دعوت دوباره چین از علی رهبری

علی رهبری (آهنگساز و رهبر بینالمللی ایرانی) که مهرماه امسال همزمان با مسابقات ورزشکاران ایرانی در بازیهای آسیایی هانگژو روی صحنه رفت، باری دیگر از طرف چین برای رهبری ارکستر سمفونیک جوانان چین دعوت شده است.

علی رهبری (آهنگساز و رهبر بینالمللی ایرانی) که مهرماه امسال همزمان با مسابقات ورزشکاران ایرانی در بازیهای آسیایی هانگژو روی صحنه رفت، باری دیگر از طرف چین برای رهبری ارکستر سمفونیک جوانان چین دعوت شده است.

سینماپرس: ۱۰۶ اثر متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شدند.
به گزارش سینماپرس، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر بیان کرد: طی یک ماه فرصت ثبتنام آثار سینمایی در سامانه جشنواره که تا پایان آبان ماه ادامه داشت، تهیهکنندگان ۱۰۶ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل و دوم ثبت کردهاند.
مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبتنامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که در کنار فیلمسازان صاحب نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند.
سیمونیان از تطابق آثار ثبت نامی با آییننامه توسط دبیرخانه جشنواره خبر داد و اظهار کرد: فیلمهای حایز شرایط حضور پس از ارسال نسخه توسط هیات انتخاب بازبینی خواهد شد.
وی ادامه داد: هیات انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلمهای متقاضی حضور را از ۱۵ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلمهای منتخب را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر اعلام خواهد کرد.
سیمونیان از صاحبان آثار متقاضی درخواست کرد طبق زمانبندی اعلام شده نسخه بازبینی را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.
گزارش بخش بینالملل جشنواره نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.
چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار میشود.

در نشست خبری جشنواره ملی گنجینه مهر امروز در کتابخانه و موزه ملک بر راههای بهرهگیری از آثار هنری برای تجلی مفهوم زیارت تاکید شد.

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «خبر خاصی نیست»، گفت: تربیت نیروی جدید در سینما همواره وجود داشته است اما رشد کردن در این حوزه و دیدن شدن از جمله موضوعاتی است که نیاز به موقعیت دادن، دارد و در ادامه ماندگاری آن فرد تنها منوط به استعداد و توانایی های خود او خواهد بود.
به گزارش سینماپرس، بیتا احمدی در گفتوگو با ایرنا درباره حضور بازیگران جدید در تلویزیون و سینما اظهار داشت: هر جریان فکری هر از چند گاهی نیاز به فکر و اندیشه تازه دارد که سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته اندیشه تازه به معنی نفی پیشکسوتان نیست اما نیروی تازه نیازِ هر تفکری است و در هنر، مخصوصا سینما و تلویزیون که نیروی انسانی بخش مهمی از آن را تشکیل میدهد باید به روز شود.
وی تاکید کرد: تربیت نیروی جدید در سینما همواره وجود داشته است اما رشد کردن در این حوزه و دیدن شدن از جمله موضوعاتی است که نیاز به موقعیت دادن، دارد و در ادامه ماندگاری آن فرد تنها منوط به استعداد و توانایی های خود او خواهد بود.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: همانطور که قصه و فیلمنامه در سینما نیاز به تنوع دارد حضور متنوع بازیگران نیز باعث توجه بیشتری مخاطبان سینما میشود و این خود می تواند به بهتر و بیشتر دیده شدن اثر که به طبع آن تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت، بیانجامد.
احمدی با بیان اینکه درست است که بازیگر باید در هر ژانری توانایی ایفای نقش داشته باشد، افزود: اما این به معنای آن نیست که فیلمسازان بخواهند در همهی فیلمها و ژانرها با یک تعداد خاصی بازیگر کار کند. این اتفاق ممکن است موجب کسل کنندگی کار برای مخاطب شود.
