ۲۱ آمد، اما متأسفانه در بسیاری از موارد آنچه را ما داریم، به شکلی زیباتر در می‌آورند و به خودمان ارائه می‌کنند.

او با بیان اینکه ما ژن هوش و خلاقیت را به کشورهای دیگر صادر کردیم، افزود: معمولا دانشگاه پر از دانشجویان متفکر است، ولی شورای انقلاب فرهنگی، بزرگ‌ترین شورای انحطاط فرهنگی است. در سال‌های آغازین دهه ۵۰ بسیاری به کشورهای دیگر رفتند و بزرگ‌ترین دشمن ما همین مغزهای متفکر است که صادر کردیم. قرار بود انقلاب اجتماعی همه چیز را به ایران برگرداند، اما ساختار فعلی ساختار انحطاط است.

نویسنده کتاب «مردم شناسی دینی توسعه در ایران» با اشاره به شالوده اصلی انقلاب ایران اظهار کرد: مبنای اصلی انقلاب ما بیانیه‌ای بود که امام(ره) در کتاب «ولایت فقیه» گفته بود، اما خارجی‌ها بیشتر روی آن کار کردند. ولایت فقیه، همان انقلاب آینده ما بر اساس علم و عدالت است که در خطبه سوم نامه امام علی(ع) به مالک اشتر بیان شده است. در آن نامه بیان شده است که وظیفه عالم برقراری عدالت است و مبنای انقلاب اجتماعی ایران عَلم عدالت است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انقلاب ما اجتماعی بود، اما به یک‌باره بعد از انقلاب، از اجتماعی به فرهنگی تبدیل شد.

فیاض با اشاره به پایداری مارکسیسم نسبت به دیگر نهضت‌ها در جهان بیان کرد: همه دولت‌‎ها رفتند، اما مارکس مانده است و مارکسیسم فرهنگی همان پست مدرن است. تفسیر امام علی(ع) از قرآن تبدیل به انقلاب اجتماعی ایران شد، اما حالا از بین رفته و تبدیل به انقلاب فرهنگی شده است و علاوه بر آن، فرهنگ سازمانی هم به وجود آمده است. وضعیت نکبت بار ما به خاطر شورای انقلاب فرهنگی است؛ وگرنه انقلابی که امام با ولایت فقیه بنا گذاشت، با همان انقلاب و بعد از فوت ایشان رفت و صنعت مونتاژ و وام گرفتن از غربی‌ها دوباره برگشت.

او با اشاره به وضعیت جریان‌های سیاسی و افراد مختلف و گرایش آن‌ها توضیح داد: هاشمی رفسنجانی به سراغ توسعه آمریکایی رفت و باند چپ اسلامی گفتند ما پیشرفت را می‌خواهیم. باند احمدی نژاد اصلا پیشرفت را قبول نداشتند و یک ساختار فاشیستی داشتند و شکست خوردند و بعد احمدی نژاد سمت جریان چپ اسلامی برگشت.

فیاض در خصوص راهبردهای لازم برای پشبرد انقلاب تشریح کرد: انقلاب ما باید به انقلاب اجتماعی برگردد و انقلاب فرهنگی باید اجتماعی شود و مبنای آن باید علم و عدالت و عقل عملی باشد. بعد از انقلاب نهضت عرفان آمد و نباید آن را دست کم بگیرید که به دست فراماسونری افتاد و مردم گیج شدند.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: ما بعد از انقلاب، به نام فرهنگ، عرفان را برگرداندیم و دین، نهج البلاغه و قرآن از بین رفت. مدل اسلام، آبادی و توسعه و ریشه آن در قرآن است.

فیاض درباره نوع پیشرفت ما تشریح کرد: پیشرفت بر اساس رمانتیسم و توسعه نیز بر اساس رئالیسم است و ما یا راه آمریکایی یا اصلاح طلبان را رفتیم و همه شکست خوردیم و انقلاب ما از اجتماعی تبدیل به فرهنگی شد. ما اگر این راه را نرویم، جهان در حال حرکت به آن سمت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عدم علاقه دیزنی به ساخت دنباله یک لایواکشن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته رابرت زمکیس علی رغم نهایی شدن فیلمنامه «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ ۲» کمپانی دیزنی علاقه ای برای ساخت دنباله ای برای لایواکشن موفق خود ندارد.

