X

بایگانی آذر 6, 1402

دفتر سینمایی

«هنر» زبان مشترک همه انسان‌هاست/ زبان هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم صحیح و حقایق است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان با اشاره به اینکه حقایقی همچون عدالت، ‌ صلح، نوع‌دوستی و آزادگی‌ موضوع‌های اصیل جوامع بشری هستند، گفت: زبان هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم صحیح این حقایق است.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور دوشنبه- ششم آذرماه- در دور سوم گفت‌وگوی دینی اسلام و شینتوئیسم در توکیو حضور یافت و سخنرانی خود را با عنوان «نقش دین در هنر و معماری از نظر اسلام و شینتوئیسم» ارائه کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست اظهارداشت: روابط مابین دو کشور ایران و ژاپن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که چندی پیش نودمین سالگرد آن با شکوه تمام جشن گرفته شد و برنامه‌های متعددی در گرامیداشت آن برگزار شد، روز به روز در حال توسعه است.

ایمانی پور افزود: امیدواریم برگزاری «گفتگوهای دینی» که تاکنون دو دوره آن با موفقیت برگزار شده و همچنین «گفتگوهای فرهنگی» که همکارانم در ایران در حال برنامه‌ریزی آن هستند، علاوه بر تأثیرات معنوی آن در سطح جهانی، بتواند در توسعه و تحکیم این روابط نقش سازنده‌ای ایفا کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: موضوع این دور از گفت و گوها، بررسی نقش دین در هنر و معماری از نظر اسلام و شینتوئیسم است. هنر، زبان مشترک همه انسانهاست زیرا که منبعث از طبیعت و فطرت آدمی است. هنر، ‌ ‌به ویژه هنر سنتی از خلاقیّتی سرچشمه می‌گیرد که الهام روحانی را با نبوغ قومی درآمیخته و از قواعد اصیل هنر پیروی می‌کند.

وی اظهارداشت: چنین هنری، در چارچوب مفهومی خود، فراتر از زیبایی‌شناسی ساده می‌رود و سعی دارد معانی و حقایق عمیق‌تری را متجلّی کند. حقایقی همچون عدالت، ‌ صلح، ‌نوع‌دوستی، آزادگی و نظایر آنها که موضوعات اصیل جوامع بشری هستند و بشر امروز برای زندگی درست و سالم محتاج آنهاست.

ایمانی پور با تاکید بر اینکه به باور بسیاری از صاحبنظران، زبان هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم صحیح این حقایق است، گفت: هنگامی که سخن از اقسام هنر می‌رود، عمدتاً دو نوع هنر در تقابل با یکدیگر تعریف می‌شود. هنر سنتی که خود دارای شئون مختلفی از جمله هنر قدسی یا هنر دینی است و هنر ناسوتی.

وی افزود: شاید بتوان هنر سنتی را در مقابل هنر ناسوتی بهتر شناخت. هنر ناسوتی عبارت از آن هنری است که نه زبان رمزی دارد و نه منشأ الهامش فوق بشری است. این سخن در مورد آن هنر ناسوتی که موضوع آن امور دینی باشد نیز صادق است که نمونه آن اغلب هنرهای دینی اروپا پس از قرون وسطی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور بیان کرد: بهترین نمونه‌های هنر سنتی در هنر اسلامی و هنر شرقی به ویژه هنر شینتویی یافت می‌شود که در عین سادگی باشکوه است و در عین رمز آلودگی با طبیعت عجین است. حال اگر هنر سنتی به موضوع‌های دینی بپردازد و چنین خدمتی را وظیفه خود کند، هنر مقدس شکل می‌گیرد. در چنین حالتی، رابطه هنر با دین، رابطه کالبد با روح است. به این معنا که همواره دین به عنوان راهنما و تغذیه‌کننده (فکری) هنر، ایفای نقش می‌کند. ارزش‌های دینی به عنوان تغذیه‌کننده هنر، انسان را به ایجاد فضا، محیط و کالبدی هدایت کذدند که الهام‌بخش انسان در فهم بهتر اعتقاداتش بوده است.

معماری براساس دین به عنوان صورتی از هنر را برای مکانی قدسی ایجاد می‌کند

ایمانی پور اظهارداشت: در بسیاری از سنت‌های دینی، از جمله اسلام و شینتوئیسم، هنر و به ویژه هنر معماری، در مقام یک ظرف، نقش مهمی در بروز و ظهور مظروف خود یعنی عالم قدسی دارد. در این دو سنّت، هنرها به عنوان وسایطی برای بزرگداشت حقایق متعالی و تأمل ژرف عمل می‌کنند.