وی تاکید کرد: استفاده از بازیگران جوان و کم تجربه ۲ ویژگی مثبت را در پی خواهد داشت نخست اینکه چهرههای جدید وارد سینما میشوند و نکته دوم اینکه سینما و تلویزیون را از حالت یکنواختی در حوزه بازیگری خارج میکند.
بازیگر سریال «خوابزده» با بیان اینکه حضور زیاد بازیگر در سینمای هالیوود خودش یکی از نشانههای قدرت و اهمیت سینمای آمریکا است، ادامه داد: نکته قابل تامل اینکه در برخی مواقع بازیگران بسیار مطرح هالیوود در طول سال تنها در یک یا در موارد کم در ۲ فیلم ایفای نقش میکنند در حالی که در سینمای ایران بعضا بازیگرانی حضور دارند که در سال بین ۵ یا ۶ فیلم بازی میکنند.
احمدی تاکید کرد: بازیگری بدون شک یک علم است که مانند همه علوم باید به روز شود. گاهی مواقع باید بازیگر چند صباحی از کار دور باشد تا با تامل و تمرین دوباره به صحنه تئاتر یا سینما و تلویزیون برگردد.
این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: مهمترین نکته اجازه ورود بازیگران جدید و حمایت از آنها است. این اتفاق علاوه بر اینجا پتانسیل جدید در سینما و تلویزیون به تنوع و رشد فیلمها و سریالها نیز کمک میکند.

حالا خیلی وقت است که هر بار یکی از خوانندگان پاپ برای بیشتر دیده شدن قطعهای از خوانندگان پاپ قدیمی را کاور میکند تا مخاطبش را به خاطرهبازی دعوت کنند اما زمانی که پای انتشار یک کار خلاقانه در میان باشد، باید بیرحمانه بگوییم که حرفی برای گفتن ندارند!

سینماپرس: حاج یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی و یکی از مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) در خصوص جای خالی روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) گفت: اگر هنرمندان سیره اهل بیت (ع) را به تصویر بکشند قطعاً اثر بیشتری روی جامعه و به ویژه نسل جوان خواهد داشت؛ ما از هنرمندان گله داریم که کار شایسته ای در حوزه انجام نمی دهند و تعداد محصولات سینمایی و تلویزیونی ما در این خصوص بسیار اندک است.
این کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زبان هنر زبانی است شیرین و جذاب؛ وقتی چشم می بیند و گوش می شنود و انسان چیزی را از راه چشم و گوش می بیند خواه ناخواه اثر بیشتری روی او می گذارد. به تنهایی با بیان کردن سیره اهل بیت (ع) نمی توان عموم افراد جامعه را با کرامات آن عزیزان آشنا کرد.
وی ادامه داد: وقتی بنده نوعی روی منبر مطلبی را عنوان می کنم حالا چه در مجلس روضه باشد و چه در مسجد و… ممکن است عده ای افراد که اصولاً با ما زاویه دارند به اصل حرف های ما توجه نکنند و اصلاً حرف های مان را گوش نکنند. بنده بارها با چنین افرادی برخورد کردم اما از آنجا که این افراد با هنر و سینما و تلویزیون دچار زاویه نیستند وقتی این حرف های ما در قالب آثار هنری به ایشان عرضه شود با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.
بهتاش تأکید کرد: اهل بیت (ع) می فرمایند لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ یعنی وقتی مردم شیرینی کلام ما را متوجه شوند خودشان از ما پیروی می کنند و دنبال مان می آیند! اما متأسفانه مسئولان فرهنگی و هنرمندان ما به این امر مهم و ضروری بی توجه هستند.
این پیرغلام اهل بیت (ع) سپس با انتقاد از اینکه ما نتوانستیم همگام با نیازهای روز جامعه خود را به روز کنیم اظهار داشت: ما متأسفانه به نوعی دچار عقب ماندگی شدیم؛ آنچنان که باید فعالیت نکردیم تا مثلاً بنده منبری کلامم را به روز برای مردم بیان کنم. ما تا خود را به روز نکنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که نسل جوان حرف های مان را بشنوند.