به گزارش سینماپرس به نقل از مووی‌وب، رابرت زمکیس فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی اعلام کرد فیلمنامه «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ ۲» آماده است، اما دیزنی علاقه‌ای به ساخت آن ندارد. زمکیس این خبر را هفته گذشته در میزگرد خبری آخرین فیلم خود «به مارون خوش آمدی» بیان کرد.

رابرت زمکیس را به عنوان یکی از خلاق‌ترین و خیال‌پردازترین کارگردانان هالیوود به حساب می‌آورند که خالق آثار مهمی چون «بازگشت به آینده»(۱۹۸۵)، «فارست گامپ»(۱۹۹۴)، «دور افتاده»(۲۰۰۰) و «پرواز»(۲۰۱۲) است.

یکی از کارهای اولیه او کارگردانی لایواکشن کمدی «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت» به تاریخ ۱۹۸۸ است. این فیلم ترکیبی از انیمیشن و لایواکشن با عناصری از ژانر فیلم‌های نوآر بود و ماجرای آن در اواخر دهه ۴۰ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که آدم‌ها و شخصیت‌های کارتونی کنار هم زندگی می‌کردند. فیلم داستان کارآگاهی خصوصی را روایت می‌کند که ماموریت دارد شخصیتی کارتونی به نام «راجر ربیت» یا راجر خرگوشه را به جرم قتل یک تاجر دستگیر کند.

سال ۱۹۸۱ کمپانی دیزنی حقوق فیلمنامه را خرید و بعد از مدتی پای اسپیلبرگ را به عنوان تهیه کننده به این پروژه باز کرد. «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ » سال ۱۹۸۸ اکران شد و به سرعت تحسین منتقدان را برانگیخت و با فروشی ۳۲۹ میلیون دلاری به یک بلاک‌باستر یا ستاره پرفروش تبدیل شد. «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ » باعث بازگشت دوباره توجه‌ها به دوران عصر طلایی انیمیشن‌های آمریکایی و سرآغاز ورود به دوره انیمیشن‌های مدرن و رنسانس دیزنی شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسید دیزنی علاقه‌ای به ساخت دنباله برای این انیمیشن موفق ندارد. زمکیس در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ساخت قسمت دوم این فیلم توسط دیزنی گفت: فکر نمی‌کنم اتفاق بیفتد. نمی‌دانم داستان آن دیگر  قرابتی با دنیای دیزنی دارد یا نه، چراکه در این فیلم هیچ ملکه‌ای وجود ندارد. در حال حاضر یک فیلمنامه فوق‌العاده برای قسمت ۲ آن در دیزنی وجود دارد ولی فکر می‌کنم در صفحه رادار آنان نیست.

صحبت‌های زمکیس نوعی طعنه به دیزنی بود ولی درنهایت این نکته واضح است که او عقیده دارد خط سیر این انیمیشن همخوانی چندانی با دنیای این روزهای دیزنی ندارد. البته شاید بتوان این نکته را هم اضافه کرد که دیزنی به دنبال پروژه‌های پولساز است و شاید درباره موفقیت دنباله یک لایواکشن ۳۰ ساله تردیدهای زیادی دارد.

درباره فیلمنامه نیز سوال‌های مطرح است زیرا دقیقا مشخص نیست نویسنده فیلمنامه‌ای که زمکیس به آن اشاره می‌کند چه کسی است. سال گذشته نام جی‌جی ‌آبرامز فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده مطرح آمریکایی حول پروژه «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ ۲» مطرح شد ولی تا جایی که اطلاعات موجود است این همکاری به سرانجامی نرسید. در هرصورت آن چه اکنون واضح است این است که یک فیلمنامه فوق‌العاده برای این انیمیشن موجود و آماده ساخته شدن است و این دیزنی است که باید تصمیم بگیرد راجر باز هم می‌تواند روی پرده‌ها بیاید یا نه.

مشاهده خبر از سایت منبع