وی افزود: معماری به عنوان صورتی از هنر، در شکل دینی خود، مکان قدسی را ایجاد می‌کند، مکانی که کانون معنویت شمرده می‌شود و مناسب‌ترین محل برای به جا آوردن آیین‌های عبادی است. در معماری اسلامی، مساجد برای ایجاد یک فضای مقدس برای اعمال دینی و تأمل ژرف طراحی و ساخته می‌شوند. الگوهای هندسی پیچیده، خطاطی و طرح‌های اسلیمی در مساجد، تمثیلاتی است برای نمودار ساختن وحدت و تجلّی جمال حق در آفرینش. بر همین سان، معماری شینتو بر ایجاد فضاهایی تمرکز دارد که ارتباطی بین عالم بشری و عوالم الوهی را فراهم کند. دروازه‌های تری (torii) در ورودی معابد شینتو، خود با ایجاد فضای تهی مقدّس (ما ma) مدخلی را برای گذر از عالم بشری و ورود به مکان روحانی نمودار می‌کند.

مکان مقدّس به گونه‌ای باید باشد که انسان را از طبیعت جدا سازد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: در هنر اسلامی، مکان مقدّس، انسان را از طبیعت جدا می‌سازد و او را به عالم ملکوت متوجه می‌سازد. هنرمند مسلمان می‌کوشد، با عبور از اشیاء طبیعی، فضای مقدّس را چنان ایجاد کند که گویی تجلّی بی‌واسطه ملکوت است، یا اصلاً خود فضایی ملکوتی است. هنر اسلامی در تمام وجوه مختلف آن، اساساً پنجره‌ای به سوی معنویت و ارتباط با خداست. اگر چه آثار اسلامی از دوره‌ای به دوره دیگر و از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بوده است اما همه این تفاوت‌ها، اساساً بر اصولی مشترک بنا شده و از روحی واحد و همسو برخوردار بوده است.

ایمانی‌پور با بیان اینکه بر اساس تعالیم اسلام، خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد، افزود: این گرایش سبب شکل‌گیری بنیان روحیه زیبایی‌شناختی در دین اسلام شده و به عنوان رکن رکین هنر اسلامی در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. معماری اسلامی ریشه در مفاهیم والای کتب مقدس مسلمان دارد و نمایانگر عمق و غنای تمدن اسلامی است.

وی اظهارداشت: در معماری اسلامی سازه‌هایی که پیش از اسلام نیز بکار گرفته می‌شد نظیر گنبد، با هنر اسلامی تلفیق شد و مضامینی همچون ایمان، و سایر تعالیم دینی را به نمایش گذاشته و مسجد نخستین جایگاه تجلّی هنر اسلامی، شد. نمونه دیگری از معماری اسلامی را در تفکیک فضاهای خانه، به «اندرونی» و «بیرونی» می‌توان مشاهده کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان گفت: انسان خسته از غوغای بیرون، نیاز به آرامش درون خانه دارد. معماری خانه‌های ایرانی- اسلامی به گونه‌ای است که خانواده احساس امنیت روانی کرده و از دید اغیار در امان باشد، در این نگاه، خانواده که از اصیل‌ترین کانون‌های جوامع بشری است، نیاز به «صیانت» دارد. امروزه در تهاجمی بی‌سابقه از معماری ساختمان‌ها گرفته تا تعاریف خودساخته از نهاد خانواده، شاهد تلاشی بی‌وقفه برای آسیب زدن به این نهاد اصیل هستیم.

ایمانی‌پور با اشاره به هنر شینتوئیزم افزود: در هنر شینتویی، مکان مقدّس در دل طبیعت گنجانده می‌شود، چرا که طبیعت اساساً محل حضور و ظهور جمال و جلال الهی است. از این رو هنرمند شینتویی نیاز چندانی برای ایجاد مکان مقدّس نمی‌بیند. طبیعت در نزد او، خود مکان مقدّس است اما به هر حال این طبیعت، با لایه‌های مختلف رمزآلوی محصور است که «مکان مقدس خاص» برای به جا آوردن آیین‌های عبادی را ایجاد می‌کند. در مجموع، به رغم اختلاف ظاهری، هر دو گونه هنری در معماری اسلامی و معماری شینتویی، غایتی یکسان را می‌پویند و آن عبارت است از ایجاد فضایی ملکوتی در ناسوت برای انس اهل ناسوت به ملکوت و تقرب به حقیقت وجود.

وی بیان کرد: اگر پیام، ‌ دعوت، ‌ تمدن و فرهنگی در قالب هنر بیان نشود، امکان نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود. در دنیایی که ظلم، بی‌عدالتی، ‌نیرنگ، زورگویی، ‌ جنگ طلبی و کشتار کودکان و زنان بی‌گناه در پیش چشم تمامی جهانیان و با رضایت صاحبان قدرت و زر و زور صورت می‌گیرد، زبان هنر، ‌ به ویژه هنر سنتی و الهی بهترین ابزار برای روشنگری و آگاهی بخشی عمومی است.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیأتی ۴ نفره از جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند حضور خواهد داشته و اساتیدی از حوزه‌های آموزشی و پژوهشی ادیان از دانشگاه‌های کشورمان وی را همراهی می‌کنند.