وی در پایان این گفتگو متذکر شد: بدیهی است که مردم دنبال الگوهای خوبند اما چون الگوی خوب پیدا نمی کنند دنبال بدان می روند. هر کسی در هر جایگاهی در قبال مسئول است. هر کسی باید به اندازه توان خودش مسئول است و این مسئولیت نباید به فراموشی سپرده شود.

نماهنگ «نقاب» عنوان یکی از تازه ترین محصولات تصویری – موسیقایی در حمایت از مردم غزه است که با شعر، آهنگسازی و خوانندگی حسام آرین پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

یکی از خوانندگان شناختهشده موسیقی حماسی در تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود از انتشار یک نماهنگ سهزبانه برای مردم مظلوم غزه خبر داد.

سینماپرس: مدیرعامل کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید براینکه برای راهاندازی انتشارات کانون هزینه زیادی تقبل کرده است، گفت: برای کانون کتاب و فیلم خط قرمز است، غیر از معیشت همکاران از بقیه موارد میگذریم تا کتاب تولید کنیم. کانون چند خط قرمز دارد یکی معیشت همکاران است که در وضعیت خوبی نبود و آن را درست میکنیم البته هنوز با مطلوب فاصله داریم.
به گزارش سینماپرس، حامد علامتی مدیرعامل کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان در گفتوگو با کتاب ایران، به اقدامات این موسسه در ۱۶ ماه فعالیت پرداخت که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
حدود دو سال است که به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به فعالیت هستید، این دوره را چگونه ارزیابی میکنید؟ تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شدید؟
باید مبتنی بر آینده حرکت کنیم، ضرورت داشت تا برای رسیدن به این هدف سند راهبردی تنظیم کنیم
علامتی: حدود ۱۶ ماه است که به عنوان مدیرکل فعالیت میکنم. تعداد اعضای کانون تا به امروز به ۵۰۰ هزار عضو ثابت و دو میلیون مخاطب رسیده است. وقتی در مجموعهای مستقر میشوید، اهداف و برنامههایی برای اجرا دارید. ابتدا وضعیت کانون را آسیبشناسی کردیم. به نظام مسائلی رسیدیم که مسائل اصلی کانون بودند، میتوانستیم با اصلاح این مسائل کانون را رو به پیشرفت هدایت کنیم و همچنین میتوانستیم به این مسائل خیلی توجه نکنیم و چند کار را بالا بیاوریم و روی آنها تبلیغات کنیم. اما مورد اول را انتخاب کردیم زیرا میخواستیم کار ریشهای و اساسی انجام شود. نظام مسائل خیلی به ما کمک کرد تا بتوانیم موانع را از راه برداریم، نقاط قوت را تقویت کنیم، بیشتر روی نقاط ضعف کار کنیم و بتوانیم ضعف را به قوت تبدیل کنیم.
در درون و در برون سیستم مشکلاتی داشتیم، در محیط و محاط مشکلاتی داشتیم اگر بخواهم در کل جمعبندی کنیم، نگاهی به گذشته کانون کردیم تا روزی که من آمده بودم؛ از دهه ۶۰ و ۷۰ که کانون در اوج بود تا به امروز را بررسی کردیم که فراز و نشیبهایی داشت یک الگو گرفتیم، ولی اینکه در گذشته بمانیم خطا است و باید مبتنی بر آینده حرکت کنیم، ضرورت داشت تا برای رسیدن به این هدف سند راهبردی تنظیم کنیم.
نمیتوانید برنامههایی را شروع کنید و ندانید که در چه مسیری حرکت میکنید. یکی از کلان مسالهها تالیف سند راهبردی بود زیرا چنین سندی پیش از این وجود نداشت. در نتیجه تیمی را متشکل از کارشناسهای ادبی، فرهنگی و هنری، متخصصان امر تربیت، متخصصان کانونی و غیرکانونی برای نقد عملکرد کانون دعوت کردیم. در این روزها ویراست سوم سند راهبردی کانون منتشر میشود. تمرکز فعالیتهای امسال را برای تالیف سند راهبردی گذاشتیم این سند از آذر ماه ۱۴۰۲منتشر خواهد شد و همه میتوانند درباره آن نظر بدهند زیرا از ۱۴۰۳ شروع عملیاتی شدن سند راهبردی کانون در بر گرفته شده است؛ بنابر این با نگاهی به گذشته و مبتنی بر آینده این سند تنظیم شده است. حتما در مسیر رشد قرار داریم و حتما بینقص نیستیم.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان
کانون را برای اهالی فرهنگ، هنر و آموزش مساله کردیم
اگر بخواهم درباره عملکرد بیش از یک سال گذشته کانون گزارش دهم میگویم، مهمترین کاری که امروز برای کانون انجام دادیم، این است که کانون را برای اهالی فرهنگ، هنر و آموزش مساله کردیم، همه بخشها روی این مساله حساس شدند و آن را نقد میکنند، همینکه میگویند این کار اشتباه است، یعنی حساس شدند. البته گاهی کانون را تشویق میکنند. ممکن است دست کانون پر یا خالی باشد؛ اما قبل از این کانون از ذهنها رفته بود، همه کانون را میشناختند اما از آن توقعی نداشتند. در پی هر اتفاق فرهنگی، هنری، ادبی آموزشی و تربیتی دنبال عملکرد کانون هستند این نشان میدهد که کانون توانسته خود را در اذهان جای دهد و کانون باید پیشتاز باشد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را چگونه تعریف میکنید؟
علامتی: اگر بخواهم تعریفی از کانون ارائه بدهم، یکی از پرسابقهترین و پرتجربهترین مجموعه فرهنگی و هنری کشور در حوزه کودک و نوجوان است که مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش میکند تربیت چند ساحتی را بر عهده داشته باشد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۶ ساحت سند تحول بنیادین دارد که با دو سند به صورت مستقیم کار میکند، یکی تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی است و دیگری تربیت زیباییشناسی، هنر و ادب است؛ از طرفی مقام معظم رهبری خواستند تا بذر ایمان را در دل کودکان بکاریم.
در کانون از گذشتۀ خود درس میگیریم، این هویت ما را تشکیل میدهد؛ درجا نمیزنیم که امروز ما است و مبتنی بر آینده حرکت میکنیم
تفاوت مبنایی کانون با دیگر بخشها در حوزه آموزش و پرورش این است که اول ما در محیط غیررسمی فعالیت میکنیم و کودک میتواند از کانون بهرهبردار باشد. دوم عضویت در کانون در یک محیط اجباری نیست و کودک و والدین او اختیار میکنند و به کانون میآیند (البته آموزش عمومی حتما باید برای همگان باشد) و همچنین ابزار کار در کانون هنر است که منطبق با فطرت کودک میتواند رقم بخورد.
در کانون از گذشتۀ خود درس میگیریم، این هویت ما را تشکیل میدهد؛ درجا نمیزنیم که امروز ما است و مبتنی بر آینده حرکت میکنیم. همچنین کانون را مساله کردیم؛ برای اهالی تعلیم و تربیت عملکرد کانون مساله است، نکته آخر این است که ما در تربیت چند ساحتی با استفاده از فیلم، تئاتر، کتاب، ادبیات، داستان و شعر حرکت میکنیم.
در کنار اینها کانون زبان ایران یکی از موسسههای اقماری کانون کودکان و نوجوانان است و امروز حدود ۳۰۰ هزار زبانآموز در کشور دارد. این بخش از کانون یکی از قدیمیترین، موثرترین و با سابقهترین مجموعه زبان ایران است که حدود ۱۱ زبان زنده دنیا در آن تدریس میشود. همچنین دنبال ترویج زبان فارسی در خارج از کشور در همکاری با بنیاد سعدی هستیم.