حسین دیوسالار مشاور ویژه وزیر و دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسن بلخاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و اسماعیل رادپور عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در این سفر اعضای هیئت همراه ایمانی‌پور هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از درگذشت یک بازیگر تا ماجرای یک مجوز


درگذشت پروانه معصومی، ۱۰۶ فیلم متقاضی سودای سیمرغ، فیلمی پخش‌نشده از بیتا فرهی به روایت نیکی کریمی، حضور مجری «جام‌ جم» در ایسنا و پاسخ به چند سوال، شقایق فراهانی و سعید چنگیزیان بر صحنه تئاتر، بازگشت علی صبوری به تئاتر، ماجرای مجوز «هیولا»ی محسن امیریوسفی، اعلام برنده جایزه «بوکر»‌، دعوت دوباره چین از علی رهبری، کشف و ضبط ۳۲ شیء تاریخی قاچاق در تهران و کشف یک تبر خاص در عربستان از اخبار فرهنگی هنری ۶ آذرماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پروانه معصومی» در «امامزاده ابوطالب» به خاک سپرده خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر پروانه معصومی برای دفن به تهران منتقل خواهد شد و صبح فردا مراسمی برای گرامیداشت سال‌ها فعالیت هنری این بازیگر در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نعیمه نظام دوست، بازیگر سینما و تلویزیون درباره تشییع پیکر زنده یاد پروانه معصومی گفت: پیکر خانم معصومی درحال حاضر در شمال است و در چند روز آینده برای دفن، به تهران منتقل خواهد شد اما هنوز زمان دقیق مشخص نیست.

این بازیگر درباره مراسمی که قرار است صبح فردا در رشت برگزار شود گفت: مراسم فردا که در میدان شهرداری رشت برگزار می‌شود، برای گرامیداشت سال‌ها فعالیت هنری و برای احترام به این بازیگر فقید است.

همچنین سیدمهدی حقی از نزدیکان پروانه معصومی با اعلام جزئیاتی از مراسم تشییع پیکر این هنرمند، بیان کرد: فردا هفتم آذرماه ساعت ۱۰ صبح مراسم تشییع از ساختمان خاتم الانبیاء به سمت شهرداری رشت برگزار می‌شود. پس از آن پیکر این هنرمند به تهران منتقل شده و در آرامگاه خانوادگی او در امامزاده ابوطالب به خاک سپرده خواهد شد.

او تاکید کرد: از سوی خانه هنرمندان تلاش‌ بسیاری برای خاکسپاری این بازیگر در قطعه هنرمندان صورت گرفت اما خانواده خانم معصومی تاکید داشتند او در امامزاده ابوطالب فرحزاد به خاک سپرده شود.

گفتنی است که پروانه معصومی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون امروز ۶ آذر ماه در استان گیلان درگذشت. «گل‌های داوودی»، «ناخدا خورشید»، «جهیزیه برای رباب»، «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «بی‌تا»، «پلیس جوان»، «مسافر ری» «کوچک جنگلی»، «امام علی» از جمله آثار او بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کلنل» دیگر تمدید نخواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کنسرت نمایش «کلنل» کبه دلیل استقبال مخاطبان و علاقمندان، تا ۱۷ آذر روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، کنسرت نمایش «کلنل» که قرار بود ۱۰ آذر به اجرای خود در تالار وحدت پایان دهد، به دلیل استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان، تا ۱۷ آذر روی صحنه می‌رود.

کنسرت نمایش «کلنل» نوشته محمد نقایی و کارگردانی امیر بشیری که روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی‌خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است، از ۲۵ مهر در تالار وحدت روی صحنه رفت.

«کلنل» که از پرمخاطب‌ترین آثار نمایشی سال جاری با حدود ۳۰ هزار مخاطب تاکنون است و قرار بود در روز جمعه ۱۰ آذر به اجرای عمومی خود پایان دهد، به دلیل درخواست‌های مکرر مخاطبان برای تمدید اجرای این اثر، اجرای عمومی خود را تمدید کرد.

بر این اساس کنسرت نمایش «کلنل» تنها به مدت یک هفته دیگر و تا ۱۷ آذر روی صحنه می‌رود.

کاظم سیاحی، نازنین بیاتی، رحیم نوروزی، سیامک صفری، اتابک نادری، امیر محاسبتی، الهه شه‌پرست، مجید رحمتی، علی عطایی، سعید ملک‌نژاد، محمدباقر صفانور و محمد معتمدی در نقش عارف قزوینی، در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

امین اشرفی تهیه‌کننده، حسن جودکی مجری طرح و مدیرتولید و امیرحسین سمیعی آهنگساز «کلنل» هستند. فروش بلیت کنسرت نمایش «کلنل» از طریق سایت ایران‌کنسرت انجام می‌شود. لازم به ذکر است اجرای «کلنل» بعد از ۱۷ آذر تمدید نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از فرصت «تعزیه» و دیگر نمایش واره های ایرانی برای ساخت «تئاتر ملی» غافل مانده ایم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشنامه‌نویس «همه آبها نام عباس را می دانند» با اشاره به این که در این اثر روایتگران داستان کربلا، دو قطره از آب فرات هستند که از مشک عباس بن علی جا مانده اند گفت: هر موضوعی خواه تراژدی و خواه کمدی می‌تواند از زاویه‌ای متفاوت‌تر و با فرمی خلاقانه‌تر روایت شود.