نگاه دولت سیزدهم به قصهگویی متفاوت است
دستاوردهای کانون در مدت مدیریت شما چه بوده است؟
علامتی: به جای صحبت درباره دستاوردهای کانون، از دستاوردهای دولت میگویم. اقدامات کانون را میتوان به چند دسته تقسیم کرد، یکی اقداماتی که پیش از این انجام میشد و در این دوره آن را تقویت کردیم، یکسری اقداماتی که ابتکار دولت ما است.
امسال برای نخستین بار پایتخت قصهگویی را انتخاب کردیم، یزد به عنوان پایتخت قصه گویی انتخاب شد زیرا پیشینه قصه و قصهگویی دارد
پیش از این جشنواره قصهگویی بوده، این جشنواره فراز و نشیب داشته است؛ جشنواره قصهگویی را ادامه میدهیم و تمام توان خود را در این کار گذاشتیم. بیستوپنجمین دوره آن برگزار میشود، در حالی که این رویداد در حال فراموشی بود، آن را ارتقا دادیم و کانون به قصهگویی ارزش و بها داد و آن را ثبت ملی کرد. در زمانی که کانون مورد نقد بسیار بود، کانون یکی از فاخرترین کارهای خود را ثبت ملی کرد این یعنی نگاه دولت سیزدهم به قصهگویی متفاوت است.
کار دیگری هم کردیم، امسال برای نخستین بار پایتخت قصهگویی را انتخاب کردیم، یزد به عنوان پایتخت قصه گویی انتخاب شد زیرا پیشینه قصه و قصهگویی دارد. یک نمونه خوب آن مهدی آذریزدی است که کتاب قصههای خوب برای بچههای خوب را نوشت؛ قسمتی از انتخاب این شهر هم برای مسئولان پای کار این استان است؛ در نتیجه دبیرخانه دائمی در یزد تاسیس شد. قصهگویی قبلا فقط در تهران اجرا میشد اما الان در همه استانها است.
آخرین آمار تعداد شرکتکنندگان برای قصه و قصهگویی تا ۱۲ هزار بود اما در این دوره به ۱۷ هزار رسیده است، این اعداد واقعی است در حالی که قبلا آمار واقعی ارائه نمیشد. قصهگویی بخشهای مختلف از زبان اشاره برای ناشنوایان تا جستارنویسی را شامل میشود که بعدها بخشنامههایی به آن اضافه میشود. امسال دو نکته را به قصهگویی اضافه کردیم، یکی روایت اراده، به دلیل تقارن این ایام با روزهای مظلومیت غزه و قصه غزه که برای آن برنامههای مختلف در نظر داریم.
کتاب و کتابخوانی حول ۶۰ محور در کانون فعال است
بعد از چند سال که انتشارات کانون غیر فعال بود، شما چگونه توانستید دوباره آن را راهاندازی کنید؟
در دوره جدید ۳۵۰ عنوان تجدید چاپ داشتیم و ۱۵۰ عنوان هم چاپ اول داریم. میتوان گفت ۲۹ میلیارد تومان برای چاپ، تولید و خرید کتاب هزینه کردیم
علامتی: کانون با کتاب عجین است، کارهایش با کتاب شروع میشود، با کتاب ادامه دارد و به کتاب ختم میشود. کانون به معنی کتاب و کتابخوانی است اما این کتاب و کتابخوانی حول ۶۰ محور در کانون فعال است، هنرهای تجسمی، نویسندگی خلاق تا تئاتر فیلم قصه و قصهگویی، خوانش کتاب، بازیهای اوریگامی که همه اتفاق میافتد؛ اما تولید، چاپ و توزیع کتاب وظیفه کانون است.