به گزارش سینماپرس، فریدون ولایی نویسنده و کارگردان تئاتر ایرانی است که از سال ۱۳۶۸ فعالیت تئاتری خود را در انجمن هنرهای نمایشی با نمایشنامه‌نویسی آغاز کرده و پس از آن در کنار نویسندگی به کارگردانی تئاتر نیز روی آورده است. وی نویسندگی بیش از ۳۰ نمایشنامه‌ی اجرا شده در شهرهای مختلف کشور و نیز کارگردانی بیش از ۲۰ نمایش را در کارنامه‌ی کاری خود دارد.

نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های اجرا شده در هشت دوره‌ی سوگواره‌ی خورشید، حضور در بیش از ۱۵دوره جشنواره‌ی تئاتر استانی، ۷ دوره جشنواره‌ی منطقه‌ای، ۷ دوره جشنواره‌ی سراسری و سه دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سفر به سه کشور اروپای شرقی جهت اجرای نمایش و دریافت بیش از ۵۰ جایزه‌ی معتبر از جشنواره‌های متنوع تئاتری از جمله فعالیت‌های شاخص وی محسوب می‌شود.

نگارش و کارگردانی نمایش‌های تیراختور، کر و سایه‌ها و باد از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.

فریدون ولایی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره نوگرایی و ایده‌پردازی در درام نویسی صحبت کرد. مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.

در گوشه و کنار کشور آثاری از شما به روی صحنه می رود و اخیرا با توجه به چاپ چند نمایشنامه در موضوعات مختلف، تعدادی از آنها در حال اجراست. درباره شکل گیری ایده‌های چنین نمایشنامه هایی برایمان توضیح بدهید؟

با سپاس بیکران از توجه شما به مقوله درام نویسی، ما در جغرافیایی زیست می کنیم که مدام اتفاقات غافلگیر کننده ای می افتد و طبیعتا یک درام نویس خوب شکارچی این اتفاقات می تواند باشد. به نظرم ذهن یک درام نویس همواره به مثابه ذهن یک کاوشگر در حال تحلیل این اتفاقات است. خواه این اتفاقات مربوط به دوره ی معاصر باشد و یا نقبی به تاریخ و گذشته بزند. ایده شکل گیری یک اثر نمایشی نیز از همین جستارهای ناخودآگاه که بر اثر اتفاقات پیرامونی به خودآگاه انسان منتقل می شود، می تواند نشات بگیرد.

داستان جدیدی وجود ندارد و هر چه هست منشوری از قصه های تعریف شده است

به نظر من انسان قصه خودش را تعریف کرده و تمام شده است. داستان جدیدی وجود ندارد و هر چه هست منشوری از همین قصه های تعریف شده است. همینجاست که درام نویس می تواند بر اساس داده های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دست به خلق ایده بزند. سئوال ابنجاست که اگر همه ی داستان ها روایت شده است، معنی خلق کردن چه چیزی می تواند باشد.

بحث اینجاست که هنر دراماتیک فقط یادآوری می کند و قرار نیست کانسپت (موضوع) جدیدی را ابداع کند. چرا که همه چیز پیش از این به وقوع پیوسته است و کار درام نویس بازآفرینی واقعیت کتمان شده و یا کشف حقیقت وجودی آن است. خلقت وابسته به همین کشف و شهود است و چگونگی انجام آن. بنابراین ایده پردازی یک درام نویس نحوه ی بیرون کشیدن آن مفاهیمی است که در هستی پدیده ها مستتر شده و گاه از دید غیر پنهان است.

هر جا نیروی خیر و شر در مصاف هم قرار می گیرند، درام نویس باید همانجا حضور داشته باشد و آنجایی موفق است که بتواند واقعیت موجود را از فیلتر حقیقت بینی خود عبور دهد.

تجربه من در این سالهای پر فراز و نشیب ثابت کرده است که از منظری متفاوت به مسائل نگاه کنم و هر جا این اتفاق افتاده است، برای مخاطب قابل لمس تر بوده است.

واقعه عاشورا جدای از رویکرد ایدئولوژیکی و یا هر موضوع تراژیک اینچنینی نظیر کشته شدن سیاوش و سهراب در شاهنامه به هزار و یک شکل و شیوه توسط درام نویسان، هنرمندان هنرهای تجسمی، داستان پردازان و نقالان و یا حتی منبرنشینان روایت شده است؛ اما باز می تواند با هزار و یک شکل دیگرش روایت بشود. یعنی تنها فرم است که برخورد خلاقانه درام نویس با موضوع را می تواند مطرح کند.

موضوع ومحتوا می تواند دغدغه نویسنده باشد و با فرم خلاقیت خود را شکل دهد. تجربه ای که من با یک موضوع از پیش روایت شده درباره عاشورا در نمایشنامه «همه آبها نام عباس را می دانند» داشتم، می تواند موید این نکته باشد. هر موضوعی خواه تراژدی و خواه کمدی می تواند از زاویه ای متفاوت تر و با فرمی خلاقانه تر روایت شود. ‌ در همین نمایشنامه، روایتگران داستان کربلا، دو قطره از آب فرات هستند که از مشک عباس بن علی جا مانده اند.