قریب به هفت سال کانون کتاب چاپ نکرده بود. حتی گاهی رونمایی از کتاب انجام شده بود، اما آن کتاب فقط یک جلد بوده و چاپ نشده است. در حالی که ما درانتشارات کانون سه میلیون جلد کتاب چاپ و خرید کردیم. در دوره جدید ۳۵۰ عنوان تجدید چاپ داشتیم و ۱۵۰ عنوان هم چاپ اول داریم که تکتک آنها را رونمایی میکنیم. میتوان گفت ۲۹ میلیارد تومان برای چاپ، تولید و خرید کتاب هزینه کردیم.
کانون در رویکرد جدیدش متولی است، تولیگری و تا اندازهای تصدیگری میکند و سیاست دولت و ریاست جمهوری همین است. همچنین کانون از سایر ناشرین کتاب خریداری میکند. از ناشران مختلف حدود ۸ تا ۹ میلیارد کتاب خریده ام. از تمام ناشران بزرگ خواستم که کتابهای خوب خود را به من معرفی کنند، اما نه کتابهایی را که در انبار نگهداری میکنند، بلکه کتابهایی را که در سال اخیر منتشر کرده اند؛ شورای کتاب آثار را بررسی کرد و از هزار تا سه هزار نسخه کتاب از ناشران خرید.
کتابهای کانون در کتابخانههای کانون توزیع میشود، در ۴۰ هکتار کتابخانه، یعنی هزار مرکز فرهنگی و هنری و ادبی، بیش از ۹ میلیون جلد کتاب داریم. اما گستره توزیع ما فقط کانون نیست، وظیفه داریم تا به کتابخانهها و مناطق محروم هم کتاب اهدا کنیم، جاهایی که کتاب نمیرسد، مناطق عشایری، مناطق محروم، حاشیه شهرها، جاهایی که دوستدار کتاب اند ما کتاب اهدا میکنیم.
کتاب برای کانون مساله است
چرا مدیران قبلی کانون نمیتوانستند انتشارات آن را فعال نگه دارند؟
علامتی: من پول گذاشتم! زیرا کتاب برای من مساله است، کتاب برای کانون مساله است، غیر از معیشت همکاران از بقیه موارد میگذریم تا کتاب تولید کنیم. کانون چند خط قرمز دارد یکی معیشت همکاران است که در وضعیت خوبی نبود در حال بهبود آن هستیم، اما با مطلوب فاصله داریم. کتاب و فیلم خط قرمز ما است. نمیشود کانون باشد و کتاب تولید نکند. اگر بخواهم برای هر مرکز یک کتاب بدهم باید هزار نسخه کتاب منتشر کنم. جالب است ارسال یک کتاب به کتابخانه کافی نیست، حداقل باید دو تا سه کتاب برای هر مرکز فرستاده شود تا اگر کسی کتاب را به امانت برد، دیگر افراد بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین کمتر از سه تا چهارهزار نسخه از کتابی منتشر نمیشود.
کانون در اکثر کرسیهای فرهنگ و هنر نشسته است
شما موفق شدید که بودجه بیشتری به کانون اختصاص دهند؟
علامتی: نگاه ویژه دولت به کانون در جاهای مختلف خود را نشان میدهد یکی بودجه است، که توانستیم بودجه خوبی اخذ کنیم، دومی این که کانون عضو شورای فرهنگ عمومی شده است. کانون در جاهایی عضو شده که قبلا عضو نبود. همچنین درآمد خود را بالا بردیم زیرا شرکت دولتی هستیم و باید درآمد داشته باشیم، باید بالا برود زیرا با پول دولتی نمیچرخد اما افزایش بودجه داشتیم.
درآمد ما هم افزایش پیدا کرده است اما با نقطه مطلوب فاصله داریم و همچنان از دولت کمک و زیان میگیریم. ما شرکت زیانده نیستیم زیرا برای آینده کشور سرمایه گذاری میکنیم. ما با فکر سر و کار داریم.

سینماپرس: سیدضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در راستای تصمیم شورای صنفی نمایش در خصوص توقف اکران «فسیل» واکنش نشان داد.