نوشتن برای وقایع تاریخی چقدر با نوشتن برای کارهایی که صفر تا صد ساخته ذهن است، تفاوت دارد؟

باورم بر این است که همه چیز ساخته ذهن انسان است. درام تنها می تواند بخشی از واقعیت را منعکس کند که آن هم به نظرم وظیفه ی یک درام نویس نیست. ما برای هیچ‌کدام از داستان های شاهنامه نمی توانیم به تاریخ استناد کنیم و بگوییم که داستان کشته شدن سیاوش دقیقا همانی هست که فردوسی آورده؛ بلکه بخش عظیمی از همین داستان هم می‌تواند زاییده ی تخیل فردوسی به عنوان یک شاعر-درام نویس باشد. حتی هومر هم نمی تواند همه ی تاریخ باشد.

هر درامی ولو برگرفته از موضوعی تاریخی می تواند ساخته و پرداخته ذهن آفریدگار درام باشد

داستان سودابه و سیاوش در بسیاری از متون ادبی میان رودان به شکل و شمایل و با عناوین دیگری آورده شده است و ما نمی توانیم بگوییم که مثلاً چینی ها یا هندی ها از روی دست هم نوشته اند، بلکه بر این باوریم که این داستان ها منشأ اسطوره ای دارند و جوامع مختلف می توانند با دستی بر آتش اسطوره ها حتی از فاصله ای دور داستان های خود را گرم کنند.

اما داستان آنها می تواند بر اساس جستارهای مردم شناسی، جامعه شناسی، باورها و اعتقادات مخصوص خود شاکله متفاوت تری پیدا کند. بنابراین هر درامی ولو برگرفته از موضوعی تاریخی می تواند ساخته و پرداخته ذهن آفریدگار درام باشد. چرا که درام گزارش یک واقعه نیست بلکه تحلیل اجتماعی، سیاسی و اجتماعی آن واقعه بر روی صحنه است که توسط شخص درام نویس خلق می شود و جهان بینی درام نویس در آن اثر مهمترین مسئله ای هست که باید مطرح بشود.

چقدر سعی شده در نگارش متن به سمت نوگرایی پیش بروید؟

بسیار حائز اهمیت است که ما چه انتظاری از مبحث نوگرایی در زمینه ی درام نویسی داریم و آیا اصلا امکانات محیطی، معیشتی و ساختاری یک شخصی که به عنوان درام نویس فعالیت می کند، در کشور ما تعریف شده است؟ آیا اصولاً یک درام نویس امکان ایجاد فضایی قابل اطمینان برای پرورش ایده های خود می تواند داشته باشد؟ یا فضایی امن برای برون ریزی همه ی آنچه که برای سالیان دراز در روح و ذهن خود تلنبار کرده است می تواند داشته باشد؟

برای داشته های خودمان نظیر تعزیه و نمایش های تخت حوضی و … نیز هیچ وقت فضای کارگاهی و پژوهشی قابل اعتنا ایجاد نشده است

وقتی صحبت از نوگرایی در درام نویسی به میان می آید و من به تاریخ درام نویسی کشورم نگاه می کنم می بینم نه! هیچ وقت برای هیچ‌کدام از درام نویسان ما چنین فضایی تعریف نشده است که یک درام نویس با خیال راحت بتواند به ایده ها و خلاقیت ها فکر کند. در جهان نمایش اگر به هنرمندان تجربه‌گرا و نحوه ی برخورد آنها با مقوله تجربه گرایی در تئاتر نگاهی بکنیم می بینم که مثلاً یرژی گروتفسکی اگر برای خود اسم و رسمی دارد، در چه جغرافیایی و با کدام بینش حاکمیتی به مقوله ی تئاتر مواجه بوده است که هنرمندان ما بی نصیب از آن فضا بوده است.

هر چند مقوله تئاتر یک امر وارداتی برای ماست اما برای همین داشته های خودمان نظیر تعزیه و نمایش های تخت حوضی و … نیز هیچ وقت فضای کارگاهی و پژوهشی قابل اعتنا ایجاد نشده است. چه برسد به اینکه درام نویس ما در امر درام خود را از قیود دیگران رها سازد و به امری غیرممکن فکر بکند. ما هنوز هم بعد از گذشت صد و چند سال از شکل گیری درام وارداتی در ایران، در حال تمرین و تکرار همان مقولات هستیم و هیچ وقت فرصت اندیشه ورزی برای ایجاد یک حرکت نوین نه تنها در اختیار درام نویسان ما گذاشته نشده است، بلکه گاهی جرقه های ناخودآگاه هم در نطفه خفه شده است.