هاشمی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ماهیت شورای صنفی اکران؛ صنفی و نهادی است و باید در تصمیماتش ضمن برقراری عدالت نسبی مصالح عمومی سینما خاصه در حوزه اقتصادی را مدنظر قرار بدهد.
وی یادآور شد: در شرایط پسا کرونا که رخوت و تعطیلی بر سالن های سینما چنبره زده بود، هیچ تهیه کننده ای حاضر به اکران فیلمش نمی شد؛ البته حق هم داشتند، به دلیل عدم استقبال مردم میلیاردها سرمایه ممکن بود از بین برود تا اینکه اقای سید ابراهیم عامریان تهیه کننده «دینامیت» این ریسک را به جان پذیرفت و فیلمش را اکران کرد، بعد از وقایع شهریور پارسال، «فسیل» صدها سالن سینما را که در آستانه تعطیلی مطلق بودند جان تازه ای بخشید و با استقبال بی نظیر مردم هفته به هفته «فسیل» از فروش و مخاطب بیشتری بهره مند گردید تا جایی که با ۷ میلیون مخاطب به فروش بالای ۲۸۰ میلیارد تومان رسید.
این تهیه کننده پیشکسوت متذکر شد: بنا به اذعان صاحبان سالن، «فسیل» نه تنها سالن ها را از تعطیلی نجات داد که ضرر و خسارت هنگفت آنها در دوران کرونا را هم جبران کرد. حال در این شرایط بجای اینکه از تهیه کننده فهیم و نجیب این فیلم قدردانی کنیم؛ در شورای صنفی اکران بنا به دلائلی که اعلام نمی کنند ولی می دانیم که تمامیت خواهان در حاشیه کدام جلسه چنین درخواست ناحقی را مطرح و شورا و سازمان را تحت فشار قرار داده اند، شورا علیرغم تصمیم قبلی خود مبنی بر ادامه اکران «فسیل» تا پایان سال را یک شبه کنار گذاشته و حکم به توقف این فیلم می دهند.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «اعتراض» و «شوکران» با بیان اینکه فرای مواضع متناقض آقایان در شورا، به تهیه کننده ای که به وعده شما برای ادامه اکران تا پایان سال میلیاردها تومان مجدد هزینه تبلیغات کرده و حال با حکم توقف فیلمش روبرو شده، چه جوابی می دهید؟ اظهار داشت: این ضرر مالی را چه کسی قرار است جبران کند؟ تصمیمی که نه تنها برخلاف قوانین و آیین نامه های موضوعه است بلکه با تمام اصول و معیارهای انسانی، حرفه ای و شرعی نیز در تضاد و تقابل است. آقایان اگر نمی توانند چراغ این سینما را روشن نگه دارند و از منافع اقتصادی آن صیانت کنند؛ سلمنا استعفا بدهند و شورای صنفی را به اهلش بسپارند. بنا نیست شورای صنفی از بار مسئولیت شانه خالی کرده و با فرافکنی تقصیر را به گردن دیگران بیندازد.
هاشمی تصریح کرد: توقف یک شبه فیلمی که ماهیانه ۵ میلیارد فروش داشته و هنوز مخاطب بالقوه دارد، بدعت خطرناکی ست که اگر رویه شود دامن همه تهیه کنندگان سینما را خواهد گرفت. فیلم هایی همچون «عقاب ها،» «اخراجی ها»، «کلاه قرمزی و پسرخاله» و امثالهم فیلم های پرفروش سینمای ایران هستند که به دلیل برخورداری از مولفه های یک فیلم پرفروش، به آنها فرصت و مجال کافی (به روش های مالوف) داده شد تا طی ماه ها و بعضا سالها به این رکورد رسیدند! عقل سلیم هم چنین حکم می کند؛ اما در عوض باید پرسید کدام طیف و نحله فکری بیماری ست که با رونق سینما و استقبال مخاطب از فیلم ها، عرصه بر او تنگ شده و باعث اختلال در شریان های حیاتی او می شود؟