طبیعتا چنین دغدغه هایی نیازمند ایجاد بستر لازم و کافی چه در محیط دانشگاه و چه بیرون از آن است که با تمامی تلاش های انجام یافته نافرجام مانده است. چرا که اصولاً درام نویسی و درام نویس در ساختار جامعه و حاکمیت یک امر تعریف نشده و گاه غیرلازم است. در چنین شرایطی نوگرایی به معنای واقعی کلمه نظیر اتفاقاتی که برای درام نویسان نوگرا در جهان افتاده است، در کشور ما امری محال تلقی می شود. ساختارشکنی و دگردیسی نیازمند یک تحول بنیادین در امر فرهنگی است که با شرایط اکنون امری محال به شمار می آید.

به نظرتان آنچه باعث می شود تا مخاطب با اجراهایی چون تعزیه ارتباط برقرار کند، چیست؟

اساسا به طور کلی در آنچه که باعث برقراری ارتباط مخاطب با یک اثر هنری می شود، تفاوتی وجود ندارد و تعزیه نیز نمی تواند جدا از این مقوله باشد. در عین حالی که جامعه ی هدف یک اثر در این مسئله می تواند دخالت داشته باشد. یکی از اساسی ترین مقوله ای که باید به آن توجه کرد و بسیاری از هنرمندان ما با این مقوله بیگانه هستند، جنبه سرگرم کنندگی یک اثر نمایشی است. یک نمایش باید این جنبه را به همراه جنبه های دیگر داشته باشد که بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

معنی و مفهوم این سخن تولید و ارائه ی کار نازل نیست بلکه توجه به ساختار درست یک اثر نمایشی از هر جهت هست. تماشاگر ممکن است از هر عنصری برای ورود به اثر استفاده کند. این منفذهای ورودی می تواند تابع خیلی از اتفاقات دراماتیک روی صحنه باشد. آیا نورپردازی درست می تواند جنبه ای از جنبه های سرگرمی را شکل بدهد؟ بله و خیلی چیزهای دیگر که ما به راحتی از کنار آن مقولات در زمان تولید اثر می‌گذریم در حالی که همین مقولات فراموش شده بخشی از جریان دو سویه ی ارتباط مخاطب با اثر است. گاه این امر می تواند در محتوا تجلی یابد و یا در فرم.

ما از فرصت تعزیه و دیگر نمایش واره های ایرانی برای ساخت تئاتر ملی غافل مانده ایم

موضوع و محتوای تعزیه برای مخاطب از پیش تعریف شده است و تنها چیزی که به داد گردانندگان آن خواهد آمد، شکل ارائه آن خواهد بود. اگر ما بسنده به قراردادهای رایج بکنیم، طبیعتا حوصله ی مخاطب از این تکرار سر خواهد رفت. بنابراین تعزیه نیز نیازمند دگراندیشی در حوزه ی فرم است تا بتواند خود را نجات دهد. ما از فرصت تعزیه و دیگر نمایش واره های ایرانی برای ساخت تئاتر ملی غافل مانده ایم. مقوله ای که می توانست چراغ راه آینده باشد؛ ولی متاسفانه این چراغ هم در حال خاموشی و فراموشی است. مثل همه دغدغه های فرهنگی که در حال فروپاشی سیستماتیک است و طبیعتا دود این سوختن بالاجبار چشم همه را کور خواهد کرد.

برای اجرای نمایشنامه تا چه حد اجازه دخل و تصرف را به کارگردان می دهید؟

نمایشنامه یک مقوله جدا از اجراست. نمایشنامه توسط نمایشنامه نویس تالیف می شود و اجرا توسط کارگردان. من بر این باورم که یک کارگردان مولف خطوط سفید یک نمایشنامه را می خواند نه خود نمایشنامه را.

دخل و تصرف یک کارگردان باید بر اساس تحلیل و اقتضای زمان و مکان تعریف شده خود وی در امر تحلیل صورت بگیرد. نه اینکه قلم به دست بگیرد و بر صحنه ها و گفتاری که به دقت و ظرافت تمام توسط نویسنده نوشته شده است خط بطلان بکشد و یا چیزی اضافه کند که ساختار نمایشنامه را به هم بریزد. اگر دخل و تصرفی در راستای بهینه نمودن اجرا صورت بگیرد، برای من قابل قبول خواهد بود و آزادی عمل کارگردان را خواهم ستود. طبیعتا چنین دخل و تصرفی هم باید با دانشی بالاتر صورت بگیرد.

با توجه به اینکه شما خود به عنوان کارگردان نیز در تئاتر فعالیت دارید، اگر خودتان متن را روی صحنه ببرید چقدر با نمایشی که اکنون روی صحنه است تفاوت خواهد داشت، در اصل ایده اجرایی تان برای کار چیست؟

طبیعتا هر کارگردانی روش و منش خود را برای به صحنه بردن یک نمایشنامه دارد و من هم از این مقوله جدا نیستم. مواجهه من با متن حتی اگر متن نوشته ی خودم باشد، در زمان اجرا متفاوت تر خواهد بود. چون باورم بر این است که مقوله متن مکتوب و اجرا دو مقوله تنیده در هم اما با رویکردی متفاوت تر هستند. متن یک واسطه بین صحنه ی اجرا و کارگردان است و لزوما آن چیزی که در وجه ظاهری متن هست، نمی تواند در اجرا پیش برنده باشد؛ بلکه زیر لایه‌های متن است که می تواند در اجرا تجلی پیدا کند. از همین رو ولایی نویسنده باید خیلی متفاوت تر از ولایی اجرا کننده خواهد بود.

در نمایش اپرای شیپور هیچ کس حتی بازیگران کار هم نمی دانستند چه اتفاقی قرار است بیفتد و من در طول تمرین‌ها، ایده میز بیلیارد را برای یک مقوله هجو جنگ مطرح کردم و اجرا بر اساس همین ایده پیش رفت. چیزی که به هیچ عنوان در نمایشنامه بدان اشاره نشده بود. هر چند نویسنده نمایشنامه هم خودم بودم.

بنابراین هر متنی برای اجرا به دستم برسد، خواه متن خودم باشد یا دیگران، نگاه و ایده اجرایی ام متفاوت تر از آن چیزی خواهد بود که در صورت متن هست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران سیار «اخت الرضا» شامل تخفیف ویژه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امکان و شرایط تخفیفی برای اکران سیار فیلم‌سینمایی «اخت الرضا» در ایام سوگواری فاطمیه (س) فراهم شد.

به گزارش سینماپرس، در ایام سوگواری فاطمیه، ثبت درخواست اکران سیار تنها فیلم سینمایی ساخته شده از زندگی حضرت معصومه (س) با تخفیف ویژه امکان‌پذیر است.

تخفیف این اکران سیار به این صورت است که برای مخاطبان بیش از ۱۰۰ نفر، به تعداد ۳۰ نفر رایگان خواهد بود.

اخت الرضا به کارگردانی سید مجتبی طباطبایی محصول سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مجموعه شبکه‌های کربلا (عتبه حسینی) ساخته شده است.
متقاضیان می‌توانند جهت هماهنگی اکران سیار فیلم سینمایی اخت الرضا به سایت esayar.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۹۳۰۴۱۰۳۰۰۸ تماس حاصل نمایند.

پخش و تبلیغات این فیلم سینمایی به عهده موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینمای مستند» جایگاه و اعتباری بالایی دارد/«مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» یکی از موسسات موفق «سازمان سینمایی» ست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ادامه سلسله نشست های فصلی و بازدید از موسسات سینمایی از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی امروز دوشنبه( ۶ آذرماه) در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور پیدا کرد.

وی در جمع مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و اعضای ستاد برگزاری سینما حقیقت با اشاره به فعالیت رضایت‌بخش مرکز گسترش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی، تاکید کرد: آنچه به عنوان یکی از امتیازهای مرکز، شناخته می‌شود ارتباطی است که با بدنه فیلمسازان مستند، اعضای صنوف و سینماگران استانی دارد، این تعامل در جهت تولید و دیده شدن سینماگران مستند باید تقویت شود. خلاقیت، نوآوری و توجه به استان‌ها در عملکرد مرکز دیده می‌شود و تولیدات از نظر کمی و کیفی، متنوع و از منظر محتوا، قابل توجه هستند. مرکز یکی از موسسات موفق سازمان سینمایی ست.

خزاعی پس از شنیدن گزارش محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و دبیر هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و گزارش دیگر مدیران مرکز و ستاد برگزاری این رویداد، گفت: در مجموعه سازمان سینمایی، در تلاشیم به اهداف و برنامه‌هایی که از روز اول داشتیم دست یابیم، در تولید شاهد رونق در همه زیر مجموعه‌ها هستیم، همچنین به برگزاری رویدادها و محافلی که نیازهای آموزشی و تئوریک سینمای ایران را برطرف کنند، توجه داریم. جشنواره‌ها با رونق، استقبال سینماگران خارجی، تولد نسل تازه‌ای از سینماگران داخلی، در حال برگزاری است و در توسعه زیرساخت‌ها، پیشرفت داشته‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید بر اساس کلان برنامه های ابلاغ شده، افق چشم انداز سینمای مستند در همه حوزه ها اعم از تولید، جشنواره، بازرگانی، بین الملل، پژوهش و آموزش برای سال ۱۴۰۳ ترسیم شود اظهار داشت: شاهد نوزایی محتوایی، جهش در سینمای مستند استانی، توسعه حوزه پژوهش و رشد کمی و کیفی آثار مستند هستیم در عین حال، باز هم نیاز داریم برای حرکت مطمئن تر در مسیر پیش رو و تقویت این حوزه، با آینده پژوهی و تحلیل نیازهای فرهنگی و گفتمانی و نیز، گسترش شعاع پوشش و حمایت از جریان مستند طرح های جدیدتری اضافه شود.

او از مدیران مرکز گسترش درخواست کرد تا اسفند ماه سالجاری طرح ها و پروپوزال های مطالعاتی تازه برای غنی‌تر شدن و تداوم تحولات و جهش های سینمای مستند تهیه شود تا با دست پرتر به سراغ سال جدید برویم.

وی افزود: دولت و سازمان سینمایی به دنبال افزایش تصدی‌گری در تولید نیستند، اما نیاز بود در تولید مضامین استراتژیک و ملی ورود کنیم و دستاوردهای خوبی محقق شده است، خوشبختانه، با بازگشت به شرایط عادی اقتصادی، زمینه های ورود جدی تر بخش های خصوصی در این عرصه نیز، فراهم شده است.

خزاعی با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» گفت: سینمای مستند، جایگاه و اعتباری بالایی دارد و در عین حال، به مثابه نقطه آغازی برای کشف نسل جدید استعدادها، توسعه ظرفیت های تازه بویژه در استان ها و شهرستان ها و ابزاری برای انگیزه دادن به هنرمندان و فعالان این حوزه است. قطعا، سینماگران استانی، نیازمند توجه و تمرکز بیشتری هستند، ضمن اینکه تعامل مرکز با سینماگران مستند و اعضای صنوف رسیدن به دستاوردهای عینی تر و افق برنامه های سازمان سینمایی را آسان‌تر می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین، ضمن ابراز رضایت و تمجید از اقدامات تحولی مرکز گسترش سینمای مستند، اضافه کرد: با تیم منسجمی که در این مجموعه فعال هستند انتظار می رود تا در زمینه گسترش مناسبات بین‌الملل سینمای مستند، تقویت بازرگانی، توسعه ظرفیت‌های آموزشی و آنلاین، ایجاد بانک اطلاعاتی و افزایش توان جلب مشارکت منابع خاموش سایر دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها در راستای توسعه و تقویت معیشت و اشتغال سینماگران در سال ۴۰۳ طرح های تکمیلی تر ارائه شود.

در این جلسه قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، محمد خزاعی را همراهی کردند.

مدیران ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» هم در این دیدار حضور داشتند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذر تا ۲ دی ماه ۱۴۰۲ در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفته تایپ تهران» کلید خورد/ بررسی طراحی قلم فارسی با تکنولوژی


مراسم افتتاحیه اولین رویداد «هفته تایپ تهران» در ۲ بخش نشست‌ها و نمایشگاه جمعه سوم آذر ماه با حضور هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) آغاز به کار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ایران «شریف» است/ تک تک اعضای «شورای پروانه ساخت» همواره با وجدان کاری در خدمت سینماگران هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم ضمن اشاره به وجدان کاری بالا در بین اعضای شورای پروانه ساخت، از خدمتگذار بودن این اعضا برای سینماگران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم ضمن اشاره به دلسوزی صنوف سینمایی برای سینمای ایران، گفت: پس از نقد رفتار و مواضع نمایندگان صنوف در شورای پروانه ساخت سینمایی لازم دیده‌ام نکته‌ای را عرض کنم. اعضای محترم شورای پروانه ساخت سینمایی علی الخصوص نمایندگان صنوف در این شورا همواره حامی و دلسوز سینماگران بوده‌اند و در خصوص فیلمنامه‌های وارده ضمن دقت نظر و مراقبت فنی و محتوایی، بیشترین تعامل و همدلی را با سینماگران و دست اندرکاران سینمایی داشته‌اند و جهت پیشبرد کار، جلسات متعدد و گاه طاقت فرسا با متقاضیان پروانه ساخت داشته‌اند.

وی افزود: در دولت جدید بیش از ۱۸۰ فیلمنامه سینمایی مجوز تولید گرفته‌اند که ضمن رعایت تنوع ژانر و گوناگونی موضوعات، به لحاظ ترکیب و تنوع سینماگران نیز از چهره‌های شاخص و پیشکسوت تا سینماگران تازه کار و کمتر شناخته شده در جدول دیده می‌شوند.

سهرابی ادامه داد: آنچه بنده از نزدیک شاهد بوده‌ام تک تک اعضای شورای پروانه ساخت همواره با وجدان کاری در خدمت سینماگران هستند و این تعامل به لطف خدا نتایج ارزشمندی داشته است. بنابراین انتظار می‌رود برخی دوستان، جانب انصاف و دیگر جوانب امر را در مواضع و نظراتشان رعایت کنند و بی‌دلیل و به صرف شنیده‌ها، به اعضای محترم شورا بویژه نمایندگان محترم صنوف که حقیقتا در خدمت سینما و سینماگران عزیز هستند حمله نکنند و ناخواسته موجب تضعیف یا تخریب آن‌ها نشوند.

وی عنوان کرد: سینمای ایران شریف است و بخش مهمی از شرافت آن مدیون اخلاق مداری و رعایت حرمت فی مابین است لذا از اعضا محترم صنوف بویژه عناصر موثر و تصمیم‌گیر و مسئول انتظار می‌رود با کنار گذاشتن اختلافات و کمک به سینما، این هنر-صنعت مهم را که در حال اوج گرفتن است یاری کنند تا از دل همین تعامل و همدلی، سینمای ایران در همه ابعاد، مضامین و ژانرها به رونق اقتصادی و شکوه و تعالی رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشستی برای تشریح عناصر ساختاری «دستگاه» در موسیقی


نشست تخصصی موسیقی با موضوع «دستگاه» و محاسبه فواصل از دیدگاه «ملایمت»، برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع